**Joulun odottajat** JOULUKUUSSA

Onnea!!! Kaikille nyyttinsä saaneille :flower:

Meillä on ollu nettipimento enkä oo päässy kuulumisia lukemaan ja täällä oli isot kasat ihania uutisia :)

Huomenna koitan lukea paremmin uutiset, ainakin meidän tuleva kirjailija sai sittenkin sen tytön, ihanaa!!

Täällä vauva-arki sujuu hyvin, tissitki kestää jo pojan imemisen. Kiltti vauva ja myös meillä on maailman ihanin vauva :heart:

Ristiäisiä vietetään 30.12. ja välipäivät menee niitä järjestellessä.

Jees, nyt vaan jaksuja kaikille yhtenä vielä oleville ja onnea vielä kerran vauvoista jakaantuneille :hug:
 
Onnea Tuitsu! Aivan ihana kuva :heart: .

Jokos Minttuliina meni :) ?

Tänään on mun maaginen laskettuaika ja ei vauva ainakaan yöllä syntynyt. Kuuden tunnin unista vähintään 3 vessakäyntiä ja ainakin 5 kyljenkääntämisyritystä. Ja jokaisella kerralla kuulostelu, tuntuuko mitään uutta. Ei tuntunut eikä tunnu vieläkään.

Neuvolassa kävin eilen. Ei mitään uutta sielläkään, paitsi paino noussut viikon takaisesta 2 kg, enkä ole edes syönyt mitään ylimääräistä :LOL: . Sen kunniaksi taidan vetää joulunaikaan napani täyteen suklaata ja torttuja, eipähän ole muutakaan tekemistä.

tivoli rv 40+0
 
Voimia kaikille odottaville mammoille.. Lähtö voi todella tulla yllättäin..

Synnytyskertomusta voisin väsätä..

Tosiaan illlalla aloin katsomaan tapani mukaan elokuvaa. Elokuvan viimen 20 min aikana mahasta kuului kaksi kertaa naks. Ajattelin, että vauvan nivelet vain paukkuu. No jonkin ajan kuluttua housuihin lirahti vähän nestettä. Ajattelin, että valkovuoto on runsasta ja täytyy muistaa mainita maanantain neuvolassa asiasta. Noh menin vessaan ja lirahteluja tulikin useammin ja useammin ja vihdoin tajusin homman nimen. Herätin miehen ja soiton synnärille. Kätilö tuumasi, että voin odottaa aamuun asti koksa ei supistele.
01.30 selässä alkoi juomia ikävästä ja päätin lähteä heti synnärille, koska neuvolassa oli jo varoiteltu mahdollisesta nopeasta synnytyksestä. Supistuksia alkoi autossa tulemaan 4 min välein ja sairaalassa oltiin 3.20 jolloin olin 6 cm auki. Tunnin päästä soitin kelloa kun tuntui että paskat tulee justiinsa. Kohdunsuu oli tuolloin 8 cm auki ja pääsimme synnytyssaliin. Kätilö mainitsi että ei minulla ei olisi mitään mahdollisuutta saada mitään muuta kivun lievitystä kuin ilokaasu. Tämän kuullessa tuntui että hajoan ja melkein aloin vaatimaan sektiota, tuolloin supisteli 2 min välein. Siinä sitten höngin ilokaasua ja ravasin oksentamassa ja paskalla. Avautuminen keskeytyi ja reunaa alkoi muodostumaan, jolloin sain spinaalin. Spinaali kerkesi vaikuttaa 2 h kun mahdoton ponnistamisen tarve alkoi. Ponnistaminen kesti 27 min ja poika syntyi 7.27. Eppari jouduttiin tekemään ja kätilö tikkasi alapäätä melkein tunnin. Tikkien määrää ei tiedä kukaan :whistle: .
Pahinta oli tieto että joudun synnyttämään luomuna. Ilman spinaalia minulle olisi varmaan tullut jonkinasteen synnytyspelko. 6h 5 min kivut kuitenkin unohtui kun sain 3030g ja 49 cm:n nyytin syliin..

