Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

ihanaa Na-dene! :heart:

puhuin äidin kanssa äsken puhelimessa, ja tajusin et pitäishän mun sille jo kertoa kun jouduin "valehtelemaan" kun se kyseli miks kävin labroissa jne... taidan pyytää miestä kertomaan, en mä uskalla :p

Saru: mulla on kuunneltu kerran ekassa neuvolassa, kun ei tiedetty pitkälläkö raskaus on. Mutta mä en niin luota niihin ekoihin kuunteluihin, sillä kertaa sain keskenmenon ja laskujen mukaan ei siihen neuvolan aikoihin ois pitäny olla enää elämää, vaikka terkka sen mukamas löysikin... no tiedä sitten. Mä joudun odottamaan ultraan, varmaankin tonne toukokuun puoleen väliin, enkä todellakaan tiedä mitä teen jos siellä selviää kkm, tai tm... :( Olikos sullakin LS? Oletko mistä päin? :)

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 8+1
 
Na-dene Hyvä kuulla että sait noin paljon varmistusta sille että kaikki on hyvin. :D Pakko oli tulla kommentoimaan vaikka tää puhelimella hidasta onkin. Meillä kun on samat viikot, siis sama edellisten kuukautisten alkupvm. jne. Tuo aivojen löytyminen alkoi vaan naurattaa. Ei tässä vissiin mitään hauskaa ole, jos oikeasti meidän kekaralta ei vaikka vielä löytyiskään aivoja. Viimeksi 4D ultrassa siis mun huomio kiinnittyi sikiön valtavaan korvaan. :D Nyt tarkkailen ne aivot sitten.
 
  • Tykkää
Reactions: Saru. ja Na-dene
Onnea Na-dene hyvistä ultrakuulumisista, mahtavaa! :heart: Kylläpäs siellä näkyikin jo paljon kaikkea :)

Meillä oli tänään varhaisultra, jota koko viime yön kauhulla odotin. Helpotus oli erittäin suuri kun pieni ihmisen alku oli siellä missä pitikin ja syke löytyi :heart: Oli vähän pieni näille viikoille, mutta tosiaan muutaman päivän heitot ovat kuulemma ihan normaaleja ja etenkin kun mun ovulaatio oli "vasta" kp19..Eli tänään olis ollut 7+2 mutta ilmeisesti nyt sitten onkin vasta 6+4..Toisaalta inhottavaa ottaa takapakkia kun haluaisi että aika kuluisi nopeampaa, mutta kohtahan sitä saa poksua (uudelleen) ja siirtyä kahdeksannelle viikolle :D Laskettua aikaa ei kuitenkaan lähdetty muuttamaan, katsotaan kuulemma sitä vielä sitten neuvolassa joka on 15.5. Oli se kyllä ihan mieletöntä kuulla jonkun sanovan ääneen ne sanat; "kyllä sä ihan oikeasti raskaana olet. Onneksi olkoon." :heart:

Amalia ja tonttu 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Ihania varhaisultrakuulumisia! Lämpimät onnittelut! :heart: Nyt taas jotenkin luottamus kasvoi itselläkin, että kyllä siellä ihan oikeasti voi elämää olla.... :) Tsemppiä myös ultriin menijöille, täältä lähtee paljon lämpimiä ajatuksia, toivotaan että kaikki on hienosti!

Onpas hauska kun täällä on pari täysin samoilla päivillä menossa (vikat menkat 19.3.) Saas nähdä syntyykö vauvelit tämän vai seuraavan vuoden puolella!

Sovittiin miehen kanssa että taidetaan mekin siellä varhaisultrassa käydä saamassa selvyys onko siellä elämää ja jos on niin onko oikeassa paikassa. Tänään jotenkin "iski" se että olen raskaana! Ja samassa huoli kovenee. Toinen lapsi on niin älyttömän kovasti toivottu, että en vain millään haluaisi keskenmenoa. No kukapa sitä nyt haluaisikaan... Kai tässä toisen odotuksessa huolettaa asiat enemmän kun tietää paremmin mikä kaikki voi mennä pieleen. Nyt vain tarvitaan rohkeutta luottaa elämään.... :)

Ruokavaliosta : Vaikka edellisestä raskaudestani on vasta vuosi aikaa, olen jo ihan pihalla näistä ravintosuosituksista! Haluaisin syödä riittävästi kalaa, mutta jotenkin olen tosi arka sitä ostamaan. Olen nyt jotenkin ihan sekaisin tässä kieltoviidakossa, joten osaatteko hyvät kanssaodottajat kertoa mitä kaloja ja miten valmistettuna saa syödä? Entä juustot, oliko myös parmesan kielletty ja voiko esim. Arlan pastöroidusta maidosta valmistettua fetaa syödä?

Ostin tänään Earth Mama Angel Baby -merkkistä "Organic Peaceful mama" -teetä. Hämmensi vähän kun äitiysliikkeen myyjä kehui että teessä on paljon hyviä yrttejä jotka sopivat raskaana olevalle ja rauhoittaa. Eikös ne yrttiteet juuri olleet kiellettyjä? Ingredients: Organic lemon balm, organic chamomile, organic oatstraw, organic orange, organic red raspberry leaf. Uskaltaako tätä juoda?

