Olen ollut mukana jo useamman vuoden ajan ja tulen olemaan jatkossakin.
Olen mukana myös organisoimassa keräystä omalla paikkakunnallani päivystämällä puulla, sekä istumalla suunnittelukokouksissa sopimassa keräyksen yksityiskohdista.
Olemme pyytäneet lahjalistat sosiaalitoimistosta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikki ne perheet, jotka lahjoja keräyksestä saavat, ovat sosiaalitoimen asiakkaita. Suurin osa asiakkaista muodostuu toimeentulotuen asiakkaista, mutta joukossa saattaa olla myös lastensuojelun asiakkaita, jotka eivät ole asiakkaina toimeentulotuen puolella.
Valtaosa perheistä on siis niitä, joilla on hyvin heikko taloudellinen tilanne ja siitä syystä tarvetta joululahjoille. Ne perheet, jotka eivät ole toimeentulotuen piirissä, mutta jotka ovat lastensuojelullisista syistä mukana joulupuu-keräyksen listoilla, kykenisivät ehkä taloudellisesti lahjoja lapsilleen ostamaan, mutta syystä tai toisesta eivät sitä kykene muista syistä tekemään.
Perheellä saattaa olla kohtalainen toimeentulo, mutta muut voimavarat niin vähissä, että lapsille ei jakseta/voida joulua rakentaa. Perheessä saattaa olla masennusta, alkoholismia tms. jonka vuoksi perhe on ls-asiakkaaksi päätynyt ja jonka vuoksi joulun järjestäminen ei onnistu ilman apua.
Itse koen, että näidenkin perheiden lapsille joulun soisin ja jouluna edes sen yhden lahjan. Siksi osallistun keräykseen tänäkin vuonna.