Kaapin penkojat ja muut urkkijat

  • Viestiketjun aloittaja papero
  • Ensimmäinen viesti
papero
Aiemmin luulin, että voisin luottaa ihmisiin ja päästin kotiini tuosta vaan. Tottakai pitää olla sellasta perussiistiä. Mutta ihmiset kai olettaa, että kaikki paperit mitä on pöydällä, on vapaana luettavaksi. On se sitten henkilökohtainen kalenteri, johon on merkitty lääkärikäynnit ja niiden syyt, muistilaput, joululahjasuunnitelmat, laskut... Yksi sukulaiseni otti puheeksi, että "Näin laskut pöydälläsi ja haluaisin kysyä, että millainen rahatilanne sinulla on? Tekeekö tiukkaa? Tarvitsetko tukea?". Kyse ei todellakaan ollut siitä, että minulla olisi ollut tiukkaa rahasta: laskut vaan oli pöydällä. Samainen sukulainen on myös lukenut kalenteriani ja ottanut puheeksi muita henkilökohtaisia asioitani. Silloin hän ei ole myöntänyt lukeneensa kalenteria, mutta olen todennut sen heti, koska en ole niistä asioista puhunut hänelle. Ja kaverit, joihin olen luottanut, ovat penkoneet vaatekaappiani ja lueskelleet papereita pöydällä. Edes oma mieheni ei lueskele papereitani, kalenteria tai selaa tietokonetta. Kurjaa vaan, että mikään ei ole pyhää ja kaikki tollaset pitää piilottaa, jos meinaa kutsua kylään jonkun. Ei voida vaan mennä suoraan töistä/kahvilasta spontaanisti kylään, kuten nuorempana tehtiin. Pitää vaan olla tylsä aikuinen, kun pitää ensin 'siivota'.

Miten teillä menee? Saavatko ihmiset tulla kotiinne spontaanisti vai pitääkö ensin siivota? Onko teillä tapana pitää kalenteria ja muita henk.koht. asioita esillä? Onko kokemuksia kaapin penkojista? Pengotteko itse muiden kaappeja tai luetteko papereita?
 
"vieras"
En kyllä pidä esillä mitään papereita, joita en halua ihmisten lukevan. Mutta samalla pidän todella omituisena käytöksenä sitä, että luetaan toisten papereita vaikka ne olisivatkin esillä.
 
"vieras"
Heh.. minä voisin ottaa tuon sun sukulaisen käymään mikäli tahtoo auttaa laskujen kanssa :D

Jotkut ovat liian uteliaita. Jonkun sukulaismummelin ollessa kyseessä siitä olisi vaan hyötyä, näin itse näen.. mutta onhan se kiusallista kun joku tuttu menee tonkimaan esim.sun yöpöytääs (olen oppinut raivaan kaiken "nolon" pois täten..). Jotkut vaan on sellaisia.. ne voi jättää kutsumatta kylää.. ;)
 
"vieras"
muut asiat ymmärrän et harmittaa, mut kalenterin luku???? ööh mones paikas se on sillee "esillä" et silmät niinku väkisinki hakeutuu siihen. jos sulla on salaisia menoja, niin laita ne kännykkään, muistutukseen tai osta taskukalenteri. itse en merkitse henkilökohtaisia menoja seinäkalenteriin.Tai sit merkitsen ne sillä tavalla että itse ymmärrän mitä tarkoitan, mutta muut eivät. esim. äiti (äitiys neuvola käynti)
 
LG
Mä en pengo kavereiden paikkoja eikä kukaan pengo mun. Mä en tykkää että mun luo tullaan yllättäen. Pitää ensin sopia siitä.

Jos joku kaveri tekis noin niin en pyytäis sitä enää mun luo. Saattaisin tehdä sille samalla tavalla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28998426]muut asiat ymmärrän et harmittaa, mut kalenterin luku???? ööh mones paikas se on sillee "esillä" et silmät niinku väkisinki hakeutuu siihen. jos sulla on salaisia menoja, niin laita ne kännykkään, muistutukseen tai osta taskukalenteri. itse en merkitse henkilökohtaisia menoja seinäkalenteriin.Tai sit merkitsen ne sillä tavalla että itse ymmärrän mitä tarkoitan, mutta muut eivät. esim. äiti (äitiys neuvola käynti)[/QUOTE]

Missä sanottiin, että kyse on seinäkalenterista? Mä ainakin ymmärsin, että kyse on juurikin siitä taskukalentereista, jota vieraat alkavat selata, jos se on pöydällä.
 
