K/B-komposti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Turun murteella ei ole tiivistä tai tarkkaa ikää, mutta se kuuluu vanhaan lounaismurteiden ryhmään, joka on muokkautunut pitkän ajan kuluessa. Lounaismurteet kehittyivät alueella jo Mikael Agricolan ajoista lähtien ja ne ovat vaikuttaneet myös yleiskielen kehitykseen. Turun kaupungissa itsessään puhutaan pikemminkin hämäläisvaikutteista sekamurretta, kun taas varsinaista lounaismurretta kuullaan Turun ympäryskunnissa.
Tässä muutama fakta paketissa, kun näyttää kiinnostavan.

Voi pyhä Sylvi sentään minkälainen yö täällä on ollut. Minä olen se, joka käytti täällä aikoinaan sanaa ehtisin ja myös sen seurauksena tämä eräs repi pelihousunsa. Eikä se muuten ollut ensimmäinen kerta. Olihan se hupaisaa koko ikänsä Keski-Suomessa asuneena kuulla olevansa turkulainen.

Voi pyhä Sylvi sentään minkälainen yö täällä on ollut. Minä olen se, joka käytti täällä aikoinaan sanaa ehtisin ja myös sen seurauksena tämä eräs repi pelihousunsa. Eikä se muuten ollut ensimmäinen kerta. Olihan se hupaisaa koko ikänsä Keski-Suomessa asuneena kuulla olevansa turkulainen.
Miten voit käyttää sanaa ehtisin menneestä aikamuodosta? Ei kukaan normaalisti suomea puhuva sano siten. Se on turun murretta kun tarkoitetaan sanaa ehdin, asuitpa sinä missä tahansa.

Miten voit käyttää sanaa ehtisin menneestä aikamuodosta? Ei kukaan normaalisti suomea puhuva sano siten. Se on turun murretta kun tarkoitetaan sanaa ehdin, asuitpa sinä missä tahansa.

Itse koen sen olevan täysin normaalia suomen kieltä. Vaikea sanoa, miksi sinä koet sen olevan merkki Turkulaisuudesta. Jos olet itse Turusta ja koet, että siellä puhutaan tuolla tavalla, niin en ala kiistelemään kanssasi. Sellainen ei kiinnosta minua pätkän vertaa. Mielummin keskittyisin itse asiaan ja minun kohdalla se tarkoittaa Joksuista keskustelemista.

Itse koen sen olevan täysin normaalia suomen kieltä. Vaikea sanoa, miksi sinä koet sen olevan merkki Turkulaisuudesta. Jos olet itse Turusta ja koet, että siellä puhutaan tuolla tavalla, niin en ala kiistelemään kanssasi. Sellainen ei kiinnosta minua pätkän vertaa. Mielummin keskittyisin itse asiaan ja minun kohdalla se tarkoittaa Joksuista keskustelemista.
Kuten aiemmassa todettiin puhutaan ainakin Turun ympäristössä ja hämäläismurteissa, en ole kelle vastaat, mutta siinä esimerkkilauseessa ei ollut kyse yleiskielestä.

Ei missään päin suomea ole yleiskieltä muoto "ehtisin" sanasta "ehdin". En tiedä, miksi olet kuuro murremuodolle, voihan se olla, että läheisissäsi on ollut turun murteen puhujia.

Yhteistyössä