***Joulukuun Pikkutontut LOKAKUUSSA***

miida eikö sulla oo ketään kaveria siellä joka vois hakea pojan hoidosta aikaisemmin,koska on ihan järjetöntä että yhden päivän ylityksen takia pitää maksaa täysimaksu koko kuusta?
Tosi kurjaa että koulukaverisi vauva on syntynyt liian aikaisin:( Toivottavasti kaikki menee hyvin ja poika on taistelijaluonne eikä tule mitään komplikaatioita tai muita ikäviä yllätyksiä.

Tuli mieleen noista sairaalakamppeista että mä meinaan ottaa sinne vauvalle mukaan yhden harson ja vauvalle ostetun unipehmon ja uniliinan jossa on omankodin tuoksua:heart:

Tänään poksuu viikot 32?
 
Raskausarvista: Kyllä löytyy, tisseistä ja perseestä. Kiva näyttää seepralta takapuolesta.. Noh, ei voi mitään, parhaani oon yrittäny rasvata. :p

Käytiin eilen tosiaan äippäpolilla.. Jäi lääkäristä aika paha maku suuhun, vaikka ultrasi perusteellisesti n. 20 min. Mutta eniten vaivaa se että meille ei kerrottu yhtikäs mitään mun tilanteesta! Enkä ees älynny kysellä pahemmin ku luulin että meille selitetään asiat samaan malliin ku edellisillä kerroilla ja olin nii hämmentyny. Loppupeleis päädyinki sitten kätilölle (joka oli muuten aivan ihana) joka pisti persuksiini semmosen 15cm piikin estämää supistuksia.
Eli kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanne jäi ihan epäselväks mulle.
Tietääpä ainaki enskerralla vähä kysellä jos on vielä sama lääkäri.

Mutta pikkuisen painoarvioksi saatiin 2090g. :heart:
Eipä toi enää niin pieni olekaan. Vauva on raivotarjonnassa ja pää on kuulemma todella alhaalla viikkoihin nähden, mikä voi sitten aiheuttaa "edistymistä" tuol alakerras. No mennään päivä kerrallaan. Ja antoipa konekin aivan uuden lasketun ajan, mutta sitä ei muutettu ja todennäkösesti pikkusellakin on joku kasvuspurtti vaan menos. :D

kish & tyttönen 32+0
 
Heippa pitkästä aikaa!
Olen täällä käynyt lukemassa, mutta ei juuri ole ollut mitään kommentoitavaa itsellä...
Samaa rataa on jatkunut eli hyvin, joten pitää olla tyytyväinen! :)

Vauva tuntuisi kääntyneen pää menosuuntaan, isoimmat liikkeet tuntuvat nyt ylempänä eikä siellä virtsarakon tienoilla, kuten jokunen aika sitten. On kovin liikkuvainen kaveri, en muistanutkaan, että ne tässä vaiheessa jo mukeltavat noin paljon ja voimakkain liikkein. :heart: Niin ne asiat vain unohtuu... :)

Sairaalakassia en vielä ole pakannut, enkä vaatteita tai vaippoja pessyt, ehtiihän sen vielä. Jos nyt vauva syntyisi niin eipä pikkuinen kotiin kuitenkaan pääsisi vielä moneen viikkoon...
Hankinnat kuitenkin on jo tehty muutamaa pikkuostosta lukuunottamatta (puuttuu ainakin liivinsuojat, imetysliivit ja varmuuden vuoksi ne kaksi tetraa korviketta)

Isovanhemmat asuvat lähellä ja auttavat aina tarvittaessa. En usko, että tämä kuudes aiheuttaisi mitään muutosta asiaan ;)

Moni on saanut tietoa vauvan tämänhetkisestä koosta, täällä joutuu vain arvailemaan. Vatsan koosta päätellen jotain kolme-neljä kiloa :D Meillä ei neuvoloissa ultrata eli niihen kahteen ultraan on tyytyminen, jos ei kukkaroa avaa. Se on kyllä aika harmi...

No, mutta nyt pullia leipomaan, jotta saavat lapset herkkuvälipalaa!

Hippuliinu ja Villis 30+1
 
Heipä hei!

