Joulukuun toivevauvat 2012 *MEIDÄN KUU!!!*

On sitä näemmä muillakin ongelmia imettämisen kanssa ja oli mukava kuulla kokemuksia, kun ei imetä ollenkaan. Paljonko te annatte sitä korviketta kerralla ja kuinka usein?

Täällä viime yö meni ihan pipariksi, kun pikkuinen ei millään rauhoittunut, vaikka yritin imettää ja korvikettakin annoin, ensin 70ml, sitten 50ml ja vielä 20ml. Tunnin välein lapsi sai kauheeta huutokohtauksia, eikä rinta meinannut kelvata. Teki mieli itselläkin alkaa itkemään, kun tunsin itseni ihan surkeeksi äidiksi. Nyt aion antaa korviketta iltapäivällä ja illalla imettämisen lisäksi, yleensä olen yrittänyt vain imettää muulloin paitsi öisin. Olen miettinyt, että varmaan imettämistä haittaa noiden tuttipullojen käyttö, mut koska sairaalassakin niitä käytettiin, olen jatkanut niiden käyttöä myös kotona. Saa nähä sitten kauanko jaksan yrittää imettämistä, kun tuntuu, että lapsi vain nukkuu rinnalla ollessa. Kokoajan saa olla herättämässä, eikä sekään aina tehoa.

Viikon päästä on neuvola ja silloin näkee onko paino noussut kunnolla. Meillähän kävi jo pari päivää sairaalasta kotiutumisen jälkeen terveydenhoitaja kotikäynnillä. Oli mukavaa, kun tämä hoitaja soitti itse minulle, kun olin vielä sairaalassa ja silloin sovittiin se kotikäynti. Oli huomannut mun tiedoista, että oli lapsi syntynyt.

Peppi1981 ja pikku neiti 3vko
 
Imetyksestä piti vielä sanoa, että ensin olin jotenkin katkera siitä, että mun puolesta päätettiin, että tyttö syö pullosta, eikä imetystä haluttu mitenkään opastaa ja neuvoa, eikä tavallaan annettu mitään mahdollisuutta imetykselle. Kaikki on itselle uutta, joten opastusta olisi tarvinnut. Sitten totesin, ettei katkeruudesta ole mitään hyötyä kenellekään ja nyt mennään sillä korvikkeella. Öisin olisi varmasti helpompaa, jos voisi imettää, kun ei tarvitsisi lämmittää pulloja. Mutta voipahan ainakin mieskin syöttää vauvaa :) turhaa ruoskia itseään imetyksen takia, vaikka sitä olisinkin halunnut kokeilla. Nyt olen jo "alistunut" tähän tilanteeseen.

Korvikkeen määrä vaihtelee meillä 80-120ml välillä. Yöllä vetää sen 120ml, kun syöttövälit on pidempiä. Päivällä syö yleensä 80-100ml 2-4 tunnin välein. Tosiaan pelkällä korvikkeella mennään.
 
Viimeksi muokattu:
meidän vauva jo 1kk :heart:

meillä poitsu sai lisämaitoo osastolla kun mun oma tuotanto ei vielä ollu käynnis. meinsa pikkasen alhaalla olla sillon sokerit. ja kotonaki on ny pari kertaa saanu pullosta mun omaa maitoo sillon ku oon ollu tallilla ja nälkä yllättäny... oon siis maidonkerääjällä saanu vaikka kuinka paljo pakkaseen jemmaan:D

täälläki huomenna eka varsinainen neuvolakäynti. kiinnostaa tietää kuinka paljon pikkujäbä on kasvanu. pituutta kun ei ookkaa mitattu sitte synnytyksen :p

tuosta imettämisestä vielä, ei tosiaan kannata ottaa ressiä jos korvikkeella on. ihan samalla lailla ne kasvaa. ne on nykyään niin hyvin tehtyjä. mulla noi isot on melkeis korvikkeella kasvaneita. 2-4kk oon vain imettöny niitä ja hyvin pärjäävät. tuo taapero sitte oliki tissillä vuoden ikäiseksi. sitte rupesin poikaa oottaaa ni lopetin ite.

