Joulunvietto yhdessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

N34

Vieras
Ensimmäistä yhteistä joulua olisi tarkoitus viettää, mutta asiasta saadaan koko ajan riitaa. Olen yrittänyt kysellä asiasta jo kuukausi sitten, mitä tehdään jne, mutta mies ei halua puhua siitä vielä, koska on niin aikaista. Kuitenkin hän on tällä välin jo sopinut asiasta mm. sisarensa ja äitinsä kanssa.

Tuntuu että kaikki mitä minä haluaisin, on turhaa. Joulukuusta ei saisi olla vaikka ilmaisiksi saataisiin, koska se on turha. Jouluvalot ovat turhia, mutta ok, saan laittaa. Kaikki perinteet ovat typeriä. Viis siitä että minulle kaikki tällainen on tärkeä osa joulufiilistä. Lahjoja ei tarvitsisi, koska aikuiset evät tarvitse lahjoja.

Aattoaamuna ei voi lähteä minun perheeni kanssa hautausmaalle viemään kynttilöitä ja glögille, koska "minä en vieraiden ihmisten haudoille lähde". Kun yritän kysyä, voisimmeko käydä perheeni luona aattona, on se periaatteessaa ok, mutta taas on liian aikaista puhua. Kuitenkin hän on jo kutsunut äitinsä luoksemme aattona ja sopinut että syödään yhdessä. Aikaa ei tiedä. Sopinut vielä, että jouluruokia hän ei välttämättä halua. Se on ihan ok, mutta missä välissä tässä oli tarkoitus kysyä myös minulta, mitä minä haluaisin? Haluaisin käydä myös joulusaunassa, mutta siitä ei voi vielä puhua ja se on hankalaa, koska äitinsä ei välitä saunomisesta. Mies suunnittelee joulua ihan itsekseen muiden kanssa ja on ilmeisesti ajatellut, että mennään aattona (hänen) fiilistensä mukaan. Eihän se niin mene. Myös minun täytyy sopia asioista ja aikatauluista oman perheeni ja sukulaisteni kanssa ja myös minulla on tärkeitä ihmisiä joiden kanssa haluan joulua jakaa ja tehdä tiettujä asioita.

Ottaa ihan valtavasti päähän, että minun toiveeni tuntuvat olevan ihan yhdentekeviä ja koko joulusta on tulossa jotain ramppaamista edestakaisin ilmeisesti itsekseen. Että se siitä ihanasta ensimmäisestä yhteisestä joulusta. Sainhan mä sentään kuitenkin ne jouluvalot, että jee.

Kaikki varmaan vielä järjestyy, mutta tuntuu ettei jaksa sitä että joka asia on niin vaikeaa ja täytyy aina riidellä, jankuttaa ja perustella, että saisi toisen tajuamaan ottamaan huomioon.

Joulu on vain kerrran vuodessa. Miksi teidän on "pakko" viettää se yhdessä, jos noin pahasti menee sukset ristiin?

Te voitte olla yhdessä ns. tavallisia iltoja läpi vuoden. Vietä sinä sellainen joulu kuin itse haluat, älä anna toisen pilata joulumieltäsi!

Joulu on perseestä, en itsekään välitä kuusista, jouluruuista, valoista, haudalla käynneistä jne. Vietän joulun oman perheeni (vanhemmat ja siskot) luona ja käyn tyttöystävän perheen luona kääntymässä. Kaikki tämä jouluhössötys vituttaa jo nyt vaikkei ole edes vielä joulukuu, minulle se on pyhäpäivä muiden joukossa jota ei tulisi juhlistaa sen suuremmin.

Minusta Joulun merkitys on valtava ja niin myös tuntuu olevan ap:lle. Jos asioista on noin vaikea sopia, niin miksi yleensäkään olette yhdessä? Luuletko , että se tästä helpottuu? Tietysti, jos ap haluaa olla tahdoton kynnysmatto, niin asia on ihan ok.

Jos minun miehelläni olisi noin hankalaa päättää asioista, niin itse menisin viettämään aattoa vanhemmilleni. Senkun sitten itse sooloilisi ihan rauhassa. Ihme touhua tuollainen. Ei minusta voi olla noin hankalaa sopia joulun viettämisestä, kerta se on sinulle tärkeää. Anna miehesi touhuta omia juttujaan ja mene itse jonnekin muualle viettämään joulua, niin minä ainakin tekisin.

