Juustokielto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juustofriikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juustofriikki

Vieras
Hei,
kerrotteko mulle, miten rajoitettua on juustojen syönti nyt kun olen raskaana? Rakastan homejuustoa, fetaa ja mozzarellaa, ja tuntuu kamalalta, etten saisi syödä niitä ennen ensi kesäkuuta (ennenkuin vauva syntyy)!? Voiko esim. aurajuustoa tai mozzarellaa käyttää pizzassa, padoissa tms. jolloin ne kuumentuvat uunissa? En ole saanut mistään tarkkaa tietoa, enkä uskalla ottaa riskiä..
Kiitos vastauksista etukäteen!

Oivoi... itsekkin olen homejuuston ystävä, mutta neuvolasta sanottiin että sitä ei saa syodä.. Mut pizzan päällä ok, kun kerran menee uunin kautta!! :) Onnea odotukseen!!

Kun ko. juustot kuumennetaan niin että niiden lämpötila kohoaa yli 72 asteen, niin voi syödä huoletta, tuossa lämpötilassa mahdolliset pöpöt kupsahtaa varmasti.

Ja tutustupa Espoon sivuihin, www.espoo.fi, sieltä yläpalkista Minun Espooni-Lapsiperheet, sitten vasemmalta listasta Äitiysneuvolat ja sieltä Ohjeet, ja sitten listasta Ruokavalio ja sit löytyy sen tekstin alta linkki Vältettävät ruokaaineet.
Muutenkin tosi paljon tietoa odotuksesta ja vauvaankin liittyen. Kannattaa katsoa, sieltä löytyy vastauksia moneenkin juttuun.

Mulle sanottiin neuvolassa, että suurten ja tuttujen meijereiden tuotteisiin voi luottaa. Valion ja Arlan juustot ovat meillä ihan normaalissa käytössä. Myös kuumentamattomina siis.

Pastöroituja juustoja voi syödä ihan hyvällä omallatunnolla.
Patroksen feta ainakin on pastöroidusta vuodenmaidosta joten sitä olen puputtanut koko odotusajan. Homejuuston jätin pois, mutta sitäkin olen pari kertaa pizzan päällä syönyt eli kuumennettuna siis. Ja niitä iänikuisia kiistankappaleaiheita eli tuorejuustoja olen myöskin välillä sivellyt patongin päälle, mutta en niitä nyt muutenkaan syö mitenkään säännöllisesti. Taisin nähdä jonkun mozzarellankin pastöroidusta maidosta, mutten muista enää minkä valmistajan. Katso siis tuoteselosteesta onko pastöroitu vai ei.

Taas tämä sama. Käyttäkää hakutoimintoa -pls. Tuorejuustoja (feta, mozzarella, maitorahka, raejuusto) ei saa syödä, vaikka ne olisi tehty pastöroidusta maidosta. Ovat hyvä kasvualusta bakteereille heti purkin aukaisun jälkeen, vaikka pastörointi olisi tehtykin. Kuumennettuna saa syödä.

heip!

No kai maitorahkaa nyt voi syödä jos vetäisee heti purkin avaamisen jälkeen. Eipä sitä mainita missään kiellettyjen ruoka-aineiden listassa eikä se tietääkseni ole tuorejuusto ;) Sama raejuustolla jos on kerran pastöroidusta maidosta tehty. Jos purkin avaa ja saman tien syö niin aika ihme jos siihen parissa minuutissa listeria iskeytyy.

Kaikki juustot jotka ovat valmistettuja pastöroidusta maidosta ovat syömäkelpoisia raskauden aikana. Edellisen raskauden aikana söin lähes kaikkia juutsoja paitsi homejuutsoja (koska niistä en tykkää). Kaikissa pakkaukissa lukee onko maito pastöroitu vai ei ja esim. kaupoissa joissa on juutsotiskit, myyjät tietävät onko juustoissa käytetty pastöroitua maitoa vai ei. Joten syö vain - en oikein usko tuohon että heti paketin avaamisen jälkeen bakteerit voivat hyökätä siihen juustoon?! Nauti vain juustoista raskauden aikana - kunhan niissä on käytetty pastöroitua maitoa.

Yhteistyössä