LKS käyty taas vauvan painoarviossa. Ja kasvaa edelleen keskikäyrällä, 2100 g painoarvio. Seuraavan kerran onkin sitten rv 38. Koska kaikki on mennyt hyvin, sokerit on kohtalaisen hyvänä pysynyeet. Aamupaastot on alkaneet heitellä, aika usein ollut yli viiden arvo. Mutta lääkärin mielestä ei paha, koska kuitenkin ruoan jälkeiset ovat todella hyvät. Nyt oli luojan kiitos eri lääkäri ku viimeksi ja tämä oli mukava. Edellinen jakso saarnata mun painosta ym. ehkä mä tiedän, että mulla on liikaa painoa ja kyllä mä tiedän mitkä vaikutukset niillä voi olla... Jotenkin ei vaan jaksa kuunnella niistä asioista, koska itse olen todella hyvin perillä asioista, mikä on vikana jne. No työtäänhään ne tekee, mut turha purnaus ottaa vaan päähän.
Tsemppaus olis kivemaa kuultavaa :)

Katsottiin kohdunsuun tilannekin ja masentavaa yli 4 senttiä oli kohdunkaulaa jäljellä. Hyvähän se on, mut mä toivoin, että jotain olisi jo hieman tapahtunut... NO on tässä kahdeksan viikkoa vielä laskettuun aikaan. Ja äkkiä sitä tapahtuu ku alkaa tapahtumaan. Toivossa on hyvä elää, jotta päästäis ihan luonnollisen syntymän alkuun, siis ettei tarvis käynnistellä, sitä minä toistamiseen ja toistamiseen toivon.

Sairaalakassia en ole pakannut, ku ei ole edelleenkään muutakaan vielä tapahtunut :ashamed: Tämä viikko on vielä töitä ni ehkä mä ensi viikolla pääsen aloittamaan laittaan vauvalle juttuja valmiiksi...

Isovanhemmista ollut puhetta. Miehen vanhemmat asuvat kilometrin päästä, heistä on apua, vaikka välillä on hankaluuksiakin. Omat vanhemmat ovat eronneet, äiti asuu n. 100 kilsan päässä ja isä 500 kilsan päässä. Heistä ei ole kyllä apua ollut koskaan :( On ollut kyllä tosi harmi ettei oma äitikään ole kovin kiinnostuntu omista lapsenlapsistaan, vaikka väittää muuta, mutta teot puhuvat puolestaan... Mutta minkäs teet, enpä minä voi vaatia häntä tekemään toisin. Kyllä surettaa välillä kovastikin, ettei edes lasten synttäreille viitsi tulla. Lapsethan kovasti aina odottais että tulisi.

Joululahjaa en osta vauvalle. Muutenkin saa jo syntymälahjoja, kun siinä korvilla syntyy.

Raskausarpia on, edellisistä ne samat viirut punoittavat, lisää ei onneksi ole tullut.

Rovaniemellä on kova vesisade ja tuuleekin melkoisesti, meillä on koti vielä rinteen päällä ni täällä se tuuli vasta tuntuukin.

simuli 32+1
 
Nyt meni ensimmäiset vauvanvaatteet pesukoneeseen pyörimään. Eihän sitä vielä tietenkään olisi tarvinnut aloittaa mutta teen nyt kun jaksan ja viitsin. Menihän tässä suunnilleen kolme viikkoa väsymyksen ja kiukuttelun takia ihan hukkaan ja voipi olla taas samanlaisia viikkoja edessä, joten pare tehdä asioita silloin kun huvittaa.
Tuli ainakin käytyä läpi kaikki vauvanvaatteet ja todettua ettei olisi pahitteeksi ostaa vielä muutamia ihan pieniä kokoja. Olen joutunut hillitsemään itseäni kaupoilla kun sitä vaatetta tosiaan on monta isoa kassillista tullut ystäviltä ja sukulaisilta. Suurin osa vaatteista on kuitenkin yli 60 senttisiä eli 50 ja 56 kokoja voi vielä ostaa. Eihän niitä kai paljoa tarvitsekaan mutta kun ovat niin suloisia :heart:

Lääkärissä käyty ronkittavana. Supisteluista huolimatta ei mitään muutoksia. Vauva on perätarjonnassa mutta onhan tässä vielä aikaa pikkuisen kääntyä itsestään.