jaaha,taitaa näläkä olla pikkimiehellä ku alkaa äpistellä tuos vieres

 
Onpas tullut paljon vauvoja ja tekstiä! Onnittelut vauvoista! :heart:

Ollaan oltu kipeenä siitä lähtien kun sairaalasta kotiuduttiin. Vauva onneks pysynyt terveenä.
Imettäminen ollut yhtä tuskaa. Nännit verillä ja sattuu niin h****tisti, että pelottaa aina antaa imee, mutta silti olen imettänyt. Ihan muutaman kerran on ollut pakko lypsää ja juottaa sitten pullosta, kun muuten ei ole pystyny. Ihan näin hankalaa ei aiemmat imetykset ole olleet, vaikka jotain härdelliä on aina ennenkin ollut. Lansinohia menee ja ilman liivejä pakko olla, kun muuten ruvet kasvaa niihin kiinni ja lähtee jokakerta irti, kun pitäis alkaa imettään.

Tyttö on ihana ja mahdottoman kiltti. Nukkuu varmaan 22 tuntia vuorokaudessa ja viihtyy parhaiten sylin lisäksi riippukeinussa. Nukkuu 4-5 tunnin pätkiä aina yhteen soittoon ja herää sitten syömään. Isoveljien kanssa vahditaan jaksasiko hän olla edes vähän aikaa hereillä. Jos pidempi valveillaoloaika on, niin sitten joskus 11-01 aikaan.


Mulla puntari neuvolasta lainassa ja syöttöpunnituksia kun mittailen, niin syö 40-120 g kerralla. Jos alle 40g, niin sitten annan lisäksi lypsettyä maitoa 40-80 ml. Neuvolatätin eka käynnillä ei ollut vielä paino noussut syntymäpainoon, mutta toivottavasti pian ja nyt pitäis mullakin maidon piisata.

Muistaako kukaan kuinka kauan tuommonen hillitön kipu imettäessä voi kestää? Useita viikkojako? Mulla
on nyt muutamalla imetyskerralla ollut niin, että se ihan karsee kipu on loppunut jossain vaiheessa.

Niin ja olikos joku salattu fb ryhmä, missä jatketaan keskustelua? Sellanen vois olla kiva. :)

Mameliini ja Typy 9pv
 
Jospa sitä meidänkin kuulumisia taas hiukka kirjottelisi kun on hetki ainakin aikaa. Meillä anoppi kylässä ja nyt miehen kanssa käymässä kaupassa niin on hetki rauhaisaa kun tyttökin nukkuu ja isommat kattelee elokuvaa.

Imettäminen on meillä sujunu onneks kivasti eikä korvikkeella ole tarvinnu alkaa pelaamaan. Mutta tosiaan niin kuin tuolla aikasempaa joku kirjotti ni ei kannata huonoa omaatuntoa potea jos joutuu antamaan korviketta, varmasti sillä kasvaa hienosti. Itellä oli rinnanpäät aluksi tosi kipeet ja rikki, mutta viikossa helpotti eikä nyt tunnu imettäminen missään. Paitsi sillon jos rinnat on liian täynnä maitoa.

Pikkuneiti on nyt nukkunu paremmin yöt kuin alussa. Nukkuu yöllä 3-7tuntia putkeen ja sitten syö ja simahtaa takasin joko omaan sänkyyn tai aamusta jos herää niin jää viereen nukkumaan. Syö 1-2 kertaa yön aikana.

Eka neuvola meillä oli eilen ja kaikki oli hyvin. Navassa on pieni napasieni, joka hoidettiin laappiksella ja napatyrääkin epäili terkkari, mutta se on niin pieni ettei vaadi näillä näkymin jatkotoimenpiteitä. Kasvanu oli hienosti, painoa oli jo 3500g (syntymäpaino 3270g) ja pituutta 50cm (48cm). Nyt ei tarvi ainakaan stressata, että pulauttelu vaikuttaisi kasvuun. Seuraava neuvola on parin viikon päästä.

Isyydentunnus ajankin tuossa tilasin ja on 14.1 ja myös ristiäiset varasin la 16.2. Kun vielä tytölle nimen keksisi :D On kyllä melko hankala tehtävä, kaikki hyvät nimet jo käytössä lähipiirissä :D

Tuo salattu FB-ryhmä olis tosi jees. Pääsis kirjotteleen paremmin ja vois laittaa vauvasta kuvaakin. Mutta tosiaan olis kiva kun olis salattu ryhmä niin sinne ei jokainen pääsisi lukemaan juttuja.

