meillä on kokeilu käynnissä,koska mies tajuaa aloittaa siivoomisen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no mies se tässä on lapsen kengissä, asiasta olen puhunut jokaisella mahdollisella äänensävyllä, mitään ei tapahdu.

ja sinä joka vouhkaat siitä ettet huomaakkaan sotkuja ja jätät roskat sinne missä niitte käyttötarve loppuu, aikuiset ei toimi niin(vaan teinit) aikuiset siivoaa omat sotkunsa ilman että kenenkään tarttee sanoa asiasta.

Minä siedän kyllä sotkua,siitä ei ole kyse. mutta kun lattiat ja sohvat ja tasot on täynnä tavaraa mitkä ei sinne kuulu. vai monellako on lattialla 3laatikollista leluja, vilttejä,lehtiä, likaisia vaatteita, muovipusseja, pelikortteja tusseja, roskia,sanomalehtiä,paperia. ja näköjään muutama keittiötarvikekkin?

en oo kyllä kellään nähnyt tän näköstä asuntoa(paitsi omassa lapsuuden kodissa,miehellä taas on kotona aina ollu suht siisti. mies piti oman poikamies boxinsakkin kunnossa itse ja siistinä. Miksei se arvosta oman perheensä kotia) minä koen ettei mies arvosta mua yhtään.

En vouhkannut. :O
Asiallisesti kerroin, millainen olen ja miksi ja miten meillä on homma toiminut, kun siisteyskäsitykset on erilaiset. Minä olen aikuinen, kohta kolmekymppinen. Olen pystynyt ratkaisemaan parisuhdekarikkoni puhumalla ja neuvottelemalla, en lapsellisilla tempuilla "en minäkään jos ei toikaan" ja mököttämisellä, missä ei edes kerrota toiselle mikä mättää.

Toista et voi muuttaa, vain itseäsi ja omaa asennoitumistasi.

[QUOTE="Mies-81";29459319]Ei miesten kuulu siivota, koska kotityöt ovat tyttöjen ja naisten työtä. Miesten työtä on käydä kodin ulkopuolella oikeissa töissä tienaamassa rahaa että saadaan esimerkiksi ruokaa.[/QUOTE]

No tienaatko niin paljon että vaimon ei tarvi käydä töiss, maksat hänen laskunsa ja annat rahaa, elätät perheen? Siinä tapauksessa mä olen samaa mieltä, että vaimo tekee kotityöt. Muuten 50/50

Asiallisesti kerroin, millainen olen ja miksi ja miten meillä on homma toiminut, kun siisteyskäsitykset on erilaiset. Minä olen aikuinen, kohta kolmekymppinen. Olen pystynyt ratkaisemaan parisuhdekarikkoni puhumalla ja neuvottelemalla, en lapsellisilla tempuilla "en minäkään jos ei toikaan" ja mököttämisellä, missä ei edes kerrota toiselle mikä mättää.

Lapsellista?
Jaa.
En ymmärrä. Jos kerran kahden ihmisen siisteyskäsitykset on kaukana toisistaan, niin miksei voisi välillä jättää siivoamatta ja antaa sen "sotkuisemman" siivota sitten, kun kokee tarpeelliseksi.
Itse olen taas kokenut turhauttavaksi joka ikisestä asiasta neuvottelun ja sovittelun.
Jos ei aikuinen mies kykene viemään likaisia kalsareitaan pyykkikoriin, vaan jättää ne makuuhuoneen lattialle, niin miksi mun siitä täytyisi huomautella. Jos ne on mun tiellä, potkaisen ne sängyn alle. Kyllä se jossain vaiheessa ne etsii pyykättäväksi, kun sillä on kaapissa enää pinkit munakiiturit.
Mun mielestä siinä ei ole mitään lapsellista.
Lapsellisempaa on odottaa, että joku muu korjaa omat sotkut.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Lapsellista?
Jaa.
En ymmärrä. Jos kerran kahden ihmisen siisteyskäsitykset on kaukana toisistaan, niin miksei voisi välillä jättää siivoamatta ja antaa sen "sotkuisemman" siivota sitten, kun kokee tarpeelliseksi.
Itse olen taas kokenut turhauttavaksi joka ikisestä asiasta neuvottelun ja sovittelun.
Jos ei aikuinen mies kykene viemään likaisia kalsareitaan pyykkikoriin, vaan jättää ne makuuhuoneen lattialle, niin miksi mun siitä täytyisi huomautella. Jos ne on mun tiellä, potkaisen ne sängyn alle. Kyllä se jossain vaiheessa ne etsii pyykättäväksi, kun sillä on kaapissa enää pinkit munakiiturit.
Mun mielestä siinä ei ole mitään lapsellista.
Lapsellisempaa on odottaa, että joku muu korjaa omat sotkut.

Ei joka asiasta neuvotella. Luetko sinä viestejä vai tartutko ensimmäiseen lauseeseen? Ongelma on meillä jo ratkennut, ihan kertapuheella. Sovittiin miten toimitaan ja se on toiminut.

Meillä alkaa mies siivota pyytämättä kun on ollut 2 viikkoa kotona.
Lomien aikana huomaa, että mies yhtäkkiä ottaa itse imurin käteen ja jopa tekee sillä jotakin.

Mutta arkena homma ei toimi pyytämättä/käskemättä, ja sekös ärsyttää. Siivoaa arkena ainoastaan, jos vanhempansa ovat tulossa meille kylään. Olen joskus kiukuspäissäni suunnitellut, että pyydän anoppiloita kylään, enkä laita tikkua ristiin. Voisi alkaa tapahtumaan kun kerron että btw, appelat ovat täällä 30 min kuluttua.

Joillakin miehillä voi tosiaan olla rankkaa, sinun ukostasi nyt en tiedä sen enempää, eikä oikeasti kauheasti edes kiinnosta tietää, ei millään pahalla. Naurattaa vaan aikuiseet ihmiset, jotka ovat jääneet johonkin lapsen tasolle kehityksessä.

Käydään jotain lapsellisia taisteluja himassa jostain helvetin siivoomisesta, kasvakaa aikuisiksi hyvät ihmiset, kyllä se sitten helpottaa.

Sitähän ap juuri on peräänkuuluttanut tässä ketjussa. Mies saisi kasvaa aikuiseksi.

Kröhöm, minä otin ukon suoraan äitin helmoista, ruokaa osasi sen verran tehä että uunissa lämmitti valmispitsaa ja niijoo nuudeleita osas tehä! Pyykit pesi mutsi, lakanat vaihtoi mutsi, ruuat maksoi, osti ja sisäänkantoi mutsi.

Siinä pikkuhiljaa tokasin että vaiha nyt jo iso mies ite ne lakanat! Opetin miten lakanat vaihdetaan. Mun luona (asuin siis tolloin omillani, olin asunu kauan), oli taktisesti hiljaa kaikesta siivouksesta ja tein itse kaiken. Annoin mielessäni äijälle aikaa tajuta. Jossei kuulauden kuluessa ymmärrä tarjoutuakkaan tiskaamaan, viemään roskia tms. laitan hylkyyn. Meni kaks päivää ku se rupes kyselee että voiskohan hänkin jotain tehä, niin sitten ihan muina naisina olin että mikä ettei. Se sai taas lisäaikaa ;)
No nyt toi on ahkerampi, oma-aloitteisempi ja tarkempi kodinsiistijä ja kaupassakävijä kuin minä! Osat vaihtui ja nyt se oottaa että mäkin olisin yhtä ahkera!!!

Mutta symppaan aloittajaa, ole tiukkana :D

Kyllähän noi kotityöasiat pitäisi selvittää jo siinä vaiheessa kun aletaan pistää kattiloita samaan kaappiin. Ei voi olettaa, että jos nainen siivoaa, kokkaa ja pyykkää vapaaehtoisesti vuosikausia, mies yhtäkkiä alkaa tehdä niitä. Ikävä kyllä usein käy niin, että jos mies jotain tekee, se ei naiselle kelpaa. Kuka viitsii kauaa edes yrittää?

