**Joulukuun Pikkutontut KESÄKUUSSA**

Susimieli Hyvä kun näytti muuten kuitenkin kaikki hyvältä :) Ja oli niitä poissulkevia asioita sit myös nähtävissä.

Täällä odotetaan torstain np-ultraa, onneksi se on 7.45 ettei tarvii jännäillä koko päivää :) Dopplerilla oon muutamaan otteeseen pienen sykkeet saanut kuuluviin <3 Tosin aina hetken päästä sit karannut :D

Huono olo on vähän tullut takas ja tissit ihan super arat ja kipeet :/


Astre ja Eemeli 11+1
 
Niisku74 Joo, kirjoitusvirhe oli tullut, eli siis punktioaika on 20.6! Korjasinkin sen tonne tekstiin jo. Eli kahden viikon päästä se on. Ei olla oikein vielä päätetty meenkö siihen vai en, itseä jotenkin tavallaan pelottaa se, en oikein osaa erotella mikä siinä. Harkitaan, kerron sitten mihin tulokseen tullaan.
 
Hienoa Susimieli että lääkäri ei löytänyt mitään poikkeavaa! Toivottavasti turvotukselle on joku normaali syy, ja saatte jouluna terveen vauvan :)

Talvicci kiitos onnitteluista, taas :) Sua selvästi vaivaa raskausdementia kun käväisit jo kerran aikaisemmin onnittelemassa! :D Selviskö teille muuten rakenneultrassa tulevan vauvan sukupuoli? Ja toki saat lisäillä mut listaan, pitääkin tulla kirjoittelemaan kuulumisia piakkoin!

Silona 12+1
 
Huiii tänään ultraan! Pitäkää kaikki peukut ja varpaat pystyyn että kaikki olis kunnossa!
Ja Susimieli tsemppiä, kyllä mä uskon että kaikki on hyvin, vaikka laiha lohtu se varmaan on ku sen vaan näin sanoo.:(

Kish & kullanmuru 12+4
 
Täällä on tänä aamuna käyty np ultrassa :) niskaturvotusta oli 1mm joka on kuulema se tavanomaisin. onneksi oli aika jo 7.15 ettei tartten kokopäivää jännäillä. vaikka herätys tekikin vähän tiukkaa. :D Viikot laski hieman niinkun odotettiinkin, eli minut voisi lisätä listaan ja LA on 30.12.2011 kiitos :) muuten täällä olo pysynyt hyvänä, lievä väsymys painaa päälle ja nytkun ei enää kahvikaan maistu niin en tiedä miten selviän hereillä.

nyt töihin -->

Joulumamma ja vauva 10+4 (ent.11+3)
 
Hienoa kuulla susimieli, että kaikki ultrassa turvotusta lukuunottamatta ok! Myös muille ultrassa olleille onnittelut hyvistä uutisista :flower:

Täällä eka neuvolalääkäri takana. Sydänäänet löytyivät muutaman minuutin etsiskelyn jälkeen ja kyllä siinä alkoi mulle jo kylmä hiki tulla. Onneksi löytyivät kuitenkin. Itse en olisi osannut erottaa pienen sykettä omastani, mutta luotan kokeneeseen lääkäriin :)

Miten teillä muilla on nuo verikokeiden tulokset ilmoitettu? Kun jotenkin odottelin jonkinlaisen riskiluvun saamista, kun tuntuu, että kaikki ovat sellaisen saaneet. Meille ei kuitenkaan ole tullut muuta tietoa verikokeista kuin kirje, jossa todettiin, ettei suurentunutta riskiä 21-trisomiaan ole havaittu. Neuvolan sijaisterkalta tänään kysyin kun oletin että siitä siellä puhutaan, niin totesi vain, että ellei kotiin ole mitään muuta tietoa tullut niin ei tulekaan. Että näytteet oli kaikki ok. Jotenkin vain odottelin jotain lukemaa. Miten teillä muilla Turun alueella?

Aivan ihana hellepäivä meneillään, joten hyppään polkupyörän selkään ja käväisen rautakaupassa ja kirjastossa. Ihanaa kesäpäivää!

taskurapu rv 13+6
 
Taskurapu, taitaa olla paikkakunnasta riippuvainen tuo riskiluvun saaminen. Minä myös Tyksistä sain vaan samanlaisen kirjeen kun sinäkin.

Kauheeta odottelua vaan koko kesäkuun. Mitään ei vauvarintamalla tapahdu paitsi yksi neuvola.

Pahoinvointi on edelleen jokapäiväistä mutta nyt selkeästi vain aamuisin. Kohtu tuntuu nyt jo aivan selvästi eli vauvamasua odotellessa. Mulla vaan omasta takaa alavatsalla reppu, joten tuskin on vielä pitkiin aikoihin vieraan silmillä havaittavissa.

Painoa tullut lisää alun laihtumisen jälkeen eli nyt mennään samoissa lukemissa kuin ekassa neuvolassa. Saisi nyt sitten pysyä tässä.

Kutakuinkin kaikki nyt sitten jo tietää raskaudesta paitsi töissä. Ja heti alkoi vauvatavaran tuputtaminen. Toki olen siitä iloinen koska mieltä on välillä painanut se millä rahalla niitä tavaroita ostetaan. Mut nyt on jo kaukalo ja kolme sänkyä joista valita. On hoitopöytää ja vaikka mitä kummallista jota en edes tiennyt tarvitsevani. Mutta mitään en huoli ennen syksyä nurkkiini pyörimään.

Ensku rv 13+5
 
pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen... Oltiin viime viikon maanantaina np-ultrassa ja kaikki oli hyvin siellä. Onneksi... Turvotusta oli vain 0,9mm joten en huolestunut. Tänään katselin noi verikokeiden tulokset ja vaikuttivat olevan kunnossa. Joten nyt on ihan turvallinen olo. Ainoa mikä on alkanut vaivata on erittäin alhainen verenpaine. Huimaus on suurta. Olen kovasti yrittänyt syödä suolaa, salmiakkia ja lakua, mutta eipä ole vaikutusta. Onneks on pikkaisen himoa aromisuolaan, joten voi ihan hyvällä omalla tunnolla tunkea sitä kaikkialle. :p

Huomenna lääkärineuvola. Toivottavasti ottaa kantaa tuohon verenpaineeseen...

rv 12+3
 
Ihanaa hellepäivää kaikille!
Meillä ei masut vielä ahdista, eikä turvotus kiristä, niin voidaan nauttia vielä tästäkin säästä! ;)

Mietin tässä yhtenä iltana, että pitäisikö ottaa vanhin tyttö mukaan neuvolaan ensi kerralla? Ollaan miehen kanssa käyty tähän saakka kahdestaan, ja edellisissä raskauksissa lapset olikin niin pieniä etteivät olisi mitään ymmärtäneet, mutta nyt on tyttö 11 ja poika 10, pieninkin täyttää 6...

Niitä kovasti kiinnostaa kaikki yksityiskohdat (kuinka pitkä jalka sillä on? Onko sillä nenää?) ja vielä kun vauveli mahtuu kokonaisena ultrakuvaankin, niin pääsisivät jyvälle pikkusiskostaan tai -veljestään.

Oletteko te ottaneet isoja sisaruksia mukaan? Seuraava neuvola on ensiviikolla rv15+4. Lähinnä kuitenkin isommat pääsisivät mukaan, kun pienin on hoidossa.
 
Susimieli tosi huojentavia uutisia. Ihanaa. Ja muillekin on tullut mukavasti mukavia ultrauutisia ihan mahtavaa. Hienoa ettei kellekään ole tulut tietoa keskeytyneestä km:stä ynnä muuta. I

tsellä on jännitys taas lähtenyt hieman käyntiin... kauan se rauhallinen mieli säilyikin perjantain ultran jälkeen ;) Nyt sitten jännitän sitä kirjettä kotiin eli seulan tuloksia. Mites muilla kättärillä käynneillä, ilmoitettiinko kirjeessä riskiluku vai vain tieto onko kohonnut riski vai ei?

Miten on muuten teidän raskausoireitten laita, joilla 12vkon rajapyykki ylitetty? Mulla lähinnä rinnat edelleen aristaa. Aristelu vaihtelee jännästi vuorokauden aikojen mukaan, välillä ihan vähän ja välillä törkeesti. Selkeästi on myös kokoa tullut ja nännin pihan laajentuneet. Alavatsaa juilii ,pistelee ja kolottaa. Eritoten vasemmalta ja oikealta puolilta läheltä nivusia. Viikonloppuna mökillä oikein kramppas niin ettei kävellä voinut. Kesti onneksi vain minuutin. Onko muilla tällaisia tuntemuksia ollut? Ilmeisesti on niitä ligamentti ja jänne venymisjuttuja.

