joutuu sit kelalle maksamaan 1500e takasin

• Viestiketjun aloittaja kiukkune
  • Ensimmäinen viesti
ap
joo enpä oo tainnu lukea tota et kesälomalla ei saa tienata.mut olishan se nyt ollu hölmöö töissäkin sanoo etten voi sit olla kun ton verran päiviä ettei mee yli,jonkun muun ne olis mun tilalleni palkannu.perskuta

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiesit kai, että opiskelijallakin on vuosituloraja, jonka ylittyessä ei ole oikeutta opintotukeen. Ja tuloista olisit ollut tilivelvollinen kelaan jo opiskellessasi.

kyllä tiesin,mutten ajatellut että se koskee myös kesälomaa,jolloi ei muutenkaan saa tukia niin luulis että sillon saa tienata miten lystää.miksen mä ikinä lue noita juttuja,saa jälkikäteen maksella.höh

sama täällä, ja mä joudun maksamaan takaisin sen takia että sain liian hyvää sairauspäivärahaa loppuvuodesta.. Kun ei me tyhmät tajuttu että KAIKKI veronalainen tulo (mm. yleinen asumistuki ja sairaus-ja työttömyyspäiväraha..) vaikuttaa opintotukeen ja pitää ottaa huomioon, eikä pelkästään tienattu palkka.
Enkä mäkään saanut ku 4 kk opintutukea. vähän v*tuttaa.. |O

Ei välttämättä tarvitse. Kela näkee vaan verotietojen perusteella, että olet vuodessa tienannut "sen ja sen verran" ja varmaankin yli menny. Riippuu hyvin paljon siitä milloin olet tienannu ja minkä verran, ja onko opiskelut ollu kesken vai oletko jo valmistunu.

Itse olis pitäny maksaa muutama tonni kelalle verotietojen mukaan, nyt täytyy vaan todistaa että tulot oli VALMISTUMISEN JÄLKEEN, ja ei tarvii maksaa mitään.
Eli riippuu paljonkin tilanteesta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja garbalo:
sama täällä, ja mä joudun maksamaan takaisin sen takia että sain liian hyvää sairauspäivärahaa loppuvuodesta.. Kun ei me tyhmät tajuttu että KAIKKI veronalainen tulo (mm. yleinen asumistuki ja sairaus-ja työttömyyspäiväraha..) vaikuttaa opintotukeen ja pitää ottaa huomioon, eikä pelkästään tienattu palkka.
Enkä mäkään saanut ku 4 kk opintutukea. vähän v*tuttaa.. |O
joudutko paljonkin maksamaan?
kaippa täytyy itekki yhteyttä kelaan ottaa et maksan jonkun pienen summan kuussa,sitä saakin sit taas maksella ikuisuuden

kelan kanssa saa kyllä sovitua kuin paljon kuussa maksaa takas, meiltä perittiin 400e ja maksettiin 40e kuukaudessa,eikä ne välttämättä koko summaa peri, meilläkin se oli alunperin 650e, mut pudottivat siitä osan pois sosiaalisista ja taloudellisista syistä..eli kun juur oltiin saatu toinen lapsi.

vieras
älä välitä täällä kans joutuu maksaan takas, vaikka kävin selvittää kelalla ne rajat ja halusin katkasta opintotuen, kun arvasin miten käy. kelan täti sit sano et turhaa katkasta, et rajat ei pauku. no toisin kävi...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
kelan kanssa saa kyllä sovitua kuin paljon kuussa maksaa takas, meiltä perittiin 400e ja maksettiin 40e kuukaudessa,eikä ne välttämättä koko summaa peri, meilläkin se oli alunperin 650e, mut pudottivat siitä osan pois sosiaalisista ja taloudellisista syistä..eli kun juur oltiin saatu toinen lapsi.

niin papereissa luki et jos haluu uudelleen käsittelyä,niin kirjallisena.voinko yrittää alentaa summaa sen perusteella että on pieni lapsi,ettei rahat todellakaan riitä makselemaan noin paljoa?

no
Tämä on ihan oikeasti jokaisen opiskelijan tiedossa! Tuen olisi voinut sitä paitsi palauttaa vapaaehtoisesti, jolloin olisit sekä saanut tukikuukaudet takaisin - jos niitä tulojen vuoksi on enää mahdollista käyttää, se on tietysti asia erikseen, ja välttynyt tuolta korotetulta takaisinmaksulta.

Enpä palkkaisi sinunkaltaistasi muutenkaan töihin joka ei yhtään osaa asioitaan hoitaa tai lukea selkeitä ohjeita. Entäpä kun teet saman työnantajan rahoille?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
pitikö tehdä kirjallisia selvityksiä vai riittikö kun kävi paikan päällä rutisemassa?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja aliciaa:
Ei välttämättä tarvitse. Kela näkee vaan verotietojen perusteella, että olet vuodessa tienannut "sen ja sen verran" ja varmaankin yli menny. Riippuu hyvin paljon siitä milloin olet tienannu ja minkä verran, ja onko opiskelut ollu kesken vai oletko jo valmistunu.

Itse olis pitäny maksaa muutama tonni kelalle verotietojen mukaan, nyt täytyy vaan todistaa että tulot oli VALMISTUMISEN JÄLKEEN, ja ei tarvii maksaa mitään.
Eli riippuu paljonkin tilanteesta.

mulla oli viime vuonna sama,karhusivat yli 2000euroo,mut olinki opesklut alottanut syksyllä ja tienanni kaikki alkuvuonna.nyt oon tienannu vaan tollon kesäloman aikana noi rahat.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tämä on ihan oikeasti jokaisen opiskelijan tiedossa! Tuen olisi voinut sitä paitsi palauttaa vapaaehtoisesti, jolloin olisit sekä saanut tukikuukaudet takaisin - jos niitä tulojen vuoksi on enää mahdollista käyttää, se on tietysti asia erikseen, ja välttynyt tuolta korotetulta takaisinmaksulta.

Enpä palkkaisi sinunkaltaistasi muutenkaan töihin joka ei yhtään osaa asioitaan hoitaa tai lukea selkeitä ohjeita. Entäpä kun teet saman työnantajan rahoille?

noo,äläs nyt

ap, joudun maksamaan 3kk tuet takaisin. Ehkäpä pitää yrittää saada alennettua sitä summaa kun jään just äitiyslomalle. Mut muuten ruvetaan maksamaan sitä max.20euroa kuussa..

Ja mä tiesin kyllä ne tulorajat ja niistä pidettiin huolta ettei mee yli, mutta eipä sitten tullut mieleen kun jäin sairaslomalle (olin jättänyt jo tuon koulun kesken) että ne sairauspäivärahatkin vaikuttavat. Pahinta on se, että takaisinperinnässä kyllä vaikuttaa kaikki sen vuoden tulot, mutta kun äitiyspäivärahaa laskettiin niin eipä enää samat tulot vaikuttaneetkaan vaan otettiinkin pelkät työtulot jotka jäivät reippaasti alle sen sallitun tulorajan.. :ashamed:

Tuo on kyllä niin pyllystä ja syvältä. Opiskelijaa rangaistaan sillä, että hankkii ehkä koko vuoden elantonsa esim. kesätöillä. Tulorajaa pitäisi nostaa reilusti ja ottaa huomioon koko talouden koko, eikä vain opiskelijaa.

Yhteistyössä