Paino se jatkaa nousuaan. 4,8 kiloa kokonaisuudessaan tullut lisää mutta eipä tämän kokoiselle suositellakaan kuin 6-8 kilon painonnousua. Ärsyttää tuo painonnousu nyt kun olen kunnolla ruvennut tarkkailemaan syömisiäni. Kaikki sokerit ja valkoiset viljat olen jättänyt pois ja päivittäin käynyt ulkoilemassa. Ei ole edes turvotusta mikä selittäisi painonnousua. Toisaalta voi olla hyvillä mielin kun itse tietää ettei mässyttelystä johdu tämä viime viikkojen painonnousu.

Onko jo ollut puhetta influenssarokotuksesta? Meinaatteko ottaa?



Ensku ja Poju 32+6
 
Viimeksi muokattu:
Influenssarokotetta tarjottiin viime viikolla neuvolassa, mutta sanoin että en taija sitä ottaa. Esikoinen sais sen myös ja mies kans työn puolesta, mutta päätettiin että ei oteta, ku ollaan aika vähän muutenki nyt sairasteltu! (koputtaa puuta)

Täällä onki jo kaikki vauvan vaatteet pesty ja pistetty paikoilleen. Turvakaukalossa on vauvalle kotiintulovaatteet ja sairaalakassiin ostin jo uutta hammasharjaa, shampoota sun muuta. Imetysliivit tilasin Ellokselta eilen, mieluista imetystoppia/paitaa oon yrittäny ettiä, mutten löytäny, tai sitte ne on tosi kalliita!!! Vielä pitäs ostaa vauvalle vaippoja, bebanthenia yms ja itelle tosi imukykyisiä siteitä. Siinähän ne kaikki varmaan sitten onki! Hyvissä ajoin oon liikkeellä, mutta on mukava, kun kaikki on jo melkeen valmiina, eikä tarvi enää ressata niitä.

Nyt lähetään poitsun kans käymään koulukaverilla, jolla on ihana 3kk:n ikäinen poika :))

Jonna90 ja pikkukakkonen 32+5 :heart: (minne tämä aika oikeen katoaa???)
 
Napa on suht normaali, on tottakai noussut ulöspäin, mutta ei oo aiemminkaan ulospäin pullahtanut :)

Mulla oli neuvola tänään ja pissa oli +/-, painoa oli tullut yli kilo viikossa, turvotusta on ja paineet oli nousseet niistä mun normaalisti n. 110/60-70 paineista 129/83 paineisiin, päänsärkyä ei oo kunnollista, mutta sellasta paineen tunnetta on. Joten paineita täytyy seurailla. Kävin hakee porukoilta sitten mittarin.

Influenssarokotusta otan ehkä jos oon raskaana vielä silloin kun ne rokotukset tulee, mutta jos oon jo synnyttänyt niin en ota, kun en ole muutenkaan ottanut ikinä, lapsille otan pienemmälle kun on astmaatikko.

HIlipatuinen ja Silmukka 33+2
 
Täällä lepäilty vaan aika paljon nyt :)

Sairaalakassista ollut puhetta, en ole vielä pakannut :) Mutta suunitteilla kyllä.

Raskausarpia ei ole tullut uusia, muutamat vanhat leikkausarvet on tosin venähtän masun kasvaessa. Muualle ei ole tullut arpia kun ainoastaan masu vaan kasvanut. Tissit mulla ei suurene ollenkaan raskausaikana vasta kun maito nousee on hetken verran isommat.

Eilen oli neuvola käynti ja siellä kaikki oikein hyvin :) Pissa puhdas, RR 127/78, paino +-0, sykkeet 150, liikkeet ++, sf 29cm. Seuraava sitten kahden viikon päästä, tarjottiin jo viikon päähän aikaa mut en koe et tarvis viel niin tiheest käydä.

Synnytys pyörii koko ajan enemmän mielessä ja harmittaa ajatuskin et joutuis suunniteltuun sektioon kun niin kovast haluisin sen alakautta synnyttämisen kokea.

Influenssarokote En meinaa ottaa vaikka tarjottais :)

Eipä vissiin muuta taas!

Astre ja vauveli 30+3
 
Raskausarpia ei ole vielä tullut, mutta nyt alkaa tuntua, että enempää ei iho enää ratkeematta veny. Rasvaan ahkerasti vaikken oikeen edes usko, että siitä on mitään hyötyä. Kutisee vaan tuo pallo sen verran, ettei pääse unohtumaankaan. Ja varmaan tulee hankittua myös välilihaöljy, vaikken kyl usko siihenkään. :) Mutta ei oteta mitään turhia riskejä. :D

Influenssarokotteen ajattelin ottaa vasta kun vauva on syntynyt. Mulle influessa voi olla vaarallinen. Viime vuonna otin sen ekaa kertaa ja vältyin taudilta. Toissavuotisen possutaudin jälkeen jätän mielelläni influenssat kokematta jatkossakin.

Napa näyttää vielä ihan navalta, mutta sen pohja paistaa. Mulla on normaalisti sellainen syvä ja poimuinen napa, nyt on poimut oienneet. :)

Mä en ole saanut yhtä ainutta painoarviota vauvasta vielä. Kai sellainen jossain vaiheessa tulee. Pitääkö ne kuinka hyvin paikkansa?
 
heip

Influenssarokotteen ajattelin kyllä ottaa ku astma on ja siitä on ollu hyötyä,viimetalvena kerran kipeänä ku edellisinä menny koko talvi sairastellessa.

Sairaalakassistaki ollu puhetta en oo vielä pakannu mut kaipa senki vois kohta laittaa valmiiksi. Siks toisekseen meillä ei oo vielä vauvalle ees kaukaloa ku ei meillä oo kyllä autoakaan mut kaipa sen tarvii kotimatkalle siltikki vaikka 10min taksilla eikä ne vissiin ota taksiinkaan jos ei oo kaukaloo vai (kertokaa joku viisas jos joku sattuu tietään)??? Vauvan kotiintulovaatteitakaan en oo vielä valinnu koska mieli muuttuu kuitenki sen sata kertaa ennen ku sinne asti päässään :D

Eka koneellinen pikkuvaatteita pyörimässä :D Ihana ku on aikaa rauhassa laitella noita juttuja :)

Mut nyt iltapalaa laittamaan ku mieski tuleepi kohta töistä :)

höyhen ja pikkunen 33+4 :heart:
 
rokotuksesta mä en ota itselleni enkä esikolle. Siinä kun taas jokin versio siitä possurokotteesta mistä ei tiedä mitään eikä se vakuuttelu sen turvallisuudesta paljoa lohduta ku viimeksi oli sama virsi päällä. Itse otin sen "pandemix" tms. possurokotteen raskaana ja olin ihan sika kipeä monta viikkoa ja sain ihme ihottumia yms. Myös tubirokotteestakin kieltäydyin ku olivat sitäkin tunkemassa tälläkin kertaa..
 
Influessanrotkotetta ei ole aikomusta ottaa, ikinä en ole ottanut eikä ole tautiakaan ollut. Edellisestä kunnon flunssastakin on jo pari vuotta...Epäilemättä tauti iskee nyt sit heti|O

Mun napa on jo pullahtanut, se on kyllä tosi kumman näköinen! Vähänku joku ruskea tähti:LOL:

Mulla on myös rinnat kasvaneet ihan älyttömästi raskauden aikana, yleensä kuppikoko on A, mutta nyt joutuu käyttään D kupin liivejä ja nekin alkaa jo hieman ahdistamaan. En tiiä mitkä joudun sit ostaan, ku maito nousee...!Mut onhan tää normaalisti pienirintaiselle aika kokemus, ku omaa isot rinnat. Molemmissa tän kokemuksen perusteella hyvät ja huonot puolet...

Vielä 11 työvuoroa ennen äitiyslomaa! Aika on kyllä mennyt ihan uskomattoman nopeasti...

miira ja muru 30+6
 
Höyhen, istuimme siinä sohvan takana siellä perhevalmennuksessa. Ensi viikolla tulenkin sitten yksin, kun miehellä on tentti samaan aikaan :(.

Influenssarokotetta en ole ajatellut ottaa, ei ole itse asiassa käynyt mielessäkään, ennenkuin täällä aloitte siitä keskustelemaan.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, ajattelin tehdä sen heti äitiysloman alussa (jos jaksan ja muistan :)).

Vielä ensi viikko töitä. Mitään uutta ei kehtaa töissä aloittamaan, joten saa nähdä miten ensi viikon saa kulumaan. Kyllä osittain tekis' mieli jo nyt jäädä pois töistä, mutta eiköhän se ensiviikko vielä mene. Siivousurakka odottaa sitten äippälomalla, kun on ollut veto töiden jälkeen pois. Jospa sitä saisi sitten päivisin jotain aikaiseksi.

