***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Ihan valtavasti onnea kaikille jo vauvansa saaneille tasapuolisesti!!!!! :heart:
On niin ihanaa lukea noita viestejä!!!

Täällä kotiuduttu juuri jumpasta.. vielä olisi kaksi kertaa kuntosali ja kaksi kertaa lapsille vetämä jumppa.. sitten saiskin vauva syntyä ..
Mies ihan kauhuissaan mun menosta mutta eipä tässä ehdi juuri lepäilemään kun esikko pitää mut päivät vauhdissa ja en osaa oikein itsekään ottaa rauhassa vaan koko ajan touhuan jotain.. illalla kyllä sitten tuntee että on taas päivä menty täysillä..

Ensi viikolla neuvola- lääkäri ja ainakin esikosta silloin tekivät tutkimuksen alapäähän ja todella toivon ja uskonkin että myös nyt katsotaan mikä on tilanne.. tietää ehkä sit vähän varautua.. ehkä..

Joulujuttuja ajattelin nyt alkaa oikein toden teolla tekemään.. pari joululahjaa puuttuu vielä ja joulukortit pitäisi tehdä heti alkuviikosta ja jouluruuat pitäisi väkätä pakkaseen valmiiksi.. en ole ennen pakastanut joten toivotaan että onnistuu! Mutta nyt en uskalla jättää joulun lähipäiviin noita laatikoiden tekoja kun ei sitä tiedä missä sitä ollaan ;)

Mun neuvolantäti puhui mulle kans polikliinisesta synnytyksestä, katsotaan nyt milloin päättää syntyä.. jos joulun aikoihin niin sitten olisi kiva mutta muuten siellä kai voisi yhden yön viettää!

Voidaan hyvin ja kuullaan pian uutisia lisää.. ihanaa!!

Hipu+pikkuveli 36+1
 
Onnea Marma, äitix4, Muisku ja Hilipatuinen :flower::flower:

Omaa napaa että nukuin niin huonosti viime yön, hikoilin älyttömästi vaikka makuuhuoneessa 17 astetta lämmintä, vessassa ravasin koko ajan. joskus 3-4 aikaan olen saanu unesta kiinni ja aamulla oli neuvola. olin niin väsyny et aloin itkee ihan ilman syytä kun piti vauvan sydänäänet kuunnella. no ei se neuvolatätiä haitannu kun se mittas ja kuunteli vauvan äänet kirjas ne neuvolakorttiin ja toivotti hyvää päivänjatkoa kotona paruin ku pieni vauva. ainiin sain lähetteen äitipolille lantion tarkempiin tutkimuksiin, äidillä ahdas lantio ja siks on parempi saada varmuus onko mullakin, ihan normikokosta vauvaa on meille kyl luvattu. että nyt sormet ja varpaat ristiin et saisin normi alatie synnytyksen.

Neuvolassa muuten oli kaikki hyvin.
rv 38
RR 131/71
Pissa puhdas
SF 32 ei oo laskeutunu
Tarjonta viistomitta
Liikkeet +
Syke ++ 143-153

Kista & Tipi 38 poks poks.
 
Onnea Fantaihana, adalmiina, Muisku78, Hilipatuinen, MARMAx4 ja äiti x4 :heart: Toivottavasti muistin onnitella kaikkia (Gardenia olen muistin mukaan jo onnitellut).. Ihanaa kun vauvauutisia satelee:)

Omaa napaa sen verran että tänään on ollut kummallisen huono olo; välillä on tehnyt pahaa ja semmonen ihmeellisellä tavalla huono olo. En osaa selittää.. Toivottavasti ei oo tulossa kipeeksi. Yöt menee edelleen pääosin valvoessa, huoh. Mutta ihana kun voi viimein laittaa joulua kunnolla ilman että naapurit leimaa hulluksi:) Olen aina ollut jouluihminen ja nyt erityisen höperönä. Teki mieli jo lokakuussa alkaa laittamaan jouluvaloja yms., mut maltoin mieleni:D
 
onnea jakautuneille!

