***Joulukuun Pikkutontut LOKAKUUSSA***

Vauvan totuttamisesta ulkoiluun pikaisesti: eli siis alle 3kk ikäisillä täysaikaisilla,yli 3kg vauvoilla pakkasraja on -10 astetta ja yli kolmekuisillekkin se on -15 joten näillä leveysasteilla missä ,äkin elän niin jos tulee edellisvuosien kaltainen pakkastalvi niin täällä ei pääse totuttamaan vauvaa ulkoiluun kun vasta aikaisintaan maaliskuun puolesta välistä alkaen ja kun ekalla kerralla vauvaa saa ulkoiluttaa vaan 15min ja toisella 30min ja sitä rataa niin kyllä saattaa mun mielenterveys olla koetuksella kun joutuu olemaan monta viikkoa vaan kotona sisällä ja sitten kun vihdoin pääseen ulos niin kun oot ensin vauvan tupannut täyteen vaattetta että se tarkenee ulkona niin hetki ja taas sisälle ja ei kun vastteet pois:kieh: Ei kyllä mukavaa.Onneks meillä isommat pojat osaa ulkoilla keskenään tuossa omalla pihalla mutta sääliks käy jo valmiiksi tuota tän hetken kuopusta kun joutuu mun ja vauvan kanssa kaikki päivät viettää sisällä ellei sitten tee niin että kun vauvalle alkaa jotain rytmiä muodostumaan ja kun se on pidempään valvonut niin sitten kun se on syönyt ja nukhatanut päikyille niin lähtee itse lasten kanssa ulos ja jättää vauvan sisälle itkuhälyttimen kanssa vaunuihin ikkunan eteen nukkumaan niin voin ulkoa vahtia vauvaa ikkunasta ja kuunnelle itkaria,mihin en luota täysin ja siksi mulle on tärkeää että vauvaan on myös näköyhteys.Sillai ehkä pääsen piipahtamaan ulkona mikäli vauva on nukkuvainen päivällä mut mikäli ei oo niin sitten vaan hullaannun sisällä.

Hetki sitten tajusin että viime vuonna pysyvä lumi satoi tähän aikaan maahan ja mä olin jo inspiraatiossani tehnyt joulukortit valmiiksi,nyt en ees oikein tajua että ens viikko on viimeinen kokonainen viikko lokakuuta ja sitten ollaan jo marraskussa:O

mukavaa päivän jatkoa kaikille:wave:
 
metsätähti
Olen myös jo etukäteen murehtinut tulevan talven kulkua. Jos ei yhtään kämpästä ulos pääse, niin on se todella kurjaa... : /
Toivotaan, ettei ole paha pakkastalvi, ainakaan enää vuodenvaihteen jälkeen.

Pikaisesti POKSun tässä... :D

SariP ja Poju 34+0 :heart:
 
Navasta: Ei oo ainakaan mulla plumpsahtanut ulos, jotenki sairaalla tavalla se ois ollu mun mielestä tosi sulosta. :D

Sairaalakassin ajattelin pakata kans marraskuun alussa.

Pakko vähän tulla purkaa tänne tuntoja.
Huhhuh.. Täällä lupaavasti raivotarjonnas köllötelly pieni on luiskahtanu ny sit väärinpäin. Tai ainakin voisin lyödä vaikka pikkurillini pantiksi että näin on.
Pieni jäärä!
Eilenillalla tunnin automatkan aikana tunsin nii paljon potkuja kyljis ja iha ihme möyrintää, nii heitin siinä vitsillä et "kääntyyköhän pikkunen nyt siellä!?"
Kieltämättä tuli kyl vähä itku ku huomasin sit todellaki eilen ennenku menin nukkumaan et siellähän se nyt potkuttaa alapäätä nii et vesi juoksee silmistä ihan senki takia.
Pelottaa hirveesti jos pieni nyt oikeesti on perätilas ja ei käänny, koska mä en todellakaan synnytä alateitse jos se ei enää käänny, sen verran pelkäisin sitä tilannetta, vaikka mun kaveri synnytti n. kk takaperin perätilavauvan.
Vähä masentaa kans, koska sinne menis mun unelmoima "normaali" alatiesynnytys.

Nyt sit aamupäivän tuo on möyriny taas iha hirveesti ja nyt tuntuu et pieni ois jotenki poikittain :confused: Toivottavasti haluaa kääntyä oikeinpäin. :D
 
Oon ittekin pohtinut tuota ulosmenoa juttua jos kovat pakkaset. Me kyllä asustellaan etelä-suomessa niin täällä harvemmin yli 15 asteen pakkasia,mutta toki niitäkin talvia on. Tyttö kun syntyi niin eka kuukausi jouduttiin olla sisällä,kun sattui just tammikuulle paukku pakkaset.

Jopas vauva on alkanut hikottelemaan. Tyttö oli aikoinaan samanlainen.
 
