Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Onko hei teillä muilla jo ilmennyt selkäkipuja?? Mulla nyt muutaman päivän ajan on ollut oikealta puolelta alaselkä (juuri pakaroiden yläpuolelta) ja oikea pakara kipeät ja kipu yltyy jo lyhyelläkin kauppareissulla, kun joudun kävelemään ja seisomaan. Pahimmillaan kivun ansiosta ei tekisi mieli lainkaan nostaa jalkaa :( Kenkinä on aina tasapohjaiset tossut, joten ei johdu siitäkään. Tottakai selkävaivat on yleisiä raskaudessa keskikehon painopisteiden muuttuessa mutta jo nyt...! :( Vkoja vasta 10+3! Ja tuntuu ettei mikään venytys osu kipeään kohtaan. Vinkkejä kivun hoitoon ilman lääkkeitä??
 
Nyt on taas tietoja päivitetty! Anteeksi SnowFlakes, kun olit jossain välissä jäänyt huomaamatta! Mukava, että olet täällä kirjoittelemassa!

Oma olo on vähän huono, kun on ollut sunnuntaista lähtien ollut vähän veristä/rusehtavaa vuotoa ja siitä stressatessa on mennyt aika. Perjantaina pääsen lääkärille ja ultraan tarkistamaan tilannetta. :(

Kettula 10+4
 
Tömpsikselle täältäkin tsemppaukset, kovasti toivon ettei vuotelu olisi mitään sen vakavampaa!

Ihanaa Marrr, että sinulla vuotelu oli vaaratonta ja ultrassa näkyi pikkuinen sydän sykkimässä! :heart:

Kettulalle peukut pystyssä ja toivotaan kovasti, että huoli on turhaa :hug: Tosi raastavia nuo vuotelut joka kerta :( Mutta monesti onneksi myös vaarattomia, tsemppiä!

Taas on tullut niin paljon tekstiä poissaollessa, että en osaa sen enempää kommentoida, mutta täällä eka neuvola käyty ja np-ultra on 28.5. ja tyttöolo ollut alusta asti, vaikka mitenkään en osaa tuntemusta perustella :)

hiisi 10+2
 
Täällä kans alaselkä/pakara ja pikkusen kyljenkin puolelta aivan jumissa. Lattialla kun istuu jalat suorassa, niin ei meinaa eteenpäin taipua ollenkaan. Ihan ku lonkatkin olis (jo nyt!) muljahtaneet jonnekin hukkateille. Kauhulla odotan mihin tää johtaa... Mulla on helpottanut kyllä kun on saanu ittensä liikkeelle, tai siis ensiks on ollut kamalaa mut sit liikkumisen säännöllistyttyä on auttanut. Sohvalla istuminen se varmaan pahin...

Pitää vähän hehkuttaa: on ollut tosi energinen päivä! Viikko on kulunut taas hirveillä päiväunimäärillä ja mitään ylimääräistä tekemättä, mut tänään on ollut tosi tosi hyvä päivä. Toivottavasti alkais tää väsymys jo vähän väistyä. Mutta jano on aivan kamala koko ajan!

Skatta 10+0
 
kiitti linkistä helena! täytyy tutustuu paremmalla ajalla tarkemmin, mut äkkivilkaisulta näytti tosi kivoilta vaatteilta :)

koska tää väsymys oikein helpottaa..? pahoinvointi on helpottanu jo tosi paljon ja ei oo pariin päivään oikeestaan enää ollut. aamulla vähän heikko olo ennen aamupalaa, kun seisoo mut sekin onneks helpottaa syömällä. mut tää väsymys.. ärsyttää kun ei jaksa tehdä yhtään mitään töiden jälkeen :/
 
Jooh, sama täällä jen_ni, väsymys on ihan hurjaa ja alkaa jo vähän tympiä kun kaikki hommat on tekemättä ja koti hujanhajan kun ei vaan jaksa mitään.. Onnittelut Skattalle pirteästä päivästä, ehkä tää tästä vähitellen! :D
 
Täällä on tämä esikoisen odotus sujunut ihan suhteellisen hyvin. Mitään varsinaista pahoinvointia ei ole ollut, mitä nyt välillä jotain lievää etovaa oloa. Väsymys onkin ollut sitten aikamoista, mutta nyt tuntuisi vähän helppaavan ja pikkuhiljaa alkaa vireystila olla pirteämpi. Mutta sama vika, että kaikki hommat tuntuu seisovan ja odottavan kun ei vaan ole jaksanut. Tuntuu, että koiratkin on välillä kärsinyt kun lenkit ollu aika lyhyitä/vähäisiä.

Selkäkivuista joku kyseli. Mullakin on välillä ollut selkä kipeä, mutta olen laittanut sen runsaan nukkumisen ja lepäämisen piikkiin. En yleisesti ottaen ole mikään superselkäinen ihminen niin on vähän mietityttänyt miten käy sitten kun tuo etureppu ottaa kasvaakseen..

Meillä olisi ensi viikolla nt-ultra 24.5. Silloin olisi 11+3. Vähän pitkin hampain meille tuo aika annettiin. Seuraava viikko, jolloin tulee 12 täyteen on vaan miehen töiden kannalta huono kun hän ei noin vain töistä pääse lähtemään. No toivotaan, että pystyvät turvotuksen mittaamaan.

Mut voi varmaan päivittää tuonne etusivulle :)

LA 10.12. / Tiksander / 31 v. / 1. lapsi / TYKS (SAS?)
 
Heippa taas :)

Saru: fysioterapia. Neuvolan kautta pääsee raskausajan fysioterapiaan, siellä saa hyvät jumppaohjeet just noille alueille :) Löytyy varmaan netistäkin niitä ohjeita jostain.

Kettula: toivottavasti kaikki hyvin! :hug: On noi vuotelut tosi yleisiä, eikä yhtään vaarallisia välttis. Mut tiedän miten kovin se pelottaa.

Marr: oletko ollut fysioterapiassa? Mulla välilevyvaivaa hoidettiin tosi tehokkaasti simppeleillä selän taivutuksilla, tosin mulla ei ollut pullistuma vaan nikamat väärässä asennossa ja puristi välilevyä koko ajan (taitaa olla jotenkin sama sairaus kuitenkin). Suosittelen kokeilemaan, pääsisit lääkkeistä ehkä eroon :) (pännii muuten pikkasen kun mulla on selkäkramppeja ollut tosi paljon, niin neuvolassa vain sanoivat että panadolia eikä muuta... kun olen syönyt n. puoli vuotta sirdaludia ja panacodia, juuu panadolihan varmasti siihen auttaiskin... eli ymmärrän kyllä sun kivut, kauheita juttuja :( toivon vaan kädet ja varpaat ristissä ettei tulis raskauden aikana tota kramppivaivaa...)

Tervetuloa mukaan uudet! :)

Eli tänään ultrassa, voi miten jännitti!!!!!!!!!! Siellä se pieni jumppasi menemään, viikkoja nyt 10+5 eli vain pari päivää vähemmän kuin mitä olin itse päätellyt. :) Laskettu aika siirtyi 5.12. Kaikki oli hyvin, vuodoille ei löytynyt syytä ja tuli sitten kerrottua molempien vanhemmillekin :) Ihanaa ihanaa ihanaa, nyt koitetaan nauttia raskaudesta taas :) Kiitos teille tuesta! :)

Juu ja mittas niskaturvotuksenkin nyt jo, on kuulemma jo ihan hyvät viikot mitata se.

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 10+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kanssa selkä kipuilee, tosin se on mulla aika kroonista kun kärsin skolioosista. Ei mun mitään lääkkeitä onneks tarvii syödä kun välill hampaita kiristelee kun pahemmin juilii. Liikunta auttaa mulla paljon, siis yleensäkin eikä vaan vain raskauden aikana. Joka päivä tarttis liikkuu ja pitää huolta niistä selkä- ja vatsalihaksista... Sen takii varmaan nyt onkin ollu enemmän särkyä kun ei ole vaan jaksanut niin paljoa. Mutta mulla tosiaan se hyvä tilanne, ett kivun vielä sietää.

Edellisessä raskaudessa aloin mahan kasvaessa käyttää tukivyötä, suosittelen selkäkipuisille lämpimästi :) se vähentää selkään kohdistuvaa rasitusta ja tuntu, että ittellä autto pelkästään jo se paine minkä se luo alaselkään. Sellaisen aion taas hakea, meidän kunnassa niitä saa fysiatrialta kun menee vaan mahan kan
ssa pyyyämään lainaksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Sain eilen np-ultran ajan, se olisi jo ensi viikon perjantaina, eli viikoilla 11 + 3 ilmeisesti, jos osaan oikein laskea. Jännittävää. Jos kaikki on kunnossa (eli sikiö löytyy), asia tuntuu todellisemmalta ja aiotaan kertoa lähipiirille.

Oireita ei ole ihan hirveästi, rinnat suuret ja arat, välillä väsyttää, tiettyjä ruokia ei tee mieli, mutta huonoa oloa ei enää ole. Selkä mulla ei onneksi ole ollut kipeä, toivottavasti pystyy jatkossakin liikkumaan ettei mitään pahempaa tulisi.

Yllätyksekseni huomasin, että paino on laskenut kilon lähtötilanteesta ja kaapissa odottaneet tiukat pillifarkut meni hätäsesti jalkaan. Niihin olen koittanut mahtua alkuvuodesta 2013 alkaen :D Tämä lienee sinänsä ok, koska BMI on nyt 32 ja lisää ei saisi tulla. Mutta että tällaisiakin positiivisia puolia löytyy ;)

Muoks* Niin ajattelin FB-ryhmään liittyä np-ultran jälkeen, jos kaikki on kunnossa! :)

Niandra 10+1
 
Viimeksi muokattu:
tömpsis ihana kuulla hyviä uutisia, onnea! :) ja muillekkin onnea hyvistä ultrakuulumisista!

kettula mikäs siellä on tilanne? toivottavasti kaikki hyvin!

Itsellä pahoinvointi aina vaan jatkuu, illat on pahimpia ja se on hirveetä se olo silloin! Pian olis neuvola, jee :)
Mun olis tehny mieli ostaa sitä doppleria kans, vielä en kyllä ainakaan tilannu. Edellistenkään aikana en oo sitä hommannu.

Joku tossa kyseli jotain ruokaohjeita. Mulla kans sama ongelma, eli jos tiedätte jotain nopeita, helppoja, suolaisia ruokia mitä saattais tehä mieli, niin otan mielelläni vastaan :)

Tänään poksuu jo 9+0! :)
 
Näin kesän lähestyessä alkaa rasvainen hiilarihöttö tökkiä, niin täällä maistuu ainakin pastasalaatit. Niitähän nyt voi varioida ihan miten tykkää, eilen maistui ihan sairaan hyvälle kun laittoi: kylmäksi jäähdytettyä täysjyväpastaa, fetaa, aurinkokuivattuja tomaatteja kuutioina, kirsikkatomaatteja, kurkkua, punasipulia ja oliiveja. Njom njom. Toissapäivänä kylmän pastan lisukkeena oli currylla maustettua kanaa, maustekurkkua, kermaviiliä, herne-maissi-paprikaa ja tomaattia.

Mites muitten painot? Onks muita ylipainon kanssa taistelevia? Niandra mainitsikin jo omastaan, mulla on kans BMI jotain 33. Nyt ei oo vielä tullut grammaakaan lisää ja toivottavasti ei tuukaan ennen puoliväliä. Kova motivaatio on kyllä taistella liikakiloja vastaan... Edellisessä raskaudessa tuli 10 kg eli ihan kohtuullisen vähän, mut neuvolassa moralisoitiin kyllä koko raskaus alusta loppuun siitä painoasiasta ja se tuntu todella inhottavalta. Nyt on uus kunta ja uus neuvolantäti ja tää oli ainakin ekassa neuvolassa ihan huippu. Painosta ei juuri puhuttu vaikka sitä olikin paljon, päinvastoin se kehaisi kuinka edellisessä raskaudessa olin saanut painonnousun pysymään kohtuullisena.

Helsingissä ainakin sillon pari vuotta sitten pääs muuten raskaanaolevat ravitsemusterapeutille tarvittaessa, ihan vaan vinkkinä. Must oli ainakin mukava käydä kun mulla noi kilpparihommat sotkee vähän aineenvaihduntaa, niin katottiin ruokavalio kuntoon ja puhuttiin myös niistä minimikalorimääristä.
 
Ihanaa Tömpsis, että kaikki oli oikein hyvin! :heart: Ja isovanhemmatkin sai kuulla ilouutiset :)

Painosta, ei ole ylipainoa, mutta yksi niistä rästiin jääneistä hommista on kunnollisen vaa'an ostaminen, että pystyisi tuota painonnousua vähän tarkkailemaan, nyt on ainakin jo pari kiloa tullut lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Edelleen on vuotoa ja jopa runsaampaa kuin alkuviikosta. Kävin maanantaina tosiaan päivystyksessä, josta sain lähetteen sinne lääkärille/ultraan ja sanoi samalla, että jos vuoto lisääntyy, niin uudestaan lääkärille. Tänään kävin uudestaan päivystyksessä, mutta ei lääkäri sisätutkimuksen jälkeen ollut vielä niin huolissaan, että olisi heti lähettänyt ultraan. Perjantaihin siis odotellaan.
Ymmärrän, että jos on keskenmeno tai tuulimuna, niin ei sille mitään voi. Haluaisin vaan mahdollisimman pian tietää, että pääsisi eteenpäin..Aika luovuttanut olo on ja ei voi enää oikeastaan pahempaa tulla. Mieluummin asennoidun näin, niin sitten jos vuoto onkin harmitonta, se on vaan positiivista.
 
Varhaisultra oli tänään ja sieltä mukanani toin vain sekavat tunteet ja ajatukset.

Lääkäri löysi kohdun ja kohdun sisäinen raskaus oli kyseessä. Kuitenkaan oikein mitään muuta sieltä ei löytynyt, lääkäri sanoi että ehkä siellä on syke ja näytti ruudulta sitä kohtaa, missä hän arveli sen näkyvän. Hän sanoi mahdollisen alkion vastaavan viikkoja 6+0 ja että minulla on hyvin taaksepäin kallellaan oleva kohtu, joka saattaa vääristää mittaustulosta (alakautta tehtiin).

Minun pitäisi olla jo viikolla 7+6 :'(

Lääkäri pyysi varaamaan ajan viikon päähän ja ilmoittamaan, jos vuoto alkaa ennen sitä. Joten mulle tuli siellä jo olo, että tämä on lost case ja kotona olenkin itkenyt sitten silmät päästäni...

Mikään ei pysty lohduttamaan nyt. Minä vaan toivon että lääkäri on ultrannut hutiloiden ja että kohtu on oikeasti niin takana ja alkio niin ylhäällä, että mittaustulos on vaan päin prinkkalaa. Mutta ensi viikon perjantaihin tuntuu olevan niin pitkä aika ja minä olen ainakin luopunut jo toivosta.
 
Onnea tömpsikselle ihanista ultrakuulumisista! :heart: Hienoa, että kaikki oli hyvin :) Onnea myös muille hyviä uutisia saaneille! :)

kettula Voimia sinulle, voihan se vuoto olla ihan harmitonta, niin kuin tömpsikselläkin. Olet ajatuksissa, tsemppiä! Onko mitään kipuja, vai pelkkää vuotoa vaan?

ralliruutu: Tsemppiä sinullekin, voihan olla ihan hyvin mahdollista noin, että sikiö vastaa pienempiä viikkoja, ja välttämättä rv 6+0 ei sykettä vielä näy kunnolla... Meilläkin varhaisultrassa vastasi pikkuinen 6 päivää pienempää, vaikka kiertoni oli ihan säännöllinen ja oviksenkin tunsin... Ei noista aina tiedä. Voimia odotteluun, epätietoisuus on pahinta.

Pikku hiljaa olen uskaltautunut kertomaan raskaudesta, tänään kolme kaveria saivat kuulla uudesta tulokkaastamme puistossa aamulla. :) Töissä en kuitenkaan aio kertoa ennen np-ultraa. Ja ehkä sen jälkeen voisi asia olla ns. julkinen, eli ei tarvitse enää "salailla". Voihan sitä pidemmilläkin viikoilla käydä jotain ikävää, mutta eihän sitä niin voi elää, että sellasta koko ajan pelkää... Rintojen arkuus (varsinkin iltaisin tuntuu että rinnat painaa monta kiloa kun ottaa rintsikat pois), närästys ja etova olo kertovat siitä, että ehkä kaikki on ihan hyvin tuolla masussa. :) Vielä 2 viikkoa np-ultraan... Ensi viikolla menen käymään yhden kaverin luona, jolla on doppleri kotona, aion kuunnella sillä, jos syke löytyy. :) Kotiin ei aio doppleria hankkia, stressaisin vain liikaa.

Jahas, kiukkuinen pikku-ukko heräs päikkäreiltä...

Merve ja pieni 10+3
 
  • Tykkää
Reactions: ralliruutu
Niin, tömpsikselle onnea hyvistä uutisista! :heart:

Olisi ihana saada itsekin tuollaisia uutisia, mutta olo menee koko ajan vaan pahemmaksi..Nyt särkee koko alavatsaa ihan tosi paljon ja kipeästi. Kun ei vaan tarvitsisi lähteä enää iltasella minnekään sairaalaan. :(
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Moikka! Näin sivustakatsojana tulin nyt kommentoimaan :) täälläkin siis joulukuun vauvaa odotellaan, ja olen pinoa lukenut vaikken olekaan mukaan liittynyt.

ralliruudulle oli nyt pakko kommentoida, sillä minulla oli täysin sama tilanne, kun kävin varhaisultrassa: viikkoja oli kuukautisista laskettuna 7+3, kohdusta löytyi pikkuruinen sikiö joka vastasi viikkoja 6+0 eikä. sykettä näkynyt. Gyne oli kuitenkintoiveikas ja sanoi, että jos sikiö olisi yhtään isompi eikä sykettä näkyisi niin olisi syytä huoleen,mutta juuri 6+0 vaiheilla on ihan päivistä kiinni milloin syke voisi näkyä. Sanoi, että varaa uusi aika 2 viikon päähän... Arvaa, oliko pitkät kaksi viikkoa! No, uudessa ultrassa näkyi sitten hyvin kasvanut sikiö ja hieno syke, koko vastasi noin viikkoa odotettua pienempää eli ovulaatio/hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin kuin kuukautisten perusteella olisi ollut odotettavissa. Toivon todella,että sinäkin saat ensi viikolla hyviä uutisia! Onko sinulla muuten ollut aikaisemmin miten säännölliset kuukautiset? Tuliko plussa testiin heti kun kuukautiset oli myöhässä? Eli voisiko olla mahdollista, että viikkoja vain on vähemmän? Entä onko sinulla raskausoireita?
Paljon tsemppiä odotteluun, se on ihan p*stämutta ihan väkisin se aika kuluu...

Hyvää odotusta kaikille joulumasuille!

T. Miirabell jamasu 9+6
 
Täällähän on iloisia ja surullisiakinm uutisia, toivotaan että kaikille kuitenkin kääntyisi asiat parhain päin.

Itselläni on sea band ranneikkeiden ansioista ollut paha olo niin poissa että ekan kerran tuntuu kolmeen viikkoon että voin melkein normaalisti. Tietysti on edelleen niitä muita oireita;

-hengästyminen
-mieliteot(salami tänään)
-palelu
-väsymys
-rinnat kipeät
-turvotus

Mun hyvä ystävä sai plussan lauantaina, oli ihana kuulla että voidaan jakaa tunteita nyt tän asian tiimoilta:)

Aurinko tekee iloiseksi.

Ensi viikolla on viikon kesäloma, viettelen sitä toivottavasti ympäri kaupunkia puistoissa ja terasseilla :) Ja silloin on neuvolakin, jippii!

7+3
 
Kettulalle ja ralliruudulle tsemppiä ja voimia epätietoisuuteen ja odotteluun, toivotaan vielä että kaikki olisi ihan hyvin mahan sisällä :hug: Kiva kuulla, että Miirabell oli saanut ihania uutisia alun huolesta huolimatta! :heart:
 
Moi, olen seuraillut palstaa tuolta lapsettomuushoidoissa plussanneista.
Viikkoja nyt 11. Laskettuaika 4.12


Tänään kävi labrassa kun pelkäsin tulehdusta. Hemoglobiini oli noussut 160 ja neuvolatäti kauhisteli...jäi epätietoisuus mitä voi seurata. ..onko kellään vastaavaa? Jatkuvaa huolta!


Toivottavasti kaikki saisivat hyviä uutisia ja vauvat syliin asti!!
 
Miirabell, ei ole mahdollista että olisi saanut alkunsa myöhemmin, 4.4. oli selvä ovulaatio ja tikutkin sen tunnisti. Haamuja tuli raskaustestiin jo ennen kuin menkat oli myöhässä (yleensä en testaa ennen menkkoja, mutta nyt tietyt oireet sai minut testaamaan ja raskaanahan minä olin). Kuukautiset oli 3 päivää myöhässä, kun jo sain selvän plussan testiin. Tein rv 6+4 digitaalisen raskaustestin ja se näytti "raskaana 3+" ja saman testin tein tänäänkin tuon varhaisultran jälkeen (7+6) ja se näytti samaa tulosta. Jos joku ihmettelee, että miksi olen testannut vielä tänään, niin se johtuu mielenkiinnosta, onko raskaushormoni mahdollisesti laskenut ja voisiko siitä päätellä keskenmenoa tai tuulimunaa (jostain luin, että tuulimunassa ei raskaushormoni välttämättä nouse sellaisiin lukemiin, että digitaalinen testi näyttäisi noin isoja lukemia).

Minä olen täällä parkunut huonoa onnea ja sitä, että en jaksa enää yrittää toista puolta vuotta esikoista, jos tämä nyt päättyy huonosti. En vaan jaksa uskoa, että se lääkäri olisi ollut niin tohelo, että olisi tulkinnut niin väärin. Tosin hän kyllä sanoi, että mulla taitaa olla taaksepäin kallellaan oleva kohtu ja netistä luin, että silloin alkio jää helposti varhaisultrassa ikään kuin "katveeseen", jolloin ultraäänellä sitä ei voi havaita. Mutta pelkään jo pahinta...

Mä jäin nyt töistä pois täksi päiväksi, kun eihän musta olisi ollut iltavuoroon menijäksi :'(
 

Yhteistyössä