Musta on hyvä, että synnyttäneiden osastoilla on hiukan vierailijarajoituksia, ei kiva jos flunssaa tulee taimuita pöpöjä vastasyntyneille. Ja samaten mielestäni sairaalassa pitää olla mahdollisus levätä, ettei muiden vieraat häiritse koko ajan - saahan sieltä kotiutua jos jaksaa ja haluaa ehdottomasti tavata kaikki sukulaiset ja tutut heti! Ja kyllä kai äiti saa tavata sukulaisia osaston ulkopuolella, jos sinne on rajoituksia. Itse olen ainakin ollut niin sippi synnytyksen jälkeen että päiväkin on kiva levätä! Ja viimeksi kun jouduin olemaan käytävillä ilman huonetta niin tuli jo tippa linssiin, kun alapään kivut oli kovat ja ois sen puolesta ollut kiva saada lepoa :(

Melkoinen paine tällä hetkellä alaspäin ja ristiselkää jomottelee - hmmh.... vauva oli neukkulassa tänään hyvin laskeutunut ja kaikki kunnossa. Itse kuulun myös yövalvojiin, joten alkaa tuntua että saa syntyä vaikka jo ens yönä! Sairaalakassinkin sain viimein tänään pakattua :)

sametuli ja masukas 38+1
 
:wave: Onnittelut Hilipatuiselle täältäkin (jos en ole aikaisemmin huomannut onnitella...) :heart:

Tänään sudittiin äiteen kanssa käydä kirpputorilla ja muutenkin kierreltiin kaupungilla..Nivuset oli tulessa sen jälkeen ja kävely erityisen vaikeaa...Mut kai se tästä taas rauhoittuu :) Katotaan pääseekö aamulla ylös sängystä :D

Kahlan joka malttamattomana odottelee muuttoa :whistle: rv.36+1
 
Voih, vauvoja tulee joka puolelle jo :heart: Onneksi olkoon tuoreille vauvoille ja äideille!!

Täällä käyty eilen lääkärissä, ja ei siltä saralta juuri uutta tai hämmentävää tietoa. On pää alhaalla, mutta ei kiinnittynyt. Kohdunsuun tilanne; hieman pehmentynyt, pituutta 2,5cm vielä. Kuulemma kiinni, mutta kun runnoi sormella niin kyllä yksi sormi sinne meni...Ja ei taas tuntunut järin mukavalta!! Illalla olin varma että kohta on jo menoa, kun joka paikkaan sattuu ja vihloo alavatsaa, ja jokainen liike tekee vähän ilkeää. Supistuksia ei ole ollut, tai ainakaan niitä yhtään kipeitä. Mulla on ikävästi alkanut tosiaan vihlomaan ja sattumaan tuonne alapäähän, jotain liitoskipuja kai vai miksi niitä kutsutaan. Ja mietin vaan, että ekassa raskaudessa ei ollut mitään tällaista, vai kultaako aika muistot, ja niin ne asiat unohtuu?? Esikoisen loppuraskaudesta olin mielestäni aika "elämäni kunnossa". Nyt tuntuu että alkaa paikat hajoomaan :LOL:

Vauva liikkuu minusta kovasti, mutta ei tosiaan tunnu ne potkut niin terävinä, ennemmin jalka liikahtaa, polvi osuu mahaan, jne.. Ja kääntyilee sillä lailla, että välillä tuntuu selkä olevan oikeella ja välillä vasemmalla??!

Kantoreppua olen miettinyt. Jonkunlaista tukevaa ja pitkäikäistä ehkä.. On vielä tilaamatta/ostamatta. Onko täällä esim Manducaa käyttäneitä ja suositteletteko??

Ai niin, mulla oli neuvolan punnituksessa paino pudonnut -800g edellisestä viikosta!! Voi ihmeiden aika.. :D sf-mitta oli kasvanut kuitenkin sentillä, nyt 32cm. Normikokoista, "keskikokoista" vauvaa ennustettiin, mut ei siis painoarviota annettu, kun käsikopelolla kokeili, ei ultralla.. Esikoisesta lääkäri ultrasi loppuraskaudesta ja painoarvionkin antoi, silloin 3kilon luokkaa, ja lasketun ajan aikaan muistaakseni veikkasi 3,8kiloista? Poika syntyi 40+3 viikolla painaen 3710g. Nyt veikkasi suunnilleen samankokoista, tai pienempää, ei ainakaan jättivauvaa onneksi :)

Sanoin aiemmin miehelle että kun joulukuu alkaa, voin antaa vauvalle luvan syntyä. Ja päivät vaan vähenee... Jännää!!

miida + onnimurunen 37+5 :heart:
 
Oikein paljon onnea Vauvautuneille!!!!

