**JOULUTONTUT 2008 - heinä-SYYSKUUSSA**

Vautsi marita :heart: :heart: :heart: :flower: :flower: :flower: Ihanaa!!!!! Itelläki kohta alkaa olemaan taas vauvan kaipuu, ja se raskausaika ja synnytys....Oi niitä aikoja! :D
Täälläkin liikutaan jo huoneesta toiseen, ja aletaan jo kiipeillä päälle. Kävelytuolissa mennään kovaa rallia.

Täällä syödään aamulla puuroa/maitoa
Sitte aamu-unet
Sen jälkee hedelmäsosetta/maitoa
Sen jälkee päikkärit
Sitte pottu-lihasose/maitoa
Iltapäiväpäivä päikyt otettaan jos otetaan
iltapäivästä/alkuillasta maitoo.
Illalla puuro/maitoo

Tänään olis sitte 6kk neuvola, tuun kertoileen kuulumisia sitten :wave:

vauvis ja Miia 6kk+
 
6kk neuvola kuulumisia:

Painoa: 8270g (3860g)
Pituutta: 66,7cm (50cm)
PY: 42,6cm (33.4cm)

Kasvaa tasaisesti, nousee kontalleen...kehittyy ja liikkuu hyvin :D

Seuraava onki sitte vasta lokakuussa, siinä neukkatäti miettiki että millä tyylillä sitä sitte tullaa käymään, ku nyt jo kovasti liikkuu...konttaa/ryömii :LOL:
 
Onnea maritalle täältäkin, on se vain hienoa aina kuulla vauvauutisia =) :flower: :heart:

Nyt sitten Ottokin menee jo eteenkin päin - jos tarpeeksi kiinnostavaa tavoiteltavaa löytyy :heart: . Eilen yhtäkkiä äitini luona ryömi puolisen metriä saadakseen jotain, ihan kuin olisi aina osannut :D ...tänään sitten tehnyt pari kertaa saman, mutta edelleen kierii mieluummin kun niin pääsee nopeammin. Samoin täälläkin kontallaan hytkytään ja pyöritään ihan hassuna :heart:

Otto on nyt lähtenyt entistä enemmän avartamaan maailmaansa, nyt on uusin villitys kieriä keittiöön vähän väliä =) . Tähän asti kun on lähinnä sahannut olkkarissa edestakaisin. Nyt yhtäkkiä aina määrätietoisesti ottaa suunnan kohti keittiötä ja kierii kauheaa vauhtia. Suloinen :heart:

Parissa päivässä vähän helpottanut pienen kärttyisyydet ja minusta on enemmän oma itsensä. Nyt vain olen täysin vakuuttunut että seuraavat hampaat ne siellä kiusaavat, kun yhtäkkiä saattaa kesken syömisen alkaa itkemään lohduttomasti ja välillä väistelee tissiäkin vaikka kuinka oikeasti maitoa haluaisikin. Saa sitten nähdä kuinka monta tekee kerralla :whistle:

- Terhikki ja Otto 6,5kk -
 
Onnittelut vauvauutisista! Meille ei ole tulossa, ei koskaan saa sanoa ei koskaan, mutta tällä hetkellä on näin, että lapsiluku täysi. Nää kaksi tyttöä riittää! <3

Sofia nousi tänään istumaan.. Mahdoton vauhti kehityksessä! Äiti vaan odottelee, et ihottuman syy selviää ja toinen tomerana touhuaa! Nyt on alkanut kitisemään, jos jää hetkeksikään yksin. Ja sit tekee varmaan hampaita, kun yrittää koko tuttia syödä! ;)

Tänään shoppailin esikoisen kanssa ja mukavaa oli. Ihan kahdestaan! =)

Mutta nyt yöpuulle!
 
B-7
Onnea Marita :flower: :flower:
Mä kanssa niin haaveilen :ashamed:

Meille ei uutta.Käytiin nlassa kasvukontrollista kun tyttö ei oikeen tahdo venyä ;)
Nytkin oli tullut vaan 0,5cm kk aikana joten tihentyneitä mittauksia on tiedossa neuvolassa.

