Joulupuu-keräyksestä: lahjoja viedessä tuli hyvä mieli, mutta silti niin surku...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pop
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eipä oo täällä:
Eipä meijän pikku paikkakunnalla tietenkään oo tota keräystä.Onko muita keräyksiä
kuin toi minkä linkit tässä ketjussa on? jos ois vaik jonkun muun keräys täällä päin. Haluaisin lahjottaa jollekin lapselle jotain...

Pelastusarmeija?
Olen joskus laittanut ihan pakettiin ja paketin päälle selittänyt mitä siellä on, sekä toiveen, että menisi kotimaahan NN ikäiselle ja BB sukupuolta olevalle tms.

Kerran laitoin ihan käytettyä mutta siistiä tavaraa pakettiin ja osoitteen - en tuntenut perhettä, mutta lapset olivat aika nuhjuisen oloisia. Oma rahatilanne oli mukamas surkea, mutta nyt jälkeenpäin.. silloinen mies oli tosi pihi enkä tavallaan saanut häneltä tukea omalle ajatukselleni auttamisesta tässä laajuudessa. Nyt on tilanne ihan eri, rahat tiukilla, kun on kodinhoidontuki ja duuniarimiehen pieni palkka, mutta koen silti että voin auttaa, kun muuten on elämä tasaista.

[/quote]
mut miksi ihmeessä kaikkien muiden vaan hyvän mielen saamiseksi pitää kustantaa alkoholistien lasten tavarat?jotka kuiteskin saavat huippukorvaukset sossusta.eikö kaikilla ole vastuu omista lapsistaan?nythän nuo ainakin oppivat ettei millään oo mitää väliä ku vierailta saa kaiken?ja koska noi nuoret ei enää pukkiin usko,jonka luulen kuiteskin olevan keräyksen idea..
[/quote]

Niin sitähän se alkoholisti-äitini on aina sanonut että meidän lasten takia juo,kaikki meidän vika.Joten mitäpä ne alkkisten lapset tarttiskaan!!Vastuu on varmasti kaikilla omista lapsistaan mut se viina on kuule yks piru ja OMASTA mielestäni lapset on siihen syyttömiä :'( Se on viina ykkösenä ja jos rahaa jää niin katotaan.

Onneksi mulla sentään lapsuudessa oli suku joka laittoi lahjoja ja otti jouluksi luokseen.

Menipä hienosti mun lainaus :ashamed:

Itse aion ehdottomasti tuohon keräykseen osallistua, mutta... Minusta niitä lahjoja ei aina kohdisteta ihan oikeaan paikkaan. Esim. me saimme viime jouluna lapsille tuolta lahjat, emme ole köyhiä, emme saa toimeentulotukea, emmekä ole juoppoja. Me vaan tarvitsimme tukea ja neuvoja erityislapsemme kanssa, meillä kävi siitä syystä omasta pyynnöstämme perhetyöntekijä. Olemme hyvin toimeentulevia, molemmat vakituisessa työssä. Vasta jälkeenpäin mietin että miksi en kieltäytynyt lahjoista, se tuli niin yllättäen etten tajunnut siinä tilanteessa. Mulla on vieläkin niin paha mieli tuosta että aion tänä vuonna osallistua usealla lahjalla tuohon keräykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Lahjojen täytyy siis olla paketoituja valmiiksi? Mietin vaan jotain sekopäitä, jotka pistävät kääreisiin mitä sattuu ihan kiusallaan, jos kerta niitä lahjoja ei tarkisteta..

:attn: Voisiko joku vastata tähän?

mun käsittääkseni ne tarkistetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt vieras:
Itse aion ehdottomasti tuohon keräykseen osallistua, mutta... Minusta niitä lahjoja ei aina kohdisteta ihan oikeaan paikkaan. Esim. me saimme viime jouluna lapsille tuolta lahjat, emme ole köyhiä, emme saa toimeentulotukea, emmekä ole juoppoja. Me vaan tarvitsimme tukea ja neuvoja erityislapsemme kanssa, meillä kävi siitä syystä omasta pyynnöstämme perhetyöntekijä. Olemme hyvin toimeentulevia, molemmat vakituisessa työssä. Vasta jälkeenpäin mietin että miksi en kieltäytynyt lahjoista, se tuli niin yllättäen etten tajunnut siinä tilanteessa. Mulla on vieläkin niin paha mieli tuosta että aion tänä vuonna osallistua usealla lahjalla tuohon keräykseen.

En itse ajattele tätä asiaa näin.
Ajattelen, että siinä tavaran muodossa annetaan välittämistä semmosille ihmisille, jotka elävät raskasta aikaa, taloudellisesti tai henkisesti raskasta aikaa. Osoitetaan konkreettinen välittäminen.

Joulu on rakkauden ja antamisen aikaa. Ei ostamisen ja saamisen, vaikka se antaminen ostamista edellyttääkin.

Turhaan kannat huonoa omaatuntoa. Olet joskus ollut kovilla, ja saanut paljon. Nyt sinulla on annettavaa muille. Näin hyvä kiertää. Näin minä tämän ajattelen.

Ajattele asiaa niin päin, että joku on tosi kovilla syystä tai toisesta, ja hänet jätetään yksin, selviytymään itsekseen.

Lahjojen täytyy siis olla paketoituja valmiiksi? Mietin vaan jotain sekopäitä, jotka pistävät kääreisiin mitä sattuu ihan kiusallaan, jos kerta niitä lahjoja ei tarkisteta..

Ei, ei tarvitse olla valmiiksi paketoituja, vaan ne voi viedä myös pakkaamattomina. Tosin toiveena on,että ne olisi laitettu pakettiin. Itse vein pakattuina ja päälle kirjoitin, minkä ikäiselle ja tytölle vai pojalle, esim. tyttö 11-15-v. Kerroin lisäksi vielä vastaanottavalle tädille, mitä paketin sisällä on ja hän kirjoitti pakettikorttiin tarkennuksia. Pakettikortti vaihdetaan sitten ennen lahjan antamista eli päälle laitetaan käsittääkseni pakettikortti, jossa on lapsen nimi.

Voi kiitos tästä ketjusta. En tiennyt tällaisesta keräyksestä mitään ja nytpä tiedän mihin suunnistan huomenna; hakemaan muutaman kortin ja ostamaan lahjat. Itseasiassa kaappiin on jäänyt muutamia lasten vaatteita käyttämättömiksi joissa on vielä laputkin kiinni. Nytpä niille löytyi hyvä kohde. :)

Osallistuttu on! Omat lapset ihmetteli kauppareissulla, miksi kuusen alla on tädeillä paketteja ja sitten siitä otettiin selvää ja lapset oli ihan innoissaan ostamassa sitä lahjaa. Ihmettelivät vaan miksi kaikilla ei käy pukki lahjoja tuomassa;) Ostettiin teinitytölle. Harmittaa, kun ei useampaa ostettu.. Ensi vuonna fiksummin!

Ainakin Lahdessa lahjat avataan ja tarkistetaan. Siitä oli viime vuonna lehdessä juttu. Itse pakkaan lahjat mahdollisimman vähällä teipillä, jotta on helppo avata ja sulkea uudelleen. Tarvittaessa pakkaavat uudella paperilla, jos ei "vanhaa" voi enää käyttää avaamisen jälkeen.

Luin koko ketjun läpi ja vollotan taas (ne on nää raskaushormonit). Kiitos ap:lle kun laitoit ketjun, en tiennyt tästä keräyksetä mitään ja aion huomenna käydä hakemassa ainakin pari lappua..

Itse ajattelen että menevät ne lahjat nyt sitten kenelle tahansa, niin varmasti ovat taloudellisesti paljon huonommassa tilanteessa kuin me kun kerran ovat lahjalistalla.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
mä en valitettavasti pysty osallistumaan ristiriitaisen mietinnän vuoksi.jos vabnhemmille avustettaan jo nykyisin joululahjatkin niin eihän niiden tarvitse ottaa sitten vastuuta oomista teoistaan yhtään.tää yhteiskunta on ihan mahdotonta..mihinkähän vielä meneekään.

Itse annan taas vähintään 200 euroa Pelastusarmeijan pataan ja toivon, että muutama perhe saa tuolla rahalla vaikkapa hyvää jouluruokaa. Olen seurannut läheltä puutteessa elävien ihmisten kamppailua, joten tuo on vähintä, mitä voin tehdä!

Oman paikkakunnan vähävaraisia voi avustaa myös seurakunnan diakoniatyön kautta.

Mä oon ymmärtäny, että KAIKKI lahjat avataan ennen vastaanottajalle menoa jokatapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Olisikohan uusi huppari sopiva pojan lahjaksi?

Tottakai, miksei olisi?
Eniten "pulaa" on kuulemma nuorten lahjoista, siis teinien 11-17-vuotiaiden.
Kannattaa laittaa sen lapun mukaan vielä lisälappu, jossa mainitsee vaatteen koon ja jos siinä on jotain erityistä, myös sen, esim. sopii skeittaripojalle, vaatteen väri on oranssi, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:

Mä oon ymmärtäny, että KAIKKI lahjat avataan ennen vastaanottajalle menoa jokatapauksessa.

Ai. Tota en tiennytkään. Jos laittais ne lahjat sit tänä vuonna vaikka sellasiin lahjakasseihin,niin ei niiden sit tartte papereita ruveta repimään auki...
Me laitetaan n.2v pojalle Duplo-paketti (oma poika samanikänen :) ) ja sit aattelin teini-ikäselle pojalle ja tytölle laittaa lahjakortit Seppälään/Kappahliin ja jotain pientä kosmetiikkaa lisäks.

Yhteistyössä