Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Tervetuloa uudet! Päivitän tietojanne päivällä kunhan pääsen koneelle. :)

Leonellalle osanotot! :(

Mulla on ihan järkyttävä turvotus! Varsinkin jos laittaa äitiyshousut jalkaan, niin näyttää kuin olisin 16. viikolla..Voihan se tietenkin alkaa tällä kertaa näkyä jo aiemmin, mutta tuskin sentään vielä! :D

Tänään ajattelin käydä katsomassa kaupoista äitiyshousuja. Varsinkin jotkut rennot ulkoiluhousut olis tarpeen, kun en vapaa-aikana tykkää käyttää farkkuja ja kaikki omat housut ahdistaa ton turvotuksen takia.

Kettula 5+1

Huih, eilen plussattu vähän yllättäenkin. Kolme päivää oli vatsaan koskenut ihan kuin juuri ennen kuukautisia ja otin särkylääkkeitäkin.. Kp 33 oli sitten eilen ja päätin aamulla tehdä testin, joka oli jokin prisman halpis. Viivahan sinne lähti piirtymään. Samantein tuli lähtö sitten apteekkiin hakemaan lisätestejä.. Tein sitten vielä aamupissasta Clearbluen, joka näytti samantien kastettaess plussaa ja myöhemmin päiväpissasta toisen samanlaisen ja tuli vielä tummempi plussa samantien. Pakkohan se oli uskoa!

Tänä aamuna tein vielä sen Clearbluen digitaalisen, joka näytti 2-3 viikkoa. :) Enempää ei tarvi sitten testaillakaan.

En tiedä tarkkaan mun normikierron pituutta, mutta vau.fi.n laskurilla saisin 4+3 ja la ois sitten 9.12.

Unohdin jo, mitä asioita muut on kertoneet.. Oon 25-vuotias, esikoinen olis tulossa ja miehen kanssa tulee kohta 7 vuotta yhdessäoloa täyteen. Toivottu lapsi. Ehkäisy jätetty pois helmikuussa, muttei ollut mitään hc-yritystä kuitenkaan vielä. Huomenna ajattelin soittaa neuvolaan, jotenkin sekin jännittää.

Onko teillä kellään iho reagoinut raskauteen? Mulla on aina ollut rasvaisuuteen taipuvainen iho, joka on kuitenkin nyt 30 vuoden rajapyykkiä lähestyttäessä rauhoittunut eikä esim. finnejä ole enää juurikaan tullut. Joskus teini-iässä kärsin aknesta ja silloin söin Roaccutan-kuurin.
Nyt sitten viimeisen parin päivän aikana kasvoihin (erityisesti poskipäiden ympäristöön) sekä olkapäihin on ilmestynyt kipeitä näppylöitä, jotka eivät ole moksiskaan normaaleista täsmätuotteista vaan pahenevat koko ajan.
Apua, ei kai koko raskausaika tule olemaan tällaista?! :O

5+1

Tiitsi tervetuloa joukkoon!

Kengu83, mulla on myös rasvaisuuteen taipuva iho, mutta oikealla hoidolla olen saanut sen pysymään aisoissa..Nähtävästi hormonifinneille sekään ei riitä ja niitä on nyt tullut muutamia kipeitä. Aiemmissa radkauksissa on ollut sama. :(

Mukavaa, että löysin näin vilkkaan keskustelupalstan heti plussattuani :) Tänään aamuyöstä heräsin kovaan sateeseen täysin virkeänä ja heti tuli sellainen olo, että kyllä, raskaana ollaan. En osaa selittää mikä se tunne oli, muuta kuin pieni pahoinvoiva fiilis tai maku suussa. Tein heti testin vaikka olin sitä aikonut säästää sillä ajatuksella, että kyllä ne menkat vielä alkaa kuitenkin. Tänään siis vasta 4+1, eikä kuukautiset ennenkään samalla kellonlyömällä ole alkaneet.
Meillä piti olla lapsiluku täynnä kahdessa (05 ja 09), mutta mikä lie mielenhäiriö iskenyt vielä näin 36v:nä :D Yrityskerta taisi olla nyt kolmas kun tärppäsi. Mies niistä edellisistä kierroista on ollut masentuneempi kun ei ole heti onnistunut, mutta mulla on ollut aika realisitiset käsitykset, ettei nämä asiat mitään itsestäänselvyyksiä ole vaikka edelliset saivat alkunsa ekasta yrityksestä.
Asutaan tällä hetkellä ulkomailla, mutta takaisin Suomeen muutetaan syksyllä.
Ihanaa päästä keskustelemaan odotuksen ihanuudesta ja haasteista omalla kielellä!!

