joulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaksaakohan kukaan lukea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaksaakohan kukaan lukea

Vieras
käyttekö molempien vanhempien luona jouluna?
itse tykkään kovasti olla perheen kans jouluna, perinne. ja haluaisin niin tehdä omankin lapseni kanssa että rauhassa katsottaisiin piirretyt, oltaisiin kotona, käytäisiin haudalla ym. sitten vanhempieni/oman perheen kesken joulupuuro.

miehen kans ollaan vaan joka joulu tehty niin et aikaisin aamulla lähdetty ja molempien sukulaiset kierretty, molempien vanhempien luona pitää peräkkäin käyä syömässä, tosin ollaan oltu kahdestaan silloin.
Nyt kuitenkin tänä jouluna mukana tulee olemaan vielä syntymätön ;) vauvamme, ja haluisin hänellekkin samanlaiset joulut mitä itse olen pienenä voettänyt, eli nuo kotona olemiset eikä mitään sukulaisten luona kiertelyä. eihän vauva tosin vielä ymmärrä sitä, mutta kuitenkin, kasvaahan se lapsi ja en halua viettää jouluja niin että ei voida edes lastenohjelmia katsoa kun joka paikassa pitää käydä. Mieheni sisko käy lapsineen äitinsä luona, ja voin kuvitella mitä siitä tulee jos emme jouluna mene myös sinne. eivät ehkä päin naamaa sano mutta kuitenkin.. siellä ei ole perinteenä joulupukki, toisin kuin minulla on. siellä vain lahjat annetaan. minä taas haluan sen joulupukin :) se on perinne josta en haluaisi luopua.
ja mies varmaan sanoo että ei tule vanhempieni luokse jos en minäkään mene heidän luo.
olen miettinyt et voisihan aattoa seuraavana päivänä käydä miehen vanhempien luona, ja aattona minun, mutta miehen äiti tuskin tykkää jos emme aattona mene sinne lahjoja ottamaan vastaan.

Me ollaan oltu kaksi edellistä joulua kotona, kaikki on tulleet meille. Viime jouluna mies olisi halunnut mennä aamulla joulupuurolle äitilleen, mutta mä kieltäydyin. Ihan sen takia, että olisi ollut muuten liian tiukka aikataulu, kun mentiin esikoisen kanssa joulukirkkoon päivällä. Ja anoppi kuitenkin tuli meille illalla. Tänä jouluna luulen, että mun vanhemmat haluaa olla omassa kotona ja anoppi omassa. Anopin luokse mä en mene ainakaan syömään jouluateriaa, ei sinne mahdu. Kotona olisi kiva olla, mutta toisaalta sitä kaipaa muutakin aikuista seuraa kuin vain mies.

En minäkään tykkäis kierrellä koko joulua(aattoa siis) sukulaisilla vaan mielellään vietän rauhassa kotona. Sitten pyhinä ehtii kyläillä. Miten kukaan voi pahastua, jos toiset haluaa viettää joulun kotona rauhassa, varsinkin kun vielä pieni vauva.

ensinnäkin miehen vanhemmat ovat eronneet, he eivät varmasti molemmat tulisi meille, miehen isän uudella naisella lapsiakin, eivätkä meidän asuntoon kaikki mahtuisikaan. :/ ei siis tulisi onnistumaan. Joka joulu kun ollaan miehen äidin luona käyty ja miehen siskon lapsille on jaettu lahjat, ei joulupukki ole siellä käynyt ja minä haluan että lapsemme uskoo joulupukkiin, kuten itsekin joskus. tyhmältä ehkä kuulostaa mutta mulle niin tärkeitä perinteitä :/ ei minusta ole mukava että aamu aikasin pitää lähteä sukulaiset kiertämään ja illalla kotiin. itsekkin olen aina katsonut joulupukin linjat, lumiukon ym. kotona

Mä jaksoin lukea :)
Meillä on sikäli erilainen tilanne, että vain mun sukua asuu Suomessa, joten jouluna ollaan aina mun vanhempien luona.
Entäs jos alkaisitte tekemään niin, että joka toinen joulu olisitte aattona sun vanhempien luona ja joulupäivänä miehesi vanhempien luona, ja seuraavana vuonna päinvastoin? Tai jos kutsuisitte porukkaa teille?

Meillä tulee tuo ongelma myös vastaan ensi jouluna, kun papunen on syntynyt. En halua alkaa siihen, että jok joulu reissataan samaa tahtia sekä miehen porukoilla että mun porukoilla ees ja taas kelloaikataululla. Oikeesti kun ei nykysysteemissä ehditä olla paikoillaan kuin max päivä ja taas kamojen kanssa seuraavaan paikkaan. ....tähän on kuitenkin päädytty siksi, että tähän asti meidän on ollut helpointa olla se reissaava osapuoli ja kuitenkin tahdotaan nähdä niitä sukulaisiakin.