Onko muuten Helsingin odottajilla tietoa/kokemuksia milloin tuo (jo niin monella täällä ollut) lääkärineuvola on? Mulle ei olla mittää ilmoitettu (käyn viiskulman neuvolassa).

Huh hellette kanssa odottajat :)
Viena&Pilke 12+1
 
Mahtuuko yksi iloinen odottaja mukaan??
Täällä huutelee esikoistaan odottava Tamperelainen, LA 2.12. liittyisin siis TAYS:in suureen 2.12. porukkaan Tuulia70:n seuraksi! :wave:

Ja erityisen iloinen olen ainakin siksi, että sää on mitä loistavin ja siitä voi alkaa ehkä nauttiakin, kun vihdoin viimein pahoinvointi alkaa hellittää. Paljon aikaisemmin en ole myöskään siksi liittynyt seuraan, kun alkuun oli epävarmaa kuulunko marraskuisiin vai teihin joulukuisiin odottajiin. Toki jo ultrassa 19.5. kuitenkin varmennettiin nyt tämä laskettu aika...

Yritän pikkuhiljaa tutustua täällä jo käynnissä oleviin keskusteluihin ja päästä sitten jyvälle, missä menette. :)

Niin nyt siis mennään 14+4
 
Viimeksi muokattu:
Lueskelin tässä keskusteluja ja jotain ajatuksia heräsi... :)

Taskurapu, taitaa olla paikkakunnasta riippuvainen tuo riskiluvun saaminen. Minä myös Tyksistä sain vaan samanlaisen kirjeen kun sinäkin.
Taitaa todella olla paikkakuntakohtaista. Tampereella käytiin tulokset ultran ohessa läpi ja saatiin sieltä riskiluku. Samalla kätilö/terveydenhoitaja selitti, mitä se tarkoittaa. Meillä luvuksi tuli 1:5000, joten ei onneksi huolta. :heart:

Ja toinen asia Jennynny...
Tampereella ainakin oli keskusäitiysneuvolassa seinällä tieto, että (lääkärin/ultra)tutkimuksiin ei päästetä lapsia mukaan. En ole varma mitä lisätietoa siinä oli jostain laista tai asetuksesta, jonka mukaan lääketieteellisissä tutkimuksissa ei saa olla alaikäisiä läsnä... Mutta enpä osaa sanoa, voiko tuokin olla paikkakuntakohtaista?? Jollain muullahan voi olla jopa kokemusta asiasta. Mulla ei muuta, kuin tuo seinältä puolihuolimattomasti luettu tiedote.
 
viena ensimmäinen neukkulalääkäri mun mielestä vasta viikolla 26...ennen oli vkolla 16 mutta nyt ei enää..

täällä koitettu nauttia hyvästä säästä ja hoitaaa juoksevia asoita pois alta..virtsis iski pahasti viime viikonlopulla ja supistellut ikävästi ja kipuillut muutenkin liitoskipujen lisäksi,ei siis mitenkään nautittavaa..
väsymys senkuin jatkuu..

EevaN ja pieni 14+4
 
Päivitetty taas tähän asti!

Oma olo alkaa olemaan jo melko hyvä oksutaudin jälkeen. Puntari näyttää aika lailla -2kg sen seurauksena :O. Ei vaan vieläkään oikein maistu ruoka, vaikka sitä jo pystynkin aika hyvin syömään (en lämmintä ruokaa).

Riskiluvusta Tampereella tosiaan sai sen luvun heti ultrassa, kätilö laski siellä sen.

Susimieli hyvä ettei mitään huolestuttavaa näkynyt ultrassa. Itse olen sellainen pohtija, että menisin todennäköisesti punktioon. Voimia teille päätöksentekoon (siis siitä että meettekö vai ette).

viena mulla ei ole ollut oireita oikeastaan enää pariin viikkoon. Ennen oksutautia pystyin jo syömään tosi hyvin. Ainut mikä edeleen on niin jotkut tietyt hajut saa puistatuksen aikaan ja vähän väsyneempi olen, mutta muuten tuntuu kuin en olisi edes raskaana.

Jennynny kyllähän kai tavalliseen neuvolaan (siis terkalle) voi lapsen ottaa mukaan (esim.sydänäänten kuunteluun), mutta ainakin täällä Tampereella on ultriin/ä-polin lääkärille lapsilta tulo kielletty. Ihan jo sen takia jos jotain ikävää sattuisikin löytymään, niin ei ole kyllä lasten paikka kuulla siitä samaan aikaan kuin vanhempien. Ja lisäksi monet (pikku)lapset voivat häiritä lääkärin/kätilön keskittymistä kun tarkkaan syynäävät vauvaa ultrissa. Eli ymmärrän oikein hyvin nuo kiellot.