Mutta nyt neiti heräsi...

jabadaba77 ja neiti 2vkoa1pvä.
 
Onnea kaikille vauvautuneille! :heart:

Täällä samoin kuin Tombatarella, meidän poika sai myös osastolla lisämaitoa, kun multa ei mitään tullut. Ymmärrän kyllä, jos jotain turhauttaa, jos imetys ei onnistu. Itsekin olin yrittänyt totuttautua ajatukseen, että jos ei onnistu niin sitte mennään korvikkeilla, that´s it! Mut eihän se nyt ihan niin helppoa ollut, kun poika oli sairaalassa tissillä helposti klo 02-09 imi ja imi, mutta mitään ei tullut. Ja lisämaidolla pojan sokerit ei kestäneet kuin sen max 2 tuntia hyvinä... :( Rinnanpäät mulla ruvella ja poika sai raivareita. Joten kyllä pääsi muutama helpotuksen kyynel, kun maito nousi ja sitä tulee riittämiin! Ja siis todellakin korvikkeella kasvavat ja kehittyvät ihan samalla tavalla! :)

Tsemppiä siis kaikille imetyksen kanssa taisteleville! :heart:

Mullakin sairaalakassissa oli turhaan lukemista mukana, pojan kanssa meni kyllä kaikki aika ja oli kiva nukkua ne ajat kun sai. ;D

Täällä viime yö meni ihan kivasti. Nukkui yhden neljän tunnin pätkän ja muuten heräili tunnin parin välein syömään... Toissayönä heräili joka tunnin/puolentoista välein, joten kyllä vaan niin helpottaa äidin oloa toi yksi neljän tunnin pätkä! :)

Onko muuten kenenkään muun vauvalla/aikaisemmilla lapsilla ollut tuollaista pientä nykinää raajoissa? Enkä siis tarkoita moron-heijastetta, vaan tuo nykinä saattaa olla jalassa tai kädessä, tai molemmissa yhtä aikaa. Ei koskaan hereillä, vaan silloin kun vauva on juuri nukahtanut/heräämässä... Netistä luin, että on varmaan ihan harmitonta ja liittyy tuohon nukahtamisen ja valveillaolon "rajatilaan", johtuu vauvan keskushermoston kehittymättömyydestä ja häviää itsekseen... Mutta löyty tietty kaikkia muunlaisiakin selityksiä... :/ Joten josko jollain olisi kokemuksia asiasta?

Maanantaina meillä neuvola, niin pääsee kysymään kaikkea, mikä mieltä askarruttaa! :)

Ja juu tuo salattu fb-ryhmmä olis aika kiva vaihtoehto!!

Ai niin napatynkä irtosi toissapäivänä! :D

Ja täälläkin isyydentunnistus tehtävä ennen ristiäisiä, ei olla vielä mitään aikatauluja suunniteltu, ensi viikolla jos tarkemmin...
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon jatkokeskusteluun, että onko kukaan halukas jatkamaan täällä foorumilla, siis siellä vauva-puolella, kun itse en ainakaan mihinkään fb-ryhmiin voi lähteä kun en koko naamakirjaan kuulu :|

Himmu & X (jolla ei ole nähtävästi mitään halua tulla ulos) 41+4
 
pepsimax pakko sen verran tulla kommentoimaan, että meillä oli sairaalassa ollessa tota nykinää juurikin kuvailemallasi tavalla.. Meille alotettiin suoraan fenofarbitaali estolääkitus, tehtiin pään ultra ja otettiin aivosähkökäyrät.. Keskiviikkona meillä oli vielä pään magneettikuvaus. Lääkäri soitti eilen ja sanoi että ihmeempiä löydöksiä ei ole, joten tänään otetaan vika annos tuota lääkettä ja sit jätetään se pois!
Nykinät ei siis aina tarkota jotakin, mutta olin kyllä tyytyväinen että kaikki tutkittiin kunnolla :) noiden nykinöidenhän pitäis lakata kiinni pidettäessä, mutta meillä näin ei ollu ja olo kestoltaan 1,5-2min yhtäjaksoisesti niin siks tutkivat tarkemmin! Tollanen unen rajamailla nykiminen on kyllä ihan normaalia, mutta voit toki kysyä vielä neuvolassa asiasta :)

Meillä oli tänään taas painokontrolli ja nyt ollaan yli kolmekilosia :) maanantaina paino oli 2965g ja tänään 3140g :) hienosti kasvaa siis korvikkeellakin!

YP & Poika huomenna 3vko :heart:
 
yöperhonen hyvä että teillä oli kaikki kunnossa! :)

Meillä varmaan juurikin samanlaista, ei lakkaa nykinä kiinnipidettäessä... Jep, toivottavasti täälläkin olisi harmitonta! Meillä ei tätä alkuun ollut, alkanut nyt parin päivän sisällä... :( mutta täytyy maanantaina kysyä neuvolassa.

Ja kyllä minä ainakin jatkan kirjoittelua myös täällä, jos jatkokeskustelu tänne perustetaan. :) fb:ssä kirjoittelu on mun mielestä vaan helpompaa esim. puhelimella, sen takia fb:n kannalla. Mutta ikävää toki niille, jotka ei sinne jo kuulu, eivätkä halua liittyä.
 
no meilläki sillon tällön on sitä nykinää ollu,mut tosi harvoin. enkä älynny ees aamulla neuvolasta kysyä :mad: no lääkärintarkastus on 15 pvä,kysyn sillon jos vielä ilmenee...

joo,siis meijän pikkumies onki sitte ihan kiitettävästi kasvanu. paino 4685g (3630) ja 58cm (51)
sanoinki mutsille et mun tisseistä tuleeki sitte kermaa :LOL: no ny se sit heräs!
 
Onnea taasen vauvaantuineille!!:heart::flower:

Tombatar, täällä toinen "kermatissi"..:LOL: Tytön syntymäpaino 3078g, toissapäivänä neuvolantätin kotikäynnillä 4200g. Eli 1,1kiloa tullut neljässä viikossa..:)

Odotusaikana en halunnut fb:hen, nyt voisin sinnekin liittyä jutskaileen, jos sinne joku ryhmä perustetaan. Tosin jatkaisin keskustelua täälläkin..

Tytöllä on viime päivinä ollut vatsavaivoja, eilen illalla itki puoleenyöhön ennenkuin rauhoittui.. Hieronta ja jumppa saa aikaan valtavia pieruja, eli selvästi vatsavaivat itkun syynä.. Tänään haettiin cuplatonia, josko siitä oli apua..

Meidän alkuun ajattelema nimi ei tunnukaan nyt niin sopivalta, joten pari päivää mennyt nimiä miettiessä.. Ei tunnut löytyvän mitään sopivaa.. Iik.. Onneksi on vielä vajaa kuukausi aikaa miettiä..

Sofi ja "Lelli" 4vko
 
Sofi12Myös meillä oli jo jotain nimiä valmiina ennen kuin tyttö syntyi ja nyt ei mikään tunnukkaan enään hyvältä. Kalenteria on plärätty nyt parina päivänä oikein urakalla ja sieltäkään mikään nimi ei ole iskenyt niin, että tuntuisi omalta tai, että vauva edes näyttäisi siltä :D Netistä katseltiin erikoisetkin nimet läpi, mutta kun muillakin lapsilla ihan tavalliset nimet niin ei tuollekaan haluaisi mitään erikoista. Hankalaa todellakin! Onneksi on todellakin vielä aikaa noihin ristiäisiin niin luulisi, että joku nimi tulee vastaan ja tuolle sopii.. Taikka sitten tuo on nimetön vauva niinkuin lapsille tuossa sanoin kun nimeä kysyivät :D

Onko ketään innokasta perustamaan tuota FB-ryhmää? Mäkin sen voin tehdä jos ei kukaan muu halua... Jos siis sellaisen osaan edes perustaa :D
 
Heippa!

Kiitos tsempeistä imetyksen suhteen! Täällä ei imetys vieläkään oikein suju ja luultavasti luovutankin asian suhteen. Kokeilen vielä yrittää muutamien päivien ajan ja jos ei ala onnistumaan niin mennään sitten korvikkeella. Kyllä tuo poika on kasvanut jo ihan silmissä vaikkei vielä olla päästy edes neuvolaan mittailemaan ja punnitsemaan. Antaa pojan sitten syödä pelkästään pullosta niin ei ainakaan tarvitse olla kiukkuinen tissillä. Sääli, että tuo pumppaus on niin raskasta hommaa ettei sitäkään jaksa kaiken aikaa tehdä. Eikä kerkee edes varastoon pumppaan ku poika söis heti ne:LOL: No, eiköhän kohta nähdä mennäänkö korvikkeella vai äidinmaidolla. Ei jaksa enään ressata moista.

Täällä syödään korviketta joku 80-140ml.

Mites teiän vauvoilla tuo kakkaaminen? Täällä on poika nyt viimesen 4 päivän aikana alkanu kakkaan kerran yössä.

Vatsavaivoja on ollu pieniä ja on meinannu itku tulla vauvalla mutta heijaaminen on auttanu siihen. Nukkuessaanki pienokaisella vääntää masusta mutta on jatkanu uniansa kyllä aina. Cuplatonia on kyllä varastossa mutta ei olla vielä annettu kun ei ole ollut niin pahoja mahavaivoja.

Täällä on pojalla kauhea flunssa. Hengitys rohisee ja räkää tulisi. Kova yskäkin on toisella.

Nimi on melkein päätetty. Mietitään nyt annetaanko pojalle kolmatta nimeä ja sitten ongelmana olisi myös kumman sukunimi annetaan pojalle. Kummatkin haluaisi oman sukunimen vauvalle mutta täytyy nyt katsoa mihkä sitten päädytään.

Jatkokeskustelusta niin jatkan mielelläni ainakin täällä ja täytyy miettiä tuota fb juttuakin:)

ceecee ja poika 2vko
 
Kiitos Pihla noista korvikkeen määristä, osaan nyt vähän arvioida paremmin paljonko tuota korvikketta kannattaa antaa.

Viime yö meni taas samalla tavalla kuin edellinen eli hirveää huutoa aamuyöllä ja aamulla, mutta tämä päivä sitten on mennyt paremmin. Eilen sain pumpattua pitkästä aikaa ja maitoa tulikin kerättyä 75ml, jonka sitten annoin yöllä. Nukahdin yön aikana pari kertaa sentään sen verran hyvin, että kerkesin nähdä jopa untakin, mutta paremmin sain nukuttua vasta tänä aamuna yhdeksästä yhteentoista. Pikku neiti nukkui yhteen asti. Kun hän heräsi, pääsin imettämään ja vihdoin taas tuntui, että maitoa tuli tarpeeksi, koska pikkuinen tuntui tulevan siitä täyteen. Viihtyi sitten hyvin sitterissä sen aikaa, kun laitoin itselle ruokaa ja söin. Vasta puol viideltä annoin lisämaitoa, kun tuntui, että imettämisen jälkeen oli nälkäinen. Pumppasin sitten tuossa viiden ja kuuden välillä sen reilu 20 minuuttia ja sain kerättyä 100ml maitoa, jonka aion antaa taas yöllä. Pitää alkaa useammin pumppaamaan, jos sillä saisi nostettua tuota maidon määrää. Välillä vain tuntuu, että ei pääse pumppaamaan, kun lapsi on melkein kokoajan rinnalla, vaikka syökin vain vähän. Nytkin piti miehen antaa lisää korviketta, jotta sain pumpattua rauhassa, koska pikkuinen heräsi kesken pumppauksen.

Olen kyllä fb:ssa, mutta mielummin kirjoittelen tällä foorumilla. Miehän en laita vauvan kuvia ollenkaan nettiin, en edes Fb:iin, koska en oikein luota siihen paikkaan. Olen ainoastaan sähköpostilla laittanut pikkuisen kuvia sukulaisille ja ystäville.

