Kääntäjä paikalla, saa kysyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tähän ei varmaan tuu yhtään vastausta, kun ei ole mitenkään mediaseksikäs ammatti :) Mutta mulla on tässä 25 minuuttia aikaa kulutettavana, eikä työkään juuri nyt maita. Kysykää jotain :D

[QUOTE="Niia";25917595]Korjailetko muiden virheitä puheessa? Pystytko olemaan korjaamatta, jos vaikka miehesi sanoo jotain kielioppivirheellistä?[/QUOTE]

Kyllä mä pystyn hillitsemään itseni, mutta se johtuu varmaan vaan hyvistä käytöstavoista. Ja jos olen jostain muusta asiasta ärsyyntynyt miehelle, rupean kommentoimaan kielivirheistäkin :D

Ja koska teen myös telkkarikäännöksiä, en pysty vapaa-ajalla katsomaan mitään suomenkielisillä teksteillä, koska jään vähän väliä arvostelemaan niitä ja menee olennainen ohi.

Millainen koulutus sulla on? Kauanko oot tehnyt alan töitä? Teetkö niitä täyspäiväisesti? Onko sulla vakkaripaikka, ootko freelancer vai mikä? Siinä pari näin alkuun :D

Häiritseekö ajatus, että katsoja arvostelee tekstejäsi? itse arvostelen paljon, koska useat käännökset ovat todella typeriä ja monissa on asiavirheitä, joka rasittaa ohjelmaa katsellessa.

Kyllä se ajatus välillä häiritsee, varsinkin jos tiedostaa että käännökset on tehty kovassa kiireessä.

Moni katsojahan ei tajua lainkaan työn realiteetteja ja sitä, että ei niitä virheitä oikeasti ole niin paljon, kun ottaa huomioon sen valtavan tekstimassan. Palkkiot ovat surkean pieniä, aikataulut onnettomia. Alalla värvätään paljon opiskelijoita, joilla ei ole paljon käännöskokemusta ja jotka suostuvat mihin vaan.

[QUOTE="...";25917628]Mitä kieliä osaat?[/QUOTE]

Englanti ja ruotsi on työkielet, lisäksi espanjaa jonkin verran, mutten vielä niin paljon, että kehtaisin sitä kääntää. Noilla kahdellakin on riittänyt töitä hyvin.

[QUOTE="Jenis";25917652]Millainen koulutus sulla on? Kauanko oot tehnyt alan töitä? Teetkö niitä täyspäiväisesti? Onko sulla vakkaripaikka, ootko freelancer vai mikä? Siinä pari näin alkuun :D[/QUOTE]

Koulutuksena on filosofian maisterin tutkinto, pääaineena englannin kääntäminen ja tulkkaus. Viitisen vuotta olen tehnyt täyspäiväisesti töitä, sitä ennen opiskelun ohessa. On oma yritys ollut koko sen viisi vuotta. Hyvin harva nykyään on kuukausipalkalla, kun isot käännöstoimistot ovat potkineet vakkarit pois ja käskeneet perustaa toiminimiä. Mutta itsellä oli kyllä yrittäjyys suunnitelmissa joka tapauksessa enkä missään vaiheessa edes hakenut minnekään töihin.

Kannattaako kääntäjäksi ruveta vain englannintaitoisena, vai pitäisikö nykyään taitaa useampia (ehkä jotain harvinaisempia?) kieliä, että edes kannattaa harkita kääntämisestä uraa?

[QUOTE="vieras";25917688]Koulutuksena on filosofian maisterin tutkinto, pääaineena englannin kääntäminen ja tulkkaus. Viitisen vuotta olen tehnyt täyspäiväisesti töitä, sitä ennen opiskelun ohessa. On oma yritys ollut koko sen viisi vuotta. Hyvin harva nykyään on kuukausipalkalla, kun isot käännöstoimistot ovat potkineet vakkarit pois ja käskeneet perustaa toiminimiä. Mutta itsellä oli kyllä yrittäjyys suunnitelmissa joka tapauksessa enkä missään vaiheessa edes hakenut minnekään töihin.[/QUOTE]

Joo, tämmösiä juttuja oon muiltakin alalla olijoilta kuullut... ite oon maisteri englantilaisesta filologiasta, mutta en oo tehnyt käännöshommia kuin osapäiväisesti opiskelujen ohessa.