"vieras"
Anoppi harrastaa tuota. Nykyiseen asuntoon hänellä ei sitten olekaan avaimia :kieh: Jäi uteliaisuuttaan kiinni, kun oli lukenut "kukkia kastellessan" minun sekavan oloisia kelapäätöksiä. Oli mennyt niitä sitten miehelle ihmettelemään, siinä vaiheessa mieskin lopulta tajusi, kuinka utelias hänen äitinsä on.
 
"vieras"
En harrasta tavaroiden penkomista tai papereiden lukemista, eikä onneksi kukaan tuttukaan. Siivoilen kyllä sen verran, että jos keittiön pöydällä on vaikka joku sellainen paperi josta näkyy meidän tuloja, tai vaikka papereita miehen lääkärikäynnistä tai resepti, niin laitan sivuun. Omista terveysjutuistani olen yleensä kertonut kavereille, niin ei haittaa vaikka niitä näkisivät, mutta muiden perheenjäsenten asioista en paljon kerro.
 
"vieras"
En pengo enkä nuuski ja odotan ettei minunkaan asioihini kajota.
Älkää jättäkö arimpia papereita tms esille jos ette halua niitä muiden lukevan, niin ei tarvitse täällä vinkua.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
Voi hyvä tavaton! Miksi ne paperit pitää jättää näkyville?

Ei meillä loju pitkin pöytiä MITÄÄN tärkeitä papereita, tosin ei meillä kyllä käykään ketään niin uteliasta, joka niitä lukisi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28998584]En harrasta tavaroiden penkomista tai papereiden lukemista, eikä onneksi kukaan tuttukaan. Siivoilen kyllä sen verran, että jos keittiön pöydällä on vaikka joku sellainen paperi josta näkyy meidän tuloja, tai vaikka papereita miehen lääkärikäynnistä tai resepti, niin laitan sivuun. Omista terveysjutuistani olen yleensä kertonut kavereille, niin ei haittaa vaikka niitä näkisivät, mutta muiden perheenjäsenten asioista en paljon kerro.[/QUOTE]

Niin ja en oikein tykkää, jos meille tullaan ilmoittamatta tai hyvin lyhyellä varoitusajalla. Harvemmin tarvitsee kamalasti siivota, mutta meillä on todella pieni asunto ja nytkin mulla on esimerkiksi lasten vaatekaappi-inventaario ja vaatteita pinoissa odottamassa silitystä ja lahjoitukseen/myyntiin/säilytykseen tuomiota, pinot on missäs muualla kuin sohvalla ja ruokapöydällä ja silityslauta sohvan edessä:D Minusta on vieraillekin kivempi tulla niin että täällä on tilaa istua. Eilen mulla oli illalla tuossa iso maalausteline ja ruokapöydällä maalit ja muut aineet, kiva alkaa etsiä niille yhtäkkiä säilytyspaikkaa ja alkaa pestä välineitä pois, varsinkin jos tulee lapsiperhe. Ihan käytännön syistä suhtaudun vähän nihkeästi yllätysvieraisiin, ja jotenkin se tuntuu kiusallisen intiimiltäkin jos joku tulee ja näkee kaiken sellaisenaan kuin se mulla sillä hetkellä kesken on, varsinkin kuin kaverit asuu järjestään omakotitaloissa ja niillä ei koskaan ole olkkarissa muuta kuin joku nätti asetelma sohvapöydällä ja korkeintaan lasten leluja, ja muu toiminta jää piiloon suljettujen ovien taakse, voisi kuvitella ettei niillä edes ole mitään pyykkiä tai harrastuksia :D

Kalenterit, reseptit ja laskut on saatavilla keittiössä mutta sellaisessa paikassa ja telineessään, ettei kukaan niitä pysty siitä lukemaan kaivelematta papereita esille. Jos joku on jäänyt pöydälle, nopeasti sen nostaa muiden joukkoon. Kukaan ei ole onneksi alkanut kaivella tarkemmin missään ylätasoilla olevia lehtitelineitä, ja vaikea uskoa et niin teksisikään :D
 
....
Minusta se tulee aika automaattisesti että lukee niitä esillä olevia papereita... Olen olettanut että arkaluonteiset paperit ja tavarat pidetään jossain jemmassa eikä kaikkien nähtävillä?
Tai miks kalenteriin kirjoitetaan jotain mitä muut eivät saa nähdä?
Kerran olin sellaisessa kodissa missä talon emäntä merkkasi keittiön kalenteriin teinityttöjensä menkat, se oli vähän outoa... Mutta kaikki tavallaan.

Paperinippujen pläräämistä tai kaappien tutkimista en hyväksy/ymmärrä itsekään, meillä onneksi vain oma äiti tuota harrastaa, eikä se nyt maailmanloppu ole vaikka hän jotain "salaista" löytää :D
 
Minun kalenterini on aina laukussa, laskut keittiön kaapissa lajiteltuina, paperit voi olla pöydällä mutta jos joku tulee käymään, siirrän ne automaattisesti pois. Ei sillä, että elämäni olisi täynnä salaisuuksia ja velkoja, vaan siksi siirrän että olen niin yksityinen ihminen. Olen huomannut myös että joillain on tapana katsella ympärilleen vähän turhankin tarkasti, mutta kaappien penkomisesta en onneksi tiedä.
 
"vierastus"
[QUOTE="vieras";28998613]En pengo enkä nuuski ja odotan ettei minunkaan asioihini kajota.
Älkää jättäkö arimpia papereita tms esille jos ette halua niitä muiden lukevan, niin ei tarvitse täällä vinkua.[/QUOTE]

Kyse on ihmisen omasta kodista! Haloo. :D Se kyllä menee niin, että kenelläkään vieraalla, tutulla, sydänkäpysellä ei ole mitään syytä, eikä uteliaisuuteenkaan vedoten oikeutta lukea kenenkään papereita ja vielä toisen kodissa.
Jos on jättänyt rahaa kotinsa pöydälle niin sekin on varmaan sallittua ottaa, mitäs jätti? Vierastus
 
papero
Minun paperit on tosiaan työhuoneessani eikä sinne oikeastaan pitäisi olla kenelläkään asiaa, mutta meidän häkkilemmikit on siellä, joten ymmärrettävästi vieraat haluaa niitä käydä katselemassa. Tämä sukulaiseni on sitten silloin saanut tilaisuuden ohimennen vähän vilkaista kalenteriani...

Minun mielestä sellainen iso kalenteri on kaikkein paras, siinä on kellonajat ja riittävästi tilaa kirjoittaa. Se on aina mun työpöydällä avattuna kuluvan viikon ajalta. Se on minusta paras niin, koska silloin sitä tulee vilkaistua ainakin kerran päivässä ja silloin ei pääse unohtumaan mikään. Aiemmin tuli kirjoitettua menoja salaisin merkinnöin, mutta nyt kun suljen kalenterin ja tungen sen muualle vierailujen ajaksi, niin se ei ole tuntunut tarpeelliselta. Sanoisin, että omassa kodissa sitä vaan haluaa pitää ne paperit ja kalenterin helposti saatavilla. Ja kun niitä vieraita ei kuitenkaan lappaa täällä joka päivä, niin ne voivat olla suurimman osan ajasta esillä. Itseni vuoksihan ne esillä ovat.

Myönnetään, että joskus vahingossa saatan itsekin nähdä toisten papereita ja kirjoituksia jossain, mutta ymmärrän heti ettei niitä pidä lukea. Minun mielestä lukeminen on huonoa käytöstä ja on outoa, jos tietää asioita joita toinen ei ole kertonut.

[QUOTE="vierastus";28998814]Kyse on ihmisen omasta kodista! Haloo. :D Se kyllä menee niin, että kenelläkään vieraalla, tutulla, sydänkäpysellä ei ole mitään syytä, eikä uteliaisuuteenkaan vedoten oikeutta lukea kenenkään papereita ja vielä toisen kodissa.
Jos on jättänyt rahaa kotinsa pöydälle niin sekin on varmaan sallittua ottaa, mitäs jätti? Vierastus[/QUOTE] Minun miehellä on tosiaan joskus tapana jättää rahaa pöydälle ja jos oon nähnyt ne seteliniput, niin oon kyllä heti siirtänyt laatikkoon. Sen mielestä vieraat ei niihin koske, mutta minä olen vainoharhaisempi ja ihan syystä.

Mainitsit vielä, että jonkun puoliso saattaa olla mustasukkainen ja siksi selata kännykkää ym. Kukapa ei suuttuisi sellasesta, jos turhaan epäillään ja jatkuvasti? Tää menee pikkasen aiheen vierestä, mutta urkkimista sekin on. Ihmiset vaan oikeuttaa käytöksensä jollakin muka hyvällä syyllä.
 
illik
Kaikkea esillä olevaa saa katsoa ja kommentoida.

Luvatta ei saa kukaan mennä käsilaukulleni, mutta kaapitkin saa penkoa, jos kiinnostaa. En salaile muutenkaan velkojen määrää tai laskujen summia tai sairauskertomuksia tai Kelan päätöksiä.
 
millionneaharmaana
Ei tulis mieleenkään toisten papereita lukea vaik olisvatte levällään pöydäl. Todennäkösesti pinoaisin nne kasaan pöydän reunalle väärin päin.
Meil saattaa olla lippusia ja lappusia ympäriinsä. Jos joku kylään tulee ni pinoan ne nippuun ja nostan sivupöydälle. Enkä ole kyl ikinä edes ajatellu wt joku niit lukis. Kyl tää palsta mua ain osaa yllättää.
 
Minniläinen
On kyllä kokemusta noista papereiden urkkijoista. Muutettiin jokin aika sitten omakotitaloon ja täällä naapuri tai joku miehen kaveri saattaa sillon tällön pistäytyä kylään ilmottamatta. Mun miehellä on firma ja firmalle tulee aika paljon kaikennäköstä postia. Mies yleensä jättää posteja lojumaan keittiön pöydälle kun ei jaksa kiikuttaa niitä yläkertaan kirjotuspöydälle.

Tässä yks päivä tuli sitten kirje ulosottovirastosta. Se koski erästä työntekijää, että pitää alkaa maksaa sen palkasta kolmasosa ulosottoon. Tuo työntekijä oli jo lopettanut, joten piti sitten postittaa sinne ulosottoon se kirjeen liitteenä ollut paperi ja ilmottaa, että kaveri ei ole miehen firmassa. Tuo kirje jäi pöydälle ja eikö naapurin ukko tullu kylään. Siinä sivusilmällä vilkuili paperia kun jutteli miehen kanssa. Kun ton huomasin niin siirsin sen paperin ja muut lappuset pöydältä pois. Ei se naapuri tieteskään kerenny kunnolla lukea muuta kun sen että kirje oli ulosotosta. Seuraavana päivänä toinen naapuri lähestyi mua ja muka muina miehinä selitteli, kuinka hankalaa yrityksillä nykyään on, eivät pysty velkojaan maksamaan. Että näin. Enää siihen pöydälle ei jätetä mitään. Jos ne postit ja avatut laskut jää alakertaan, niin laitan ne yhteen keittiön tyhjään laatikkoon.
 
Jos on tulossa kavereita kylään enkä jaksa siivota kunnolla (eli useimmiten), niin kasaan sekalaiset paperit vain pinoon keittiön pöydälle tms. Laitan kasan väliin arkaluontoisemmat jutut jos sellaisia on, niin että päälle päin näkyy vain tavallisia lippulappuja. Meillä on aika sekalainen huusholli, kun papereita ja sälää vain kertyy pöydille, mutta ei se oikeastaan stressaa mua enkä jaksa ajatella mitä vieraat siitä ajattelevat. :D Luotan siihen, ettei kukaan vieras menisi tonkimaan näitä papereita, ei ole käynyt mielessäkään että joku niin tekisi.

Sen sijaan esim. seinäkalenteri ja ilmoitustaulu ovat ihan vapaasti luettavissa. Ja jos itse kyläilen, niin oletan että saan ajan kuluksi ja huvikseni vapaasti silmäillä seinäkalenteria, ilmoitustaulua, jääkaapin ovea, kirjahyllyä yms. Tietenkin siis ilman että kosken mihinkään tai käännän mitään sivuja tai pinoja. Vaikka miten houkuttelevasti olisi keskellä pöytää joku kaverin kalenteri tai henkilökohtainen pikkukirja, niin en menisi avaamaan sitä. Jos keskellä pöytää taas on kirja, joka näyttää valokuva-albumilta, niin sitten ehkä avaisinkin sen. On se monimutkaista. :D
 

Yhteistyössä