Joulukuun vauvat 2012

Heippa!
Täällä tullaan mukaan.
Poika syntynyt 29.12.2012 rv 38(+2), 55cm ja 4375g.
Käynnistetty synnytys lapsen koon takia :)

Sairaalasta lähdettiin parin päivän jälkeen, mittoja 55cm ja 4050g. 2 vko neuvolassa poika oli kasvanut jo kovasti, 57cm ja 4500g! :)

Meillä lähti vauva arki loistavasti liikenteeseen! Ekat kaksi viikkoa meni hyvin, vauva nukkui yöt päivät 3-4h putkeen, oli hetken valveilla ja söi ja nukkui taas! :)

Nyt on ongelmaksi tullut puklailu, välillä tulee kaaressa kaikki ulos mitä on sisälle mennyt. Nan1 ja äidinmaito(pullosta) ruokana, äidinmaito tulee helpommin ulos... Vauva syö hyvin, puklailun jälkeen "hamuaa tissiä", jääköhän nälkä?

Miten teillä nimiäiset/ristiäiset, milloin pidätte(minkä ikäinen vauva on) ja jos saa udella, niin mitä nimiä nuorisolle tuli/tulossa?
Meillä on tuossa maaliskuun kolmantena viikonloppuna(vauva vajaa 3kk) nimiäiset ja vauvalle tulossa nimi Wiljam "Vili" Juhani :)

Ja itse olen imettämisen lopettanut kivun takia, imetäminen sattui niin paljon, että maidon tulo pieneni niin, että piti ottaa tuo korvike rinnalle.. Nyt kun vaan pumppaan, niin on maitoa tullut vähän enemmän, melkeen riittää pelkkä pumpattu maito(jos ei tulisi niin paljon ulos)..

Pippariina: :LOL: Täytyy kyllä myöntää, ettei tuon paremmaksi varmaan pysty pistämään! Ja tuo vahingon ilo-juttu pitää niin paikkansa! :) Meinasin pudota tuolilta, kun luin juttusi... Sait täyslaidallisen kaikesta siitä, mitä ikinä vain voikaan saada. ;)
Meillä myös jännitin sitä, miten arki kolmestaan lasten kanssa lähtee rullaamaan ja aluksi se tuntui lievästi haastavalta opetella jälleen uusi rytmi pojan eskariaamuiksi, mutta kyllä se nyt alkaa jo sujua rutiinilla. Yöunet jäävät viikolla aika vähiin eikä sitä aamuisin olo oikein ruusuiselta vieläkään tunnu, mutta viikonloppu korvaa pahimman unenpuutteen. Yritän myös joka tilaisuuden tullen nukkua päivisin/iltaisin, etten olisi kuin bebaan ammuttu karhu jokaisena päivänä... ;)
Tyttö nukkuu öisin välillä levottomasti, pulpauttelee tuttia suustaan ja sitten rupeaa kitisemään sitä takaisin. Näin yleensä pari tuntia syötöstä ja sitä saattaa kestää tunninkin ajan. Sitten nukahtaa ehkä tunniksi ja sitten onkin jo nälkä ja taas kitistään. Toisinaan mieheni on noussut yöllä syöttämään, vaikka töissä jo onkin, koska olen itse ihan loppu. Jos edes 2 tuntia saa keskeytyksettä nukkua, sekin tuntuu ruhtinaalliselta!
Muutaman kerran on tyttö vastaavasti vetäissyt 5-6 tunnin yhtämittaiset unet, mutta ne ovat ainakin vielä aika harvassa. Toivossa on hyvä elää, että jossain vaiheessa saadaan kaikki nukkua kunnon yöunet... samaan aikaan... :)

LilMy: Meillä poika aikoinaan puklasi (jos sitä nyt enää puklaamiseksi voi sanoa) kaaressa maidot ulos. Sitä tutkittiin Jorvissa perinpohjin, mutta muuta syytä ei löytynyt kuin että mahdollisesti nenä-maha-letku oli jotenkin päässyt ärsyttämään sisuskaluja (jouduttiin syöttämään letkulla, kun söi niin huonosti pullosta).
Tyttökin puklaa välillä aika vauhdilla, välillä ei ollenkaan. Syö nania, syö hyvin ja paino nousee. Olen huomannut, että varsinkin ennen hikkaa tai kakkaa tuntuu puklaavan enemmän ja herkemmin, vaikka olisi kuinka röyhtäyttänyt. Ja välillä tyttö suorastaan ahmii maitoa pullosta, että sekin voi olla syynä pulautteluun. Olenkin nyt tauottanut juomista niin, että säännöllisin väliajoin otan pullon pois suusta hetkeksi ja sitten jatketaan, ennen kuin huuto alkaa... ;) Myös puolessa välissä syöttöä röyhtäytetään, mutta aina siitäkään ei ole hyötyä. Jos on isosti pulautellut, nälkä tulee selvästi nopeammin.
Tyttö on nyt vajaat 2 kk ja ristiäiset ovat 23.2. Nimeksi ollaan ajateltu Nea Kristina. :)

Joo, mä olen kans yhdistäny noi kaaressa lentävät maidot kakkaan/pieruihin, jolloin järkäilin itsekseni, et maha vääntää ja sit ku jätkä vääntelehtii, ni tulee herkemmin ylös.. Mulle kyllä sanottiin et ku äidin maito tulee melkeen järjestään ulos, ni poika ois allerginen sille ja käskettiin miettiä omia allergioita ja jättää ne pois ruokavaliosta ni jos pysyis paremmin, mutku mä olin allerginen mm. maidolle, kalalle ja kananmunalle, ni en kyllä ole jättämässä niitä pois ruokavaliostani, joten poika saa vaan enemmän nania mikä sit pysyy mahassa..

Lunatar: Onpas kaunis nimi tytölle tulossa! Itse kun nimiä mietin ennen ku sukupuoli selvis, niin Kristina oli meillä vaihtoehtona tytölle toiseksi/kolmanneksi nimeksi :D

LilMy: Mulla oli sama juttu, että imetys sattui ja sit pumppasin maitoa pumpulla, ja osaks annoin korviketta, mut sit loppujen lopuks aloin antaa vauvalle pelkästään korviketta, kun en ehtinyt enää tarpeeks usein pumpata ja maito alkoi vähenemään.

Meillä oli ne ristiäiset viime sunnuntaina eli kun vauva oli 6 viikkoa vanha ja vauvan nimeksi tuli Samuli Juho Elias, Juho on myös mun miehen toinen nimi niin sen takia vauvakin sai sen yhdeksi nimekseen. :) Vauva sai kaikkia kivoja lahjoja ja osa on nyt viety kaiverrettavaks. Muutenkin ristiäiset meni hyvin ja kaikki sano et meillä on kiltti vauva ja ihmetteli kun ei itkeny yhtään kun kastettiin jne..Sit moni halus pitää vauvaa sylissä jne.. :) Vauva sai 5 kummia, joista kaks on ns. haltijakummeja kun ne ei kuulu kirkkoon. Meidän vauvalle taitaa tulla ruskeat silmät, kun nyt jo näyttää ruskeilta ja mun miehelläkin on sen väriset silmät :)

Lunatar: Samuli syö kans korviketta jotain 120-130ml kerralla ja noin kolmen neljön tunnin välein, vaihtelee kuitenkin vähän..Ostettiin eilen sellasia tuttipulloja, joista ei pitäis mennä ilmaa mahaan, kun vauvalla on aika paljon ilmavaivoja. Toivottavasti noi auttais.

Meillä on nyt tullu kaaressa kaikki äidinmaito ulos, joten itse kanssa varmaan siirryn pelkkään tuohon korvikkeeseen, turhaan sitä äidinmaitoa juottaa, kun se on kaks sekunttia ni on pitkin maita ja mantuja... :/

Catsi: Oo, mitäs ne semmoset pullot on?! Voisin ittekkin niitä kokeilla, kun tuolla vääntää niin paljon et unet sen takia välillä menee :/

Moikka!