Riittääkö sulla hommia niin paljon että niillä ns. elää? Täällä pohjoisemmassa Suomessa ei taida riittää oikein millään.

Kannattaako kääntäjäksi ruveta vain englannintaitoisena, vai pitäisikö nykyään taitaa useampia (ehkä jotain harvinaisempia?) kieliä, että edes kannattaa harkita kääntämisestä uraa?

Englannilla on kuitenkin niin paljon kysyntää, että kyllä se mun mielestä riittää jo yksinään. Riippuu toki vähän siitäkin, mille kääntämisen alalle aikoo. Vaikka mulla on työkielenä myös ruotsi, käännän sitä hyvin vähän - noin 98 % on englantia.

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen kääntäjä;25917728:
Käännätkö myös muita tekstejä kuin av-tekstejä? Itsekin olen niitä tehnyt muutamia vuosia sitten, nyt keskityn asiateksteihin.

Käännän paljon asiatekstejä myös, lähinnä markkinointia ja muuta melko yleisluontoista. Av-käännösten palkkiot on niin huonoja, etten viitsi olla pelkästään niiden varassa.

[QUOTE="Jenis";25917729]Joo, tämmösiä juttuja oon muiltakin alalla olijoilta kuullut... ite oon maisteri englantilaisesta filologiasta, mutta en oo tehnyt käännöshommia kuin osapäiväisesti opiskelujen ohessa.

Riittääkö sulla hommia niin paljon että niillä ns. elää? Täällä pohjoisemmassa Suomessa ei taida riittää oikein millään.[/QUOTE]

Kyllä mulla riittää hommia niin, että välillä ei riitä tunnit päivässä. Mutta se johtuu niistä av-käännöksistä aika pitkälti. Jos olis pelkkiä asiatekstejä, täytyis panostaa enemmän markkinointiin että sais lisää asiakkaita.

[QUOTE="vieras";25917768]Käännän paljon asiatekstejä myös, lähinnä markkinointia ja muuta melko yleisluontoista. Av-käännösten palkkiot on niin huonoja, etten viitsi olla pelkästään niiden varassa.[/QUOTE]

Juu, hirveän huonoja ne palkkiot ovat, ja tietääkseni ne ovat myös laskeneet siitä, kun itse niitä aloin tekemään joskus 1990-luvun loppupuolella, enkä silloinkaan niillä palkkioilla elänyt.

Pidätkö työstäsi, saatko riittävän vaihtelevia töitä niin, että mielenkiinto pysyy yllä?

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen kääntäjä;25917799:
Juu, hirveän huonoja ne palkkiot ovat, ja tietääkseni ne ovat myös laskeneet siitä, kun itse niitä aloin tekemään joskus 1990-luvun loppupuolella, enkä silloinkaan niillä palkkioilla elänyt.

Pidätkö työstäsi, saatko riittävän vaihtelevia töitä niin, että mielenkiinto pysyy yllä?

Juu, viime vuosina on tullut vain laskua. Kyllähän alalle saatiin se Yhtyneet-sopimus, mutta sitä noudattavat lähinnä vain YLE ja MTV3. Nekin ovat ulkoistaneet osan käännöksistä toimistoille, jotka taas eivät noudata sopimusta.

Kyllä mielenkiinto pysyy hyvin yllä, on tosi vaihtelevia hommia. Siksi tätä jaksaakin, vaikka raha välillä stressaa :)

Jep, ja silti ne tekstit siellä telkkarissa on usein ihan päin mäkeä. Onneksi en ole kääntäjä.

