Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Tyttö otti ja nukahti, katsotaas kuinka paljon ehdin kirjoitella, ennen kuin herää..

Mukavasti on porukka tänne löytänyt..Hyvä hyvä..=) Luultavasti vielä lisääkin kirjoittelijoita ilmaantuu, kun vauva-arki alkaa rullaamaan.. Välillä on kyllä vaikea löytää sopivaa hetkeä koneella istumiseen..

Valitettavan monella tuntuu olevan imetysongelmia..:| Ongelmaa ei varmasti helpota yhtään imetyksen hehkutus ja kun muutenkin on tunteet pinnassa ja imetys tökkii, niin helpommallakin saa äidille pahan olon.. Kovasti tsemppiä kaikille asian kanssa painiville ja muistakaa, että vauva kasvaa aivan yhtä hyvin ja saa aivan yhtä paljon kontaktia äidin kanssa, vaikka korvikkeella olisikin!! Enemmän haittaa siitä on, että yrittää imettää, vaikkei se selvästi onnistuisi..
Esikoisen aikana en pitänyt imettämisestä, eikä maitoa 2kk:n jälkeen enää tullutkaan, joten hän sai kyllä pääsäääntöisesti korviketta.. Tämän tytön kanssa toivoin imettämisen lisäksi antavani korviketta välillä, mutta tyttö vieroitti itsensä pullosta parin viikon iässä. Imi pulloa liian voimalla ja se päätyi aina koviin pulautteluihin, joten sen jälkeen ei ole pulloa saanut.. Onneksi imetys sujuu ja olen sitä oppinut pitämäänkin, joten ei sen suhteen huolta..

Mahavaivat näyttää olevan toinen yleinen ongelma..:| Meillä on kanssa, mutta aloitettiin viime viikolla cuplaton, joka on pari tippaa 2-3 krt päivässä auttanut kyllä suuresti. Lisäksi mahan/selän hieronta ja jalkojen jumppaus auttaa.. Kovasti kyllä vieläkin piereskelee, mutta sellainen kipuitku on vaimentunut pelkäksi kitinäksi.. Ja valveillaolo aikana tyttö jaksaa jo jutellakin ja katsella tyytyväisenä esimerkiksi sitterissa, eikä vaadi jatkuvaa kanniskelua..

Valveillaoloaika on lisääntynyt kyllä huimasti.. Aamupäivisin hereillä 2-3 tuntia ja iltaisin saman verran.. Mitään rytmiä ei tietenkään vielä oo, vaikka yritänkin nousta aamuisin tytön kanssa samoihin aikoihin, nukuttaa pitkille päikkäreille samoihin aikoihin ja laittaa yöunille samoihin aikoihin.. Pientä kateutta niihin vauvoihin, jotka nukkuvat öisin yli 3 tuntia, meillä yösyötöt on 2-3tunnin välein..

Meillä mies auttaa kanssa ihanasti.. Oli tuossa joulun aikaan 2 viikkoa lomalla, isyyslomaa ei ainakaan näillä näkymillä ehdi pitämään, yrittäjä kun on.. Kotitöissä auttaa, tosin ei oma-aloittesesti vaan pyydettäessa.. Yleensä mies on hoitanut röyhtäyttämisen syötön jälkeen ja valveillaollessa kanniskelee ja viihdyttää.. Noiden vatsavaivojen aikaan tyttö rauhtoittuu vaan mun sylissä, joten se on saanut pientä arkuutta miehelle jäädä vauvan kanssa yhtään kaksin, mutta en mä kovin pitkälle oo ehtinytkään..:) Tosi hyvin mies kuiteskin osallistuu ja uskaltaa osallistua, on kuitenkin hänelle esikoinen.. Parhaani mukaan yritän olla neuvomatta, että mies saa itse hoitaa..

Jälkivuoto kesti täällä viime viikkoon eli noin 4viikkoa.. Tosin en oo aivan varma loppuko se kunnolla, koska nyt taas parina päivänä tullut tuhrun jälkeen verisempää vuotoa.. Saa nähdä..

Vakuutuksesa täytyy tunnustaa, että raskausaikana ei otettu ja nyt oon unohtanut hoitaa koko asian..:whistle:

Ulkoilusta vielä.. Kovasti toivoisin, että tyttö oppisi nukkumaan päivkkärit pihalla.. Nyt se on mennyt siihen, että heti kun vaunut pysähtyy, hän herää.. Ja jos yrittää laittaa suoraan liikkumattomiin vaunuihin, niin ei rauhotu lainkaan.. Nyt oon silti yrittänyt vaunutella joka päivä, nukkuu sen aikaa kyllä ja itse virkistyy raikkaassa ilmassa huomattavasti.. Melkein yhtä virkistävää kuin päikkärit..=) Mä oon muuten tosi huono nukkumaan päiväunia, vain parit ottanut tytän syntymän jälkeen..
Noh, totuttaminen vaunuissa nukkumiseen jatkuu sitkeästi..:) Asian sivusta vielä sen verran, että on muuten lämmin tuo Emmaljungan quadrolift-koppa, ei oikein osaa pukea tyttöä kunnolla, kun aina on ihan kuumissaan, vaikka olisi vain fleecepuku ja viltti..

Mähän sain melkoisen romaanin aikaiseksi..:LOL: Nyt kuuluukin tuhinaa tytön suunnalta, että juuri sopivasti..:)

Sofi ja "Lelli" 1kk
 
Susanna#1 jaksamista vauvantuoksuiseen arkeen! Ihana kun on ystävä joka tuli sun luo kaverika :)

Kaapo: Onneks pikkuisella jo kaikki hyvin. Itse sain jo hieman syyllisen olon itselleni kun en avosylin toivottanut sukulais perhettä vauvaa katsomaan, kun heillä on ollut ja on nytkin nuhaa yms. Perheessä. Sieltä tuli vain kommentti "täysimetetyt vauvat on tosi hyvin suojattu tauteja vastaan siihen 6kk saakka, ennenkuin alkaa muu ravinto." No, luonteenpiirteitä monia, itse kun en halua vielä näin pienelle riskiä ottaa että sairastuu.

Tänään tuleekin neuvolan täti kotikäynnille. Esikoisen kanssa käytiin itse neuvolassa, niin tämä uusikokemus. Mielenkiintoista on kuulla kuinka vauva on lasvanut, omadta mielestä jo tosi paljon :)

Kirjottelen myöhemmin lisää, nyt taas kaivataan äiteetä :)

- Nuusku ja typy vailla nimeä 10pv
 
Viimeksi muokattu:
Enny, tuosta kantoliinailusta ja masuvaivoista. Meillä liinassa pito on auttanut kaikilla kolmella nuorimmalla noihin mahakitinöihin. Yleensä otankin tytön liinaan jos hällä alkaa olla paha olla. Alkuun saattaa hetken pyristellä vastaan mutta sitten ikään kuin helpottuu huomatessa että olo paranee ja nukahtaa pian. Hereillä ollessa ei kyllä halua juuri päätä liinan sisään eli siinä vaiheessa saa vielä itse kädellä tukea. Tietty vauvat on erilaisia mutta kannattaa kokeilla. :)

Juuri käytiin neuvolassa, ikää nyt 6vko:a ja 5pv:ää. Pituus 59cm ja paino 5245g, iso tyttö tämäkin niin kuin siskonsa. :D

Nyt suunnataan kohti avointa päiväkotia, saa isosisko kavereita ja tekemistä sekä äiti näin pitkien joululomien jälkeen uutta juttuseuraa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaapolle voimia rankan arjen pyörittämiseen. Kyllä se ennemmin tai myöhemmin varmasti helpottaa meillä jokaisella :)

Susannalle paljon onnea, jos en vielä ole onnitellut! :)

Vatsavaivoista, meillähän mennään korvikkeella, joten mun ruokavalio ei voi vauvalle aiheuttaa vatsavaivoja. Korvikkeitakin on kokeiltu useampaa merkkiä. Tutteli aiheuttaa melkoista pulauttelua, joten se on toistaiseksi jätetty pois. BabySemp tuntui myös lisäävän pulauttelua, joten sekin jätettiin heti pois. Nan1 on tähän mennessä ollut sopivin. Tuuti1 pitäisi varmaan vielä kokeilla (neuvolassa suositeltiin), sitä onkin muutama purkki kotona. Nyt vatsavaivojen suhteen on ollut helpompaa. Annetaan diflatylia 3 kertaa päivässä 5-6 tippaa ja kerran päivässä muutama rela-tippa. Pieruja tulee edelleen tosi paljon ja koviakin sellaisia :D Mutta eivät aiheuta enää hirveää naama punaisena pusaamista ja selvästi vaikeaa oloa. D-tipat oli tauolla viikon verran, että saataisiin tuo vatsa rauhoittumaan. Samalla vaihdettiin Minisunit Jekovittiin ja sillä on nyt menty pari päivää, eikä ole aiheuttanut lisää vatsavaivoja. Toivottavasti nyt helpottaisi :) Pulauttelu on meillä aika vähäistä. Jos syö liikaa tai liian ahneesti, niin silloin pulauttaa helposti. Mutta ei tosiaankaan joka syötön yhteydessä. Kakkaa tulee 2-4 kertaa vuorokaudessa.

Valveillaoloaika vaihtelee meillä tosi paljon. Välillä saattaa nukkua melkein koko päivän parin tunnin seurustelua lukuunottamatta (tietysti syötöt ja vaipanvaihdot). Joskus taas voi olla, että on hereillä melkein koko päivän, eikä millään suostu nukkumaan, vaikka tekisit mitä. Yleensä kuitenkin on aamupäivästä hereillä jokusen tunnin ja alkuillasta saattaa olla taas hereillä kolmekin tuntia putkeen. Viime yönä heräsi puoli yksi ja halusi seurustella kolmeen asti. Ei kuitenkaan noustu sängystä ylös kuin vaipan vaihtoon ja syötölle ja sen jälkeen annoin höpötellä sängyssä. Vähän vähäuniseksi jäi taas yö, mutta aamulla otettiin takaisin ja nukuttiin puoli kahteentoista :D Sitterissä tykkää päivällä katsella maailman menoa. Nytkin tuossa vieressä kuikuilee sitterissä :) Hereillä tosiaan oltu sieltä 11.30 asti ja vielä näyttää jaksavan, joskin selvästi alkaa olla uneliaampi.

Imetyksestä, mulla alkaa maidon tulokin loppua jo kokonaan, kun en enää ole viitsinyt edes pumppailla. Ei tarvi miettiä, mitä syö ja aiheuttaako oma ruokavalio vauvan vatsavaivat. Eikä yksinkertaisesti ole niin paljon aikaa, että ehtisi pumppailemaan edes kolmasosaa siitä, mitä vauva päivän aikana syö.

Neuvola meillä on ensi viikolla. Jännä nähdä, miten nyt on kasvettu. Viimeksi painoa oli se tasan 3000g ja pituutta 49,3cm. Ikää kolme viikkoa. Mies on varma, että 3,5kg menee rikki seuraavalla neuvolapunnituksella :) Nyt huomaa kyllä, että 50cm vaatteet on sopivia, eikä enää valtavan suuria (syntymäpituus 46,5cm). Näkee itsekin, että vauva kasvaa hyvin.

Ulkoilusta, meillä tyttö nukahtaa melkein siinä vaiheessa, kun laitetaan ulkovaatteet päälle. Vaunuissa nukkuu yleensä koko ajan, sama liikutaanko vai ei. Yleensä liikutaan, kun ei olla vielä kokeiltu nukuttaa ulkona vaunuissa päiväunille.

Voimia kaikille vatsavoivoista ja huonoista yöunista kärsiville. Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa :) (vai kuvittelenko vain niin, näin ensikertalaisena :D)
 
neuvola kuulumisia : tyttö on kasvanut ihan huimasti! Syntymäpaino oli 3015g -> kotiutumispaino 31.12.2012 2855g ja nyt tänään huimat 3250g!!! Anteeksi hehkutus, mutta mä olen niin onnellinen, että tuo lapsi kasvaa noin hienosti ihan vain minusta irtoavalla maidolla. Esikoista kun en saanut imettää, niin siitä juontaa tämä iloisuus asiaan.

Onkos jollain kokeneemmalta antaa vinkkejä maidon pumppaamiseen? Eilen pumppasin ekan kerran, kun tuntui jotta tissit räjähtää. Kerkesin sen 10min pumppaamaan (irtosi 20ml) jolloin typy sopivasti heräsikin syömään ja jatkoin sitten imettämään.
Itse pumppaus tuntui ihan ok:lta, mutta mietin onko vinkkejä antaa kuinka kannattaa lypsää? Kerralla yksi tissi tyhjäksi ja säästää toinen vauvalle? Molemmista jonkinverran?
En kuitenkaan halua tilata maitoa kauheasti yli vauvan oman tarpeen... Etten joudu kierteeseen aina täysien tissien kanssa... Neuvolantäti sanoi, että kokeilemalla oppii sen itselle sopivimman tavan ja näinhän se onkin, mutta toki vertaistuki aina kelpaa :)

Napatynkää myös katseltuna tänään ja laitettiin "laappista" (mikäköhän oikea nimi :D ) siihen, hopeanitraattia kuulema oli joka nopeuttaa tyngän irtoamista. Mitään tulehduksen tai sieneen viittaavaa ei ollut, mutta laittoi kuitenkin koska 2ikäviikkoon mennessä saisi irrota. ...taisi täti tökätä vahingossa tikulla tyttöä jalkaankin sillä, ei kuitenkaan putsanneet sitä millään..liekkö haittaa...

Ulkoilulupa saatiin mekin, -10astetta kuulema raja ja lyhyillä pätkillä aloitellaan. Voi kun joku aamu olisikin vain sen verran pakkasta niin voisi saattaa esikoisen kouluun, sitä hän odottaa ihan kauhean paljon :heart:

Nuhaisia tai muuten kipeitä vieraita kehotti väittelemään siihen asti kun vauva 1kk vanha, silloin kuulema se vastustuskyky alkaa olemaan jo korkeimmillaan. Eihän sitä nyt voi tietystikään kuplassa asua, muttei nyt tietentahtoen ota riskiä.
Ens lauantaina olisi sukulaisen hautajaiset...voipi olla että riski otetaan, mutta vauva pysyy mahd.paljon vaunujen suojassa nukkumassa vaikka uteliata varmasti kaikki olisivat näkemään suvun nuorimmaisen.

Nimi on ehkäpä täälläkin jo päätettyä! :) Tuossa miehen tullessa töistä hieman pyöriteteltiin ajatuksia ja vahingossa sieltä putkahti nimi joka tuntuikin ihan kivalle ja "suuhun sopivalle" :)

Masuvaivoista tänään täällä ollut selkeitä masuvaivoja. Syytän kyllä itseäni ja eilisiä reissumies herkutteluja :ashamed: Kaikkea olen kyllä normaalisti syönyt ja juonut muuten, mutta tunsin jo eilen pienen syyllisyyden taakan niistä leivistä. Ei passaa varmaan enää niin montaa/per pv herkutella ruisleivällä.

kantoliina ja masuvaivat. Yhdistelmä toimii ja komppaan täysin madickenin kuvausta! Ensiksi saattaa vauva protestoida, mutta huomatessaan että hei tämähän auttaminen, niin rentoutuu. Tai jos vielä itkettää, niin turvallistahan se on lähellä äitiä itkeä ja samalla itsellä on kädet vapaana tehdä vaikka niitä kodin askareita. :)
Esikoisella tosiaan liinailin ja nyt taas verestelen muistoja ja taitoa sitoa liinaa.

Nyt taidankin mennä itse hetkeksi lepäämään, ennenkuin typy herää.

-Nuusku ja Typy joka sittenkin löysi nimensä ;)

....taisi tulla romaani täälläkin :LOL:
 
*Pihla* Kiitos paljon!! :)

Nuusku82 Kiitos! Tuo mun ystävä on kyllä ihana, en ois uskonu kun hän itse ehdotti koko asiaa. On molemmilla seuraa ja mulla hieman apuja. :)

Täällä tyttö herää pari-kolme kertaa yössä ja siinä syöttelen ja vaihtelen vaippaa. Ystäväkin siinä sivussa auttelee. Heräsi tuossa vartti sitten syömään(ja vaipan vaihtoon) ja nyt taas tyttö tuhisee tyytyväisenä sängyssään. Pitää varmaan kohta mennä koittamaan nukkumista, mutta tuskimpa mä enää tässä unta saan.

Jos saa kysyä yhtä juttua kun täällä on varmaan vähän kokeneempia äitejä, mitä minä olen. Niin kysyisin sitä, että voiko/onko mahdollista mennä viikon ikäisen vauvan kanssa kävellen(vauva vaunuissa) lähikauppaan? Jos ei ole pakkasta. :) Vai pitäiskö laittaa ystävä menemään kauppaan. :)

Susanna#1 & Tyttö 1vko <3
 
Susanna, periaatteessa talvivauvalla on 2viikon "karenssi" ulkoilusta ja sen jälkeen totuttelu pitäisi aloittaa lyhyillä pätkillä. Pakkasrajana pidetään -10 astetta.

Mutta tiedän kyllä, ettei kaikki terv.hoitajat noudata tätä suositusta niin pilkun tarkasti ja jos kerta ei ole pakkasta ja matka lyhyt, niin miksei voisi käydä.. Tekee sullekin vain hyvää raitis ilma..
Muistaakseni esim. emerentia odotuspinosta kertoi, että terkka oli heille antanut ulkoiluluvan viikon jälkeen..

Niin ja ihana ystävä sulla..:)

Sofi
 
Me lähettiin ulkoileen kun tyttö oli noin viikon ikänen. Eka ei tehty kovinkaa pitkää lenkkiä, mutta nyt on sitte jo ulkoiltu tunti parikin. Vielä ei olla nukutettu kuitenkaa päikkäreitä ulkona, mutta tarkotus olis sekin alotella pikku hiljaa kun näyttäis nukkuvan kaikista rauhallisimmin pihalla. Ja meillä on tuo parveke lasitettu niin sinne ei sitten edes tuuli ja lumisade pääse kun ikkunat on kuitenkin kiinni.
Ja myös kaupassa on käyty tuolta viikkosesta lähtien vaunujen kanssa kun meillä ei oo autoa käytössä ja kauppa lähellä.

Viime yö täällä meni taas melko kivasti muutamalla syötöllä ja mahanpuruja ei ollu niin paljon kun kahtena edellisenä yönä :)
 
Nuhaiset ja muuten kipeät vieraat meillä pidetään visusti kaukana vauvasta ja sellaisia vältetään itsekin. Nyt kun vauvan vatsavaivat helpottaa, en tosiaankaan halua meille mitään tauteja...

Susannalla tosiaan hirveän kiva ystävä, kun tarjoutui avuksi. Tuollaiset on harvassa, joten voit kyllä olla iloinen, kun on tuollainen ystävä :)

Ulkoilulupa meille herui 1,5 viikon iässä pakkasrajalla -10. No, ei kyllä ulkoilemaan päästy, kun pakkasta oli -15... Vartilla piti aloittaa ja seuraavalla kerralla sai olla jo puoli tuntia. Nyt ei ulkoilla enää kellon kanssa. Usein aamusta menee tunnin verran ja illalla puolesta tunnista tuntiin. Riippuu miehen jaksamisesta, kun itse en uskalla vielä koirien hihnoihin tarttua :D

Viime yö mentiin yhdellä syötöllä! Teki älyttömän hyvää vatsavaivaisten öiden jälkeen. Pitäisi alkaa pikkuhiljaa opettaa tyttöä omaan sänkyynsä nukkumaan. Vatsavaivaista vauvaa on paljon helpompi rauhoitella, kun on suoraan vieressä, eikä joka kerta tarvi kaivaa pinnasängystä ja laittaa nukkuvaa vauvaa takaisin niin, että huonolla tuurilla herää uudestaan ja sama rumba alkaa alusta...Ei meidän yöt pahimmasta päästä ole olleet. Huonoimpinakin öinä unta on saanut vähintään kaksi-kolme parin tunnin pätkää, mutta on se melkoinen muutos ihmiselle, joka on tottunut nukkumaan 9-10 tunnin yöunet :D Ihan luksusta tuollaiset 4-5 tunnin syöttövälit. Päivällä tyttö saattaa vaatia ruokaa 2-3 tunnin välein, joskus venähtää neljään tuntiin, mutta onneksi yöt on pysyneet pidemmillä syöttöväleillä. Ei tunne itseäänkään ihan kuoleman väsyneeksi :) Vauvan syntymän jälkeen olen nukkunut yhdet puolen tunnin päikkärit, kun en vaan tunne tarvitsevani päiväunia. Ja kuten joku muukin jo totesi, ulkoilu piristää yhtä hyvin kuin päikkäritkin ;)

Pihla ja tyttö 5vko
 
Huomenta!
Kuinkas teillä on nukuttu?
Minä se olen tainnut lopettaa yöimetysten laskemisen, huomasin aamulla että tyttö olibitse hamunnu itsenaä takas rinnalle...tai onhan aina vaihtoehto ettei ole välillä irti päästänytkään ;)
Esikoinen on lähetetty jo kouluun ja mies lähti ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen yötyö reissuun. Teki kyllä meille eilen ruuan valmiiks, ni ei tarvitse tänään kuin lämmittää <3

Tänään ei olekaan ohjelmassa mitään erikoista, paitsi taas vatvon nimen kanssa... Esikoisen kanssa nimi oli ihan selvä , mutta tämän kanssa saa nyt jostain syystä jahkailla :/
Tai itseasiassa. voisin tänään pestä kasan kestovaippoja joita kaverilta sain.
Osaisiko joku neuvoa lähteekö kissankarvat/-pöly jo 40 asteessa vai pyöräytänkö suoraan 60ohjelmalla? Mies kovasti kissalle allerginen, niin se pöly olisi saatava pois ennen käyttöä.

- Nuusku ja Typy 12pv

....kauhiasti kirjotusvirheitä, näpyttelen näitä kännykällä. Koittakee saada selvää, jookos.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs noita liinoja sais hankittua, kokemuksia hyvistä kantoliinoista?

Täällä nukutaan yöt vähän liiankin hyvin. Ainakin tällä hetkellä. Nukkuu 9h putkeen yleensä. Päivisin sitten tankkailee 2-3h välein isoja määrä pullosta. Mulle sopii tämmönen järjestely paremmin kun hyvin. Mut eipä tästä kannata suuremmin iloita, eihän sitä tiiä vaikka yöheräilyt alkais vaikka jo ens yönä taas... Mut nautin nyt kun vielä voin :D Pari viikkoa tätä jo kestänyt.

Päivisin jonkin verran tota mahaansa huutaa ja mä niiiin toivoisin, että saisi siihen jotain helpotusta. Onko muita vauvoja jotka kakkaa harvoin? Meillä kakataan neljän päivän välein. Voi ku siihen jonkun avun saisi että alkais kakka luistamaan useemmin. Mallasuutteestakaan ei näytä apuja olevan....

Täällä tehdään joka päivä noin tunnin vaunulenkki ja tykkää kyllä nukkua vaunuissa. Mut sit kun vaunut ei enää hytky, niin ei aikaakaan kun herää ;)

Onko teillä jo vauvan nimet pääyettyinä? Meillä on oikeestaan ollu jo ihan raskauden alusta saakka ja tuskin muuttuukaan enää :) Nimi sopii hyvin pojalle.

Enny
 
Enny: Teillä on kyllä ihanat yöt! :)
Täälläkään ei onneksi ainakaan vielä öisiä itkuja ole, mutta typy syöpöttee n.1-3h välein. Päivällä saattaa nukkua sen 6h putkeen. No tosiaan ikäähän ei vielä ole edes 2viikkoa joten eipä noita rytmejä vielä olekkaan.

Kantoliinoista.. Itselläni on käytössä kaksi erijoustavaista trikooliinas. Trikoisesta olen tykännyt sen "pehmeyden" vuoksi. Isompana painon kerryttyä, kudottu liina parempi kun se on sitten tukevampi.

Nyt taas syöttöhommiin :)

- Nuusku
 
Pumppailusta kysymys: kuinka paljon te saatte kerralla pulloon? Mulle tulee noin 50ml yhteensä, ja mietin onko ok määrä.. Neuvolassa ei osattu sanoa :confused: entä paljonko teidän vauvat syö kerralla milleissä (noin)? Mä vähän stressaan kokoajan, että saako tuo tarpeeksi ruokaa, vaikka järjen mukaan saa (kakkaa väh. 4 krt päivässä ja pissaa usein).

Mulle diagnosoitiin sitten se rintatulehdus, ja nyt antibioottikuurilla. Helpotus sinänsä, koska kuumeilu ja lämpöily loppuu nyt ja samoin kivut rinnassa helpottaa jo. Mutta en kyllä olisi ikinä uskonut, että imetyksen opettelu ensinnäkin ja sitten ylläpito voi olla näin vaikea prosessi (alun nännihaavat + maidonnousu + turvotuskipu + rintatulehdus jne. yhdistettynä jatkuvaan imetykseen, univajeeseen ja stressiin, puuh!!

Ollaan myös aloitettu ulkoilu ja ihanasti tuo viihtyy vaunuissa ja myös turvakaukalossa. Kauppareissulla ei ongelmia. Meilläkin oli neuvolan ohje tuo -10 rajana ja pikkulenkeillä ensin.

Yöt on yhä ihan jatkuvaa heräilyä ja syöpöttelyä; toisinaan vetää rintaraivarit ja silloin ei auta muu kuin antaa pullosta. Olen yrittänyt pumpata aina omaa tavaraa öitä varten, jotta saisi enemmän rintamaitoa kuin korviketta, mutta välillä pakko antaa korviketta, ja siinä on kyllä se etu, että nukkuu aina vähän pidempiä pätkiä.

Olen yrittänyt jo parina aamuna varata isyyden tunnustusaikaa onnistumatta siinä, koska meidän kunnassa on soittoaika klo 9-10 ja sitten kun soitat sinne, niin olet sen tunnin jonossa. Tosi kiva. Ja yleensä poika nukkuu tietty just silloin, joten se on taas yks tunti unta pois itseltä.. :stick:

BoB ja tissuttelija 2vk 5pv
 
Nuusku82: Kylläpäs pitkiä päiväunia typy nukkuu. Siinä saa sitten hyvin itelle aikaa ja voi sen ajan sit kuluttaa haluamallaan tavalla, vaikka nukkuen itsekin jos yöllä joutunu heräilee enemmän. Jep, eipä noita rytmejä vauvoilla oo vielä varmaan ekoina kuukausina, vaikka musta tuntuu et nyt meillä on ollu jo jonkin aikaa hyvä samanlainen rytmi. Mut se voi muuttua tietty moneen kertaan vielä... Se on hyvä kun mieskin on saanu hyvin yönsä nukuttua kun poitsu vetää unta palloon niin hyvin. Laitetaan se aina nukkumaan sillon kun mekin ollaan menossa ja hyvin tuntuu toimivan :)

Mistäs noita liinoja saa sitten hankittua ja onko ne minkä hintasia? Kyselen tyhmiä mut ei oo yhtään niistä kokemuksia :D
 
Meillä on myös tietty rytmi muodostunut: tyttö heräilee aamulla kasin ja ysin välillä, nukkuu ekat päikkärit kympistä puoleenpäivään, tokat yhdestä neljään ja kolmannet kuudesta kasiin (tai about noin). Iltatouhut kasin aikoihin, yöunille käy klo 22-23 ja heräilee syömään yhden ja kahden välissä ja viiden kieppeillä. Yksi yö meni jo yhdellä ruokailulla, sitä autuutta saisi olla lisää. Valveillaollessa syö yleensä kun herää ja vielä ennen kuin nukahtaa uudestaan. Yöllä tosiaan vain syö jakäy uudestaan nukkumaan.

Maitomääröt pumpatessa vaihtelee 50 ml:stä desiin. Kannattaa pumpata se täydempi rinta ja syöttää samalla vauvaööe toista. Mulla ainakin heruu parhaiten silloin jos taukoa on muutama tunti tai enemmän ja vauva syö toista samaan aikaan kun pumppaa toista. Ei mene sitten ylimääräistä aikaakaan pumppaamiseen.

Undu & tytsy 4 viikkoa
 
Nuusku, itse laittaisin suoraan 60 asteeseen. Muutenkin pesen suurimman osan pyykeistä kuudessakympissä, että tulee varmasti puhdasta :D

Yöt meillä menee ihan kivasti, mutta vaihtelevasti. Viime yönä piti mölistä klo 00.30-2.00 asti. Syönyt oli hieman ennen puoltayötä. Kahdelta noustiin vaipanvaihtoon ja syömään, kun ei tyttöä nukuttanut. Puoli kolme sammui kuin saunalyhty. Seuraavan kerran herättiin vähän ennen seitsemää ja sitten nukuttiinkin vielä kymmeneen asti. Yleensä meillä on öisin syöttövälit 4-5 tuntia, mutta sitten on myös niitä huonompia öitä, kun tuntuu, että vauva on koko ajan hereillä, eikä auta vaipanvaihdot tai maitopullot. Ei kuitenkaan onneksi itke, muuten vain pitää mölinää. Tuntuu olevan iltavirkku ja aamu-uninen :D Päivätkin menee unien osalta tosi vaihtelevasti. Joskus tuntuu, ettei saa hetkeäkään omaa aikaa. Tyttö nukkuu, mutta odotappa, jos keität kupin teetä tms., niin johan herää ja haluaa seurustella, eikä millään nukahda uudelleen. Ja tätä käy vain silloin, kun mies ei ole kotona, että voisin siirtää hoitovastuun toiselle. Kivahan tuon kanssa on seurustella, vaikka haluaakin seurustella usein pahaan aikaan :) Omasta mielestäni olen kuitenkin päässyt melko helpolla ja saan myös omaa aikaa, kun vauva nukkuu. En tunne olevani rasittunut tai edes hirveän väsynyt.

Muutenkin olen ihmetellyt, kun ei mielialat heittele, kun eikös se kuulu synnytyksen jälkeiseen elämään? :O Pinnaa ei kiristä, kuten raskausaikana, eikä itkukaan ole herkässä. Vai johtuukohan tasaiset mielialat siitä, etten imetä? Positiivista kuitenkin, etten ole mikään hormonihirviö, jonka seurassa mies joutuu varomaan joka sanaansa ;)

Tyttö hymyilee sitterissä silmät kiinni ja riepu kainalossa. Kyllä se osaa olla hellyyttävä :)
 
Heippa pitkästä aikaa!

Olen lukenut mielenkiinnolla teidän juttuja mutta en vaan ole saanut aikaiseksi kirjautua sisään ja kirjoitella ;)

Meillä on tytön kanssa arki lähtenyt ihan hyvin menemään, vähän vain ikävää kun miehen isyysloma meni raksahommissa ja nyt kun palasi töihin niin lähtee tosiaan aamulla 7 töihin ja menee raksalle suoraan sieltä ja tulee kotiin joskus ysin aikaan illalla...mutta onneksi tätä kestää enää korkeintaan pari viikkoa ja päästään kohta muuttamaan uuteen kotiin.

Yöt menee ihan ok, tyttö syö noin 2-4 tunnin välein. Nukkumaan meno on illalla joskus vähän takkuista kun varmaan haluaisi vain seurustella ja kukkua myöhempään mutta kun itse on pakko päästä nukkumaan ennen puolta yötä...ja sitten aamuisin tuo on nyt alottanut siinä seiskan maissa sellaset ihme kätinät, on tavallaan unessa mutta pitää sellasta kätinää ja vääntelehtii. En tiedä johtuisko siitä että en yösyöttöjen jälkeen ole röyhtäyttänyt ollenkaan tai sitten muuten vain jotain vatsanväännettä. Pitääkö teidän muiden vauvat ääntä nukkuessaan? Öitten pelastus on kyllä korvatulpat, en saisi silmällistäkään unta ilman niitä :)

Imetys sujuu ihan hyvin ja pääsääntöisesti ei ole alun jälkeen tarvittu lisämaitoa. Tosin jos mies on kauemmin tytön kanssa jos esim. haluan käydä metsälenkillä koirien kanssa niin antaa kyllä silloin korviketta jos nälkä sillä välin yllättää. En ole alkanut pumppailemaan rintoja muuta kuin silloin jos ne on tosi täydet.

Ristiäiset pidetään meillä 3.2 ja tosiaan ne on sitten jo siellä uudessa kodissa eli muutto on saatava hyvään malliin ennen sitä.

Ulkoiltu ollaan jo parin viikon ajan, se on kyllä ollut mulle oikea henkireikä etten aivan mökkihöperöksi tule ja saa samalla lenkittää koiratkin, vaikka olihan siinä aluksi vähän taiteilemista mennä vaunuilla ja kahden ison koiran kanssa, mutta nyt sujuu ihan hyvin kun koirat tajusi olla koko ajan poukkoilematta vaunujen eteen :) Harmi vaan että ensi viikolle on taas luvattu kovempia pakkasia ja ei sitten ehkä pääse pihalle...

jahas, tyttö heräilee pitää mennä :)

Wera ja typy 4 vk
 
Wera_: Kyllä täällä ainakin vauva pitää semmosta möykkää öisin että korvatulpat on myös tarpeen, niidenkin läpi kyllä kuuluu hieman.. Mutta joko se kuorsaa tai äheltää ja vääntelehtii. Kerran pari yössä se kiekasee oikein lujaa, ilmeisesti sattuu masuun ja meinaa alkaa itkemään mutta nukahtaakin sitten samantien :) Tsemppiä raksahommiiin ja muuttoon! Täällä myös ristiäiset 3.2 :)

Pihla: Mulla ei oo myöskään mielialat vaihdellu yhtään. Oon varmaan erikoinen tapaus, ku ne ei vaihdellu edes raskausaikana! Se oli ihanaa aikaa ja olin niin onnellinen kaikesta, että miks sitä ois ainakaan kiukutellut :)
 
Enny; Saattoi kyllä kuulostaa siltä, että tyttö nukkuu päivittäin sen 6h :D Ei nyt ihan, mutta esim. Eilen vetäs sellaset maratooni-unet ja nuo pidemmät unet ajoittuukin näin ilta aikaan, välillä saattaa herätä syömään, mutta simahtaa het uudestaan. . Sanoisinko että keskimäärin päikkärit n.1-3h. Päivällä jaksaa seurustella ihan mukavasti, tänään oli sellaset 3h hereillä. Sen jälkeen ihan sippi.

Kantoliinoja löytyy aika kivasti käytettynäkin, esim. Huutonetistä, osta/myy palstoilta, kirppikseltä.. Tai trikooliinoja on helppo tehdä itsekin jos omistaa saumurin. Uusia löytyy varmasti ainakin lastentarvikeliikkeistä. Merkeistä minulla ei ole mitään tietoa :)

Kesrovaipat onkin jo pesty, 60pesuun laitoin. Puhtaitahan ne muuten oli, kissaperheestä vain ja se eläinpöly oli ongelma.

Olikohan vielä jotain kommentoitavaa.... No, palaillaan asiaan :)
 
Kantoliinoista: meillä on tällainen ja tykkään kovasti. Ohut ja joustava, kiva käyttää kesälläkin kun ei liikoja hiosta. Looma Sino . Lisäksi löytyy pitkä kudottu liina mitä voi käyttää kun vauva kasvaa. Alkuun kuitenkin suosittelen trikoista, niin paljon helpompi sitoa. :)

Nimestä: ristiäisiä meillä ei pidetä mutta nimi päätettiin jo ehkä viikko sitten. Kaksi ekaa nimeä olivat valmiina jo ennen tytön syntymää, kolmannesta oli kaksi versioa joista vaikea valita. Eikähän tuo parempi kuitenkin tullut otettua.

Ulkoilusta ei tällä kertaa sanottu mitään ohjeita. 2v sitten saatiin vauva samaan vuodenaikaan ja ainoa neuvo oli että yli -10 asteessa ei kannata turhia ulkona olla. Molempien talvivauvojen kanssa ollaan ulkoiltu jo kotiutumispäivänä.

Imetys sujuu yhä ilman ongelmia, jopa helpommin kuin edellisellä kun ei tullut yhtä kivuliasta maidonnousua jne. Korviketta ei ole tarvittu lain. Pumppaan välillä maitoa pakkaseen ja kolme kertaa tyttö on ollut kotona isin kanssa niin että on saanut maitoa pullosta. Tarkoituksena nyt 6kk täysimetys ja vähintään vuoden kokonaisimetys niin ettei korvikkeita tarvisi ollenkaan. Omasta puolestani voin jatkaa imetystä ainakin tuonne 2v ikään jos lapsi näin haluaa.

Millaiset täysimetyssuositukset teidän neuvoloilla muuten on? Meillä on yhä tuo 6kk mutta muutamilta Suomessa asuvilta kavereilta olen kuullut että siellä tuota olisi nyt laskettu takaisin 4kk:een.

Meidän neuvola on kyllä vähän... outo. Vanhempi hoitaja joka on juuri aloittanut neuvolan puolella pari päivää viikossa, muun ajan on terveyskeskuksen puolella töissä. Jotenkin hirveän hermostunut käyrineen. Aluksi huolestui kovin kun tyttö ei ollut saavuttanut syntymäpainoaan 10pv iässä, oli tiedossa että ekoina vuorokausina paino laski vähän turhankin paljon ennen maidon nousua. Siitä meinasi jo seota vaikka tilanne korjaantuikin seuraavaan punnitukseen ja paino lähti komeasti nousuun. Nyt taas tykkää että tyttö on kasvanut liikaa pituutta kun oli 59cm 6vko iässä (itse tykkään että ne mittaukset oli päin pyllyä...). Siitä hirveä huoli ja ensi viikoksi uusi aika. Tiedä sitten miten sekaisin menee jos pituus onkin siinä mittauksessa 58cm. :D Kun kysyin tytön mansikkaluomesta ja sen kasvamisesta oli kanssa ihan hermostunut ja kutsui kollegansa katsomaan, saatiin sitten kuulla ettei mitään huolta. Mutta juu, ei noista käynneistä juuri hyötyä ole mutta onhan se toki kiva seurata miten paino kehittyy. Mistään kestovaipoista en uskalla edes mainita siellä.

Jahas, muksut kutsuu... Palaillaan!

Madicken ja tyttönen 7vkoa
 
Nukkumisesta: Minusta tuntuu, että tämä tyttö ei nukahda muuten kuin korviketta antamalla, joten päivisin ei ole paljoa omaa aikaa tehdä mitään muuta kuin mitä pystyy lapsi käsissä tekemään. Joskus olen kantanut lasta samalla, kun hän on imenyt rintaa. Päivisin nukkuu tosiaan lähinnä rinnalla ollessa, jos ei sitten anna korviketta sen verran, että vatsa menee kerralla täyteen ja nukahtaa niin sikeästi, että saa siirrettyä omaan sänkyyn. Muuten herää heti, kun laskee sylistä pois. Nytkin nukkuu tässä mun sylissä. Öisinkin mennään korvikkeen voimalla melkein aamuun asti. Annan korvikkeen yhdentoista kahdentoista välillä ja sillä on pärjätty joskus jopa seiskaan asti. Tänään kyllä heräsin neljän jälkeen antamaan rintaa ja siinä lapsi viihtyi kahdeksaan saakka, vaikka taisin itse välillä torkahtaa. Onneksi lapsi nukkui sitten meidän sängyssä niin kauan, että kerkesin vaihtaa vaatteet ja syödä aamupalan.

Tänään oli Lapin Kansassa juttua, että ei saisi lähteä koko keväänä kauppoja kiertämään vauvan kanssa. Tulee aika tylsä kevät, jos ei vauvan kanssa voi edes kaupungille lähteä. : / Onneksi sentään otin sen influenssarokotteen, niin sen ei pitäisi niin helposti tarttua minuun eikä vauvaan. Mehän ollaan suunniteltu, että lähettäis porukalla huomenna reissuun, tarkoitus olisi kyläillä molempien vanhempien luona, ensin miehen ja sitten minun. Minun pitäisi kyllä käydä ostamassa toiset imetysliivit sillä reissulla, mutta suunniteltiin miehen kanssa, että ennen kuin lähdetään minun vanhempien luo, kävisin pikaisesti ostoksilla ja mies jäisi vauvan kanssa autoon. Käytiin eilen kyllä vauvan kanssa ensimmäisen kerran Prismassa, kun olimme käyneet lapsenvalvojalla. No, lapsi oli koko ajan kopassa harson takana ja onneksi oli muutenkin vähän väkeä siihen aikaan vielä liikkeellä, joten ei se varmaan tuossa ajassa saanut mitään tartuntaa. Muuten emme ole vielä ulkoileet, huomenna olisi tarkoitus ottaa vaunut ekan kerran käyttöön, kun menemme neuvolaan. Onneksi matkaa ei ole kuin 100m, joten ei haittaa vaikka olisi vähän yli 10 astetta pakkasta.

Peppi1981 ja pikku neiti 4vkoa (huomenna tulee kuukausi täyteen =))
 
Nyt jos ehtisi hieman kirjoitella, vaikka just kun otin koneen syliin, ni alko ähinä tuossa vieressä... :) katsotaan...

Nimi on täällä päätetty about viikko sitten. Ristiäispäivää ei olla vielä sovittu. Huomenna meinasin pappia soitella, joten varmaan joku päivä pitäisi olla mielessä. Sinänsä ei meillä niin väliä, luultavasti helmikuun lopussa/maaliskuun alussa pidetään ristiäiset. Isyydentunnustusaika saatiin ensi viikon tiistaille.

Ulkoilu aloitettiin täällä tänään. Lyhyellä vaunulenkillä. Ensimmäiset 100m hurjaa huutoa, sitten tais tajuta, että onkin ihan mukavaa menoa ja nukahti. Tai sit ei jaksanu enää huutaa kovempaa..? :D

Yöt mennään heräten vähintään kahden tunnin välein syömään. Ja syödäänkin varmaan sitten tunnin verran. Parina yönä ollaan nukuttu ihan ruhtinaalliset kolme tuntia putkeen. ;) Sama meno päivisin. Poika ei juurikaan kitise, mutta tankkaa vaan usein. Mutta vähän kateellisena lueskelin teidän muiden pitkistä unipätkistä. :D Itse olisin nimittäin kova nukkumaan :D mutta vähän reilu kaksiviikkoisiahan täällä vasta ollaan, joten ehkä se tästä...

Mahavaivoja alkoi pikkasen olemaan kun aloitettiin d-vitamiinit. Kävin sitten apteekista hakemassa niitä RELA-tippoja, joita th suositteli kokeiltavaksi ensin masuvaivoihin. Vähän epäileväinen olin niiden tehosta, mutta vähän näyttää, että olisivat auttaneet. :) Kakkaa meillä tulee joka vaippaan...

Susannalla tosiaan ihana ystävä! :heart:

BOBille tsemppiä rintatulehduksen kanssa, varmaan TODELLA ikävä vaiva!

Olikohan vielä jotain mielessä... :) Niin mies voisi täällä osallistua enemmän. Tekee kyllä jos pyytää, mutta pyytämättä ei sitten tajuakaan tehdä juuri mitään... Rasittaa... :headwall: Noh, ehkä se tästä. :)

Pepsimax + poitsu 2vkoa ja 2 pv
 

Yhteistyössä