Lapitar ja kaveri 33+1
 
Huomenta!

todella huonosti nukuttu yö takana..
nyt silmät ristisä yrittää jotain saada aikaseksi..olis tuo vaatehuone(ikuisuus)projekti edessä,se on taas sekasi kuin seinäkello..

ma kävin polilla,kaikki ok,paitsi pissassa alkaa taasen olemaan sokeria,insuliini nostettiin 12ky,vauvan kasvu "hidastunut" eli ollaan alle 2kg,tarkalleen 1890g.mut niinhän ne veikkasi kuopuksestakin yhtä pientä ja 3980g poitsu tuli.vauveli ei oikein halunnut reisiluun mittaa antaa mitata,jalat ristissä ja heilui niin vimmatusti.mahan ympärystä myös lääkäri mittaili useasti 31.10 seuraava käynti.

mehän siirryttiin tuonne nuorempien poikien huoneeseen nukkumaan,kun koiralle laitoin ton meijän makkarin kun penikoi ens viikolla.nyt mietin että jos vaatehuoneeseen tekis tilaa,siisettä mahtus vanhimmankin vaatteet sinne,niin vanhimman huoneeseen vois saada kerrossängyn mahtumaan,kun kaapit kantelee poijes ja pikku poijat sinne..viimeksi eilen ottivat puheeksi sen että jos vauva huutaa niin eivät halua häntä huoneeseensa :/

napa näyttää ihan normilta,miltä se nyt minulla napatyrän leikkuun jälkeen on näyttänyt.

Rokotetta en ota.

Sairaalakassia katellut valmiiksi,tai siis tiedän missä se on,pikkuruisen vaatteita osan katellut sinne valmiiksi.ja muutenkin pienimmät vauvanvaatteet pesty ja laiteltu,piti ihan alkaa skarppaamaan että saan laiteltua valmiiksi ennen kuin koiranpennut syntyvät.

MARMAx4 ja jaz
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!!

Lapitar -77 Sitä se mun pikkusisko harmitteli viimekerrasta ku joutu tuleen yksin,siksi se tuliki samaan ryhmään meän kans et ei joutunu ihan yksin eri ryhmään outojen ihmisten kans :) Mulla vähän nolotti ku mies kyseli niistä jutuista mut ku opiskellee sairaanhoitajaksi ja on kiinnostunu kaikista pistely yms jutuista niin siinäpä kyselköön :)

Tänään vois kokeilla lenkillä käydä ku ilmaki näytää paaaljon paremmalle ku eilen :)

Mukavaa päivänjatkoa kaikille :)

höyhen ja pikkunen 33+5 :heart:
 
Vihdoinkin oli tullut äitiyspäiväraha päätös kelan sivuille =) Vaikka ei sillä paljoon juhlita, mutta kuitenkin :) Se olisi niinkuin 9 päivää kun alkaa sitten virallisesti äitiysloma... Kyllä tää 2 kk kotona saikullakin on mennyt ihan näpäskästi, mutta jotenkin se äitiysloman alku on se lupa, että sen jälkeen saa alkaa oikeesti oottamaan, että vauva syntyy :)

Minkälainen koira MARMALLA on? :)

Eipä tässä oikeen mitään muuta :)

Hilipatuinen ja Silmukka rv 33+3
 
Heipat masuille!

Pikaisesti tulin höyhenelle kertomaan, että meidän perhevalmennuksessa terkka kertoi taksikuskeilla olevan turvakaukaloita. Kannattaa soittaa taksikeskukseen ja kysäistä!

Nyt jos lähtis imuria taluttelee. :wave:

- Sid ja pikkuPentti 30+5 -
 
rokote En aio ottaa. Ollaan miehen kanssa molemmat sairastettu influenssa 3vuotta sitten ja hengissä selvittiin. Lapselle ei olla näillä näkymin ottamassa,koska ollaan niin vähän oltu kipeinä ja hän on jäämässä hoidostakin pois.

Kokoarvio Ei oo saatu. VIimeksi neuvolalääkäri sanoi,että on isompi kun esikoinen. Esikoisesta meni 600g metsään se arvio.

Olipas myrsky ja ukkonen viime yönä.
 
Influenssarokotetta ei ota kukaan meistä. Ikinä ei olla influenssaan sairastuttu joten ei aiota siihen sairastua tänäkään vuonna. =) Sikarokotteen otin 2009? kun olin kuopuksen kanssa raskaana.

sairaalakassia En ole jaksanu miettiä vielä. Joku reppu mulla on ollu mukana ja varmaan tälläkin kerralla jonkun sellasen pakkaan sit jossain vaiheessa.

(.) Iskias vaivaa niin että hetken istumisen jälkeen en meinaa päästä liikkelle millään. Sit kun oon hetken ollu liikenteessä niin taas helpottaa.
Tänään taas ähisin ja puhisin kun kuopukselle piti taas kuravaatteet kiskoa päälle ja samalla hoputtaa esikkoa niin mietin et miten paljon helpompaa tääkin sitten on kun vauva on syntyny. :stick: Siinä meni muutama sekunti ja sitten mä tajusin et ei siinä kyllä mikään helpota. :) Mut jos varautuu siihen et ekat kuukaudet menee vähän sumussa niin eiköhän se siitä. Pitää vaan toivoa et talvesta tulee kuiva et ovesta pääsis ulos vähän helpommalla.
 
Pikavastaus, en oo päässyt nyt syyslomalla koneelle kun ollaan oltu ensin meidän molempien vanhempia katsomassa ja nyt parin päivän kotona olon jälkeen suhataan toiselle puolelle suomea taas katsomaan miehen isovanhempia, käydään nyt kun kovasti odottavat ja vauvan synnyttyä ei tuu niin herkästi lähdettyä.

Lukemassa oon käynyt, yritän muistaa vastailla kaikkeen:

Sairaalakassi Marraskuun alussa kasaan sen, sisältöä olen suunnitellut jo paljonkin, itse kassi on vielä hakusessa ja ne imetysliivit, perhana, eihän niitä raaski ostaa etukäteen jos tuleekin väärää kokoa.. Jotkut yhdet halvat ostan ja sit loput kun näkee millaiset tisseistä tulee.

Napa on pullahtanut puoliksi :D Napa on kärsinyt melko tavalla tässä raskauden aikana, mulla oli napakoru, ja toi korun reikä ja se ihokaistale siinä päällä on yhtä raskausarpea, arpikudos siinä ei joustanutkaan ja se on nyt aika karsee. Napa on pullahtanut vähän tuolta yläreunasta, loppu on tasaista levyä.. Saa nähdä millaiseksi se menee sit loppuvaiheessa.

Raskausarpia on mullakin eniten persuuksissa, pakaroissa ja takareisissä, oliko se kish kuka oli kans tälläinen pyllyseepra? Hassua että tuolla niitä on kun en ole pyllystä levinnyt.. Toisessa tississä on vähän, niissä on ennestäänkin murrosiän jäljiltä ja nuo nyt ei oo pahat. Mahassa on vaan oikealla pienellä kohtaa jokunen arpi. Ja maha mulla kyllä on levinnyt! Omalla äidilläni on kans aikanaan tullut vaan toiselle puolelle mahaa.. Erikoinen sukuvika.. :D

Isovanhemmista Meillä asuu molempien vanhemmat 170 kilsan päässä, ja ovat kyllä onnessaan tulevasta suvun jatkeesta. Ihan hyvä mun mielestä että asuvat hieman kauempana, saadaan itse säännöstellä koska mennään käymään. Ihanaa on että lapsi otetaan avosylin vastaan, ja molempien vanhemmille kun on ensimmäinen lapsenlapsi niin kouhotus on sen mukaista. Hoitopaikaksi noista ei siis juuri tule oleen, mitä nyt siellä ollessa sit joskus ehkä voidaan mennä leffaan ja jättää poika mummulaan. Olen huono jättämään edes meidän koiraa hoitoon, niin en koe että lapsella pitäisi olla hoitopaikka aina tarjolla, en varmaan kovin helposti raaski jättää hoitoon.

Influenssa rokotetta en ota, en ottanut possurokoitettakaan kun ei niitä kunnolla tutkita ennen jakoa, ja seurauksien tultua ilmi, en ainakaan vastaisuudessa ota!

Synnytys pyörii usein mielessä, saadaan mennä jo synnytysvalmennukseenkin. Tai täällä keski-suomessa se on sellainen että rv 32 jälkeen saa mennä sairaalalle, siellä pyörii joka lauantai joku video ja on joku pieni opastus joka käydään katsomassa, aikaa ei tarvi varata. Aika kämänen juttu siis mutta kai siitä jotain tietoa saa koska pitää lähteä synnyttään ja mistä ovesta paukastaan sit talvella sisään. Mennään varmaan ensiviikolla sinne, nyt kun ollaan lauantai reissussa.

