Julkisilla varoilla tuetut hedelmöityshoidot lopetettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahahanat kiinni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28168487]Jos on viallinen eikä saa lasta luonnollisin keinoin pitää mielestäni tyytyä siihen tai maksaa itse hoitonsa. Ei sellaista pitäisi yhteiskunnan maksaa, ei ole sairauden eikä terveyden hoitoa.[/QUOTE]

Jos on syntynyt viallisena kampurajalkojen/lonkkaluksaation/epämuodostuman kera, niin pitää tyytyä siihen tai maksaa itse hoitonsa. Ei sellaisten korjaamista pitäisi yhteiskunnan maksaa, ei ole sairauden tai terveyden hoitoa?

On hyvä että syntyy lisää suomalaisia :heart:
Se että joku haluaa niin paljon lapsia että menee hedelmöityshoitoon on merkki siitä että ei ainakaan vanhinkoja tupsahda. Olisi hauska nähdä tilasto IVF-hoidolla tehdyistä lapsista että moniko on jotunut huostaanottoon. Veikkaan ettei moni...
Sitä paitsi on tutkitusti todettu että maahanmuuttajat eivät työllisty ( paitsi ehkä intialaiset ja länsimaalaiset :- D ) kuten kantasuomalaiset joten suomalainen lapsi tuo satojatuhansia euroja ja jopa miljoonia verorahatuottoa työelämässään aikanaan.

Yleensä IVF hoitojen pilkkaajat ovat pikkusielusia ja elämää kokemattomia arkajalkoja jotka räksyttävät vain palstoilla ja ottavat itse kaikki rahat ja hoidot irti yhteiskunnasta mitkä suinkin saavat vaikka eivät siitä halua puhua. Jaa miksi sanon näin?
On myös tutkittu että vastaavien asioiden tuomitsijat ovat omassa elämässään tyytymättömiä ja hyvin kokemattomia vaikka olisivat vanhempia henkilöitä. Lukeaa lehtiä ja tutkimuksia niin uskotte mitä tässä sanon. Tosi on!

[QUOTE="vieras";28168577]Hyvin yleistä on, että on hankkinut esim. sukupuolitaudin klamydia on aika yleinen lapsettomuuden aiheuttaja. Ja sitten pitää yhteiskunnan maksaa kalliisti hedelmöityshoitoja. Mielestäni ei pitäisi ja sen on julkisten varojen väärin käyttöä.[/QUOTE]

Päivitäpä tietosi! Lapsettomuuden syy on kyllä yleensä ihan joku muu kuin klamydia. Itse asiassa klamydia on erittäin harvinainen lapsettomuuden aiheuttaja! Ja loppujen lopuksi aika harva "hankkii" klamydian. Itse olen työssäni hoitanut satoja lapsettomuusasiakkaita, mutta vain kahdella muistan lapsettomuuden johtuneen klamydian tukkimista munajohtimista. Ja näiden molempien naisten kohdalla oli kyse ex-miehen vieraissakäymisestä. Akuutti klamydiainfektio ei aiheuta lapsettomuutta, vaan hoitamaton infektio.

• Tykkää
Reactions: tiiru
[QUOTE="vieras";28168873]Yhtä järkevää on kustantaa julkisista verorahoista lastenkeinohedelmöitys mitä on kantaa säkillä valoa pimeään.[/QUOTE]

:O ...lasten mikä?! :laugh:

Tähän onkin hyvä päättää tämä keskustelu, nyt leffaa katsomaan. :)

[QUOTE="vieras";28168873]Yhtä järkevää on kustantaa julkisista verorahoista lastenkeinohedelmöitys mitä on kantaa säkillä valoa pimeään.[/QUOTE]

No huh, samaa mieltä. Vastenmielinen ajatuskin! Onneksi tätä ei kuitenkaan meillä Suomessa toteuteta, enkä heti keksi muutakaan maata.

Jos julkisin varoin kustannettu hedelmöityshoito pitää ottaa pois, niin otetaan sitten myös kotihoidon tuki. Ja yhteiskunnan aivan kaikki muutkin tuet lapsiperheiltä.Jos ei ole rahaa maksaa TÄYSIN lapsensa elatusta, mikä oikeus ihmisellä on lisääntyä? Oikeastaan, viedään myös työmarkkinatuki, koska työtönhän on oikeasti itse syyllinen omaan tilanteeseensa!

Ei mitään perinnöllistä sairautta pidä tukea. Minä en tarvitse yhtään ainoaa kuolevaa ihmistä oman elämäni rahoittamiseen. Tai miksi oikeastaan jättää siihen. Tienaan 100te vuodessa ja sen lisäksi minulla on vakuutukset. Toisinsanoen miksi maksaa mitään terveydenhuoltoa julkisista varoista? En tarvitse ketää sairastavaa tai kuolevaa. Turha lässyttää verorahoista, sillä köyhät kuolevat maksavat niitä suhteessa nytkin ihan todella vähän. Miksi mielenterveyspalveluja? Miksi minä maksan siitä, että jollain ei polla kestä? Tai lapsilisät? Siis mitkä? Pitääkö minun maksaa siitä, että perus-pertti ja molla-maija panevat, saavat lapsen ja haluavat minun maksajaksi.

Minä pystyn hyvin elättämään perheeni ja ilman veronmaksua vielä paremmin. Jos terveydenhuoltoa tarjotaan, sitä pitää tarjota kaikille. Mutta kaiken paskan lopettaminen sopii vielä paremmin. Mun mielestä köyhyys on sairaus johon on syytä kuolla. Ihmiskunta ei tarvi yhtään luuseria tänne.

[QUOTE="Simba";28168984]Kyllä ainakin itse olisin valmis maksamaan hoidoistani tai vaihtoehtoisesti jättämään koko lastensaannin - kalliiksihan se lapsikin tulee.[/QUOTE]

Simba rakas, sinun ajatuksesi on tosiaan leijona-eläimen tasolla. Suomessa yksityinen hedelmöityshoito voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja ja sitä apua tarvitsevat ihmiset ovat yleensä 20-30 vuotiaita. Lapsi tulee kalliiksi joo, mutta tuolla samalla ajattelutavalla sinä voisit kuolla syöpään. Sinun pelastamisesi syövästä tulee yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi ja todennäköisesti olet jo siinä vaiheessa sen verran vanha, ettei tuottavuuskykysi ole enää 20v tasolla. Yhteiskunnallisesti on paljon parempaa tukea uusia soluja, eli ihmisiä, kuin lähteä pelastamaan kaltaistasi vanhaa ja tyhmää. Ruumiillisen työn aika on ohi ja tähän maahan tarvitaan älyä menestyä. Sinun kaltaisillasi kommenteilla varustettu vähä-älyinen eläin on meille turha... etenkin sairastuessaan. Toivon että kuolet syöpään pian.

Tavallaan olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Itse olen saanut korkeatasoista hoitoa Naistenklinikan lapsettomuuspolilla, ja onnekseni sain myöhemmin myös lapsen. Hoitojen aikana mietin, että jos jostain pitäis säästää, niin onhan lapsettomuuden hoito ihan ekana listalla. Hirveäähän se on, ja saattaa lisätä muita ongelmia, mutta ei lapsettomuuteen kuitenkaan kukaan kuole. Itse olisin ollut (ja Naistenlkinikan lopetettua hoidot olinkin) valmis maksamaan paljon enemmän hoidoista.

Sitten toisaalta, onhan se aika kohtuutonta, että vain hyvätuloiset olisivat oikeutettuja lapsettomuushoitoihin. Adoptiokaan ei ole kaikille mikään ratkaisu (lapselle koti ennemmin kuin aikuisille lapsi, onko lapsen rahtaaminen toiselta puolelta maapalloa ok jne). Yleensä vain ne, jotka ovat saaneet lapsensa ongelmitta, ovat sitä mieltä, että "jos lasta ei kuulu, niin olkoon ilman tai adoptoikoon, niin mäkin olisin tehnyt".

[QUOTE="Simba";28168984]Kyllä ainakin itse olisin valmis maksamaan hoidoistani tai vaihtoehtoisesti jättämään koko lastensaannin - kalliiksihan se lapsikin tulee.[/QUOTE]

Kärsitkö lapsettomuudesta? Mikä on koulutustasosi ja perheenne vuosituot?

Terveydenhoitoa voisi priorisoida, kun kerta rahaa ei riitä hyvään hoitoon kaikille. Lapsettomuuden syiden tutkimisesta ja muutenkin miten priorisoidaan en osaa sanoa, lääkärit osaavat sen paremmin.

Jos meillä ei olisi lapsia, äänestäisin tietysti, ettei julkisia varoja moiseen haaskattaisiin. Mitäs sitten, jos mahdollinen tyttäremme ei tulisikaan millään raskaaksi, tai poikamme vaimo tarvitsisi apua.

No just joo. Minusta on aika epäreilu asetelma, että ns. normaali ihminen voi lisääntyä täysin ilmaiseksi.
Jos on joku pieni häiriö, esim hormonitoiminnassa, lisääntyminen on aika mahdotonta. Miksi evätä sellaisilta hoidot?

[QUOTE="vieras";28168953]Ei mitään perinnöllistä sairautta pidä tukea. Minä en tarvitse yhtään ainoaa kuolevaa ihmistä oman elämäni rahoittamiseen. Tai miksi oikeastaan jättää siihen. Tienaan 100te vuodessa ja sen lisäksi minulla on vakuutukset. Toisinsanoen miksi maksaa mitään terveydenhuoltoa julkisista varoista? En tarvitse ketää sairastavaa tai kuolevaa. Turha lässyttää verorahoista, sillä köyhät kuolevat maksavat niitä suhteessa nytkin ihan todella vähän. Miksi mielenterveyspalveluja? Miksi minä maksan siitä, että jollain ei polla kestä? Tai lapsilisät? Siis mitkä? Pitääkö minun maksaa siitä, että perus-pertti ja molla-maija panevat, saavat lapsen ja haluavat minun maksajaksi.

Minä pystyn hyvin elättämään perheeni ja ilman veronmaksua vielä paremmin. Jos terveydenhuoltoa tarjotaan, sitä pitää tarjota kaikille. Mutta kaiken paskan lopettaminen sopii vielä paremmin. Mun mielestä köyhyys on sairaus johon on syytä kuolla. Ihmiskunta ei tarvi yhtään luuseria tänne.[/QUOTE]

Miksi pomosi maksaa sinulle palkkaa? Et ole korvaamaton, muista se..

[QUOTE="vieras";28169245]Miksi pomosi maksaa sinulle palkkaa? Et ole korvaamaton, muista se..[/QUOTE]

Oikeastaan kaikilta alle korkeakouluttamattomilta ja alle 60 000 € vuodessa tienaavilta voisi ottaa pois sekä äänioikeuden että oikeuden esittää julkisia mielipiteitä. Koska he päättävät, jotka maksavat ja ymmärtävät.

Sekä lainattu kommentti että aloitus kertovat vakaata perustelua sille, miksi näin.

Yhteistyössä