* JOULUNTÄHDET 2006 *

Niin minäkin vähän luulen, että voi jättää jo. Kun tuossa laskeskeltiin niin se ois korkeintaa n. 5 tunnin reissu matkoineen yms. Ja kun mummu on niin tuttu et Viivi näkee melkein päivittäin mummoa niin on tuttu hoitaja ainakin. :D

hömppä, voit jättää vauvan huoletta hoitoon mummolle, myös parisuhdetta täytyy muistaa hoitaa, se on vauvankin etu. Ehdottomasti mummojen ja muiden hyvien tuttujen hoitoapua kannattaa käyttää. Meillä on Lumi ollut molemmilla mummoilla ja molemmilla tädeillä tunnin-kahden pätkiä hoidossa välillä. 19.3. ollaan menossa mekin viideksi tunniksi kahden, kun saatiin lahjakortti kylpylään, ajattelin mummolle jättää ja jännittää itseäkään noin pitkä aika, mut uskon et hyvin se menee, mummo on kuitenkin nähnyt Lumia viikottain, ja tulevat hyvin juttuun!!

Leenu

mamaria
meillä oli tämä kuopus ekaa kertaa yökylässä 1,5kk.na kun silloin oli ihan älyttömän vaikea kausi ja vauvakuumeinen täti halusi ottaa yökylään. en aiemmin ol emissään nimessä haalunnu antaa alle puoli vuotiasta yökylään mutta silloin olin niin poikki että oli pakko. parisuhdetta mekin silloin hoidettiin. :D leffa, kiinalaista ja koti-ilta kahden. :heart: kova ikävä kyllä oli vauvaa. olin koko ajan kuulevinani vauvan itkua kamarista ja olin monesti nousemassa ylös kattomaan mikä hätänä :LOL: oli vähän huono omatunto mutta joskus täytyy olla itsekäs. ja mikäs siinä jos on hyvä hoitaja. B) nyt meillä on jannen äiti käyny hoitamassa muksuja parina päivänä viikossa pari tuntia kun oon käyny koululla mutkan tai asioilla. yleensä olen saanu rytmitettyä vauvan aamua niin että se on nukkunu melkein koko ajan kun mummu ollu hoitamassa. :D

liivinsuojuksista puhuitte. mie olen (tietenki) käyttäny niitä aina ku tissistä on tullu yhtään tippaa maitoa. muutenhan ois vähintäänki liivit koko ajan märkänä. mutta kun niitä on niin rasittava vaihtaa parin tunnin välein niin olen aina öisin käyttäny harsoa taiteltuna liiveissä ja joskus päivälläki jos oon kotona vaan ollu. kalliiksi tulee käyttää jotain kertakäyttösiä liivinsuojuksia jatkuvasti..
meillähän ei nyt oo enää imetetty 1,5 kk.n... :'(

meillä kai alkaa sairastelu olla ohi. Pojillaki räkä vähentyny selvästi. onneksi ei ihan täydellä teholla iskeny ja onneksi meille ei tullu tuota ihme oksennustautia mitä on liikkeellä..

tänään ois pitäny olla 3kk-neuvola ja esikon näkö-kontrollinla, mutta ei sitte menty. mie kävin illalla saunassa ja sit taas virkistyin niin etten saanu unta ennen kahta. sinä aikana Santeri vähän itkeskeli ja piti välissä käyttää meidänki sängyssä nukkumassa pari tuntia. sit ku pääsin nukkumaan niin 4.ltä piti nousta syöttämään Kassua kun se oli viimeksi syöny joskus kuuden maissa illalla. vähän senki takia valvoin ku odotin että se heräis iltapalalle ja sit oli pakko koittaa vähän nukkua. viideltä päästiin takas petiin ja 7.30 soi kello. otin puoli tuntia lisää aikaa, mutta sitte päätin ettei me mitään neuvolaan lähetä kun ei jaksanu pitää silmiä auki. ja aattelin että ku Kassu on flunssassa niin ne kummiskaan sitä ala rokottamaan ja joutuu kummiski käymään ens viikolla uudestaan. soitin sinne ja täti oli samaa mieltä että siirretään se sinne. kaverit ihmettelee, kun minun muksuja ei ole ikinä rokotettu jos ne on ollu kipeänä. niiden muksuja ei oo rokotettu aikataulussa vain silloin jos on ollu kuuri päällä. :whistle:

ihmeen virkeä olo tänään vaikka nukkunu noin vähän. puolilta päivin olisin jopa innostunu tekemään isoa siivoustaki mutta sitttee Kassu heräs päikkäreiltä ja vaati täyden huomion moneksi tunniksi. sit pitiki alkaa jo laittaa ruokaa ja jälkeen käytiin vaunuttelemassa että saatiin raitista ilmaa. sisällä homehduttiin koko päivä taas kun Santeria ei voi viedä ulos. Rebekka kyllä käväs yksin vähän happihyppelyllä. oli kyllä kiva kun tuolla mitäs nyt-palstalla oli semmonen ketju missä esiteltiin kuvia lastenhuoneista niin se minut inspas siivoamaan. huomenna kyllä puunaan että saan ottaa kuvia ja lähettää videokuvaaki kodista siskolle joka ei oo nähny tätä meidän "linnaa" vielä :whistle:

maria & Kassu 3kk

mamaria
harvemmin tulee näin lyhyellä välillä kirjoteltua mutta oli ihan pakko alkaa tänne ihmettelemään..

Kassu nukkui 12 tuntia vaunuissa! :eek: illalla lähettiin kuuden jälkeen kävelylle, tultiin ennen seitsemää kotiin. Nukkui melkein 5tuntia eteisessä, sitte menin ite nukkumaan puol 12 ja siirsin vaunut kamariin. kaksi kertaa sille sai yöllä tutin laittaa, mutta vasta kuudelta nousi syömään. oliki ihan kunnon nälkä :whistle:

avasin siis vaatteita vähän kun laitoin eteiseen ja sit ku mentiin makkariin niin lakit pois. ei sillä liian kuumakaan ollu, tykkää kyllä muutenki nukkua lämpimästi. tykkää nukkua makuupussin sisällä. sulosen näkönen pesässään. :heart:

Maria ja Kassu 3kk

Tulin pikaseen kirjottamaan. Meillä on ollut monet kerrat hoitajia kotona, kun on pitäny käydä asioilla. Torstaina käytiin miehen synttäreitä juhlistamassa ja käytiin kahdestaan syömässä kreikkalaisessa. Minun vanhemmat oli silloin täällä. Ja eilen oli kummitäti hoitamassa kun käytiin appivanhempien kanssa tukussa. Pisin aika on varmaan jotain 4-5 tuntia, mutta tarpeen tullen voisin jättää luotettavalle hoitajalle pitemmäksi aikaakin. Yökylään en vielä ole vieny, enkä taida viedäkkään ihan heti :D Tulee muuten niin kova ikävä :heart:

Tunnin päästä lähetään ajamaan kohti Leviä ja ollaan siellä viikko, niin pitää sitten tulla kertomaan matka kuulumiset.

Maria ja Ninni

Heippa!

Meillä oli kans ihme unet, Lumi nukahti yhdeksältä illalla ja anoppi kävi 6.05 huutelemassa miestäni, niin huomattiin et tyttö ei ollu vieläkään heränny.. Mut siitä anopin huutelusta sit heräs ja nyt onkin jo aamu-unilla. Eilen illalla lämpö nousi 37.8, niin pistin supon yöksi ja aamulla ei enää vauva tuntunut lämpimältä. Rokotusesta on viikko, joten oisko se sit nostanut, mut onneks ei sen kummemmin noussu, eikä oo vauva ollu mitenkään kipeempi muutenkaan. Vähä tirskii vaan...

Mut ei nyt muuta.

Leenu ja Lumi

Heppa!

Se on sitten vauvakuume iskenyt meidän isäntään!! Tänään oltiin Jumbossa ostoksilla, niin se koko ajan osotteli kaikkien raskaana olevien naisten masuja ja sano, että "sulle kanssa tollanen". Sit kun kysyin siltä, että ihanko jo nyt haluais toista alkaa yrittämään, niin se sano, ettei nyt ihan heti, mut kesällä. Mä olin vähän aikaa huulipyöreenä, kun mulla oli vähän ideana, ettei ennen, kun Miika on joku 1,5v... No saas nyt nähdä saako tuo mua puhuttua ympäri aikasemmin ;) Kieltämättä itelläkin on pientä vauvakuumetta ollut ilmassa, mutta ainakin toistaiseksi oon saanut sen pidettyä kurissa, kun olen vähän aikaa miettinyt arkea kahden pienen kanssa :D

Meillä kundi on ollut mummon hoivissa yhden yön klo.23-8.30 reilun kuukauden ikäisenä. Tosin itse makasin silloin kuumeessa viereisessä huoneessa, eli käytännössä mun äiti hoiti vaan yö syötön. n.kuukauden kuluttua poitsu menee mummolaan ilman äitiä ja isää yhdeksi yöksi, kun meille on molemmille suuniteltu tyttöjen ja poikien ilta. Miika on siis silloin n.3,5kk. Meillä kun molemmilla jäi polttarit pitämättä, kun ei kumpikaan raaskittu vielä siinä vaiheessa baariin lähteä, niin kaverit halusivat hoitaa sen asian sitten täällä tavalla. Niin ja onhan tuo mummo katonut miikaa pari kertaa n. 2h pätkän, kun käytiin ukon kanssa kampaajalla ja hääasuja etsimässä ennen häitä... Mun äidille jätän poitsun ihan turvallisin mielin, kun se on niin paljon ollut pojan kanssa tekmisissä, että tietää sen kaikki metkut. Ja kaiken lisäksi mun äiti on niin vauvahullu, että itse aina pyytää lapsenlapsiaan hoitoon, joten e tarvi ainakaan pelätä, että olis vaivaksi.

Jaahas, nyt kuuluu ääntä pinniksen suunnalta :wave:

Nelly ja Miika

Minusta tuo viis tuntia ei kyllä ole ainakaan liian pitkä aika,vaikka jokanenhan se omansa parhaiten tuntee. Meilläki muksu oli 8 tuntia mun äidillä ku miehen kans taisteltiin sitä vatsatautia vastaan :$ Oli muuten ihan hirvee kokemus!
Sussu74 on vissi jo alottanu kiinteitä.Itelläki ollu mielessä mut ainaki pari viikkoa vielä yritän odottaa. Meillä menee yhellä syötöllä aina yks purkki maitoa. Vellin voimin nukkuu kuus tuntia putkeen,sitte herää syömään ja nukkuu maidolla kolme tuntia. Meillä ukko herää aamulla jo seittämältä,eikä enää sen jälkeen nuku!!!!! \|O \|O \|O
Huh,hätyy alkaa nauttimaan tästä päivästä ja ootella siskoa kylään.

uu.meillä menee kiinteet jo tytöllä.Neuvolassa kehoittivat viimeksi jo ja d-tipat tauolle ,kun edelleen kiskoo yli litraa vuorokaudessa ja velliäkin menee 3-4 dl.
Tyttö tosi pikkarainen.en tajuu .et mihin se uppoo toi määrä!Nyt syö jo melkein purkillisen tota peruna-sosettakin eri kasviksilla!

Mut hirveän hyväntuulinen nyt ollut ja juttelee kovasti.käsillä koittaa kiinni mut ei vielä taida ymmärtää silti et ne on omat. :) vielä ei onneks kääntyile ,vaikka vahinkoja pari kertaa ,vatsalta selälle on käynyt

nyt ruuan laittoon =)
t.sussu ja effi

Nyt, kun asiat on järkätty voisin paljastaa, että kävelen alttarille ukkoni kanssa 20.7. Kirkko ja juhlapaikka varattu, pitopalvelu tilattu, sormukset valittu ja mulla on pukukin jo, miehellä on ristiäisiin ostettu puku ja uudet kengät, joten alkaa olla järjestelyt hyvissä mallissa. Päätettiin helmikuun lopussa ja parissa viikossa noi järjestelytkin tuli hoidettua... Kovasti jännittää. Mietin vaan sitä, et hääyöksi pitäisi Lumi antaa mummolle yöhoitoon, et kannattaisko sitä yöhoitoa kokeilla kertaalleen jo aikaisemmin vai mitenkä? Ei huvittaisi koko hääyötä murehtia et miten siellä pärjäillään. En vaan tohtis yökylään millään antaa, ainakaan vielä moneen kuukauteen ja ei oo tarviskaan, mut jännitän etukäteen.. Onhan Lumi jo kesällä aika iso tyttö ja nukkuu varmasti yön läpi (nyt 8-9 ttuntia jo kerralla menee), mutta silti..

Tulipa sekavaa, no täpinöissä ollaan ja kaikkee tulee mieleen..

Leenu ja Lumi

Nyt ompi ensimmäinen pidempi reissu takana päin ja ihan turhaan sitä taas stressasi asiaa etukäteen.
Meno- ja tulomatkat Pyry nukkui oikeen tyytyväisenä autossa, että se puoli meni oikeen kivuttomasti (ja se jännitti kaikkein eniten). Miehen paapan syntymäpäivillä Pyry hurmasi koko liki 60-päisen mummo ja pappa joukon :D :D Kamalasti sai kehuja miten on kiltti ja rauhallinen ja tyytyväinen poika =) Oli toinen yhtä hymyä koko juhlan ajan vaikka nukkuikin vaan puolen tunnin pienen unet.
Mummu ja vaarikin oli onnesta soikeina kun pääsivät leikkimään Pyryn kanssa ihan kunnolla ajan kanssa. Mummu oli hurahtanut ja ostanut vaikka vallan minkälaista lelua Pyrylle ja sukulaiset kiikutti vaatepaketteja. Ihan kiva nuo vaate lahjat, niin ei tarvitse itse hermostua vaateostoksilla, minä kun en kamalasti nauti ostoksilla käynnistä.

Perjantaina käytiin kaupungilla etsimässä miule ja miehelle juhla tamineita, niin törmättiin kyllä uskomattoman tylyyn bussikuskiin :( Yksi mummo jäin seisomaan käytävälle vaunupaikan viereen ja kuski tuli huutamaan minulle, että ei ota meitä enää koskaan kyytiin kun tukitaan koko käytävä :ashamed: Tosi kiva kun ei edes ollut meidän vika ettei porukka päässyt eteenpäin käytävällä, vaan sen mummon joka ei jostain syystä voinut mennä käytävällä eteenpäin paitsi vasta sitten kun kuski oli kiljunut miule :ashamed: Jäi tosi kiva ostoksilla käymis fiilis sen jälkeen :'( Pistin kyllä palautetta liikennelaitokselle ja olivat vastanneet, että laittavat palautteen eteenpäin kuskin esimiehelle ja ottavat myöhemin yhteyttä. Saa nähdä mikä ruljanssi tuosta sitten mahtaa sikiätä :\|

Meillä Pyry nukkui viime yönä sellaisia kahden tunnin pätkiä. Johtui kyllä varmaan siitä kun oli ne juhlat, niin tuli se ihmispaljous ja häly vielä uniinkin. Mutta ei tuo muutenkaan kovin pitkiä pätkiä nuku, pisin kerta on ollut 6h putkeen ja se ihme on tapahtunut tasan kerran :D On sen verran nälkäinen pikku ukko meillä öisin, ettei pidemmät kun 3-4 tunnin unet tule usein kysymykseenkään. Ja miun yöunien uhallakin aiotaan aloittaa kiinteitä maistelemaan vasta lähempänä puolta vuotta (pääsee äiti vielä hepommalla sillä saralla :D )

Ja vielä liivinsuojista. Mie vaihdan ne pääsääntöisesti kerran päivässä, ellei sitten satu tulemaan kamalaa maito tulvaa. Miula on käytössä kestosuojia, niin ei tartte pohtia rahanmenoa, sen kun heittää likaiset suojat vaippapyykin sekaaan =) Pari yötä olen koittanut nukkua ilman liivejä, mutta aikamoisesta maito lätäköstä ollaan välillä herätty, että varmaan saan vielä ihan surutta harrastella liivit päälä nukkumista, niin ärsyttävää kun se onkin.

En muista olenko maininnut, mutta Pyrylle ei tosiaan tullut sitten mitään oireita siitä rokotuksesta. Pikkusen väsyneempi oli, mutta ei muuta.

Kuukauden päästä sitten olisi tiedossa ensimmäinen junamatka ja sekös jo jännittää valmiiksi :D :D

tinde ja Pyry

Miilukka harmailee
:wave: HEIPPATI HEI!!!

aattelin kysästä vähän paino-pituus galluppia :) ett minkäs kokosii pikku neitejä ja ukkoja teillä on nyt :heart:

meillä Lenni nyt 2kk neuvolassa 6820g ja 61cm

lähtöpaino oli 3920g ja 52,5cm ... tullut aika hurjasti painoa kahdessa kuukaudessa :whistle:

Netta oli 2kk neuvolassa 55cm ja 4510g. 1kk neuvolassa 51,5cm ja 3810g. (syntymäpäivänä 48cm ja 2915g)..
tasasta vauhtia tuo neiti kasvaa.. täällä yöt menee hyvin.. heräillään kerran yössä... si aamulla.. :) kovasti kattelee leluilla ja tarttuu niihin.. on muuteski iloinen auringonpaiste joka aamu :) kiltti tyttö..

Pia & Netta 2,5kk

Huomenta vaan kaikille!!! Meillä aloitettiin eilen kokeilu pullolla. Ihan korviketta annoin, kun ei ole härveliä, millä pumpata omaa maitoa. Kovin oli pikku-ukko ihmeissään, samoin äiti. En kyllä ollut ihan valmis tuohon kokeiluun, mutta ei tuo mun maito taida enää niin hyvin riittää. Menin eilen päikkäreille kun mies kehotti ja olin just syöttäny Jarkon. Nukuin jokun 15 min. kun heräsin aivan hirveään huutoon. Mies heitti pojan mun syliin ja huusi täysillä ettei enää jaksa, ei mua eikä poikaa!!! Mä kuulemma ajattelen vain itteeni kun jatkan pelkkää imetystä! Poika huusi nälkää ja minä taas syöttämään... :'( Niinpä ajattelin, että jos aion olla naimisissa, säilyttää mielenrauhan kaikilla ja rauhoittaa perheen, kokeilen lisämaitoa. Ei tuo pieni oikein tajua pullon ideaa ja maitoa meni vain joku 40milliä, mut siitä kai se sit lähtee... Mut imetän edelleen!!!

Täällä on kaikki olleet ihan pinna kireellä, joten olis kyllä ihan tervettä saada kahden keskistä aikaa, mut kun ei ole voinut tissiä ruuvata irti ja taas toisaalta kaikki isovanhemmat on niin kaukana (n. 800km ja n. 320km) ettei niitäkään saa avuksi. Kummitäti olis naapurissa mut sillä on usein omaa menoa joten ei viitti vaivata.

Hauskaa viikon alkua kaikille!!!

Meillä mitat:
syntymä mitta 3260g 48 cm,
1kk mitta 3850g 54 cm,
2kk mitta 4640g 56cm, (oikeastaan 1,5kk vanha)
3kk mitta 5555g 61cm.

Kasvaa hyvin täysimetyksellä 2kk iästä. Paino menee -10 käyrää alusta asti, ja pituus taas käyrän yläpuolella, 1cm on tullu pituutta joka viikko. Viikonloppuna siirryttiin 68cm vaatteisiin, jotka on vielä reiluja. Meillä on tollanen solakka neiti, joka kasvattaa ensin pituutta ja ilmeisesti sen jälkeen vasta massaa.

Leenu ja Lumi

Hei taas!

Reissussa on käyty ja mukavaa oli :)
Nyt jaksaa taas puuhata kun pääsi vähäksi aikaa eroon arjen rutiineista...
Tänään onkin herätty jo yhdeksältä kun Lassilla siirtyi tuo yö vähän paremmalle paikalle matkan aikana.
Kovasti täällä odotellaan ens kuuta ja kiinteiden aloittamista kun toivon että se parantais meidän yöunia. Viime yönäkin Lassi söi 5 kertaa ja sitä voisi kutsua viime viikkojen perusteella helpoksi yöksi :whistle:

Marsku: Mun mielestä sä välität vauvasta etkä ajattele vain itseäsi kun yrität vieläkin imettää hankaluuksista huolimatta! Tietenkin se on haitaksi jos vauva ei saa tarpeeksi maitoa ja paino ei nouse, mutta mitä teille on sanottu neuvolassa? Mieheltäsi vähän ikävästi sanottu kun häneltä tarvitsisi juuri nyt tukea ettet stressaisi lisää ja maidon tulo vähentyis entisestään :/ Toivottavasti teillä helpottaa ja pystyisit jatkamaan edes osittaisimetyksellä :hug:

Mulla menee liivinsuojia vielä aika reippaasti. Ainakin 4 paria päivässä - joskus jopa enemmän. Rintsikat on koko ajan päällä kun muuten menis ihan sotkemiseksi :)

Lassin 3 kk mitat oli 6300 g ja 63 cm.
Painoa on tullu keskimäärin kilo ja pituutta 4 cm kuukaudessa :)

Nyt lähdetäänki vaipan ja vaatteiden vaihtoon ja ulos B)

Heipat!

täällä oli ensimmäistä kertaa (sitten ensi viikkojen) vaikea ilta eilen. Miikan laitoin ihan normaalisti nukkumaan n.21.30 ja nukkuikin jopa tunnin. Sen jälkeen heräsi syömään :eek: tätä ei kundi ole tehnyt kertaakaan sitten ensimmäsiten elin viikkojen. No syötin sitten pojun, mutta en meinannut millään saada sitä enää nukkumaan takaisin. Vasta joskus 00.30 kundi viimein nukahti sänkyynsä. Ihmeellistä kiukkuamista vaan koko ajan. Kuumettakin mittailin, mutta korvakuumemittari näytti vaan 36,8. en kyllä tiedä uskallanko luottaa siihen lukemaan. Varmuudeksi laitoin supon ja sen jälkeen kundi sitten nukahtikin. Onneksi nukkui kuitenkin yön ihan hyvin. Heräsi aamulla vasta 9.30 syömään, valvoi n.tunnin ja nyt nukkuu taas...

mitoista oli galluppia.. Eli Miika oli 2kk neuvolassa 5315g ja 57,5cm (synt.3010g 49cm)

Nelly ja Miika

heippa!
Meillä kanssa yöt on edelleen aika katkonaisia, kun vieläkin mahavaivat riesana :( Ihmetyttää, että koska ne oikein loppuis. ikää kuitenkin jo yli 3kk, kiinteitä vähän maisteltiin, mutta ei pojun maha niistä ainakaan hyvää tykännyt, että siirretään vielä tulevaisuuteen mössöt..Kovin on herkkämasuisen olonen :(
Päivisin ihan ilonen veitikka, kova sähläämään käsillään ja jumppalelun kanssa viihtyy mukavasti.
Tänään oltiin ekaa kertaa pehekerhossa, ihan mukavasti meni, ei kauhean pitkää voitu olla, kun pitkät päiväunet nukkuu tässä puoli yhdestä alkaen yleensä reilun 3 tuntia.
Painogalluppiin: syntymäpaino :3595g
1kk 5310g
2kk 6770g
3 kk 8285g

Nyt ruuanlaittoon!

Tervetuloa MAM-84!
MARSKU, :hug: kyllä se siitä,miehet ei oikeen tajuu näitä vauva-juttuja aina.äidit on niin kiinni vauvoissa aluksi.mikä on meistä itsestään selvää,kun maailmaan nuo synnytimme ja hoidamme pääosin.se side on vahva.
isillä ei sellasta ainakaan samanlaista sidettä voi tullakaan kuin vasta vähän myöhemmin kun kasvavat.
Kyllä meillä oli TODELLA vaikeeta ,kun keskimmäinen syntyi,mutta siitäkin sitte selvittiin..tiedän miltä susta tuntuu. :(

terv.susu ja effi

Yhteistyössä