Joo tuo ulos meno ja isompien hakeminen hoidosta on kanssa se mun murheenkryyni, mullahan jää isompi 4 päiväksi viikossa hoitoon (olisin halunnut pitää vaan 3 alunperin, mutta päiväkodista sanottiin että mielummin 4 (saadaan päiväkoti rytmi pysymään paremmin, ei oo siis aina oo mikään helppo ja ongelmaton lapsi :)) ja pienempi sitten joksikin päiviksi, todennäköisesti 3, mutta ongelmana on että puoli päiväsiksi vai niin että haen välipalan jälkeen. Kun Isommalle olisi hyvä, että harjoittelisi tuota lepäämistä rauhassa ja kotona se menee siihen että silllä pyörii jotkun videot, että saa sen pysymään hetken aloillaan (nukkui hoidossakin 2 vuotiaaksi asti päikkärit rattaissa kun sitä ei saanut muuten nukkumaan). Pienemmälle on varmaan ihan se ja sama missä nukkuuu, mutta mitä jos vauva herää silleen että ehditään viemään 8 isommat hoitoon, niin kyllä se kuitenkin siinä muutaman kuukauden ikäisenä (ainakin toivottavasti niinkuin pienempikin) alkaa nukkua päikkäreitä siinä 10-11 välillä ja nukkuu sen 3-4 tuntia ja jos on kamala pakkanen niin ei voi laittaa rattaisiin nukkumaan jotta voisi hakea isommat hoidosta kävellen heti ruoan jälkeen, vaan sitten pitäisi herättää toinen kesken unien, voi olla, että joudun herättää iltapäivällä keskenunien, mutta mielummin niin että herättää iltapäivällä kun heti kun on suunnilleen nukahtanut... Kahta kertaa en lähde päiväkodille niinkuin päiväkodista ehdottivat alunperin.

Toivotaan kish että pieni vielä kääntyisi uudestaan :) :hug:

Lisää omanapaista vuodatusta vielä kun en tiiä onko iskias vai lantion löystyminen vai mikä tekee, kun eilen jouduin ottamaan muutaman juoksuaskeleen kun pienempi meinasi lähteä tielle juoksentelemaan ja sen jälkeen kannoin pienemmän sisälle ja aloin tekemään ruokaa ja kun meinasin loppujen lopuksi mennä sohvalle istumaan niin oikean jalan nivuseen tuli aivan hillitön kipu ja en oikeen pystynyt liikkumaan mihinkään. Sen jälkeen oli aivan pakko vaan maata sängyssä jonkun aikaa (ja voin kertoa että kaikki liikkeet piti oikeen todella tarkasti harkita tai muuten sattui ja toooodella paljon, esikoinenkin muutamaan kertaan säikähti kun pääsi kunnon valitus kun en ollut miettinyt liikettä loppuun asti)¨. tänään ei oo enää ollut niin kipeä mutta tuntuu kuitenkin....

Esikoinen vaatii huomiota

Hilipatuinen ja silmukka rv33+ 4
 
kish
eiköhän vauvalla ole vielä aikaa kääntyä uudelleenkin! Toivotaan niin.

Jotenkaan mä en ole osannut vielä huolehtia suuremmin tästä tarjonta-asiasta itse, vaikka tässähän todellakin alkaa jo 35.viikko! :O (Yritän sisäistää...)
Viistosti RT:ssähän täällä ollaan viihdytty jo pitkään ja nyt sitten... eilen nukkumaan mennessä alkoi änkeytyminen! Kaveri yritti sitkeästi itseään perätilaan, oli aivan väärä suunta. Käänsin itse äkkiä kylkeä, loppui punkeminen onneksi siihen. Toivottavasti ei yritä moista enää! : /

Kai meilläkin siis vielä aikaa on vähän kääntyä ja laskeutua... Olen ajatellut, että suunnilleen kai sinne viimeiseen lääkärineuvolaan saakka saa pötkötellä miten huvittaa. Ja meillähän se on siis 4.11.

SariP ja Poju 34+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mulle sanottiin neuvolassa, että raskausviikolla 34 katsotaan ultralla mikä on vauvan tarkka asento ja jos olis perätilassa vielä silloin, niin viikolla 36 on uusi tsekki ja sitten yritetään kääntää. Käsittääkseni niistäkin, jotka onnistutaan kääntämään niin aika iso prosentti kääntyy kuitenkin takaisin.
Mulla vauva on edelleen jotenkin poikittain, mutta pää on setään tuolla alimpana. Edelleen kääntyilee kuitenkin usein.

Eilen jouduin ottamaan sormukset pois kun vielä just ja just lähtivät. Hirvee käsiturvotus on iskenyt. Missään muualla ei ole turvotusta, mutta ranteesta alaspäin on yhtä kivuliasta nakkisormee. Soitin neuvolaankin kysyäkseni onko normaalia turvota vain yhdestä kohdasta ja on kuulemma. Esitin, ettei millään sovi mun suunnitelmiin kun olis koko loppuraskaus tarkoitus tehdä vaan käsitöitä ja tuunauksia! Terkka vähän nauroi mulle ja käski alkaa henkisesti valmistautumaan siihen, että turvotus pahenee eikä tavarat enää pysy käsissä. :O Kertakaikkisen greit..

Meidän neuvolassa alkaa 2.11. avoneuvola joka keskiviikko. Eli sinne voi mennä aamulla ilman ajanvarausta.

Mä oon vähän kade niille, joilla ei ole koskaan ollut influenssaa! Mä oon vissiin sairastanut niitä teidänkin puolesta. :) Oon varmaan vähän vanhempi kuin useimmat täällä, joten olette jääneet paitsi kaikista niistä ihanista 80-luvun taudeista, joilla oli aina jonkun Aasian maan nimi ja ne iski just hiihtoloma-aikaan. Välissä taisi olla jopa kymmenen vähäinfluenssaista vuotta kunnes kaksi vuotta sitten sairastin sikainfluenssan heti ensimmäisten joukossa.
 
Ulkokäännöksiä (tai ainakin yrityksiä) tehdään ainakin vielä rv 36 tienoilla.