En oo aikasemmin saanu aikaseks kirjoitella, joten yritetäänpä nyt :)

Suomi24:lta tuttu minäkin, samalla nikillä siellä kirjottelin. Olen 24-vuotias, yhden lapsen äiti Kymenlaaksosta. Meidän tyttö syntyi 9.12. mitoin 52cm ja 3340g, nyt on siis reilut 6vko ja eilisen neuvolakäynnin tuloksena tuoreet mitat on 56,5cm ja 4760g. Meillä mennään täysin rintaruokinnalla, ja hyvin tuntuu toimivan, typy kasvaa hyvin, eikä lisäruokaa tarvita :)

Ristiäisiä meillä vietetään viikon päästä lauantaina, 2.2., ja mennään miehen kanssa samalla naimisiin. Mies halus, että vauvan nimi pidetään salassa siihen asti, joten en uskalla sitä tännekään vielä paljastaa :) Kolme etunimeä tytölle tulee, eikä nimen valinta meillä ainakaan ollu kauheen helppoa! Meillä ei kummankaan suvussa oo "periytyviä" nimiä, ja nää tulevat nimet onkin meidän vapaasti valitsemia.

Lunatar: Mun miehellä on 5-vuotias tytär edellisestä suhteestaan, tytön nimi on Nea-Maria Kristiina :)

Kukahan sitä puhui, että vauvan silmät alkaa muuttua ruskeiks..? Täällä on sama juttu - tosin kummallakaan meistä vanhemmista ei oo ruskeet silmät :)

Meidän tyttö ei oikeestaan puklaile, ihan tosi harvoin vaan. Isompana ongelmana meillä on ilmavaivat, jotka joinain päivinä vaivaa enemmän, joinain vähemmän, mut vaivaa kuitenkin! D-vitamiinit teki vauvan olon tosi pahaks, ja reilun viikon käytön jälkeen (sillä minimiannostuksella, 1-2 tippaa) päätin et en kiusaa pientä enää, ja lopetin ne :p Joku viikko sitten aattelin testata uudestaan maitohappobakteerien kanssa, josko olis parempi, mut vielä ne aiheutti sen verran tuskaa, et ne on taas toistaiseksi tauolla.. Noihin ilmavaivoihin ja niiden aiheuttamaan tuskaan ei auttanu Cuplatonit tai Disflatylit, tuli itelle tosi paha olla vaan, kun toinen itkee tuskissaan, eikä mitenkään voi auttaa :(

Miten teillä muilla on rytmi löytynyt vauva-arkeen? Miten teidän lapset nukkuu? Meillä heräillään 8.30-9 aikaan, syödään ja hoidetaan aamutoimet, sen jälkeen hengaillaan noin 12 asti (ellei yöllä oo ilmat vaivannu pahasti, jolloin typy ottaa päikkärit 10 aikaan), sit syödään ja vauva nukkuu yleensä 3-5 tuntia, sit taas syödään. Yleensä vauva jaksaa illan olla hereillä, tai ottaa muutamia pieniä torkkuja, kunnes 21-22 aletaan iltapuuhille ja nukkumaan. Öisin tyttö syö kahdesti, noin 2-3 ja 5-6 aikaan. Meillä vauva nukkuu suurimmaksi osaksi yöt meidän sängyssä (alkuun oli niin paljon helpompaa, kun mun liikkuminen oli synnytyksen jäljiltä aika vaikeeta), mut nyt on alettu vähän treenailemaan tota omaan sänkyyn nukahtamista, joskus onnistuu paremmin, joskus huonommin :)

Loppuun vielä kirjavinkki: sain joululahjaksi Eve Hietamiehen Yösyötön, ihan superhyvä kirja, ja tosi helppo- ja nopealukuinen! Kirja kertoo isästä, joka yllättäen jääkin kahden vastasyntyneen poikansa kanssa. Tosi koukuttava :)

Palataan! -Emma & typsy

SSL
Moi!

