Joulukuun toiveikkaat IVF/ICSI/PAS

Siisami: Täällä kans kaikki vaivat hävinneet ja alkaa pikku hiljaa taas epätoivo vallata. Nämä ovat kirjaimellisesti piiiinapäiviä.

Päivällä mietittiin leikillään jo tulevalle lapselle nimeäkin ja tämä oli kyllä kaikista paras..... Usko Toivo Onni ( USKO meinasi jo loppua, mutta TOIVOa vielä oli ja lopulta saapui ONNI ) :LOL:
Mutta päivä kerrallaan mennään....

Matsalu Kiitos kannustuksesta! Voi miten toivon että sun jännitysnäytelmä päättyy hyvin ja pääset siirtoon! Rautaisia hermoja, peukut on täälläkin pystyssä sulle!

Dream Niin tosiaan, ihan unohdin että olet hoidoissa muilla mailla. Eipä ole tullut ajatelleeksi siltä kannalta, että täällä sentään jotain korvauksia saa. Kirskuttelin hampaita kun kuulin että meidänkin keskussairaala siirtyy käytäntöön 1 hoitokerta/pariskunta/vuosi, mutta onhan se tyhjää parempi, ja yksityiselle pääsee kyllä kun vaan maksaa ittensä kipeäksi. Hyvältä kuulostaa tuo alkioiden tilanne, ja pitempi viljely = parempi kiinnittyminen, eikö?

Tiinuli Lohtuhali, toivotaan että hiljaa hyvä tulee, ja että follit ottavat nyt tällä viikolla loppukirin!

Janski Onnea hyvin menneestä punktiosta ja hienosta munismäärästä! Niin, ja kiitos onnitteluista! Vieläkin on ihan hyvät fiilikset, juttelen pikkuiselle kyytiläiselle ja kehottelen pitämään lujasti kiinni. Onkohan tää ihan tervettä =)

Siisami Ai sun kyytiläisillä on jo nimetkin =) Toivottavasti nimet on enne, älä luovu toivosta!

Firefox Kelpaiskohan IHME nimeksi, ja käviskö paremmin tytölle vai pojalle =)
Päivä kerrallaan tosiaan, mikäs tässä muukaan auttaa.. :headwall:

Palasin tänään taas töihin ja kyselivät kovasti mikä "pieni toimenpide" mulla oli viime viikolla. Miksei ne voi tajuta, että jos haluaisin kertoa, olisin varmaan jo kertonut. Mut tavallaan kyllä hauska seurata, miten ne on tukehtua uteliaisuuteensa.. :kieh:

Meidän nykyinen hoitopaikka lopettaa lapsettomuushoitojen tekemisen vuodenvaihteessa. Sain tietää tästä siirrossa. Me maksettiin sitten alkioiden 3v säilytyksestä yli 400e paikassa jossa ei siirtoja enää tehdä
IVF hoitoa tehtäessa ei asiasta meille mainittu mitään, siirrossa vaan sain sitten infon paperilla käteeni. Minä en olisi edes mennyt tuonne IVF:ään jos olisin tiennyt, että PAS:eja ei voida enää tuolla tehdä.
Nyt sitten tulee eteen hoitopaikan vaihto ja kyselin jo toisesta paikasta. Alkioiden siirto sinne ei maksa mitään, mutta sitten maksetaan taas 1v säilytyksestä n.120e.

Mulla on nyt testipäivä 17.12. ja sen jälkeen sitten ollaan ratkaisujen edessä mihin lähdetään. Luulen kyllä, että jatkopaikka on valittuna. Vaikka nykyinen hoitava lääkärini varmaan jatkaakin muualla hoitojen tekoa, niin luulen vaihtavani silti tuonne mistä jo kyselin alkioiden siirrosta.

Mulle vaan jäi paha maku tuosta, ettei meitä infottu asiasta ennemmin kun en jaksa uskoa, että niin yllättäen on heillekään tieto tullut.

Noin muuten mulla on mennyt ihan kivasti. Punktion jälkeen olin kyllä paljon kipeämpi kun viimeksi ja itse punktiokin oli kivuliaampi. Melkein viikko meni, ennen kun nyt olo tuntuu kohtuu normaalilta. Sen kummempia oireita on vaikea tunnistaa kun Pregnyl niitä aiheuttaa melkoisen kivasti, kuten myös luget

Minzu ja pp6

Moikka kaikille :wave:

Tulin vain pikaisesti kertomaan punktio kuulumiset, kun oon aika kipeenä taas ja en jaksa roikkua koneella kauaa. :/

Niin punktio oli tänään ja taas niin hel**tin kipee, että terkkuja vaan niille jotka on käynyt tänään TAYS:sin klinikalla ja kuullut huutoa ja kiroilua :LOL: No se mikä ihan mielettömästi korvaa kipua on se saalis... 17 munasolua!!! B) Ja kaikkia ei edes saatu kerättyä, vasen puoli oli niin piilossa, että sieltä ei saatu kuin muutama. Nyt vain kaikki peukut ja varpaat ristiin, että edes puolet hedelmöittyisi ja jakautuisi. Siirto on perjantaina, eli hieman pidempi viljely tehdään kun saalis oli noin muhkea. Testipäivä on sitten 26.12.

Mutta, mutta tsemppiä kaikille piinailijoille ja plussatuulia tasaisesti kaikille +++ :whistle:

JOULUKUUN TOIVEIKKAAT

Joulun ihmettä suurta toivomme,
toiveen hiljaa tähdille kuiskaamme.
"voi kun tämä joulu tuoda sen vois,
eikä enää kukaan ottaisi pois"
Saisimme uuden elämän kasvamaan,
äidin massuun, lämpöön ja turvaan.
Joulun lahja rakkain, odotetuin ois,
jos testissä kaksi viivaa nähdä vois.

Tiistai 9.12.2008

Pohtijatar 1. IVF, punktio 24.11, siirto 26.11 pp 13 KYS

soja 2. IVF, punktio 26.11?, siirto 28.11. pp 11 PKKS

kajastus 2. ICSI, punktio 26.11, siirto 28.11. pp 11

Siisami: 5. ICSI, punktio 26.11, siirto 1.12 pp 8 FERTINOVA

MinzuS: 2. IVF, punktio 1.12, siirto 3.12, pp 6 HEL DIACOR

Firefox: 2.IVF, punktio 2.12., siirto 4.12. pp 5 OYS

Hunajabubu: 1. ICSI, punktio 3.12, siirto 5.12 pp 4 TYKS

sani-sani: 1. IVF, punktio 3.12, siirto 5.12, pp 4 TAYS

Ronja80: 1 ICSI, punktio 3.12 siirto 5.12 pp 4 TAYS

Dream 73 1. ICSI, punktio 5.12, siirto 10.12 pp--

Janski71: 2. IVF, punktio 8.12, siirto 11.12, pp-- HEL FELICITAS

Maricce: 2. IVF, punktio 9.12, siirto 12.12, pp-- TAYS

Vuokko-75 1.IVF, punktio 9.12, siirto 11.12, pp-- DIACOR

Tiinuli81: 1. IVF, punktio 10.12, siirto 12.12, pp-- TAYS

iMamma: 1. IVF, punktio vk 50, siirto?, pp--

Kris: 3. IVF:n 1 PAS, siirto 15.12 pp-- HEL FELICITAS

piippi: 3. IVF, punktio vk 50, siirto ?, pp-- OYS

Matsalu: 1. ICSI, punktio vk 50/51, siirto vk 51 pp--

Musca: 2. ICSI, punktio vk 51, siirto ? pp-- VÄESTÖLIITTO

SaanaS 1. IVF:n 3. PAS, siirto joulukuu, pp-- HEL FELICITAS

Ihmeidentekijät:

Myöhemmin onnistuvat:

t0iv0
hopottitar siirto siirtyy helmikuulle :hug:

No jopas ikävän jutun sulle tekivät Minzu. Olishan ne voineet sulle kertoa jo aiemmin, ettet olis turhaan maksanut. Toivottavasti siirto uuteen paikkaan onnistuu ongelmitta. d:)b

Mahtava saalis Maricce.Onneks olkoon!!!! :flower: Ymmärrän kyllä, että olet kipeä. :|
Mullakin sattui punktio tällä kertaa paljon enemmän kuin viimeksi ja nyt olen myöskin paljon kipeämpi jälkeenpäin.

plussahalit kaikille :hug:

Maricce onnittelut mielettömästä munissaaliista. Kyllä tuosta määrästä tulee jo väkisinkin rutkasti hedelmöittyneitäkin. Onnea!
).( Huomenna olisi sitten siirto. Nyt jänskätän että montako siirtolaista se tohtori ehdottaa. Tässä maassa touhu on vielä villiä ja täällä saa siirtää vaikka kaikki alkiot kerralla joten nyt täytyy pitää oma pää kylmänä ja loppujen lopuksi päättää itse montako siirretään jos tohtorin ehdotus kuulostaa pahalta. Tuplia enempää emme kerralla ole oikein valmis meidän perheeseen ottamaan. Lisää siis päänvaivaa :(
Tänäaamuna meidän mussukoista oli sitten valikoitunut jyvät akanoista: yksi oli kompaktoitunut morula (joka ihan kohta on siis plastokyst) 2 oli morula-asteella, 1 kpl 12-soluinen ja 2 kpl 8-soluista. Kaikki siis vielä pelissä mukana mutta hajontaa on tapahtunut.
Tässä vaiheessa iso helpotus mulle on se että mulla tulee olemaan piinapäiviä vain 9 koska täällä se veritesti tehdään jo 14 päivää hedelmöityksestä. Jossain kohtaa siis pääsee helpommalla :kieh:
Jaksamisia kaikille tasapuolisesti
Ai niin Vuokko75 Mitenkäs sun punktio meni?

Dream Juu, kuulostaa hurjalta että voi siirtää vaikka kaikki alkiot kerralla. Lääkärimme kertoili jo ensikäynnilla Jenkkilän hoidoista ja alleviivasi sitä, että Suomessa ei ole missään tilanteessa mahdollista ostaa yksityiseltä tällaisia äidin ja sikiöiden terveyden vaarantavia hoitoja. Hänen mukaansa kaksosraskaus lapsettomuushoidoissa on aina epäonnistuminen ja juuri siksi Suomessa ollaan niin tiukkoja, että edes kahta alkiota ei siirretä kuin poikkeustapauksessa. Pakko kyllä myöntää, että edellisellä kerralla kun siirrettiin kaksi, mieltä lämmitti kovastikin ajatus kaksosista. Mieskin innostui asiaa muutaman päivän mietittyään, vaikka oli ollut alusta asti yhden kannalla.

Maricce Loistosaalis :flower:

Tiinuli ja Matsalu Skabassa mukana... Huomenna on tämän hoidon neljäs ultra ja edelleen pistelen Puregonia suurennetulla annoksella. Lääkärin mukaan neljässä follissa voisi ehkä olla munasolu, ja se on hänen mielestään liian vähän. Lääkärillä on päinvastainen ajatus kuin Tiinulin lääkärillä, nimittäin isoimmat follit on unohdettu hoidon kannalta ja yrityksenä on kasvattaa niitä pieniä punktoitavaksi. Jaksamista molemmille toivottelen.

ON Olen nähnyt lähes joka yö unia munasoluista. Sellaiset ultran mustaharmaavalkoiset pallot pompottelet kolmiulotteisina toisiaan vasten ja kirmailevat ympäriinsä vatsassa. Ja nämä on hyvän fiiliksen unia. Hullua... :D Tosiasiassa olen alkanut jännittää päivä päivältä enemmän tulevaa punktiota. Päivä päätetään huomenna. Viime kerralla kipu oli kyllä aivan kamala ja olin kipeä pitkään punktion jälkeen. Kyllä sekin mietityttää löytyykö yhtään siittiötä...

Jaksamista kaikille!

Hei kaikille tasapuolisesti!

Maricce hieno saalils sinulla!
:D
Missä maassa olet hoidossa Dream73? Vai asutteko siellä?
Musca, kyllähän se punktio on vähän kivulias. Mutta ainahan siitä hengissä selviää. Voithan pyytää heti kättelyssä vähän enemmän kipulääkettä. Niin mä olen tehnyt.. Meillä on varuiksi jo aiemmin pakastettu tuo miehen spermanäyte, että jos sitten viimekädessä kävisikin niin, ettei näytteenotto onnistuisi.. ja onhan se aina kumminkin onnistunut vaikka vaikeata onkin. Kyllä niitä Siittiöitä aina varmasti löytyy kumminkin se tarvittava määrä näytteestä. Eihän niitä tarvitse olla paljonkaan. :D

Kävin eilen ultrassa ja nyt toi mun siirtopäivä aikaistukin torstaille eli 12.12 (pas)
Jos siis saadaan alkiot sulatettua ja ne selviävät hengissä.. meidän alkioita viljellään pidempi aika, eli sulatellaan jo huomenna. Ne ovat kuulemma heikompilaatuisia, kun mitä aiempien hoitojen alkiot. Lääkärin kertoman mukaan jotain 2-3 luokkaa, kun pitäs olla ainaki 2 luokkaa.. ne ovat nelisoluvaiheessa ja eivät lähteneet jakautumaan arvioidusti. Että saas nyt nähdä miten sitten käy. Alkiot on pakattu kolmen olkeen ja kaikki sulatetaan. Ja mikäli ne eivät sulatuksesta ja viljelystä selviä ja lähde jakautumaan normaalisti, niin on tämä passi sitten tässä. Pakkasessa on vielä toinen kolmen alkion satsi, mutta niitä ei ehditä nyt enää sitten sulattamaan ja viljelemään, että niitä voitaisiin käyttää torstaina.. eli meillä ei siinä tapauksessa päästäisi ollenkaan siirtoon. Ja uusi yritys olisi ens kuussa.. :eek:

Jotenkin vaan jäi taas tämän lääkärikäynnin jälkeen fiilinki, että nämä hoidot ovat niin julkisella kun yksityisellä sellaista samalla kaavalla yritystä ja "hoitopakettien" läpivientiä. Meilläkin on nyt kolmas ivf.hoito. Ja pakkasessa 6 alkiota. Lääkäri vain totesi silti eilen, että jos ei nyt raskautta ala, niin seuraavassa hoidossa pannaan sulle sellaiset lääkitykset, että tulet raskaaksi. Nooh, sehän olisi jo sitten meidän neljäs hoito.. jäi vähän huono fiilis..

MinzuS: Olen kanssa Diacorissa hoidossa ja sain tietää asiasta marraskuussa. Tieto oli tullut just kai päivää aikaisemmin Lapsettomuusklinikalle. Ymmärtääkseni Diacorin johto oli tehnyt silloin päätöksen, että keskittyvät työterveyshuollon kehittämiseen ja luopuvat lapsettomuushoidoista. Lääkäri oli silloin tosi pettynyt asiaan ja ihmettelikin, miksi kannattava ja hyvin toimiva klinikka lopetaan (ja miksi sai niin viime tipasssa siitä tietää). Saatiin silloin päättää, halutaanko tehdä hoito siellä vai ei, sillä alunperin olin itsekseni ajatellut, että mentäisiin ivf:n vasta joulun jälkeen. Nyt se sitten vähän aikaistu. Jos nyt ei tärppää, niin katsotaan tilannetta uudelleen tammi-helmikuussa, että etsitäänkö uusi klinikka vai päästäänkö jatkaa nykyisellä lääkärillä. Riippuu siis siitä, kuinka nopeasti pystyy aloittamaan oman praktiikan.

Maricce, tosi hieno saalis sulla :flower:

Mulla oli punktio tänään ja meni kyllä tosi hyvin. Lääkkeet tehosivat hyvin ja toimenpide oli nopea eikä kovin kivulias. Olo on ollut ihan hyvä koko päivän,äsken otin kipulääkkettä kun vähän alkoi nipistelemään alavatsaa. Saalis oli ok eli 11 munasolua. Huomenna kuullaan, moniko hedelmöittyy ja torstaina on sitten siirto.

Onnea ja tsemppiä kaikille tasapuolisesti!

Vuokko Sitten saattaa olla ettei ole vielä meidän hoitoa aloitettaessa tiennyt, että klinikka lopetetaan. Täytyy nyt sitten vaan toivoa, että tämä tuoresiirto tuottaisi plussan ja siellähän ne 6 alkiota sitten olisi maksetussa säilytyksessä sen 3v. Kerettäis sitten niistä joskus sisarusta yrittää ;) Peukkuja sulle!

Täällä tapahtuu! Onnittelut onnistuneista punktioista!

Meidän hoito kulkee koko ajan ihan kapeimmalla mahdollisella veitsenterällä. Ultrassa näkyi tänään, kahdeksan piikkipäivän jälkeen yksi suuri, 18 mm folli. Sitä ympäröi kolme pienempää (7,9,11mm) rakkulaa, jotka todennäköisesti eivät ehdi kypsyä punktioon mennessä. Tuon ison rakkulan takia punktiopäiväksi määrättiin tuleva perjantai. Riski, että
siirtoon ei päästä, on suuri ja sitä vielä lisää se, että viikonlopun takia mahdollisesti hedelmöittyvälle munasolulle tulee ns. puolipitkä viljely. Siirto, jos jotain siirrettävää tulee, olisi maanantaina 15.12.

Mieli on tietysti nyt aika musta. Toivoa on aivan minimaalisesti, mutta juuri sen verran, että ei viitsi tässä vaiheessa, kaikkien sumuttelujen ja piikitysten jälkeen luovuttaakaan.

Kris onnea siirtoon ja piinailujen alkuun. Lähetän täältä paketillisen tarrasukkia. :wave:

Vuokko onnittelut hienosta punktiosaaliista. :flower: Ollaankin sitten siirrossa samana päivänä ja päästään piinailemaan yhdessä. :)

Matsalu pidän sulle peukkuja, että tuo yksi on hyvävoimainen ja siirtokelpoinen ja pääset sinäkin piinailemaan meidän kanssa. d:)b

(.) Tänään on jo paljon parempi vointi. Eilen olikin harvinaisen ikävä olotila. Viimeksi en ollut läheskään näin kipeä :eek: No onneksi ollaan menossa parempaan jo ja huomenna on siirto.

Tsemppihaleja kaikille :hug: ja onnea siirtoihin ja punktioon, joilla se on vielä edessä. :heart:

Kiitos Jansi onnitteluista =)

Matsalu, pidän täällä peukkuja sulle, että tuo johtofolli on elinkelpoinen ja saat sen turvallisesti kyytiin maanantaina.

Sain aamulla soiton biologilta, jolla ei ollut kyllä pelkkää hyvää kerrottavaa. Vain neljä munasolua oli hedelmöittynyt normaalisti. Toiset neljä on jotenkin epänormaaleja, biologi epäili, että niihin olisi päässyt useampi siittiö, joten ne eivät sitten ole käyttökelpoisia. On kuulemma epänormaalia, että noin moni hedelmöittyneistä on noin viallisia. Ja loput kolme ei sitten hedelmöittynyt lainkaan.

Mies on tosi positiivinen :) Neljä kuitenkin riittää ja saattaahan siitä muutama jäädä pakkaseenkin. Olin kuitenkin niin iloinen hyvästä (11 kpl) saaliista, että odotin tietenkin, että saisimme enemmän alkioita jemmaan myöhempää käyttöä varten.

Toivotaan parasta! Paljon tsemppiä, tarroja ja plussatuulia ja kaikille!

Meni kuulemma kuin oppikirjasta :LOL: Nyt olisi sitten blastokystat Tupu, Hupu ja Lupu kyydissä mukana taistelemassa elämänsä jatkosta. Kaksi muuta jäi vielä huomiseen saakka laboratorioviljelyyn ennen pakastusta kun eivät olleet vielä blastoja. Veritestipäivä on 19. päivä.

Kris ,maata en halua sanoa missä olemme hoidossa mutta kyllä me täällä ihan asustellaan joten siksi hoidotkin täällä.

vuokko meilläkin meni aikalailla noin, mut kaikki 4 jotka hedelmöityi, oli ok ja jäi jopa 3 pakkaseen, eli toivoa on, ja kyllähän te nyt ainakin siirtoon pääsette!

dream 3x tarrasukkia matkaan :flower:

matsalu toivon sulle vaan parasta, toivottaan että se laatu ei määrä...

janski kiva että voit paremmin ja huomenna sit kyytiläinen matkaan!

muut jaksamista ja lämpimiä ajatuksia :heart: kaikkeen en tajuu kommentoida, anteeksi, mukavaa kun kirjoittelette niin ahkerasti, luen kyllä vaikka huono välilä vastailee

oma. välillä ahistaa. tuntuu että ei tää oo kuitenkaan taas onnistunu. tissit on ihan läsähtäny :LOL: ja eilen oli ihan menkkaolo.... alkaa olla paukut käytetty kohta. onneks tää P*#¤%# loppuu kohta. voi kun sais ees yhen yön nukuttua joskus.... uniongelmat siis palanneet |O

:xmas: tehtiin eilen miehen kanssa piparkakkutalo, se piristi mieltä :xmas:

soja pp12

HEI! Hirveesti taas tapahtunut täällä. Itse vaan pikaisesti koneella käväsemässä. Kaikille tasapuolisesti tsemppiä ja onnea jo tehdyistä siirroista =)
Itsellä puktio tehty tänään. Vain 4 munista saatiin :ashamed: Vähän on pettynyt olo.
Mutta pitää elätellä toivoa, että ne siitä hedelmöittyis ja lähtis jakaantumaan. Viime hoidossa saatiin 3 munista ja ne kaikki kyllä hedelmöitty, eli toivoa varmaan on. (onhan ?) Eli jos huomenna ei huonoja uutisia Oysista kuulu niin perjantaina mennnään siirtoon :heart:

Dream: Sä sitten otit koko veljessarjan kyytiin kerrallaan :D Onnea :heart:

Piippi: Kyllä neljä munista riittää. Siihen me kaikki uskotaan ja sunkin on syytä uskoa.

Soja: Tsemppiä viimeisiin piiniksiin. Me taidetaankin kumpikin testailla perjantaina. Mä tosin ajattelin testata vasta kun töistä tulen.

Matsalu: Nyt pidetään peukkuja

Kaikille muillekkin haleja tai onnitteluja tarpeen mukaan :hug:

).( Täällä edelleen aika vahva nega olo. Vilutuksia on jonkin verran mutta mä olen muutenkinsemmoinen vilukissa, että enpä niille kovin paljon arvoa antaisi. Tissit ei edelleenkään tippaakaan kipeät. Hilittömän kokoiset ne on mutta sen mulle tekee noi luget. Perjantaina olisi sitten totuuden hetket kun töistä tulen.

JOULUKUUN TOIVEIKKAAT

Joulun ihmettä suurta toivomme,
toiveen hiljaa tähdille kuiskaamme.
"voi kun tämä joulu tuoda sen vois,
eikä enää kukaan ottaisi pois"
Saisimme uuden elämän kasvamaan,
äidin massuun, lämpöön ja turvaan.
Joulun lahja rakkain, odotetuin ois,
jos testissä kaksi viivaa nähdä vois.

Keskiviikko 10.12.2008

soja 2. IVF, punktio 26.11?, siirto 28.11. pp 12 PKKS

kajastus 2. ICSI, punktio 26.11, siirto 28.11. pp 12

Siisami: 5. ICSI, punktio 26.11, siirto 1.12 pp 9 FERTINOVA

MinzuS: 2. IVF, punktio 1.12, siirto 3.12, pp 7 HEL DIACOR

Firefox: 2.IVF, punktio 2.12., siirto 4.12. pp 6 OYS

Hunajabubu: 1. ICSI, punktio 3.12, siirto 5.12 pp 5 TYKS

sani-sani: 1. IVF, punktio 3.12, siirto 5.12, pp 5 TAYS

Ronja80: 1 ICSI, punktio 3.12 siirto 5.12 pp 5 TAYS

Dream 73 1. ICSI, punktio 5.12, siirto 10.12 pp--

Janski71: 2. IVF, punktio 8.12, siirto 11.12, pp-- HEL FELICITAS

Vuokko-75 1.IVF, punktio 9.12, siirto 11.12, pp-- DIACOR

Maricce: 2. IVF, punktio 9.12, siirto 12.12, pp-- TAYS

Tiinuli81: 1. IVF, punktio 10.12, siirto 12.12, pp-- TAYS

iMamma: 1. IVF, punktio vk 50, siirto?, pp--

Kris: 3. IVF:n 1 PAS, siirto 15.12 pp-- HEL FELICITAS

piippi: 3. IVF, punktio vk 50, siirto ?, pp-- OYS

Matsalu: 1. ICSI, punktio vk 50/51, siirto vk 51 pp--

Musca: 2. ICSI, punktio vk 51, siirto ? pp-- VÄESTÖLIITTO

SaanaS 1. IVF:n 3. PAS, siirto joulukuu, pp-- HEL FELICITAS

Ihmeidentekijät:

Myöhemmin onnistuvat:

t0iv0
hopottitar siirto siirtyy helmikuulle :hug:
Pohtijatar

Pohtijatar :hug: jaksamista ja paljon voimia. Tiedän kokemukseta , ettei tässä ollenkaan auta kommentit, että " kyllä sitten ensi kierrossa" ja "kyllä se sieltä aikanan" :snotty: minua ainakin lähinnä raivostutti... Koita jaksaa :hug:

Yhteistyössä