12.12. / Ben&Jerry's / 36 / 3. lapsi / JS

Tervetuloa mukaan, Ben&Jerry's! =)
Saanko udella, missä asutte tällä hetkellä (miehesi on ilmeisesti ulkomaalainen)? Täällä toinenkin ulkkiksen vaimo nimittäin, oma mieheni on aussi ja asuimme aiemmin Isossa-Britanniassa.

kengu83 mullakin on rasvainen/sekaiho ja jo ennen plussaa pukkas otsan täyteen pieniä näppyjä (ei finnejä, mut jotain hormooninäppyjä tms.), näpyt ei näy ihan kamalasti mut tuntuu sormella kun sivelee otsaa. nyt tällä viikolla niitä on ilmestynyt myös oikeaan poskeen, jää onneks hiusten alle piiloon :D näitä samoja mulla on ollut myös edellisissä raskauksissa, et on mulla ainakin yks raskausoire :)

mulla turvottaa vatsaa ihan älyttömästi ja oli lounaan jälkeen hiukan tuskaa olla töissä, ku housut puristi niin :D nyt muutenkin tiedostaa ton vatsan olemassaolon koko ajan, kun tuntuu sellaselta pinkeemmältä ja raskaammalta, toivottavasti se tietää hyvää! näin meinaan viime yönä unta, et vessareissulla paperiin alkoi jäädä punaista.. keskenmeno siis.

tervetuloa uusille!

oon tässä miettinyt ja tullut siihen tulokseen, et mulle vois päivittää sittenkin 3.lapsi, koska niinhän tää on vaikka yks vasta kotona onkin.

Tuli mieleen "oireista", että onko muilla särkenyt vatsaa aika kovastikin? Mulla kun on tälläistä ollut nyt monta päivää. Toinen mitä huomasin tänään, niin herkästi itkettäisi:D Ja kolmas, että kun nälkä iskee niin ruokaa pitää saada nythetisamantien!

tiitsi millälailla särkenyt? mulla on ollu kyl välillä sellasta menkkajomotusta alavatsalla ja -selässä.. ja itkuisuutta täälläkin! tänään aamulla luin netistä jotain juttua ja vesihanat aukes samantien :D nälkä on kans koko ajan!

Tiitsi ja Ben&Jerry's tervetuloa mukaan!

Kengu83 mullaki on rasvaisuuteen taipuvainen iho ja oon nyt koko ajan odottanut et koska tulee finnit. Ekassa raskaudessa tuli aika paljon finnejä, nyt ei onneks vielä näy.

Mä oon nyt miettiny kannattaako mennä varhaisultraan. Viime raskaudessa kävin ja menin ilmeisesti liian aikaisin, koska siötä ei vielä näkynyt. Eli sinäänsä oli turha kun piti sitten vaa jännittää np-ultraan asti et onks siellä ketään. Ultrassa sitten siirtyi la viikolla eteenpäin. Mut jotenkin siitä jäi sellainen olo et oli vähän "turha".. Toisaalta taas esikoinen oli perätilassa ja syntyi sektiolla ja siinä huomattiin kohdussa jotain rakennepoikkeavuutta. Eli sen kannalta mietin et olisko varhaisultrassa kuitenkin hyvä käydä.. Vaikeeta! Lähinnä siis kun ei oo mitään ilmaistakaan hommaa :D ehkä mä odottelen mitä neuvolassa sanotaan...

Eea
Heippa kaikki uudet! :wave:

Täällä kans mahaa turvottaa. Sama juttu oli viime raskaudessa, sitä ei kauheen kauaan piiloteltu. Mitä useemmin on ollut raskaana, niin sitä helpommin tuntuu maha pullahtavan esiin. :p Toisaalta kiva, onpahan joku merkki raskaudesta. Melkosen oireeton olo on ollut nyt useemman päivän, toivottavasti ei tiedä huonoa.

Ajattelin sinnitellä sinne np-ultraan, ellei sit saada aiemmin ultra-aikaa sairaalalle. Vaikka siellä jotain nähtäiskin, niin eihän se mitään takaa.

Eea & Manu 5+4

mä varasin varhaisultran ihan täysin oman mielenrauhani vuoksi, en kestä enää kauaa tätä epätietoisuutta et onko tuulimuna tai kohdunulkoinen.. keskenmenon pelkoahan se ei vie pois, ellei sitten oliskin keskeytynyt keskenmeno. tuo se varhaisultra kuitenkin varmaan sellasta jonkinlaista turvallisuudentuntua.. ainakin uskottelen itelleni niin :D

täällä kans melkoisen oireetonta ja toivotaan parasta, mut pelätään pahinta. en vaan tiedä miten kestäisin keskenmenon ja sen tiedon, etten vielä tänäkään vuonna saa toista lasta :ashamed:

Heippa kaikille, ~Tikru~ ilmoittautuu mukaan!
Km alkuraskaudessa lähes 10 vuotta sitten ja sen jälkeen ei plussan plussaa. Syytä ei tiedetty. Uuden kumppanini kanssa sitten tässä alettiin kovasti toivoa vauvaa (vaikka itse olinkin jo luopunut toivosta lastensaannin suhteen), kunnes sitten yllättäen sainkin klassiset oireet ja plussahan se siitä testistä tuli:) pelottaa, enkä voi uskoa todeksi... On tämä elämä ihmeellistä:) Netin laskurin mukaan LA olisi 1.12.

T. Tikru 5+4

Moikka ja tervetuloa kaikki uudet! Meitä onkin jo monta!

Vaikka melkein kaksi viikkoa olen asiasta tiennyt, niin ei sitä meinää todeksi tajuta vieläkään. On se niin uskomatonta.
Oireita on rinnat ja alamahan turvotus, wessa juoksua ja jano. Hengästyminen on helppoa. Pari päivää on tullut aavistuksen huono olo jos ruokailu väli pitenee kovin. Oi, että nautin näistä päivistä, kun laatta ei vielä lennä!
Odottelen tietoa joudutko alkaa pistämään hepariinia..
Varsin alkuraskauden ultran jo vkolle 6+2 , koska joudun ehkä paljastamaan asian sit vkonloppuna. 11.4 on ultra. Hinta kyllä hirvittää!
Neuvolankin sain varattua. Neuvolan täti sanoi et la olis 3.12 mut pidetään listassa toi 4.12 vielä.

Mä olen kanssa finninaama aina ollu ja onhan mä viel reilun viikon 20-kymppinen ;) esikoisesta olin kunnon finninaama nyt odottelen niiden tuloa.. Onhan semmoinen väite, et tytöt imee äidin kauneuden ja siksi äiti on hirveen näköinen. Pojat taas ei ja silloin mamma hehkuu ;) tiedä sit.

Kengu83 Mun mies on ihan vaan seikkailunhaluinen suomalainen :) Ollaan tällä hetkellä Marokossa, kesä jossain päin Etelä-Eurooppaa. Tänään sitten tajusin, että pitäisi olla varovaisempi ruokien kanssa. Tähän asti oon syönyt kaikkea:salaatteja, raakaa kalaa, jäätelöä yms. mistä turistia varoitellaan. Papaijaa en sentään ole syönyt vähään aikaan, mulla oli talvella papaijaan ja nimenomaan sen siemeniin aivan mahdoton himo ja söin sitä päivittäin - kunnes luin jostain, että papaijan siemeniä käytetään yleisesti Aasiassa päin ehkäisyyn. Ei siis mikään paras mahdollinen eines, jos meinaa raskautua...
Monet näytäis varanneen neuvola-aikoja ja varhaisultria. Pitää alkaa ottamaan selvää mistä täältä löytyisi joku hyvä lääkäri ja ehkä pirautan sille omalle, ihanalle neuvolantädille Suomeen - ihan vaan mielenrauhan nimissä, se osaa kuitenkin valita ne parhaat sanat mun rauhoitteluun :)

Heipsan taas :) Täällä täysin oireeton olo, en tahdo millään uskoa, että mahassa ois kaikki hyvin... :(

Kengu: mulla tuli niskaan ja päänahkaan parit oudot näpyt ennen plussausta. Viime raskauden aikana oli alaselässä ihan järkyttäviä finnejä, ja muutenkin sellasissa paikoissa missä ei normaalisti ole :O Eli kyllä tännekin on odotettavissa näppyä jos jonkinmoista taas :p

Tervetuloa uusille ja onnea odotukseen! :)

Tiitsi: mulla oli koviakin vatsakipuja vielä muutama päivä sitten, mutta nekin on nyt jääneet. En sit tiedä tarkottivatko hyvää vai eivät, oireet katos sen jälkeen, mutta esikoisenkin alkuraskaudessa oli tosi kovia kipuja, ja ihan hyvin kaikki meni.

Ultra: mä soitin äpkl:lle ja sain ajan vasta toukokuun puoleenväliin :( Ei ne halunneet määrittää mun raskauden kestoa, uskoivat sitä, että tuo negatiivinen testi maaliskuun alkupuolella ois pitäny paikkaansa, eli ei raskaus ois kauheen pitkällä. Mä vaan en halua odottaa sinne asti, jos on taas keskeytynyt keskenmeno! :( Jos silleen on taas käynyt niin haluan saada sen heti pois, ja uuteen yritykseen :( äh ku pelottaa ja harmittaa :( Tulis nyt ees jotain oireita niin hetkeks voisin taas rauhoittua ;) Harmi kun ei nyt oo yhtään varaa mennä yksityiselle ultraan.

mäkin haluan laittaa viikot näkyviin, vaikka ne onkin ihan villiä arvausta vaan :D Mä vaikka lasken tosta oletetusta hedelmöittymisestä, eli nyt olis 5+3 :) Korjataan sitten myöhemmin kun tiedetään enemmän :)

Voikaa hyvin!
Tömpsis ja PersikkaBanaani 5+3

Tervetuloa kaikki uudet!

Kivut Täälä kanssa pienesti kipuilee kohtu... Mut kovasti tsemppaan itteeni et ne on vaan kohdun kasvukipuja. Haluan uskoa niin.

Testit Ostin vielä yhden raskaustestin. Plussat tehty 3+1 ja 3+3. Huomen teen sen digin missä näkys viikot ja tulee se teksti et raskaana... Josko sit uskos... :D

Onne 4+1

Täällä ilmoittautuu mukaan yksi varhainen plussailija!

14.12.2013/Aina_/22v./2./TYKS

Paristakin jutusta on hiukan epäselvyyttä. Ensinnäkin, en ole vielä täyttänyt 22 vuotta, mutta täytän tänä vuonna niin laitoin tuohon sen, kun synnyttäessä tosiaan olen sen 22.

Toinen juttu on toi laskettu aika. 14.12 on kuukautisten ja kiertopituuden 28 mukaan laskettu, oma kierto hiukan epäsäännöllinen synnynnäisen kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Tunsin kuitenkin oviskivun kp 12. Jos se todella oli oviskipu niin laskettu aika siirtyisi kahdella päivällä aiemmaksi, 12.12.2013. Luulen kuitenkin, että sillä 14.päivän la:lla mennään ultraan asti, kun en ovista testannut mitenkään.

Ensimmäisen plussan sain kp 23 eli 3+2, mikä myös herätti epäilykset siitä, että raskaus olisi muutamaa päivää pidemmällä (3+4). (Kyllä on vaikeaa olla pilkunn*ssija näiden asioiden kanssa... :D) Plussa on siis vahvistunut ja tänään sain Clearbluen digitestillä tuloksen Raskaana 1-2 viikkoa :)

- Aina_ 3+5 (4+0)

Mehän ollaan saatu taas monta uutta tänne. Kaikille tervetuloa ja :wave:

Tiitsi: En tiiä luitko ketjua taaksepäin, mut kävin just eilen gynellä ultrassa, kun oli noita suht kovia vatsakipua alavatsassa. : / Ja selitykseksi sain, että mun oikee munasarja vaan sattuu olevaan herkemmin kipuileva. (Kipuili ultraustakin.) Muuten on sitten ollu vaihtelevasti menkkajomotuksia, jopa yhen yön olen sängyssä pyöriny niitten takia. Eli taitavat kuulua raskauteen. :) Mutta toki, jos jotain oikein tavallisuudesta poikkeavaa ja voimakasta kipua on, niin saattaa viitata kohdun ulkoiseen (Korjatkaa, jos olen väärässä) ja sehän taas sitten voi olla ilmeisesti hyvinkin vaarallista. Sitä vaan eilen itekin pohdin, että esikoista kun odottaa, niin sillä saralla ei tunne omaa kroppaansa yhtään. Eli ei mitään hajua, mikä on normaalia. Mutta sinuna seurailisin tilannetta, luultavasti kuuluu ihan asiaan :)

Näpyistä oli puhetta. Mulla ilmeisesti kierukka aiheutti jatkuvalla syötöllä kaiken maailman näppyjä ja naama kukki koko ajan. Viime oviksen jälkeen tuli taas näppyjä ja nyt on kadonnu kaikki *koputtaa puuta* No liekö sitten se poika tulossa, kuten joku ylempänä sano :LOL:

Tänään ollu ton etomisen kanssa vähän helpompi päivä, mut tokihan kun yks oire helpottaa, tulee toinen tilalle ja päätä on sitte jomotellu koko päivän panadolista huolimatta. Ja illalla kiristi jo työhousut ihan hulluna, kun päivän aikana oli alkanu turvottaa ihan kunnolla vatsaa. Hillitön punanen rantu vatsassa, kun housut oli kiristäny. Pitää varmaan jo alkaa harkita isompien housujen tilaamista :ashamed:

Meillä on miehen kanssa jo tullu ihan omaa huumoriakin tähän raskauteen liittyen. Mies kun on millon mitäkin raskausoiretta ihmetelly (eikä useimmiten oo osannu liittää sitä raskaudesta johtuvaks), vastaan aina vaan huomaamattani, et "se kuuluu tähän". Ja sitä alkaa aina naurattaa, kun se kuulee ton lauseen. (Sit se kysy jo siitäkin, kun unohdin hellan levyn päälle, "kuuluuko tääkin tähän?";)) Ei oo muru tajunnukaan, miten paljon raskaus tuo mukanaan lieveilmiöitä, kuten järkyt ilmavaivat :ashamed:, turvotusta, hajuherkkyyttä, pahaa oloa, väsymystä, vatsakipuja jne. Ja lisäks mä olen kuulemma lämmin kainalossa, kun se mun ruumiinlämpö nous kai pysyvästi ainakin raskauden ajaksi sen puolisen astetta :)

Oliko jollain jotain tietoa, et kumpaan sukupuoleen se viittaa, että ainainen pulla- ja sokerihiiri himoitseekin nyt koko ajan suolasta syötävää? Eikä mun tee mieli mitään sipsejä, vaan himoitsen esim. fetaa, leikkeleitä, juustoa ;) TEin äsken feta-kanasalaattia ja namskis, kun oli hyvää. (Ja kyllä, feta oli pastoroidusta maidosta valmistettua Apetitin fetaa;))

Aina_: Näytät olevan turkulaisia tai lähiseudulta ainakin, joten tuu ihmeessä tonne turkulaisten pinoon myös juttelemaan. Meitä on siellä jo useampi eri raskausvaiheissa olevaa juttelemassa. :)

Toi lasketun ajan tarkkuus riittää tässä kohtaa vallan mainiosti. Virallisempi laskettuaika varmistunee sitten np-ultrassa, joten kummalla vaan voit tosiaan mennä siihen asti. :)

Viimeksi muokattu:
tervetuloa taas uusille! kivaa kun porukka kasvaa näin vauhdikkaasti, et päivittäin saadaan uusia mukaan :)

na-dene suolaisen himoitseminen tais muistaakseni kuulua myös poikaraskauteen ;) mut tuosta naaman kukkimisesta, se ei ainakaan pitänyt mulla paikkaansa, koska molempien kohdalla on ollut ihan samanlaista :D muutenkin viime raskaudessa tein sellaisen testin, et kumpi tulee oireiden perusteella ja sain enemmän tyttö-vastauksia, mut poika oli masussa :) mut onhan ne kivoja arvailuleikkejä :)

tömpsis mulla ihan sama juttu, et oireettomuus huolettaa.. ja sit oon menny googlettaa. mut sieltä on löytyny paljon keskusteluja oireettomista raskauksista, jotka on menny hyvin loppuun asti :) ja voihan ne oireet alkaa vasta myöhemminkin, et pitäis nyt vaan yrittää nauttia tästä oireettomuudesta.. mut tiedän omastakin kokemuksesta ettei se tosiaan oo niin helppoa. huoli on koko ajan kova :( mä nyt vaan tarvin muuta ajateltavaa ja tekemistä, etten miettis tätä raskautta 24/7 ja onko kaikki hyvin vai ei..

jen_ni 5+1

Tervetuloa ja onnea kaikille uusille! Meitähän alkaa olla jo tosi monta!

jen_ni mulla edellinen raskaus oli tosi oireeton ja se todettiin tuulimunaks varhaisultrassa :( nyt on onneks ollu enemmän oireita, mutta silti oon huolissani josko tääkin on tuulimuna/menee kesken. Ei kai tuohon huolehtimiseen oikein mikään auta, tietty vu ehkä hieman helpottaa, mutta mä yritän saada ajatukseni muualle kun alkaa kovin huolestuttaa. Jotenkin pitäis jaksaa itekin odotella viel 2,5 viikkoa, kun vu on vasta 23.4.

Näppylöistä joku kyseli. Mulla on selkään tullu pari kipeetä isoa finniä ja naamaan kanssa. Selässä yleensä ei finnejä ole, naamassakin tosi harvoin, ne on pikemminkin ollu aina mustapäitä.

Turvotus tuntuu täällä vaan yltyvän. Jos tää jatkuu tähän malliin, niin mun on pakko pyytää itelleni kokoa isommat housut kohta...

En oo huomannu ainakaan vielä mitään kummempia ruokahimoja, mutta sunnuntaista keskiviikkoon teki mieli käydä syömässä hampurilainen paikallisessa "meksikolaisessa" :D niillä on aivan ihana valkosipulihampurilainen listalla!

Muita oireita mulla on nännien arkuus. Suihkussa käydessä pitää varoa vähän, ettei vesi kovasti osuis suoraan nänneihin, kun se sattuu. Tissit ei kyllä muuten oo juurikaan kipeenä. Alavatsassa on sellasta jomotusta välillä ja välillä sellasia pistoskipuja. Repäsyjä en o huomannu sitte pitkän perjantain... Etova olo tulee aalloissa, saattaa mennä monta päivää että olo on ihan hyvä ja sitte yhtenä aamuna (kuten tänään) on etova olo ihan koko ajan.

Taru 5+2

Yhteistyössä