Käyttääkö joku teistä kantoliinaa? Mulla toi liina on mutta en oo sitä käyttäny oikeestaan ollenkaan. Nyt tässä samalla just kattelen noita sitomisohjeita :)

Meijän ipana on sellanen tississä roikkuja että olis kiva oppia sellanen sidonta missä voi samalla sitä syöttää..
Meilläkin siis ipana saa vaan rintamaitoa ja hyvin on sillä kasvanu, vähän liiankin hyvin :p

LilMy: Niitä tuttipulloja on ainakin Ainu ja Philips Avent merkkisiä, mistä ei mee ilmaa mahaan. Me ostettiin niitä Ainu merkkisiä ja niissä on ainakin pohjassa sellanen venttiili mistä ilma poistuu pois. Niitä käyttää sellasetkin kenen lapsilla on koliikkia, kun koliikkikin johtuu ainakin osaks just ilmavaivoista jne..Se meidän tuttipullo on koko nimeltään siis Ainu MAM Anti-Colic-tuttipullo.

Mä en oo vielä kokeillu kantoliinaa, mut saan sellasen lähiaikoina lainaan ja samalla opettelen sen käyttöä. Se on kuulema hyvä, kun pystyy tekee sit kaikkea, kun vauva nukkuu ja on siinä ja vauvakin näkee samalla kaikkea. :)

Meillä on 2kk neuvola ja mun jälkitarkastus ens viikon torstaina, vauva saa sit sen rota-rokotuksen.

SSL
Oon käyttäny tota rintareppua ja se on kyllä kätevä! Menee muutama minuutti nii vauva nukahtaa siihen, ja sit voi rauhassa siivota yms.

En tiä mikä tota ipanaa viime yönä vaivas, mutta heräs siinä neljän aikaa, ja yritin tarjota sille ruokaa, niin se otti, sylkäs pois, ott, sylkäs pois jne varmaan 45minuutin ajan, ja siinä samalla kitis.. Mulla on kyllä antibiootit menossa(rintatulehdus), et jos ne sitte vaikuttaa. Oon niitä kyllä jo viikon syöny, eikä oo vauvalle tullu mitään. :) Syön maitohappobakteereja ehkä niistä on jotain apua.

Te jolla on vaan yks lapsi, eli tää pikkunen vauva, niin mitä te teette päivisin? Tai ootteko meinannu alottaa jonkun harrastuksen? Mun päivät on hirveen tylsiä, vaikka kuinka siivoisin, tai tekisin jotain, niin aikaa on hirveesti.. Ja jotenki koko ajan sellanen olo että lintsaan jostain :D Ihanku ens viikolla pitäs mennä esim töihin, vaikka mullahan on tässä vuoden loma :) tai 'loma' :)

Catsi/ Meillä muuten taitaa noita pulloja olla :eek: tai siellä on pohjassa semmonen kumi, et ku imee tarpeeksi, ni se avaa ilmatiet ulos...

SSL/ Mä katon TV:tä ja/tai olen koneella, jos on lämpimämpää kun -5, niin käydään koirien kanssa pidemmällä lenkillä.. Yritän kanssa keksiä tekemistä, joskus meen kaupunkiin/cittariin kahville jonkun ystävän kanssa ja tossa ihan vieressä asuu yks ystävä joka on 3v lapsensa kanssa kotona, niin sen kanssa paljon kyläillää... Mut toisaalta aika "tyhjän panttina" mäkin päivisin olen ja poden välillä vähän huonoa omatuntoa ku mies on koulussa ja mä en tee mitään :D
Mut toisaalta mun menee aika ihan hirveän nopeasti :eek: Yht'äkkiä huomaa et on jo ilta tai et onki jo pari päivää/viikko menny...

Olipas ihmeellinen viime yö.. poika heräsi vain kerran(!!) syömään kolmen aikaan. Tosin kyllä tankkasi ilta kasista puoli yhteentoista rinnalla sängyssä. Kuudelta tyttö sitten heräsi huutelemaan "moi" oman pinniksen laidalta.. niin se tämäkin aamu sitten lähti käyntiin. Tosi pirteä olo kun toissa yönä poika heräsi 1-1,5 tunnin välein syömään. Olikohan tiheän imun kausi? Vai olikohan se vaan esimakua.. yleensähän se on tässä 3 viikon kieppeillä.

Huomenna on meno neuvolaan aamulla. Saa nähdä mikä on paino ja pituus. Nyt olen jo siirtänyt koon 50 vaatteet odottamaan nettikirpparille myyntiin laittoa.. 56 koon bodyt menettelee, mutta osittain on jo koon 62 bodyjakin käytössä. Hassua kun tytön kohdalla koon 50 vaatteet menivät päälle kuukauden ikäiseksi ja koon 62 vaatteet tulivat käyttöön vajaan parin kuukauden iässä. :D

Minä ostin pojalle niitä relan D-vitamiini tippoja.. siis niitä missä on maitohapot samassa. Hemmetin kalliita, mutta ajattelin noiden mahavaivojen kanssa pelata varman päälle. Sen lisäksi on cuplatonit käytössä, joita annan kolme-neljä kertaa päivässä. Pahimmilta mahaongelmilta ollaan vältytty toistaiseksi.. ne pienetkin mahakipruilut loppui kun jätin aamukahvin pois :ashamed: olisi pitänyt tajuta niiden osuus jo aikaisemmin. Syön itsekin maitohappobakteeri tabletteja.. niiden käytön aloitin raskauden vikalla kolmanneksella kun jostain luin sen ehkäisevän koliikin ja mahavaivojen syntymistä vauvoilla kun niitä syö raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen ekan kolmen kk ajan. Täytyy pitää peukkuja, ettei mitään mahanpuruja tule vauvalle..

Poika puklaileekin vain silloin kun on syönyt överit ja jos on ilmakupla mahassa odottamassa röyhtäytystä.. röyhtäisyt ovat kuin ison miehen suusta :D :D Helppo on röyhtäyttää.. ei tarvitse kuin nostaa olkapäälle niin heti tulee. Tytön kohdalla sai heiluttaa ja hetkuttaa ikuisuuden ennen kuin tuli mitään jos tuli edes silloin. Toissa yönä hoksasin, että riittää kun nostaa nukkumaan hetkeksi minun mahan päälle mahalleen niin kohta tulee röyhtäys.. ei tarvitse edes itse nousta istumaan. Tosin saatetaan nukkua samassa asennossa sitten seuraavaan syöttöön saakka.

Meillä tais sitten jäädä pelkkä imetys ruokinnaksi. Pari iltaa sitten menin tytön kanssa saunaan ja ja sanoin miehelle, että antaa tuttelia jos alkaa olla nälkäinen. Eipä ollut kelvannut tuttipullosta maito... No, näinhän se meni tytönkin kanssa.

Jahas.. poika heräsi.. täytyy mennä :)

SSL: Kyllä mullakin on välillä päivisin tylsää kotona, varsinkin jos ei pääse vauvan kanssa vaunulenkille. Olis kiva, jos ois joku tuttu kenellä ois kans vauva, niin vois yhessä käydä vaunulenkeillä ja vaikka keskustassa jossain jne..Oon aatellu et voisin jossain vaiheessa käydä siellä paikassa missä on muitakin lapsia ja äitejä..

Taas on aika huono ilma ja lunta sataa aika paljon niin ei taida päästä ulos. Onneks eilen käytiin, mut oli kyl aika kylmä tuuli eilen, vaikka pakkasta ei ollukaan paljon. No huomenna pitäis olla parempi ilma vissiin.

SSL
Meillä toissayönä vauva nukku 6,5h putkee! Ihanaa. Viime yönäkin heräs vaan kerran. Toivottavasti tää pysyy! :)

Nyt tää aamu onkin mennyt syödessä, tuntuu että koko ajan saa olla imettämässä.
Ja jos vauva ei syö, se nukkuu kantoliinassa tai repussa, joten vaikka kädet on vapaana niin vauva lähellä kuitenkin koko ajan.. Josko jonkun ajan päästä viihtyis ittekseen vaikka sitterissä, koliikkikeinussa, tai leikkimatolla :)

Pippariina minkäs kokonen poitsu teillä on? :) Meillä tyttö mahtuu vielä 50cm bodeihin, mutta kohta varmaan 56cm on parempi. Viime neuvolassa tyttö oli 4080g ja 53,5cm.

Hei kaikki! Pitkästä aikaa ehdin/jaksan päivitellä tänne kuulumisia. Meillä on tilanne koliikin suhteen alkanut vähin erin helpottaa. :) Massiivisemmat itkujaksot painottuvat iltaan/alkuyöhön ja välillä nukutaan jopa 3h pituisia unipätkiä, jei! Pahin väsymys alkaa itselläkin helpottaa, kun ei tarvitse 1,5h välein olla vauvaa heikuttamassa. Meidän vauva sai viime su nimen Viljami Armas Samuel. <3 Huomaa, kun saa unta, niin on alkanut nauttia vauvasta nyt paljon enemmän, kun ei ole itselläkään itku enää niin herkässä. Vauva seurustelee jo paljon ja naureskelee ja hymyilee. Ensi ma uskallaudutaan ekan kerran vauvakerhoon, jos vaikka ei menisi ihan pelkäksi huutamiseksi. Ensi viikolla meinaan aloittaa myös jumpan ohjatussa ryhmässä. :) nim.merk. 10kg edelleen vyötäröllä! (not so nice)

SSL: eilen oli neuvola ja poika on 56cm pitkä ja 5100 g. Eli ihan hyvän kokoinen tapaus :) huomenna tulee syntymästä tasan neljä viikko täyteen. Kauhean nopeasti on kyllä aika mennyt!

Eilen tuli pojan kelakortti postissa.. Nimi on siis jo virallisesti olemassa, mutta nimiäiset ovat vasta 16. ensi kuuta, joten pidän siihen saakka vielä nimen salassa. Pari viikkoa sitten kävin jo avaamassa tilin ja laittamassa sijoitusasiat kuntoon pojalle :D lapsilisistä menee 50 e/kk molemmille lapsille tilille jemmaan isompia hankintoja varten ja sijoitukseen menee myös osa pidemmän ajan hankintoja varten.. Eipähän tarvitse aikanaan miettiä mistä nyhdetään rahat jos lapsi haluaa lähteä vaihtoon tms.

Tänään kävin muksujen kanssa ekaa kertaa yksin kaupungilla ja olipa yllättävän helppoa. Tuplarattaat näyttävät saavan kunnioitusta (vai onko se ennemmin sääliä?) :D muilta ja ovia auottiin meille joka paikassa. :) Ainut tenkkapoo tuli kun parkkihallista tultuani ulos totesin rattaiden kaikki ilmakumirenkaat tyhjiksi. Enpä ollut tajunnut tarkastaa koko asiaa kun tytön yhdistelmärattaat ovat umpikumiset.. Nyt oli nuo tuplat ekaa kertaa käytössä. Piipahdus lähimpään urheiluliikkeeseen ja tyhmän blondin esittäminen sai aikaan sen, että kohta olin takaisin kadulla renkaan täynnä ilmaa ja kuluitta: :) olipas hyvä palvelu intersportilla!

Eilen oli 2kk neuvola ja vauva sai rokotuksen suun kautta, saa nähä tuleeko sivuvaikutuksia, mut toivottavasti ei tuu. Vauva oli kasvanu hyvin, paino oli nyt 5600g ja pituus 60,2cm. Neuvolatäti sano et pitkä poika ja tuleekohan siitä koripalloilija :) Sit oli kirjottanu neuvolakorttiin että suloinen ja pitkä vauva jne.. :) Sano neuvolassakin, että vauvalla on ruskeat silmät, et kai ne sit jääkin ruskeiksi, kun on jo nyt sen väriset? Mulla se katto neuvolassa painon, hemoglobiinin, verenpaineen, virtsan ja jutteli ehkäisystä jne.. Kaikki oli mulakin ihan hyvät. Sit lääkäri tekee jälkitarkastuksen ens viikon torstaina ja tekee sisätutkimuksen jne..Sieltä saa sit sen jälkitarkastustodistuksen mikä pitää toimittaa Kelaan vanhempainrahan maksua varten..Kiva, kun vauva on alkanu paljon hymyilee ja "juttelee" :)

SSL
Tuliko teillä Catsi jotain siitä rokotuksesta? Vauvojen silmien värihän muuttuu kahden vuoden ikään asti, joten en tiä voiko sitä noin aikaisin sanoa :) Ehkä ruskeesta voi ku se on niin vahva väri? :) Meijän vauvalla on kirkkaan siniset silmät, ja jokskun sellasiks ne varmaan jää, kun mulla on siniset silmät ja miehellä myös..

Eilinen päivä oli kyllä niin tylsä että toivottavasti tästä tulis kivempi! Vauva nukahti eilen aamulla puol11, ja sen jälkeen nukku iltaseittemään asti, heräs vaan välillä syömään. Välillä oli pakko kattoa että onko se hengissä, kun niin hyvin nukku.

Pippariina hyvä että sun kaupunkireissu sujui. Täälä mun mielestä ei oo kivaa vaunujen kanssa, vaikka onkin ihan yhden hengen vaunut, kun ei kukaan väistä, eikä todellakaan avaa yhen yhtä ovea, ja sit vanhuksilla on joku semmonen luulo että niitä väistetään vaunujen kanssa vaikka ojaan asti

Sippura hyvä että teillä on itkut vähentyneet! Meijän ipana itki pari iltaa, vaikka oli vaippa vaihettu, maha täynnä maitoa, ja se oli kamalaa kun ei sitä saanut hiljaseks.. Itku tosin kesti n. 10min, mutta se oli jo kamalaa, ja kaikki koliikkiivauvojen äidit on kyllä uskomattoman vahvoja! En tiä miten mun pää kestäis sellasta itkun kuuntelemista päivästä toiseen.

Te jotka imetätte, onko imetys lähtenyt hyvin käyntiin alkuongelmien jälkeen? Mulla meinas alussa usko loppua kun sattu niin paljon, ja en yhtää tienny tuleeko sitä maitoa tarpeeks jne. Nyt imetys onneksi sujuu, vähän harvemmin sais vaan toi lapsonen syödä :)

Hyvää viikon jatkoa ja hyvää Runebergin päivää! :)

Voihan apua! meillä luultavasti jonkin sortin mahatautia(tai sit ylisyöntiä) kun eilen illalla lensi maidot kaaressa ulos, yöllä samaten.. aamulla ja päivällä näytti jo paremmalta, mut nyt tuli taas "iltapala" kaaressa sänkyyn :( ja ton pojun maha pitää kauheen murjaisun just ennen oksennusta :eek:

SSL: Ei siitä rokotteesta tullu silleen mitään, mut oon ihmetelly et miks vauva alkaa nykysin aina syönnin jälkeen kamalasti itkemään ja vauvalla on paljon ilmaa mahassa. Neuvolasta sano et pitää kokeilla eri korvikemerkkiä ja nyt ollaan kokeiltu Tuuti-merkin tilalle Nan:ia mut vieläki sama juttu. :( Onko kellään ollu samanlaista? Mulla oli eilen jälkitarkastus ja kaikki oli hyvin ja haavakinparantunut tosi hyvin kuulemma jne..

Täytyy vielä lisätä et meillä ei oo auttanu vauvan ilmavaivoihin cuplaton eikä se disfatyl eikä näköjään ne anticolic tuttipullotkaan oikein auta. :( Mut nyt kahtena yönä vauva on nukkunu 6h putkeen heräämättä syömään :)

Heippa! Olen käynyt lukemassa teidän kuulumisia, mutta en saanut aikaiseksi rekisteröityä :D Vieläkö muistatte minut?

Meidän vauva-arki on lähtenyt käyntiin ihan mukavasti. Alussahan jouduttiin syöttämään vauvaa kolmen tunnin välein päivät ja yöt, kun syntyi niin pienikokoisena. Herätyskellon kanssa mentiin yöt, koska vauva itse olisi nukkunut pidempiäkin pätkiä kuin kolme tuntia...Kun päästiin painon kanssa 2700g, saatiin lupa lopettaa kellon mukaan syöttäminen öisin, mutta päivisin piti edelleen syöttää 3-4 tunnin välein. Kolmen kilon ylityksen jälkeen tuli lupa lopettaa kellon mukaan syöttäminen kokonaan :)

Nyt tyttö on 2kk vanha, painoa 4160g ja pituutta 54,5cm. Vaatteissa menee vielä koko 50, pari 56cm bodia on nyt otettu käyttöön. Hirveästi vaihtelee koot, osa 56 senttisistä on vielä tosi isoja, osa sopivia. Osa 50 senttisistä jää jo pieniksi, osa on sopivia. Päivisin syö 2-4 tunnin välein. Yöllä vetää 6-8 tuntia unta putkeen! Yleensä 7 tuntia, jonka jälkeen noustaan vaipan vaihdolle ja syömään, sitten nukutaan vielä kolmisen tuntia :) Päivisin on tyytyväinen. Ei itke, eikä kitise. Seurustelee ja juttelee jo tosi paljon, hymyilee kovasti ja on kaikinpuolin tyytyväisen oloinen. Voisin siis sanoa, että melko helppo vauva tähän saakka :D

Alussa oli vatsavaivoja. Kokeiltiin Rela-tipat ja Cuplatonit. Lopulta apu löytyi Disflatylista ja vatsavaivat alkoi helpottaa. Nyt on vähentyneet ihan huomattavasti. Joskus aamuruokailun jälkeen on pientä vatsavaivaa, kun syö niin ahneesti. D-tipat vaihdettiin jo heti alkuunsa, kun neuvolasta saadut sai muuten niin iloisen vauvan tosi itkuiseksi.

Meillä mennään ihan täysin korvikkeella. Ehkä tuo juuri sen takia on niin tyytyväinen ja nukkuu hyvin, kun saa vatsan aina täyteen? :D Alusta asti on ollut hyvä nukkumaan. Vuoden vaihteen aikoihin meni viikon verran, että yöt oli levottomia, mutta nyt on jo pitkään nukkunut niin, että tulee oikeastaan vain se yksi aamusyöttö, eikä yösyöttöjä ollenkaan. Päiväunia ei hirveästi nukukkaan. Lyhyitä pätkiä 10min-60min yleensä. Joskus saattaa nukkua pidempäänkin, mutta harvemmin. Onneksi ei kuitenkaan vaadi kokoaikaa sylissä roikottamista, vaikka hereillä onkin.

Lyhyesti: Vauva on aivan ihana ja tähän saakka vauva-arkikin on ollut helppoa :) Varmasti hyvin nukutuilla öillä on tekemistä hyvän mielialan kanssa. Yöt menee paremmin kuin loppuraskaudesta ;)

SSL
Meillä on kanssa välillä tollasta että itkee samalla kun syö, luulen että se johtuu siitä kun multa tulee niin paljon maitoa niin vauva hermostuu kun sitä vaan tulee ja tulee.. Välillä mietin imettämisen lopettamista, kun vauva syö päivisin aika usein, ja varsinkin iltaisin, niin olen todella kiinni vauvassa. Muutaman kerran olen pumpannut maitoa, että voin olla pari-kolme tuntia poissa :) Täällä aika moni tuntuu antavan korvikkeita :) Saanko kysyä että miksi ette imetä? Sehän on jokaisen oma asia, eikä tee kyllä mun mielestä kenestäkään huonompaa äitiä.

Yhteistyössä