Kaalilaatikkoa

[QUOTE="vieras";27994503]Eli syy siihen, miksi "kukaan muu" ei tykkää kaalilaatikosta, on se, että ei ole saanut sun tekemää täysin maustamatonta kaalisilppu-jauhelihaseosta.[/QUOTE]

No en tiedä ketään, joka tykkää kaalilaatikosta. Sit ku ne maistaa meidän kaalilaatikkoa ni siitä versiosta tykkää. Ei ne kaikki versiot oo mitään hyviä. Jokaisella on kato makunsa...

Eikä se maustamatonta ole, jos siin on basilikaa, oreganoa ja onko siin jopa pippuria?? Siinähän on jtn 5-10 eri maustetta siinä pizzamausteessa. Basilikaa ja oreganoa ainakin lisätään, JOS pizzamaustetta ei ole (jossa siis on ne molemmat + paljon muitakin mausteita).
 
Viimeksi muokattu:
Mun ohjeeni:

Kaalilaatikko

1 kg keräkaalia
3 dl vettä
2½-3 tl suolaa
400 g jauhelihaa
1 iso sipuli
2 tl meiramia
½ tl maustepippuria
½ tl valkopippuria
1 dl puuroriisiä
2 dl kahvikermaa

Suikaloi kaali ja hauduta vedessä noin 15 min. Paahda jauheliha ja sipuli pannulla. Yhdistä kaikki ainekset ja kaada voideltuun vuokaan. Paista ensin 200 asteessa ½ tuntia ja sitten 175 astetta ja 1 tunti.

Voi lisätä myös siirappia :p
Tästä ku sais vielä kuvan ni ois kiva nähdä minkä näköinen versio täst syntyy. :D
 
kuivamuonaa
Johan teette hassuja kaalilaatikkoa...

Paras kaalilaatikko ikinä, nams! :p

Kaalia n. 3-4kg.
Jauhelihaa n. 800g.
2 Isoa sipulia.
2 Pussia riisiä Uncle Ben's kokojyväriisi (tai ei se tainnu olla kokojyvä, se valkone pussukka).

Pilkotaan kaalit ja paistetaan pannulla. Kaadetaan paistetut kaalit vuokiin (meillä käytössä kolme vuokaa aina).

Paistetaan jauheliha ja pilkottu sipuli sinne sekaan. Sekoitetaan paistetun kaalin sekaan vuokiin.

Keitetään riisit ja sekoitetaan vuokiin.

Eiku uuniin n. tunniksi 180c kaasu-uunissa ja avot!


Miksi sinä sen vielä kuivatat uunissa :O
Siis et laita mitään nestettä sitomaan tuota? Öh, miksi edes pitää uuninkautta käyttää?
Eikö se olisi sama kun heittää kaalit jauhelihat ja riisit suoraan lautaselle ja ääntäkohden
 
"vieras"
Kuinka teette kaalilaatikon? Netistä löytyy mitä erilaisempia ohjeita, mutta ajattelin kysyä täältä.. Eli teettekö te kaalilaatikon maitoon vai lihaliemeen (voiko kaalin keitinlientä käyttää?) ja laitatteko munaa?
kaalit kiehumaan kattilaan keittelen puolikypsäks. Ruskistan jauhelin ja pistän vuokaa lihat ja kaalit +kaalin veden nesteeks. Ja sitten tyrkkään 200 asteiseen uunin tunniks. Tarjoan punajuuri salaatin kanssa. Tätä kaalilaatikko voin syödä mutta en sitä mihin tulee riisiä...riisi imee mausteet.(kuivaa)
 
dpfhpsödnfös
n. 1kg kaalia (suikaloidaan, keitetään pehmeäksi vähän aikaa runsaassa vedessä)
1 1/2 dl ohrasuurimoita (keitetään puolikypsäksi, noin 10 min. suolalla maustetussa vedessä)
400 g jauhelihaa (ruskistetaan ja maustetaan hyväksi yrttisuolalla, pippurilla, jauhelihamausteella)
2 sipulia (ruskistetaan jauhelihan kans)
3 dl kermaa
siirappia

Kaalit, ohrat ja jauheliha+sipuli vuokaan ja sekaisin. Siihen päälle meiramia, ja siirappia maun mukaan. Päälle noin 3 dl ruokakermaa ja ai että on hyvvää!
 
Mie keitän silputtua kaalia lihaliemessä, lisään riisiä kaalin joukkoon.
Paistan jauhelihan ja sipulia, maustan.
Uuniastiaan kaali, riisi, lihaliemi ja jauhelihasipuli, päälle ripaus sokeria siirapin sijaan antamaan vähän makeutta
sekä margariininokare.
Kypsennetään ensin n 225- 250 asteessa 15 minuuttia ja sitten n tunti 150- 175.
 
[QUOTE="vieras";27994602]Tekeekö kaikki tosiaan riisiin kaalilaatikon? Minä teen ohrasuurimoista,kaalista,jauhelihasta,kermasta,siirapista ja mausteista. :)[/QUOTE]

Oon välillä laittanut noita ohrasuurimoitakin.
 
"sondersson"
No en tiedä ketään, joka tykkää kaalilaatikosta. Sit ku ne maistaa meidän kaalilaatikkoa ni siitä versiosta tykkää. Ei ne kaikki versiot oo mitään hyviä. Jokaisella on kato makunsa...

Eikä se maustamatonta ole, jos siin on basilikaa, oreganoa ja onko siin jopa pippuria?? Siinähän on jtn 5-10 eri maustetta siinä pizzamausteessa. Basilikaa ja oreganoa ainakin lisätään, JOS pizzamaustetta ei ole (jossa siis on ne molemmat + paljon muitakin mausteita).
Moni ei tykkää siitä puuroriisiliisteristä (en minäkään), sillä varmaan tuo teiän kuiva versiokin maistuu. Mutta ei se tosiaan ihan laatikkoa ole.
 