Voi, kun haluttaisi lähteä huomenna käymään jossain. Olen ainoastaan kerran käynyt ulkona lapsen syntymän jälkeen, joten pikkuisen alkaa olemaan mökkihöperö. Ensi viikollahan on onneksi sitten se lastenvalvojalla käynti ja neuvola, joten silloin on pakko lähteä vauvan kanssa ulos. Neuvola on tuossa 100 metrin päässä, joten sinne voikin mennä vaunulla, vaikka olisikin vähän kylmempää.

Sukunimestä: Meillä tulee vauvalle miehen sukunimi, vaikkakin onhan se ollut mukava, kun sairaalastakin tuli lähtötarkastuksesta paperi, jossa luki tyttö ja minun sukunimi. Olen miettinyt, että jos me joskus mennään naimisiin, niin ottaisin miehen sukunimen oman sukunimen lisäksi, joten sen takia parempi lapselle laittaa tuo sukunimi. Enää ei puutu kuin keskimmäinen etunimi, johon kyllä mies ehdotti jo yhtä nimeä, mutta pitää vielä varmistaa, että oliko hän tosissaan. Hyvältä se nimi kuulosti, mutta aina pitää varmistaa useamman kerran, että ei tule sekaannuksia. :)

Kakkaamisesta: Meilläkin on vähentynyt kakkaamis-välit eli ei enää niin usein tule kuin alussa. Kerran tai kahdesti tulee sen verran paljon, että ei vaipassa meinaa pysyä. Onneksi kerkesin lukea jostain että se on ihan normaalia, että noin harvoin tulee. Muuten olisin varmaan ihan hermona siitäkin. Sentään vaipassa on ollut yleensä edes pissat, joten ruokaa tuo varmaan tarpeeksi saanut.
 
Viimeksi muokattu:
Ja juuri kun luulee että imetys alkaa sujua niin tulee takapakkia.. Mullekin nousi eilen horkkakuume liki 39 astetta yöllä, minkä sain panadolilla laskemaan, onneksi. Meinasi nousta uudelleen aamuyöllä mutta taittui taas pillereillä eikä nyt päivällä ole ollut kuumetta. Toivottavasti ei ole rintatulehdus... Täytyy seurailla tilannetta. Julia, selvisikö sulle oliko tiehyttukos ja miten hoidit?

Viime yö oli muutenkin raskas. Ensin näytti hyvältä, poika nukkui 3h putkeen klo 1-4 ja meillä se on tosi paljon. Korvikkeella, mitä annoin imetyksen jälkeen jälkkäriksi oli varmaan osuutta asiaan. Mutta sitten alkoi imetysmaratooni, ja sille ei tullut loppua. Vaippoja piti vaihdella välillä ja poika vaan napitti pirteänä tunnista toiseen. Jossain aamusella annoin sitten taas korviketta, jos vaikka nukahtaisi, mutta pulauttikin sitten kaiken antaumuksella mun olkapäälle ja alkoi huutaminen. Viimein hän simahti 9 jälkeen ja nukkuikin sitten klo 14 asti. Seurausta: mulla oli tissit ihan pakkautuneet ja kun heräsi nälkäisenä niin ei meinannut rinnat kelvata, kun ei suihkunnut tarpeeksi nopeasti. Vihdoin rauhoittui imemään ja kun oli tyhjentänyt tissit lykkäsin vielä 20ml korviketta perään. Mulla ei tuo pumppaaminen meinaa luonnistua, taitaa olla tekniikkalaji. Sehän tietty auttaisi kun vauva nukkuu pidempiä pätkiä ja rinnat paisuu.

Facebook ryhmä kiinnostaa kyllä ja myös jos tänne perustetaan meille oma vauvaketju.

Päivä kerrallaan mennään, jokainen on näköjään erilainen..
BoB ja poitsu 2vk
 
Viimeksi muokattu:
Mä yritin käydä tekeen tuota salaista ryhmää tuonne Facebookkiin mutta kun ei ole vielä ketään kaveria sinne liittää niin ei anna ryhmää tehdä... Että jos tuonne ryhmään haluaisi niin ilmottelee vaikka mulle viestillä nimensä ja itsestään kuvauksen niin käyn pyytämässä kaveriksi ja liittämässä ryhmään niin saadaan se tehtyä. Tarvii tosiaan olla ensin kaveri ennen kun voin ryhmään liittää ja poistan vaikka sitten kavereista kun oon ryhmään liittänyt. Monimutkaista :D
 
Nyt on taas lista päivitetty, onnea uusille äideille!

