Juhannus tulee!

• Viestiketjun aloittaja Marthan jalanjäljillä
  • Ensimmäinen viesti
Marthan jalanjäljillä
Onko jo valmistelut käynnissä? Minä joudun olemaan töissä ihan juhannukseen asti joten aloitin valmistelut jo pari viikkoa sitten ja eilen huomasin, että olen ahkeroinut jo liikaakin. Siivosin kaikki kaapit ja inventoin tavarat, vein talvi- ja kevättavarat säilöön ja otin kesätavarat esille. Siivosin samalla ullakonkin. Tein saman myös varastoille. Sulatin pakastimen. Pyyhin pölyt joka paikasta sekä pesin uunin. Pesin ikkunat sekä saunan jynssäsin. Imuroin ja pesin lattiat. Pesin pyykkiä ja silitin.Tein pihahommia, laitoin kesäkalusteet paikoilleen ja istutin kesäkukat. Vaihdoin lakanat ja silittelin uudet pöytäliinat pöydille sekä vaihtelin hiukan kausikoristeita. Ostin kaupasta kaikkea tilalle mitä inventoinnissa havaitsin puutteita. Ostin myös juhannusjuomat varastoon. Sovin kaverini kanssa, että minä vastaan juhannuksen leivontapuolesta, listalla raparperikakkua vaniljakastikkeella ja mansikkamoussekakku. Muuten ei tarvitse ruuasta huolehtia kun kaverin vuoro on koota menu. Kotiin varaan kuitenkin ribsejä (jotka on jo marinoitu ja pakastimessa odottamassa), amerikkalaista kaalisalaattia ja jotain kasviksia grillattavaksi. Mies voi myös innostua savustamaan kalaa. Tämän jälkeen ei puutu sitten enää kuin kukat maljakkoon ja juhannuskoivut!

Rollolainen
juhannus tulee kyllä vähemmälläkin valmistelulla. Sen verran on grilliruokaa kaapeisa että voidan käydä laavulla grilaamassa. Limukkaa ja meha ostetaan vähän reilummin.
meillä on vähän pidempi vikonloppu vain. käydään ehkä sään sallsiessa lavulla ja retkeilemäsä, kalassa ei sen kummempaa. sitä parasta PERHEEN kanss aolemista. siihen mitään ihmeellistä tarvita.

ap.
juhannus tulee kyllä vähemmälläkin valmistelulla. Sen verran on grilliruokaa kaapeisa että voidan käydä laavulla grilaamassa. Limukkaa ja meha ostetaan vähän reilummin.
meillä on vähän pidempi vikonloppu vain. käydään ehkä sään sallsiessa lavulla ja retkeilemäsä, kalassa ei sen kummempaa. sitä parasta PERHEEN kanss aolemista. siihen mitään ihmeellistä tarvita.
No sinä nyt vastaat aina noin, mutta jos itse viettäisit juhannuksesi neljän perheen perinteisellä porukalla jotka vuorotellen järjestävät juhannusjuhlat niin sanoisitko silloinkin vaan, että ei siihen paljoa tarvita vai näkisitkö kuitenkin hiukan vaivaa? Kotona minulla on tapana siivota aina juhlapyhiksi. Tuntuu enemmän juhlalta kun hiukan valmistelee.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26472848:
No jää, älä hyvä ihminen jätä tätä väliin. Jää sulta vielä koko kesäkin tulematta ;)
voi ei :'( onneks kerroit, täytyykin hamstrata tänään kaupasta kaapit täyteen juhannusmättöä :xmas: ja kai ne saa olla ihan mitä vaan, eikä makkaraa ja kossua :whistle:

Keittiönoita
On käynnissä. Onneksi olen lomalla, joten voin tehdä asioita pikkuhiljaa. Systeri lähti jo eilen viemään mökille säilyviä juhannustarjottavia. Torstaina menen käymään Hakaniemen hallissa ostamassa lihat ja kalat sekä muut tuoretuotteet juhannusta varten.

voi ei :'( onneks kerroit, täytyykin hamstrata tänään kaupasta kaapit täyteen juhannusmättöä :xmas: ja kai ne saa olla ihan mitä vaan, eikä makkaraa ja kossua :whistle:
Etkö siis todella vielä tiedä kuinka suomi ottaa Jussin vastaan?