Ei kai muuta, ei tuu ainakaan äkkiseltään mieleen. Olo on melko raskaana oleva, maha on iso ja tästä olo ei mee kun tukalammaksi.. Huh. Mutta on tää ihanaakin, kohta saadaan meidän vauva syliin!

Susimieli ja Pieni 32+4
 
Moikat tännekin!!

Vaihteeksi jakselen taas kirjoitella, kun tunnen itseni jopa ihan pirteäksi! :D
Koputellaan puuta ja kerrotaan tässä, että viime yö on nukuttu ihan suhteellisen hyvin pitkästä aikaa! Pystyy tälleen päivällä muuhunkin kuin haamuilemaan edestakaisin yövaatteissa päikkäreiden välissä... :LOL:

Tuntuu, että nyt tämä ODOTUS (sanan varsinaisessa tarkoituksessa) on todella alkanut. Täälläkin on olo nimenomaan raskaana oleva ja pinkeä! Masuasukki pitää aikamoista mekkalaa ja turvotustakin alkaa jo olla... Mä jotenkin niiiiin toivon, että ei menisi ainakaan yliaikaiseksi tämä. Kuitenkin vielä olisi jäljellä...

Mistäs täällä nyt sitten olikaan ollut puhetta... Ainakin noista rokotteista. En varmaankaan aio ottaa rokotetta. En ole ottanut aiemminkaan ja hengissä ollaan. Jokin pieni flunssa mulla varmaan joka flunssakautena on ollut, mutta ei sen ihmeempää. Tosin mulle ei ainakaan vielä ole neuvolassa edes puhuttu aiheesta. Töistä rokotteen olisi saanut, mutta ei tietty nyt kun olen saikulla.

Isovanhemmista
meillä miehen vanhemmat asuvat suht lähellä, mutta minun vanhempani sitten noin 800km:n päässä... Kavereista on kyllä vertaistukea ja uskotaan, että hieman apuja riittää vielä tarvittaessa meillekin noilta miehen vanhemmilta. Ovat jo aika paljon kyllä hoitaneet miehen siskon nyt 2,5 vuotiasta esikoista ja sinne kun odotellaan niitä kaksosia hetkenä minä hyvänsä... Saattavat viedä päähuomion kyllä! Mutta mutta... kaipa ne rakkaita on kaikki lapsenlapset, vaikka tietty tuosta ensimmäisestä ovat suurimman innostuksen kokeneet.

Omille vanhemmilleni olisi ensimmäinen lapsenlapsi tulossa nyt. Äitini tosiaan on sitä jo harmitellutkin, että miten sitten ehtii vauvaa näkemään...

Raskausarpia
ei ainakaan vielä näy. Onneksi. Toivottavasti ei tulekaan. Ja napakuoppa on hävinnyt, mutta ei sekään onneksi ole ulospäin vielä pullahtanut!

Kävin tuossa juuri lääkärin määräämällä päiväkävelyllä kaupungilla ja ostin pienen pinkkiruudullisen Espritin mekon kaverin vauvalle lahjaksi. (Hyvä syy lähteä kauppoihin, kun on käsketty liikkumaan joka päivä vähän... :D ) Siellä olisi lauantaina ristiäiset ja menen illalla kahville, jotain täytyy tietty sitten viedä. Kiva, kun saa edes kaverien vauvoille hankkia noita tyttöhepeneitä! :D Vaikka olen kyllä sitä mieltä, että pojillekin löytyy kaikkea kivaa. (Ihan liikaa on löytynyt!) Jännityksellä odottelen, mikä nimi pienelle lauantaina tulee... Mitään vihjeitä eivät ole antaneet.

SariP ja Poju 33+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
SariPlle tuosta lastenlasten tärkeydestä isovanhemmille, mun anopilla ja apella on nyt 14 lastenlasta ja tulossa on tämä meidän vauva ja miehen siskon vauva. Ja kyllä sen lapsenlapsilauman jokainen muksu tuntuu olevan ihan yhtä rakas niille, jokaiselle halukkaalle riittää sylipaikka vaikka välillä on vähän ooteltava jos koko katras on koossa :) Mun vanhemmille meijän lapset on ainoot lapsenlapset toistaiseksi, ja yhtä innolla tätä uutta tulokasta odotetaan kun poikiakin silloin reilu pari vuotta takaperin.

Rokotetta en ota, en oo ennenkään ottanut influenssarokotteita. Ei meillä ole influenssaa ollut, ja normaaleja flunssiakin harvemmin.

Fantaihanan tavoin täälläkin tuo poikien pukeminen ulos alkaa tuskastuttaa, kun eivät vielä juuri muuta itse pue kun kumpparit ja hatun. Pakko tunnustaa että voisi enemmänkin ulkoilla mutta kun en aina jaksa sitä pukemisrumbaa. Saahan nähdä miten sujuu kun vauva tulee, oon jo sitäkin miettiny että päästäänkö ulos ensinkään poikien kanssa jos vaikka vauva ei viihdy vaunuissa (pojat oli varmaan puolivuotiaita ennenkun suostuivat vaunuun) tai jos se ei nuku edes sisällä kunnon päikkäreitä, että sillä välin pääsis poikien kanssa ulos. Millonkas sitä saa muuten talvivauvaa alkaa ulkoilmaan totuttamaan?

Tänään on ollut vähän semmoinen väsypäivä, en oo oikeen mitään jaksanu tehä. No, itepähän söin vähän huonosti aamupäivällä, se on varmaan nyt syynä tälle väsyilylle. Ja tietysti taas nuo poikien normaalit yörumbat mitkä tuli kyllä kuitattua yli parin tunnin päikkäreillä :D En yleensä harrasta päikkäreitä, mutta nyt oon ruvennu nukuttamaan pojat meijän sänkyyn päikkäreille kun en jaksa istua heijän huoneen kovalla tuolilla ja nähtävästi aika usein uni tapaa minutkin kun siinä pötköttelen sen aikaa kun pojat nukahtaa :)

Jospa tästä lähtisi askartelemaan poikien joulukalenteria ja toisella silmällä kattomaan emmerdalea :)
 
Heipsan pitkästä aikaa!
Täällä alkaa muuttorumba hieman helpottamaan, tavarat hakee vielä paikkaansa mutta päivä päivältä paremmalta näyttää. On tullut tehtyä niin paljon ettei ole vauvaa ehtinyt kauheasti miettiä ja hieman syyllinen olo on siitä ollut.. Sitten luin jostain pirun vauva-lehdestä että näillä viikoilla tulee se paniikki päälle että enää niin ja niin vähän aikaa saada kaikki valmiiksi vauvaa varten ja tokihan se paniikki iski sitten meikäläiseenkin.. Haluaisin ehdottomasti saada tän talon 3 makkaria uudelleen tapetoiduiksi ennen vauvan tuloa kun niiden kaikkien tapetit on niin järkyttävät / rikkirevityt. Paniikki paniikki. Mut ei kai auta kuin ottaa päivä kerrallaan..
Isovanhemmista oli jotain juttua, me siis muutimme lähemmäksi minun vanhempiani, että on sitten vauvanhoito yms. apua. Kuka siellä anoppilassaan oli joutunut asumaan, mekin jouduttiin asumaan viikko minun vanhemmillani eikä sekään mitään herkkua ollut, pakkopaita olis ollu hakusessa jos hetkeäkään pidempään olis pitänyt olla.. :)
Navan tilanteesta oli kans jotain jutskua, mun napa on hävinnyt aikoja sitten, masu on sileä pallo tai sitten välillä napa pullahtaa ulospäin. Alhaallahan tuo pallo näyttäisi olevan, silti on vaikea hengittää, varsinkin selinmakuulla. Tai ehkä paremmin voisi sanoa että on raskas hengittää.
Sairaalakassia en ole ehtinyt vielä miettiä, vauvan vaatteita oon kyllä ehtinyt pestä jo vanhassa kodissa (toivottavasti eivät menneet muutossa pölyisiksi..!). Nyt on vaavin tavarat odottelemassa jos saisi sen huoneen laitettua ensin kondikseen (=tapetoitua), olis jo niin ihana päästä laittamaan sitä.. Voi että kun kaikki ei voi tapahtua tässä ja nyt heti, odottaminen ei kuulu mun hyveisiin. :) Paitsi tää vauvelin odottaminen, tää ei tunnu niin pahalta (ainakaan vielä). Mutta isot tsempit niille jotka ei enää jaksa ja joita kovasti supistaa, koittakaahan kestää vielä vähän aikaa.

Tiikeli ja papu 31+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä