Kääntäjä paikalla, saa kysyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen kääntäjä;25917888:
Toimistojen käytännöt eivät tosiaan ole friikuille mitenkään suotuisia, sama tulee vastaan myös asiatekstien kohdalla. Ajastatko myös? Itse en niitä ehtinyt tehdä paljon, kakkoskäännöksiä sen sijaan runsaasti. Minulla on kyllä av-puolella muutamia kavereita.

Kiva, että saat vaihtelevia töitä, vaikka rahassa työn arvostus ei valitettavasti näy..

Joo kyllä mä ajastan myös, vaikka paljon tulee tosiaan myös kakkoskäännöksiä. Ykköskäännöksiä ei aina vain ole tarjolla, vaikka se olisi mukavampaa. Säästöjä, säästöjä...

Kyllä sentään suorien asiakkaiden kanssa olen saanut neuvoteltua ihan kohtuullisia hintoja enkä ole pahemmin kuullut mitään nurinoita että olisi kallista. Sen sijaan käännöstoimistot niin av- kuin asiatekstipuolellakin ovat kovin nihkeitä maksamaan. No, täytyy vaan taistella ja yrittää levittää sitä sanaa opiskelijapuolellekin, etteivät huonontaisi omaa ja muiden tulevaisuutta polkemalla hintoja.

No mitä mieltä olette kääntäjät siitä, että jossain sarjassa fortnight on käännetty viikoksi... Onko sille puolustelua? Tai vice on suomennettu hyveeksi. Vähän ihmettelen mikä selitys näille esimerkeilleni löytyy, muu kuin heikko yleissanastonhallinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen kääntäjä;25917863:
Varmasti virheitä tulee vastaan, mutta täytyy myös muistaa, että varsinkaan televisossa tekstityksiä ei voi kääntää aivan sananmukaisesti, kun on kaikenlaisia sanaleikkejä, aika ja tila eivät riitä jne., joten monesti katsojalle saattaa tulla se vaikutelma, että kääntäjä on tehnyt virheitä. Usko pois, se on vaativaa työtä, ja valtaosa suurimpien televisiokanavien kääntäjistä on todella ammattitaitoista väkeä, joka on tehnyt työtä pitkään.

Näinhän se juuri on. Monella maallikolla on myös se käsitys, että vain sanasta sanaan tehty käännös on oikea, vaikka näin ei tietenkään yleensä ole.

Ja tosiaan telkkariruutuun mahtuisi toki kahdeksan riviä tekstiä allekkain, mutta katsojat eivät välttämättä ilahtuisi, jos täyttäisimme koko ruudun. Silloin saisi kaiken käännettyä juu, mutta eihän sitä kukaan voi lukea. Lisäksi täytyy ottaa huomioon kohdeyleisö - vanhemmalle väelle tai lapsille suunnattuun ohjelmaan on varattava enemmän lukuaikaa jne.

ja kukakohan v*tun urpo suomensi Twins-elokuvan nimellä "identtiset kaksoset" kun leffassa arnold vielä sanoo "emme ole identtisiä kaksosia" ja se on suomennettukkin oikein??
Samanmoisia virheitä on todella paljon, ei ole kääntäjät kyllä järjellä pilattu.

No mitä mieltä olette kääntäjät siitä, että jossain sarjassa fortnight on käännetty viikoksi... Onko sille puolustelua? Tai vice on suomennettu hyveeksi. Vähän ihmettelen mikä selitys näille esimerkeilleni löytyy, muu kuin heikko yleissanastonhallinta.

No oma mielipiteeni on, että ammattitaitoinen kääntäjä ei noin tee. Toki itse kullekin voi tulla aivopieruja välillä, eikä sille tietenkään mitään voi. Yleensä kuitenkin huomaan sellaiset omista käännöksistäni tarkistusvaiheessa, jolle on pakko varata aikaa, vaikka olisi kuinka kiire.

Kuten tässä ketjussa on tullut esille, alalla on paljon opiskelijoita ja harrastelijoitakin. He tekevät käännöksiä ehkä sivutoimisesti eikä motivaatiotakaan välttämättä juuri ole. Toiset ajattelevat, että koska palkkiot ovat niin surkeita, ei työtäkään tarvitse tehdä kunnolla, mutta mun mielestä se on väärin ammattitaitoisia kääntäjiä kohtaan, koska ei se tekstin lukija tiedä kääntäjän taustoista tai alan tilanteesta. Mielestäni kuitenkin suurin osa on ammattitaitoista väkeä, jolta voi odottaa myös hyvää laatua.

ja kukakohan v*tun urpo suomensi Twins-elokuvan nimellä "identtiset kaksoset" kun leffassa arnold vielä sanoo "emme ole identtisiä kaksosia" ja se on suomennettukkin oikein??
Samanmoisia virheitä on todella paljon, ei ole kääntäjät kyllä järjellä pilattu.

Kääntäjät eivät suomenna elokuvien nimiä. Sen tekevät levittäjät, kanavien ohjelmatoimittajat yms.

Olisko vielä jotain kysyttävää? Ketjuhan sai paljon suuremman suosion kuin olisin osannut odottaa :D Yleensä porukka vaihtaa puheenaihetta heti kun alan puhua työstäni.

[QUOTE="vieras ap";25918185]Joo kyllä mä ajastan myös, vaikka paljon tulee tosiaan myös kakkoskäännöksiä. Ykköskäännöksiä ei aina vain ole tarjolla, vaikka se olisi mukavampaa. Säästöjä, säästöjä...

Kyllä sentään suorien asiakkaiden kanssa olen saanut neuvoteltua ihan kohtuullisia hintoja enkä ole pahemmin kuullut mitään nurinoita että olisi kallista. Sen sijaan käännöstoimistot niin av- kuin asiatekstipuolellakin ovat kovin nihkeitä maksamaan. No, täytyy vaan taistella ja yrittää levittää sitä sanaa opiskelijapuolellekin, etteivät huonontaisi omaa ja muiden tulevaisuutta polkemalla hintoja.[/QUOTE]

Heh, minä olen todella elänyt pelkästään sitä VHS-aikaa, ja niitä kasetteja piti sitten toimistolta hakea ja viedä takaisin.. Ajastamista en tosiaan ehtinyt kauan tehdä, kun sitten siirryin käännöstoimistoon asiatekstejä kääntämään. Se oli sitä aikaa, kun kääntäjiä vielä palkattiin runsain mitoin, nykyään suurin osa on friikkuja, kuten totesitkin. Joskus olen miettinyt, että olisi kiva kääntää taas av-puolta, mutta ne palkkiot.. Ei sen puoleen, otin tässä hiljattain yhteyttä erääseen ulkomaiseen käännöstoimistoon, joka otti minut kyllä listoille, mutta ilmoittivat heti, että töitä olisi tarjolla enemmän, jos suostun puolet pienempään palkkioon (sanahinnat), jota pyytäisin.. Että semmoista..

Työn iloa sinulle, oli kiva "törmätä" kollegaan =)

Entäpä Navy Seals...olen kerran törmännyt siihen ihan suoraankin käännökseen.

[QUOTE="vieras ap";25918429]Olisko vielä jotain kysyttävää? Ketjuhan sai paljon suuremman suosion kuin olisin osannut odottaa :D Yleensä porukka vaihtaa puheenaihetta heti kun alan puhua työstäni.[/QUOTE]

Joo, tämä oli mukava aihe, aika harvalla on käsitystä siitä, minkälaista kääntäjän työ on. Niin ja tietysti tv-käännökset herättävät aina paljon tunteita =)

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen kääntäjä;25918434:
Heh, minä olen todella elänyt pelkästään sitä VHS-aikaa, ja niitä kasetteja piti sitten toimistolta hakea ja viedä takaisin.. Ajastamista en tosiaan ehtinyt kauan tehdä, kun sitten siirryin käännöstoimistoon asiatekstejä kääntämään. Se oli sitä aikaa, kun kääntäjiä vielä palkattiin runsain mitoin, nykyään suurin osa on friikkuja, kuten totesitkin. Joskus olen miettinyt, että olisi kiva kääntää taas av-puolta, mutta ne palkkiot.. Ei sen puoleen, otin tässä hiljattain yhteyttä erääseen ulkomaiseen käännöstoimistoon, joka otti minut kyllä listoille, mutta ilmoittivat heti, että töitä olisi tarjolla enemmän, jos suostun puolet pienempään palkkioon (sanahinnat), jota pyytäisin.. Että semmoista..