Täytyy alkaa lukemaan näitä juttuja ja tulla kertomaan myöhemmin kuinka vauva arki meillä menee..
Tsemppiä kaikille vielä odottaville :hug:
 
Onnea Rillukka :heart:

Tuitsulla ja Liinulilla ihanat kuvat =)

Teillä tulee ihana joulu ketkä jo saaneet nyytin kainaloonsa. Ei taida täällä enää keretä, olis ollut ihanaa saada nyyti kainaloon jouluks

Täällä nukuttu noin 11h yöunet, siihen tietysti ne sata vessareissua mukaan. On se kumma kun aina öisin ja aamuisin on tota menkkajomotusta mut sit päivän mittään häviää. Tänäänkin sattu oikeen kunnolla tonne alavatsalle kun heräsin, tuntu ihan samalta kun kuukautiset olis just tulossa. Mut nyt taas ei mitään. Jospa menis kylpyyn lillumaan ja sit alkais vähän tekemään joulusiivousta ja illalla lähetään kyläreissulle...Mulla muuten vatsa ollut kuralla varmaan kohta viikon. Nyt taitaa vesi tulla jo yli ammeesta...täytyy mennä

Misse81 39+0
 
vedet silmissä katon teidän vauvakuvia, voi jessus miten kauniita...onnea vielä satakertaa kun tuollaisen ihmeen olette saaneet tehtyä...

keitä mahan kanssa kärvistelijöitä jännittää/ pelottaa tuleva synnytys?

Mulle vasta nyt iski tajuntaan että there's no turning back... :eek: :heart:

ei ensimmäistäkään synnytysoiretta täällä. no ei mulla ole vielä 40 täynnä.
 
Onnea taas kaikille nyyttinsä saaneille :flower: :flower: :flower: =)

Meillä arki lähteny tosi hyvin käyntiin 4n lapsen perheenä. Vauva syö,nukkuu ja kakkaa :heart: Maitoa riittää yllinkyllin,varmasti ois taas luovutukseen asti mutta luulempa ettei se tällä kertaa tule onnaamaan kun aika hankalaa saada pumppausrauhaa(steriiliä semmoista) nuitten lasten kans. Varsinkin poika 2v on niin vilkas ja uhmatapaus että oksat pois :LOL: Vähän hirvittää miten selviän kun mies menee takaisin töihin. Onneksi esikoisesta(5v) on tosi iso apu jo paimentamaan pienempiä ja muutenkin olemaan apuna.

Tivolille lohdutukseksi ettei se epparin teko tuntunut ainakaan mulla kun tehtiin esikoisen synnytyksessä,jotain puudutetta ne laittoi ensin.Muissa synnytyksissä sitä ei ookaan tarvinnu tehdä onneksi. Nytkin alapää on jo samassa kunnossa kun ennen synnytystä.

Maukkiksellakin oli jo ristiäiset sovittu =) Meillä kans sovittu 6.1.08 eli loppiaisena.

Vielä tsempit viimisille kärvistelijöille,kohta se nyytti on teilläkin :xmas:

Maikka + jööti-poika 6pvää
 
Ja päivä alkaa perinteisesti eli ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE :flower:

Suu mutrussa täällä poljen jalkaa ja kiroan "vääryyttä": miks mulla ei ole vielä sylissä omaa nyyttiä :( Ei taida meidän tyttö olla innostunut joulusta, tai sitten siitä tulee niin joulutyttö että päättää syntyä jouluaattona :) Aina välillä tulee sellainen olo että onkohan mussa joku vika kun mun kroppa ei "oireile" mitenkään, jos mun kroppa ei tajua ollenkaan käynnistää synnytystä?! No, eihän sille sitten mitään voi jos joudutaan käynnistykseen, mutta kuitenkin... Eikä mulla vielä mitään hätää ole, eihän tässä olla kun 4 päivää menty yli lasketun ajan :) Tollaset lasketut ajat pitäis muuten "kieltää" vallan: tässä on nyt odoteltu 9kk että tulis THE DAY ja sitten kun mennään sen ohi, tulee tunne että unohdinko mä jäädä pysäkillä pois :eek: Ja kun LA on ohitettu ei enää tiedä mitä päivää vartois, ja sitten vartoo joka päivää "josko tänään olis mun vuoro"... Näitä mä pähkäilen päivästä toiseen, ei oo mullakaan helppoa pääni kanssa ;) Mut jos jotain positiivista tästä päivästä haluaa etsiä, niin ulkona paistaa aurinko B) Kummasti se piristää synkeää mieltä!

Mitäs Snoopy, joko hän pääs lähteen sairaalaan hakeen omaa nyyttiä?! Ainakin eilen illalla "uhos" jotain siihen suuntaan :) Lumienkeli taitaa olla tosi toimissa kun ei ole ilmoittautunut moneen hetkeen! Väki vaan vähenee...

Kiiuska: mulle iski tietoisuus synnytyksestä viime perjantaina. Samaa kans ajattelin että tosiaan, paluuta ei ole...! Ei varsinaisesti jännitä/pelota, mut oon miettinyt että osaako sitä toimia oikein ja pidetäänkö siellä ihan pöllönä jos tekee jotain tyhmää tai jos ei osaakaan toimia kätilön ohjeitten mukaan :ashamed: Ei vissiin pitäis miettiä liikoja...

Mutta kai mä poistun ulkoileen koiran kanssa, jos vaikka mieli piristyis :)

Nora ja vuokralainen 40+4
 
ONNEA KAIKILLE TUOREILLE VANHEMMILLE VAAVISTA :heart: :heart: :heart:

Aika jännääkyllä että monella on kaikenlaisia ennakkomerkkejä ja muuta mutta silti tulee noita "yllätyssynnytyksiäkin" eli että nukkuunmennessä suunnillee aattelee ettei tästä nyt mitään tullu tänäänkään ja muutaman tunnin päästä herää joko lapsivesien menoon tai kipeään supistukseen...että todella jännää on että miten sitten omalla kohdalla ;)

Synnytyspeloista oli juttua...mä en kanssa sinäsnä pelkää synnytystä lainkaan, odotan itseasiassa paljon, mutta juuri se mikä pleottaa, on se, että jos joku suuttuu siellä mulle jos en osaa tehdä jotain oikein tmv.
Ja tietysti se että osaako mennä oikeaan aikaan sairaalaan.....
Mutta kuulemma sen sitte vaan tietää;)

ON: mä oon nukkunu pari yötä"pelottavan" hyvin....siis en tunteina sinänsä että aamuvarhain on jo ylhäällä, mutta olen käynyt vain pari kertaa pissalla ja kaikenlisäksi muutaman kerran herännyt selälään, ja mun on ollu tosi vaikea nukkua selällään kuukausiin!!!! :eek:
Sitte on tullu sellainen olo että äkkiä kyljelleen ettei vauvan hapen saanti tmv esty mutta jso itsellä on hyvä olo niin eiköhän vauvallakin ole.vaikka olen kyllä sen jälkeen vähän tökkinyt nukkuvaa jotta on liikahtanut jotta uskaltautunut nukkuu itekin taas :)

Mullaon ollu taas hiukan noita selän ja vatsan polttoja mutta niitä nyt on ollu jo niin paljon ettei ne mitään merkkaa....supisteluja, ainakaan kipeitä, ei tavata vieläkään...aamulla vähän nipisteli vatsassa mutta..

Kävin taas työpaikalla tänää ja lähden tästä katsoamaan mummoani ja hakemaan postista paketin, hoitolaukku tulu tänään, jee=)

Mukavaapäivää!

Vesseli rv 39+3
 
Heissan piiiiiiiiiiiiiiiiitkästä aikaa!

Täällä ahkera taustailija, mutta kirjoittelu jääny vähään. Viikko lasketusta ajasta takana, ja odottavan aika on pitkä. Eilen kävin kontrollissa ä-polilla kun paineet korkeat, ja siellä selvisi, ettei mulla on tapahtunu juuri mitään kypsymiseen viittaavaa synnytys elimissä. Vauvan pää killui ylhäällä, ja painoarvio oli kuitenki jo vajaa 4kg. Eli lääkäri oli harvinaisen ehdoton, ettei lapsella ole edellytyksiä syntyä alateitse. Olisi riski mulle ja vauvalle. Hurjalta kuulosti, kun ohjeeksi sain, et jos vedet menee ennen sektiota, ni pitää vaan makuulle laittaa, ja pötköasennossa OYS:n. Ja suunniteltu sektio tosiaan vasta ensi torstaina, eli 27.12. Joulunpyhät lykkäsi tota noin myöhäseen. Mä siis taidan olla harvinainen kärvistelijä, ku toiset toivoo et syntyis jo, mut mulla taas jalat ristissä, et pysyis massussa vielä muutaman päivän. =)
Mulla on ollu aijemmin sektio kammo, ja tästä syystä on tullu pelkopolillakin käytyä. Parilla kaverilla kun sektio tehty, niin sivusta seuranneena on toipuminen ollut kivuliasta ja hidasta. Onneksi asia havaittiin nyt, eikä niin, et ensin kärvistellä kipujen kanssa tunti tolkulla, ja sitte hätäsektioon. Mut on tämä ollu aikamoista aaltoilua. Ekaks jäin vajaa 2kk ennen ä-lomaa pois töistä ennen aikaisten suppareiden vuoksi, ja nyt sitte ei vauva halua tulla ulos olleskaan. Ä-polilla antoivat ohjeeksi delegoida imuroinnit yms- sohvalta käsin suklaa rasia seurana, ja sehän vaan mulle passaa. :p
Muuten on vointi ok, mitä nyt kauheet turvotukset vaivaa. Ei sitä meinaa itseään peilistä tuntua, lähinnä muistutan hangon keksi mainosta. =)
Niin ja ennen kaikkea:Paljon onnea kaikille vauvan saaneille!

