Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Hukkapiru, tervetuloa!!:flower: Isonkokoinen poika teillä..:)

Vaipoista, tähän asti ollaan käytetty pamperssia ykkös- ja kakkoskokoa ja olen ollut hyvin tyytyväinen.. Nyt sitten vaihdoin kolmoskokoon ja voih.. Vaikka body on paras vaate, niin on sitten inhottava vaihtaa, kun vaippa falskaa kakkat jatkuvasti niskaan asti.. Melko mielenkiintoista pyykkäämistä ollut meillä, sanoisin..;)
Nyt vaan pitäis miettiä, että mihin merkkiin vaihdetaan..

Helmerii, :hug: Aika raskaalta kuulostaa teidän yöt, jaksamisia!! Noihin kuiviin korvantauksiin, mä luultavasti käyttäisin vauvaöljyä. Meillä sitä käytetään kuivaan ihoon ja auttaa tosi hyvin. Eikä jätä ihoa mitenkään "liukkaaksi", vaikka voisi etukäteen aatella..

Ceecee, oon huomannut saman tuosta juttelusta.. Ei vielä voi puhua vierastamisesta, mutta kyllä tyttö selvästi huomaa oudon paikan ja keskittyy lähinnä tutkiskelemaan juttelun sijaan..

Oon nyt pari päivää huomannut, että jos laitan tytön lattialle tai sänkyyn kyljelleen, alkaa heti ähistä ja puhista yrittäen kääntyä vatsalleen.. Pari kertaa vahingossa pyörähtänytkin, vaikkei vielä voi mistään kääntymisestä puhua.. Mutta ei voi enää laittaa nukkumaan kyljelle, unet vaihtuu vaan tohon ähkimiseen..:)

Meilläkin hyvät yöt jatkuu.. *Kop, kop, puuta* Viime yönä taas unia 23-06, sitten pikainen syönti ja nyt vielä nukkuu niitä unia.. Ainoa, että vähän aikaisemmin saisi aloittaa nuo unet..

Sofi ja Elli 2kk2vko
 
Heisan pitkästä aikaa,

Täällä elo sujuu aika tasaisesti, tosin tänään väsyttää kun en saanut enää unta sen jälkeen kun tyttö söi aamumaidot kuuden kieppeillä. Nukkuu mukavasti klo 23-6 mutta itse olen sen verta pirteä aamulla että uni ei enää tule.

Ihanaa että kevät on tulossa, aurinkokin vihdoin paistaa. Buukattiin juuri Japanin reissu toukokuulle, vähän jännittää lähteä kahdeksi viikoksi lomalle näiden kahden kanssa mutta jos ei nyt niin milloin sitten...

Tytsy syö kuin pieni hevonen, on selkeästi isompi kuin veljensä. Liekö mistä johtuu, ei ole mikään tissillä roikkuja kuitenkaan. Nyt on jo 62 senttiset vaatteet käytössä, osa niistäkin uhkaa jäädä jo pieneksi.

Ristiäisvalmisteluja on tiedossa ensi viikolla, onneksi sillä nimen salassapito on jo tosi vaikeeta.

Undu & tytsy 10 viikkoa (aika rientää, onko siitä jo noin kauan!)
 
Meidän tyttösellä on jalassaan 50cm housut :D Bodeissa alkaa 56cm olla parempia kuin 50cm, mutta vielä pari 50 senttistäkin menee mukavasti päälle. Hurjia eroja! 56 senttisissä housuissa huomaa, että varpaat ei pysy oikealla paikallaan, kun ovat sen verran pitkiä vielä. Onko meidän lapsi vähän pieni? :D

Vaipoista, me ollaan oltu tyytyväisiä Liberoon. Kaksi kertaa on kakat fuskannut lahkeesta, mutta molemmat kerrat on ollut sellaisia, ettei tyttö ole edellisenä päivänä kakkinut ollenkaan ja sitten sitä tavaraa onkin tullut kerralla enemmän... Kakkoskoko käytössä nyt.

Ehkäisyäkin pitää miettiä uusiksi. Tuttu päänsärky on ollut kaverina nyt jatkuvasti, kun aloitin reilut 3 viikkoa sitten pillerit. Nuo on periaatteessa samaa kamaa kuin ne, mitä söin aiemmin, mutta miedompia kuulemma. Aiemmat tosissaan aiheutti juurikin tätä päänsärkyä, haluttomuutta ja kärttyisyyttä. Nyt en halua jäädä odottelemaan noita muita sivuvaikutuksia, kun yhdistän tämän päänsäryn noihin pillereihin. Päänsäryt oli tosi harvassa, kun en syönyt pillereitä, eikä ne nytkään voi johtua univeloista tms., koska meillä nukutaan yöt niin hyvin. En keksi muuta syytä kuin nuo pillerit, kun niin sopivasti pillereiden aloittamisen jälkeen alkoi nämä jatkuvat päänsäryt. Katsotaan vaan, mitä mieltä lääkäri on näin lyhyen käytön jälkeen... Sain soittoajan vasta ensi kuun alkuun. Toivottavasti suostuu vaihtamaan merkkiä johonkin ihan muuhun.
 
Viimeksi muokattu:
2kk neuvolassa käyty ja hienosti paino noussut kilon neljässä viikossa! Nyt voin vähän rentoutua, että rintamaidolla tosiaan pärjätään. Rintatulehdus ja tukokset on myös selvästi parantunut, kun maitoa ruiskuaa nyt toisestakin tissistä, eli jeee, hyvillä mielin eteenpäin :) pituus jo liki 58cm, eli meillä myös vähitellen siirrytään 60cm releisiin.

Rota/rokotteesta ei tullut oireita, päinvastoin nukkui pitkästä aikaa tosi levollisesti yön, heräsi Vain 3 kertaa syömään; 3h, 2h ja vielä 3h välein, ja senkin jälkeen torkuttiin vielä sängyssä puolille päivin, ihanaa. Toivottavasti tämä rytmi jatkuu! Poika on myös jo useana päivänä peräkkäin suostunut nukahtamaan päikkäreille keinuun, mahtavaa! Ja saattaa keinuta untenmailla jopa pari tuntia. Vastaavasti vaunulenkkien jälkeen herää heti kun vaunut pysähtyy, eli ulkona ei ole enää nukkunut muuta kuin liikkeelläoloajan. Noh, sama se mulle, pääasia että nukkuu niitä päikkäreitä.

Alan muutenkin nauttia tästä vauva-arjesta, kun poika seurustelee jo ihan mahdottoman paljon, syötöt kestää kerralla vähemmän aikaa, ja päivissä on selkeät rytmit: syödään, seurustellaan, nukutaan, syödään, ulkoillaan jne. Vaipat ja muut hoitotoimenpiteet täydentävät tätä kaavaa, ja sitte noin klo 23-11 nukutaan, syödään jne.

Peppi, sulta olisin kysynyt, miten sammaksen kotihoito edistyy? Mä siirryin jo tänään kokeilemaan murskattuna puolukkaa, ja voi luoja ton reaktiota: " siis mitä Sä syötät mulle??!!" :D sitten hän yökki sitä puolukkaa ja oli pitkään kärsivän näköinen kunnes sai maitoa päälle. Olen myös huuhtonut sillä vishyllä rintoja, mutta raskasta alkaa tämäkin sössääminen olla.

Karstaan ei sitten auttanut muu kuin oliiviöljy, suosittelen, toimii pomminvarmasti. Laitoin yöksi öljyhoidon, ja myssy päähän. Aamulla pestiin pää ja sitten harjaus vauvaharjalla.

Meidät värvättiin myös perhevalmennuksen vauvaperhe-esittelyyn. Lupasin mennä, ei varmasti tule ongelmaa keskusteluaiheista; on käyty imetyksen suhteen aikamoinen koulu, ja erinäisistä hankinnoista alkaa myös olemaan kokemusta. Ennen kaikkea haluan välittää niille odottajille, että älkää tehkö hirveesti suunnitelmia, kun mikään ei kuitenkaan suju suunnitellusti :)
 
Meillä oli reilu viikko sitten tuo 2kk neuvola ja tytön mitat silloin 60cm ja 5955g eli edelleen painoa tulee melko hyvään tahtiin ja kyllähän tuo aika pullukalta näyttääkin, makkaroita on joka puolella :D

Vaipoista käytetään siis Pampersin kolmoskokoa ja hyvin on pitäny, ehkä kerran on falskannut kun tuli vähän isommat pierut :)

Vaatteista menee 62cm, jotkut sen kokoiset bodyt kyllä on jo jäänyt pieneks eli pikkuhiljaa täytyy alkaa ottaan käyttöön noita 68cm vaatteita. Tosin noissakin on hirveitä eroja eri merkkien välillä...

Öihin on tullut sellainen rytmi että nukkumaan menee siinä 20-21 välillä, eka syönti n. klo 2.00 ja toinen 5.00. Sitten ylös noustaan 7-8 välillä. Tosin tuosta 5 eteenpäin nukkuu aika kevyttä unta ja pariin kertaan saa nousta laittaan tuttia suuhun että jatkaa uniaan.
Missä asennossa laitatte nukkumaan? Tähän asti oon aina laittanu kyljelleen mutta yleensä on aina itsekseen kääntynyt selälleen. Joskus sitten herää siihen kun kellahtaa selälleen ja sit pitää laittaa takaisin kyljelleen ja tutti suuhun että nukahtaa uudelleen.

Imetyksestä Oletteko jo etukäteen päättäneet jotain että mihin saakka aiotte imettää? Alunperin ajattelin että sinne 6kk ikään asti jos maitoa riittää mutta kyllä nyt alkaa tuntua että voisin kyllä jo lopetella ennemmin...en vaan koe sitä mitenkään "omakseni" mutta pelkästään vauvan takia sinnittelen. Sen kummempaa ongelmaa ei siis ole mutta ei vaan oo mun juttu...Onneks neitikään ei oo mikään rinnalla roikkuja vaan syö aina max. 10min ja sen jälkeen on tyytyväinen. Ei myöskään huoli tissiä kuin nälkäisenä eli en ole joutunut toimittaa tutin virkaa :) Pullostakin on syntymästä lähtien syönyt hyvin joten vieroitus ei tule olemaan vaikeaa.

Kuinka hyvin teidän vauvat muuten viihtyy yksinään, esim. sitterissä tmv? Aiemmin tuo viihtyi hyvinkin mutta nyt tuntuu että tylsistyy melko pian jos ei itse ole siinä vieressä juttelemassa. Aamuisin onneks ainakin sen aikaa viihtyy leikkimatolla että kerkeän rauhassa syödä ja juoda kaffit mutta päivällä on selkeästi enemmän viihdytettävä.

Wera
 
BoB, me päästiin sammaksesta lopullisesti eroon vasta sillä Mycostatin lääkkeellä, jonka saa reseptillä.,on vähän työläs kun pitää neljä kertaa päivässä antaa ja meni yli 2 viikkoa ennen kuin sammas oli poissa. Mutta musta kuitenkin helpompi kuin nuo huuhteluhommat.

Mä oon aatellut täysimettää tuonne meidän Japanin reissuun asti toukokuun loppuun. Syksyllä on tarkoitus tehdä parisuhdematka jonnekin ja ennnen sitä pitää lopettaa sitten kokonaan. Esikoinen ainakin itse päätti vaihtaa pulloon kahdeksankuisena.
 
BoB: En tiedä onko vielä ollut hirveästi apua tuosta hiilihapotetusta vedestä tai varmaan johtuu vain siitä, että on ollu joku päivä, että olen vain pari kertaa Lauran suun puhdistanut ja olen koittanut keretä samalla kertaa puhdistaa rintani ja rintakumit. Rintakumeja on tullut kyllä useammin keitettyä päivän aikana kuin ennen. Ei se sammas ole kuitenkaan tainnut pahentua, joten on ehkä tuosta puhdistamisesta ollut jotain hyötyä. Itse tosiaan kastelen vanupuikon siinä vedessä ja pyörittelen sitä sitten pikkuisen suussa ja pyyhin kielen, käytän yleensä vähintään kolme puikkoa kerralla. Rintani vain uitan kupissa missä on sitä vettä. Lopetin sen sitruunamehun käytön rintojen puhdistamisessa, kun se alkoi haista jo vähän huonolle, oli sen verran vanhaa jo. Toivottavasti tuosta vaivasta päästään pikku hiljaa eroon.

Me tänä aamuna vaihdettiin Liberosta Pamperisiin, kokona on tosiaan se kolmonen. En meinannut aamulla osata edes laittaa sitä, kun ei ollut niin selvästi merkitty kumpi puoli tulee eteen ja kumpi taakse. Liberossa oli se numero, josta heti näki miten päin menee, Pamperisissa tuo värikin hämää. Toisella kertaa meni heti paremmin.

Meillä vauva viihtyy jonkin aikaa yksin sitterissäkin, kunhan vain on VH1 Classic-kanava tv:ssä päällä. Jos on jokin muu kanava tai jotain muuta ohjelmaa ku musiikkivideoita, tulee heti levottomaksi. Yksi päivä mun mies oli katsellut, kun Lauran jalat oli alkanut Eric Claptonin tahtiin liikkumaan. :) Saa nähä miten käy, jos me lopetetaan tuo kanavapaketti. Olen yleensä sen aikana kerennyt lämmittää itselle ruokaa tai tehdä joitain muita kotitöitä pikaisesti. Yleensä sitten menen syömään siihen sitterin viereen lattialle ja juttelen samalla Lauralle.

Kävin tiistaina siellä perhevalmennus-ryhmän tapaamisessa. Oli kyllä mukava kuulla muiden kokemuksia ja nähdä minkä näköisiä vauvoja muille oli tullut. Laurakin jaksoi ihmeen hyvin sylissä sen aikaa, kun se tapaaminen kesti, ilman, että ois ollut vailla ruokaa. Aluksi hän nukkuikin vaunussa, niin sekin virkisti. Katseli todella kiinnostuneena niitä muita vauvoja ja aikuisia. Lopuksi perhetyöntekijä antoi lapun missä oli loruja ja näytti jotain liikkeitä mitä vauvan kanssa voi samalla tehdä. Olenkin nyt alkanut leikkimään Lauran kanssa lorujen tahtiin. Olen aikasemmin lähinnä vain laulanut noita tuttuja lasten lauluja, jotenkin en ole saanut aikaiseksi alkaa lukemaan edes sitä äitiyspakkauksen lorukirjaa.

Imetyksen kestoa en ole vielä yhtään ajatellut. On se kuitenkin ihan kivaa hommaa, joten en mie ihan heti haluais siitä luopua. Korvikkeen kanssa pystyy välillä pitämään taukoa tuossa, niin pääsee tekemään välillä jotain muutakin ja yöt pystyy nukkumaan ihan hyvin. Eilen illalla Laura ei jaksanut syödä kuin 60ml sitä korviketta, joten sitten pari kertaa yön aikana piti antaa rintaa. Silloin kun hän jaksaa syödä koko 120ml, niin silloin ei ole yöheräämisiäkään.

Minulla on ollut nyt pari viikkoa sellainen olo, että olisi kiva saada toinen lapsi. Silloin synnytyksen jälkeen en voinut edes kuvitella toista, joten niin ne ikävät kokemukset alkavat haalistua. Ehkä sekin tekee, että nyt korvikkeen kanssa on saanut nukuttua hyvin yöt. Ainoa mikä välillä haiduttaa noita toisen lapsen hankinta ajatuksia on iltainen huutokonsertti. Kun toista ei meinaa saada millään rauhoittumaan ja rinta tuntuu olevan vauvalle kamalin asia maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, mä olen ihan antanut t-lusikallisen vishyä, minkä poika yleensä sylkee pois. Mun mielestä valkoinen on ehkä vähentynyt kielessä, mutta en ole varma,kun sinne suuhun näkee niin harvoin ja huonosti. Rasittava vaiva. Mä luulen, että mulla on sitä sammasta vasemmassa rinnassakin,kun siihen vähän sattuu/pistää imettäessä. Noh, täytyy taas tänään voidella puolukalla ja huuhtoa vishyllä..

Iltahuudot näyttäisi olevan yleinen vaiva täällä. Mun mielestä ne meillä johtuu selvästi yliväsymyksestä. Ei osaa rauhoittua unille, ja sit ei mikään kelpaa ja hysteeristä karjuntaa jos yrittää jotain kikkailla. Parhaiten menee ohi kanniskellen ja sit rauhoittuu jossain vaiheessa imemään, ja viimein nukahtaa, of course tissille.

Haluaisin jatkaa imetystä sinne 6kk asti, mutta katsotaan nyt miten tämä etenee. Mulla ei kyllä ole raskauskilot vielä liikkunut mihinkään, miten muilla? Suklaan syömisellä saattaa olla jotain osuutta asiaan...

Poika ei viihdy kauan itsekseen. Lattialla jaksaa pötköttää ja katsoa telkkaria noin 15min, sitteriä meillä ei olekaan, mutta olen miettinyt sen hankkimista sitten, kun vauva isompi ja kiinnostunut leluista. Ei tällä hetkellä varmaan suostuisi istuskelemaan kun ei osaa vielä itseään viihdyttää.

Täällä kastejuhla lähestyy, ens viikolla pitää tilata kakut ja siivota, perusteellisesti! Mutta vielä ei tarvi, vaan voidaan nauttia vauvailusta ja ottaa iisisti =)
 
Viimeksi muokattu:
Jospa mäkin tänne pitkästä aikaa kirjottelisin... Tuntuu, että päivät menee niin nopsaa ettei aina kerkee tekeen ees kaikkee mitä suunnittelee...

Imettää oon ajatellu niin pitkään kun tuntuu hyvältä ja maitoa tulee. Aika näyttää tuon. Imettäminen on vieny kiloja runsaasti, nyt n. 14kiloa kun raskausaikana niitä tuli n. 7. Eli tehokasta on tuo mun kohdalla laihduttamaan.

Joku oli kirjotellu ehkäsystä... Mä alotin pillerit tuossa muutama viikko sitten ja vähän yli viikon jälkeen piti lopettaa kun aloin vuotaan mahdottomasti. Eka meinasin, että katon josko se loppuis, mutta niin ei tapahtunu niin oli pakko lopettaa noitten syöminen. Ja pari päivää meni vielä vuotaen, sen jälkeen tuo sitte loppu. Joten yhteys oli noilla... Tarvii ens viikolla puhua tuosta neuvolassa ja tilata uus lääkäri. Kierukkaa kun ne ei vielä suostu laittamaan, vasta muutaman kuukauden päästä.

Vaippoina meillä käytetään Liberoja ja nyt vaihdetaan juuri kokoon 3. Alkanu kakkoset valskaan kun on selästä niin lyhyitä. Vaatteissa käytetään jotain 56senttisiä mutta suurin osa on 60-62senttisiä. Ollaan huomattu, että tuo meiän neiti on hikoileva tyyppi ja ei voida pitää tytöllä autossa villahaalaria toppapussin alla jos auto ollu lämmityksessä vaan sen tilalle laitettu collagetakki ja -housut.

Meillä viihdytään pieniä hetkiä itekseen lattialla, mutta paljon kaipailee kuitenkin seuraa. Yöt menee hienosti yhdellä syötöllä, toka syöttö on sitte kuuden seiskan välillä jonka jälkeen nukutaan useimmiten vielä.

Viime lauantain kastejuhla meni hyvin ja tyttö nukku kastamisen ajan. Pappi oli aika outo, mutta tärkeintä oli että tyttö sai nimen :)
 
Heipä vaan kaikille. On kyllä aika vaan vilistäny johonkin. Ei oo tullu koneellakaan oltua oikeastaan ollenkaan. Välillä ei ehdi yökkäriä vaihtaa ennenkuin mies tulee töistä kotiin, mutta ei se haittaa :D

Täällä yöt menee vaihtelevalla menestyksellä. Kyllä typy nukkuu hyvin kun sen vaan saa nukkumaan. Toissayönä tehtiin taas uusi yöunien-pituus-ennätys kun tytsy nukkui yhdeksän tuntia putkeen!! Oli itselläkin aika hölmistyny olo aamulla. Mutta se nukkumaan meneminen on siellä yhden-kahden aikaan, ja onpa se pari kertaa jaksanu valvoa jopa puol neljään :(

Vaipoissa me ollaan siirtymässä kolmosiin. Merkkejä on testailtu jo useampiakin. Ensin oli tietysti ne korruptio-liberot, sit oisin halunnu jotain ekompaa, niin ostettiin niitä naturen vaippoja, ne oli tosi paljon leveämpiä kuin liberot ja kostuivatkin myös ulkopinnalta kun niissä ei ole muovia(?) mutta mies ei tykänny niistä yhtään. Sit kokeiltiin muumi-vaippoja (suomalaisia!) ja ne kyllä menee vaikkei äiti voi muumeja sietääkkään :)
Mutta kuitenkin kotona pyrin aina päivisin käyttämään kestoja, on se vaan ihmeellistä miten sen huomaa jo samana iltana vaipparoskiksesta että se täytyy paljon hitaammin jos edes muutaman keston käyttää joka päivä.

Aloittelin tällä viikolla myös meijeritoimintaa, jos tätä maitoa saisi pumppailtua luovutettavaksi asti. Onko kukaan muu ajatellut luovuttaa maitoa?

Meillä nimiäiset tulossa reilun viikon päästä, pitäisi varmaan alkaa suunnittelemaan tarjoiluja...

Typy painoi viikko sitten neuvolassa jo 5020 g ja pituuttakin oli 57,5 cm.

Himmu & Typy 6,5 vk
 
Vihdoin jaksoin kirjautua ihan tänne sisään. :D

Vaipoista meillä on ollu sekä liberot, että pampersit käytössä.

Imetys mä olisin halunnu imettää vähintään 4kk, mutta eipä tota maitoa tule riittämiin asti, eli korvikkeella täällä mennään nyt. Ja hyvin on neiti kasvanu ja oikein iloinen neiti.

Ristiäiset on ylihuomenna ja kaikki järjestelyt on jo valmiina. Suurinosa ruuista tehdään itse, mutta jotain ei. Kakku me tilattiin. Ja yks kummisetä on täällä meillä keskiviikkohon asti, tuli eilen, asuu sen verran kaukana niin helpompi näin. Kummeja meillä tosiaan on tytöllä paljon, mutta eipä kukaan niistä oo mitään sanonu. Kolme mun siskoa, miehen serkku ja yhteinen ystävä pariskunta.

Ja toinen ystäväpariskunta sai toisen tyttären tänään, klo. 1:28.

Vauva-arki on menny hyvin, on tullu pieniä rutiineja jo. Tosin ihan varsinaiseks arjeks ei voi sanoa, koska mies intissä on. Mutta on näihin lomiin tottunu jo jotenkuten.
Yöt menee kahdella heräämisellä, neiti menee siinä 22.00-23.30 viimeistään ns. yöunille ja sitte herää n. kahden aikaa ja neljän aikaa ja sen jälkeen nukkuu sit vielä lähemmäs kahdeksaa/yhdeksää. Ja toki nukkuu päivän mittaan vielä jonkun verran, mutta viihtyy myös hereillä.

Eikä täällä oikeen turhaan huudella.

Neiti viihtyy lattialla kyllä yksikseen vähän aikaa, mutta alkaa sitten kaivata jotain seuraa.

Raskauskilot mulla on lähteny kaikki(15kg), enkä nyt mitään erikoista oo tehny. Synnärille jäi osa ja loput on sitte viikkojen aikana lähteny.

Nyt mä oon miettiny sitä, kun mulla on viimenen päivä jälkitarkastus ja kun oon tanssia harrastanu ja opettanu ja tää varsinainen opettaja kyseli josko pääsisin ens kuun puolessa välissä tuuraamaan pariin kertaan. Ja mä nyt suostuin, kun ei se mitenkään erikoisen raskasta ole. Mutta silti mielessä pyörii, että uskaltaako sitä.

Susanna#1 & Neiti(joka saa sunnuntaina nimen) 1kk 2vko & 6pvää. <3
 
Täällä alotin eilen pillerit. Toivottavasti sopii eikä tuu mitään isompaa.

Raskauskiloja mulla tuli 8kg ja kaikki jäi sillon sairaalaan. Nyt on lähtenyt pari ylimäärästäkin kiloa:)

Täällä lueskelen kateellisena kuinka teidän vauvat nukkuu noin monta tuntia putkeen! Ei täällä vaan tollasia 6h pätkiä nukuta. Täällä nukutaan se 2-3h ja sit herätään syömään ja taas jatketaan unia. Sit aamusta joskus puol 9 jälkeen aletaan heräileen tunnin välein sinne 11-12 asti ja si poika alkaakin pysymään hereillä.

Täällä käytetään edelleen Liberon 3-koon vaippoja. Eilen kyllä mies osti Pamperseja kun Liberot oli loppunu. Saa ny nähä mitä nuo Pampersit sanoo. Toivottavasti pysyy kaikki sisässä.

Täällä laitetaan nukkumaan yleensä kyljelleen mutta ei mene kauaa kun pyörähtää takaisin selälleen.

Poika viihtyy hetken aikaa yksinänsä. Yleensä kerkee laittaa pyykit kuivuun ja sillee. Sitten meneekin jo hermo kun kukaan ei oo juttelemassa.

Tänään aamulla meinas nousta paniikki. Tajusin juuri että poika on jo 2kk ja aika mennyt juosten. Kohta toi on jo iso poika vaikka haluaisin että pysyis tuollaisena pikkuisena. Mihkä tää aika muka menee vaikka lähes tulkoon kaikki päivät viettää kotona? Luulis että aika kuluis hitaasti.

Täällä puhuttiin miehen kanssa vähän tällee alustavasti, että hankittais toinen lapsi vasta joskus parin kolmen vuoden päästä. Voi olla että oma mieli kyllä muuttuu ennen sitä:D

Tääpä oli tällanen pikanen kirjoitus.
Hyvää viikonloppua kaikille:wave::flower:

ceecee ja poika 2kk ja 1 päivä
 
Pitkästä aikaa täällä!
Toinen kotikone meni särki ja puhelin rupes päivityksen jälkeen tahmuamaan... :headwall: on siis jääny kirjoittelu vähemmälle.

Tyttö nukkuu päikkäreitä pihalla, ainakin toistaiseksi. Raukka on huutanut äänensä käheäksi :( pari iltaa sitten itkeskeli ihan kunnolla. Nyt taas masu ilmeisen parempi ja tilanne rauhoittunut.

vaipoista meillä vielä käytössä Liberon 2, ostin testiin pampersin 2, olikin mukavammin istuva päälle. Liberon " slim Fit" ei ehkä enää se paras meidän syöttöpossulle ;) :heart: Liberoista kyl tykkäsin enempi, mut pampers ei niin tiukan oloinen. Ajattelin kokeilla vielä muumivaippojakin josko niistä sitten löytyisi se mieluisa. Esikoisella ne fuskas kaikki pihalle, mutta tämä Vauveli onkin topakampaa tekoa joten kokeillaan ;)

viihtyminen itsekseen...ei viihdy... Sitterissä ei viihdy, eikä yksin oikein vielä missään. Muutaman kerran on abaut 5-10min jäänyt puuhamatolle kahtelemaan ja haastelemaan leluille. Opetellaan siis sitäkin, pikkuhiljaa.

raskauskiloja on vielä jäljellä n.4kg. Mitään erikoista en kyllä ole tehnyt niiden karistamiseksi. ...minullakin varmaan suklaa aikalailla syyllisenä siihen :whistle: myönnetään. Aikalailla vain tuossa mahassa enää näkyy, entiset housut menee kyllä jalkaan, venyyvät mukavasti ;) asiasta ei mitään stressiä, vielä... Voihan tuo olla kun kesä lähenee ja vaatteet vähenee, niin alkaa nuo vatsamakkarat ahdistaa. Mutta vielä näillä mennään ihan hyvillä mielin.

unet sisällä ei meidän typy päivisin nuku kuin sellaisia torkahduksia tai max 45min... Ulkona vaihtelevasti reilu tunnin, pisimmät unet taitaa olla se 4.5h. Yöllä sama homma, pisin unijakso on ehkä tuo reilu 4h ja sijoittuu alkuyöhon. N. Klo.02 jälkeen heräilee?/kitisee 2-3h välein syömään.
Tyttö tykkää edelleen nukkua yönsä (ja päikkäritkin) kyljellään tai selällään minun kainalossa josta joskus onnistuukin itse mönkimään tissiin uudestaan kiinni. Itse kun nukahdan imettäessä kyljelleen. Tämän takia ei olekaan tarkkaa tietoa kuinka usein tyttö yön aikana syö, kun nukahdetaan aina molemmat.

Ceecee
Aika menee minunkin mielestä ihan hurjaa vauhtia, 2kk meilläkin takana! Kotona mekin pääsääntöisesti ollaan, mutta silti tuo aika vaan livahtaa ohi.

Maanantaina neuvola, niin saapi taas tarkempia mittoja tietoon.
vaatteista meillä käytössä alaosissa 50-56cm ja yläosissa= bodyissa 56-62cm, pitkäselkäinen tyttö siis.

Itselläni sitten tulevana perjantaina jälkitarkastus, pyynnöstä huolimatta en saanut molempia maanantaille vaikka lääkäriaika olisi silloinkin ollut tarjolla.
ehkäisystä ei vielä mitn tietoa. Pillereitä en ota, syynä taipumus migreeniin ja ennenkaikkea mielialavaihtelut. Nyt oon sen verran onnellinen ja aikalailla tasapainoinen ;) että lähtisin tietentahtoen pillereillä sitä järkyttämään. Monet merkit on tullu kokeiltua ja ne ei vaan minulle käy.
Hormoonikierukka minulla oli ennen raskautta, siitä ei onneksi tullut mitään sivuoireita. Kuparikierukka minulla oli ennen sitä, mutta se aiheutti ylimääräisiä kipuja ja vuotoakin. Hormoonikierukalla kivut hävisi ja niin hävis menkatkin :D
Jossain takaraivossa vaan muhii kuitenkin ajatus vielä yhdestä vauvasta... Siksi mietin haluatko vielä kierukkaa.
Täysimetyksen tuomaan "ehkäisyyn" en luota yhtään, ellei sitten uusi vauva saa lupaa tulla. Ystäväni nimittäin raskautui 3kk edellisen synnytyksen jälkeen ja tosiaan oli täysimetyksellä. No, saipahan tytön 2pojan kaveriksi =)

Tällainen kirjoittelu tälläkertaa. Tyttö vielä nukkuu, jospas kerkeäisi tekemään jotain yllätyksellistä....vaikka neulomaan :O

Vielä yksi kysymys millaisia vauvan ensikirjoja teillä on? se olisi vielä hankkimatta. Onko kellään sitä Hannele Huovin "kun olen ihan pieni" ensikirjaa? En ole sitä kirjakaupoista löytänyt, kiinnostaisi millainen sisus siinä on.

- Nuusku ja typy 2kk
 
Raskauskiloista, mulla on jäljellä vielä 4,5kg. Kaikkiaan kiloja tuli 15! Ensimmäiset 7kg jäi sairaalaan. Loput on lähteneet vähän hitaammin. Imettänyt en ole ja aluksi en tietenkään päässyt lenkillekään. Nyt käyn lenkillä joka päivä ja kilotkin on alkaneet lähtemään paremmin :) Lähtöpainoon ei ole tarkoitus päästä, mutta silti koko ajan ajattelen, että vielä on 4,5kg pudotettavana... Miehelle sanoinkin, että sen täytyy katsoa, että mulla pysyy joku tolkku tässä painon pudotuksessa. Joskus pari vuotta sitten oli tarkoitus pudottaa muutama kilo, mutta eihän se siihen jäänyt, kaikkiaan kiloja lähtikin kymmenen. Oli tosi vaikea lopettaa sitä laihduttamista ja lopulta se menikin liian pitkälle. Itse oikeastaan ymmärsin sen vasta raskauduttuani, jolloin päätin, etten siihen painoon tavoittele enää, mutta jotenkin se on tuolla takaraivossa edelleen. Ärsyttävää, mutta ne on niitä mielen asioita, mille on vaikea mitään mahtaa.

Ehkäisystä vielä... Mulla oli sama kuin Jabadaballa, eli aloin vuotaa mahdottoman paljon. Vuotoa kesti lähemmäs 4 viikkoa!!! Soittelin välillä jo lääkäriinkin, että jatkanko pillereitä vai lopetanko. Jatkoin ensimmäisen laatan loppuun, jolloin alkoi "menkat" ja vuotoa oli ollut jo kolme viikkoa runsaana. Parissa päivässä vuoto rauhoittui ja nyt on loppunut kokonaan. Lisäksi oli sitä jatkuvaa päänsärkyä. Nyt odottelen puhelinaikaa lääkärille, josko vaihtaisi sen mun reseptin johonkin muuhun.

Itsekseen viihtyminen, sitteristä tykkää katsella maailman menoa itsekseenkin ja sohvalla tykkää maata selällään :D Ihan hyvin yleensä viihtyy itsekseenkin. Nyt kyllä kaipasi syliin, eikä viihtynyt sitterissä mun vieressä. Sen verran hyvin viihtyy itsekseen, että sain hiukset värjättyä rauhassa, kun tyttö katseli sitterissä ympärilleen =)

Viime yönä meillä nukuttiin 8,5 tuntia putkeen. Nukkuu tyttö yleensäkin vähintään sen 7 tuntia ennen ensimmäistä"yösyöttöä" =) Vieläkin meidän sängyssä. Mies välillä sanoo, että pitäisi alkaa opettaa omaan sänkyynsä, mutta ei painosta, kun tietää, miten kiinni vauvassa olen (vaikka en edes imetä!) ja haluan, että tyttö on mun lähellä. Mä olen aivan todella kiinni tässä lapsessa. Ahdistun, jos kyläillään jossain ja vauva viedään pois mun silmistä. En halua jättää tyttöä muiden hoidettavaksi kuin isänsä, enkä tykkää, että tyttö otetaan mun sylistä juurikaan lupia kysymättä. Ristiäisetkin on mulle sellainen kauhun ja ahdistuksen paikka, kun tiedän, että vieraat haluaa sylitellä tyttöä ja pitävät sitä oikeutenaan. Mies onneksi ystävällisesti sanoi mulle, että jos ahdistun liikaa, niin sille pitää sanoa ja se voi hakea vauvan mulle, eikä kenellekään tarvi selitellä mitään. Uskon näiden tuntemusten johtuvan sairaala-ajan tapahtumista. Siitä, kun ekana iltana tyttö vietiin vauvaosastolle sokeritippaan ja kun yritin illan ja yön aikana kysellä kätilöiltä tytön vointia, ei kukaan tiennyt mitään, eikä edes lähtenyt selvittämään asiaa mulle, vaikka muuten henkilökunta olikin aivan ihanaa. Tuntui, että mun oikeudet äitinä vietiin ihan kokonaan. Jatkuvasti joudun muistuttelemaan itseäni omista oikeuksistani lapseeni. Itse olin "sänkyyn sidottu" sektion jäljiltä. Voitte varmaan kuvitella, miltä minusta on tuntunut,vaikkei tytöllä muuta vikaa ollutkaan kuin matalat verensokerit. Ei siis mitään hätää. Seuraavana päivänähän kyllä sain tytön omaan huoneeseeni, mutta en yhtään kestä nyt, että joku vie tytön pois mun silmistä. Se oli niin traumaattinen kokemus siellä sairaalassa, kun oma lapsi viedään pois, eikä kukaan kerro, miten se voi, etkä itse pääse selvittämään asiaa. Jotenkin tosi vaikea pukea sanoiksi sitä, mitä tuntee. Ja kun yrität sitä jollekin kertoa, etteivät ihmettelisi, miksi olen niin kiinni tuossa lapsessa ja miksen ole vielä(kään) kyllästynyt roikottamaan sitä sylissäni jatkuvasti, niin tuntuu, että mun tunteita ei oteta todesta ja niitä vähätellään. Onneksi mies on sentään tosi ymmärtäväinen ja sille olen saanut vuodattaa monet kerrat =) Varmaan ihan kyllästymiseen asti.

Huh, tulipa vuodatusta. Ajattelin, että jos joku ymmärtää, niin toinen tuore äiti :)
 
Huihai, jospa nyt kerkeäisi kirjoittamaan kun pojukin taintui unten maille ainakin hetkeksi :)

Vaipoista meillä käytetään siis ihan Muumin vaippoja, Midi (3) kokoisena ja hyvin on pelittäneet. Kertaakaan ei ole falskannu, eikä pojalle ole ihottumaa tullut koskaan. Noita muumeja on siis käytetty ihan synnäriltä kotiuduttaessa jo, enkä ole nähnyt tarpeelliseks vaihtaa merkkiä kun ovat kelvanneet noin hyvin :) Eikä mun mielestä oo ees kovin kalliitakaan!

Imetyksestä, minä en imetä valitettavasti. Sektion jälkeen sain astetta ärhäkämmän kohtutulehduksen ja haavatkin tulehtuivat, joten maidontuotanto käytännössä tyssäsi siihen. Poika on hyvin kasvanut pulloruokinnallakin, enkä edes yrittänyt jatkaa imetystä oman mielenterveyden vuoksi. Ehkä sitten seuraavalla kerralla menisi paremmin :)

Raskauskiloja mulla tuli arviolta 6-7kg. En tarkasti osaa sanoa, koska ennen synnytystä en päässyt punnitseen itseeni, eikä kotona ole vaakaa (heitin roskiin, mulla on anoreksiataustaa ja raskauden aikana aloin vahtimaan painoa niin intensiivisesti että katsoin paremmaksi heittää koko vaa'an roskiin). Viime neuvolakäynnillä painoin 2kg vähemmän mitä rv 7+6, eli kaikki jäi synnärille ja vähän kotonakin lähtenyt..

Meillä poju viihtyy hienosti yksinkin. Möllöttää paljon sohvalla, tai sitterissä. Oikeastaan päivät kuluukin pitkälti sohvalla ollessa, kun siitä näkee niin hyvin joka paikkaan :)

Meillä on ehkäisynä Yasminelle tällä hetkellä, minä lateksiyliherkkyyden omaavana en kortsuista tykkää, ja kierukkaa en halunnut kohtutulehdusriskin vuoksi. Ajattelin syödä näitä nyt vähintään puolisen vuotta, katsotaan sen jälkeen uudelleen sitten. Sisaruksen kyllä molemmat haluais pojalle mahdollisimman pian, mutta lääkärit "suosittelivat" vähintään vuoden karenssia raskautumiseen. EPÄREILUA! Varsinkin, kun taustalla on pitkään ollutta ovuloimattomuutta ja muita elimistön pieniä jäyniä..

Kuinka ehdoton tuo karenssi voi olla, kenelläkään tietoa siitä? Mulle kukaan ei luonnollisesti suostu lääkäristä tohon vastaamaan :|

Pihla Voi, mä niin tiedän miltä tuo tuntuu :hug: Meillä synnytys meni ihan kammottavasti, enkä mäkään saanut tietää missä kunnossa poika on, ja missä he isänsä kanssa ovat kun leikkaussalista lähtivät kiireellä pois. On ihan kauhee tunne se epätietoisuus omasta perheenjäsenestä, kun vähäistäkään tiedonmurua ei anneta. Lataamossa (heräämössä siis) kysyin et missä poika ja hänen isänsä on, et onko heillä kaikki hyvin ku lähtivät niin nopeeta nii hoitajat vaan totes et "ei he täällä tiedä tommosista mitään, ota yhteyttä osastolle". No mites otat, ku oot rintakehästä alaspäin puutunut etkä pääse liikkumaan? :kieh:

Mut kyllä tuo läheisriippuvuus menee varmasti aikanaan ohi. Kun se pää alkaa tajuamaan, ettei kukaan tyttöä sulta pois vie kokonaan, vaan saat hänet kuitenkin aina takaisin syliin ja näkyville :) Niin minä ainakin yrittäisin asian ajatella, ja kaivaa siitä väkisin jotain positiivista ajateltavaa. Ihanaa että sun miehes on noin hienosti sua tukenut tossa asiassa, ja ymmärtää mitä ajattelet siitä! Ja toisaalta, mitä muiden kyselyihin tulee niin mitäpä se heille kuuluu loppupeleissä? Omaa lastahan saa kanniskella niin paljo mitä sielu sietää, eikä siihen välttämättä pidä kyllästyä "aina", joillekin se vain on niin luonnollinen asia ettei sitä osaa ajatella mitenkään taakkana :)
 
Ehkäisy mä en oo ees ehtiny miettimään vielä koko asiaa.. :D Mut luultavasti kondomeilla mennään, koska pillereitä en voi syödä, koska on migreeniä ja kierukkaa tmv. en halua.

Ristiäiset oli tosiaan tänään ja neiti oli kilttinä. Kerran rupes siinä kasteen aikana hiukan itkemään, kun tutti tippus. Mutta tutti kun oli takasin suussa niin oli taas neiti tyytyväinen. Vieraita oli se 23, pari kutsuttua puuttus, koska eivät paikan päälle päässeet.(toinen tosiaan synnytti perjantaina ja sairaalassa on vielä ja toinen oli sen verran kipeänä, ettei uskaltanut tulla.) Pappi oli oikeen mukava. Ja neiti sai mitä parhaimmat kummit.
Ruoka riitti, sekä muukin.

Viimeiset vieraatkin lähti tossa puolisen tuntia sitten. Sai itse vaihtaa vähän rennompaa päälle. Kohta pitäs tosin lähteä ystävän kanssa heittämään miehiä bussille, josta he jatkavat kohti armeijan harmaita. Miehen serkku eli tytön kummisetä jää katsomaan siksi aikaa tyttöä, kun ei siellä kauaata mene.

Neiti sai nimekseen Nelli-Maria. <3

Susanna#1 & Nelli-Maria 1kk 3vko 1pvä<3
 
Hukkapiru näin vastaa HUSin palstalla lääkäri tuohon sun kysymykseen:

Kohdun seinämän paksuus ja kunto on ratkaiseva tekijä suunnitellessa seuraavan raskauden ajankohtaa keisarileikkauksen jälkeen. Ohuen tai huonokuntoisen seinämän ajatellaan lisäävän kohdun repeämisriskiä seuraavassa synnytyksessä, joten paranemisaikaa ennen seuraavaa raskautta suositellaan näissä tilanteissa tapauskohtaisesti enemmän. Ensimmäisessä keisarileikkauksessa havaitaan kuitenkin melkein aina paksuudeltaan ja kunnoltaan normaali seinämä.


Täysin yhtenevää ohjeistusta keisarileikkausta seuraavan raskauden alkamiseen suositeltavasta ajasta ei ole. Jos keisarileikkauksessa on jouduttu suurentamaan kohtuviiltoa vauvan ulosautossa ilmenneiden ongelmien vuoksi ja on tehty ns. T-viilto tai poikittaisviilto, on seuraavassa synnytyksessä synnytystapana suomalaisten käytäntöjen mukaan aina keisarileikkaus.


Seuraavassa lainaan ylilääkärimme vastausta aiemmin tällä palstalla esitettyyn kysymykseen: ”On olemassa tutkimuksia, joissa on seurattu toistuvilla ultraääni ja/tai magneettitutkimuksilla kohdun seinämän parantumista keisarileikkauksen jälkeen. On todettu, että ainakin mittausteknisesti havaittavia muutoksia tapahtuu vielä 6 kuukautta leikkauksen jälkeen, joten on ilmeistä, että paranemisprosessi kestää useamman kuukauden. Sen sijaan ei ole tutkittua tietoa siitä, onko raskauksissa, jotka ovat alkaneet vain muutama kuukausi keisarileikkauksen jälkeen, suurempi arven repeämisen riski kuin raskauksissa, jotka ovat alkaneet vasta yli vuosi keisarileikkauksesta. Olemassa olevan tiedon valossa olisi suositeltavaa odottaa 6 kuukautta ennen uutta raskautta, mikäli edellinen synnytys on päätynyt keisarileikkaukseen, mutta varhemminkin alkanut raskaus voi sujua ongelmitta.”.


Jos edeltävä keisarileikkaus on sujunut normaalisti niin suositellemme odottamaan 6kk ennen seuraavaa raskautta.
 
Hukkapiru, kiitos sympatiasta. Ei se ole helppo alku ollut teilläkään :hug: On se ihmeellistä, etteivät sairaalassa voi itse soittaa sinne toiselle osastolle ja kysyä, miten vauva voi, ettei äidin tarvitsisi olla huolissaan. Meillä se vauvaosasto oli vieläpä ehkä reilun 10 metrin päässä mun huoneesta, mutta kun itse ei päässyt sängystä mihinkään, niin ei voinut mennä selvittämään vauvan vointia. Eikä kukaan viitsinyt tehdä sitä mun puolesta siinä illan ja yön aikana, vaikka osasto oli ihan vieressä. Aamulla tuli nuori hoitajatyttönen töihin ja hän onneksi otti ihan asiakseen käydä selvittämässä mulle tytön voinnin ja järjesti tytön loppusairaala-ajaksi mun huoneeseen :) Toivottavasti tämä läheisriippuvuus tosiaan hellittää ajan mittaan, kun oppii luottamaan siihen, ettei kukaan vie tyttöä pois. Onhan se vielä niin pienikin, että paras paikka on omien vanhempien luona :)

Sektion jälkeen raskautumisesta täälläkin tosiaan on sanottu, että se vuosi olisi hyvä odottaa. Me tosiaan aiotaankin odottaa ja siksi sitä sopivaa ehkäisymuotoa yritetään löytää. Mitään 5 vuotta kestävää ehkäisykapselia tms. en halua, ettei tarvi sitten mennä ennen aikojaan poistattamaan, jos iskeekin vauvakuume ennen sitä ;)

Susannan tyttö sai kauniin nimen :)

Meilläkin oli ristiäiset viikonloppuna. Mun särki aamusta asti päätä ja humisi korvissa. Varmaan se kaikki stressi ja ahdistus teki tuon. Illallakin oli vielä pää ihan pehmoinen. Juhlat itsessään meni kyllä tosi hyvin. Tyttö oli aivan todella upeasti, ei itkettänyt yhtään ja kasteen aikana vähän höpöttelikin kummitädille :) Kasteen jälkeen kun kaikki halusi räpsiä tytöstä kuvia omassa sylissään kastemekko päällä, tyttä alkoi hermostua, kun tuli kuuma ja nälkä. Mutta kun saatiin mekko pois päältä ja maitoa tytölle, niin taas oli oma iloinen itsensä :) Ensimmäiset vieraat lähti jo 1,5 tunnin jälkeen. Onneksi, kun tila oli hieman ahdas 20 hengelle. Ensimmäisiin poistujiin kuului anoppi, josta olin ihan tyytyväinen, kun oma olo muuttui heti paljon rennommaksi, kun tiesi, ettei kukaan enää arvostele ja vähättele. Isoisovanhemmat viihtyi pisimpään. Ja tietysti mun vanhemmat, joiden luona juhla järjestettiin. Tyttö sai neljä kummia ja ihania lahjoja kaikilta. Syötävää oli riittävästi ja kaikki oli hyvää. Mies sai viedä jämiä vielä kavereilleenkin illalla, ettei tarvi itse syödä tai heittää pois :D Tällä äidillä on todella helpottunut olo, kun ristiäiset on nyt vietetty. Tytön kanssa simahdettiin yöunillekin jo heti kymmenen jälkeen. Vedettiin 7,5 tunnin unet ennenkuin herättiin syömään ja sitten nukuttiin vielä 4 tuntia lisää. Eikä kumpikaan herätty, kun isä kömpi sänkyyn puolen yön jälkeen :)

Nyt on rennompi olo, kun ristiäiset on vietetty, eikä tarvi niitä stressata. Ulkonakin on aivan ihanan keväinen ilma ja olokin on sen mukaisesti todella energinen! Tehtiinkin pitkä aamulenkki tuolla ihanassa auringonpaisteessa :) Tytön nimeä en tänne aio kertoa, kun muutenkin ollaan oltu tosi tarkkoja siitä, ettei sukulaiset tai kummit laita tytön kuvia tai nimeä facebookiin tai muuallekaan, kun ei meistä itsestäkään ole kuvia missään nähtävillä.
 
Tosiaan nätti nimi Susannan tytöllä :)
Viime yönä meillä nukuttiin paremmin kuin koskaan! 22.00-05.00 nukku vauva ja heräs sit sen jälkee tunnin välein mut ihan hyvin tuossa kerkes itsekkin nukkua =) Tosin heräsin automaattisesti kahden aikaan ihmettelemään kun ei poitsu kitise nälkäänsä.. :D Lopullisesti noustiin sit kympin maissa.
Mä en sit tiiä onko hän tulossa kipeäksi, tosi huonosti on kyllä syönyt ja hirmu väsyneen olonen muutenkin, jaksaa kyllä nauraa ja jutella ihan normaalisti sillon kun valvoo, mutta tänäänkin on syönyt vain kahesti 5min ajan :O Soitin asiasta neuvolaan ja sano että jos ei rupee kunnolla syömään niin terveyskeskukseen.
Nyt tässä kirjotuksen välissä heräs ja annoin pullosta 80ml niin kyllä kelpas. Tuskinpa tässä mitään hätää on, luulenpa että joku vaihe vaan menossa :)

helmeri & Daniel 2kk ja 3pv
 
Meillä on nyt muutamana päivänä ollut todella runsasta pulauttelua ja kuolaamista tytöllä, useammat vaatteet kuluu päivän aikana kun koko ajan on rinnukset märät. Välillä menee itelläkin vaatteet vaihtoon kun tulee osumaa itellekin. Mietin että voiko se rotarokote vielä aiheuttaa tuota? Sai sen siis kaks viikkoa sitten tiistaina ja mielestäni sen jälkeen pulauttelu ja kuolaaminen on runsastunut. Onko muiden vauvoille tullut tällaista?

Mitä te muuten päivisin teette vauvan ollessa hereillä? Kanniskeletteko koko ajan ja viihdytätte vai mitä? :)
 
Moikka pitkästä aikaa! :)

Äsken naputttelin puhelimella pojan syödessä pitkän tekstin, mutta sitten kaveri soitti kesken kirjoittelun ja kappas vaan koko teksti oli sillä valin kadonnut... Joten jos nyt yrittäisi tässä koneella muistella mitä tuli kirjoitettua, kun poikakin nukahti päikkäreille.

Täälläkin oli ristiäiset viikko sitten. Kivat juhlat. Poika sai hyvät kummit ja kivoja lahjoja. Niin ja toki hienon nimenkin, pojasta tuli Elmo. :) Tarjottavatkin maistui, ja niitä jäi vielä sen verran että viime viikon alku tuli herkuteltua ihan huolella. :p Sanoinkin, että saan varmaan jotain vieroitusoireita kun kaikki makea loppuu. :LOL: Oonkin aina kyl ollu melko perso kaikille herkuille, mutta nyt kiitos imetyksen kilot pysyy poissa. Täällä on paino tippunut alle lähtöpainoon, vielä pari kiloa niin olisin enemmän kuin tyytyväinen. Vaikkakin toisarvoisia juttuja, näinkin on hyvä.

Täällä E tänään tasan 2 kk ja käytiin neuvolassa. Painoa on 5420 grammaa ja pituutta 61 cm. Meinasinkin, että on varmasti kovasti kasvanut, kun jotkut 56 senttisetkin vaatteet jo jääneet pieniksi. Kohta joudun haikeudella luopumaan varmasti lopuistakin ja siirtymään isompiin. Aika menee niin nopeasti! :)

Ikäviä kokemuksia teillä Pihla ja Hukkapiru sairaalassaoloajasta! :/ Harmi, että tuollaisia hoitajia sattunut vuoroon...

E:n ollessa hereillä täällä joskus seurustellaan, joskus katsellaan leluja ja meidän kissoja, joskus luetaan ja lauletaan, joskus laitan E:n leikkimatolle (jossa ei kyllä kauaa viihdy yksinään :D) ja joskus istuu sitterissä tyytyväisenä ja katselee kun laitetaan ruokaa/ teen kotitöitä.

Hyvä helmerii, että ruoka jo maistui pojalle, toivottavasti olisi vain ohimenevää ollut! :)

Täällä tänään saatu rota, toivottavasti ei tulisi mitään masuvaivoja! Niistä jo hetken aikaa kärsittiin, kun menin vaihtamaan d-vitamiinin eri merkkiin... :( Nyt palattu takaisin vanhaan.

Pepsimax ja E 2kk
 
Kivoja nimiä vauvoille annettu:)

Tänään oli sit tuo 2kk neuvola kanssa. Rotaa ei sitten annettu ollenkaan kun niin miehen kanssa päätettiin. Saa nyt katsoa noita muita rokotteita että mitä niiden kanssa sitten tehdään.
Painoa oli pojalla 6,5kg ja pituutta 58cm. Ei suostunut juttelemaan taaskaan neuvola tädin kanssa mutta sitten kun ite tulin pojalle pöliseen niin heti alettiin jutteleen:D Oli pojalle tullu 2 viikossa painoa lisää sen 600g että ruoka maistuu kyllä. On meinaan kyllä sellanen mahakin pojalla että huhhuh.

Kyselin tuossa samalla neuvolasta että kuinka paljon yleensä nää 2kk ikäset vauvat syö. Kun tää meiän syöppö vetäsee sen litran päivässä korviketta. Kuulemma sellanen 700ml-1l verran on aika normaali mutta sano että jos kauheasti alkaa syömään enemmänkin maitoa niin voi laittaa velliä maidon sekaan. Sano myös että siinä joskus 3kk korvilla voi harkita noita kiinteitä.

Täällä pojan ollessa hereillä niin juttelen paljon sille ja se makaa lattialla. Tykkää myös pyörähdellä mahalta selälleen. Sylissä ei oo nyt kauheasti viihtyny kun ei pääse liikkumaan siinä kunnolla sillon kun on meinaan tuo menovaihde päällä. Eteen päin ei vielä mennä mutta paikallansa pyörii ympyrää:kieh: Tykkää myös mäiskiä leluja jotka roikkuu siinä päällä mutta kyllästyy hetken päästä niihin kun ei ne puhu sille mitään.

Mut nyt mentävä ku tuolla heräillään.

ceecee ja poika 2kk ja 4pv
 
Moikka, päätin tulla lueskelemaan joulukuisten kuulumisisa :) Olin odottajien joukossa mutta siirryin heti np ultran jälkeen fb ryhmään. Tuskin mua kukaan muistaakaan :D
Minulla oli laskettuaika 3.12 mutta poitsu syntyi odotetusti myöhässä, käynnistyksellä 13.12 :)

Mistä päin te muut mammat ootte? :)
Ehkä voisin koittaa useamminkin käydä kirjoittelemassa.

TingaTanga ja nuori mies 2½kk :heart:
 
Heippa, ei ole tullut hetkeen kirjoiteltua, mutta eipä tässä mitään maata mullistavaa ole tapahtunutkaan..Päiviin on saatu melko kiva rytmi ja sillä mennään tasaiseen tahtiin..:)

TingaTanga, mä muistan sun nikin, tervetuloa taas kirjoittelemaan!!:) Haluatko, että lisätään tiedot tonne etusivulle?! Mä muuten kirjoittelen Etelä-Pohjanmaalta..

Hereilläoloaika, tunnustan, että kanniskelen tyttöä paljon ja samalla tutkitaan kaikkia kodin juttuja, välillä on niskat kovin jumissa, mutta kun tyttö siitä niin tykkää..;) Sitten välillä maataan sängyllä tai istutaan sohvalla ja jutskaillaan.. Nyt on alkanut viihtymään leikkimatolla ja sitterissa aika pitkiäkin aikoja, jolloin mulla on kädet vapaat, vaikka ruuan laittoon.. Sitteriä on kätevä kantaa huoneesta toiseen, että saa tehtyä jotain..

Raskauskilot, tuo imetys on ainakin mulla niin tehokas keino, että pitää ihan muistuttaa itseään syömään, kun meinas jo mennä alle alkupainon..

Nuusku, meillä on ihan sellainen "perinteinen" vauvakirja, mihin kirjataan kaikkia perusjuttuja ekoilta vuosilta.. Sain työkamuilta lahjaksi myös sellaisen Mauri Kunnaksen vauvakirjan, mutta se jäi täyttämättä, koska olin aloittanut jo tota toista.. Tuossa Kunnaksen kirjassa on hyvin perusteellisesti kaikkea odotuksesta koulunalkuun..

Imetyksen kestoa en oo ajatellut yhtään, toistaiseksi se luonnistuu kyllä mainiosti.. Kiinteät meinaan aloitella kyllä heti tuossa 4kk:n tietämillä, siihen ei olekkaan enää pitkä aika..:eek:

Meillä muuten piti niin paikkansa tuo "itkuisin aika 2vko-2kk". Alun itkujen jälkeen meillä on nyt niin aurinkoinen tyttönen, joka on kova juttelemaan kaikkea..

Sofi ja Elli, joka on ens viikolla jo 3kk!!!
 
Nuusku meillä on tuo Mauri Kunnaksen vauvakirja. On mun mielestä ihan ok. Paljon kohtia just esim. jo odotusaikaa koskien. Mä oon yrittäny kyllä ahkeraan täytellä. Musta on ainakin hauska lukea omaa vauvakirjaa... :)
Vauvauinti: onks teistä kukaan meinannut mennä tai käynnyt aiemmin vanhempien lasten kanssa? Katselin tuossa mahdollisuuksia ja hintoja, niin voiko olla mahdollista, että on yli 300 euroa keväältä?! Vai ymmärsinköhän jotain väärin...? :D Aika kallista, jos tosiaan pitää paikkansa...

Pepsimax ja E 2kk 6pv
 

Yhteistyössä