**Joulun odottajat** JOULUKUUSSA

Tyttö syntyi 22.12.2007 rv 42+2

Synnytystä käynnisteltiin pari päivää ja eilen tultiin kotiin.. Nyt jännäilen, että kuinka alkaa imetys sujuun ja vauvan hoito.. :heart:
Tuun myöhemmin kertoon synnytyksestä, joka oli erittäin vauhdikas.

ONNEA kaikille muillekkin, jotka ovat saaneet vauvan!!! =) On ne vaan NIIN IHANIA! :heart:
 
Meille syntyi POIKA 18.12, painoa 3814g ja pituutta 52cm. Paljon löytyy pieneltä herralta tummaa tukkaa =)

Lapsivedet meni osittain 17.12 aamulla kuudelta ja siitä eteenpäin lorahteli sillon tällön. Synnärillä käytiin pyörähtään kuutisen tuntia (9-15) ja takas kotiin, kun supistukset heikkeni ja muuttu epäsäännöllisiksi. Pikkasen tympi palata kotiin, kun lähtiessä kuvitteli tulevansa nyytin kanssa takasin. Illalla sitten ysin aikaan takas, kun olo tuli niin kipeeks. Supistukset muuttu taas synnärillä epäsäännällisiksi, mutta en suostunu enää lähtee kotiin, joten päästiin saliin. Aluksi sinnittelin, sitten ilokaasulla eteenpäin ja lopulta epiduraali, josta helpotusta pariksi tunniksi. Sain jopa nukuttua yöllä kolmen ja viiden välillä pieniä pätkiä. Ponnistelemaan aloin kasin maissa ja poika syntyi 9.18. Istukka tuli ulos täydellisenä, mutta vuoto ei loppunut... kohtua jouduttiin paineleen melko rajusti ja kaavinnallakin jo peloteltiin. Kuuden tunnin kuluttua synnytyksestä vuoto sitten väheni ja päästiin osastolle.

Vauva iki-ihana, mutta synnytyksen jälkimainingit tosi epämiellyttäviä ja pientä pelkoakin taisi jäädä... mutta tässäpä parannellaan pikkuhiljaa ja kärsisin kyllä saman uudestaan tuon pienen ihanuuden vuoksi :heart:

Toivottavasti täällä joulukuisissa loputkin odottajat pääsevät mitä pikimmiten tosi toimiin!!! =)

Hauskaa tapaninpäivän jatkoa!!!!
 
Onnea taas uusille äiteille =) :flower:

Ja peukkuja lopuille että saisitte pian nyyttinne teki syliin ja pääsisitte nauttimaan tästä ihanasta vauva-arjesta! Itellä alkaa pukkaamaan jo uutta "raskaus"-kuumetta ja mieskin ois jo heti valmis eikä poika oo vasta kuin 11pvää :LOL: No jospa kuitenkin pitäis hieman väliä, kun oon joko ollut raskaana tai imettänyt viimiset yli 6v :LOL:

Maikka + poika :xmas: 11pvää (JO!!!, kauheeta tämä ajan juoksu!! :eek: )
 
Minttuliina: Kyllä siellä kerkesin kuulla jos minkälaista ääntelyä! :) En tiiä oonko naapurihuoneessa ollu mut muistaakseni olin kolmosessa. Niin se sanoi meillekkin että voi olla että joudutte käytävälle kahvittelee kun meinas tosissaan salit loppua kesken. Mutta saatiin sit olla rauhassa kuitenkin loppuun asti.

Laitan tässä nyt vähän stooria miten se homma lähti käyntiin..
Eli silloin keskiviikkona 19.päivä sain tosiaan siivottua ja pyykättyä ja täällähän minä palstalla roikuin. Ja kerroinkin teille siitä että lähteäkö näytille vai ei. Kun ne liikkeet olivat vähentyneet ja jotain mulla valskasi toi alapää.

Lähettiin sit miehen kans kuitenki varalta käymään synnärillä että saa kattoo onhan kaikki ok. Mitään kipeitä suppareita ei ollut. No minut laitettiin heti käyrälle ja kätilö tarkasti kohdunsuun tilanteen ja sanoi että olen 4cm auki. ja kaulaa ei oo jäljellä vaan vähän reunaa.Lapsivettä ei kuulemma oo vuotanut. No sanoi että otetaan käyrää vähän ja odotetaan lääkäriä että saa ultrata. Siinä meni se puol tuntia ja kätilö sanoi että sullahan tulee supparit 5 min välein että tunnetko. Sanoin että kyllä minä välillä tunnen kun vatta kovettuu mut ei ne kipeitä oo. Kätilö sanoi että nyt on synnytys käynnistymässä että et taida lähteä enää kotiin. Minä kyllä olin vielä vahvasti lähdössä kotiin ja sanoin että kun on sellainen lapsenlikka nyt joka ei voi jäädä yöksi. No otettiin sitä käyrää vähän yli tunti ja supparit olivat säännölliset. Sit mut irrotettiin ja sanottiin että odotella vähän aikaa tuossa aulassa ja kuulostella mille se alkaa tuntuu.. Siinä aulassa istuskelin sit puolisen tuntia ja supparit alkoivatkin tuntua jo. Sitten tuli toinen kätilö paikalle ja sanoi että he ei olis mua päästämässä enää kotiin mutta jos kerta mun on pakko käydä niin eka pitää ottaa toinen käyrä koska lapsen sydänäänet olivat liian kovat. No minä tietysti olin heti paniikissa. Sen käyrän oton jälkeen kätilö sanoi että kyllä nyt mies saa lähtee yksin kotona käymään että supistukset voimistuvat ja viimeisen tunnin aikana reuna pehmentynyt ja auennut melkein sentin lisää. Ja kerta viimeksi synnytys ollut nopea niin ei uskaltanut päästää kotiin koska nyt eteneminen oli alkanut noin nopeaa. Silloin mulle iski armoton paniikki!! En halunnut synnyttää!! Mulla kädet vapisi ja tuskan hiki virtasi.

No jäin sit saliin ja mies lähti kiireesti kotona käymään. Olin käyrällä koko ajan ja alkoi jo käydä kipeetä! Mut sit se alkoi hiipua. Oltuani salissa pari tuntia niin suparit alkoivat heiketä. Ja ilmeisesti sen takia kun olin niin stressaantunut ja peloissani siitä synnytyksestä ja niistä lapsen nopeista sydänäänistä. Nyt jälkeenpäin ajatellen en itsekkää tajua mikä sai mut niin kauheaan pelkotilaan. Yö meni valvoessa ja aamulla olin ihan puolikuollut kun en saanut nukuttua.

Aamulla onneksi vaihtui kätilö ja homma pääsi etenee. nimittäin tuo yökätilö ei tehnyt elettäänkään millekkää kun en saanut nukuttua.
Aamukätilö sit tutki paikat ja sanoi että ei ole edennyt illasta että saa nyt lääkäri ultrata kun taas meinasi lapsen sydänäänet paukuttaa liian kovaa.
Ultrassa selvisi että vettä ei ole juuri nimeksikään eikä vauva liiku. Ja tilanne olisi pitänyt selvittää jo eilen. Eli siis se mitä on valskannu toi mun alapää on ollut lapsivettä ja yöllinen kätilö testasi ettei mitään oo tullu. ja se ettei se kuitenkaan mulle illalla sitä lääkäriä hommannu. Mut sit lääkäri sanoi että puhkaistaan kalvot kun tilanne on jo niin pitkälle ollut menossa että turhaan tätä pitkittää koska joka tapauksessa synnytys käynnistyisi luonnollisesti muutenkin ihan pian. Kalvot puhkaistiin klo 12 ja supparit alkoivat säännöllisesti heti. Kokeilin ensin ilokaasua ja siitä oli apua ihan alussa. Puoltoista tuntia kärvistelin sen kaasun ja kaurapussin avulla. Sit sain spinaalin klo 13.50 ja aaaaahhh mikä taivas avautui!! Kätilö poistui salista klo 14.10 ja sanoi että tulee puol kolme mun luo takaisin. käski soittaa kelloa jos tuntuu jotain. Minä köllöttelin siinä ja tunsin jotain liikettä ja ajattelin että jaahas.. pieni alkaa laskeutua sieltä. mutta oli niin hyvä olla kun ei ollut kipuja enää. Sanoin miehelle tuolloin kun kätilö lähti salista että käy nyt pihalla tai vaikka osta mulle pastillia että kohta minä sua tarvin mut nyt on hyvä olla. saat sinäkin vähän huokaista ennen tosipaikkaa. Mies vastahakoisesti lähti käymään.

Sit 14.20 kätilö juoksee saliin ja sanoo että nyt pitää tarkistaa kun vauvan sydänäänet laskee alle 50. Minä säikähdin että ai.. apua mitä nyt. kätilö kurkkasi ´peiton alle ja sanoi että tukka näkyy!!
:eek: minä vaan tuumasin että ei kai se nyt vielä.. Kätilö vaan että kyllä nyt aletaan hommiin. minä sanoin että hyvänen aika mies lähti just ostaa mulle pastillia että ootetaan nyt se ensin. kätilö tuumasi ettei nyt enää ootella vaan ponnista!!! :eek: no siinä minä sit ponnistin ja ponnistusvaihe kesti 2 min. että siinä ei todellakaan odoteltu enää miestä tulevaksi. just kun sain tytön kokonaan ulos niin mies aukaisi salin oven. Oli muuten näkemisen arvoinen ilme miehellä! :D Mies oli poissa sen kymmenen minuuttia ja lapsi syntyi silla aikaa.

Ja se tunne mitä luulin vain lapsen lakskeutumiseksi alemmas olikin jo ihan muuta. Mulla ainakin oli tuo spinaalin ajoitus kyllä niin hyvä että itse synnyttäminen oli helppoa.

Istukka saatiin helposti ulos kun kätilö sai painaa vähän rajummin kun mulla puudutukset toimi moitteettomasti. :D

Tyttö on todella rauhallinen ja kiltti. Yöt antaa mun nukkua kun ei herää kuin kerran tai kaks syömään. yritän tässä päivittää tonne profiliin kuvaa kun tämän romaanin olen saanut ilmoille!!

Lumienkeli ja tyttö
 
Meille syntyi jouluntähti 25.12 klo 4.33. Eilen kotiuduttiin sairaalasta. Pojan mitat oli 3230 g ja 49 cm. Synnytys oli kivulias ja nopea. Kirjoittelen myöhemmin synnytyskertomusta. Väsyneitä ja onnellisia ollaan. :heart:
 
Olipas taas tullut vauvauutisia, Onnea kovasti kaikille :heart: :heart: :heart:

Täällä kärvistellään alavatsakipujen ja supistusten kanssa. Eilen oli tosi huono olo kun oltiin kyläilemässä, väsytti, oli huono-olo ja välillä pyörrytti. Koko päivän taas nipisteli ja vihloi alavatsalle. Kotona alkoi sitten supistelemaan. Niitä tuli välillä säännöllisesti ja sit taas oli pitkä tauko. Yö meni suht hyvin. Aamulla heräsin taas jomotukseen. Nyt taas kipuilee koko ajan tonne alavatsalle. Kohta pitäis lähteä neuvolaan, vähän pelottaa lähteä liikkumaan kun sattuu välillä niin kovin.

Mulla lorahdellu muutaman päivän ajan vetistä kirkasta litkua enemmän housuun? Täällä sitä monella ollut, tätä on varmaan kysytty jo monesti mut kysyn nyt vielä teiltä kenellä sitä on tiputellut niin onko lapsivesi ollut kirkasta vai onko se aina punertavaa?

Mä en jotenkin jaksa uskoa et tää menis tammikuulle vaikka jo sitä aloin toivoa ettei ihan viimesille päiville menis, mut kyllä toi jomotus on pahentunut päivä päivältä että pakko kohta jotain tapahtua...

Misse81 39+6
 
ihana kertomus Lumienkelillä onnea hälle ja Nipsuliinalle ja kiekuralle ja myrskynmerkille ja jookikselle ja kaikille jotka ovat saaneet ihanan käärön :D Kiva, kun sun uni toteutu, myrskynmerkki! :wave:

multa tuli eilen illalla just ennen ku menin nukkumaan limatulppaa. Ihan selvästi. Kellertävän väristä, paksua kuin silikoni ja vähän verta joukossa, sellainen melkein pikkusormen kokoinen köntsä. Arvatkaa oliko ajoitus täydellinen ja sainko helpolla unta. 23:40 petiin ja 5:40 nousin tikkana ylös. Mietin koko ajan ennen nukahtamista milloin lapsivesi lähtisi tai supparit alkaisivat.

Mut eipä mitään uutisia. Eikö se nyt niin oli että limatulppa on merkki siitä, että synnytys käynnistyy mutta kukaan ei sitä pysty sanomaan milloin synnytys käynnistyy :kieh: :headwall: , eikös jollain ole mennyt viikkokin siitä kun jotain on alkanut tapahtua...

tänään neuvola.En millään viittis mennä sinne runnottavaksi. täti on joskus kamalan kovakourainen kun se paukuttaa ja leipoo mun mahaa.

tivoli on ihan varmasti nyyttilässä. ;)

koita misse kestää vielä vähän aikaa (helppo sanoa kun mullakin on täysi työ vaikka ei ole oikeastaan mitään fyysisiä oireita...) käy jossain äitipolilla varmistamassa Amnicator (?) tms. liuskatestillä onko kyseessä lapsivettä niin saat varmuuden!
 
täällä vielä

onnea kaikille vauvan jo saaneille.

illalla supisteli 20 minsan välein ja myöhemmin jo vartin välein ja arvatkaa katosko ne? kyllä otti päähän ku yökin meni kivuissa. nyt valmiina kova vit... ku pitäs neuvolaan mennä. mulla kans tulee tota kirkasta. aamulla oli alkkarit aivan märät. nyt kysyn tuolta neuvolasta onko niitä tikkuja siel. mulla ku se neuvola täti ei rupea tota tilannetta kattomaan.

limatulpasta meni yhdellä kaksi viikkoa ennen kuin pääsi tosi toimiin. mulla sitä ei oo vielä edes tullut.

mut lisää sit neuvolan jälkeen :wave:
 
Moikka!

Polikäynti takana, kohdunsuu 2 sormelle auki ja hiukan vielä kanavaa jäljellä. Sunnuntaina aamusta takasin, sitten käynnistetään jos ei itekseen ennemmin tule. Painoarvio oli semmoset 4400g :whistle:
Nyt vaan toivotaan että älyäis muksu tulla itse ulos :p

liplap 41+5
 
Kiiuska niin eikös toisilla ole synnytys alkanut samana päivän kun limatulppa irronnut ja toisilla taas saattanut mennä parikin viikkoa. Itsellä ei kokemusta, eikä ole alkanut vielä irtoamaan.

Mä kysyin neuvolassa tosta lapsivedestä, oli kuulemma ihan normaalisti lapsivettä kun kokeili vatsan päältä. Oli sitä mieltä että olis valkovuotoa. Täytyy nyt seurailla että lisääntyykö vai ei.

Huomaa että on jouluna syöty ja suolasta varsinkin. Painoa oli tullut 2400g viikossa :eek: Verenpaine 133/84 eli samoissa pyörii edelleen. Pissa oli puhdas.
Sf 35. Veikkaili painoarvioksi jo lähemmäs neljäkiloista eli sais kyllä kohta alkaa tulemaan. Vauvan syke 148. Nyt täytyy mies lähettää ostaa ananasta ja selleriä et sais tätä nestettä vähän poistettua.

Onnea taas uusille vauvautuneille :heart:

Liplapilla isompi vauva tulossa, taitaa täällä kans olla isomman puoleinen kun nyt terkka veikkaili lähemmäs neljäkiloista ja jos vielä menee pari viikkoa yli niin kerkeää kasvaa vielä...No sulla Liplap ei kuitenkaan enää montaa päivää kun saat vauvan kainaloon =)

Misse81 39+6
 
Oi teitä vauvautuneita......ihana lukea arjesta ja haaveilla tuosta omasta :heart:
Alkuun kaikki ajattelivat että voi kun ei syntyisi aattona vaan ennen sitä ja toinen sanoi mielipiteen että voi kun syntyisi juuri jouluna, kuinka kivaa...nyt kaikki on sitä mieltä että eihän tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin synnyttää vauva 1.1.08..
Grrrrrr.....ei mulle toi syntymäpäivä nyt niin merkkaa..toki mä ymmärrän lapsen kannalta tuon tammikuun mutta välillä vaan ärsyttää kun muuton tietävinään kaiken..Noooh..

Misse:mulla on huomenna neuvola ja "pelkään" myös tuota punnitusta..tiedän että painoa on tullut, tietystikin joulunameista, jouluruoka ei niinkään ole kulunut, ja sitte mulle on tätä turvotusta kertynyt :ashamed:

No, kuten viikko sitten ajattelin, ei tässä ny enää niin paljon voi lihoa ettei siitä osasta sitte eron pääsisi!

Oloon hyvä.
Vauva liikkuu huom vähemmän kuin normisti mutta liikkuu joten tietää että hän on elossa
eilen illalla, tänä aamuna ja päivällä on tullut muutamaan otteeseen sellaista kirkasta nestetää pikkuhousuille yhtäkkii..en osaa sano että mitä se on..täytynee kysyä neukkarissa huomenna.

Mua kans jänskää toi vauvan koko...synn tapa-arviossa annettiin avioksi LA:na 3600g mutta paljonkos vauvat kasvaa viimeisinä viikkoina/päivinä vielä???
alle nelikiloinen kuulema mahtuu alakautta joten jo senkin takia jänskättää.....

Me lähetään mein vanhempien mäkille käymään nyt, veljenpojat on sielä hoidossa ja mies pääsee niiden kaa saunoo ja uimaan....ite en ihan uimaan tuohon veteen viitti mennävaikka saattaishan se supistuksia tuottaa
;)

Kärsivällisyyttä kaikille vaikka hankalaahan se on..huoh....
 
Käyn minäkin täällä ihan vaan todetakseni, että kasassa ollaan. Olen käynyt kaupoissa pyörimässä ja vähän kotosalla siivoskellut. Illalla saunaan ja se**ä päälle :p Tänään on todenteolla alkanut "joko jo" -puhelut, mitkä saa mut ihan raivon partaalle! |O Mies on toiminut onneksi sihteerinä ja ottanut puhelut vastaan. Mielenkiinto ei nyt riitä tuollaiseen...

Tänään alkoi ihan hillittömät liitoskivut(?). Ihmettelen itsekin miten ne tuolla tavalla puskista yht'äkkiä alkavat... Häpyluu on ihan tulessa! :x Kellään loppusuoralaisilla samaa vaivaa?

lilleriina, tiedän miltä tuntuu. Ärsyttävää innostua supistuksista, jotka tekevät mystisen katoamistempun juuri, kun alkavat tihenemään. Mitä sulle sanottiin neuvolassa siitä tihkumisesta?

Misse81, usein synnytys lähtee aika pian limatulpan irtoamisen jälkeen käyntiin, mutta joskus voi kestää jopa tuon 2 vkoa. Omassa kaveripiirissä asiaa tiedustellessani synnärille on kuitenkin lähdetty melkeinpä vuorokauden sisään liman tulosta, eli Kiiuska varmaan tekee pian lähtöä.