Sektiopäivän sain tänään ja meille syntyy pikkuneiti 30.11 jos ei sitten päätä aikaisemmin tulla ;) Tällä hetkellä toivon että pitäisi vain päivämäärästä kiinni niin kaikki sujuisi suunnitellusti :)

Tayssia kohtaan oli hieman ennakkoluuloja mutta tuon äitipolikäynnin perusteella ainakin täytyy sanoa että mielipide muuttui.
Proteiinit olleet nyt pari viikkoa yhdellä plussalla , turvotusta ja päänsärkyä lisäksi joskaan ei mitenkään rajuna ja nyt otettiin verikoe mahdollisen raskausmyrkytyksen poissulkemisen vuoksi. Sydänkäyrä ja ultra todella tarkkaan ja kätilö sekä anestesialääkäri kävivät molemmat erikseen sektion kulun tarkkaan läpi. Vassissa ei poli-ja lääkärikäynnit montaa minuuttia kestä ja siihen kuuluu vain lähinnä pikainen ultraus (lääkärikäynnillä kuunnellaan vain dopplerilla). Edellisen kerran en sektion kulusta saanut etukäteen mitään informaatiota.

38+4
 
Hilipatuinen ja Muisku oikein paljon onnea nyyteistä:flower:

Sain tänään kutsun äitiyspolille ens viikoksi jolloin tarkastelevat kohdunsuun tilannetta ja päättävät käynnistys päivämäärän.
Neuvolassa kaikki oli oikein hyvin:)

Metsätähti ja pikkuinen 37+1
 
miida meilläkin vauva on selkä vuoroin oikealla ja vuoroin vasemmalla vaikka pää on kuulemma kiinnittynyt..

Kylläpä palstalla on muuten vilkasta nyt :)

Nukuin reilun tunnin tässä illalla, pakko joskus edes nukkua. Varauduin myös unettomaan yöhön jja ostin viinirypäleitä joita voin sit napostella, en aio jäädä sänkyyn unettomana vaan nousen katsomaan vaikka telkkaria.
 
Mun veikkaus oli 9, ei kovin montaa siis enää mahdu siihen :D
Tiukille menee siis :)

New York Millähän sitä saisi tuon ukon innostumaan, pitäisi kai pari päivää valitella korostetusti tukalaa oloa niin jos se heltyisi ihan auttamis mielessä kokeileen jos siten saisi pojun syntymään :D :p Noin niinkuin isän ja auttajan roolissa:whistle:

Belleihana Eipä ole montaa päivää jäljellä, aika hurjaa saada tollain eräpäivä :)

Nyt painun sänkyyn ja toivon että josko tänäyönä saisi nukuttua paremmin, tosin sitten jäisi rypäleet syömäti :/

Hyvää yötä ja toivotaan kunnon yöunia meille kaikille unettomuuden kiusaamille :)

Susimieli ja Pieni 37+5
 
Heissan kaikki! En ole varmaan plussaamisen jälkeen tänne kirjoittanut mitään. On ollu nii paljo kaikkea hässäkkää (muutto ym..)

Mutta lukenut olen teidän juttuja säännöllisesti. Ensiksikin ONNEA kaikille pikkutontun saaneille! :heart:
Ihana lukea vauvauutisia. Nykyään täällä valvotaan yöt, ei vain yksinkertasesti saa unen päästä kiinni ja hankala löytää hyvää asentoa. Vihdoin kun tuo esikoinen (1v.) alkanut nukkumaan täysiä öitä heräämättä, niin mulla alkaa heräilyt....Tosiaan minähän lopetin esikoisen imetyksen nyt lokakuun alussa, sekin vienyt niin mehuja tästä mammasta :cool:


Kipeitä supistuksia tulee, monesti joudun ottamaan Panadol 500mg kun selkä ja alamaha niin tulessa. Ei kuitenkaan ole tehneet mitään nuo supparit. Kävin alkuviikosta lääkärillä (korkean sf-mitan vuoksi) ja paikat kiinni, kanavaa jäljellä 2,5cm. Otti myös tuon streptokokki näytteen, esikoisen aikaan se testattiin osastolla ja oli positiivinen. Eli sillonhan mulla meni vedet rv 37+0 eikä supistellu, jouduttiin sit käynnistelemään.