7kk1vkon mitat olivat 7295g/66cm

Ihan passeli kullanmuru omasta mielestäni :heart:
 
Heipat kaikille! Oltiin tiputtu tuonne kauas alas listoilla niin piti jotain tänne rustata, ilmeisesti alkaa vauvelit vaatia enemmän aikaa tai sit me vaan lomaillaan tosi ahkerasti ;) B)

Tuolla jossain Pippari kyseli kuinka on rauhotuttu nukkumaan jos on näitä kaikkia hienoja taitoja opittu. Meillä kanssa kun oppi kääntymään vatsalleen niin oli aina mahallaan sängyssä ja pää ylhäällä haahuilemassa, ei osannut nukkua kuitenkaan mahallaan silloin, meni muistaakseni ohi parissa viikossa ja sit oppi myös nukkumaan mahallaan. Nykyisin kääntyilee todella tiheään itse haluamaansa asentoon. Suoraan sanottuna ei aina yöllä tiedä mistä alkaisi kaveria nostamaan kun on saattanut käännähtää 180 astetta joka suuntaan :D Suurta huvia on nykyään myös kontillaan pään hakkaaminen sängynlaitaan :headwall: Vielä ei meillä olla noustu yöllä seisomaan zombiena pinnasänkyyn ...sitä odotellessa :whistle: Ne on vaan näitä "vaiheita".

Mutta jatketaan myöhemmin, mun piti NIIN mennä tänään nukkumaan ajoissa

:|
 
Heippa pitkästä aikaa!!

Ekaksi onnittelut Maritalle !!!! :)

Mä olen ehdottoman varma, että haluan pojulle sisaruksia tässä lähivuosina! Ehkä odotellaan kuitenkin parisen vuotta ennen kuin aletaan hommiin! :)

En ole pitkiin aikoihin tänne kirjoitellut. Ollaan oltu nyt heinäkuu kovasti reissussa kun on miehen loma. Poju on ollut tosi reipas reissaaja. Sukuloimassa ollaan käyty mm. Tampereella ja Lappajärvellä. Paljon on ollut uusia naamoja ja paikkoja, mutta poju ei vierastanut yhtään! Ollaan oltu kaikki kovasti väsyneitä reissaamisen jälkeen ja jätkä on nyt muutaman päivän nukkunut tosi paljon! Ottaa se koville tuo reissaaminen! :)

Meilläkin on nyt parin päivän ajan menty konttausasentoon! Ja myös niin että jalat on suorana. Ei vielä eteenpäin pääse, vaan nytkyy vaan paikoillaan, mutta eiköhän se pian löydy oikea tekniikka :) Ryömitty meillä on ainoastaan taaksepäin.

Yksi hammas on alas puhjennut ja sekin oli työn ja tuskan takana!! Kauhealla väännöllä lisää hampaita yritetään tehdä, mutta ei ole vielä puhjennut. Melko kiukkuinen on poika välillä ja kovasti on kädet ja tavarat suussa ja ikeniä hieromassa.

Yöt on meillä vaihtelevan levottomia! Myös meillä poika kääntyy yöllä vatsalleen ja siellä sitten pää pystyssä huhuilee ja pitää kääntää selälleen. Itkeskelee jonkin verran yön aikana, niin että tuttia saa olla suuhun laittamassa.. Meillä ei olla kunnon yöunia nukuttu 7 kuukauteen... Niin se vaan taitaa olla perusluonteeltaan huonohko nukkuja, kuten äitinsäkin..

Meillä on tässä elokuun aikana muutto tohinaa tiedossa! Löydettiin vihdoin vähän isompi kämppä! Saa poika oman huoneen :) Ei vaan huokuttele se muuttoprojekti yhtään!! Pakkausta, siivoomista ja laatikoitten purkamista... uh huh. Mutta toisaalta ihana päästä laittamaan uutta kotia ja sisustamaan pojalle omaa huonetta! :heart:

Mitäs vielä.... niin, syömisestä. Meillä on nyt alettu syömään syöttötuolissa. Ihan hienosti on sujunut! Pojalla on kova ruokahalu ja soseita ja puuroa menee hurjat määrät! Vettä ja maitoa juodaan sekä pullosta että nokkamukista. Kovasti pojan suu käy, kun näkee äidin jotain syövän. Haluaisi selvästi itsekin maistaa :) Tulisi vaan lisää niitä hampaita niin voisi antaa jotain leivänkannikkaa vähän pureskella!

Nyt gotta go! Mukava oli lueskella taas teidän kuulumisia! Hyvää kesän jatkoa kaikille!!

Sapis ja pojunen 7kk
 
Kiitokset kaikille onniteluista. Mutta mutta.... Se raskaus meni kesken =( Lopppui siis ennenkuin ehti kunnolla alkaakaan - tai olinhan virallisesti raskaana kaksi viikkoa. Hoh hoijaa. Näin se elämä nakkelee....

Pitää yrittää uudelleen ja toivoa että heti seuraavalla kierrolla tärppäis....
 
marita73 Jaksamisia!

Mä tulin kanssa piipahtaan täällä pitkästä aikaa. Harmi että täältä on kaikonnu paljon porukkaa sinne toiseen ryhmään mihin tarvi ne tunnukset. Ite olin vähän passiivinen asian suhteen mutta täällä käyn aina silloin tällöin "lorvimassa" =) .

Kaikkea tosiaan on koko ajan ja poika pösöttää vaan pituutta. Paino on sentään jo alkanut hiukan tasottumaan. Meillä käytetään nyt jo 80cm vaatteita ja ja toivon että niitä käytetään vielä pitkään syksyyn... toiveajattelua?

Meillä myös tehdään hampaita ja sen lisäksi kärsitään atooppisestä ihosta joten nyt on ollut pojalla vähän kurjaa mutta tosi reipas ja ilonen lapsi silti. Rakkaus vaan tota pakkausta kohtaan syvenee :heart: .

Mä olen palaamassa töihin ensi kuussa kun tuo mun ukko pitää osan tuosta vanhempainvapaasta. Tavoitteena olis että vasta vuoden vaihteesta menisi hoitoon. Toivottavasti saadaan näin asiat järjestyyn.

Mä olen myös alkanut kypsytellä ajatusta toisesta lapsesta. Jotenkin sitä vaan haluisi nuo lapset aika pienellä aikavälillä. Itelläni on vaan yksi sisko ja sekin 9 vuotta nuorempi joka oli aina vähän kurjaa. Vähän ehkä olen itsekäs mutta olen buukannu tuonne elokuulle parit kekkerit joihin haluan osallistua täydellä teholla mutta sen jälkeen lapsi on tervetullut jos on tullakseen.

Kaippa tästä pitää lähteä nukkumaan. Meillä poika vehtaa öisin niin kovin että pitää äitiään hereillä aika monasti... nooh, lähinnä pitää vaan siirtää poikaa sängyssä alaspäin ku on hilannu ittensä ihan yläreunaan kiinni ja vähän tuttia antaa niin hän on taas tyytyväinen.

Hyvää yötä!
 
Maritalle jaksamisia :hug: :hug: Pidetään peukut pystyssä, että pian tärppäis uudestaan!

Kiva kuulla KeuKeusta pitkästä aikaa :wave: Ja onnea Saparolle uudesta kodista! Toivotaan hyviä muuttokelejä :p

Täällä mennään samaa rataa kuin ennenkin, eli huoneesta toiseen vikkelästi huudahdellen ja kiljahdellen sitä mukaa mitä kaikkea mielenkiintoista sattuu silmiin :heart: Elämä on muutenkin nyt jotenkin seesteisempää, ei jaksa kattella pahalla silmällä näitä kaikkia tekemättömiä kotihommia, kaipa sitä osaa ottaa vähän rennommin, ainakin näin välillä :ashamed:

Piti lähteä kaupungille hortoilemaan, mutta ukkeli päätti ottaa nyt pidemmät unet, ei raaski herätellä, kun ei rattaissa kuitenkaan malta taas sit nukkua. Eipä tuolla kauhean kauaa viitti muutenkaan olla kun tuota hellettä riittää B)

Muuten :attn: taidan vaihtaa tuon otsikon heinä-elokuuksi jos ei kellään ole siihen sanomista, on niin vähän juttua täällä, että eihän tuota toinne mennä uutta pinoa tekemään :D

Niin ja kivaa päivää kaikille :flower:
 
*raahaus*

Nostelen meitä vähän ylemmäs. Monta sivua oli kuulumisia luettavana..täällä on kans oltu kesälomatunnelmissa, niin en tässä laatikon edessä oo kovasti ehtinyt istua.

Nti Nöttönen on jo reilut 7kk. Meillä kun ollaan oltu vähän huonoja syömäreitä, niin nyt se tahti on vähän edistynyt. Kurkusta on sihti hävinnyt ja esiin on tullut kulinaristi, jonka annokset pitää maustaa reilulla kädellä yrttejä! Pizzamauste on ihan suosikki! Jotain pientä ryömimisen esiastetta on havattavissa, mutta kulku tapahtuu suurimmaksi osaksi kierimällä. Istumassa pysyy ilman tukea pitkiäkin aikoja. Hampeja edelleen nolla, mikä jaksaa sitten ihmetyttää jokaista vastaantulijaa. Suosikkiruuat on mitkä tahansa ruuat, jotka tarjoillaan palasina eikä soseina. Kanafilee hävisi parempiin suihin pienissä paloissa pikapikaa, mutta jos yritän sotkea lihan vaikka bataattiin, niin yleensä lopputulos ei ole kovin suosiollinen. Pinsettiotetta jo pienesti käyttää, joten saa itsekin syötyä näitä paloja, mutta suurimmaksi osaksi ne nautitaan jonkun muun ojentamina.

Yöt ovat yhtä hyörimistä ja pyörimistä. Yösyömisistä on vähitellen päästy eroon tai ainakin vähennetty tahtia, mutta se sängyssä pyöriminen on jotain ihan huimaa kyllä. Otin pinnasängyn reunapehmusteetkin pois kun eräs aamu löysin neidin kääriytyneenä siihen pehmusteeseen ja nyt tuli sänkyyn kummasti lisää pyörimistilaa. :shake:

Aurinko kutsuu taas pihalle! Moimoit kaikille!

Ente ja Neiti, 7kk 10 pvää

 
Pakko kommentoida pikaisesti: Ente, mä otin myös juurikin eilen nuo pehmusteet kun meillä poika runnoo ne alas ja lähinnä vaan näplää niitä nauhoja :heart: . Hampaita meille on nyt tullu kaksi ja juurikin tossa kun tuo seitsemän kuukautta tuli täyteen. Itekki alko jo vähän miettiä että miksei ne ala jo tuleen mutta tulihan ne sitten sieltä =) .

Mä olen vähän takakireenä kun tuo ihottuma ei ota talttuakseen. Vaihdettiin pari päivää sitten tuohon apteekin soijamaitoon mutta tuntuu että pahemmaks meni. Soittopyyntö on nyt lääkärille ja katotaan mitä tehdään. Noita apteekin maito-vaihtoehtoja kuulemma on parikin että toivottavasti helpotus pian löytyy. Sapettaa vaan tää. Ja tietty tää keli myös tekee tehtävänsä kun poika hikoilee ja se taas ärsyttää lisää ihoa. Noh, mä jaksan toivoa vielä että tästä päästään pian eteenpäin... :headwall:

Nyt nukkumaan! Hyvää yötä!
 
marita :hug: :(

Täällä myös ryömitään kovaa kyytiä huoneesta toiseen. Poikakin paljon paremmalla tuulella kun pääsee ite liikkumaan. Konttausasentoon nostaa itseään mutta vielä ei ole hokanut kuin niitä raajoja pitäisi siirrellä. =)
O myös istuu kuin tatti. Tosi harvoin enää tupsahtaa selälleen tai nokalleen.

Täällä on nyt imetys ja sen myötä minun imetysdietti loppu!! :D O:lla siis maito ym.allergia. Tämän myötä myös yöt on rauhoittuneet huomattavasti. Ennen heräsi joka ikinen yö väh.3h välein mutta nyt menee monesti yö 1-2 herätyksellä. Syö yleensä kerran aamu 4-6 välillä. On niiiin ihana saada nukkua vähän enemmän!! =) :D

Keukeu: Onko teilläkin maitoallergiaa? O:lla testattiin eka almiron pepti mutta se ei sopinut. Naama ihan punainen ja näpyillä. Sen jälkeen testattiin profylac ja se tuntuu sopivan pojalle hyvin. Soijamaitoon ei saatu edes reseptiä kun sitä ei yleensä anneta alle ½ vuotialle. Mutta toi almiron pepti on varmaan sit seuraava johon saatte reseptin. Toivottavasti löytyy teillekin sopiva korvike mahdolllisimman pian. :hug:

*tuisku ja O 7kk*
 
Tuisku -84- , meillä tuo soijamaito nyt kehissä, toivottavasti saadaan toiseen resepti koska ekaa kertaa meillä on menny ihottuma myös naamaan. Aiemmin ollu noissa polvitaipeissa, mahassa ja nilkoissa pahimmat ihottumat. Vähän itteeni ihmetyttää kun poika meillä on korvikelapsi ja veti ekat puoli vuotta ihan hyvillä mielin sitä ja nyt nää ongelmat tuli. Kaikki muut ruuathan meillä on nyt pois käytöstä joten kait se sitten tuosta maidosta johtuu. Tai sitten jostain ihan täysin muusta. Oon kylläkin miettiny kaikki homeet ja hajusteet mutta en kyllä nää oikeestaan mitään mahdollisuutta että se aiheuttaja olis muu kuin ruoka. En tiiä. Huomenna keskustelut lekurin kanssa ja toivotaan että ratkaisu löytyy vaikka tosiaan siitä toisesta maitomerkistä. Kiitos tsempistä! =)
 
:wave:

Nopeasti meidän kuulumisia. Meidän pojalla se ryömimisvaihe jäi melkeinpä väliin, joitakin vetoja saattoi maassa tehdä, mut loppumatka menikin sitten kierimistyylillä. Nyt oppi viikko sitten konttaamaan myös eteenkin päin (alussa vaan peruutti) ja kovin on poitsu innoissaan asiasta. Istumaan ja polviseisontaan nousu tuli samaan aikaan. Nyt yrittäis jo seisomaan päästä, mutta ei oo vielä onnistunut. Piti ostaa konttauskypärä, kun kuhmuja alko tulemaan :whistle: Ei me sitä koko ajan päässä pidetä, kun hiostaakin aika paljon, mutta eipähän aina tarvi olla niin tarkkana seuraamassa pojan tekemisiä. ;)

Jaksamsia yöheräilijöiden ja allergikoiden vanhemmille! :hug: Meillä poika herää 2- 3 kertaa, joista alkuyön heräämiset hoituu tutilla, mutta 5-6 maissa kaipailee jo maitoa.

vaimo ja J melkein 8kk

 
Pikaiset terkut kesämökiltä!Kiitos ruokajutuista ja kiva ollut lukaista kuulumisia!ja hyvin täällä jo syödään kiinteitä!Eikä tyttö ole kertaakaan ollut flunssassa tai kipeenä että hyvä niin!
io
SIKAINFLUGALLUPIA syksyä ajatellen!ettehän anna murujanne rokotefirmojen koekaniineiksi ettehän!!Vai mitä mieltä olette.Musta koko joukkorokotus influenssaa vastaan on ihan järjetön juttu!bisnestä koko touhu.....Oman immuniteetin vahvistuksella uskoisin tuosta selviävän niin äiti kuin vauvakin!!!
Haleja,

t.Divina ja muru kohta 8 kk!
 
Influenssarokotuksista: Itselleni otan joka vuosi astman vuoksi ja aion kyllä rokottaa pojankin. Olisi sitten sikainfluenssaa liikkeellä tai ei. Influenssarokotuksethan on joka vuotisia juttuja ja riskiryhmille ilmaisia, lapsillekin sitä on tarjottu myös jo pari vuotta ilmaiseksi (kuuluvat riskiryhmään).

Rokotuksista yleensä: En kuulu niihin jotka kuvittelevat KTL:n jotenkin huijaavan ihmisiä suosittelemalla tiettyjä rokotuksia otettavaksi lapsille vaan bisneksen vuoksi. Väitän, että suositukset perustuvat tutkimusten kautta todettuihin hyötyihin. Kaikista eniten minua kummastuttaa ihmiset, jotka eivät ota mitään rokotuksia lapsilleen mm. edellä mainitun syyn vuoksi. Mielestäni yleisesti otettuna rokotuksista saatu hyöty on huomattavasti suurempi kuin niiden mahdolliset harvinaiset haittavaikutukset. Tämä mun mielipide.

