~*~ Joulukuun tonttuset 2013 touko- ja kesäkuussa! ~*~

Moi kaikille. Vieläkö mahtuu mukaan yksi joulutontun odottaja ? :) Meillä siis kolmatta pikkuista odotellaan, poika täyttää syksyllä 6 v ja tyttö 4 v. Minä 29 v ja mies 37 :)
Syyselo la 13.12 kolmas lapsi ja sairaalana Tays
 
Mullakin kyllä pientä kateutta herättänyt keskustelun siirtyminen facebookiin, mutta toivottavasti ryhmässä otetaan avoimesti vastaan vielä elonmerkkien löytymisen jälkeenkin :) Itsekin tosiaan tein sen ratkaisun, että haluan mukaan liittyä vasta sitten, kun on varma tieto siitä, että masussa joku asustaa. Noh, onneksi enää viikko ultraan ja olen kyllä miettinyt, että jos lääkäri keskiviikkona löytää sydänäänet, niin liityn kyllä siinä vaiheessa, vaikka eihän sitä voi sydänäänistä vielä sanoa, että vauva on kunnossa.

Tuli siitä muuten mieleen nolo tapaus. Tuossa taannoin juttelin raskaana olevan naisen kanssa, joka oli menossa vähän ajan päästä ultraan. Kerroin hänelle, että itse pelkäsin jostain syystä kamalasti, että vauvalla ei ole aivoja ja naureskelin vielä vähän päälle, sillä ajatuksella että onhan se tosi harvinaista. Noh, tämä nainen vakavoitui välittömästi ja kertoi, että hänen edellinen raskautensa oli keskeytetty nimenomaan vauvan aivottomuuden takia...
 
Huh.. yhden päivän lintsasin ja olin lukematta niin jo on tullut uutta pinoa ja paljon tekstiä ja kaikenlaisia uutisia. =)

Eilen oltiin kaveriporukalla terassilla ja miehen ystävä omalla tavallaan onnitteli mua kahden kesken, no olin ihan suu auki että joko sullekkin on juoruttu. Totesi vain että kyllähän tuo "pömppö" jo näkyy että muutaman lapsen isänä kyllä huomaa tuollaisen asian. :D No ilmeisesti on jo tässä vaiheessa vaikea peitellä tätä pömppöä kun aikaisemmin ei minkäänlaista mahaa ole ollut. Oon kyllä toistaiseksi jo heittänyt hyvästit sixpackille ja lautavatsalle mutta tuli aika yllätyksenä että nyt jo muutkin kiinnittää huomiota :D

Täällä myös eka neuvola takana ja oli mitä ihanin terveydenhoitaja siellä. Kaksi viikkoa olisi np-ultraan aikaa ja sitä ennen pitäisi käydä verikokeissä. Alavatsaa on välillä menkkamaisesti juilinut pieniä hetkiä ja mennyt sitten ohi, olisikohan niitä kohdun kasvukipuja..? Onko muilla ollut tällaisiä tuntemuksia? Tänään 8+5

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille :heart:
 
Samaa asiaa olen miettinyt kuin Skatta eli toivottavasti fb-ryhmä ottaa avoimin mielin uusia jäseniä vielä myöhemminkin vastaan. Itse aion liittyä heti kun vaan np-ultrassa on käyty ja satu armuus. Ultra siis reilun viikon päästä. Kun en tosiaan vu:ssa ole käynyt enkä vielä ole sydänääniäkään missään päässy kuuntelemaan niim haluan odottaa vielä. Huomenna olis tosin lääkäri, et siellä toivon et äänet sadaan kuuluviin :)

Pömpöttää täälläki. Kukaan ei ole vielä varmaan kehdannut kysyä :D välillä tosin ei näy juur yvtään jos vetää vatsaa sisään, mut iltaisin ja jos on syöpötelty niin kyllä huomaa..

Na-denella ja jollain muullakin oli tänään np-ultra, kuulumisia odotellaan :)

Uusi ruokahimo iskenyt, nimittäin tacolastut! Ja mielellään kaikilla mahdollisilla sooseilla ja dipeillä :D

Sori oli vähän omanapaista... Vointeja kaikille! :)

Nuu_Nuu ja nimetön edelleen 11+1
 
Oon niin kipeän kovin odottanut oman maha näkymistä etten millään tahdo uskoa, ettei kyse ole enää pelkästään turvotuksesta :D Ja toinen hieno asia: salakuuntelin tänään Pallomasia pitkästä aikaa koti-dopplerilla ja kuulin ensimmäisen kerran sydänäänet!! Wuhuuu!!!! :) :heart: :heart:

Ai niin... Enää viikko ekaan ultraan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Hei vaan kaikille!
Kirjoittelin tuossa pitkät rimpsut jotka jotenkin tyrin pois, mutta...

On ikävä huomata että aika monella on odotus jo päättynyt:( Tsemppiä siis tulevaisuuteen ja mahdolliseen uuteen yritykseen!

Vatsa on mulla jo ihan selkeästi näkyvillä vaikka moni kohteliaasti sanookin että olen hoikka edelleen, olo ei oi sellanen. Oon alkanut jo miettimään että onko tuo kaksio käytössä kun ylipainoa ei ole, aiemmasta raskaudesta on 6 vuotta aikaa ja kohtu on taaksepäin kallellaan tai ainakin niin on gyne sanonut... 22.5. on NP ultra joten siellä sit näkee onko asukkeja 0,1 vai 2...

Pahoinvointi on helpottanut, se sellainen 24/7 tyylinen. Tilalle on tullut yksittäisiä ellotuksia, joita en siedä yhtään enää vaikka alkuraskaudessa vielä menivät tai oli jopa himo. Karkit, suolakurkut, kaikki muut leikkeleet paitsi salami ja ylikypsä kinkku, xylitol jenkki (minkä värinen vain), kahvi ja tee aiheuttavat joko päänsärkyä tai voimakasta pahoinvointia tai kumpaakin. Samaan ällötyslistaan menee myös banaani ja kaikki leivonnaiset sekä keksit.
Tyttöolo edelleen, lähinnä kun nuo oireet ovat niin samanlaiset kun tyttöä odottaessa 12 vuotta sitten.(kääk siitä on jo noin kauan)

Hyviä vointeja kaikille ja kauniita ajatuksia!

Vanamo + tintti 12+0
 
Kyllä täälläkin vatsa pömpöttää ihan kiitettävästi. Ja yksi kaveri kysyikin viime viikolla, että olenko raskaana. Siitä tuli entistä suurempi ressi yrittää peitellä vatsaa :D Viime la oli perhepiirissä lapsen synttärit joihin mietin kauheasti vaatteita, kun siellä olevista ei oikein kukaan asiasta tiennyt. No onneksi farkkuleggarit piti vatsan aika tiukasti kasassa ja löysähkö paita siihen päälle. Mutta kyllä oli illalla ylemmät vatsalihakset kipeät siitä vatsan jännittämisestä ja vielä seuraavana päivänäkin. Kun ei tota vatsaa enää oikein vedetä sisään.. Täytyy yrittää pukeutua tässä vielä jonkin aikaa niin ettei vatsaa huomaisi, mutta taitaa mennä aika vaikeaksi :)

-Tiksander ja tyyppi 10+6
 
syyselo tervetuloa mukaan! :)

fb-ryhmästä tottakai kaikki halukkaat pääsee mukaan ja otetaan ilolla vastaan :) ainut toive fb-ryhmän suhteen on, että siellä käytäisiin aktiivista keskustelua eli osallistuttais aktiivisesti keskusteluun :) tokikaan jokaiseen aloitukseen ei tarvi kommentoida, mut se että lukee vaan toisten juttuja niin ei oo kovin kivaa.. siellä kuitenkin jutellaan paljon henkilökohtaisemmista asioista kuin täällä ja vielä omalla naamalla ja nimellä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jeccika
Tömpsis: meillä tällä hetkellä vielä tulossa kaksoset. Kävin varhaisultrassa heti kun epäilin raskautta, kun edellinen oli tuulimuna, ja gyne totesi että täällähän on kaksi pientä sykkivää sydäntä :) En kyllä usko voisi millään uskoa että minulla kävisi niin hyvä tuuri, että saisin kaksi vauvaa kotiin asti, mutta vielä mennään toivossa. Päivä kerrallaan. Muu ei oikein auta. Nyt perjantaina np-ultra joka jännittää vietävästi.

Snowflakes: mulla on kanssa erilaisia vatsatuntemuksia melkeinpä joka päivä. Joko vasemmalle tai oikealle alavatsaan koskeen tai välillä jopa ylävatsaan. Olen epäillyt umpparia, ummetusta yms...mutta aina kivut katoavat. Jostain syystä kun kohtaa vähän aikaa painaa lämpimällä kädellä kivut helpottaa. Ehkäpä juuri noiden kipujen takia jännään niin kovasti sitä np-ultraa perjantaina.

Kiva kuulla, että vatsan piilottaminen tuottaa muillekin jo hieman hankaluuksia. Tosi tarkkaa saa aamulla miettiä mitä laittaisi töihin päälle. Onneksi, nyt nuo löysät tunikat on ikäänkuin muodissa...

Maikkis 11plus5
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Toi FB on kyllä paljon helpompi käyttää kuin tää foorumi, voi olla ikäänkuin koko ajan kirjautuneen, mitä ei puhelimen kans täällä voi tehdä. Sinänsä tuo on ainakin mulle astetta liian henkilökohtainen olla omalla nimellä näkyvillä, ihan jo työn puolesta, eli mä varmaan pysyn aika pitkälti täällä. Tuo kommentointi olis siellä helppoa ja poistuis taustailu mutta ei voi mitään. Ei oikein tahdo aika riittää kumpaankaan.
 
Heippa pitkästä aikaa, ja pahoittelut menettäneille :(

Täällä ollaan vähän sairasteltu niin ei oo tullut kirjoteltua. Mulla on alkanut tulemaan supistuksia ja alavatsaa ja -selkää on vihlonut kipeästi... Pelottaa. Viikon päästä ensimmäinen neuvola. Toivottavasti pikkuinen pysyy matkassa.

Minäkin voisin liittyä fb-ryhmään sitten np-ultran jälkeen, kun tietää että pienellä on kaikki hyvin jne. :)

Judi ja Venkula rv8+1
 
Hei! Oon ahkerasti lueskellut mutta vähän jännittänyt ekaa neuvolaa joka on huomenna.. niin en ole jaksanut kirjotella. Sain töissä kirjallisen huomautuksen huolimattomuudesta viime viikolla ja sen jälkeen oli kauhee ahdistus ja pelko mitäs jos saankin potkut ja olen raskauden alussa, se olis mun talouden loppu. Löysin putkiremontin ajaksi asunnon eli asun 3 seuraavaa kuukautta tuntemattoman tyypin kanssa samassa asunnossa ja maksan silti itteni kipeeksi, ei mikään paras ratkaisu mutta täytyy nyt sinnitellä, asiat muuttuu sitten myöhemmin syksyllä.

Pahoinvointi joka katos sea bandien ansiosta viikko sitten on palannut nyt viikonlopusta lähtien ja närästys ei helpota vaikka ostin siihen lääkettä. Vatsakin ollut löysänä tänään.

Onneksi on viikko lomaa, saa ajatuksia kasaan ja nauttia kaikesta enne muutoksia.

Mites siel menee?

8+1
 
Heii, multa vois päivittää ton että 1. lapsi tulossa! ja että laskettu aika olisi 6.12

Kasassa nyt 11+3, ensiviikon tiistaina np-ultra.. jos sinne asti päästään : / tänään tuli mulla kans rusehtavaa vuotoa pitkin päivää, kylläkin aika niukasti mutta heti pääsi itku ja huolettaa kamalasti.. sydänääniä ei viimeksi kuulunut, en tiedä onko näillä sitten yhteyttä.. toivotaan parasta kaikille :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Mahtuuko mukaan? Olen lueskellut juttuja muutaman viikon, mutta vähän arponut mukaan tuloa. En ole käynyt vielä ultrassa tms. (tai saanut edes kutsua siihen), joten koko raskaus on tuntunut vähän epätodelliselta.

Varsinkin kun pahoinvointi on oikeastaan aika laantunut jo. 6.-9. viikot olivat tosi pahoja, mutta nyt pystyn jo syömään esim. banaaneja, mitkä vielä viikko sitten ellottivat. Tosin ruokavalio on vieläkin rajoitettu ja makea ei mene ollenkaan.

Mutta mahan kasvusta huomaa, että kyllä sitä raskaana ollaan. Joku siitä kyselikin. Maha pömpöttää niin, että joutuu käyttämään löysiä paitoja ja peittäviä neuleita. Vaikka vasta 10. viikko menossa! Viimeksi taisi olla 18. tai 19. viikolla samanlainen meno. Mutta kai se maha huomaa, että hei, tämä on se juttu, että venyn äärimmilleen, joten eiköhän aloiteta jo nyt :)

Töissä en ole vielä kertonut. Olen juuri vaihtanut työpaikkaa ja koeaikakin menossa. Tämä oli näet yllätysraskaus, vaikkakin hyvin toivottu sellainen. Harmittaa, että en tullut raskaaksi kuukautta aiemmin, kun olin vielä vanhassa tutussa vakituisessa työpaikassa. Täältä tullee potkut - jännittää vain, että koeaikanako vai vasta äitiysloman alkaessa.

Minut voisi lisätä listalle: Raisa, 35 v., 2.lapsi, KOS, LA 19.12.. Kiitos!! :)

Raisa 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Täällä myöskin yksi joulukuinen odottaja..tuonne turkulaisten puolelle oon saanut jopa kerran kirjoitettua..jotenkin oon ollut niin saamaton et oikein itseäkin ällöttää!

Laskettu aika olisi 3.12 ja TYKS on synnärinä. NP olis 22.5 eli huomenna ja jännittää aikas paljon..viikolla yhdeksän neuvolassa koitettiin kuunnella sydänääniä ja silloin ei vielä löytynyt/kuulunut.

niin ja tämä olisi kolmas lapsukainen. Tuo fb-ryhmä houkuttaa kyllä minuakin..sinne kirjoittaminen on mielestäni paljon helpompaa..jos huomenna kaikki hyvin niin katsotaan sitten.

On tuo aurinko vaan niin ihme juttu..kyllä sitä vaan on jotenkin paljon paremmalla fiiliksellä.. joskos sitä menis syömään jotain..TAAS..hyvin uppoo kyllä tännekin..nyt kun suurin pahoinvointi on ohi..varsinkin kirsikkatomaatit ne on kyllä suurinta herkkua =)

saas nähdä miltä tää teksti näyttää.. kun yritin kirjoittaa noiden värien kanssa niin ruutuun tuli jotain ihme merkkejä..eikä väriä..suuret on ongelmat =)
 
tervetuloa raisa. :wave:
miks oot niin varma, että tulee potkut? vain sen perusteellako, että oot raskaana? sehän ei oo sallittua antaa potkuja sen vuoksi..

minnie85 ne merkit oli todennäköisesti niitä värikoodeja, eli kun olisit julkaissut tekstin niin olis muuttunu värillisiks :) sitä voi testata esikatselulla et miltä näyttää. mut sain poimittua sun tiedot nyt tekstistä :)
 
lisconen: En tiiä vielä miten toi työkavereiden kanssa jatkuu, kun maanantai mulla oli vapaa ja tänään jouduin sitten saikulle, kun ei aamulla pysynyt mikään sisällä. Eli en oo työkavereita ton sunnuntain jälkeen nähnyt... Toivottavasti olivat vaan niin hölmistyneitä, etteivät tajunneet onnitella.

Joku kyseli kohdunkasvukivuista. Mulla on sellasta hiukan menkkakipujen tapasta juilintaa ollut sekä alavatsalla että selän puolella, mut oon pärjänny ilman panadolia, eli ei oo ollu menkkakipujen luokkaa edes. Sit lisäks on nyt joitain päiviä tuikkinu alapäätä. En osaa selittää paremmin, mut ainakin tuolla FB:n puolella tajuttiin heti mitä tarkotan. Eli ei oo kysessää mitään sukkapuikkokipuja, koska en laske näitä vielä kivuiksi, mutta sellasta vähän pistelevää tuntemusta, jota toi tuikkiminen kuvaa parhaiten.

Mahan kasvusta olitte myös puhuneet täällä. Eli itsellä on ylipainoa ja myös sellanen tausta, että oon pari vuotta sitten laihduttanut 27kg reilussa puolessa vuodessa. Tosin koska en osannut sitten pitää elämäntapoja sellasena, että kilot ois myös pysyny poissa, on n. puolet niistä tullu takas. Mutta kroppahan tietenkin muuttu ton laihtumisen seurauksena, eli mulla on tota omaa vatsaröllykkää tossa edessä. Tosin nyt vauvan myötä sitä röllykkää ei enää pysty vetämään sisäänpäin juurikaan. Ja koska osa siitä röllykästä on myös sellasta löysää ihoa, missä on rasvaa (so lovely!) niin, mun vatsa roikkuu vähän jo nyt. Vaatteilla pysynyt tähän asti kuosissa, mutta nyt äitiyshousuihin siirtyessä, ei vaatteet enää tue samalla tavalla. Sain kaverilta pari masutuubia ja täytyy myöntää, että tuntuu aika hyvältä ,kun laittaa sellasen ja sit jotain mekkoa+leggaria tai äitiysfarkkuja jalkaan. Suosittelen. Estää kuulemma myös raskausarpien tuloa.

Ja sitten niitä eilisiä NP-ultrakuulumisia. Eli pikkukaveri olikin sitten sen verran vilkas tapaus, että pomppi siellä oikein kunnolla. Ei meinattu saada mittoja otettua, kun toinen pomputteli menemään niin, että hävis kuvasta lähes kokonaan välillä Lääkäriäkin nauratti, että tällä on täällä trampoliiniharjotukset menossa. Pitkän houkuttelun jälkeen sitten saatiin sen verran kuvia, että saatiin ne mitatkin otettua :)
syke 167
niskaturvotus 1,4 (normaali)
kaverin pituus päästä peppuun 49,4 mm (vastasi päivälleen menkoista laskettuja viikkoja)
Verikokeiden tulokset tulee parin viikon sisällä, sitten tiedetään loput. Eli toivottavasti myös ne olis normaalit.

Na-dene ja pieni pomppiva 11+6
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa taas kirjoittelen tänne. Onnea Na-dene hyvistä ultrakuulumisista! Mulla np-ultra olis ylihuomenna, joten sitä odotellessa =)

Oma olo on onneksi jo alkanut vähän helpottamaan ja ruokakin maistuu jo paljon paremmin mitä viikko pari sitten. Jospa se pahoin pahoinvointi olis jo jäänyt taakse, ainakin toivon niin. Onneksi enää ei oo töitäkään paljon jäljellä, niin pääsee sitten kesän viettoon =)

Stormy 11+5
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Heippa taas pitkästä aikaa!

Mulla tää järkky väsymys, työkiireet ja raksakiireet syö aikaa näpyttelyltä :) töissä oon tauoilla ja luppoajalla kyllä tarkasti lukenut kaikki teidän jutut.

Maha on mulla jo oikeasti iso. Oon aika hoikka eikä mitkään löysät paidat peitä tätä tykkiä enää kunnolla. Omat housut päällä on vitsi vaan, mammapökät on ollu kintussa jo monta viikkoa :)

Kohdun kasvukipuja mulla ei tässä raskaudessa oo niinkään ollut. Ensimmäisessä oli tosi kovia. Just sellaista menkkamaista jomotusta. Silloin pelkäsin hulluna että meneekö kesken kun kivut oli niin kovat. Nyt lähinnä on huolettanut niiden puute :)
Esikoista odottaessa mulla ne kivut jatkui ihan jonnekin viikolle 25 saakka eikä niihin lääkärikään sen kummempaa syytä keksinyt.

Raisa virallisesti ja lain mukaan raskauden takia irtisanominen on laitonta. Itse ottaisin nyt heti yhteyttä liittoon ja kertoisin raskaudesta ensimmäisenä luottamusmiehelle ja yhdessä hänen kanssaan esimiehelle, jos tuollainen pelko on. Kuulostaa jokseenkin kivikautiselta meiningiltä jos yrittävät raskauden takia irtisanoa.

(.) Huomenna NP-ultra. Tänään jo soittelin verikoe tulokset neuvolasta ja ne ainakin olivat ihan normaalit. Silti jännittää kovasti, onhan kaikki kunnossa jne.

Hyy2 11+4
 
Mulle sais päivittää NP-ultra 10.6. ja NL 20.6.

Tänne samaa kuuluu mitä ennenki, pahoinvointia :(
Nyt ollaan jo kerrottu muutamalle lähisukulaiselle, kun sen ultran jälkeen oli niin helpottunu olo :)
Maha täälä kans pömppää, mut legginsseillä toistaseks mennään. Tilailinki jotain äippävaatteita tossa h&m:ltä.
FB:hen en varmaan liity, ainakaan toistaseks kun en niin kovin paljoa käy siellä ees normaalisti. Et toivottavasti myös täällä tosiaan keskustelu pysyy yllä :)

Tafgu, huomenna poksuu 10+0!
 
Eka neuvola oli tänään. Kaikki meni oikein hyvin, mitään uutta tietoa en saanut oman raskauden osalta eli ei kuunneltu mitään jne. Oottelen nyt kutsua kirjeitse ekaan ultraan joka on kesäkuussa joskus viikoille 10-14. Sain paljon kirjoja ja lehtisiä mukaan, se oli kivaa.

Sen lisäks tää päivä on ollut todella kauhea, siis mulla on niin huono olo että oksetus tuntuu vellovan suussa koko ajan, vahva ja inhottavan olo on vaan pahentunut eikä pysty syömään, katsomaan telkkaria saatika keskittymään juuri mihinkään. Luulin että tää olis jo takana kun sea band hävitti viime viikolla pahan olon kokonaan ja nyt se on tullut kahta kauheampana takaisin. Kiva yrittää lounastella kavereiden kanssa tällä viikolla, jotain ohjelmaa on kuitenkin jokaiselle päivälle. Ärsyttävää.

Yritän nauttia ja painoa oli tullut raskauden myötä jotain muutamia kiloja, tarkkaan en tiedä mut vuodessa oon lihonut 10kg ja se on todella paha juttu koska aikoinaan laihdutin 20kg ja nyt niisä puolet on takaisin. En tiiä miten valtavaks tässä vielä kasvetaan, sekin masentaisi jos ei olisi kauhean huono olo.

Oikeesti miten kauan tää vielä jatkuu, kohta 4 viikkoa takana tätä ja ei hellitä ei.
 
Täällä NP ultra 29.5 ja NL 30.5. Mehän ei noihin veriseuloihin osallistuttu, vaan tutkitaan sitten jos niskaturvotuksessa jotain löytyy. Alkuraskauden ultrassa kävin jo 2 viikkoa sitten. Kotidopleri tuli ostettua edellisessä raskaudessa ja sillä täytyy kirpun sykkeitä kuunnella pari kertaa viikossa :)
Onkos kellään vinkata mitään suht edullista mammavaate putiikkia netissä, muuta kuin HM ?
Syyselo ja kirppu 10+5
 

Yhteistyössä