Juuri sinä! Tyyppi, joka ei tee Facebookissa mitään muuta kuin jauhaa mukuloistaan! Olisi vähän asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huokaus"

Vieras
Ensinnäkin, oman kuvan tilalla on luonnollisesti joko jälkikasvun naamari, synnytyslaitoksella otettu yhteiskuva tai joku muu vastaava. Joka ikinen statuspäivitys tai tykkäys käsittelee lapsen syntymäpäiviä, valvomiskärsimystä, me&i-juhlia, lastenvaatekauppoja, "elämän huippuhetket"-valokuvia (sisältää pelkästään omia lapsia), kesälomareissuja johonkin Titinallelandiaan, lasten "hauskoja" tai joskus ihan oikeastikin hauskoja sutkautuksia, siskonpetissä nukkumista, kouluunlähtöä, tarhaanlähtöä, puistoilua, leikkimistä, ensiaskeleita (sydänvyöryn kera), imetyskärsimystä kun lapsi puree liian kovaa (kirjoittaja taisi unohtaa että saman tekstin lukee monta sataa ihmistä?!), Hoploppia, sitä kuinka elämä nyt vaan on parasta lasten kanssa. Ja niin edelleen.

Ylläolevat ovat kahden henkilön päivityksiä viimeisen parin viikon ajalta. Haluaisin kysyä teiltä vastaavanlaisilta naisilta, jotka tunnistatte itsenne ylläolevasta, että mitä te oikein ajattelette kun suollatte tuota joka ikinen päivä? Joskus tuntuu, että ette yhtään mitään.

Ensinnäkin, jos päivittää statustaan ja tukkii toisten newsfeedit kolme, jopa viisi kertaa päivässä, niin se on joka tapauksessa liikaa. No, tästä vielä pääsisi yli, mutta...

toiseksi, olet ehkä unohtanut, että suuri osa kavereistasi on vapaaehtoisesti lapsettomia tai muuten sellaisia, joille joku tuntematon lapsi sinänsä ei merkitse mitään. Heitä ei todellakaan kiinnosta tämä aihe.

Kolmanneksi, ja tärkein syy miksi tämän viestin lähetän on se, että fb-listallasi saattaa olla joku -todennäköisesti montakin- tahtomattaan lapsetonta. Sinä ehkä tulit raskaaksi jo muutaman kuukauden yrittämisen jälkeen, mutta näin ei todellakaan käy kaikille. Joka ikinen kerta, kun tyttäresi kuva tai poikasi kuulumiset lävähtävät ruudulle, tämä vuosia lapsettomuudesta kärsinyt haluaisi itkeä. Ja näin käy usein, koska haluat kertoa koko maailmalle, että taas tuli hammas/kakka/hius/hymy/nauru/askel/sana/jokellus/palaa viestin alussa olevaan listaan. On ok iloita, ja kertoa lapsenkin saavutuksista tai ladata pari kuvaa joskus, mutta silti: rajansa kaikella. Lapsesihan ei myöskään siis ole tämän lapsettomuudesta kärsivän ihmisen Facebook-kaveri, jolle ystäväpyyntö aikoinaan lähetettiin, vaan sinä itse!

Mitäkö pyydän? Vähän ajattelukykyä, hienotunteisuutta ja muiden huomioonottamista. Kiitos.
Pyydän myös asiallista keskustelua hedelmättömien "jos noin kiristää, niin poista kavereista"-kommenttien sijaan, jos jollakulla on jotain sanottavaa aiheesta.

• Tykkää
Reactions: Klomas
Itseltäsi voi pyytää ihan samaa, ajattelukykyä, hienotunteisuutta ja huomioonottamista. Et ehkä ole tullut ajatelleeksi että lasten saaminen muuttaa ihmistä. Lapset eivät ole esineitä tai harrastuksia tai edes työhön verrattavia, vaan todella täyttävät elämää. Koska he ovat ihmisiä, heitä ei kuulu hienotunteisuuden puuskassa laittaa kaappiin vain koska sinulla ei ole lapsia. Itsekään en paljon fb:hen kirjoita, mutta ei häiritse jos joku jakaa ajatuksiaan, olivatpa ajatuksissa sitten kaikken rakkaimmat läheiset ihmiset eli lapset. Toivon sinulle että itse tulisit avarakatseisemmaksi kävipä omalla kohdallasi miten kävi, halusitpa perhettä tai et, ja olipa taustallasi millainen suru tai puute tahansa. Meillä jokaisella on oma surumme, puuttemme ja ilomme. Voimme elää sovussa kuitenkin, jos otamme toisemme huomioon aidosti, sinäkin. Älä kadehdi.

Paha aloitus. Faecook on kuitenkin paikka, missä itse kukin saa jakaa elämästään juuri ne palat joita tahtoo. En minäkään ole kiinnostunut siitä mitä jonkun ihana koiranpentu tänään taas teki (viikosta toiseeeeeen) mutta osaan skipata sekä ne viestit että omat harmini tai tympääntymiseni.

En voi verrata lapsettomuuskokemusta mihinkään. Ajatukseni asiasta: vaikka se kuinka harmittaisi ja painaisi mieltä, niin en ikimaailmassa voisi pyytää jotakuta ystävääni jauhamaan vähemmän lapsistaan vain siksi, että en itse voi saada lapsia. Itsestä se asian sietäminen lähtee.

Hedelmätön (?) kommentti: jos tyyppi ei laita statukseensa mitään muuta kuin sinulle epmieluisaa juttua, niin piilota hänen statuksensa seinältäsi.

Kuule, pienten lasten äideillä ei ole aikaa millekään muulle kuin lapsille. Lapset on niiden elämä, mistä muusta ne vois kirjoittaa? Itse ajattelin myös noin kuin sinä, ennen kuin sain lapsia... ja sitten huomasin että ne vaan vie KAIKEN ajan, olen vaan äiti, en mitään muuta... lapset on mukana kaikessa mitä teen. Ehkä joskus tulevaisuudessa vuosien päästä löydän itseni uudestaan.

Eikös jokainen päivitä facebookiin niitä asioita, jotka ovat itselle tärkeitä tai itseään kiinnostavia?! Suosittelisin myös päivitysten piilottamista etusivulta.

Mua taas risoo kun yksi mun fb kaveri ei kommentoi mitään muuta kuin sitä että koska lähtee töihin ja koska tulee takas. Toinen selostaa päivittäin montako kilsaa on lenkkeilly ja mitä on ollu ruuaksi ja kolmannen päivitykset sisältää lähinnä vain valituksia kyseisen ihmisen sairauksista ja muista vaivoista ja ongelmista.

Mä en oikeen enää ymmärrä, mitä siellä facebookissa sitten saa sanoa.. Kun lapsista ja perheestä puhuminen on kiellettyä, valittaminen on kiellettyä, onnellisuuden hehkuttaminen on kiellettyä. Lehtijuttujen ja musiikin linkittäminen on kiellettyä, töistä puhuminen on kiellettyä yms. yms... Aina on joku, jota ärsyttää jokin asia.
Mä itse en päivitä statustani, kun ehkä kerran parissa viikossa, jos niinkään usein. Mutta ne päivitykset taitaa aikalailla poikkeuksetta koskea mun lapsia, kun ei mulla juuri tällä hetkellä oikein muutakaan elämää ole.
Jos mua ei joku päivitys kiinnosta, niin oikein sujuvasti pystyn sen ohittamaan, en ymmärrä, miksi joillekin se on niin kovin vaikeata.

Ymmärrän ärsytyksesi. Mutta yhtä ärsyttäviä ovat ne jotka päivittävät vaan koirajuttujaan. Koska kaikki eivät ymmärrä niitä. Samoin ne jotka lähettelevät jatkuvasti kirtokirjeitä ja ne jotka eivät osaa muuta kun valittaa krapuloistaan. Luulen että jokaisella on joku ystävä jonka päivitykset ärsyttää. Silloin voi mielestäni mennä itseensä ja miettiä että miksi. Itse olen ainakin ajatellut että lapselliset ovat niin onnellisia ja ylpeitä lapsistaan että haluavat jakaa sen muidenkin kanssa. Parempi kai se on että kehuvat kun että alkavat haukkua.

Minulla on sanottavaa! Tunnistan itseni tuosta... ja voin jopa ehkä hieman sinulle selittää nyt mistä tällainen johtuu.

1.Olen ylpeä lapsestani ja jokaikisestä sanasta/askeleesta/hymystä/halista tms. HALUAN kertoa sen kaikille
2.Olen kotona kaikki päivät,ja seuraan lapseni toimintaa,mistä muusta voisin päivittää? kiinostaisiko enemmän millaista pyykkiä pesin?
3.En pääse juhlimaan/en nyt opiskele/ole töissä joten en voi oikein keksiäkkään noista aiheista kerrottavaa
4.Listallani on ihmisiä jotka asuvat kaukana joita kiinnostaa. Sukulaisia näet. Ja ne joita ei kiinnosta voi piilottaa julkaisuni. Ei ole minun ongelmani.
5.Koska lapsi on tällä hetkellä minulle kaikki kaikessa niin kerron varmasti jatkossakin kaikesta hassusta ja ei niin hassusta.

Selvensikö? Eli jos on kotiäiti ja vielä ajokortition niinkuin minä niin ei oikeasti ehkä ole mitään muuta kerrottavaa! Minä myönnän olevani tällä hetkellä kauhean kateellinen niille jotka kertoo menoistaan ja jutuistaan ja jos joku on kateellinen minun elämälle ni kivat sille. Silti aion jatkossa kertoa tuosta elämäni parhaasta asiasta.

Aina voi skipata ja piilottaa mitä ei halua lukea...minäkin hyvin sujuvasti hyppään kaikki koira- ja hevosjutut.
Harvoin elämästäni on muuta laitettavaa facebookiin kuin lapsi-juttuja, se ei mua häiritse eikä niitä ihmisiä jotka lukee ja kommentoi niitä.
On mun kavereissani pitkään lasta toivonut ihminenkin mutta en hänen takiaan jätä päivittämättä juttujani. Toivon, että on itse ratkaissut asian haluamallaan tavalla.

Ihan kuin minun päivitykseni. ei minulla ole muuta elämää kuin lapseni ja mieheni, varsinkaan nyt kun olen äitiyslomalla. Tämä on minun elämääni ja moni kaverini haluaa tietää miten meillä menee ja miten lapset kasvaa. Ne jotka eivät halua, poistavat minut tai laittavat näkymättömäksi/piilottavat. Kyllä minä ymmärrän lapsettomia.

Mun mielestä on säälittävää jos naisella ei ole elämässään muuta mielessä kuin äitiys ja ne omat pershetelmät. Toki oma perhe on tärkeä ja niistä lapsen saavutuksista sun muista on kiva JOSKUS kertoa facessa, mutta liika on liikaa. Muutakin elämää on.

Minua ei ärsytä kenenkään päivitykset. Ihmiset on erilaisissa elämäntilanteissa. Toiset matkustelee, toiset bilettää, toiset kertovat lapsistaan, toiset töistään, toiset näistä kaikista. Ei kenenkään päivitys ole sen parempi kuin toisenkaan.

Yksi asia mikä kyllä ärsyttää on ne kaikenmaailman ketjuviestit....lässyn lässyn-ketjut.

• Tykkää
Reactions: Pinki ja riituvaan
Mua on alkanu häiritä ne jatkuvat viestit etusivulla mitä kukakin laittaa myyntiin tai etsii niiltä lastenkirppareilta..ne valitettavasti näkyy muillekin,vaikka joku henkilö kirjoittaa suoraan sen yhteisön seinälle. Kokoajan on joku kaveri linkittämässä vaatteiden kuvia ja ne tukkii koko etusivun. En haluaisi piilottaa kokonaan,kun kuitenkin muita juttuja tykkään lukea. Eihän tolle mitään mahda,paska systeemi vaan facebookin puolelta.

Mun mielestä on säälittävää jos naisella ei ole elämässään muuta mielessä kuin äitiys ja ne omat pershetelmät. Toki oma perhe on tärkeä ja niistä lapsen saavutuksista sun muista on kiva JOSKUS kertoa facessa, mutta liika on liikaa. Muutakin elämää on.

Peesi. Ihmettelen "oikeassakin elamassa" naisia jotka aina puhuvat vain lapsistaan. Todella tympeaa.

En mäkään jaksa noita kissa/koira/lapsi -vouhotuksia. Mulla on lapsia, mutta elämäni palat koostuvat muustakin kuin äitinä olemisesta eikä jokainen valvottu yö kuulukaan kaikille kavereilleni. Vatvon nuo tuollaiset jutut vaikka kasvotusten tai puhelimitse. OIkeasti mulla on oma elämä, en jaksa kiinnostua satasella muiden lapsista..

No kivempi niitäkin on lukea kuin jatkuvaa "paska ilma,paska päivä,oon kipeenä,joka paikkaan koskee,vituttaa,tylsää" -juttuja.

Ei, vauvan tai pikkulapsen äideillä usein EI OLE muuta elämää. Mihis mä lapset laitan että voin elää sitä muuta elämää? Mies tekee 14-tuntisia työpäiviä. Mulla 1- ja 2-vuotiaat vastuullani koko ajan. Joskus saan itelleni 10-minuuttia omaa aikaa. En valita, tämä vaan on todellisuutta eikä yhtään säälittävää.

• Tykkää
Reactions: himpsis ja Morticia

Yhteistyössä