Joululahja ahdistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tapula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tapula

Vieras
Kuinka paljon teillä muilla menee aikuisten sukulaisten joululahjoihin?

Sama tilanne kun viime vuonna. Rahat melkein loppu ja sukulaiset ei tahdo kuunnella, kun yritetään ehdottaa, et ostetaan vaan lapsille lahjoja. Viime jouluna tehtiin lahjat itse ja saatiin todella happamia ilmeitä jouluaattona, vaikka oltiin asiasta kerrottu etukäteen. Lisäksi me aikuiset saatiin sukulaisilta tosi kalliita lahjoja, et jäätiin sitten nolosti vielä "velkaa" ja tänä jouluna pitäis sitten keksiä jotain kivaa.

Laskin et vaiks ostaisin jokaiselle jotain noin 10 eurolla niin yhteensä tosta tulis reilusti yli 200 euroa. Siihen päälle lasten lahjat ja jouluruuat niin saa taas ihmetellä et millä maksaa pakolliset menot. Typerää tällainen :(

Me ei koskaan osteta aikuisten kesken mitään. No, ostan mä äidille ja isälle joulusuklaata, mutta en muille. Jotkut aikuiset joskus ostavat meille jotain, mutta heidänkin kanssa kyllä ollaan sovittu, ettei osteta... Jos ei pysy sovitussa, on oma murhe jos ei saa mitään takaisin.

Antakaa tänäkin vuonna jotain itsetehtyä, niin eiköhän ala tajuta jutun jujun.
...Mää olen kans koittanu siirtää lahjoja enempi sellaseen itse tehtyyn / hyödylliseen / käytettävään suuntaan.
Esim isälle oon ite marnoinut silakoita, äiti sai siitä samalla pari uutta hillopurkkia. Ystävät sai itse tehtyjä karkkeja.
Äidille vein joulukukkakorin, jossa oli tulppaanin sipuleita paripussia mukana...

Kaikilla sitä tavaraa ja krääsää on kaikki paikat täynnä....

Mut uteliaisuudesta kysyisin, ett mitä ne kalliit lahjat oli?? Keli utelen lahjaideoita ;) )

Häh, ihan ihme touhulta kuulostaa tuollainen ostelu - mun mielestä itsetehdyt lahjat on ihania ja just niitä parhaita. Kyllä kai sitä kamaa rahalla saa kuka tahansa joka viitsii kaupoille vääntyä.

[QUOTE="vvvv";30370759]

Mut uteliaisuudesta kysyisin, ett mitä ne kalliit lahjat oli?? Keli utelen lahjaideoita ;) )[/QUOTE]

Saatiin lahjakortteja, toinen tais olla johonkin ravintolaketjuun ja toinen Sokokselle. Molemmat oli arvoltaan lähemmäs sata euroa. Lisäksi mies sai pullon hiukka kallimpaa viskiä ja minä sain ison rasian suklaakaupasta valittuja irtokonvehteja. Ihaniahan noi oli, mut ihan eri hintaluokassa kun meidän heille ostamat lahjat.

Lahja on eri asia kuin vaihtokauppa. Jos teillä on aikaa, kärsivällisyyttä ja taitoa tehdä lahjoja, tehkää ihmeessä! Jollekulle toiselle, jonka aika menee tilipussin lihottamiseen, voi olla luontevampaa kipaista puotiin ostamaan lahjat. Yhdelle satanen on pikkuraha ( parin tunnin palkka), toiselle viikon tulot. Yksi lahjoittaa ajastaan, toinen rahavaroistaan. Aina ei ole pakko vaihtaa. Voisiko vain ottaa tahi antaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30370722:
Me ei koskaan osteta aikuisten kesken mitään. No, ostan mä äidille ja isälle joulusuklaata, mutta en muille. Jotkut aikuiset joskus ostavat meille jotain, mutta heidänkin kanssa kyllä ollaan sovittu, ettei osteta... Jos ei pysy sovitussa, on oma murhe jos ei saa mitään takaisin.
Ap:n tapauksessahan nimenomaan EI ole sovittu, että ostetaan lahjat vain lapsille. Ap haluaisi niin, mutta ap:n sukulaiset eivät.

Ettekö voi ilmoittaa suvullenne nätisti, että tänä vuonna lahjotte vain lapsianne ja ehdottaa, että eikö se aikuisten kesken lahjojen vaihto olisi jo aika jättää taakse? Joulu kun yleensä on lasten juhla muutenkin. Voittehan sanoa, että teille ei kannata ostaa mitään koska ette aio itsekään hankkia nyt kenellekään aikuiselle mitään, turha joulusta on mitään sukuvelvollisuutta ottaa!

Meillä ei aikuiset lahjo toisiaan, ainoastaan vanhemmille ostetaan sisarusten kesken joku tarpeellinen juttu. Tavan vuoksi on turha ostella jotain tavaraa pakettiin, sisarusten kesken ongelma on se ettei kukaan oikein tarvitse mitään tai sen mitä tarvitsee, kykenee jokainen hankkimaan itsekin. Ollaan siis lasten synnyttyä jätetty ne lahjomiset, hyvän joulun toivotukset riittää.

Jos todella saitte happamia katseita viime vuoden lahjoistanne ja koitte jäävänne velkaa, niin sitä suuremmalla syyllä jättäisin kylmästi vaan sukulaiset lahjomatta.

Jos kuitenkin päädytte jotain antamaan, niin kyllä aikuiselle pitäisi riittää joku itsetehty pieni muistaminen. Ostakaa vaikka joulumakeisia ja halpoja lyhtyjä, joihin nätisti laitatte makeiset, sellofaanilla pakettiin ja nätti rusetti päälle. Tai itsetehtyjä, nätisti pakattuja jouluherkkuja, netti on ohjeita pullollaan. Nätisti paketoitu kynttilä + suklaata + kiva jouluruno. Kuinka monelle teidän pitäisi lahjat hankkia?

Aikoinaan ei uskottu, että ei osteta lahjoja toisille, niin otin jyrkemmän linjan. Sanoin, etten ota vastaan lahjoja ja en anna kenellekään aikuiselle mitään. Pari kertaa en ottanut vastaan tai jos jätettiin lahja niin kiikutin takaisin.
Raaka peli, mutta nyt kaikki tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiukka täti;30371296:
Aikoinaan ei uskottu, että ei osteta lahjoja toisille, niin otin jyrkemmän linjan. Sanoin, etten ota vastaan lahjoja ja en anna kenellekään aikuiselle mitään. Pari kertaa en ottanut vastaan tai jos jätettiin lahja niin kiikutin takaisin.

Joo mikä siinäkin on ettei uskota kun sanotaan. Viime vuonna mulle tuli lahjoja vaikka asiasta monta kertaa mainitsin, itse en hommannut kenelekään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiukka täti;30371296:

Miksi pitää pilata toisten antamisen ilo? Lahjat ei tosiaan ole mitään vaihtokauppaa, muuta ei tarvitse antaa vastineeksi kuin kiitos. Mutta tuo lahjojen palauttaminen on todella tylyä ja epäkohteliasta.

Aloittajalle, oletko kertonut tiukasta rahatilanteestanne sukulaisille? Jos olet, samalla sanoen että teillä ei ole tänä jouluna varaa ostaa muille kuin lapsille lahjoja, ei pidä ottaa mitenkään negatiivisesti jos sukulaiset silti lahjoja teille ostavat. Jos ovat ihan normaaleja ihmisiä, haluavat vain ilahduttaa teitä eivätkä todellakaan odota samanarvoista lahjaa vastineeksi.

Mä ilmotin joskus 10 vuotta sitte etten enää osta joululahjoja kuin omille lapsille ja toivon ettei kukaan myöskään osta meille mitään. Tai no siis en mä siihenkään mennes ollu ostanu ku siskolle ja yhdelle toiselle sukulaiselle ja niitten lapsille. Ja näille kahdelle siis ton ilmoituksen laitoin, sisko oli vaan tyytyväinen, tuo toinen henkilö suuttui.
Mutta en nähny mitään järkeä ostaa aikuisille jotain krääsää ja monelle lapselle jotain pientä (varsinki ton suuttuneen sukulaisen lapsille piti olla useampi paketti) sen sijasta ja sit te sain krääsää ja lapset monta pakettia joista ei löytynyt toivottuja juttuja. Ton päätöksen jälkeen pystyin panostamaan siihen et omat sai toivottuja lahjoja. Eikä tarvinnu enää tuskas ravata kaupois miettimäs mitä järkevää sais suht pienellä rahalla.

Meillä ei aikuisille osteta. Jokainen laittaa itselleen pukinkonttiin oman pakettinsa, jotta lapsella on sitten mitä jakaa. Ei tule hutiostoja eikä kenellekään kerry turhaa krääsää nurkkiin.

Hiukan kummastuttaa kyllä ap:n läheisten lapsellisuus, että joululahjoja on saatava vaikka toisen selkänahasta repien.

Jos olisin ap, en vain ostaisi mitään. Sanoisin ettei ole vara ja lahjarahat menee lapsiin, piste. En olisi huomaavinani nyrpeältä ilmeitä. Jos jäisin seuraavana jouluna ilman lahjoja, ihan sama.

Aloittajalle, oletko kertonut tiukasta rahatilanteestanne sukulaisille?

Ollaan, mut sukulaiset ei halua uskoa, koska me ollaan molemmat töissä. Ja siis lasten lahjoista ollaan aina etukäteen kyselty ja ostettu sitten mieleinen ja tossa samassa yhteydessä sanottu, et me aikuiset ei haluta mitään lahjoja ja et me ei osteta aikuisille mitään. Viime vuonna tehtiin piparkakkutaloja, vietiin itsetehtyä mehua ja hilloa tuliaisiksi ja tehtiin pieniä "herkkukoreja".

Mulla menee lahjoihin vuosittain vissiin 600-800e. MUTTA ostelen niitä pitkin vuotta. Huvittaa aina nää "yhyy joulu tulee eikä oo varaa ostaa lahjoja!!!11!!1" Hyvänen aika, aloittakaa niiden hamstraaminen aiemmin! Tällä viikolla just ostin kahdelle lapselle lelut, joiden normaalihinta oli 52e, alessa 12e. Että tällä tavalla ei tartte ostaa sitä halvinta krääsää.

Itse aloittajana joko sanoisin muille, että aikoo ostaa lahjoja vain lapsille, ei aikuisille ja heille saa ostaa lahjat jos välttämättä tahtoo, mutta ei ole odotuksena niitä saada.

Tai toinen vaihtoehto on tehdä lahjat edelleen itse. Vaikka pari kinuskikonvehtia per lahjansaaja ja nätisti pakattuna.

Voi vitsit olisin ikionnellinen, jos joku viitsisi tehdä mulle piparkakkutalon! Tai noita muita mainittuja. Me emme anna lahjoja muille aikuisille kuin vanhemmillemme. Joskus toki jos tulee joku tosi hyvä idea, saatetaan antaa sisaruksille, mutta silloin iloitaan antamisen ilosta ja hykerrellään kun päästään yllättään eikä tosiaankaan odoteta vastalahjaa.

Yhteistyössä