Ostin myös kirjan "The Complete Organic Pregnancy" ja oioioi kun luin sitä niin näin jokapuolella säilöntäaineita ja myrkyllisiä kemikaaleja. Ei ollutkaan ehkä ihan parasta iltalukemista :D

annamay 5+0
 
annamay: mä en uskaltaisi juoda, mut itse tietty päätät kenen sanaan luotat. jos katsot tuota linkkiä minkä laitoin eilen niin siinä oli kiellettyjen yrttien listalla just noita sun mainitsemia, ja toi vadelmanlehti on ilmeisesti yks kiistellyimpiä: toiset juo sitä synnytyksen käynnistämiseen, vai oliko imetykseen?, ja toisten mielestä se on pahasta.

parmesania mä ainakin uskallan syödä, vaikka se ei taidakaan olla kaikkien mielestä täysin turvallista. fetaa syön, jos se on tehty pastöroidusta ja muitakin pastöroituja ihan rohkeesti :) kalaa en normaalisti syö, mutta jos taas raskausaikana koitan vähän sitäkin nauttia niin syön lohta, ja esim. silakkaa, ja aina kunnolla kypsennettynä. Enkä muuten ikinä mitään vakuumipakattua, vaan tuoretta. Mutta nämä on vain mun päätöksiä :)
 
Viimeksi muokattu:
onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! <3

joku kysyi onko fb-ryhmässä jo paljon porukkaa.. tällä hetkellä meitä on siellä 15 ja muutama odottaa vielä pääsyä ryhmään (eivät ole vielä ehtineet hyväksyä kaveripyyntöäni). ryhmä kasvaa lähes päivittäin :)

tänään poksutaan TAAS, 8+0 <3 tuntuu että aika on lähtenyt nyt vu:n jälkeen lentämään, kun sai varmuuden sille että yksiössä tosiaan on asukki. kolmisen viikon päästä on jo np-ultrakin!
 
Mullakin muuttui eilen neuvolan laskujen mukaan laskettu aika kaksi päivää myöhemmäksi..Mennään nyt sillä sitten. Molemmilla aiemmilla kerroilla on vielä rakenneultrassakin siirretty sitä myöhemmäksi.

Hyödyllistä tietoa syömisen suhteen sain neuvolassa, kun raskauden aikana ei saa syödä pihvejä mediumina (mun lemppari) ja itse savustettua kylmäsavulohta saa syödä.

Työskentelen lasten parissa ja siellä on riskinä parvorokko, joka on sikiölle vaarallinen ennen 20. raskausviikkoa. Ainoa vaan kun lähes puolella se on oireeton, niin mistä sitä tietää..:(

Eilen kerroin raskaudesta vanhemmilleni ja äiti oli niin typertynyt, että hänen ensimmäinen kommentti oli "miten se on mahdollista", johon minä sitten että "no, miten se nyt yleensä tapahtuu". :LOL:

Kettula 7+5
 
Ahkeria kirjottajia täällä :)

Mulla on tyttöolo ja haluan tietää sukupuolen heti kun mahdollista:). Etunimikin jo alustavasti on mietitty, toki mieli kerkee muuttua monta kertaa vielä.

Tömpsis (vai kuka oli?) ..samaa tässä ihmetellään itsekin, kuinka näin nopeesti km:n jälkeen uudestaan tärppäs:). Mulla hormoonitaso ei edellisestä kerenny ilmeisesti niin mahdottomasti noustakaan, kun muutama päivä vuodon jälkeen oli jo nega testi. Samaa mieltä oli terkkari. No ihmeitä tapahtuu, toivottavasti tämä aarre pysyy mukana loppuun saakka <3

Omaa napaa: allergiat kiusaa, en tiedä mikä jo kukkii, mutta oon tosi allerginen kaikelle siitepölylle. Ja kun kyselin, mitä lääkettä tähän saa käyttää, niin vastaus oli, että silmätipat on ainut suositeltava. Voi jee, että tulee pitkä kevät/kesä.
Ja pelottaa kauheesti, kun mulla on toi EpiPen noihin anafylaktisiin shokkeihin, jos esim ampiainen pistää ja se ei kai sikiölle hyväksi ois, mutta ei oo sekään, että äiti tukehtuu ja menee tajuttomaksi. Täytyy toivoa, ettei sitä tarvis tänä kesänä :(
 
Kettula Että semmonen kommentti äidiltä! :D

Mä muistan ikuisesti mun isän ekan kommentin kun kerroin että olen raskaana (odotin esikoista): Nyt sitten pitää lopettaa se kaljanjuonti ja tupakanpoltto! Aijaa!!! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tattis
Tattis, mä sain reseptin Avamys-nenäsuihkeeseen, jota olen käyttänyt aiemmissakin raskauksissa allergisen nuhan hoitoon. Että vaikka lääkkeitä ei ehkä suositella, niin on sitä helpotusta edes vähän saatavilla muutakin kuin silmätipat. :)
 
Kettula: kiva tietää, että jotain on mahdollista käyttää. Mulle tuli vähän sellanen olo, kun neuvolasta kyselin, ettei sillä naisella ollut oikeesti ees mitään hajua koko allergialääkkeistä, eikä viitsinyt ottaa selvääkään. Sano vaan, että osta silmätipat ja voinhan sitten neuvolalääkäriltä kysyä, kun ensimmäinen tarkastus on :O ja oireet on kuitenkin jo nyt. Taidan varata jonkun muun lääkäriajan jo nyt:).
 