Kyllä niin haikeana muistelen kuinka "rentoa" tuon esikoisen odotus oli. Sai nukkua päivällä kun nukutti, levähdellä, pestä ja silittää rauhassa vauvanvaatteita ym. muuta fiilistelyä :D Nyt päivät menee kun juoksee pienen tihulaisen perässä ja siivoaa sotkuja. Poika monesti tulee ja silittelee mun mahaa ja antaa vauvalle pusuja ja "haleja". Toivotaan että ottaa hyvin sitten vastaan vauvan, eikä olis kovin mustis.


Mutta hyviä vointeja kaikille! :)


Ps. mun laskettu aika tosiaan vaihtu sillon siinä rv13 ultrassa, eli on oikeasti "vasta" 29.12.2011. Meillehän oli "kaksoset" tulossa, mutta lisäultrauksissa lopulta selvis että yksi matkustaja siellä vaan on :) Toisaalta ihan hyvä, koska niin pieni ikäero tulee kuitenkin näillä kahdelle.


Selmiina ja viljami 35+1 :heart:
 
Paljon onnea Hilipatuinen :)

Kateellisena luen synnytysuutisia täällä, mäkin jo niin tahdon et ois mun vuoro. Alkaa nää unettomat yöt viemään voimia musta, mutta helpottaa tietää etten oo ainoa täällä joka tälläkin hetkellä valvoo. Mulla on oikeen puolen lonkka kipee ja vasemman puolen kylki, yöt menee siinä kun ravaan vessassa ja etin hyvää asentoo jota ei vaan löydy koskaan. Onneks keskiviikkona on lääkäri, pääsee sinne valittamaan näistä kivuista ja näkee onko tapahtunu mitään muutosta alakerrassa :)

- Sokruli ja pikku neiti 35+4 :heart: -
 
NewYork jep, tuo asento toimisi kyllä meilläkin, mutta miehellä taitaa olla vähän liian mukavaa siinä :LOL:

Balleihana ensi viikolla teillä on jo nyytti sylissä :heart:

miida mulle taas lääkäri sanoi että tänne menisi varmasti enemmänkin sormia muttei viitsi vielä kovasti ronkkia. Olen siis reilulle sormelle auki. Ja viikkoja oli silloin 38+1. No, toivotaan että ensi viikolla äitipolilla suostuvat vähän kovemmalla kädellä tutkimaan ks:n tilanteen =) Mua ei ollenkaan haittaa vaikka vähän tuntuiskin.

Poppeliini ja tyttönen 38+4
 
Viimeksi muokattu:
Jee, viimeyön nukuin pissalla laukkaamisia lukuunottamatta hyvin. Aamu alkoikin mukavasti: "PRRRPRRrrr!" Kun hissimiehet laittoivat porat laulamaan. Pitkä päivä tulee taas tätä meteliä kuunnellessa..
Mutta lohduttaudun ajatuksella että taas ollaan päivää lähempänä vauvan syntymää.

Mukavaa päivää kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut Muisku ja Hilipatuinen joulunyyteistä :heart:

Sokruli en tiedä onko tästä vinkistä apua, mutta voithan kokeilla tätä jos haluat; kun menet sänkyyn laita pehmeä tyyny molemmin puolin kyljen/lonkan kohtaan eli aina kun käännyt jommalle kummalle kyljelle niin tyyny on pehmikkeenä lonkan kohdassa. Tyyny toimii pehmikkeenä ja vähentää painetta kipeytyvää osaa kohtaan sekä kun toinen tyyny on samassa selän takana tukemassa niin voi olla myös puolittain selälläänkin. Minulla se on auttanut, kun nuo lonkat kipeytyy yöaikaan todella pahasti, kun pitempään makaa jommalla kummalla kyljellään eikä ole tarvinnut jatkuvasti vaihtaa kylkeä. Työkuvioista kokeillut tuota, kun hoitoalalla olen ja asentohoito esim. vuodepotilaan kohdalla erityisen tärkeää. Toivottavasti auttaa jos kokeilet.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sokruli
Poksutaan, 38 viikkoa täynnä :heart:

Sen kunniaksi jaan rauhallisen yön tuloksia ja uneni, jossa menin laskettunapäivänä ultraan todetakseni sen lääkärin kanssa että vauva onkin jo yli 4 kiloa. (oikeastikin laskettuna mulla käynti). Lääkäri unessa meinasi että ei aihetta käynnistää, että luonto hoitaa :stick:
Uni loppui siihen kun parjasin että menköön vaikka vuodenvaihteen yli ja että sitten mun toive on ainostaan mennä leikkaussalin kautta :LOL:

Joten kyllä täällä hyvin vahvasti tuleva synnytys on mielessä ja se ettei menisi oikeasti joulunpyhille synnytystouhut :ashamed: Olkoon tämä tonttu yhtä ajallaan kun joulutonttu veljensä joka syntyi lasketttuna ja päästi äidin kotiin ennen aattoa ihanan lahjan kanssa! :xmas:

Pian toisen tontun äiti 38+0 :heart:
 
Onnea hurjasti vauvan saaneille :heart:

Täällä oli taas neuvolakäynti. Muutoin kaikki ok, mutta sf mitta ei ollut kasvanut viime kerrasta yhtään, on nyt 31,5cm. Vauva on kyllä laskeutunut, mutta ei kuulemma kiinnittynyt (vaikkakin kuukausi sitten oli kuulemma jo kiinnittynyt :/)
Paino noussut +900g/vko :ashamed:, hemoglobiini 139 ja verenpaine 127/75 eli arvot ok. Otettiin myös streptokokkinäyte.

Ainoa huolenaihe, mikä tuli oli se, että vauvan sykkeet huitelivat jossain 180:ssä, kun olin selällään. Kyljellään ollessa sykkeet rauhoittuivat 150:n tietämille. Yleensä kuulemma selällään sykkeet saattavat hidastua, mutta mulla toisinpäin. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Joka tapauksessa pitänee luopua selällään nukkumisesta ja makoilusta, mitä olen kyllä tähän asti harrastanut, koska ei ole aiheuttanut minulle mitään ongelmia tai huonoa oloa. ..
 
:heart: Onnea Muisku ja Hilipatuinen!! :heart:
Täällä viime yönä tuli hieman valvottua kun iski kipeet supistukset päälle heti kun nukkumaan yritti mennä.. Tuntui kuin joku olis tökkiny kuumilla neuloilla masualuetta ja alaselkää, makuuasennossa ei voinu olla eikä kävelykään oikein auttanu. Takakenossa istuskelin sitten sohvalla ja katselin kun vauvakin myllersi kuin viimestä päivää, mahtoiko silläkin olla osuus näihin suppareihin.. Noh jokatapauksessa aika herättävä kokemus, jos se oikee tilanne tekee tuplasti noin kipeetä kuin tuo yöllinen niin täytyy vissiin laatia nyt jo lista kaikesta lääkityksestä mitä haluan.. =)

Tiikeli ja papu 36+5
 
Onnittelut Marmalle, äitix4, hilipatuiselle ja muiskulle pikkuisista :flower: :heart:. Täällähän on porukka alkanut synnyttämään ja tekstiäkin tulee todella todella paljon =).

Eilen oli neuvola ja kaikki oli ok, vaikka pissassa oli vähän proteiinia ja verenpaineen alalukema oli hiukan normaalia korkeampi. Maanantaina olisi jälleen ultra.

LKS:ssä vierailulla osastolla saa käydä vauvan isä ja sisarukset sekä isovanhemmat.

Janosta joku kyseli. Minulla on myös nykyisin usein jano, pitäisi vissiin alkaa kantamaan juomapulloa mukana, voisi ehkä auttaa kun liikkuu kodin ulkopuolella ;). Lisäksi minulla on nykyisin väsy aamuisin, vaikka yöt saan nukuttua suht' hyvin. Yleensä käyn kerran yössä vessassa ja sitten pyörin 0,5-1 tunnin, kunnes saan unen päästä taas kiinni. Aamulla ei millään jaksaisi nousta sängystä tai sitten tunnin-kahden päästä heräämisestä pitää ottaa päikkärit.

Siinäpä nopeat kuulumiset ja mitä muistin kommentoida.

Lapitar ja kaveri 38+2
 
:heart:Onnea kaikille vauvan saaneille!! :heart:
Täälläkin vielä perätilassa.. Ensiviikolla äippäpolille. Mitähän siellä tapahtuu? Ultrausta? Vaihtoehtojen pohdintaa? Pelottaa sekä perätilasynnytys että sektio..
 

Yhteistyössä