Rokotusasiathan on vuoskaudet ollut oikea kiistakapula siinä missä ns. kotiäiti vs. uraäiti-asiakin :p
 
Kommentoin vielä tuota rokoteasiaa.On toki aina laskettu että saadut hyödyt ovat suuremmat kuin haitat.Tietenkin. yhteiskunnan ja talouden kannalta tietenkin on hyödyllistä rokottaa koska näin yhteiskunta pysyy toimintakykyisenä eikä joukkosairastumisia tule kausi- influenssoihin!

On aina olemassa joukon eli yhteisön ja yksilön etu! laumaimmuniteetin kannalta joukkorokotukset ovat tärkeitä!Yksilön kannalta taas joku heikompi yksilö saattaa "vioittua" voimakkaan rokoteaineen pääsystä elimistöön. ( Enempää en tätä jauha, joku asialle enempi vihkiytynyt löytää näitä lukuja ja syyseuraus- yhteyksiä ja tutkimuksia varmasti netistä tms.)

Jokainen saa onneksi itse vielä päättää että mitä suuhunsa laittaa tai mitä antaa elimistöönsä pistää tai olla laittamatta.
Mua nyt vaan vähän alkoi mietityttää että jos olisikin kyseessä joku pahuksen "pakkorokotus"- projekti koko kansalle:) Siltä se joskus vähän kuulosti...
Onneksi meillä taitaa vielä kuitenkin säilyä tuo itsemääräämisoikeus itseään ja lastaan koskevista hoitomenetelmistä. ja on tiukan rokotusohjelman ansiota että meiltä on saatu mm. polio kitkettyä pois ja se on oikein loistavaa se!

Nyt meen takaisin järvitunnelmiin ja tuon muksun touhuja vahtimaan!
 
Divina, jepulis. Itse en ole tuota sikainfluenssa-touhotusta pahemmin seurannut. Mut tuskin siinä kyse kuitenkaan pakosta on :p Mä luulen, että tulee olemaan samanlainen influenssarokotus-kampanja kun ennenkin... Tiedä siitä sitten. Rokotusohjelmasta yleensä, niin onhan se niinkin, että ne jotka päättää olla ottamatta mitään rokotuksia lapsilleen hyötyvät siitä, että valtaosa kansasta ottaa... Mutta esimerkiksi se polio ei pysy kauaa meidän maasta pois kitkettynä, jos tämä ilmiö tulevaisuudessa vaan lisääntyy. Mutta sen enempää en minäkään jaksa asiasta kirjotella, kun en itsekään ole paljoa asiaan tutustunut. Iloisia järvitunnelmia! =)
 
Hei pitkästä aikaa

Meillä muutenkin nettipimento, eli remppaevakko jatkuu, ja nyt vielä käytiin reissussa pari viikkoa, joten en ole ollut koneen ulottuvissa sitäkään hyvin vähää mitä toukokuun lopusta muutenkaan.

Yritän tiivistää vähän viime aikojen kuulumisia. Neitosellamme, joka ylihuomenna täyttää 7 kk, on nyt 5 hammasta. Uusia taitoja viime viikkoina mm. seisomaan nousu, tosin makuulta ei vielä nouse vaan istuma-asennosta jos laittaa istumaan jonnekin mistä saa hyvin otteen nousta ylös. Seisomaan noustuaan myös liikkuu hieman tukea vasten, kävelemiseksi en sitä missään nimessä vielä sano, mutta hivuttautuu tuen avulla esim. sohvapöydän reunaa pitkin. Hirmuisesti jokeltelee ja pajattelee kaikenlaista ja tuntuu, että erilaiset vuorovaikutustaidotkin ovat ampaisseet eteenpäin kovasti viime aikoina.

Maritalle iso :hug:, todella ikävä juttu!

Seuraava vauva -gallupiin vastauksena, että meidän lapset taitavat olla tässä. Ei pitäisi koskaan sanoa koskaan, mutta monestakin syystä tuntuu, että kaksi on meille ihan riittävä määrä.

No niin, kello on jo sen verran seuraavan päivän puolella, että taitaa olla parasta laittaa netti kiinni ja mennä nukkumaan. Ei vaan aina malta sen kerran kuussa kun koneelle pääsee :p

Grynna & nappulat, ensi viikolla 7 kk & 2 v
 

Yhteistyössä