Vesseli80, mä saan myös kuulla tuota "pidät sitten jalat ristissä ens vuoteen saakka" -juttuja jo niin paljon, että menen ihan kiusakseni tän vuoden puolella synnyttämään :kieh: Mut oikeasti, nuo kommentit ei paljon naurata kun olo on niin jännittynyt, tuskainen ja kärsimätön... :ashamed:

Juttelin eilen sisareni kanssa puhelimessa. Hän kyseli tuntoja ja fiiliksiä ja sanoi sitten että "voi varmaan olla, että menee vielä vuosi, ennenkuin vauva tulee ulos" :eek: (tarkoitti vuodenvaihdetta...) Vastasinkin, että jossei muuten, niin nyt ainakin tuli epätoivoinen olo! :LOL: :LOL: :LOL:
 
Älkää pelätkö punnitusta, mulla on paino laskenut kilon joulun sikailuista huolimatta B) verrattuna siis viimeviikkoiseen. Ananas teki sen. :D limatulpasta huolimatta neukkatäti epäili kun kopeloi mahan päältä, että ensi vuoden puolelle menee.

snoopy mulla kanssa viiltelee aika ikävästi tuo alakerta kun tyyppi yrittää puskea itseään alaspäin.

vesseli oon myös ihan kypsä noihin synnytä 1.1.2008 se olis kiva päivä -juttuihin.

mut mun joulu jatkuu...jos ei kerran vauva vielä suostu syntymään mulla on oikeus herkutella ja pitää hauskaa. tänään kävin vähän shoppaamassa eli tuhlailemassa :p

t. Kiia ja mahamylläri 40+3
 
Heippa!!

Onnea taas vauvansa saaneille ja tsemppiä viimeisille vielä yhtenä oleville!!

Palstailu on jääny täällä kokonaan pois, kiirettä pitää ja kaiken yli jäävän ajan tulee levättyä.

Sunnuntaina on siis ristiäiset ja saatiin eräs tuttava laulamaan ihmisen poika biisi sitten siellä eli itkua tiedossa.. :)

Terkkuja "jormalta", ikää tänään 3viikkoa :eek:
 
Meille syntyi ihana pieni prinssi 20.12.07. Synnytys kesti 14h ja oli normaali. Ilokaasun voimin selvittiin kun epiduraali ei auttanu. Supistukset alkoi yöllä,ensin leiempinä ja sit koveni. Nyt opetellaan neljättä päivää kotona olemista vauvan kanssa.

Tsemppiä kaikille jotka ei viel ole omaa tonttuaan saanu!Kyl kaikki odotus/synnytyksen kipu palkitaan=).
 
Täällä tihkuu punertavaa nestettä ja taitaa hiukan supistellakin :eek: Noinkohan se tän päiväinen ronkkiminen ois saanut synnytyksen käyntiin... JAIKS :D

Kassellaan nyt rauhassa... Mietin vaan sitä, että kuinka kauan annan tihkua, jos onkin lapsivettä?
 
Hus siitä synnyttämään liplappi! :D Mä oon ihan innoissani sun puolesta!

Mulla päivän saldona kokonaista 2 kipeää supistusta, muuten pieniä kovettumisia. Ei tavanomaisesta poikkeavaa siis. Ei taideta tänään(kään) päästä laitokselle... :/ Nyt mä lähden löylyyn tästä rutisemasta ja toivottelen onnea koitokseen, kenellä se onkin pian edessä! :wave:
 
Mikäs liplapilla tilanne, onko vuoto jatkunut tai supistukset koventuneet? Mä oon Snoopyn kanssa samaa mieltä että hus synnyttämään, olis kyllä jo sun vuoro.

Täällä kans samanlaista kipuilua ollut mitä eilenkin, eli pari kipeämpää supistusta ja jomotusta eli tuskin mitään tapahtuu tänäänkään...

Tsemppiä kaikille =)
 

Yhteistyössä