Työn iloa sinulle, oli kiva "törmätä" kollegaan =)

Kyllä sitä hintojen polkemista on tosiaan nykyään kaikilla kääntämisen aloilla, mikä välillä vähän ahdistaa. Yritän itse aina vastata tiukasti kaikkiin älyttömiin hintaehdotuksiin, ettei sellaisilla hinnoilla ammattitaitoinen ihminen voi tehdä töitä. Esimerkiksi Intiasta tulee välillä kahden sentin sanatarjouksia :D

Samoin, työn iloa! Kiva huomata että täällä on muitakin kääntäjiä :)

Entäpä Navy Seals...olen kerran törmännyt siihen ihan suoraankin käännökseen.

Mua mietityttää, olisko se laivaston hylje ollut joku kääntäjän vitsi. Vähän kuin se Frendeissä ollut "senkin sukka" (you suck), joka ihan oikeasti oli kääntäjän vitsi, mutta joka väännettiin tietenkin virheeksi.

Tosin kyllä välillä huomaa, että yleissivistyksessä on toisilla kääntäjillä pahoja aukkoja. Ennen vanhaan oli tietty vähän hankalampaa, mutta nykyään kun tiedonhaku on niin helppoa, oletan ammattitaitoisten kääntäjien tarkistavan kaikki yhtään epävarmat asiat vaikkapa netistä.

[QUOTE="vieras ap";25918465]Kyllä sitä hintojen polkemista on tosiaan nykyään kaikilla kääntämisen aloilla, mikä välillä vähän ahdistaa. Yritän itse aina vastata tiukasti kaikkiin älyttömiin hintaehdotuksiin, ettei sellaisilla hinnoilla ammattitaitoinen ihminen voi tehdä töitä. Esimerkiksi Intiasta tulee välillä kahden sentin sanatarjouksia :D

Samoin, työn iloa! Kiva huomata että täällä on muitakin kääntäjiä :)[/QUOTE]

Huh, kaksi senttiä..

Kiitos ja palaillaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen kääntäjä;25918463:
Joo, tämä oli mukava aihe, aika harvalla on käsitystä siitä, minkälaista kääntäjän työ on. Niin ja tietysti tv-käännökset herättävät aina paljon tunteita =)

Tunteet näkyvät myös siinä, että palaute on tasoa "v*tun urpo". Tosin sitä kai se on monilla aloilla.

[QUOTE="vieras ap";25918492]Mua mietityttää, olisko se laivaston hylje ollut joku kääntäjän vitsi. Vähän kuin se Frendeissä ollut "senkin sukka" (you suck), joka ihan oikeasti oli kääntäjän vitsi, mutta joka väännettiin tietenkin virheeksi.

Tosin kyllä välillä huomaa, että yleissivistyksessä on toisilla kääntäjillä pahoja aukkoja. Ennen vanhaan oli tietty vähän hankalampaa, mutta nykyään kun tiedonhaku on niin helppoa, oletan ammattitaitoisten kääntäjien tarkistavan kaikki yhtään epävarmat asiat vaikkapa netistä.[/QUOTE]

Joo, siis kyllähän mä ymmärrän, että sellanenkin bändi kuin 13th Floor Elevator ei ihan kaikille heti aukea, mutta kai sitä nyt joku tolkku pitää pitää sen käännöksenkin ymmärrettävyydessä...objekti, subjekti ja verbi ja mitä sillä lausella lopulta tarkoitettiinkaan.

Joo, siis kyllähän mä ymmärrän, että sellanenkin bändi kuin 13th Floor Elevator ei ihan kaikille heti aukea, mutta kai sitä nyt joku tolkku pitää pitää sen käännöksenkin ymmärrettävyydessä...objekti, subjekti ja verbi ja mitä sillä lausella lopulta tarkoitettiinkaan.

Sen olen myös huomannut (enkä halua nyt harrastaa mitään ikäsyrjintää) että tv-kääntäjissä on paljon vanhempaa väkeä, joka on hyvin tottunut tapoihinsa eikä ole laajentanut omaa yleissivistystään sitten 70-luvun. Esim. nykyinen populaarikulttuuri (tarkoitan nykyisellä viimeisimpiä 20 vuotta) ei ihan hirveästi heitä kiinnosta, ja se ylimielinen suhtautuminen voi sitten kostautua.