Teillä on tosi hyvin keskustelu jatkunut täällä, itseä harmittaa kauheasti kun oon pudonnut kyydistä, mutta en vaan ehdi koneelle, ne harvat hetket kun on omaa aikaa käytän tärkeysjärjestyksessä korkeammalla oleviin asioihin kuten suihkuassa käymiseen ja syömiseen ;)
 
Bob, oon jostain kuullut / lukenut, että eri rintapumpusta voisi olla apua. Että joillain toimii tämä kyseinen malli ja toisilla ei sitten ollenkaan. Jos vaan saisit jostain toisenlaisen pumpun kokeiltavaksi? Voiskohan se auttaa? Jos en ihan väärin muista, niin ainakin keski-suomen alueella imetystukiryhmä(?) lainaa/vuokraa imetysapuvälineitä.

Täällä käytiin tänään yliaikakontrollissa. Kaikki näytti hyvältä, virtaukset, liikkeet jne. Painoarvio oli hiukan päälle neljän kilon. Kaulaa oli vielä jonkin verran jälellä ja suu juuri ja juuri kahdelle sormelle auki. Se lääkäri yritti sitä "varovasti" venyttää jos se siitä yhtään älyäis lähtee aukeemaan ja ai saasta että kävi kippeesti :( Se oli kyllä ihan todella mukava se lääkäri ja lähetti kotiin itsehoito-ohjeilla siivousta+saunaa+seksiä+shoppailua :D käytiin kolmisen tuntia kaupungilla pyörimässä ja kävin vielä kunnon löylyissäki mutta ei supista ei. Pikkusen jotain veristä tosi venyvää/tahmeeta limaa tuli (limatulppaa?) mutta siinä kaikki. Maanantaina sitten käynnistäävät jos ei mitään tapahdu ennen sitä...

Himmu & X 41+5
 
Helou :wave:

Meille syntyi 28.12.12 klo. 10:13 52cm ja 3.8kg poika :heart:

Ja hiukan synnytys tarinaa, joka ei kovin pitkä ole :D

Perjantai aamulla heräsin seittemän aikaan vessaan ja ensimmäinen kipeä supistus tuli. Sen jälkeen niitä alkoi tulemaan suht tasasin väliajoi. Aikoja en saanut missään vaiheessa otettua, kun supistamaan alkoi niin siinä vaihees piti jo puuskuttaa.
Kasin aikaa herätin miehen et tää varmaa tänää jo syntyy, ysin aikaa oltii esikkoo viemäs mummilaa. Puol kymmenen olin sairaalan pihalla ja kätilö tarkasti tilanteen. Ainut mitä se sano oli "äkkiä käsi pois, ettei kalvot puhkea, oot 8cm auki". No siin vaihees aattelin et voi jestas sentäs, en taaska osan tulla oikeesee aikaan (esikon aikan olin 7cm auki kun sairaalaan menin). No eihän siinä sit muutaku suoraa synnytyssalii ja ilokaasu naamari kouraa. Sillä mentiin sit loppuun asti ja poika oli pihalla 10:13. Et ei edes 45min ehitty sairaalas olemaa :D
Viimisessä ponnistus vaiheessa otettiin ilokaasu pois kun napanuora oli kaulanympäri.
Synnytyksen kesto oli 3.5h, ponnistus vaihe 8min. Tästä kerrasta jäi kyl tosi hyvä fiilis, paljon parempi kuin ekasta kerrasta.. Jälkeenpäin mietittynä olin kyllä yllättyn et sain ihan ponnistus vaiheessakin pitää ilokaasun, esikon aikana kun aloin ponnistaa niin se otettiin pois ja ponnistus kesti tunnin. :/

Nyt tuo minimies on sit jo viikon ikänen :heart:

Imetys
sairaalassa onnistui tosi hyvin. Kotiin tultua, ei kyl voisi samaa sanoa. Pari päivää meni siinä kun makasin melkein 24h sängys imettääs, sen et nousin ylös aina sängystä ni jo alko kauhia huuto. Yhtenä yönä oon nyt saanu nukuttua 4h. Muuten tääl onki sit kaikki yöt valvottu jonneen 05:00-06.30.. Ja sitkun on tuo esikko joka herää siinä 08-09 :00 aikaa, niin ei siinä paljon itellee unta jää.
No oon kaivannu korvikepurkit esille ja nyt on kohta menny jo yks laatikko niitä. Herätes syö jonkun 100ml aina. Imettäny oon silloin tällöin ja nytkun nuo rinnan päät on tuntun parantuvan ni ei tee enään niin kipiääkään. Rintakumit on kylläkin käytös.
Mut nyt on alkan tuntuu ettei tuota maitoa oikein tule. Aamusin oon imettän niin 2h oon saanu makaa sängys ja sen jälkeen alkaa kauhee kiukkuaminen ja sit on pullosta menny vielä 100ml maitoo. :snotty:
En pistä yhtään pahaksi vaikka tuo imetys ei onnistuiskaan yhtää pitempään. Esikon aikana iski jonku sortin masennus ja en halua samaa kokea kyllä tämän kanssa. Kaupasta saa onneksi korviketta etten ala stressailemaa tuon kanssa. Mies oli aluksi niin korvikkeita vastaan, mutta tajus kun olin kolme yötä valvon putkee ja toinen huutaa kurkkusuoran ruokaa ettei ne korvikkeet pahitteeks ole.

Napa
Irtosi tuossa kaksi päivää sitten.

Ain00 & Minimies 1vk 1pv.
 
  • Tykkää
Reactions: Tupuna
BoB, voi ei :( Mulla se kuume laski ittekseen ilman lääkettä kun imetin niin että rinnat tyhjeni. Terkka sanoi, että kannattaa koittaa pitää tissit pehmeinä, minkä pitäis ehkäistä niitä tiehyttukoksia. Nyt ei ole enää sitten noita kuumeiluja ollutkaan:) Tiehyttukoksen oireet: kuumotus, punoitus, kipu.

FB olis hyvä idea, mutta jatkan myös täällä juttelua, eli ei hätää te ei-facebookiin kuuluvat!

Miten teidän miehet on nyt osallistunut vauvanhoitoon/ elämän pyörittämiseen ylipäätään? Mulle on tullut nyt jotenkin tosi yksinäinen olo, kun yöt on kokonaan mun vastuulla (luonnollisista syistä), mut jotenkin tuntuu et päivätkin on mun vastuulla. Kyllähän tuo tekee kun pyydän, mutta jotenkin toivoisin, että tajuaisi olla oma-aloitteisempi. Ja olen antanut miehen käydä aika paljon omissa riennoissa, koska se on varmaan aika tärkeetä ettei pää hajoa, mut kaipaisin sitten vastineeksi sitä, että hän vaikka hieroisi mun selkää tai itse tarjoutuisi hoitamaan vauvaa jos mä haluun vaikka tehdä jotain omaa (vielä en oo päässyt käymään oikein missään muualla kun pyykkituvassa) tai vaikka siivoisi muutakin kun tiskais kaks lautasta (koska ite koitan käyttää vauvan uniajat siihen että pidän ees jonku jörjestyksen yllä kotona). Mieheni on ihana, mutta nyt vaan on vähän tuntunut siltä, ettei hän oikein tajua :)

Julia ja poika
 
mitäs mahakkaille kuuluu vai joko kaikki on jakautunu??
meillä alko NORMAALI arki,ukko lähti töihin ja tulee ilmeisesti torstai-iltana takas. tekee siis reissuhommia... ny ollaan pienten kans keskenään ku isommat on koulus.
 
Heipähei vaan kaikille. Nyt on täälläkin jakauduttu. Meille syntyi ihana pörröpäinen tyttö 6.1. 41+6 klo 17.04 mitoin 4096 g ja 54 cm ja pipo 37 cm!! Jouluvauva tiesi että nyt on viimeinen mahdollinen hetki tulla omillaan ( seuraavana päivänä olisi käynnistetty) ja olla jouluvauva, eikös se joulu loppiaiseen lopu ;D mutta lisää myöhemmin.

Himmu & X 2 pv
 

Yhteistyössä