Isovanhemmat asuu meillä molemmat n 1h ajomatkan päässä. Äitini nyt eniten on auttanut meitä (viimeksi eilen ja tänään), myös isäni käy aika paljon meillä. Miehen isä on eläkkeellä ja äiti päivätöissä, mutta heitä ei kyllä kovinkaan usein meillä näy. Odottavat että sinne mennään, itse en vain ymmärrä miten kahden aikuisen on niin vaikeaa lähteä tunnin ajomatkalle..

Napa on kiristynyt ja toiselta puolelta vähän alkanut nousemaan ylöspäin. En usko että pullahtaa tälläkään kertaa ulos vaan pysyy sellaisena tosi kireänä ja matalana/melkein tasaisena loppuun asti.

Ulkoilusta talvella mä olen jo henkisesti valmistautunut siihen että itse en pakosti joulu-helmikuussa aamupäivisin juurikaan ulkoile jos on pakkasta kovin. Mies saa sitten iltapäivällä ulkoilla lasten kanssa kun tulee töistä. Esikoista pitää kyllä kerhoon vielä 4x viikossa mutta se hoituu onneksi autolla. Itse uskon että voi käydä niin että pääseekin kerhoon vain 3x viikossa kun aikapula voi alkukuukausina iskeä...

Leposyke on mulla nykyisin tosi korkea, 90-100 vaikka istuisin vain sohvalla. Tuntuu kyllä "kiva" jyskytys rinnassa :(. Johtuu varmasti siitäkin kun on niin matala hb (reilu 110 ehkä). Mites muilla?

Aamupaastoarvot alkoivat sitten kohoamaan (melkein joka aamu 5,5-6,0) niin että tänään kävin hakemassa insuliinireseptin ja ensimmäisen insuliinikynän. Eli illalla pääsen pistelemään itseäni ensimmäistä kertaa. Hassua mutta ei kyllä pelota yhtään, kai sitä on niin tottunut jo mittailemaan verensokereita päivittäin ja se piikkihän on tosi pieni. Kaikki muut arvot on tosi hyviä, ennen lounasta jo alhaisia (yleensä 4,7 luokkaa). Näillä näkymin siis viimeistään rv 40 tienoilla käynnistetään eli 41 tai 42+ viikoille ei päästä.

Mua on alkanut myös vähän jännittämään ja pelottamaan tuleva synnytys jos se lähteekin itsestään käyntiin. Kaksi edellistä siis käynnistetty, mutta eihän se takaa että tämä ei voisi itsekseen syntyä. Eniten hirvittää se että kuopuksen synnytys kesti virallisesti vain 2h15min, eli aika kiirus voi tällä kertaa tulla jos en olekaan valmiiksi jo sairaalassa :whistle:

Nukkumisesta on tullut myös aika haastavaa. Hengitys ei meinaa oikein kulkea ja asentoa vaikea löytää. Viime yönä valvoinkin 2h sen takia kun ahdisti hengitys joka asennossa ja tuli huono olo : /

Poppeliini ja tyttönen 33+4
 
Ulkoilu talvella Ihan vastasyntyneen kanssa en pakkasiin menis, mut onhan se talvellakin pakko ulos päästä. Viime talvena kuopus oli kyl jo iso vauva kun 20-25 asteen pakkasissa esikon kanssa ulkoiltiin, mut silloin laitoin joskus ihan piruttain mittarin vaunujen kopan sisään kun edessä oli hieman paksumpi vauvan viltti niin ei siellä sisäpuolella ikinä ollu kylmempää kun -10 astetta. Pakkohan se on kauppaan ja asioille päästä keskellä talveakin. Esikko jatkaa pk:ssa taas 3 päivää/viikossa kun ollaan vauvan ja kuopuksen kanssa kotona, tosin sinne ei ole kun 5 minuutin kävelymatka. Ja jos kovat pakkaset iskee tänne etelään ens vuoden puolella niin onhan vauva hyvässä lykyssä siinä vaiheessa jo melkein pari kuukautta, eli ei ihan vastasyntyny enää.

Vauvan hikka Edellisillä en ikinä hikkaa huomannut mut nyt tää vauva on ihan selvästi alkanu hikkamaan useamman kerran päivässä. =)

Pakkasista puheenollen, niin muisitin tänään et mun pitää alkaa miettimään kuopuksen jalkapeiteasiaa noihin meidän Phil&Teds rattaisiin. Edellisissä rattaissa oli jalkapeite ja se vois sopia näihinkin, muuten joudun joko itse ompelemaan sellaisen tai sit pitää ostaa sellanen isompi lämpöpussi. Sadesuoja tietysti suojais vähän mut ei se mitään lämmitä.

Fantaihana 33+2
 
Heippa.

Täällä muutettu uuteen asuntoon. Ihana fiilis vaikka keittiö vähän kesken sekä purkaminen vähän enemmän eli säkkejä löytyy vaikka muille jakaa.. jospa huomenna saisin aikaiseksi vähän enemmän kun mies kotona.

Olen tällä viikolla käynyt kasvohoidossa joka muuten oli aivan ihanaa pitkästä aikaa. Sekä tänään teatterissa ystävän kanssa katsomassa Lainahöyhenissä- kyllä niillä jaksaa taas olla kodin vankina hetken kun toinen roikuu tisseissä :xmas:

Keskiviikkkona sairaalakäynti taas, tekevät painoarvion joka kerta sekä sitten taas tiedän miten päin vauva on. Täytyy sanoa että en kyllä varma ole mutta vahva tunne että edelleen perätilassa :|
Onko kukaan muuten kuunnellut sydänääniä kotona ja tietää miten päin vauva on, missä kohtaa äänet kuuluivat???
Mä sain eilen dopplerini takaisin ja kokeilin kuunnella ja aika tarkalleen navan leveydellä ääni kuului. Nyt vaan mietin että kertoisikohan se kummin päin tonttu on?