Mut en osaa kyllä auttaa muuten kuin, että jos teistä tuntuu parhaimmalta jäädä kotiin ja sanoa, et teille saa tulla jne. niin sitten teette niin. Tai jos ette halua teille ketään, niin sitten sanotte sen. ...mä en vielä tiedä itsekään, mitä oikeastaan tulen jouluilta haluamaan, niin vielä en osaa omalle porukalleni sanoa yhtään mitään... =)

Me oltiin aina kaikki jouluaatot kotona rauhassa lasten syntymän jälkeen.Nyt sitten kun olen taas sinkkuna pitää luoda uudet perinteet.Ja kyllä oli silloinen anoppi naama rullalla,mutta niin myös ex-miehen sisarrukset tekivät saman ratkaisun kun lapsia siunaantu heillekin.

No mulla ois halut samanlaiselle perinteelle kun ap:llä, mutta autapa armias kun niitä isovanhempien perheitä on useampia. Eli miehen vanhemmat eronneet, eivätkä suostu saman katon alle. Sitten tietty vielä minun vanhempani. Siinä on soppaa kerrakseen, varsinkin kun miehen isällä lieviä narsistisia piirteitä, eli koko maailma on häntä vastaan jos ei siellä jouluna olla / syödä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Meillä on sikäli erilainen tilanne, että vain mun sukua asuu Suomessa, joten jouluna ollaan aina mun vanhempien luona.
Entäs jos alkaisitte tekemään niin, että joka toinen joulu olisitte aattona sun vanhempien luona ja joulupäivänä miehesi vanhempien luona, ja seuraavana vuonna päinvastoin? Tai jos kutsuisitte porukkaa teille?

Meillä on ollut just tuo jouluaattona siellä, joulupäivänä täällä ja tapanina kolmannessa paikassa ja itse en sitä lasten kanssa enää tahdo jatkaa. ...ei tule jouluna oltua omassa kodissa lainkaan ja kuitenkin tahtois sielläkin olla...

Meillä onneksi molemmat mummulat niin kaukana ettei kiertely onnistu. Ollaan sitten oltu vuoronperään ja vähän fiiliksen mukaan joko ihan kotosalla tai jommassakummassa mummolassa, koko joulu siis.

Meilläkin anoppi meinasi ensin ettei joulupukki tarvita. Mutta meillä pukki on perinne ja pysyy. Joten jos ei pukki löydä anoppilaan pysytään me kotona minne löytää. Julmaa ehkä jonkun mielestä. Mutta me ei oma joulufiilistämme pilata muiden takia. Jos ei olisi kelvannut oltais sitten kotona ja käytäisiin muulloin.

Tänä vuonna ei vielä tiedetä missä ollaan. Riippuu miehen töistä ja mun voinnista ( minä kotona lasten kanssa + raskaana )

niin kai se varmaan täytyy tehdä, mutta sitten joka toinen joulu on se joulupukiton joulu, mutta ei kai sille mitään voi

Meillä onneksi on niin, että mun vanhemmat asuu tossa pihan toisella puolella :) Joten he tulee sitten meille syömään ja anoppi on aika lailla joulun vuorotöissä joten sinne on aika turha lähtee.. sinne oliski 50km matkaa ja jos tänä jouluna käy niin, että sattuu oleen vapaalla niin sitten varmaan tulee ihan yöksi meille. Joten me ollaan ratkastu se niin, että ne joitten on helppo kulkee (siis ei lapsia) niin kulkevat ja me pysytään paikallaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

niin kai se varmaan täytyy tehdä, mutta sitten joka toinen joulu on se joulupukiton joulu, mutta ei kai sille mitään voi

Tilaa itse pukki sinne?