Tuosta ymmärrettävyydestä: itselläni onkin sellainen nyrkkisääntö, että jos jokin kohta vaikuttaa suomennettuna oudolta, siinä todennäköisesti on virhe. Sitten on vain googletettava joka ikinen mahdollinen asia, ja kyllä se ongelma yleensä selviääkin.

[QUOTE="vieras ap";25918552]Sen olen myös huomannut (enkä halua nyt harrastaa mitään ikäsyrjintää) että tv-kääntäjissä on paljon vanhempaa väkeä, joka on hyvin tottunut tapoihinsa eikä ole laajentanut omaa yleissivistystään sitten 70-luvun. Esim. nykyinen populaarikulttuuri (tarkoitan nykyisellä viimeisimpiä 20 vuotta) ei ihan hirveästi heitä kiinnosta, ja se ylimielinen suhtautuminen voi sitten kostautua.

Tuosta ymmärrettävyydestä: itselläni onkin sellainen nyrkkisääntö, että jos jokin kohta vaikuttaa suomennettuna oudolta, siinä todennäköisesti on virhe. Sitten on vain googletettava joka ikinen mahdollinen asia, ja kyllä se ongelma yleensä selviääkin.[/QUOTE]

Enkä siis viitannut nykypopulaarikulttuurilla tuohon bändiin, koska se toki on vanhempi :)

[QUOTE="vieras ap";25918552]Sen olen myös huomannut (enkä halua nyt harrastaa mitään ikäsyrjintää) että tv-kääntäjissä on paljon vanhempaa väkeä, joka on hyvin tottunut tapoihinsa eikä ole laajentanut omaa yleissivistystään sitten 70-luvun. Esim. nykyinen populaarikulttuuri (tarkoitan nykyisellä viimeisimpiä 20 vuotta) ei ihan hirveästi heitä kiinnosta, ja se ylimielinen suhtautuminen voi sitten kostautua.

Tuosta ymmärrettävyydestä: itselläni onkin sellainen nyrkkisääntö, että jos jokin kohta vaikuttaa suomennettuna oudolta, siinä todennäköisesti on virhe. Sitten on vain googletettava joka ikinen mahdollinen asia, ja kyllä se ongelma yleensä selviääkin.[/QUOTE]

NiinPÄ! :D

Mies käänsi joskus englantia ja sanoi, ettei jatkanut siksi, että siltä olis mennyt ikä ja terveys niiden jenkkisarjojen parissa...

[QUOTE="Vieras";25918567]Miten olisit itse kaantanyt esim 'Desperate Housewives'?
Oletko asunut Englannin/ Ruotsin kielisessa maassa?[/QUOTE]

No kääntäjät eivät tosiaan ohjelmien nimiä suomenna, eikä mun mielestä Täydellisissä naisissa ole mitään vikaa. Ei kaikkea tarvitse suomentaa sanasta sanaan. Suomalaisten luulisi älyävän, ettei nimellä tietenkään tarkoiteta sitä, että naiset oikeasti olisivat täydellisiä, kaikkea muuta.

En ole asunut englannin- tai ruotsinkielisessä maassa muutamaa kuukautta pidempään, vielä. Jos olisin halunnut tulkiksi, olisin varmaankin hakeutunut asumaan pidemmäksi aikaa, jotta saisi suullisen puolen mahdollisimman sujuvaksi.

NiinPÄ! :D

Mies käänsi joskus englantia ja sanoi, ettei jatkanut siksi, että siltä olis mennyt ikä ja terveys niiden jenkkisarjojen parissa...

Ja niissä jenkkisarjoissakin on hirveä arpominen sen suhteen, että ymmärtääkö suomalainen katsoja jotakin viittausta johonkin poliitikkoon, joka on ollut pinnalla hetken aikaa joskus 70-luvulla. Selvitystyötä riittää kyllä :D

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras ap";25918503]Tunteet näkyvät myös siinä, että palaute on tasoa "v*tun urpo". Tosin sitä kai se on monilla aloilla.[/QUOTE]

Bland annat..

Yhteistyössä