Tottakai gilliskärbää, kossua ja se vihta, vaikkei saunaa oliskaan, niin voihan sillä vaikka hätistellä hyttysiä :)
Tai seuraavana päivänä roimia niitä sataa hyttysenpistoa, kun on tullut sammuttua notskin viereen sopivaan pöheikköön tai murkkupesän päälle, kun siihen on niin mukava ollut nojata.

"heh"
Saa olla, mutta muista että perinteiseen suomalaiseen juhannukseen kuuluu kori kaljaa kossupullo ja makkarat jos näitä et hanki teen suorastaan pahan kansallis virheen :(
Ja perinteisiimme myös kuuluu viuhahtelu, tappelut kännissä muutenkin sekoilu ja nämäkin on hyvä toteuttaa sillä ethän muuten ole juhlinut juhannusta.
Muista sitten juhannuksen jälkeen tulla raportoimaan meille kuinka kävi :D

"juups"
Kyl mä tykkään juhannusta valmistella, onhan se tavallaan keskikesän juhla. :) Ens viikolla siis siistitään piha (aina se on siisti, mutta siis juhannusta varten sitten taas leikataan nurmikko, nypitään rikkaruohot jne.). Tuodaan juhannuskoivu. Siivotaan huusholli. Hommataan paljon grillattavaa ja mennään Särkänniemeen. Ja mikä parasta, otetaan vaan ihan rennosti. Että tavallaan ihan normiviikon valmisteluja, mut on siinä jotain erilaista. Tunnelma ainakin. :)

Rollolainen
[QUOTE="juups";26472937]Kyl mä tykkään juhannusta valmistella, onhan se tavallaan keskikesän juhla. :) Ens viikolla siis siistitään piha (aina se on siisti, mutta siis juhannusta varten sitten taas leikataan nurmikko, nypitään rikkaruohot jne.). Tuodaan juhannuskoivu. Siivotaan huusholli. Hommataan paljon grillattavaa ja mennään Särkänniemeen. Ja mikä parasta, otetaan vaan ihan rennosti. Että tavallaan ihan normiviikon valmisteluja, mut on siinä jotain erilaista. Tunnelma ainakin. :)[/QUOTE] keskikesä`? kalenterissa on kylä keskellä, mutta oikeasti vasta juhannuksesta alkaa kesä, joka kestää eloluun loppuun asti, ja syyskuuhun alkuun.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Marthan jalanjäljillä;26472784:
Onko jo valmistelut käynnissä? Minä joudun olemaan töissä ihan juhannukseen asti joten aloitin valmistelut jo pari viikkoa sitten ja eilen huomasin, että olen ahkeroinut jo liikaakin. Siivosin kaikki kaapit ja inventoin tavarat, vein talvi- ja kevättavarat säilöön ja otin kesätavarat esille. Siivosin samalla ullakonkin. Tein saman myös varastoille. Sulatin pakastimen. Pyyhin pölyt joka paikasta sekä pesin uunin. Pesin ikkunat sekä saunan jynssäsin. Imuroin ja pesin lattiat. Pesin pyykkiä ja silitin.Tein pihahommia, laitoin kesäkalusteet paikoilleen ja istutin kesäkukat. Vaihdoin lakanat ja silittelin uudet pöytäliinat pöydille sekä vaihtelin hiukan kausikoristeita. Ostin kaupasta kaikkea tilalle mitä inventoinnissa havaitsin puutteita. Ostin myös juhannusjuomat varastoon. Sovin kaverini kanssa, että minä vastaan juhannuksen leivontapuolesta, listalla raparperikakkua vaniljakastikkeella ja mansikkamoussekakku. Muuten ei tarvitse ruuasta huolehtia kun kaverin vuoro on koota menu. Kotiin varaan kuitenkin ribsejä (jotka on jo marinoitu ja pakastimessa odottamassa), amerikkalaista kaalisalaattia ja jotain kasviksia grillattavaksi. Mies voi myös innostua savustamaan kalaa. Tämän jälkeen ei puutu sitten enää kuin kukat maljakkoon ja juhannuskoivut!
Huhhuh.. HUHHUH.:D

Aikamoinen alotus. Nikkisi viitannee Martha Stewartiin kaikesta päätellen.

Yhteistyössä