Juomme mieheni kanssa joka ilta, olemmeko alkoholisteja?

  • Viestiketjun aloittaja AAA?
  • Ensimmäinen viesti
?
Niinkun jo sanottu, niin pystyttekö olemaan ilman? Jos ette, niin se on ongelma.

Minusta ongelmasta kielii jo se, että sun pitää kysyä muilta hyväksyntää sille jokapäiväiselle annokselle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja mielestäni:
olette alkoholisteja.

mielestäni alkoholin ei pitäisi kuulua joka päiväiseen elämään.

mielestäni pitäisi pystyä rentoutumaan jotenkin muuten kuin alkoholilla.
Naurettavaa...

Tuon logiikan mukaan kaikki ranskalaiset, espanjalaiset, etc. viinimaiden kansalaiset ovat siis alkoholisteja.

Lasi viiniä ruuan kanssa, etc. on sivistyneen ruokakulttuurin merkki, ei muuta. :)
Mutta sitähän nämä jotkut suomalaiset antialkofriikit onkin eli naurettavia. Koko Eurooppa ihmettelee miksi Suomessa ei pystytä juomaan sivistyneesti alkoholia vaan kännätään päät hajalle. Tässä kai se syy osaltaan kun tehdään alkoholista mörkö jo lapsille. Juodaan niin ettei lapsi koskaan herran jumala vain näe viinilasillistakaan ruokapöydässä, siitähän voisi tulla alkoholisti. Musta on naurettavaa peittää lapsilta kokonaan vanhempien sivistynyt alkoholin käyttö. Täällähän on ketjuja joka joulu ja juhannus missä mammat kertoo kuinka meidän juhlaan ei kuulu alkoholi ollenkaan jos on lapsia paikalla. Olen aina ihmetellyt mitä pahaa on siinä hallitussa alkon juomisessa mikä voisi hajoittaa lapset?

Vähän meni ot mutta kuitenkin.
Juuri näin. Me käytetään joskus viiniä ruokailussa ja lasillinen riittä. Lapset ovat tämän nähneet.
Huomasin kyllä kuinka lapsen kaveri katsoi viinilaseja silmät pyöreinä ja on myös pojalle huomauttanut että meillä juodaan viinaa! Varmaan myös kotiin on "viinan" juonnistamme tiedotettu. :)
Suomessa näin. Jos lapsi tai myös aikuinen, näkee viinipullon ruokapöydässä, se tarkoittaa että aikuiset juovat itsensä humalaan, menettävät kontrollin ja aiheuttavat hankaluuksia.
 
En minä alkoholistiksi sanoisi. Siihen tarvittas jo enempi juomista ja alvariinsa. Mutta tapajuopoksi mä kutsun mun ystävääni,joka kanssa litkii viiniä ruoankanssa joka päivä. Tosin niin muuallakin euroopassa tehdään mm. italia, espanja , ranska... Joten kaverini on tainnu vaan eurooppalaistua :D
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
En minä alkoholistiksi sanoisi. Siihen tarvittas jo enempi juomista ja alvariinsa. Mutta tapajuopoksi mä kutsun mun ystävääni,joka kanssa litkii viiniä ruoankanssa joka päivä. Tosin niin muuallakin euroopassa tehdään mm. italia, espanja , ranska... Joten kaverini on tainnu vaan eurooppalaistua :D
Aika kovan nimen oot ottanut käyttöön. TapaJUOPPO.
 
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
En minä alkoholistiksi sanoisi. Siihen tarvittas jo enempi juomista ja alvariinsa. Mutta tapajuopoksi mä kutsun mun ystävääni,joka kanssa litkii viiniä ruoankanssa joka päivä. Tosin niin muuallakin euroopassa tehdään mm. italia, espanja , ranska... Joten kaverini on tainnu vaan eurooppalaistua :D
Aika kovan nimen oot ottanut käyttöön. TapaJUOPPO.
Voi , rakkaalla ystävällä on monta nimeä ;)

 
plm
Mulle alkoholi on herkku ja se olisi enää sitä jos nauttisin sitä joka päivä. Olen samaa mieltä että hyvän ruuan kruunaa viini mutta mä itse nautiskelen spesiaaliruokaa ja viiniä viikonloppuisin ja juhlissa. Kun erottelee arjen ja juhlan, juhlasta nauttii enemmän. Siis tämä on mun näkemykseni. Arkisin syö arkisempaa ruokaakin. En osaa ajatella viiniä esim pinaattikeiton kanssa.
Ja todellakan voi rentoutua monella muullakin tavalla kuin viinillä.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja AAA?:
Otamme illallisen yhteydessä joka ilta pullon olutta tai lasin viiniä. Joskus saatan ottaa kuivaa siideriäkin. Alkoholi on meille ruokajuoma, joka illalla nautittuna myös rentouttaa mukavasti. Onko tällainen jokapäiväinen juominen merkki alkoholismista? Hyväksyisitkö sinä, että miehesi nauttisi alkoholia joka ilta? Nautitko itse?
Jos voi olla myös ottamatta niin ei alkoholismia. Itse en juo joka ilta, enkä hyväksy sitä mieheltänikään. Turhaa rahanmenoa ja viinilasi arkipäiväistyy moisessa liikaa, mielestäni.
 
ap
Meidän filosofiamme on se, että arjestakin voi tehdä juhlaa. Viiniä ei tarvtse säästellä spesiaali-illallisiin, vaan ihan tavallisen pastankin kanssa se maistuu hyvältä. Spesiaali-illallisilla sitten nautimme pitkän kaavan mukaan monta ruokalajia ja valitsemme niihin sopivat paremmat viinit, silloin tällöin myös samppanjan. Arkena kelpaa ihan perus Crianza, yksi lasillinen.
 
Yksi lasi viiniä ruualla päivittäin ei nyt kai alkoholismia ole. Jos EI pysty olemaan ilman sitä yhtä lasillista, se sitten jo on hälyyttävä merkki. Tosin siitä lasillisesta per päivä kertyy jo viikkotasolla aika määrä.... Mikä olikaan riskiraja? Mutta en siis henk.koht pidä alkoholismina. (Vaikka ei kai täällä nykyään sais tätäkään sanoa, kuten ei just mitään muutakaan. )
 
Siinä hilkulla.

Miten helppoa olisi olla vaikka viikko TÄYSIN ilman alkoholia? Jos onnistuu, niin ette ole alkoholisteja, mutta jos olisi täysin mahdotonta tai tekisi tosi tiukkaa, niin kyllä minusta se on jo riippuvuutta ja alkoholismia. En "virallista" kantaa tiedä, mutta minusta näin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Yksi lasi viiniä ruualla päivittäin ei nyt kai alkoholismia ole. Jos EI pysty olemaan ilman sitä yhtä lasillista, se sitten jo on hälyyttävä merkki. Tosin siitä lasillisesta per päivä kertyy jo viikkotasolla aika määrä.... Mikä olikaan riskiraja? Mutta en siis henk.koht pidä alkoholismina. (Vaikka ei kai täällä nykyään sais tätäkään sanoa, kuten ei just mitään muutakaan. )
Riskiraja on 16 annosta viikossa, eli lasillinen viiniä päivässä ei yllä edes puoleenväliin riskirajaa...

 
Kyllä mä miellän viinin nimenomaan ruokajuomaksi, joka täydentää hyvää ateriaa. Tulee mieleen, että joillain tosiaan on huonoja kokemuksia alkoholista, kun epäilevät heti, että ajan myötä riistäytyy käsistä. Ei kaikille niin käy, itseasiassa aika harvalle varmaan.. :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Yksi lasi viiniä ruualla päivittäin ei nyt kai alkoholismia ole. Jos EI pysty olemaan ilman sitä yhtä lasillista, se sitten jo on hälyyttävä merkki. Tosin siitä lasillisesta per päivä kertyy jo viikkotasolla aika määrä.... Mikä olikaan riskiraja? Mutta en siis henk.koht pidä alkoholismina. (Vaikka ei kai täällä nykyään sais tätäkään sanoa, kuten ei just mitään muutakaan. )
Riskiraja on 16 annosta viikossa, eli lasillinen viiniä päivässä ei yllä edes puoleenväliin riskirajaa...
Okei. En ole noita riskirajataulukoita juurikaan katsellut. Viiniä kyllä juonut silloin ja tällöin :xmas:
 
ap
No silloin tällöin toki tulee iltoja, jolloin alkoholia ei tule nautittua. Harvemmin kuitenkin. Lähinnä sellaisissa tapauksissa, kun päätämmekin tehdä jotain arkista ruokaa, johon olut tai viini ei kertakaikkiaan sovi. Esimerkiksi riisipuuroa tai janssoninkiusausta.

Ehkäpä tämä alkoholinkäyttö onkin lähinnä seuraus ruokaharrastuksesta. Tykkäämme hyvästä ruoasta, jota täydentää illallisen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Totta kai hyväksyisin jos ottaisi lasin viiniä ruoan kanssa mutta ei sitten enempää kyllä.

Niinhän me elimme vuosia kun asuimme Italiassa. Siellä muuten elää miljoonia ihmisiä samalla tavalla, ilman alkoholiongelmaa. Taitaa meille suomalaisille on vaikeaa pitää se yhdessä lasissa per päivä.
Myös Milanossa asuneena voi sanoa että moni italialainen on tottunut sellaiseen pieneen naukkailuun eikä edes tajua olevansa pienessä koko ajan.
 
miisa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No silloin tällöin toki tulee iltoja, jolloin alkoholia ei tule nautittua. Harvemmin kuitenkin. Lähinnä sellaisissa tapauksissa, kun päätämmekin tehdä jotain arkista ruokaa, johon olut tai viini ei kertakaikkiaan sovi. Esimerkiksi riisipuuroa tai janssoninkiusausta.

Ehkäpä tämä alkoholinkäyttö onkin lähinnä seuraus ruokaharrastuksesta. Tykkäämme hyvästä ruoasta, jota täydentää illallisen.
No kokeilkaa olla viikko ilman, millasta olisi. Sittenhän tuon tietää kumpi vie
 
x
Lasillinen viiniä tai pullollinen olutta illassa tulee herkästi tavaksi. Tiedän sen, koska meillä on mieheni kanssa myös ollut aika, jolloin joimme molemmat tuon yhden, kutakuinkin joka ilta. Oli mukava rentoutua sohvalla tv:n tai kirjan ääressä sen lasillisen kanssa, kun lapset oli saatu nukkumaan. Tätä jatkui jonkin aikaa, ja havahduimme lopulta siihen miten joka ilta käsi kävi kaapilla ihan vain TAVAN vuoksi. Rentoutusvaikutuskin oli mennyt jo aikaa sitten ohi. Päätimme lopettaa, ja on myönnettävä että olo on nyt parempi. Olemme pirteämpiä, olo ei ole pöhöttynyt ja turvonnut, olemme myös laihtuneet. Noissa juomissa kun on aika paljon ylimääräistä energiaa. Säästämme viinit nyt juhlahetkiin, ja silloin ne todella myös juhlistavat, kun alkoholi ei ole enää niin arkipäiväistä kuin mitä se meillä jo oli.
 
kaikkiko laihduttaa?
Yhdessä olutpullossa on kaloreita (tai siis KILOkaloreita) noin 120. Yksi spinning-tunti kuluttaa 500 KCal. Eli jos liikkuu ja kuluttaa kuten ap sanoi, niin eipä noista kaloreista nyt niin tarvitse murehtia.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri näin. Me käytetään joskus viiniä ruokailussa ja lasillinen riittä. Lapset ovat tämän nähneet.
Huomasin kyllä kuinka lapsen kaveri katsoi viinilaseja silmät pyöreinä ja on myös pojalle huomauttanut että meillä juodaan viinaa! Varmaan myös kotiin on "viinan" juonnistamme tiedotettu. :)
Suomessa näin. Jos lapsi tai myös aikuinen, näkee viinipullon ruokapöydässä, se tarkoittaa että aikuiset juovat itsensä humalaan, menettävät kontrollin ja aiheuttavat hankaluuksia.
Peesi. Lisätään vielä tähän ajankohtaisena knoppina, että tipaton tammikuu on täysin suomalainen juttu. Enkä yhtään ihmettele.

Muualla maailmassa alkoholinkäyttöä vähennetään, jos viiniä tuntuu kuluvan liikaa tai housut kiristävät, eikä siinä ole sen kummempaa glooriaa. Suomessa ollaan kuukauden verran absolutisteja ja siinä on sitten jotakin äärettömän hienoa.

Jotkut täällä ovat vedonneet suomalaisten geeneihin, mutta kyllä kysymys on yhtä lailla kulttuurista. Niukka toimeentulo, ankara herätyskristillisyys, jatkuva kilvoittelun ja repsahduksen kierre, jatkuva huono omatunto, you name it...!
 

Yhteistyössä