Aamulla kuului todella terävänä pienet hevosnlaukat masusta :heart:. Välillä on ollut tosi haastavaa viime viikkoina saada kotona (ja neuvolan lääkärilläkin!) äänet kuuluviin kun taitaa pieni olla niin nopea liikkeissään + istukka etuseinämässä. Oma masu on oksutaudin seurauksena tullut huomattaavasti enenmmän esiin, kiitettävä kumpu kyllä alkaa olemaan :heart:

Poppeliini ja kolmas muru 14+1
 
Terveisiä ultrasta!! Meillä oli kaikki ihan ok ja lämpimästä kelistä (ilmeisesti..) nauttinut kirppunen vain makoili ultrassa kaikessa rauhassa, kädet niskan takana ja jalat venytettyinä :heart:
Niskaturvotus 1.4, eli hyvissä rajoissa! Päivät hyppäs yhden taaksepäin eli 11+4 on menossa :)
Mulle voi laittaa synnäriks SAS ja laskettuaika on 21.12-2011
Täällä ollaan totaalisen onnellisia ja häkeltyneitä :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Hyyppäjäinen
Ultras käyty tänää ja itkuhan siellä tuli. Oli niin ihana nähä pikkunen siellä oikeen kunnolla <3 Kätilö teki aluks sisäkautta,mutta ku tämä pikkukaveri vaan maata röhnötti jalat leveällä, eikä millään suostunu kääntymään tai liikkumaan, niin kätilö vaihto mahanpäältä näyttävään anturiin. Sitte näky kaikki, siis kaikki ;) Ja siitähän tämä kaveri suuttu ku kätilö ilkeästi mahaa paino. Nyrkkiä tuli ja potkuja joka suuntaan :D Ja pikkukädetkin löysi suuhun <3 On se niin sulonen <3
Kaikki oli muuten ok. Turvotusta ei ollu ja viikot pysy samas. Laitoin pari kuvaakin tohon...

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
 
Sori poppeliini, mult jäi laittamatta synnäri eli KOKS ja ensimmäistähän täällä odotellaan :ashamed:

Neuvolalääkäristä on ollut puhetta, en tiiä miten norm. käytäntö mutta mulla on neuvolalääkäri seuraavan neuvolan yhteydessä, ja viikkoja sillon 13+4. kovin aikaselta kuulostaa mut niin se terkka vaan toho lappuun merkkas :) Mitä ihmiset on mieltä dopplerista? kannattaako? On niin uskomaton olo kokoajan että oon ylipäätänsä raskaana niin tekis mieli kokoaika saada varmistusta että pikkuinen varmasti pysyy kyydissä. tosin voi olla että olis sit ihan hysteerinen sen kanssa jos ei heti sydänäänet kuuluis :ashamed: Ihania ultra kuvia teillä <3 meijän pikkuinen oli vielä niin pieni kun viikot on tosissaan vasta sen 10+4. Onnea ihanista ultrakuulumisista kaikille.
 
Joulumamma, tuosta dopplerista kyselit. Itse en ole kyllä sekuntiakaan katunut sen hankkimista. Huutonetistä huusin ja niitä oli mukavasti tarjolla. Mulla on ollut se jo monta viikkoa, mutta vasta kaksi kertaa olen kokeillut, molemmilla kerroilla sykkeet löytynyt. Olen laittanut itselleni aikoja, jolloin saan sillä kuunnella ;) Eli viime perjantain ultran jälkeen päätin että vasta viikon päästä aikaisintaan saan taas testailla. Jos yht'äkkiä tulisi vuotoja tahi kauhiita kipuja sitten toki kuuntelisin ja lähinnä sen takia on musta kiva että tuo masiina on. Varsinkin kun lähtee lomareissuille, niin on mahtavaa että jos jotain hässäkkää tulee voi aina akuutisti itse testailla että kaikki ok.

mutta ei sillä laitteella kannata tosiaan joka päivä lähtee leikkimään :)
 
Todellakin Viena :D Doppleri oli meille ainakin kiva hankinta!! Nyt suunniteltiin, että pidetään paussia sydänäänten kuuntelusta, ettei pikkuinen häiriinny liikaa =) Ääääh....Tää kuumuus ahdistaa toden teolla...Puuh!!
 
Heippa pitkästä aikaa kaikille:wave:

Onnea monille ihanista ultrakuulumisista.
Ja tervetuloa uusille.

).(
Täällä migreeni vaivaa ihan tuhottomasti, sekä huimausta ollut useasti. Muuten olo aika kiva.
Tänään kotiin tuli doppler ja mikä taivaanlahja se mulle on. Olen viime pe lähtien ollut aivan hysteerinen kun töissä sain kamalia vatsakramppeja sekä hikiotsalla huimasi useasti. Olin varma että jotain ikävää sattui ja neuvolaankin 3 viikkoa aikaa..
Hetki sitten kuuntelin ja nopeasti sain hyvän sykkeen kuuluviin, voi mikä onnen hetki :heart:

Eka vauvavaate hommattu tai oikeastaan saatu, jonkun vuoden beige äitiyspakkauksen toppapuku lisukkeineen sekä kypärämyssy. Tästä se alkaa, en malta odottaa että pääsen kunnolla ostoksille. Sukupuolta yritämme urkkia rakenteessa ja sitten pankkikortti laulamaan :p

Mutta eipä tänne ihmeempää, onnellinen olo ja perheessä kaikki hyvin. Se tärkeintä.

neljäs, se odotettu 13+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea taasen ihanista ultrakuulumisista:heart:

Tsemppiä Susimielelle ja hienoa että olit saanut hyviäkin uutisia, eiköhän siellä kaikki ole hyvin pukkuisella:hug:

Tuosta dopplerista myös se toinen ikävempi puoli, sillä saa aikaan myös harmaita hiuksia itselleen jos ei saakkaan ääniä kuulumaan. Muissakin raskauksissa mulla just nää 11-13 viikot on ollu hankalia, kun pikkuinen jo liikkuu. Nytkin olen yrittänyt parina iltana kuunnella mutta ei! Ja vaikka kuinka tiedän että näin on ollut aiemminkin ja kaikki voi silti olla hyvin niin väkisinkin alkaa huominen ultra pelottaamaan enemmän ja enemmän. Nyt ei auta kuin toivoa että kaikkie olisi myös meidän murusella kunnossa.

äitsy ja muru 12+0:heart:
 
Tervetuloa SariP

Susimieli hienoa, että saitte hyviä uutisia

Hankinnoista on ollut puhetta. Me laitettiin kahden lapsen jälkeen vaunut ja turvakaukalo kiertoon tilanpuutteen vuoksi. Ne nyt pitäisi hankkia. Käytettynä olen aina isommat hankkinut ja niin hankin ne nytkin. Mitään muuta isompaa ei tarvitse hankkia. Sitten kun tiedetään sukupuoli hankitaan vaatteet.

Meilläkin oli tänään np ultra. Siellä kaikki oli hyvin. Laskettu aika ei muuttunut ja se on 17.12. Pienokainen oli kuitenkin ikäistään suuremman kokoinen.

Me saatiin myös tuo Down riskiluku, kun oli ne verikokeiden tulokset mukana. Se oli hieman alle 1:2000.

täällä taas ja pikkuinen 12+3
 
Viimeksi muokattu:
Neljäskö, kiva kuulla kuulumisiasi ja että doppler tuli juuri oikeaan aikaan lieventämään oloa. Kaikki hyvin :) Mahtavaa!

Äitsy80, olet kyllä varmasti oikeassa tuon olotilan kanssa jos sitä sykettä ei saakaan kuulumaan. PItää vaan totisesti psyykata itseään, just noin niin kuin sanoitkin eli että näillä viikoilla kaveri voi olla asennossa jonka takia ei sykettä kuulu, istukka edessä tai vikkelä tyyppi jos sukeltaa alta. Sykkeen kuuleminen voi olla hyvinkin haastavaa!

Äsken oli jännät paikat kun yhtäkkiä sähköpostiin paukahti sähköinen kirje HUSlabista. Menin aivan paniikkiin koska kättäriltä sannottiin ett seulan tuloksissa menee 2 vkoa, huonot uutiset voivat tulla aikaisemminkin. Jep ja me oltiin pe siellä eli tosi aikaisin lähettivät tulokset. Olin aivan paniikissa. No kirjeessä luki että tulos normaali lisääntynyttä riskiä ei todettu. Huh ja huh. Ilmeisesti helsingin suunnalla ei riskilukua saa? Onko tietoa?

Viena+pilke 12+1
 

Yhteistyössä