Mies tuossa vonkaa koko ajan sutinaa. Ei hel*etti. Ei vois vähemmän kiinnostaa kun alapää ihan tulessa ja kipeä, hirveä paineen tunne ollut pari päivää! Meni mua odottamaankin sänkyyn, siinähän odottaa. Mä odotan että nukahtaa ja hiivin sitten hiljaa nukkumaan :LOL:

Tänään vauvanvaatteet tuli laitettua kaappiin. Sekä vauvalle kassi sairaalaa varten suht valmiiksi. Tulee todellisemmaksi vaan joulukuu päivä päivemmältä.. :heart:

Eipä tässä muuta. Vaikea nukkua kun toinen käsi puutuu joka hiton yö, herään 3-6 välillä ja siihen jää nukkuminen. Ei mikään asento ole hyvä.. No, ehkä tää on mulle valmistautumista yöheräilyyn ja valvomiseen :whistle:

Rauhallista viikonloppua kaikille!

Poksuen: pikkuinen tasan 33 viikkoa vielä hetken :heart:
 
Poppeliini, mulle on kättäriltä vakuuteltu että pidemmän päälle nuo insuliinit ovat vauvan kannalta paremmat jos ylityksiä alkaa vähänkin olla :) Mulla arvot on nyt tooosi rankalla ruokavaliolla asettunut, ainakin toistaiseksi. Paastoarvot on 4.8-5.5, useimmiten jotain 5.0 luokkaa. Ruuan jälkeiset noin 5.3-6.0. Ennen lounasta aina 4.7 luokkaa. Mutta kyllä huomaan jotta jos vähänkin heittäytyy hurjaksi, kuten esim syö leipää jossa on jottain muuta kun ruista niin johan lähtee keulimaan. Huh. Vähän pistää kärttyisäksi välistä tämä pinkee dietti, mutta toivottavasti edes näkyisi kiloissa sitten raskauden jälkeen :popcorn:

Neljäskö , mää just piiitkästä aikaa testailin dopplerilla sydänääniä, ihan huviksi ja kuului kanssa ihan tuossa navan vieressä. ja minä laitan ainakin rahani likoon sen puolesta jotta meitin juniori on täysin poikittain, edelleen :rolleyes: on ollut samassa poikittaisasennossa jo viikkotolkulla. Neuvolassa sanottiin että keinuu tuollaisessa miellyttävässä riippukeinumaisessa asennossa. Voi pojat. Vaikka aikaa periaatteessa on vielä kääntyä, niin alan vähän jo asennoitumaan siihen että kundi ei mihinkään ole itseään pyöräyttämässä. Samanlainen suuntavaisto kuin äidillään :headwall:

Hikkaa on täälläkin ihan päivittäin. TUntuu oudolta nopeerytmiseltä rummuttelulta.

Maan mainiota viikonloppua,
Viena ja juniori 31+5
 
Hikasta silleen pikaseen tulen tähän väliin kommentoimaan...Meitin napero on kans alkanut hikkailemaan kovasti(tai ainakin siksi sen olen tulkinnut...)
se tuntuu tuolla alamassulla, eli mahtaisko olla pää alaspäin?

Kahlan joka palailee astialle myöhemmin :)
 
mäkin tulin laittaa lusikkani soppaan :)
ulkoilusta meillä varmaan ulkoilut menee neuvolakäynneille ja silloin olisi ihan kiva ettei olis kauheita paukkupakkasia. Vaikka tää onkin etelää on täällä lämpötilat pudonnu viime talvina -20 alapuolelle. Ollaan esikon kanssa matkattu noilla pakkasilla pakollisille menoille kun sitä autoa ei ole! Toivotaan että tää talvi olis leudompi tai saataisiin se auto..ettei tarvi kahden lapsen kanssa mennä sooloilee hankeen. Sit mua vituttaa ton miehen asenne koko neuvolaa kohtaan. Ku meillä ei ole sitä autoa niin pitäisi jättää koko neuvola pois sen takia että on kylmä pihalla jne (matkaa 1,5km eli n.30min talvella)

hikka on ollu molemmilla ja tulee todennäköisesti jatkumaan vielä pitkään!esikko hikotteli monta kuukautta syntymänkin jälkeen. Ainiut ero on ettei tämä hikottele niin usein kuin esikko.

33+1
 
Viimeksi muokattu:
Poppeliini millaiset kokemukset sulla on käynnistetyistä synnytyksistä ja miten ne on edenneet??

Muutkin joilla on käynnistettyjä synnytyksiä takana niin mielelläni kuuntelisin kokemuksianne ja miten synnytys on lähtenyt käyntiin ja edennyt

Kahlan mä luulisin että on koska mulla on vauva jo pitkään ollut pääalaspäin ja hikka tuntuu eniten juuri alamasussa tai ihan tuolla alhaalla.

neljäskö mulla on vauva pääalaspäin ja sydänäänet neuvolassa kuuluu navan alapuolelta,en tiedä oliko tästä apua...

rokotuksesta en aio ottaa koska en oo 7 vuoteen ollut kuumetaudissa joten uskon etten tänäkään vuonna tarvitse sitä.Oon kyllä ollut pitkän aikaa sitten kyseisessä taudissa ja silloin hyvin kipeä,mutta nyt oon jo monena vuonna välttänyt kaikki flunssat.

Käännösyrityksistä se taitaa olla hieman myös sairaalakohtaista miten myöhään ja kuinka monta kertaa kääntävät.Mun ystävällä käänsivät ensin kolme kertaa ja aina vauva kääntyi takaisin perätilaan,viimeisellä eli neljännellä kerralla puhkaisivat kalvot heti kääntämisen jälkeen niin ettei vauva enään päässyt kääntymään takaisin perätilaan ja poika syntyi alateitse:)

Nyt on yöjuoksut vessassa olleet jo neljäyötä tauolla ja oon saanut kohtalaisen hyvin nukuttua joka yöt kun kyljen kääntäminenkin sujuu yllätävän helposti:O=)

Metsätähti jolla on taas yllättäen raskausviikot sekaisin:ashamed:
 
NewYork meilläkin on neuvolaan matkaa tuo 1,5km ja vaikka meillä on auto käytössä niin ei sitä kyllä kannata paljon kahta tuntia lämmittää että ajaa niin lyhyen matkaa ja sitten se seisoo tunnin pakkasessa ja taas ajaa takaisin tuon 1,5km:kieh::| Samoin meillä on poikien kerholle lähes tuo 1,5km ja perjantaina kun pojilla on kerhot tosi tyhmästi toisella 9-11.30 ja toisella 12.30-15 niin tuo kuljettaminen sinne on jo ajatuksen asteellakin ottanut päähän... en tiedä miten niitä kuljettaa kun autollakin se ei oo oikein mistään kotoisin saatika sitten että kävelis.Tähän saakka oonkin aina kävellen niitä kuskannut ja ollaan oltu puistossa tai käyty kahvilla tuon tyhmän tunnin tauon aikana mutta kun pakkaset alkaa niin en tiedä miten mennään lopputalvi... miehen kanssa tosin oli asiasta hieman puhetta ja sen töissä on talvella (loka-maaliskussa) hiljaista niin se sanoi että voi kuljettaa poikia kerhoon ainakin jompaakumpaa johonkin suuntaan (kun mies on töissä tässä ihan meidän kodin vieressä niin ei mee matkoihinkaan turhaan aikaa ja heillä on firman auto aina lämipinä käytössä).Mutta mieskään ei osannut sanoa vielä voiko kuljettaa kaikki kerhomatkat vai vaan osan mutta jos on kovat pakkaset ja mies ei pysty kuljettamaan niin sitten pojat on kotona: /
Kurjaa ettei miehes pidä neuvolaan tärkeänä:( Varsinkin pienelle vauvalle se on kyllä hyvä.Täällä neuvolan täti tulee ensimmäiselle käynnille kotiin ja jos ei syystä tai toisesta pääse seuraavallekkaan käynnille tk:hon niin sitten se tulee taas kotiin.
 
metsätähti mulla on esikoinen käynnistetty rv42+2. Mullahan ei ollu ollut koko raskausaikana ainuttakaan kipeää supistusta ja mun vointikin oli ollu tosi hyvä, ei mitään vihlontaa tms. Tasan kaks viikkoa yli lasketun ajan oli lauantai, jolloin käytiin Gravidassa lääkärintarkastuksessa, mutta tosiaan kun ei mitään ollu, ni käskettiin tulla maanataina uudestaan, jolloin sitte ''melko varmasti käynnistettäs''.
No maanantaina sitte mentiin taas, oltiin käyrillä, mitattiin verenpaineet ja taijettiin vielä ultrata ja tarkistaa kohdunduun tilanne, joka ei ollu hääppönen, ja jos nyt en väärin muista, ni yhelle sormelle auki??
Sitte meijät käskettiin osastolle huoneeseen odottelemaan, ja jouduttiinki oottamaan pari tuntia, ennenku klo 14 ensimmäinen tabletti laitettiin emättimeen(oisko se nyt ollu se cytotec?) vasta joskus puoli kuuden aikaan alko tuntumaan menkkamaista jomotusta ja vähän kuuden jälkeen laitettiin toinen tabletti. Sen jälkeen ne alkoki sitte voimistumaan ja klo 20 ne on merkitty säännöllisiks. Sain kaks eri kipupiikkiä, jotka ei auttanu yhtään, mutta voi autuus, ku menin suihkuun, ni supistuksen ei tuntunu enää juurikaan. Yhen aikoihin yöllä olin sen 3-4 senttiä auki, että sain siirtyä saliin. Salissa supistukset oli aivan kamalan kipeitä, mutta onneks sain aika nopeasti epiduraalin, joka helpotti niin hyvin että sain nukuttua muutaman tunnin. Aamulla puoli yheksän aikaan olin 10cm auki, mutta en alkanu vielä ponnistamaan, koska mies ei ollu sairaalassa. :D Kätilö kiirehti sitä soittamaan paikalle ja jonku ajan päästä alko vasta tuntumaan ponnistamisen tarve. Mies ehti kuin ehtikin paikalle ja poika synty 11 yli 9 :) Synnytyksen kesto siis n. 13 h.

Toivottavasti tästä saa jotain selkoa :D
 
Tervehdys taas

Täällä sairausloma loppu ja vielä täytyy lähteä takaisin töihin muutamaksi päiväksi. Nyt kaikki näyttää oikein hyvältä ja supistukset ovat loppuneet, joten hyvillä mielin uskallan lähteäkin. Tietysti varovainen kannattaa olla asian suhteen.

Neuvolassa kävin viime viikolla ja kaikki oli hyvin. Tämä raskaus onkin mennyt aikaisempia paremmin, kun ei mitään suurempia ongelmia ole ollut. Oli vain ihmeellistä huomata noissa sf mitoissa, että minulla tähän aikaan se käyrä aina putoaa sinne alapuolelle. Samoin oli tehnyt viime raskaudessakin. Mikähän mahtaa olla syy?

Sairaalakassia en vielä itse ole pakannut. Pikkuiselle olen kuitenkin laittanut vaatteita valmiiksi, joten ne ei ole muuta kuin laittaa kassiin. Nuo pikkuisen vaatteet sain myös järjestettyä kaappeihin. Vaippojen ompelukin on saatu päätökseen, joten hyvällä mallilla täällä ollaan.

Minuakin haluttaisi tuo meidän makuuhuone tapetoida, vaikkei siihen erityistä syytä ole. Jotain uudistusta kaipaisi ja kun meidän pitää lykätä tätä talon myyntiä vielä vuoden vaihteen jälkeen, niin toisihan tuo mielenkiintoista piristystä.

Vanhemmista on ollut puhetta. Meillä omat vanhempani asuvat reilut 200 km päässä eikä he oikeastaan hoida meidän lapsia. Minulla asuu sisaruksia siellä niin he hoidattavat aivan liikaakin omia lapsia vanhemmillani, joten en viitsi heitä sen pahemmin vaivata. Omat appivanhempani asuvat parin kilometrin päässä ja he kyllä aina pieniä aikoja hoitavat ja ovatkin aivan ihania appivanhempia. Omille lapsille ne ovat kaikki kaikessa. Sen verran iäkkäitä ovat, etten viitsi käyttää heitä kovin paljon hoidossa mukana. Lähinnä muutamia tunteja jos tulee akuuttia tarvetta. Täällä on kuitenkin tarvittaessa saatavana mannnerheiminlastensuojeluliiton kautta hoitajia, joita olemme aiemmin muutaman kerran käyttäneet. Lisäksi on mahdollisuus saada kotipalvelusta hoitaja akuutteja tilanteita varten. Sitä en kuintekaan ole käyttänyt, joten en tarkasti tiedä miten nopeasti sieltä saa hoitajan.

Rokotuksia en itsekään enää tässä vaiheessa uskalla ottaa. Viime vuonna sen otin, mutta kun on vähän arveluttavaa tietoa voiko piikillä olla vaikutusta keskenmenoon jätän sen ottamatta.

Kääntämisyrityksestä minulla ei ole varsinaista kokemusta, mutta esikoinen oli perätilassa eikä sitä edes yritetty kääntää lapsiveden vähyyden vuoksi. Ei edes ehdotettu asiaa. Sektio oli ainoa vaihtoehto lapsen terveyden kannalta.

Meilläkin neuvola sijaitsee muutaman kilometrin päässä. Säiden salliessa voin sinne kävellä. Riippuu tietysti noista vanhemmista lapsista, miten he jaksavat kävellä tai istua pulkassa. Toivorikkaaana odottelen leutoa talvea ja suunnitelmissa olisi kyllä vaunukävellä aina isompien ollessa kerhoissa.

täällä taas ja pikkuinen 31 + 7
 
Moi! Työ jotka ootte aatellu käyttee kestovaippoja..ni kysymys teile..nii ni mites vaikka villahousut bodyn kanssa? Onko se body siin villahousujen päällä? Mietin et miltäs se sit näyttää ku nii tottunu et housut on bodyn päälä..ja paitahan ei kestä sitte selässä ku syliin nostaa..vinkkejä,kokemuksia :) kiitos!
 
käynnistetty synnytys Mulla käynnistettiin 41+4. Meni normaalisti yliaikakäynnille naistenklinikalle. Käyrillä kaikki oli ok ja arvotkin oli hyvät. Ultrassa sitten selvisi,että lapsivesi oli todella vähissä. Ei voisi enää odottaa seuraavalle viikolle. Mulla oli paikat 2cm auki,mutta todella epäkypsät (näin sanoi kätilö). Paikat oli just tuon 2cm auki niin pääsin suoraan synnytyssaliin ja puhkaistiin kalvot. Pari tuntia odoteltiin supistuksia joita tuli harvakseltaan. Sen jälkeen laitettiin tippaan (oksitosiini) ja sillä saatiin supistuksia tulemaan. Paikat alkoi pikku hiljaa avautumaan ja loppuvaiheessa avautuikin todella nopsaa. Mulla ei meinannut vauva oikein laskeutua vaikka kävelin ja tein mitä. Sitä jouduttiin odottaa ja kauan. Ei tullut ponnistamisen tunnetta ollenkaan. Ensimmäisestä kunnon supistuksista laskettiin synnytyksen kesto joka oli n.11h. Mulla kesti avautumisen jälkeen vielä 2tuntia ennenkun tuli ponistuksen tunne ja siinä vaiheessa olin jo niin väsy,että ponnistin muistaakseni 40 min tuota tyttöä ulos. En osannut nukkua siellä salissa,vaikka hoitaja kehoitti. :) Olin herännyt aamulla jo klo 6.00 kun hermoilin tuota käyntiä ja tyttö syntyi vasta yöllä.

millis ja vertti 33 :heart:
 
Piti jo illalla kommentoida mutta kesken jäi.. Mitäs mun pitikään..

Syke on ollut mullakin korkealla sekä levossa että touhutessa. En tiedä johtuuko mulla verenpaineesta vai alhaisesta hempasta vai molemmista. Viime nla-käynnillä paineet oli ok, mutta sitä ennen koholla. Viime raskaudessa oli verenpaineet loppuajan luokkaa 150/100 ja enemmänkin, toivottavasti ei nyt ihan yhtä koville nouse. Sillon nyt otti kyllä vähän kovemmalle muutenkin viimeset kolme-neljä kuukautta :D

Voiko siitä ulkoisesta kääntämisestä kieltäytyä? Mä oon kuullut että se tekee kovin kipeetä ja tosiaan tulos on epävarma. Jotenkin jäi vähän jotain pelkoja siitä kohdun tyhjentelystä painellen poikien syntymän jälkeen, teki ihan sairaan kipeää ja vaikkei tuo kääntäminen varmaan niin paljon satu niin oon kyllä sitä mieltä että nuo synnytyshommat on ihan tarpeeks kipeitä ilman mitään ylimääräistäkin :D

metsätähti minulla käynnistettiin synnytys viimeksi siten että lääkärintarkastuksen yhteydessä lääkäri varovasti venytteli kohdunsuuta ja irrotti kalvoja sormin ja sitten menin suoraan oksitosiinitippaan. Olin tuolloin kaksi senttiä auki. Tippa oli mulla jonkun viitisen tuntia, suurimman osan ajasta lääkettä tuli niin kovaa kun kätilöt uskalsivat laittaa. Alkuun tulikin kivuttomia ja säännöllisiä supistuksia, aukesin reiluun neljään senttiin ja siihen se sitten pysähtyi ja kun ei mitään enää tapahtunut, mentiin sektioon. Syytä tuolle synnytyksen pysähtymiselle ei ole annettu, mutta itse epäilen että kohtu oli vaan niin kertakaikkisen iso ettei jaksanut tehdä työtään, se on kai melko yleistä kaksosraskaudessa. Lisäksi koen, että tulos olisi voinut olla parempi jos olisin saanut olla jaloillani enemmän, muistaakseni A-poika ei edes laskeutunut kunnolla, seisaallaan oleminen ois voinut sitäkin edistää.

Mummi soitti eilen ukolle ja halusi pojat yökyliin tänään, alkoi kuulemma olla jo ikävä kun ei olla käyty pariin viikkoon :D Sinne lähti ukkelit niin reippaana ja tohkeissaan, vaikka piti herätä ennen seiskaa kun isäntä lähti samalla hirvijahtiin. Hyvä ettei tippa taas linssissä ollut kun olivat niin onnessaan kun pääsivät mummin ja ukin luo :) Että mulla ois tässä nyt sit vapispäivä :D Menin vielä takasin nukkumaan kun sain miehet matkaan, ja heräsin PUOL KAKSTOISTA!!! Tais tulla unet ihan tarpeeseen..

Pitäisi lähteä ettimään vaatetta, iltasella on hirvipeijaiset ja huomenna kahet syntymäpäiväjuhlat ja mulla ei oo oikeen mitään tilaisuuksiin sopivaa siistiä vaatetta mikä mahtuis päälle. Tarvinnee laittaa ompelukone käyntiin. Huoh.

Mukavaa päivänjatkoa pallomahat!

Tirppa ja HerttaMartti ja viikkoja 31 :O
 
metsätähti esikoisesta oli ya-kontrolli 42+0. Kohdunsuu oli 1-2 sormelle auki ja kanavaa 2cm. Seuraavana aamuna menin svo:lle ja siellä sain sitten cytotecia 1/4tbl suunkautta 2 kertaa päivän aikana. Enempää eivät antaneet kun kuitenkin supisteli. Illalla sitten lähti kunnolla käyntiin ja supistuksia alkoi tulemaan pikkuhiljaa kovempina ja tiheämmin. Tyttö syntyi seuraavana päivänä 42+2 klo 12. Mun mielestä aika lempeä käynnistys, vaikka itse synnytys olikin kokonaisuudessaan rankka.
Kakkosesta sain 1.päivänä 2x 1/4 tbl suun kautta cytotecia, maksimi olisi siis kolme kertaa. Alkutilanne oli sormelle auki ja kanavaa n.3cm. Supistukset taas alkoivat ja parhaimmillaan niitä tulikin jo 3 min välein, joten en saanut enempää lääkettä. Aika napakoita supistuksia oli, illalla lämmittelin jo kaurapussia ja yöksi sain panadolia (en ottanut nukahtamislääkettä). Yötä myöten supistukset sitten harvenivat, aamulla niitä tuli enää joitakin. 2.aamuna siis kätilö toi mulle taas 1/4 tabletin. Lääkäri kävi kiertämässä ja sanoi että kohdunsuu n.3cm auki ja kanavaa pari senttiä. Saliin olisin päässyt kalvojen puhkaisuun heti jos en olisi saanut sitä hemmetin tablettia jo aamulla (kerrannaisvaikutuksia siis vältettiin) :headwall: . Enempää tabletteja en sinä päivänä sitten saanut, supistuksiakin tuli parhaimmillaan 2-3min useamman tunnin ajan ja oli jo kipeitä. Saliin oltiin siirtymässä, kunnes käyrillä supistukset ihan yhtäkkiä harvenivat n. 10 minuutin väleihin. Kipeitä ja tuntuvia toki olivat. Sain sitten kipupiikin osastolla, jonka ansiosta nukuin todella hyvin seuraavan yön. 3. aamuna kävin suihkussa, söin 2(!) aamupalaa ja kävelin lääkärinkierron jälkeen saliin jossa kalvot puhkaistiin. Tilanne oli 3-4cm auki ja reunaa ihan vain muutama milli jäljellä. Noin tunti kalvojen puhkaisusta laitettiin oksitosiinitippa tippumaan (jouduttiin vain kerran tekemään lisäys, eli aika pienellä määrällä tippui synnytyksen ajan) ja supistukset alkoivat melkein heti 3-4 min välein. Siitä 2h ja poika oli maailmassa :). Eli lopulta kun ne kalvot saatiin puhki niin oli todella nopeaa toimintaa, jäi hyvä mieli vaikka siis melko rytinällä tulikin. Kakkosen kohdalla mulla oli siis tuo toinen käynnistyspäivä vähän turha sen yhden cytotec 1/4 tabletin takia, mutta empä valita kun olin todella hyvävointinen, hyvin nukkunut ja "freesinä" sain synnyttää :D. Poika syntyi 40+0.
 
