*JOULULAHJAT heinäkuussa*

Huomenta!

Ihan nopeasti vaan kysäsen, onko normaalia että 18+2 en ainakaan itse huomaa mitään liikkeitä ( en kyllä tiedä millaisia pitäisi hakeakaan) kun kaikilla muilla tuntuu olevan jo aikaisemmilla viikoilla kova myllerrys päällä. Kotidopplerilla kuuluu kuitenkin sydänäänet eli sillä saralla pitäisi kullä kaikki olla hyvin.. mahakin on tosi pieni niin sekin vähän ihmetyttää (kuva masukuvia 20 viikkoon asti -pinossa)..elo onko normaalisa???kiitos

äittä-67, olen todella todella pahoillani teidän puolesta, koittakaa jaksaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gisele:
Huomenta!

Ihan nopeasti vaan kysäsen, onko normaalia että 18+2 en ainakaan itse huomaa mitään liikkeitä ( en kyllä tiedä millaisia pitäisi hakeakaan) kun kaikilla muilla tuntuu olevan jo aikaisemmilla viikoilla kova myllerrys päällä. Kotidopplerilla kuuluu kuitenkin sydänäänet eli sillä saralla pitäisi kullä kaikki olla hyvin.. mahakin on tosi pieni niin sekin vähän ihmetyttää (kuva masukuvia 20 viikkoon asti -pinossa)..elo onko normaalisa???kiitos

äittä-67, olen todella todella pahoillani teidän puolesta, koittakaa jaksaa!

No eipäs mullakaan vielä mitään liikkeitä tunnu...tosin viikotkin pienemmät kuin sulla, mutta senkin takia ihmettelen koska esikoisesta liikkeet alkoi tuntua viikolla 16 ja viikolla 18 mieskin tunsi ne ja näkyivät myös ulospäin....nyt viikolla 17 eikä mitään... :( ja tää kuvitteli tuntevansa tällä kertaa aikasemmin kuin viimeksi.....mutta eiköhän se ole ihan normaalia, että ei vielä tunnu, joten ole huoleti! eikös ne jotku tunne vasta viikolla 20 tai jotain...
:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gisele:
Huomenta!

Ihan nopeasti vaan kysäsen, onko normaalia että 18+2 en ainakaan itse huomaa mitään liikkeitä ( en kyllä tiedä millaisia pitäisi hakeakaan) kun kaikilla muilla tuntuu olevan jo aikaisemmilla viikoilla kova myllerrys päällä. Kotidopplerilla kuuluu kuitenkin sydänäänet eli sillä saralla pitäisi kullä kaikki olla hyvin.. mahakin on tosi pieni niin sekin vähän ihmetyttää (kuva masukuvia 20 viikkoon asti -pinossa)..elo onko normaalisa???kiitos

äittä-67, olen todella todella pahoillani teidän puolesta, koittakaa jaksaa!

Huomenta! Mulla on nyt rv 17+0 ja aika samanlainen maha kuin sulla (katsoin eilen siitä kuvapinosta, että onpa samanlainen maha samoilla viikoilla). Mä en myöskään ole tuntenut varmaksi liikkeitä, välillä ehkä jotain, mutta se saattaa olla esim. suoliston myllerrystä. Mulla on myöskin tuo kotidoppleri, ja sydänäänet kuuluu hyvin. Tosi yksilöllistä näyttää olevan. Oletko pitkä? Mä olen yli 170cm ja jostain luin, että pitkillä ihmisillä raskaus ei välttämättä näy kovin pian.
 




Kysyn nyt sit tätä täältä, kun on enemmän kokeneempaa porukkaa. Voiko maha kasvaa liikaa, jostain muusta syystä kuin raskaudiabeteksestä? Sitä minulla ei ole, olen normaalisti normaalipainon alarajoilla, eikä pissassa ole ikinä ollut sokeria tai muuta aihetta epäillä sitä. Suvussa ei diabetestä ole lainkaan, enkä itse edes pidä makeasta. Kun tosissaan tossa on kuvat eiliseltä, 17+3, ja maha on kasvanut tosi paljon viime viikon 16+3 kuvista. Huolestuttaa :( Onkohan aihetta soittaa neuvolaan, vai olenko vain hysteerinen esikoisen odottaja? :D Rakenneultraa vkon päästä odotan kauhulla, kun pelkään että tämä voisi olla merkki siitä että vauvalla olisi jotain vialla. Niskaturvotus oli OK, ja varhaisultrassa sekä np:ssä kaikki näennäisesti hyvin. Liikkeitä tuntuu päivittäin erittäin paljon ja kovasti, myös masun päältä jo jonkun aikaa.

Osaakohan joku auttaa?

Avuton DD ja pieni potkuri 17+4 :heart:
 
DaylightDancer: Minullä lähes samt viikot kuin sulla eli 17+5 ja massu on iso. Kaikki päivittelee miten on mahdollista että on niin iso jo nyt, välillä ärsyttää kun kaikki kommentoi. Välillä itsekin mietityttää onko kaikki ok kun masu on valtava jo nyt eikä mullakaan mitään diabetesta tms.
 
Jasuliini, ai sinäkin kärsit samasta? Olen minäkin "kerran jos toisenkin" kuullut kuitattavan mahan koosta. |O Mistähän se kasvaa kun en syö yhtään enempää kun ennenkään, ja aina olen orjallisesti syönyt terveellisesti ja monipuolisesti, vain nälkään? Täytyy vaan toivoa että meillä molemmilla on kaikki ok. Tietäs vaan et kannattaako tästä olla yhteyksissä neuvolaan tai äippäpolille :/
 
Katherinelle: Esikoinen vasta mulla, mutta kohtu nojaa kyllä eteenpäin. Voi siis johtua siitä. Pelkään vaan että on liikaa lapsivettä, tai lapsi on muuten kasvanut liikaa :( Seuraava neuvola on kuukauden ulkomaanmatkan jälkeen vasta elokuun loppupuolella. Ja siis sen ensi vkon rakenneultran jälkeen lähden heti ulkomaille (tai siis kotimaahani, ultra to, lennot la ja perjantaina häät), joten jos siellä vasta jotain paljastuu, niin miten sitä sitten hoidettaisiin/tutkittaisiin? Kyllä mä nyt jaksan stressata tätäki asiaa.. :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Kysyn nyt sit tätä täältä, kun on enemmän kokeneempaa porukkaa. Voiko maha kasvaa liikaa, jostain muusta syystä kuin raskaudiabeteksestä? Sitä minulla ei ole, olen normaalisti normaalipainon alarajoilla, eikä pissassa ole ikinä ollut sokeria tai muuta aihetta epäillä sitä. Suvussa ei diabetestä ole lainkaan, enkä itse edes pidä makeasta. Kun tosissaan tossa on kuvat eiliseltä, 17+3, ja maha on kasvanut tosi paljon viime viikon 16+3 kuvista. Huolestuttaa :( Onkohan aihetta soittaa neuvolaan, vai olenko vain hysteerinen esikoisen odottaja? :D Rakenneultraa vkon päästä odotan kauhulla, kun pelkään että tämä voisi olla merkki siitä että vauvalla olisi jotain vialla. Niskaturvotus oli OK, ja varhaisultrassa sekä np:ssä kaikki näennäisesti hyvin. Liikkeitä tuntuu päivittäin erittäin paljon ja kovasti, myös masun päältä jo jonkun aikaa.

Osaakohan joku auttaa?

Avuton DD ja pieni potkuri 17+4 :heart:
Moi vielä, eikös sulla ollut eteenpäin kallistunut kohtu? Luulisi, että sekin vaikuttaa! Helpomminhan se kasvava kohtu "työntää" mahaa eteenpäin, jos se on eteenpäin kallistunut. mä olen "mahaton ja liikkeetön", ja mä olen sulle kateellinen mahtavasta masusta ja liikkeistä, pidän sitä jotenkin "normaalimpana" kuin tätä omaa littavatsaa :). Viimeksi eilen joku ihmetteli, että "ei sulla kyllä tosiaan näy tuo raskaus yhtään".. Eiköhän kaikki ole hyvin, kun vauva siellä potkii ym. ja kaikki tähän asti ollut ok :). Mulla on myös toisenlainen pelko: entä jos vauva ei ole kasvanut tarpeeksi ja siitä johtuu pieni maha?
 
Jive: Ei taida kumpikaan pelko olla mukavaa, siis huoli siitä kasvaako liikaa vai liian vähän. :( Sullakin kuuluu sydänäänet, että yhtä varmasti sullakin vauva siellä sinnittelee, kun mullakin potkujen kera. Onko sulla millon rakenneultraa tai neuvolaa? Ei oo nimittäin kiva stressata tätä ilman et sais ihan ammattilaiselta tietoa, et onkohan kaikki nyt sit IHAN VARMASTI ok. Varmaan on, mut ei tää huoli ennen sitä tietoa laannu. :|
 
"Lapsiveden puuttuminen tai vähäisyys, runsas lapsiveden määrä, sikiön liikkumattomuus, raajojen tai vartalon virheasennot, ihonalainen turvotus tai nesteke-rtymät eri osissa sikiötä ja voimakas kasvu-hidastuma voivat epäsuoraan viitata rakennepoik-keavuuksiin. "

Ja nyt pitäis tuudittautua siihen et kyl kaikki on ok, johtuu vaan kohdun asennosta? :| Kamala ku pelottaa se rakenneultra nyt. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Jive: Ei taida kumpikaan pelko olla mukavaa, siis huoli siitä kasvaako liikaa vai liian vähän. :( Sullakin kuuluu sydänäänet, että yhtä varmasti sullakin vauva siellä sinnittelee, kun mullakin potkujen kera. Onko sulla millon rakenneultraa tai neuvolaa? Ei oo nimittäin kiva stressata tätä ilman et sais ihan ammattilaiselta tietoa, et onkohan kaikki nyt sit IHAN VARMASTI ok. Varmaan on, mut ei tää huoli ennen sitä tietoa laannu. :|
Rakenneultra mulla on parin viikon päästä, jota odotan kovasti (pelkojen kera). Tässä vaiheessa olisi kuitenkin ihan järkyttävää kuulla jostain ikävästä. Muutatko nyt siis pysyvästi ulkomaille loppuvuodeksi? Miten siellä toimii "neuvolat"? Mulla seuraava neuvola on vasta lähempänä elokuun puoliväliä (edellinen oli kesäkuun alussa :eek: ). Ilma tuota kotidoppleria hyppisin kyllä seinille. Toisaalta esim. sulla on "keskimääräistä isompi" ja esim. mulla on "keskimääräistä pienempi" maha, mutta molemmat voi yhtä lailla olla ok ja normaaleja, vaikka ei satutakaan sinne "keskikohdalle" :).
 
Jive: En muuta vielä pysyvästi, mut sinne meen muutamaksi kuukaudeksi synnytystä varten. Tukijoukkojeni ja perheeni luo :) Mie saan sieltä ilmaisen raskauden seurannan ja synnytyksen hyvässä yksityisessä sairaalassa, eli oikeestaan paremmat puitteet kuin täällä. Nyt vaan mietityttää että pitäiskö tosissaan soittaa sinne neuvolaan, vai nauraaks ne ihan kippurassa sit siellä :eek: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
"Lapsiveden puuttuminen tai vähäisyys, runsas lapsiveden määrä, sikiön liikkumattomuus, raajojen tai vartalon virheasennot, ihonalainen turvotus tai nesteke-rtymät eri osissa sikiötä ja voimakas kasvu-hidastuma voivat epäsuoraan viitata rakennepoik-keavuuksiin. "

Ja nyt pitäis tuudittautua siihen et kyl kaikki on ok, johtuu vaan kohdun asennosta? :| Kamala ku pelottaa se rakenneultra nyt. :(
En ole muuten kuullutkaan tuosta, että lapsivettä voi olla liikaa! Olen ymmärtänyt, että sitä on kuiteskin kohtu täynnä normaalissa raskaudessa. Uskoisin, että mahan koko ei kuitenkaan tätä voi kertoa?! On varmaan erittäin harvinaistakin! Uskoisin, että se on se eteenpäin kallistunut kohtu, joka pistää masun kasvamaan. Vastaavasti mun äidillä on taaksepäin kallistunut kohtu, eikä sillä näkynyt maha ennen kuin joskus 7.:llä kuulla, eli sama toimii varmasti myös toisinpäin. Mulla on ihan tavallinen kohtu, joten oma mahattomuus ei selity kallistumisella. Huh, olenkohan jo liian hysteerinen :D!??
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Jive: En muuta vielä pysyvästi, mut sinne meen muutamaksi kuukaudeksi synnytystä varten. Tukijoukkojeni ja perheeni luo :) Mie saan sieltä ilmaisen raskauden seurannan ja synnytyksen hyvässä yksityisessä sairaalassa, eli oikeestaan paremmat puitteet kuin täällä. Nyt vaan mietityttää että pitäiskö tosissaan soittaa sinne neuvolaan, vai nauraaks ne ihan kippurassa sit siellä :eek: :D
Oi, kuulostaa todella hyvältä :). Oot varmasti hyvissä käsissä! Jos oikein kovasti huolestuttaa, niin kyllä kannattaa soittaa neuvolaan, sitä varten ne siellä on. Ja ne varmasti osaa rauhoitella sinua :)!
 
Jive: Eiku mä oon liian hysteerinen :D Mut siis mie oon kuullut ja lukenut, et just liika lapsivesi vaikuttaa kohdun kokoon ja sitäkautta mahan kokoon. Usein sitä lähdetään epäilemään kun sf-mitat ei mee enää käyrille. Ja mie en osaa olla varma et tää menis ihan normaalin vaihtelun piikkiin, että olis kuitenkin ok. Mie en kyl varmaan saa ite sielunrauhaa ennenku soitan jonneki.. :/
 
DD Mulla esikoista odottaessa alkoi masu näkymään tosi aikaisessa vaiheessa. Mulla ei ainoastaan vatsa kasvanut, mutta turposin joka suuntaan. :(
Mulla oli raskausdiabetes, jota pidettiin ruokavaliolla kurissa. Sit lopussa ilmeni et oli kauheesti lapsivettä ja vaavi isohko. Lapsi on terve, eikä sen kummempaa.
Luulen et sun kohdun asento aiheuttaa sen et sun masu työntyy ulos jo nyt. En usko et sulla olisi aihetta stressata. Ja muutenkin, kaunis masu tuo on, ole vaan ylpeä! ;)
Mä oon kans "ulkomaanelävä". Kyllä noi kaikki hommat täälläkin hoituu, tosin joskus eri tavalla. :|

NullPoints + tirri 16+0
 
Täällä olis uusi porukkaan ilmottautuva... Laskettu aika on 11.12. ja synnyttämään on tarkoitus mennä TAYS:iin. Esikoista odottelen. Mielenkiinnolla olen seurannut keskusteluja koko alkuraskauden ajan, mutta jänöhousuna en ole vielä halunnut liittyä mukaan :ashamed: . Eilen kuitenkin oli rakenneultra jossa nähtiin että "Lilja/Kerkko" on kehittynyt normaalisti ja muutenkin kaikki näyttää hyvältä. Vilkas kaveri tuntuisi olevan tulossa...

Tuota vatsan kasvamista olen myös miettinyt kovin. Itellä on ylipainoa ja siksi ehkä kukaan ei ole huomauttanut mahan kasvusta mitään. Onko täällä muita ketkä eivät työpaikallaan ole kertoneet asiasta?

Keukeu 19 + 0
 
Heippa kaikille! Tänne näköjään vaan tuppautuu koko ajan lisää pömppövatsoja :D ja ajattelin itsekin liittyä vielä mukaan... Ensimmäistä odotan ja la on 26.12. Sairaala olis kätilöopisto eli KOS.
Tosta masun koosta, tuli mieleen, et siihen vois vaikuttaa kohdun suunnan lisäks myös se, jos on lyhyt selkä. Itselläni on tosi lyhyt selkä ja olen muutenki pienikokoinen, joten maha näkyy kyllä ihan selvästi jo nyt. En itse ole kovin stressaavaa tyypiä, joten odotan vaan innolla mahan kasvua entistä mahtavammaksi ;)

T: Leijona ja masupentu 16+6
 
Daa!!Oli rakenneultra ja tosiaan vaavilla lääkärin sanoja lainatakseni "kauniit rakenteet" eli kaikki normaalia-ei poikkeavaa mitään ja oli kasvanut hyvin!! Ja tämä kaikki vaikka NT-turvotus oli aluksi 4,9mm ja olen ollut ihan paniikissa 2 kk ja odottanut tätä ultraa.

Nyt vasta uskaltaa aatella enemmän tätä juttua!!!!!Potkuja en tunne vielä kuulemma siksi koska istukka on aivan edessä..

Huome aamuna mökille ja sitten aion lukea 3 romaania,ulkoilla,uida,saunoa ja löhöillä!!!
t: D+ tyttö 18+5
 
Heip masun koosta hermoilijat =)

Masun koko riippuu myös jokaisen meidän rakenteista niin, että toisilla se pysyy aika pienenä loppuun asti ja toisilla taas saattaa näyttää olevan ihan kokonaan kropan "ulkopuolella". Elikkä toisilla se vauva mahtuu kasvamaan pidempään tuolla lantiossa ja toisilla ei niin pitkään.
Mutta joo.. kyllähän se huolestuttaa jos itsellä on tunne, ettei kaikki ole normaalisti.

Mä pysyn itse rauhallisena, kun en lue liikaa tietoa joka paikasta. Joa lukisin mikä kaikki voi oikeesti mennä vikaan, niin en varmaan yhtään pystyisi nauttimaan raskaudesta..

Näissä mietteissä..

Findy :heart: 19+0!
 
Pitää minunkin kertoilla tänne vähän jotain tapahtumia... En ole kauheasti jaksanut kirjoitella kun en jaksa raportoida jokaikistä pientä muutosta mikä tapahtuu, mutta kuitenkin joka päivä luen teidän "sisäpiiriläisten" kuulumisista.

Paino on edelleenkin kilon miinuksella, kiitos navettatöiden. Maha näkyy jo selvästi ja on nyt viikkoon kasvanut hurjasti. Ilmeisesti persiistä lähteneet kilot on nyt siirtyneet tuonne eteen.

Liikkeitä -tai ainakin siksi niitä luulen- alkoivat n. viikko sitten. Välillä on ollut kipuja nivusissa ja kuulemma harjoitussuppareita kun kälylle ihmettelin oireitani. Ensi viikolla on sitten rakenneultra, ainoa maksullinen meillä ja huikeat 22 ?... Meillä tarjotaan kolme ilmaista ultraa ja sitten tuo yksi maksullinen. Eli ennen ensi tiistaita en suostu murehtimaan yhtään mitään, Jumala ottaa ja antaa oman harkintansa mukaan ja jos jotain tapahtuu, en sille mitään voi.

Kolmen päivän sisään on koettu sitten neljä syntymän ihmettä: Ensin yllätysvasikka, sitten yllätys KAKSOSET ja eilen illalla tuli vielä yksi vasikka täysin yllätyksenä kuukausi etukäteen. Kaksi juo ihan mielellään mutta on mielenkiintoista yrittää saada kahta juomaan kun eivät meinaa hoksata miten se tapahtuu.. no onneksi kehittyvät nopeaan. Harjoittelua enää jäljellä 16 h eli loppulaskenta kesälomaan alkaa!

Annukka + asukki 18+3
 
Onnea Divinalle hyvistä ultrakuulumisista =)! Täällä vielä n. 1,5 viikkoa rakenneultraan...

Findgirl, tosiaan tieto lisää tuskaa :D. Paljon vähemmän olisin hermoillut jo alunperin, ellen olisi lukenut tarinoita/todennäköisyysprosentteja keskenmenoista ym.. :). Täytyy vaan ajatella, että mulla se vauva mahtuu kasvamaan tuolla lantioalueella, kun olen vielä pitkäkin :).
 
Hei vaan!

Tänne ei kummoista, normaalia arkee. Maha on edessä jo ihan tarpeeksi, kun yrittää pyykkikoria kannella, mutta mukanahan se kulkee. Kävin eilen kampaajalla ja kummasti se vaan virkistää. Samalla kävin sovittamassa mekkoa, jota kaverini tekee ja ihana on. Löysin vielä sopivat kengät ja laukun siihen niin nyt on kaikki kunnossa huomisia hääjuhlia varten.

Ykätauti antanee jo periksi, toivotaan ainakin.

Meidän uusineiti on melko virkee liikkeissään.. välillä saa oikeesti nousta liikkumaan, että rauhoittuisi.. saapa nähdä sitten joulukuussa, että millainen tehotäti sieltä oikein tulee.

maarith Paikkakunnilla on erilaiset systeemit ja -paikat ultriin ja muihin tutkimuksiin, sehän on huomattu jo monessakin asiassa.

Aattelin kysästä tässä, että otatteko äitiyspakkauksen vai ette? Minä en ota, otin ekalle ja muille en sitten ole ottanut. Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.
 

Yhteistyössä