Kääntäjän ammatti on aika epäkiitollinen - käännös on hyvä silloin kun sitä ei kukaan huomaa, mutta varsinkin tv-käännösten virheitä kyttäävät kaikki. Sitten kootaan vielä jotain käännöskukkassivustoja, että päästään yhdessä nauramaan niille virheille. Eipä tule toista vastaavaa ammattia mieleen :D

No, kyllä sitä jaksaa kun ei ota niin tosissaan.

Jep, ja silti ne tekstit siellä telkkarissa on usein ihan päin mäkeä. Onneksi en ole kääntäjä.

Varmasti virheitä tulee vastaan, mutta täytyy myös muistaa, että varsinkaan televisossa tekstityksiä ei voi kääntää aivan sananmukaisesti, kun on kaikenlaisia sanaleikkejä, aika ja tila eivät riitä jne., joten monesti katsojalle saattaa tulla se vaikutelma, että kääntäjä on tehnyt virheitä. Usko pois, se on vaativaa työtä, ja valtaosa suurimpien televisiokanavien kääntäjistä on todella ammattitaitoista väkeä, joka on tehnyt työtä pitkään.

[QUOTE="vieras";25917822]Juu, viime vuosina on tullut vain laskua. Kyllähän alalle saatiin se Yhtyneet-sopimus, mutta sitä noudattavat lähinnä vain YLE ja MTV3. Nekin ovat ulkoistaneet osan käännöksistä toimistoille, jotka taas eivät noudata sopimusta.

Kyllä mielenkiinto pysyy hyvin yllä, on tosi vaihtelevia hommia. Siksi tätä jaksaakin, vaikka raha välillä stressaa :)[/QUOTE]

Toimistojen käytännöt eivät tosiaan ole friikuille mitenkään suotuisia, sama tulee vastaan myös asiatekstien kohdalla. Ajastatko myös? Itse en niitä ehtinyt tehdä paljon, kakkoskäännöksiä sen sijaan runsaasti. Minulla on kyllä av-puolella muutamia kavereita.

Kiva, että saat vaihtelevia töitä, vaikka rahassa työn arvostus ei valitettavasti näy..

kuinka telkkariohjelmia käännetään? siis kuuntelemalla vai onko niihin joku litterointi? mitä teet kun et meinaa saada selvää mitä puhutaan? :)

Normitapauksessa mulla on käytössä kuvamateriaali videotiedostona ja yleensä myös käsikirjoitus (ennen vanhaan oli VHS-kasetteja, joita sitten postiteltiin ja käytiin kuskaamassa kanavalle - nykyään sentään kaikki liikkuu sähköisesti tiedostoina). Katselen ohjelmaa eteenpäin, ajastan paikat repliikeille aikakoodeilla (jotta ne osataan myös siellä tv-kanavalla laittaa paikoilleen) ja käännän tekstit. Monesti tehdään myös nk. kakkoskäännöksiä, jolloin käytössä on vaikkapa ruotsinkielinen käännös tai englanninkielinen tekstitys, ja suomenkielinen teksti pitäisi sitten saada niiden tekstien paikoille - kuten voi kuvitella, se on toisinaan haasteellista, koska suomi ja ruotsi ovat kielinä aika erilaisia. Ilmeisesti säästösyistä tätä kuitenkin tehdään aika paljon.

Jos en kuule jotakin kohtaa, katson käsikirjoituksesta, mutta varsinkin jossain realityohjelmissa niitä ei usein ole tai sitten ne on kirjoitettu jälkikäteen jossain Intiassa, ja niissä on kaikki väärin ja jätetty ne epäselvät kohdat kirjoittamatta. Jos ei kertakaikkiaan saa mitään selvää, täytyy yrittää kikkailla ja kääntää vaikka jotakin ympäripyöreää. En kyllä muista kuin jonkun yhden tai kaksi sellaista tapausta, etten olisi mitään tolkkua saanut. Kuulokkeet päässä kun teen työtä, niin äänet vaan täysille :D

• Tykkää
Reactions: cc

Yhteistyössä