Tosta siitepölyallergiasta, mulla nimittäin on joka kevät kans ihan kamalaa aikaa enkä kovin innolla odota sitä ens kuuta, kun se taas alkaa.. Mulle tehtiin kyllä neuvolassa selväks, et on mahdollista käyttää joitakin lääkkeitä. Mainitsin, että ennen ollu käytössä Histec, niin lupas, että seuraavalla käynnillä kattoo jonkun vastaavan. :)

Tänään se VU!! Voisin kuolla jännitykseen..
 
Viimeksi muokattu:
Onpa hauskaa, kun annamay ja miranenn ootte samoilla ajoilla. :)

Allergioista: Mä kyselin työterveyslääkäriltä reseptiä ja se anto mulle ihan samat lääkkeet kuin ennenkin. (pillerit Loratadin, silmätipat Lecrolyn ja sumute Flixonasen halvempi versio). On kuulemma paljon uutta tutkittua tietoa, ja siellä luki, että kyseiset lääkkeet ei aiheuta haittaa. Joten kai niitä voi nyt sit ihan hyvällä omallatunnolla käyttää..?

Me pohditaan, että kerrottaisko jo ens viikonloppuna omille vanhemmille. Kyllähän sitä tukea tarvii sitten, jos jotain käy? Miten muut ootte tehneet? Yhdelle kaverille kerroin myös, joka ties, että yritys on päällä ja niillä on itellä alle vuoden ikäinen tyttö.
 
Me kerrottiin poikaystävän äidille heti seuraavana päivänä plussauksesta, mut johtu kyllä siitä, et oli aprillipäivä ja piti päästä "huijaamaan" jotain. :D Omalle äidille kerroin sit seuraavana päivänä ja muille lähisukulaisille + parhaille kavereille seuraavalla viikolla. Viikkoja oli vasta vähän reilu viis, mut haluttiin kertoa just siitä syystä, että jos jotain sattuu niin ei sit tarvii olla yksin sen asian kanssa. :)
 
Mitähän mä oon oikein ajatellut, kun oon aina puhunut, että poikaa odottaessa ei ollut oikein mitään oireita ja tyttöä odottaessa oli tosi huono olo..Just löysin mun pojan odotusaikaisen päiväkirjan ja siellä valitin, kun just näillä viikoilla oli huono olo ja väsytti koko ajan. Ihan samaa kun nytkin. Lyhyt on muisti. :D
 
Onne, mä kans kun ekaa odotin niin isäni totesi että no nyt sun täytyy sit lopettaa tupakointi. Olin kyllä meinannut ehkä polttaa raskauden ajan kun niin paljon olin sitä tupakointia nähnyt odottavien äitien tekevän niin pidin sitä ihan ok. Mutta kiitos isukille, nyt yli 4 1/2 vuotta savuttomana. :)
 
Mullakin meinaa siitepölyt vaivata, vaikka vuosia oon ollut jo oireeton. Liekö sitten hormoonit asialla.:)

Väsymys on kova. Alan pilkkimään jo klo 18 aikoihin. Saas nähdä, miten iltavuoro menee tänään.:D Jotenkin on vaan vieläkin niin epäuskoinen olo, vaikka neljä positiivista tulosta oon tehny.:) Mut kai tää väsymys, itkuherkkyys ja jatkuvapissahätä on kans aika selviä merkkejä ja oireita.

Me aiottiin miehen kans kertoa sukulaisille äitienpäivänä meidän Nypystä. Ei vaan pystytä pitää sisällään näin isoa ja onnellista asiaa. Kaverit saa tietää vähän myöhemmin, ehkä ekan ultran jälkeen.

Siitä tulikin mieleen, että jokohan pitäis soitella neuvolaan?

Santsukka88 & Nyppy 4+5
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Ehdin tällä kertaa vain pikaisesti lukea uusimpia viestejä. Pitää tulla paremmalla ajalla lukemaan tarkemmin.

Onnittelut kuitenkin kaikille niille, jotka ovat hyviä ultrakuulumisia saaneet, ihanaa! =)

Oma olo on ollut melko kurja tämän viikon. Kolmena peräkkäisenä aamuna oon oksentanu ennen töihin lähtöä. Aamupäivän olo ollu aina tosi ällö, mutta iltapäiväksi vähän tokenee.

Huomenna olis eka neuvola ja viikot poksuu myös huomenna,

Stormy 7+6
 

Yhteistyössä