Joululomat työpaikalla ja niistä vääntäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sijainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sijainen

Vieras
Eli tottahan toki melkeenpä jokainen haluaisi pitää lomaa joulunaikaan ja pomolle sai jokainen toiveensa esittää. Nyt taustalla on noussut porua siitä että minä ja muutama muu sijainen on myös esittänyt toiveen haluavansa lomaa joulunaikana, ja vakituiset yrittää kovin pedata pomoa että eikös ne nyt kuuluisi jakaa vakituisille ensin ja kyselleet pomolta mm. minun lomaoikeuksia ja lomapäiviä. Onko tuo nyt ihan oikein? Oma sijaisuuteni on kumminkin jatkunut kyseisessä paikassa jo 2 vuotta, eli en ole mikään joulu tai kesäapu, jolloin tilanne olisi ymmärrettävää. Minusta olisi epätasa-arvoista että minulla ei olisi oikeutta lomaan joulunaikaan, vain koska työsuhteeni on määräaikainen. Minulle on kumminkin kertyneet lomapäivät ihan niinkuin vakkareillakin. Melkeinpä kaikki muut ovat pitäneet lomaa jo syksyllä, itse en ole pitänyt lomaa vielä yhtään. Kai minulla on ihan yhtäläiset oikeudet pyytää lomaa ja lomia jaettaessa minut pitäisi ottaa tasa-arvoisesti huomioon? Ymmärrän etten sitä välttämättä saa muista syistä, mutta sijaisuus ei minusta ole peruste.

Joo no ei tossa tapauksessa sijaisuus tai määräaikaisuus pitäisi olla peruste. Mutta jos olisit siellä vain alle puoli vuotta, niin ymmärtäisin asian. Sijaiset on silloin otettu auttamaan niissä tilanteissa jolloin työpaikalla on vähemmän väkeä, ja jos sijainen on aina lomalla kun muutkin, niin kuka ne työt tekee?

Toi vääntäminen lomista on tosi ärsyttävää. Muistan silloin kun itsellä ei vielä ollut lapsia, meillä yksi vakkari oli aina nää joululomat, hiihtolomat jne lomalla. Kesäloma alkoi juhannukselta, ja yleensä sairasloma viikkoa ennen sitä. Sama jouluna, monta kertaa oli jo viikkoa ennen sairaslomalla.

Tajuan täysin että lasten hoitokuviot on ärsyttäviä järjestää, mutta eihän ne lapsettomat työkaverit siihen syyllisiä ole. En minä näitä lapsia ole tehnyt, ja siksi ansaitse aina huonompia loma-ajankohtia. Kyllä se lapseton ja perheetönkin haluaa mielellään lomailla silloin kun muutkin ovat lomalla.

[QUOTE="vieras";25106870]Joo no ei tossa tapauksessa sijaisuus tai määräaikaisuus pitäisi olla peruste. Mutta jos olisit siellä vain alle puoli vuotta, niin ymmärtäisin asian. Sijaiset on silloin otettu auttamaan niissä tilanteissa jolloin työpaikalla on vähemmän väkeä, ja jos sijainen on aina lomalla kun muutkin, niin kuka ne työt tekee?

Toi vääntäminen lomista on tosi ärsyttävää. Muistan silloin kun itsellä ei vielä ollut lapsia, meillä yksi vakkari oli aina nää joululomat, hiihtolomat jne lomalla. Kesäloma alkoi juhannukselta, ja yleensä sairasloma viikkoa ennen sitä. Sama jouluna, monta kertaa oli jo viikkoa ennen sairaslomalla.

Tajuan täysin että lasten hoitokuviot on ärsyttäviä järjestää, mutta eihän ne lapsettomat työkaverit siihen syyllisiä ole. En minä näitä lapsia ole tehnyt, ja siksi ansaitse aina huonompia loma-ajankohtia. Kyllä se lapseton ja perheetönkin haluaa mielellään lomailla silloin kun muutkin ovat lomalla.[/QUOTE]

Olen yhden vakkarin sijainen ollut pitkään, eli tavallaan teen häntä. Ei minun ole tarkoitus tuurata kaikkia tai ketään muuta, vaan hänen työtään. Minusta minun ei silloin kuulu tuurata kaikkien muiden joulu ja kesälomia. Niinkuin sanoin, eri asia jos olisi loma-apulainen.

järkevä pomo antaisi lomaa porrastetusti joka joulu eri ihmisille :) olettaen,että henkilökunta pysyy suht samana vuodesta toiseen..meillä on tehty niin,että ne ketkä on joulun aikaan vapaalla,on uuden vuoden aikaan töissä ja toisin päin..sit seuraavana vuonna,ne ketkä oli edellisen joulun töissä saa vapaaks ja on uuden vuoden töissä..

järkevä pomo antaisi lomaa porrastetusti joka joulu eri ihmisille :) olettaen,että henkilökunta pysyy suht samana vuodesta toiseen..meillä on tehty niin,että ne ketkä on joulun aikaan vapaalla,on uuden vuoden aikaan töissä ja toisin päin..sit seuraavana vuonna,ne ketkä oli edellisen joulun töissä saa vapaaks ja on uuden vuoden töissä..

Niin... meillä on vähän sellainen ajatustapa että ne ketkä on pitäneet lomaa xx-xx päivä viimeiset 20 vuotta, pitää sen nytkin. Ja jos ei saa niin sitten kiukutellaan ja haetaan sairaslomaa.

[QUOTE="vieras";25106914]Onko teillä millainen henkilöstöosasto? Ottaisiko he kantaa?[/QUOTE]

En tiedä, voisin selvittää. Mutta katotaan nyt mitä tapahtuu, pomo ei ole vielä sanonut mitään mutta mun mielestä mun lomapäivien määrä esim. ei kuulu muille työntekijöille.

Eli teillä ei saa koskaan olla sekä joulua ja uutta vuotta sama ihminen samana vuonna vapaalla?

meillä on joka vuosi kysely että haluaako olla jouluna vai uutena vuotena töissä..joillekin kuitenkin osuu niin ettei tarvii kumpanakaan varsinkin jos opiskelijat haluaa tehdä joulun ja uudenvuoden vuoroja.

no meillä siis on joka tapauksessa joulunpyhät ja uusivuosi vapaata, mutta ne välipäivät ja joulunalusaika aiheuttaa kränää. Kun jokainen haluaa olla esim. välipäivät ja pari päivää ennen joulua.

[QUOTE="vieras";25108440]Meille taas vastikään muistutettiin, että lomaa ei saa kukaan joulu- ja tammikuussa.[/QUOTE]

Sama meillä. Joulukuun puolesta välistä tammikuun loppuun, kukaan ei lomaile..

[QUOTE="mona";25108674]Sama meillä. Joulukuun puolesta välistä tammikuun loppuun, kukaan ei lomaile..[/QUOTE]

Ollankohan samassa puljussa? Meillä tämän lisäksi lomakieltoa myös pääsiäisen molemmin puolin.

[QUOTE="vieras";25108870]Minkä verran teillä on lomia vuodessa, jos teillä on niitä vielä joulunakin käytössä.[/QUOTE]

No mulla esim. on 30 päivää vuosilomaa, kunta-alalla töissä.

Voitteko uskoa että joulut, uudet vuodet, juhannuksen yms. ovat esimiehen pahimpia painajaisia... Vaikka kuinka yrität olla reilu ja tasapuolinen kaikkia kohtaan kokee joku aina tulleensa kohdelluksi kaltoin. Sijaisillakin on oikeus esittää toiveita. Meillä mennään siten että vapaalla saa olla joko joulun tai uuden vuoden. Lomia ei joulun aikaan pidetä. Jos tänä vuonna on vapaalla joulun niin seuraavana vuonna on sen töissä.
Mielelläni antaisin perheellisille työntekijöille joulun vapaaksi, mutta niin en vain voi tehdä. Muutaman viikon päästä se joulun ajan työvuorolistan julkaisemisen riemu olisi taas käsillä...huoh...

Mielellään sitä perheellisille antaa ne "parhaat loma-ajat", koska he ovat joka tapauksessa sillojn pois saikulla sitten tai muuten ja jos sijaisillekin olisi myönnetty loma siihen kohtaan, niin kuka työt tekee?

No joo.
Kyllä meillä pääsääntöisesti kierrätetään lomia ja toiminut ihan kohtuullisen hyvin.

Mielellään sitä perheellisille antaa ne "parhaat loma-ajat", koska he ovat joka tapauksessa sillojn pois saikulla sitten tai muuten ja jos sijaisillekin olisi myönnetty loma siihen kohtaan, niin kuka työt tekee?

No joo.
Kyllä meillä pääsääntöisesti kierrätetään lomia ja toiminut ihan kohtuullisen hyvin.

Toi on kyllä niin totta, että ne on ne samat jotka vuodesta toiseen varaavat parhaat lomat ovat saikulla, jos eivät saa lomaa. Mutta olkoot, lomien on kierrettävä ja sitten on palkattava sijaisia. Minusta tuollainen "kiristäminen" on väärin, siis asenne "että jos mulla ei ole lomaa, niin haen sitten saikkua". Tämän takia esim. meidän työpailla ei saa kukaan lomaa joulun aikaan, että löytyy sitten sille sairaslomalaiselle sijainen.

meillä siirryttiin tuohon kiertävään listaan juurikin sen takia, koska perheelliset varasivat AINA kaikki syysloma, hiihtoloma, joululoma, uusivuosi, pääsiäinen, juhannus ym. juhlapyhät. Vaikka itsekin olen perheellinen niin tajuan kyllä varsin hyvin, että myös ihmisillä joilla ei ole lapsia on ELÄMÄÄ. Ei ne lapset ole automaatio, että saa kaikki parhaat loma-ajat itselleen!!!

Eli teillä ei saa koskaan olla sekä joulua ja uutta vuotta sama ihminen samana vuonna vapaalla?

Meillä tämä on toiminut hyvin viimeiset 15 vuotta. Ihmiset ovat toimineet sovitusti. Nyt on valitettavasti tullut muutamia uusia, jotka kokevat oikeudekseen pitää kaikki juhlapyhät vapaana samana vuonna. Joululoman aikaan molemmat ovat vapaana, kiertävänä on meillä joululoma ja vuoro sattuu kuuden vuoden välein. Siihen suhteutettuna ap:n lomatoivomus kuulostaa omiin korviin aika itsekkäältä.

Yhteistyössä