Meillä mies kyllä siivoaa ja itse asiassa joskus paremmin kuin minä. Minä olen se joka enempi jättää tavaroita hujanhajan. Mutta molemmat siivoaa.

Tosin jotkin asiat ovat langenneet minulle... kuten wc:n siivous ja lakanoiden vaihto. Joskus tekis mieli kokeilla kuinka kauan meillä nukuttais samoissa lakanoissa, jos minä en niitä vaihtais. 14 yhteisen vuoden jälkeen en muista kertaakaan että mies olis oma-aloitteisesti lakanoita vaihtanut. Vois mennä varmaan useampi kuukausi samoissa. Samoin joskus tekis mieli kokeilla kuinka kauan kestäis ennen kuin mies pesis vessan, jos minä en sitä tekisi.

Meillä jokainen hoitaa osansa. Keittiö on mun valtakunta, siis ruoanlaitto ja keittiön siisteys (pääasiallisesti myös ruokaostokset), lapset siivoaa omat lelunsa ja piirrustusjuttunsa ja sun muut ihan itse, mies hoitaa pyykkihuollon ja se kumpi jaksaa/viitsii/ehtii imuroi sillon kun tarvii. Pyykit jokainen vie itse pyykkikoriin tietty ja omat astiat koneeseen/altaaseen, tää koskee myös lapsia.

Näin on toiminut ihan ilman mitänn erillisiä sopimuksia, kertaakaan ei olla edes puhuttu kotitöiden tekemisestä.

Naiselta kysytään: auttavatko miehesi ja lapsesi kotitöissä?
Mieheltä kysytään: autatko vaimoasi kotitöissä?
Lapsilta kysytään: autatteko äitiä kotitöissä?

Meillä on ollut kans tuollainen kokeilu, tosin mulla meni hermo myös lapsiin jotka eivät omia jälkiään siivonnut. Viikossa älysivät, etten tosiaankaan aijo kulkea enää perässä siivoamassa niiden (miehen ja lasten) sotkuja.

Mies kerran, vuosia sitten, veti hirveät kilarit jostain vaatteiden pesusta ( en muista tarkalleen, olisko jäänyt jokin vaate pesemättä, jota tarvi tai jotain..), minä ilmoitin että herra on hyvä ja pesee itse vaatteensa. Minä hoidin omani ja lasten vaatehuollon. Ei ole enää sen jälkeen alkanut mulle raivoaan, vaan pesee myös itse vaatteita nykyään, myös meidän muiden.

Mä olen sitä mieltä, että aikuisen ihmisen pitää ymmärtää itse tehdä osuutensa ilman, että joka asiaa käsketään.

No, musta on aivan käsittämätön asia, ettei jokainen korjaa omia jälkiään.

Ja käsittämätöntä myös, että pitäisi hattu kourassa pyytää miestä siivouksessa "auttamaan"! Koti on molempien ja kodin siisteydestä huolehtiminen kuuluu molemmille, ihan kuten lasten hoitokin.

Ja näitä teen leivän ja jätän mursut, voiveitset, ruokatarvikkeet, likaisen pöydän jne vaimon siivottavaksi....MITÄ!? Miksi kukaan suostuu siivoamaan toisen aikuisen sotkuja.

Meillä mies oli äidin ja kolmen isosiskon piloille paapoma kun tavattiin, mutta nyt kolmenkymmenen yhteisen vuoden jälkeen tuo jo tajuaa oma-aloitteisesti imuroida ja laittaa astianpesukonetta. Toiset kolkytvuotta, niin se saattaa jo pestä pyykkiäin... :D

Juurikin näin, pelkkää typeryyttä olettaa miehen tarttuvan itse mopin varteen tai kiinnostuvan vessan siivouksesta. Pitää hieman kouluttaa koska se on sen vaivan väärti. Mulle on aivan sama kun mies unohtaa siivota niin näytän miten se kuuluu tehdä ja miten pääsee helpomalla hoitamalla asian samantien ja näin hän on oppinut. Parisuhde on yhteispeliä.

Yhteistyössä