Juhlat ja tyttö oksensi yöllä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja örkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

örkki

Vieras
Niin, meillä pitäis olla huomenna illalla toisen lapsen synttärit ja vanhempi oksensi yöllä.Kannattaisko ne juhlat siirtää vaikkapa perjantaille?Siis oksensi kerran ja homma on nähtävästi loppunut siihen, kun siitä on jo yli 7 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se enää tartu ja voi johtua auringosta eli ei välttämättä ole oksennustautia! Pidä juhlat rauhassa!

Voi prkl taas näitä vastauksia. Noro tarttuu 3 vrk oireiden päättymisestä ihmisestä ja pinnoilta vielä kauemmin. Pitkin kevättä palstalla valitettu kun kyläpaikassa lopetettu sairastaminen yli viikko takaperin ja silti tarttu.

Meillä on usein käynyt niin, että joku perheestä sairastuu juuri juhlien alla mahatautiin, flunssaan, milloin mihinkin. Silloin on tehty puhelukierros ja kerrottu vieraille pöpövaarasta, jotta saavat itse päättää haluavatko ottaa tartuntariskin.

Tuo oksennus ei tarvitse ole mitään mahatautia.Sitä voi oksentaa muutenkin.Esim.pahaolo ollut tai närästänyt tai huomoolo kuumuudesta,juonut vähän nestettä.Itse en siirtäisi vaan seuraisin tän päivän.Jos mahatautia yleensä joku perheestä saa sen heti vuorokauden aikana

Alkuperäinen kirjoittaja :
Tuo oksennus ei tarvitse ole mitään mahatautia.Sitä voi oksentaa muutenkin.Esim.pahaolo ollut tai närästänyt tai huomoolo kuumuudesta,juonut vähän nestettä.Itse en siirtäisi vaan seuraisin tän päivän.Jos mahatautia yleensä joku perheestä saa sen heti vuorokauden aikana

Mäkin veikkaisin, että kyseessä ei ole mahatauti, jos on ollu vaan yksi oksennus.

Kyllä meillä on mennyt useampi päivä ennenkuin tarttuu aikuisiin, eikä aina edes tartu.
Itseäni jos ajattelen ko. juhlien vieraaksi, suuttuisin lievästi sanottuna jos vasta juhlissa kuulisin oksentelusta tai sitten huomaisin kun tarttuu.
Kyllä täytyy vähintäänkin kertoa vieraille!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mäkin veikkaisin, että kyseessä ei ole mahatauti, jos on ollu vaan yksi oksennus.

Veikatahan aina saa, mutta toukokussa esim. meidän 2,5-vuotias oksensi kerran ja se oli se mahatauti siinä, me vanhemmat oksennettiin sitten muutaman päivän päästä...

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se enää tartu ja voi johtua auringosta eli ei välttämättä ole oksennustautia! Pidä juhlat rauhassa!

Voi prkl taas näitä vastauksia. Noro tarttuu 3 vrk oireiden päättymisestä ihmisestä ja pinnoilta vielä kauemmin. Pitkin kevättä palstalla valitettu kun kyläpaikassa lopetettu sairastaminen yli viikko takaperin ja silti tarttu.

no en usko että noro on kyseessä. yleensä se aiheuttaa rajua oksentelua ja ripulia. jos tyttö oksentanut vain kerran niin voi johtua myös auringosta,ruuasta tai jostakin muusta. nestevajauskin aiheuttaa huonoa oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sairaudentunnoton:
No en minä kyllä yhden yrjön takia siirtäisi juhlia.

En minäkään...muistan kuinka meillä tyttö oksensi rippijuhlapäivänä kirkossa...nippa nappa ehdimme ulos...oksensi useamman kerran.Ei ollut mahatautia...söi aamulla liian vähän aamupalaa ja sit oli niin kova nälkä että oksennutti ja jännitystäkin oli ilmassa.Kotiin kun tulimme, niin ahmi ruokaa, eikä enää oksentanut.

Noro voi oireillä lievänäkin. Koko perheen vatsataudin aikana sen huomaa et ihmiset oireilee hyvin eri tavalla. Oksennustauti lienee paskin tuliainen kyläpaikasta mitä voi saada. Hyvähän se on tietty alkaa viritellä epidemioita kun koulut alkaa puolentoista viikon kuluttua..

Lapsi valitti eilen illalla että pää on kipeä.Ja maha ollut kovalla nyt tänään.Syö normaalisti.Voi olla että joi eilen huonosti.Soitin yhdelle vieraista ja kysyin mitä tehdä ja hän sanoi että ei usko olevan mahatautia tms.Ja sanoi että juhlat ehtii perua vielä huomenna jos jollekkin meistä tulee oireita.

Voi olla mahatautia tai ei, mutta meillä sairastettiin mahatautia 2 vko:a (3 lastaja vanhemmat. Tauti tuli 3-4 vrk:n välein ja kesti silti vain yhden vuorokauden kerrallaan. Eli siis todellakin voi tarttua myöhemminkin kuin yhden vrk:n aikana. Ajatteleppa omalle kohdallesi jos olisitte vaikka suunnitelleet lomareissua ja sitten lapsesi sairastuisi mahyatautiin kaverin synttäreillä eikä teille olisi kerrottu tartunta vaarasta etukäteen..... Se tauti voi olla tosi kamala toiselle vaikka joku lapsi oksentaisikin vain yhdesti ja sillä selvä.... Kyllä minua ainakin harmittais.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo:
Jos oksentaa kerran niin se ei kyllä ole mahatautia. Hemmetin norojenne kanssa.

Ei välttämättä noroa, mut muitakin tauteja on. Meillä joku lapsista oksentaa yhdesti, joku 10 kertaa ja joku ei ollenkaan, on vain huonovointinen, ehkä ripuloi, muttavoi olla vain heikkovointinen sänkypotilas. Esim. itseltäni ei oksennus tahdo tulla millään vaikka kuin huono olo ja oksettaa. Mahatautia monenlaista löytyy....

Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo:
Jos oksentaa kerran niin se ei kyllä ole mahatautia. Hemmetin norojenne kanssa.

Meilä oli vatsatauti jokunen kuukausi sitten, yksi lapsista oksensi puoli vuorokautta, yksi kuusi tuntia, yksi neljä tuntia, noin puolen tunnin- tunnin välein. Itse oksensin kolme kertaa, ja mies yhden ainoan kerran. Kaikki tämä saman yön aikana. Mutta miehellä oli varmaan sitten vaan auringonpistos....

Yhteistyössä