Miksi sinä sen vielä kuivatat uunissa :O
Siis et laita mitään nestettä sitomaan tuota? Öh, miksi edes pitää uuninkautta käyttää?
Eikö se olisi sama kun heittää kaalit jauhelihat ja riisit suoraan lautaselle ja ääntäkohden
Ei ole kuivaa, päinvastoin. :) Uuniin se pistetään muhimaan tietenkin, niinkuin laatikot yleensä. Siellä kaali jatkaa kypsymistään ja tulee herkullista. Ilman uunia en lähtisi kokeilemaan, ei olisi silloin niin hyvää.

[QUOTE="sondersson";27994713]Moni ei tykkää siitä puuroriisiliisteristä (en minäkään), sillä varmaan tuo teiän kuiva versiokin maistuu. Mutta ei se tosiaan ihan laatikkoa ole.[/QUOTE]

Ei ole kuivaa, eikä liisterimäistä. :)
 
Tosiaan siinä jauhelihassa on sen verran paljon rasvaa niin kaipa se on sit se neste siinä. Sitä ny tulee väkisinkin noihin vuokiin, vaikka yrittäis ettei tulisi. Joten nesteenä toimii jauhelihan oma rasva. :)
 
hahahaaaa
Ei ole kuivaa, päinvastoin. :) Uuniin se pistetään muhimaan tietenkin, niinkuin laatikot yleensä. Siellä kaali jatkaa kypsymistään ja tulee herkullista. Ilman uunia en lähtisi kokeilemaan, ei olisi silloin niin hyvää.



Ei ole kuivaa, eikä liisterimäistä. :)
joku veti herneet nenään kun ei tajua että se hänen mielestään oleva "kaaliloota" on ainut oikea loota :LOL:
 
[QUOTE="vieras";27994835]Itsepä sinä siinä puolustelet ihan housut märkänä tuota omaa settiäs, joka useimpien mielestä ei ole edes kaalilaatikko.[/QUOTE]

Jos sinulla olisi silmälasit päässä niin huomaisit tekstini:

"Mutta kaipa se niin on, että se mihin on omassa perheessä totuttu, on jokaiselle se ainut ja oikea. Eikö se näin ole? :)"

Tarkottaen minulle toi on se ainut ja oikea ja esim. vaikka Tallulle hänen omansa on se ainut ja oikea. Kumma ku pitää vääntää rautalangasta... Ai nii joo! Oon kaksplussan sivuil hups sori unohdin. :D
 
Nyt on minun variaationi uunissa.. Saas kattoo mitä tuosta tulee, hyvältä se ainakin tuoksui/maistui kun sen uuniin laitoin :)

Mitäs muuten ootte mieltä, uskaltaisitteko antaa kaalilaatikkoa 1,5 vuotiaalle?
 
"miisu"
Nyt on minun variaationi uunissa.. Saas kattoo mitä tuosta tulee, hyvältä se ainakin tuoksui/maistui kun sen uuniin laitoin :)

Mitäs muuten ootte mieltä, uskaltaisitteko antaa kaalilaatikkoa 1,5 vuotiaalle?
Kyllä minä olen näille kaikille muksuilleni antanut jo tavan kotiruokaa tuon ikäisinä ;)
Ja mitä eri versioihin tulee rakentaa laatikko en kyllä minkään ole koskaan törmännyt tuommoiseen johon ei tule nestettä,
mahtaa olla kuivaa, mutta mikäs siinä jos kuivasta tykkää :)
 
"vieras"
Ei se varmaan hyvää ookkaan, jos se on kuivaa. En minäkään kuivaa kaalilaatikkoa söisi. Yök kuivalle kaalilaatikolle! :x

Meidän oma ei tosiaan ole kuivaa, vaan kosteaa (edelleenkin se rasva sen kosteuttaa) ja herkullista. :)


.. :/
Mahtaa sit olla rasvaista lihaa mitä laitat... mut ihan miten vaan. On toi kaalisilppu sulle nyt vaan elämän ja kuoleman asia. Ajattelitko loppupäivän vielä käyttää ketjun päivystämiseen ja maustamattoman kaalisilppusi puolustamiseen?
 
Sen takia vielä noi kuvat laitoin, että huomaa minkänäköstä on ja eikö tosiaan kukaan huomaa tosta kuvasta, miten toi kiiltää? Kuiva ruoka ei kiillä... Se rasva kosteuttaa sen ja antaa myös ton kauniin kiillon. :)
 
[QUOTE="vieras";27995105]Mahtaa sit olla rasvaista lihaa mitä laitat... mut ihan miten vaan. On toi kaalisilppu sulle nyt vaan elämän ja kuoleman asia. Ajattelitko loppupäivän vielä käyttää ketjun päivystämiseen ja maustamattoman kaalisilppusi puolustamiseen?[/QUOTE]

Ohjeessa lukee Nauta-Sika (et näköjään lukenut ohjetta?) ja sehän on rasvaisin (vai etkö tätä tiennyt?). Ja yleensäkkin, olkoot mitä jauhelihaa tahansa, jos on nautaa tai sika-nautaa, on jauheliha itsessään sen verran rasvaista, ettei sinne pannuun tarvitse lisätä öljyä, rasvaa tms. Jotenkin hassua, että perus asiat pitää tällä palstalla selittää ja silti ei meinaa asiat mennä kaaliin.. :headwall:

Joten enköhän minä itse tiedä, ku ruokani teen, onko se kuivaa vaiko ei. Halusin vain selventää, että miksi se EI ole kuivaa vaan kosteaa, kun kukaan ei näköjään näytä tajuavan. :D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä