Junassa lasten kanssa paljon matkustaneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en oo paljon matkustanu, mutta se mitä on matkustettu niin leikkivaunussa tai sen läheisyydessä.
Jos päiväuni ikäisiä lapsia niin kannattaa koittaa saada perhehytti niin on omaa rauhaa siellä.

Tuommoset 2,5v ja 6v viihtyivät reilut 6 tuntia aika kivasti leikkivaunussa kun oli kavereita ja puuhaa. Siellä ei ihmeemmin leluja kuitenkaan ole niin pikkuautoja tai nukkejuttuja kannattaa pakata mukaan. Isommille puuhakirjaa yms.

meillä on ollu omat eväät mukana niin helppo antaa omalla paikalla sillon ku siltä tuntuu ku voihan sitä käydä ravintolavaunussa sit jätskillä tms. jos haluaa aikaa kuluttaa.
Helppoja eväitä on hedelmät, pillimehut, valmiit leivät, rusinat, lihapullat tai nakit jne. jne.

Me ei oo matkattu yöjunalla ihan sen vuoksi että ne ois ollu aina perillä niin epäinhimilliseen aikaan tai lähtö kamalan myöhään tuon ikäisten kanssa.

Meillä on aina paikka siellä yläkerrassa leikkipaikan vieressä. Kuljetaan vaan noilla ic-junilla, joissa siis leikkipaikka sellasen 2-kerroksisen vaunun yläkerrassa.

Pienemmän lapsen kanssa suosittelen paikkaa perhehytistä, se on leikkipaikan kanssa samassa vaunussa (raput ylös siitä ja on leikkipaikalla).

Ja meidän herra nyt 2v 2kk ja viihtyy junassa todella hyvin, en edes harkitsisi vaihtoehtoa julkisilla, eli jos ei autokyytiä oo, niin juna on sitten ainoa vaihtoehto, onneksi mummila on rautateiden risteysasema-kaupungissa ja kotoakin pääsee bussilla Tiksiin tai metrolla Helsinkiin nopsasti :).

Meillä aina myös omat eväät mukana vaikka matka kestää himppasen yli tunnin, mutta jos on sellanen kokonaan 2-kerrosjuna niin myyntiä vaan niistä kärryistä ja toooosi huono valikoima ja hirveet hinnat. Tavallisessa ic:ssä ollaan kerran menty ruoka-aikaan ja käytiin ravintolavaunussa syömässä, otettiin puoliksi lohi ja perunat annos ja ei siitä kovin paljoa mulle jääny, oli niin jännää, että herra huomaamatta popsi isollle miehelle suunnitellun kokosen annoksen :D .

Mekun mentiin yojunalla,meilla oli oma hytti. Rattaat saatiin ahdettua hyttiin.
Suomen puolella istui sylissa,emme olleet leikkivaunun lahettyvilla.Omat evaat kanssa mukana. Ja omia kirjoja ja leluja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiitos vinkeistä ja kokemuksista!
Entäs onko teillä ollut rattaita mukana, miten niiden kanssa ootte toimineet?

Jos on rattaat niin perhehyttiä suosittelen, siellä nippanappa mahtuu vauvan niissä nukuttamaan jos tarve vaatii. Muuten vaunut helppo laittaa matkatavaravaunuun (vanhoissa junissa) tai sitten siel on sellaset paikat kyllä olemassa valmiina siinä leikkivaunun vieressä ainakin.

Kiitos vinkeistä ja kokemuksista!
Entäs onko teillä ollut rattaita mukana, miten niiden kanssa ootte toimineet?

Rattaat, niille on säilytyspaikka leikkivaunun alakerrassa. Mutta jos mukana on matkarattaat kannattaa ne kantaa leikkivaunuun (joka siis yläkerrassa mikäli matkustatte ic:llä) ku sielläki on tilaa pitää pikkurattaita. Niissä voi sit perheen pienin nukkua kun isommat leikkii tms.

Sit kannattaa ottaa perhelippu, näin saat myös ilmaiseksi matkustavalle alle 2-vuotiaalle oman istumapaikan. Ihan ehdoton!

Itse en ole kokenut perhehyttiä käteväksi, koska se on oikeesti pieni koppi ja siihen on kaiken lisäksi rappuset - eli tarvii apua jos meinaa saada rattaat viereen. Mä itse tykkään matkustaa ton meidän 1v8kk kanssa niin et varaan istumapaikan joko leikkivaunusta tai sit inva-paikan vierestä. Invapaikoilla on nimittäin uudistuksen myötä ihan vauvanvaunuille merkitty tila ja näin voi parhaimmillaan saada semmosen paikan et saa vaikka tosi isotkin vaunut ihan siihen oman paikan viereen. Invapaikka on myös hyvä jos vaunujen lisäksi mukana on iso turvaistuin, niinku meillä tapaa olla. Poika istuukin usein mielellään siinä lattialla auton istuimessaan mielellään..

Ja muuten junaan ei musta sen kummempaa mukaan tarvi. Menee välillä leikkimään tai sit tekee retken ravintolavaunuun. Ja mä olen antanut juosta vaunua ees taas, ku ei meidän alle 2-vuotiasta pitele mikään mahti paikallaan eikä siitä tunnu olevan kenellekkää haittaa jos pieni mies kävelee vaunua ees taas. Matkat on aina sujunut rattoisasti. :)

Ootteko etukäteen tilanneet paikan sinne mihin saa rattaat vai miten?

Mä aina ostohetkellä pyydän paikkaa invapaikalta tai leikkivaunusta. Invapaikalle saat vaunut viereesi oli sitten kyse vanhasta pikajunasta, IC:stä tai Pendolinosta, kaikilla junatyypeillä on menty ja aina olen saanut vaunut viereeni.

Ja sit muistuttaisin vielä et pyydä perhelippu niin saat samaan hintaan pienimmillekin oman istumapaikan! Kannattaa hyödyntää vaikka olis sylivauva mukana.

Yhteistyössä