Alkuperäinen kirjoittaja touhupeppu:
En minäkään tykkäis kierrellä koko joulua(aattoa siis) sukulaisilla vaan mielellään vietän rauhassa kotona. Sitten pyhinä ehtii kyläillä. Miten kukaan voi pahastua, jos toiset haluaa viettää joulun kotona rauhassa, varsinkin kun vielä pieni vauva.

niin no mies haluaa varmaan myös käydä omien vanhempiensa luona jos käydään minunkin, ja ymmärrän sen. en vain halua viettää jouluja niin että pitää kiertää paikasta toiseen tietyllä aikataululla. en tiiä sitten mitä miehen äiti sanoo jos emme joka joulu käy hänen luonaan, välimatka n.20km ja ei nyt varmaan tänä jouluna tarvikaan kun vauva niin pieni, mutta en haluaisi silloinkaan kun lapsi on vaikka 5w niin kiertää jouluaattoa.

niin ja lisään vielä että jos tekisimme niin että joka toinen minun ja joka toinen miehen äidin luona, niin miehen äidin luona ei esim. koskaan ole joulupuuroa, joka minun mielestä juuri on parasta joulussa, ja perinne mistä en halua luopua. siellä vain perunat ja lihaa, ja laatikko ruoat

Alusta asti vaan teette sellaisen sopuratkaisun mihin kaikki ovat suht tyytyväisiä. Se on helpompi kun heti lapsen tullen on se "oma tyyli", ei sitten parin vuoden päästä tartte alkaa muuttelemaan rutiineita, kun kaikki ovat jo tottuneet edelliseen tyyliin, ja luulevat että aina niin mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Meillä tulee tuo ongelma myös vastaan ensi jouluna, kun papunen on syntynyt. En halua alkaa siihen, että jok joulu reissataan samaa tahtia sekä miehen porukoilla että mun porukoilla ees ja taas kelloaikataululla. Oikeesti kun ei nykysysteemissä ehditä olla paikoillaan kuin max päivä ja taas kamojen kanssa seuraavaan paikkaan. ....tähän on kuitenkin päädytty siksi, että tähän asti meidän on ollut helpointa olla se reissaava osapuoli ja kuitenkin tahdotaan nähdä niitä sukulaisiakin.

Mut en osaa kyllä auttaa muuten kuin, että jos teistä tuntuu parhaimmalta jäädä kotiin ja sanoa, et teille saa tulla jne. niin sitten teette niin. Tai jos ette halua teille ketään, niin sitten sanotte sen. ...mä en vielä tiedä itsekään, mitä oikeastaan tulen jouluilta haluamaan, niin vielä en osaa omalle porukalleni sanoa yhtään mitään... =)

minä ainakin haluan olla rauhassa kotona, tai sitten tuossa lähellä illalla käydä äitini luona joulupuurolla, mutta en tiedä sitte miehestä. Jos hän haluaa käydä omien vanhempien luona nii mitä sitä voi kun riitaa vaan tulee

Meillä on vähän vaihdellut systeemit,mutta parina jouluna ollaan oltu kotona ja molempien vanhemmat on pyydetty meille käymään,tosin vain mun vanhemmat on tulleet.Ja mä vähän luulen,että näistä kotijouluista ruvetaan pitämään kiinni ainakin toistaiseksi,meillä kun on aina joulupäivänä meno mun mummolaan,niin on ihan kiva olla aattona kotona ja tehdä hyvää ruokaa ja saunoa.

Me ollaan aatto kotona oman perheen kesken. Appivanhemmat asuvat naapurissa joten siellä käydään varmaan puurolla/päiväkahvilla. Luultavasti saadaan appiukko pukkina käymään sitten illalla :)
Joulupäivänä/tapanina sitten n. 200km päähän mun vanhemmille ja sen jälkeen kierretään isomummolat.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mut jos ainoa, mikä sua häiritsee on se, et siellä ei ole jotain (esim. joulupukkia ja puuro), niin voithan sä tilata sinne pukin ja sanoa kaikille, et se tulee ja ottaa itse puurotarpeet mukaan ja pistää kattilan liedelle. :)

en usko että onnituis ja ei se pelkästään nuista ole kiinni, vaan haluan myös olla rauhassa kotona ja katsella lapsen/lasten kans ne piirretyt, perinteen mukaan.

me ehdottomasti halutaan nähdä veljemme ja vanhempamme.
asutaan heitä lähellä joten teemme aina niin että olemme aamupäivän toisesessa paikassa ja iltapäivän toisessa.

itse kanssa haluan jo rauhaa kun lapset kasvaneet ja viime joulu oli hieno kun ensin mentiin anoppilaan jossa syötiin.
illalla mun suku tuli meille glögile ja tortulle.
ja meillä oli sitten sauna lämmin.

näin haluisin myös tänä vuonna. saas nähdä onnistuuko

haluaisin vaan olla kotona perheen kesken, taikka sitten voisi käydä äitini luona joka asuu melkein vieressä puurolla, tai hän voisi varmastikkin tulla meille, mutta en jaksa sitä että miehen isän luo, miehen äitin luo, sieltä taas sinne ja sinne

Yhteistyössä