Itse olen kivunnut kovalla työllä sieltä matalimmasta palkkaluokasta suurinpiirtein keskituloisten luokkaan ja vuoden tulot ovat nykyään noin 50 000 euroa ja näyttää siltä, että tuohon yli 100 000 euroa/v porukkaan tulen kohtuullisen nopeasti mukaan. Ja itse en ymmärrä laisinkaan jatkuvaa kitinää kovista veroista. Pikkuporvarihaaveunia näkevien pellejen naurettavaa kitinää sanon minä! Maksan mielelläni sen lähemmäs 30 pinnaa veroja nykyisillä tuloillani ja jos tienaisin enemmän maksaisin mielelläni vielä enemmän veroja, mikäli toimiva suurinpiirtein-hyvinvointiyhteiskunta sitä vaatii. Tämä yhteiskunta veroineen on kuitenkin lähes kaikki meidät asettanut siihen asemaan, että yleensäkään kovalla työllä on mahdollista tällaisia tuloja haalia, miksi siis yhteiskunta ei voisi yhteisen tahdon mukaan myös jatkaa samalla tiellä. Olen itse oleskellut erittäin paljon maissa, joissa progressiivista verotusta tai muutakaan tuloerojen tasaamista ei harrasteta ja joissa maa toimii rikkaimman ja voimakkaimman ehdoilla ja kokemuksesta voin kertoa, että ei se ruoho kovin vihreää senkään aidan takana ole. Jo melko lyhyellä aikavälillä se johtaa tilanteeseen, jossa yhteiskunta jakautuu todella rajusti ...jopa niin, että eri yhteiskuntaluokille muodostuu omat maailmansa, kun köyhä luokka ei saa oleskella rikkaiden alueella, koska poliisi tai vartiopintifirman edustaja poistaa "häirikön" rikkaan alueelta ja rikas taas ei oman turvallisuutensa takia uskalla mennä tietyille alueille. Kiva sitten nauttia siitä mammonan suomasta luksuksesta korkeiden aitojen ja piikkilangan takana? Ja ne, jotka nyt sanovat, että "ei tuollaista täällä tapahtuisi", niin heille sanon, että ei se niin kaukana ole, tuota tapahtuu jo nyt ja hyvinkin lähellä, esim. monissa euroopan maissa. Jos haluamme säilyttää maamme sellaisena, että kuka tahansa tulotasosta huolimatta uskaltaa mennä mihin tahansa kaupunginosaan, jossa kuka tahansa uskaltaa matkustaa julkisilla, maassa jossa ei tarvita henkivartijoita tai vartiointifirmoja siihen, että voi elää ilman väkivallan uhkaa, niin solidaarsuutta tarvitaan ...myös meidän hieman paremmin ansaitsevien lompakoista raha ottamalla. Aina löytyy valtioita, joissa korkatuloisia verotetaan naurettavan vähän, niin asia on nyt ja niin se tulee olemaan jatkossakin ...ei muuta kuin tervemenoa vaan kaikki veropratiiseista unelomoijat. Jos tässä joutuisi muutaman prossan enemmän veroja valtion kirstuun laittamaan, niin miten se mukamas käytännössä meitä kohtuullisen hyvätuloisia heilauttaisi? Välillä voin suorastaan pahoin kun näen minkälaiseksi varallisuus osan ihmisistä tekee. Miettikää nyt vähän!