Jutta Urpilainen ehdotti solidaarisuusveroa. Mielipiteitä?

Pikkukaupunkilainen

Aktiivinen jäsen
28.06.2011
9 370
16
38
SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri ja kansanedustaja Jutta Urpilainen ehdotti tänään uuden, määräaikaisen, tuloluokan perustamista, jossa yli 100000 euroa vuodessa ansaitsevat maksaisivat solidaarisuusveroa.
Millaisia mielipiteitä palstalaisilla on?
Minun mielestäni ei ole aiheellinen, eikä oikeudenmukainen vero.
Perustelen tämän sillä, että yrittäjiltä, jotka kovalla työllään ansaitsevat suuret tulot, katoaa into työntekoon ja täten tienaamiseen, koska niin suuri osa tuloista joutuu valtion veroleikkurin alle.
Olen itse joskus ylittänyt tuon rajan, tekemällä ympäripyöreitä päiviä ja mielestäni kovaan työhön on oikeutus myös asianmukaisiin tuloihin, niin bruttona kuin nettonakin.
Ehkä tätä solidaarisuusveroa voisi harkita jossain tapauksessa, mutta mielestäni 100000 euron alaraja on vähän turhan alhainen. Ehkä 200000 euroa tienaavat jo, mutta ei vielä sadassa tonnissa.
Olen itse joskus ylittänyt tuon rajan, tekemällä ympäripyöreitä päiviä ja mielestäni kovaan työhön on oikeutus myös asianmukaisiin tuloihin, niin bruttona kuin nettonakin.
Muilla mielipiteitä?

Solidaarisuusveron voisi ihan hyvin periä ylellisyysmaterian verotuksessa kuten purjeveneet yms. turhakkeet sekä pääomaveron korotuksella, joka ei tosiaan köyhää kirpaisisi.

Typerä idea, samoista syistä kuin ap mainitsi. Olen itse yrittäjä, ja nimenomaan voin tienata vain kovalla työllä. Vielä ei tuo raja paukkuisi, mutta se on tavoitteena :)

Lisäksi ärsyttää kun tälläkin palstalla pitää aina nillittää johtajien isoista palkoista ja valitetaan, ettei se johtaja tee mitään - huomaa kyllä, ettei suurimmalla osalla ole mitään hajua johtotehtävistä ja niiden edellyttämästä työmäärästä & vastuusta.

Vie rahasi ulkomaille. Minä olen sitä mieltä, että jos rahaa jää oman kulutuksen jälkeen niin sen voi antaa sitä tarvitsevalle. Tai tässä tapauksessa valtiolle. Se taas saattaisi hyvinkin mennä oikeisiin osoitteisiin.

Monelta sulle käy huomenna, kun tulen kylään, ja valitsen sieltä kaikenlaista mukaani, mitä sinulla on yli oman tarpeen? Olisko kolmelta hyvä?

tuo nainen on ihan pihalla! Solidaarisuusvero...ja mitähän vielä?

ei täällä rehellinen työ kannata, ei todellakaan ja jos vielä aiot jäädä voitolle ja nauttia tuloksista, niin slelainen ei ainakaan ole suotavaa. Kärsitään kaikki ja laitetaan kaikki jakoon. kaikille samat palkat ja samat edut olit sitten lukenut 10v ja opiskelut kuinka paljon tahansa. Lääkäri voi tienata saman kuin lähihoitajakin. Solidaarisuutta...jee!

ja meillä kaikilla on niiiiiiiin mukavaaaaa!

Mun tuloni ovat reilu puolet tuosta 100.000. Silti olen sitä mieltä, että ajatus kuulostaa kohtuuttomalta. Jos 100.000 eurosta maksetaan jo 55.000 euroa veroa, niin mitä pitää vielä maksaa lisää? Miten voimme olla varmoja, että nuo ihmiset vielä haluavat jäädä Suomeen tienaamaan, jos vielä enemmän rokotetaan. Mietin myös esim. lääkäreitä, jotka opiskelevat pitkään ja alkuun erikoistuessaan tienaavat alle 3000 euron kk-palkkoja. Kun valmistuvat 12 vuoden opintojen jälkeen ja vihdoin rupeavat tienaamaan ja pääsevät rakentamaan elämää, mitä muut ovat jo tehneet vuosia, niin tuloista rokotetaankin sitten veroina melkoinen osuus. Ei kuulosta reilulta.

Vaikka ei ole kohdallani pelkoa tuollaisiin palkkoihin ylettää, en silti pidä ajatusta reiluna. Enemmin tosissaan "turhake"verot tappiin. Toki jatkuva polttoaineveron ja ruuan alv:n nousukaan ei ole loppujen lopuksi reilua, sillä juuri meidän köyhien lompakossa se näkyy... asuntolainojen korkovähennykset saisi mielestäni poistaa, sillä jos on varaa ottaa lainaa on varaa maksaa se takaisin (ilman helpotuksia)... eihän vuokralla asuville ole minkäänlaisia verohelpotuksia olemassa, vaikka asumiskustannukset ovat samat...

[QUOTE="vieras";25745472]Monelta sulle käy huomenna, kun tulen kylään, ja valitsen sieltä kaikenlaista mukaani, mitä sinulla on yli oman tarpeen? Olisko kolmelta hyvä?[/QUOTE]

Kyllä ne annetaan kun annetaan :) Ja sinne minne olen tähänkin asti antanut.

oikeestiko joku on niin ahne, että raataa hulluna vain ja ainoastaan niin ison rahan toivossa, ettei kykene sitä sitten mihinkään tarpeelliseen enää käyttämään? ja vielä kehtaa kehuskella asialla?

Alkuperäinen kirjoittaja selittäkäähän;25745672:
oikeestiko joku on niin ahne, että raataa hulluna vain ja ainoastaan niin ison rahan toivossa, ettei kykene sitä sitten mihinkään tarpeelliseen enää käyttämään? ja vielä kehtaa kehuskella asialla?

Miten niin sitä ei voisi käyttää mihinkään tarpeelliseen? Eikö saisi siis esimerkiksi ostaa taloa, joka sattuu vaikka Espoossa maksamaan 900000? Jos on vaikka 3 lasta, niin ma ainakin lasken tarvitsevamme 150 neliöö tilaa, ja taloja on tuossa hintahaarukassa. Suomesta on tulossa niin sosialistinen valtio, että ei kyllä tulevaisuudessa kannata kenenkään edes keskituloisen siellä asua, koska työllä ei voi ansaita, koska valtio ottaa omansa hulttiokansalaisten ylläpitämiseen. Siinä tilanteessa kun vain köyhät jää jäljelle, taitaa käydä Suomelle ns. Kreikat...

En nyt tästä verosta tiedä onko niin hyvä idea, mutta en kyllä itse keksi oikeudenmukaisempaakaan verotuskohdetta. Ja minusta tuo, että suurituloiset ovat automaattisesti ahkerampia työntekijöitä on jotenkin outo ajatusmalli.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25745879:
En nyt tästä verosta tiedä onko niin hyvä idea, mutta en kyllä itse keksi oikeudenmukaisempaakaan verotuskohdetta. Ja minusta tuo, että suurituloiset ovat automaattisesti ahkerampia työntekijöitä on jotenkin outo ajatusmalli.
Siihen sataan tonniin vuodessa on varmasti tehty kova työ - tavalla tai toisella. Sinusta siis on ihan ok räpsäistä lisäveroa jo 55% tuloveroa maksavalle, kun et oikeudenmukaisempaakaan kohdetta keksi vaikka niitä täällä on jo lueteltu?

Hyvä asia mutta rajan voisi laittaa jo 60000 euron kohdalle. Kokoomus tosin haluaa korottaa alvia eli rahat kerättäisiin suurimmalta osin pieni ja keskituloisilta. Arvokysymyksiä...

Siihen sataan tonniin vuodessa on varmasti tehty kova työ - tavalla tai toisella. Sinusta siis on ihan ok räpsäistä lisäveroa jo 55% tuloveroa maksavalle, kun et oikeudenmukaisempaakaan kohdetta keksi vaikka niitä täällä on jo lueteltu?

Mitä tässä on lueteltu? Ainoa minkä bongasin, oli asuntolainan korkovähennys. Joo, se on kyllä hyvä, mutta onko se riittävä. Oliko muita? Enkä kyllä missään kohdassa sanonut, että tämä on mielestäni ok, vaan jos veroja on kiristettävä, niin hyvätuloisiltahan se on melkein tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25745991:
Mitä tässä on lueteltu? Ainoa minkä bongasin, oli asuntolainan korkovähennys. Joo, se on kyllä hyvä, mutta onko se riittävä. Oliko muita? Enkä kyllä missään kohdassa sanonut, että tämä on mielestäni ok, vaan jos veroja on kiristettävä, niin hyvätuloisiltahan se on melkein tehtävä.

Kapasiteettisi siis ei riitä listaamaan sellaisia asioita kuten pääomatulovero, osingot, ylellisyyshyödykkeet ja niin edelleen?

Kovin pitkänäköistä ajattelumallia ei myöskään tue jo ennestään kireän tuloverotuksen kiristäminen, sillä sellainen, joka kykenee sadan tonnin vuosituloille, pystyy tekemään rahansa muuallakin kuin Suomessa ja jollei halua vaihtaa maata, niin tulonsa pystyy varmasti piilottamaan niin, ettei raja ylity.

Kapasiteettisi siis ei riitä listaamaan sellaisia asioita kuten pääomatulovero, osingot, ylellisyyshyödykkeet ja niin edelleen?

Kovin pitkänäköistä ajattelumallia ei myöskään tue jo ennestään kireän tuloverotuksen kiristäminen, sillä sellainen, joka kykenee sadan tonnin vuosituloille, pystyy tekemään rahansa muuallakin kuin Suomessa ja jollei halua vaihtaa maata, niin tulonsa pystyy varmasti piilottamaan niin, ettei raja ylity.

Olisi hauska nähdä miten joku lääkäri tai isinööri lähtisi "tekemään rahojaan muualle" pienen veronkorotuksen takia. Kyllä kokoomus laittaa hanttiin ettei mitään ylellisyyksiä, osinkoja ym. laiteta kovemmalle verolle.

No eikö nuo luettelemasi asiat kuulu myös sinne hyvätuloisten puolelle, niin kuin minäkin sanoin? Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin. Siis kirjoitin, että tämä vero ei ehkä ole hyvä, mutta se verotuksen kohde (=hyvätuloiset) on kyllä oikeudenmukaisin, jos verottaa täytyy.

Yhteistyössä