T: Jennipenni ja pikkuakka rv41+0.
 
Hitto soikoon, yhä yhtenä kappaleena... |O Ei auttanu mitkään uhoamistet ja päätökset. Vapeli tahtoo yhä killiä masussa.. Joka ilta alkaa lupaavasti supistelemaan, mutta ovat vaan lopahtaneet viimeistään nukkumaanmennessä ja sitten alkaa vauva liikkumaan. No kaipa nuo kipeät supistukset sitten pikkuhiljaa availevat paikkoja... :whistle: Saanpahan edes hiukan esimakua mitä tuleman pitää.

Nyt olis sellaset fiilikset, että vois vaavi odotella edes tuon aaton yli kun tahtoisin niin käydä joulupöydän herkkuja syömässä (eli ollaan Nora79 ihan saletti aattona lasaretissa...). Vanhuksille olis tulossa joulupukkikin, kun siskon lapset on vielä pikkuisia. Olis ihana nähdä sekin... Mut tuleehan noita jouluja :xmas:

Kiiuska, mä koin ahaa -elämyksen (tää nyytti pitää siis OIKEESTI synnyttääkin :eek: ) varmaan viikko sitten. Oon koittanu imeä faktatietoa kyseisestä toimenpiteestä niin paljon kuin mahdollista, ja yrittänyt myös käydä mielikuvaharjoituksia tapahtumasta. Hengittelyä olen kans koittanut treenailla. Mut niinhän se on, että joka synnytys on niin omanlaisensa, ettei siihen varmaan koskaan voi ihan täysin valmistautua. Mä itse luotan ihan 100% sairaalan hlökuntaan ja mieheeni, ja tiedän että heikoin lenkki olen minä itse. Saanko kerättyä itseluottamusta tarpeeksi kun hetki koittaa...? Toivottavasti.
 
synnytystarinaa tähän väliin :)

maanantaina alkoi aamulla 9.30 supistelee 10 min välein, aika lievästi mut selelän puolella tuntui kans.. sit oli aika äippäpolille 12.20, sielläki supisteli 4-10 min välein, pisti käyrille mut ei näkyny siinä supistukset, (ei näy kuulemma jos tuntuu vaan ihan alhaala ja seläs) no lääkäri ei suositellu kaynnistystä ku paikat van 2cm auki, eikä kalvojen puhkaisua ku sit supistukset tulee liian rajuna, sektio takana mulla nin se kuulemma rajoittaa(1lääkärin mielestä), lähdin sit sairaalalta kauppoihin ja supistukst van jatkui ja kipeytyi.. menin sit 16 synnärille ja ne otti sisää ku olin nii kipee, paikat edelleen 2cm auki, 17 lääkäri tuli käy ja puhkas kalvot ku ei ne supistukset aukaissut paikkoja, kyl sit alkoi tapahtuu ja kipu tuli ihan hirveeks, sain sit epiduraalin klo 18.20 ja autuus sen jälkeen helpotti... pikkuhiljaa avautui ja 01.20 sain luvan ponnistaa, oli se tuskaa ja vaikeaa.. en aluks osannu ja kätilö joutui neuvoon monesti ennen ku opin( eli ei ne suutu vaik ei osaakkaan), sit ku löytyi oikea tekniikka nii alkoi poika tulla ulos. just ennen viimeistä ponnistusta sanoin etten jaksa enää, mut ku pää näkyi hieman siitä sai voimaa ja nii se poika oli pihalla ja kivut kadoksissa :)
oli se maailman ihanin tunne!!! :heart: :heart: :heart:

9:n poika oli tämä. siinä kun kätilö putsas niin huomattiin et suussahan on hammas, mut se oli jo nii irti et otettiin pois ettei nielaise sitä...

jälkisupistukset oli sairaalassa kaameat, kotiinlähtö tarkastuksessa kätilö tuumas ettei ihmettele et oon ollu kipee ku niin paljon jo kohtu supitunut...

kyl ne supistukset alkaa ihan puun takaa, en kyl herätessäni tuntenu mitää, ihan yhtäkkiä huomasin et hei nythän supistelee säännöllisesti :)

eiköhän täs ollu tarinaa, kiva jos joku jaksaa lukee :)

ja juu oys synnytin, joku sitä kyseli...

 
Taas oli paljon ihania vauvauutisia, ONNEA niiden johdosta. Toivotaan, että suloiset mussukat myös auttavat pian unohtamaan ne hurjimmatkin kokemukset.

Meillä Onni-poika on aivan ihana ja ainakin toistaiseksi helppo. Nukkuu, syö ja kakkaa =) . Lohduttaa mua kummasti vaik tilanne onkin tällä erää tosi paskamainen. Meidän terkka/kätilö kävi eilen kotikäynnillä ja pyysin katsomaan epparihaavaa, kun tuntuu niin niin pahalta... Ja tosiaan siellä sitten haava repsotti ihan kivasti auki, ulommaisen kerroksen ompeleet pettäneet. Nyt hoidellaan avohaavana, syödään kunnolla kipulääkettä ja seuraillaan ettei tulehdu. Suihkuttelua ja ilmakylpyä. Istua en saa ollenkaan ja kätilö sanoi että voi mennä neljättä viikkoa ennen kuin istun :'( . Syödäkin täytyy siis seisaaltaan, jouluruokakin...
Katsoin haavan sitten itsekin eilen kätilön kehoituksesta peilillä, jotta osaan sen tilaa itse seurata (olen itsekin hoitaja). Kurjan näköinenhän se on mutta ei kai ihan toivoton. Päivä päivältä kai eteenpäin ja kohti parempaan. Onneksi on ihanan auttavainen ja ymmärtäväinen mies ja valloittava poika :heart: :heart: :heart: .

Asraille ja muille saman suuntaisten ongelmien kanssa painiville oikein erityis empatiahalaus :hug: .

Lila ja jo viikon ikäinen Onni
 
Onnea taas kaikille tuhinatontun kotiin saaneille :heart:

Jennipenni: Juu oot vähän eri asemassa tosiaanku kaikki muut tuntuu haluavan mahd pian asukin masusta pois kun taas sä haluat sen siellä pitää:)
Toivotaan että se myös pysyy siellä kuten pitääkin jotta ei tarvitse sitten mitään radikaaleja toimenpiteitä vaan että menisi suunniteltun sektioon ja kaikki sitä kautta hyvin, tsemiä :hug:
Onko sulla sitten ollut mitään menkkatuntemuksia tai supisteluitakaan kun kerta ei paikat kypsy? mietin vaan itsekseni että voiko olla noita tuntemuksia mutta silti ei kypsy vai meneekö ne käsi kädessä....

Lila: Toivotaan sun epparin paranevan nopeasti...voin vaan kuvitella tosiaan mitä tuo on kun ei voi istua ollekaan...tosiaan jouluruoka ja kaikki....No, toivottavasti sitten vappuruokaa syödessä tuo on enää muitso mitä et ees muista ;)

Kävin juuri mummoni luona ja tätini oli siellä myös...hän meinas myös että kyllähän tuo tuolta tämän vuoden sisällä tullee...mistä ne tietää ku en mäkää tiiä!!!!!!!

Joku kirjoitti tuolla että lakritsi kuulemma voisi edesauttaa...kävin kaupassa ja kun jotain hyvää siinä itelleni valitsin niin otin lakupussin sitten..tykkään siis muutenkin etten plekästään sen takiamutta jos se kerta voi auttaa ni mikä jottei..
En kyllä vetele niitä plajon..menee vatsa sekaisin vaan

:LOL:

Meen nyt lueskelemaan kirjaa....
 
ONNEA kaikille vauvautuneille, ihana käydä täällä vielä lukemassa vaikka oma nyytti on jo kotona :)

Voimia kaikille vielä odottaville, erityisesti niille jotka jo ylipäivillä :hug:

Vesseli Mulla ei ollut muita tuntemuksia kuin niitä harjotussuppareita ja sitten kun ensimmäisen kerran alkoi tuntua erilaiselta, lähinnä kävi selkään kipeää oli kohdunkaulaa enää 0,5cm, pehmeä ja sisäsuu nippanappa kiinni. Että luulisin paikkojen kypsymisen olevan tosi yksilöllistä, toisilla supistelee kuukausia ja toisilla ei tunnu mitään ja silti paikat kypsyy...

 

Yhteistyössä