Viimeksi muokattu:
Heipsistä taas :)

Rentouttavaa vapaapäivää Tirpalle

Syke on mulla pysynyt samana kuin aina muutenkin eli aika korkeana. (just mittailin paineita ja oli 122/71 ja syke 91...)


Mä nukuin viime yönä tosi levottomasti, näin tosi paljon unia koko yön, jotain synnytykseen liittyvää, sitten jotain ihan ihme unia mitkä jatku ja jatku vaikka mukamas heräsinkin aina välillä |O

Tosta isovanhemmat lapsenvahtina hommasta, kun mä en oikeen luota hirveesti muihin tai siis kun mulla on kaks siskoo jotka on molemmat kehitysvammaisia ja sitten miehen puolelta ei miehen veljet varmaan koskaan tai ainakaan luultavasti tee ikinä lapsia niin meidän lapset on ainoita lapsenlapsia molemmin puolin. Sitten kun tuo meidän isompi kun on tuollainen hyvin vauhdikas kaveri (ei oo adhd diagnoosia vielä (ja toivottavasti ei tuukkaan) mutta sensomotorisen integraation häiriö löytyy) ja on vielä tosi kovapäinen luonteeltaan niin on helpompi jättää hoitoon sellaisille ihmisille jotka tuntee ja tietää meidän tavat ja isomman oikut. On meillä joskus ollut ja tulee varmaan välillä olemaankin tuttuja tyttöjä hoitamassa poikia muutaman tunnin jos on jotain ja kummankaan vanhemmista ei oo avuksi kun kuitenkin kaikki ovat vielä työelämässä sen kymmenisen vuotta jos pysyvät terveenä, mutta sitten tuo meidän isompi, vaikka onkin ollut kiltisti sen aikaa kun hoitaja on ollut niin saattaa vetää pari päivääkin ihan kierroksilla sitten muuten, varsinkin jos on ollut jotain erikoista vielä päälle lähiaikoina... Joten meillä on nuo isovanhemmat ihan ykkösiä siinä mielessä.

Hilipatuinen
 
villahousuista kyllä se body tulee siihen housujen päälle:)Mutta jos vauvalle laittaa sukkahousut tai puolipotkarit niin voihan niiden vyötäröosan laittaa halutessaan bodyn alle.

syke mullakin on syke tosi nopea aina neuvolassa yli 90 ja viimeks oli jopa yli sata mut silti paineet hyvät.Ja nopea syke on kuulemma odottajille normaalia se muistaakseni takaa vauvalle hyvän verensaannin tai jotain:)

Kääntämisestä kyllä siitä mun mielestä voi kieltäytyä, ei kai ne voi millään pakottaakkaan aikuista ihmistä.Mä oon kuullut että ei niinkään satu mutta tuntuu kyllä epämukavalta,mut kai näissäkin jokaisella on omat kokemukset.

Kiitos paljon jo tulleista käynnistys kertomuksista:)Lisää vaan jos joltain löytyy:D
 
Vauvan käännytys, tottakai siitä saa kieltäytyä. Ei todellakaan kukaan voi pakottaa siihen. Itse ajattelin kyllä ainakin kerran kokeilla jos vauva silloin perätilassa.
Olen kanssa kuullut että on epämmiellyttävää, mutta ei niinkään kamalan kivuliasta. Ja kuten joku sanoi, se istukan painaminen vauvan synnyttyä on musta kanssa erittäin kauhean tuntuista joten jos lähellekään käännyttäminen tuntuu samalta homma jaa siihen samantien!!

Mä kanssa olen ajatellut että jos käännyttämiseen joudun niin toivon että oikein päin saadessaan käynnistävät synnytyksen heti ettei käänny takaisin.. en tiedä tuleeko se kuuloon ollenkaan. Ainahan toivoa saa :D

Ja ei kun purkamaan laatikoita, tässähän tää viikonloppu "mukavasti" menee |O

Käynnistämisestä vielä, mulla kanssa 3 käynnistetty. 2 ekalla kerralla vedet menneet 36+ ja 39+ ja kun ei ole supistellut eikä lähtenyt käyntiin niin ovat vuorokauden odottaneet ja käyynnistäneet. Kolmas käyynnistettiin 38+ ja kalvot puhkastiin salissa sitten.
Mulla kolmas oli paljon nopeammin ulkona kuin ensimmäinen ja joka kerralla mennyt hyvin :)
 

Yhteistyössä