Komppaan ruusua, tekisin just niinkuin minulle on hyväksi kun mies on tuollainen egoisti. Menisin vanhempien kanssa haudoille ja ostaisin lahjat omalle suvulleni, jos niin on tapana. Voisin juuri ja juuri aattoillan viettää miehen ja anopin kanssa, mutta jos haluaisin saunoa, niin minähän saunoisin. Koristaisin kotini jouluiseksi, jos niin haluaisin ja laittaisin jouluruokiakin oman makuni mukaan. Hiiteen mies ja ja hänen äitinsä. Eikös koti ole myös sinun kotisi, vai oletko siivelläeläjä?

Yhteisessä joulussa pitää tietysti ottaa molempien mielipiteet huomioon.
Pitää tietää esimerkiksi, mitkä ovat kolme tärkeintä asiaa minun joulussani ja mitkä ovat kolme tärkeintä asiaa kumppanini joulussa.
Onko tänä jouluna painotus hänelle tärkeissä asioissa ja ensi jouluna minulle tärkeissä.

Yhteisesti sovitussa toinen ei sitten myrttyile, vaan on kumppaninsa rinnalla.

Joulu on vain kerrran vuodessa. Miksi teidän on "pakko" viettää se yhdessä, jos noin pahasti menee sukset ristiin?

Te voitte olla yhdessä ns. tavallisia iltoja läpi vuoden. Vietä sinä sellainen joulu kuin itse haluat, älä anna toisen pilata joulumieltäsi!

Samaa mieltä.

Miksi ihmeessä viettää väkisin joulua yhdessä jos mieltymykset ovat täysin erilaiset?
Varsinkin kun kyse on suht tuoreesta suhteesta, ei kummallakaan ole minkään valtakunnan velvollisuuksia hillua toisen suvun kanssa tai miellyttää toista ylipäätään tekemällä kompromisseja.

Viimeksi muokattu:
Itse tekisin näin: sanoisin miehelle täysin ystävällisesti ja sovinnollisesti ja rennosti, että koska tulee aika monta kyläpaikkaa ja muuta suunnitelmaa noiden päivien kohdalle, olisi paras viettää joulu kumpikin oman suvun ja perheen kanssa ja uudenvuodenaatto sitten yhdessä.

Pääsette joulusta yli ilman mitään mökötysdraamoja arki koittaa kuitenkin pian sen jälkeen ja elämä jatkuu ;)

Mielestäni joulun merkitys on se, että sitä vietetään itselleen tärkeiden ihmisten kanssa aikaa. Ap:lle mies on selkeästi tärkeä ihminen, ja ensimmäinen yhteiselon joulu on tottakai tärkeä. Tällä perusteella en haluaisi antaa neuvoksi viettää joulua aivan omillaan.
Nyt on selkeästi keskustelun paikka, tai kirjoita vaikka kirje miehelle jossa kerrot mitä mieltä olet joulusta ja siitä että ette saa aikatauluja sovittua. Onko miehen käytös muissakin asioissa sellaista että ei ota sinun mielipiteitäsi huomioon vai onko kyse nyt pelkästään joulusta?

Joulu on hyvin tunnelatautunut juhla. Jolla ei ole läheisiä perhesuhteita ja onnellisia joulumuistoja, se alkaa usein vähätellä aikuisena joulua, ei halua koristella, tuhahtelee ja puhahtelee jo ajatustakin. Jolle joulu oli lapsena lämmin ja ihana harmoninen juhla perheen ja suvun kanssa kinkku mehevänä pöydällä, maistuvat laatikot, rosollit, lahjat, joululaulut soivat taustalla.... se haluaa aikuisena itselleenkin samanlaisia perinteitä ja haluaa edelleen viettää sitä rakkaittensa kanssa.

Kun pari menee yhteen, joulusta voi tulla aikamoinen kynnyskysymys kun muistot juhlasta ovat niin kovin erilaiset! Monilla ihmisillä on joulusta ahdistavia muistoja ja kaikenlainen höösääminen on heille aikuisena vastenmielistä. Ei sen tarvitse merkitä sitä, ettei välittäisi kumppaninsa tunteista. Mutta ehkä joulu oli ap:n kumppanille juhla, jossa äiti itki uupuneena keittiössä ja isä kiroili kalsareissaan tv:n ääressä. Ja siitä moinen reaktio.

Joulutraditiot on niitä, joillaiseksi ne itse muotoilee. Kun kaksi ihmistä menevät yhteen, niin siinäkin yleensä pitää tehdä kompromisseja. Jos on ääripäitä kuten te, niin kompromissit eivät ole välttämättä kovin kivuttomia.

Omissa suhteissani on ollut tapana se, että joka toinen joulu vietetään miehen vanhemmilla ja joka toinen joulu omilla vanhemillani. Tai jos on esim. vuoro vierailla miehen vanhemmilla, niin voimme myös kutsua heidät meille kotiin joulun viettoon. Meillä joulu on oikeastaan aika pitkälle suunniteltua, sillä kun on se joulu, jolloin joulua vietetään vanhempieni luona, niin sinne tulee myös sisarukseni perheineen. Tällä tavoin kumpikin saa joka toinen joulu sellaisen perinteisen joulun, johon on lapsuudesta saakka tottunut. Kumpikin on myös saanut tuoda joulupöytään omia herkkujaan, joita ei muuten ehkä pöydästä löytyisi. Tällä tavoin toimitaan myös avioeroperheissä, joissa lapset ovat joka toisen joulun isänsä ja joka toisen joulun äitinsä luona. Samoin on ihan yleistä, että esim. jouluaatto vietetään kotona, joulupäivä mummolassa ja tapaninpäivä anoppilassa. Ratkaisuja löytyy, jos on hyvää tahtoa.

Jos miehesi on ateisti ja vihaa mitä tahansa traditiota, niin silloin on mielestäni parasta viettää joulut erillään, koska jos olette väkisin yhdessä, niin siitä tulee paha mieli kummallekin. Minusta kuitenkin tuntuu siltä, että miehesi ei halua tässä asiassa joustaa yhtään eli hänelle ilmeisesti sopii, että sinä roikut hänen mukanaan joulun, kunhan et millään tavalla yritä muuttaa mitään. Toisaalta kannattaisi ehkä kysyä, että oletko sinä ylipäätään millään tavalla miehen suunnitelmissa, jos hän kerran on esim. äitinsä kanssa suunnitellut joulua...

Taitaa olla niin, että monelle traditiot alkavat merkitä vasta sitten, kun tulee omia lapsia. Sinkkuna ei osaa välttämättä arvostaa juhlan merkitystä, jos siihen ei ole lapsuudessa saanut mallia. Minusta henkilökohtaisesti on ikävää, jos elämässä ei ole mitään perinteitä eikä mitään juhlia saisi viettää riemuiten. Minusta elämässä on niin kamalan paljon rutiineja, pakkoja ja arkea, että vanhanaikaiset juhlapäivät ovat ihanaa piristystä. Jotenkin ärsyttää, kun varsinkin miehille se juhliminen tarkoittaa yksinomaan ryyppäämistä tai poikaporukassa sähläämistä.

No hö! Tee omat suuunnitelmasi ja lyö aikataulut lukkoon sukusi kanssa. Ei siihen jouluun tuollaista nyhveröä tarvita jos ei kerran halua osallistua.

Samaa mieltä.

Miten muuten olet ajatellut elämääsi järjestää tuollaisen moukan kanssa, jonka kanssa ei voi sopia asioita? Miksi joulua ei voi lyödä lukkoon, mikä on hänen perusteensa? Ok, voi tulla ydinsota tai maailmanloppu, mutta jos niitä ei lasketa, (tai sikanuha), niin miksi ei voi lyödä lukkoon?

Tollaset tuulella käyvät ihmiset on todella rasittavia, on ne sitten puolisoita, sukulaisia tai kavereita. Onneksi puolison ja kaverit saa valita, suosittelen harkitsemaan vielä. Älä ainakaan lisäänny tollasen kanssa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä