**Joulukuun Pikkutontut KESÄKUUSSA**

Onpas täällä tiukkaa keskustelua lasten hoitamisesta! "Jokainen taaplaa tyylillään!". Toisia en lähde arvostelemaan, mutta voin kertoa oman näkemykseni. Meidän nelivuotiaat eivät jatka päiväkodissa vauvan synnyttyä. Tiedän, että he tulevat ikävöimään päiväkotiin, mutta kavereita voidaan tavata illalla ja päivälläkin varmasti löytyy kotona olevia lapsia kaveriksi. Ei meillä tällä paikkakunnalla ole kovin paljon tuttuja, mutta yritän sitten järjestellä niitä esim. MLL:n Perhekahvilasta ja seurakunnan kerhoista. Seurakunnan päiväkerhoon aion lapset kahtena päivänä laittaa.

Ulkoilemme, syömme ja elämme rutinoitunutta elämää kotiympäristössä. Vauva kulkee mukana vaunuissa tai rintarepussa. Selvisin silloin joskus kahden vauvan kanssa pääosin yksin. Eiköhän se nyt yhden kanssakin onnistu. Nelivuotiaat ovat mielestäni mainiota seuraa! Nautin omien lasteni seurasta. Kyllähän se voi jossain vaiheessa kiristää hermoja, mutta yritän parhaani. Eipähän tarvi enää aamuisin kiirehtiä minnekään, jos ei haluta. Loppuu se valtavan vaatemäärän raahaaminen päiväkotiin. Isäntä kun tulee kotiin, lähden hermojen venytyslenkille:).

Ensi viikolla minullakin nt-ultra. Jännittää ja harmittaa, kun mies ei pääse mukaan. Lapset sain onneksi hoitoon, vaikka olen itse jo kesälomalla. Työpaikalla kerroin esimiehelle, kun alkoi tulla niin paljon kysymyksiä syksyn työasioista. En viitsinyt, enää olla naama peruslukemilla. Ihana esimies minulla, kun oli aivan innoissaan ja puhui päivän parhaasta uutisesta!

Maha ei ole vieläkään kasvanut, mutta turvonnut toki! Onneksi kesämuoti on nyt odottavalle armollista. Kävin ostamassa trikootunikoita ja legginssejä, halpoja ja mukavia pitää päällä koko kesän! Esim. H&M ja Ginatricot kannattaa tsekata!

Adel + Nyyti 10+4
 
täällä kans käyty ultrassa tänään. niskaturvotusta mitattiin 1,1mm ja nenäluu oli pitkä niinkuin kuulemma kuuluukin eikä mitään muutakaan huomautettavaa ultraajalla ollut. kumma kyllä ettei siellä oltu saatu mun verikokeiden tuloksia vaikka 2 vkoa sitten niissä jo kävin, mut soittavat perään jos on jotain hälyyttävää. Pikkunen liikku mukavasti, heristi nyrkkiä ja imi peukaloa. ja hyvä sykekin kuultiin :) iloinen siis tästä. saatiin paljon paljon kuvia mukaan

neuvola kortissa on jo pitkään lukenu LA 8.12 niin kai sen vois vaihtaa tohon etusivullekin
 
Kyllä onkin päivähoito aiheuttanut mielipiteitä. Hyvä niin. Mä olen omakohtaisesta kokemuksesta päivähoitoon menemistä vastaan, jos toinen vanhemmista on kotona. Itse sain jännitellä meidän tyttöjen päivähoitopaikkoja huhtikuun alussa ihan viimeiseen asti. Kaksi päivää ennen kuin piti työt aloittaa sain huokaista helpotuksesta ja tytöt pääsi lähipäiväkotiin. Seuraavaan vaihtoehtoon olisikin ollut miltei 20km matkaa eikä tosiaan ois ollut mun työmatkan varrella. Ja koko ajan tiesin että ainakin kahden naapurin isommat lapset olivat päiväkodissa, vaikka äidit oli vauvojen kanssa kotona. Enkä usko, että nämä olivat ainoat. No, hyvin siinä kävi, kyllä olisi ottanut pannuun, jos olisin joutunut tytöt viemään kauas hoitoon. Osin tästäkin johtuu mielipiteeni asiassa. Ja itse olen sitä mieltä että ei alle 3-vuotias ellei jopa alle 4-vuotias tarvitse kavereita eikä päiväkodin tarjoamaa virikkeiden tulvaa. Ja yli 3-vuotiaalle riittää kaverisuhteiksi esim. juuri seurakunnan kerho pari kertaa viikossa. Tämä on siis oma mielipiteeni.

Ja sitten päivän paras uutinen sain tänään sydänäänet ihan helposti kuuluviin ! On ne melkoisia veitikoita tuolla masussa; eilen ei löydetty sitten millään,mutta tänään oli heti anturin alla. Taisi nukkua, kun niin rauhassa sai pitkän aikaa kuunnella.On se ihanaa ääntä. 160-163 se sydän siellä jumputteli.

Nyt on taas hyvä päivä :)

Mukavaa helatorstaita kaikille!

Niisku rv. 11+0
 
Hei pitkästä aikaa!

Kiitos Poppeliini uudesta pinosta ja päivittämisestä! Mekin käytiin np-ultrassa maanantaina, ja turvotuksen osalta kaikki ok. Syke sen sijaan oli 150, kuvittelin sen olevan enemmän. Onko jollakulla muulla parempaa tietoa? En siis tiedä, onko lukema ok eikä ultraajakaan sitä kommentoinut sen enempää, mutta odotin lukeman olevan noin 180. No, turhahan se on murehtia. Lääkärineuvola on jo 7.6. ja siellähän sitä sitten pääsee kysymään. Voisitko Poppeliini päivittää mulle lasketuksi ajaksi 7.12.

Turvotus on laskenut ja tuntuu, että vatsa ei ole suuremmin vielä tullut esiin (ylipainoa sen verran). Kohtu sen sijaan tuntuu jo. Äitiyshousuihin siirryin kyllä jo viikolla 8 ihan siksi, että vanhat farkut oli niin korkeavyötäröiset, etteivät tuntuneet hyvältä. Kun sitten menin uusia ostamaan, niin samantien ostin äitiyshousut niin ei tarvitse sitten muutaman viikon päästä taas marssia kauppaan.

Lauantaina viimeinen työpäivä ennen kesälomaa. Hyvä vaikkakin haikea fiilis. Lähetän kuudesluokkalaiset yläkoulun puolelle ja lopetan samalla itsekin nykyisessä työpaikassa. Ei silti tulevaisuus juurikaan kauhistuta, tulee mitä on tullakseen :)

Rentouttavia hellepäiviä!

Taskurapunen 12+6
 
Hui kun pelästyin äsken vessassa. Mulla on rusehtavaa vuotoa mitä ei ollut missään vaiheessa esikoisen odotus aikaan. Ei kai se mitään vaarallista ole kun ei ole kipuja. Johtuiskohan siitä kun olen ollut liikkeellä kokopäivän...esikoisen aikaan tosin tein kaiken ihan normaalisti loppuun asti eikä ollut ongelmia,mutta niin ne raskaudet ilmeisti on erilaisia. Huolettaa vaan silti vähän :|

jenzka 11+3
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista, niitä on aina kiva saada :)

Verikoe tulokset tuli eilen ja sen mukaan ei ole kohonnutta riskiä saada down vauvaa. Niskaturvotus oli muistaakseni 1,3 joka oli kätilön mukaan erinomainen. Hyvillä mielin siis :)

Päivähoidosta ollut kovasti puhetta, meillä oli helppo päätös eli otamme tämän hetkisen nuorimmaisen pois päiväkodista ja hän jää kotihoitoon niin kauan kunnes vauva menee hoitoon. Eli ainakin reilun vuoden on poissa. Näin toimin myös aikanaan tämän nuorimmaisen ollessa vauva, otin 2 vanhemaa sisarusta pois tarhasta..
Meille rahallinen valinta sekä helpotus kun ei ole kiinni päiväkodin aikatauluissa, saamme herätä rauhassa ja laittaa 2 vanhimmaista koulutielle.
Kirkon kerhosta olemme hakeneet paikkaa 2x viikossa (klo 9-12) ja alueella myös MLL toimii ja perhekahvila joten tarvittaessa niitäkin..
TIEDÄN että tämä päätös ei ole ehkä lapseni parasta ajatellen tehty, koska hän viihtyy 100% tarhassa ja kavereiden seurassa- tyttö on hyvin sosiaalinen mutta tiedän myös ettei hän kuole tylsyyteen kotonakaan. Aina pihalla löytyy kavereita ja puistoista sekä ystäviäni jää moni tänä vuonna kotiin vauvan kanssa..
Tämä vain minun mielipide ja vapautan mielelläni suositusta tarhasta paikan jollekin "oikeasti" tarvitsevalle ;)

).( Täällä olo kohtalainen. Oksetus hävinnyt, hieman etovuutta havaittavissa välillä. Tänään varsinkin ollut huimausta ja pahaa oloa, johtunee aikaisesta heräämisestä sekä kuumuudesta.
Nyt on virallisesti kerrottu lähes kaikille joululahjasta ja osa ollut hyvinkin yllättyneitä, osa taas ajatellut että pian se neljäs tulee :D
Vielä kk päivät töitä, sitten kk lomaa ja taas kk töitä. Syys-lokakuun teen keikkaa voinnin mukaan ja syyskuussa muutto joten voi olla että remppaan uutta kotia ja pákkaan koko syyskuun.. Mutta siis lomaa odotellessa :cool:

-odotettu 12+5 :heart:
 
jenzka musta ruskea vuoto ei ole vaarallista varsinkaan ilman kipuja:hug:

Niisku74 onnittelut löytyneistä sydänäänistä:)

ak hienoa että lääkärikäynti meni hyvin:)

Päivähoidosta mulla on siis vauvan syntyessä lapset 5v5kk, 4v4kk ja 1v9kk ja kaikki pidän kotona omana ilonani.Isommat käyvät srk:n kerhossa 2krt/vk 3h/kerrallaan ja pikkuiselle riittää kyllä vielä mainiosti äidin syli ja takapiha.Mulla on lapset ollet kotihoidossa aina.Vielä kertaakaan en oo joutunut viemään heitä hoitoon:nytkin nautin kun tiedän että saan olla kotona kun esikoinen ja kakkonen aloittaa koulun, saan laittaa ne kouluun ja ottaa ne sieltä vastaan, kysellä kuulumiset ja auttaa läksyissä tarvittaessa eli en ees heti mammaloman jälkeen oli ryntäämässä töihin vaikka meillä asuntovelka painaa päälle.
Ja syy siihen että pidän lapset kotona on ihan yksinkertaisesti se että mä nautin rauhallisista aamuista (varsinkin talvella kun ulkona paukkuu tulipalopakkanen), kun saa juoda kahvinsa kiirreetömästi kohtuulisen rauhassa ja lukea lehteä,elää arkea omassa rytmissä kaikessa rauhassa ja lähteä jos tuntuu siltä jos ei niin voidaan viettää villasukkapäivä ja käpertyä sohvalle viltin alle lukemaan kirjoja tai katsomaan jotain lastenleffaa,mulle on jo ihan tarpeeksi että kahtena aamuna viikossa pitää olla 1km päässä kerhon pihalla klo.9 ja kolmen tunnin päästä hakemassa niitä ja silloin asioita tehdään kellon kanssa (ei mun juttu) ja koska pojat ovat niin samanikäisiä niin ne leikkii ja touhuaa todella hyvin keskenään ja pikkusiskokin mahtuu usein hyvin leikkiin mukaan.Ja on mulla pari kotiäiti kaveria joista saa tarvittaessa itse ja lapsetkin seuraa.lisäksi täällä on kerran viikossa perhekerho että jos vielä sinne huvittaa lähteä niin aika paljon ohjelmaa on kyllä jo yhteen viikkoon.Ja yks hyvin tärkeä syy on se että mulle tulis kotona TODELLA tylsää kahdestaan vauvan kanssa ja päivät kuluis ihan älyttömän hitaasti,joten oma lehmä on hyvin pahasti mulla ojassa:D Ja esikoinen marisi jo tänä keväänä (kun perhekerho oli vielä kaks kertaa viikossa) jos meillä oli ohjelmaa neljänä päivänä viikossa niin se kaipasi vapaata leikkiä kotona ja omassa pihassa niin monesti jätettiin toinen perhekerhokerta jopa väliin esikoisen toiveen takia.Mutta jokainen tyylillään ja mitenkä parhaakseen katsoo.

Me käytiin tänään nt-ultrassa jossa ei mennyt kuin 10min koska vauva pötkötti nätisti hyvässä asennossa koko ultrauksen ajan.Nt oli 1,4ml ja lääkäri sanoi että raja-arvo on 2,5ml eli oikein hyvältä näyttää:heart: neljä kuvaa saatiin mukaan kaksi 3D ja kaksi 4D kuvaa:)Antoi ajankin rakenneultraan joka on 9.8:)Voi miten ihanaa kun nyt voi ihan täysillä alkaa nauttia raskaudesta ja asiaa ei tarvitse enään salata.Kenellekkään ei tosin olla vielä kerrottu,ei edes lapsille.En oo ihan varma koska kerron,riippuu vähän ton masunkin kasvusta:)

Metsätähti ja onnenjyvä 12+0 *POKS*
 
Onpas paljo nt-ultrassa käyneitä! Ja kaikilla vielä hyviä tuloksia. Minä taidan olla tosi "malttamaton mamma" :ashamed: Mulla olis nt-ultra 16.6, mutta mun oli pakko käydä yksityisellä ultrassa... ja oli oikeastaan hyvä, että menin. Ultran tekin synnytyspuolen ylilääkäri, joka ottaa vastaan myös yksityisesti. Neuvolakortin mukaan olisi pitänyt olla 10+4, mutta otti mitan ja sen mukaan sikiö oli 11+2 ja gyne sanoi, että kannattaa soittaa äitipolille perjantaina, jos pääsisi jo ensi viikolla nt-ultraan. Ja erittäin vilkas oli pikkuinen :)
Päivähoidosta, meidän esikoinen täyttää kesällä neljä ja alustavasti ollaan ajateltu, että jatkaisi puolipäivähoidossa. On hoidossa ryhmiksessä ja viihtyy tosi hyvin. Pojalla alkoi tänään kesis, mummi hoitelee kesäkuun ja heinäkuussa ollaan itse lomalla. Kaksikin kuukautta tulee olemaan pitkä aika ilman kavereita, meillä ei tässä lähellä ole saman ikäisiä lapsia, tosin kahden ryhmiskaverin vanhempien kanssa ollaan sovittu, että tapaillaan kesän aikana.
Mulla on nyt vasta tullut pahoinvointia, erityisesti hajut yököttää ja muutenkin usein etoo, ei tosin häiritsevästi :)
 
Onnea taas hyvistä ultrakuulumisista:heart:

Susmielelle:hug: tsemppiä kovasti mutta mäkin olen lukenut minoa juttuja joissa suurillakin turvotuksilla kaikki on ollu aivan hyvin, toivotaan että teilläkin kaikki menee mainiosti loppuun saakka ja saatte pikkutontun terveenä syliin!

Hoitokuvioista on käyty keskustelua ja kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, tietenkin=) Meidän lapset jää kotiin, luonnollisesti. En voi itsekkään ymmärtää miksi viedä isompia hoitoon jos itse on kotona. On toki tiettyjä erityistapauksia jolloin ymmärrän asian. Meillä nyt 5 vuotta täyttänyt poika kulki viime syksystä seuriksen kerhossa 2 krt/vko 3h kerrallaan ja ihan riitti virikkeeksi ja kaveriseuraksi sekin. Kyläillään kyllä sitten kun on mahdollista muiden lapsiperheiden luona joten sieltä saavat lisää kaverikontakteja. Ja kotona ollessani käytiin perhekerhossakin. Kuitenkin eskarivuosi aloittaa erilaisen rumban ja mielestäni lapsilla on oikeus olla kotona jos vaan mahdollista sitä ennen. Koulun alettuakin elämä muuttuu siihen suuntaan että sitten kotona olo ei enää ole mahdollista vaan se arkinen pakerrus jatkuu eläkeikään saakka. Nythän meillä on lapset 2 tai 3 päivää viikossa hoidossa. Kotona ollessakin pystyy järjestämään lapsille virikkeitä, tosin se vaatii äidiltä enemmän=)

Viikko vielä minullakin ultraan. Työpaikallani kaikki tietävät ja tutut ja tuntemattomammatkin kyselevät että tuleeko meille vauva joten masu on kyllä kasvanut. Ihanaa aikaa, mä niin nautin tästä kunhan vaan vielä pääsisi ultraan jossa kaikki toivon mukaan olisi hyvin.

äitsy ja murunen 11+1:heart:
 
täytyy vielä kommentoida tuota hoitokeskustelua ettei kyllä minullakaan lapset menneet hoitoon kun vasta kun itse lähdin töihin,nuorimmainen oli silloin 1,4 vuotta. Siihen asti riittii hyvin srk kerhot sun muut touhut...mulla tosiaan päivähoidon jatkamista suositeltu psyk.lääkärien toimesta..kun mietin että ottaisinko kotiin lapset. meille varmasti ihana paras ratkaisu näin,en tunne huonoa omaa tuntoa yhtään...

tänään kuopuksen synttärijuhlat ja leipomusten parissa meni eilinen ilta tänään jatkuu.
Yöllä olen herännyt 4 kertaa vessaan..:headwall: en enää tiedä onko tää normaalia...rasittavaa ainakin...

Kahvinkeittoon!

EevaN ja Pieni 13+6
 
Melkein itkun kanssa mietin tota päivähoitoasiaa minäkin... Meillä vanhemmat lapset 2v6kk ja 4v6kk kun vauva syntyy. Mulla oli masennus ekan vauvan kanssa ja en nukkunut 2 kuukauteen juurikaan, vaikka vauva oli helppo... Nyt tässä juuri sairastettu 2 mahatautia putkeen ja huonosti nukuttua ja itse olen ollut päivät lasten kanssa kotona. Ollaan ihan puhki! Miten tällaisen tilanteen handlaan, jos vielä vauva on ja lapset kotona - ei meillä mitään apuja ole isovanhemmista tms... vinkkejä? Mieluiten pitäisin lapset kotona, mutta mua pelottaa miten sitä jaksaa.. Mieskin taas eilen viimeksi huusi mulle vielä kaiken päälle, kun en kuulemma mitään tee :(
 
heips!

en valitettavasti kerkee lueskelemaan juttujanne kovinkaan usein, joten puran vaan omaa oloani tällä kertaa;)

Mulla oli neuvola tiistaina ja täti ei saanut sydänääniä kuulumaan. Laittoi mut sitten äitipolille tarkistukseen. Olin tässä vaiheessa ihan ok, koska ei ole aiemmissakaan raskauksissa ollut aina helppoa saada sydänääniä kuulumaan kun istukalla on tapana kiinnittyä ihan eteen. Mutta sitten tää täti alko kyselemään, onko mulla aiempia keskenmenoja ja jos nyt ei varatakaan vielä seuraavaa aikaa jne.. parkuen sieltä sitten lähdin tunniksi käytävälle odottamaan aikaa äitipolille. Kiva itkeä siinä käytävällä ja ihmiset toljottaa... Ultrassa kaikki tosi hyvin ja kuten arvelinkin, istukka oli taas edessä. :heart: Ottaa muutenkin se neuvolatäti päähän. Piti mulle kauheen pälätyksen ruokavaliosta, vaikka koitin sanoa että olen oikeasti ollut aiemmin yli 40kg painavampi ja luulen, että osaan nyt jo kattella syömisiäni. Kerroin myös, että mulle on aiemmissa raskauksissa tullut painoa 3 ja 5 kiloa. Nyt on alusta -100g. Ja edes mun hyvä hb ei ollut tädin mielestä hyvä asia, vaan pohti olenko mä kuivunut... ei herranjestas!!!

Ja kun tästä selvittiin, niin aloin kotona muistelemaan, että eikös a-vitamiini ole raskausaikana kiellettyä.. no, joo..arvatkaas kuka on popsinut lähes joka päivä 2kapselia möllerin tuplaa, jossa on aata.. äkkiä nettiin ja helpotukseksi huomasin, että sitä aata pitää olla aika paljon päivittäisessä saannissa, että vauvalle mitään tapahtuu.. Silti omatunto kolkuttaa koko ajan, että etkö sää idiootti sitä enää muistanut :headwall:

jospa tää tästä

Päivähoidosta: meillä on pojat vauvan syntyessä 4v3kk ja 2v9kk. Hoitoon heitä en ole laittamassa, koska eivät siellä ole koskaan olleetkaan. Isompi käy kerran viikossa 3h srk:n kerhossa ja yhdessä käydään perhekerhossa 1-2krt viikossa. satujumppa on kerran viikossa. Keskiviikkoisin on pojat käyneet iskän kanssa illalla liikuntakerhossa. katotaan jos ainakin noita perhekerhoja vähennettäis vauvan synnyttyä =)

vointeja kaikille

paveliina 13+4
 
Viimeksi muokattu:
paveliina Onneksi selvisit säikähdyksellä ja pikkuisella on kaikki hyvin!

Höhöö, masu alkaa pikkuhiljaa pullottamaan. Ostin eilen helteen innoittamana ekat mammashortsit h&m:ltä, en mahdu vanhoihin ja ajattelin sitten kerrala ostaa sellaiset jotka sopii loppukesänkin. Ja kyllä on mukavat! Ei kiristä eikä purista! Näissä on pitkä trikoo resori, se on ylhäältä hieman löysä vielä, mutta pöksyt pysyy hyvin jalassa ja ovat näpsäkän näköiset! Täytynee lähiaikoina ostaa myös jotkut pitkälahkeiset samanlaisella vyötäröllä, alkaa tavalliset housut olla kurjat etenkin istuessa.

Täällä alkaa olla jo parempi fiilis, maanantai tietty jännittää pirusti, mutta uskon että saadaan hyviä uutisia. Mun vanhemmat lähtee huomenna reissuun ulkomaille ja ne vaati kans saada kuulla uutiset heti maanantain erikoislääkärin jälkeen.

Saadaan muuta ajateltavaa vähän tässä nyt muutenkin, mennään huomenna kirjoittamaan vuokrasopimusta uuteen kämppään, päästään heinäkuun alussa muuttaan 60m2 rempattuun kaksioon! Ah! Ollaan nyt asuttu himppasen alle 40 neliön kopissa, kaksi ihmistä ja kaksi isoa koiraa, niin tuo 60m2 tuntuu niin jättimäiseltä! :) Meillä on mukavasti koko heinäkuu aikaa tehdä muuttoa kun vanhassa kämpässä on sopimus heinäkuun loppuun. Kohta saa alkaa pakkaileen ja osteleen uusia mattoja jne! Ollaan niin odotettu että päästään muuttamaan ja nyt löytyi ihan unelma kämppä! Mahduu Pienen tavaratkin loistavasti sinne!

Nimistä Oletteko muut miettineet jo? Meillä on yhteistuumin mietittynä sekä tytön että pojan nimi, molemmista nousi yksi ylitse muiden. Ajoissa ollaan, ja saattaahan mieli vielä muuttua, mutta jotenkin luontevaa on ollut pohtia nimiä.

Susimieli ja Pieni 12+4
 
Viimeksi muokattu:
Onpa täällä hiljaista. Joten käytän tilaisuuden oma napaisuuteeni:
hohhoijaa, mahatauti jatkuu eli tässä joutuu yövuoron jälkeen jäämään taas huomenna kotio lasten kanssa... Kyllä uuvuttaa! Tiedän jo valmiiksi että mikä tuska olo tulee olemaan kun ei saa nukkua. Oksettaa jo tavan iltoinakin taas aika kiitettävästi vaikka luulin pahoinvoinnin jo helpottaneen. Pienin polo on itkuinen koko ajan vielä parka! Kyllä tässä jo toivos vapaapäivää ihan ilman lapsiakin... Ei paljon jaksa nyt iloita siitä, että saadaan kolmaskin tähän vielä jouluna... Lähinnä oikeesti alkaa pelottamaan miten me jaksetaan! Eihän siinä mitään silloin kun ollaan terveitä ja lapset nukkuu, mutta just tää rankin.... Jos jollain ois ylimääräsiä voimia niin ihan oikeesti voisin nyt tarvita. :/ Onneks tämä tästä vielä muuttuu taas normaalimmaksi ja saadaan ehkä viel nukkuakin joskus...

Kaiken lisäksi joudutaan vielä siirtämään pojan 4vee synttäritkin eteenpäin tämän hötäkän takia :( Toivottavasti saadaan ne pidettyä sitten myöhemmin. Mikähän siinä on että asiat aina kasaantuu tällä lailla....
 
äitsy80 oon sun kanssa siinä kyllä siinä ihan samaa mieltä että isompien lasten kotona olo vaatiin kyllä vanhemmilta paljon ennemmän,mutta kyllä se mulle antaakin niin niin paljon:)Puhumattakaan miten paljon se antaa myös lapsille:)Ja noista virikkeistä meiltä kyllä löytyy lapsille niin paljon puuhaa etteivät kyllä lisävirikkeitä kaipaa ja sitä paitsi on oikein hyvä oppia myös että välillä on tylsää ja se kuuluu elämään.

sametuli meillä ainakin päivähoitoon lapset saa hyvinkin pian sosiaalisin syin jos esim. vanhempi masentuu tai muuten vaan arki tuntuu niin raskaalta että ei jaksa ja tällöin ei mene muistaakseni edes päivähoito maksua.Kyllähän sitä kannattaa yrittää että pitää lapset kotona ja sitten jos tilanne näyttää siltä niin sitten hankkii niille hoitopaikan.Meillä myös saa perhetyöntekijän ensiavuksi jos arki tuntuu raskaalta,se käy lasten kanssa puistossa että saa itse huili tai siivota tai mitä tahansa.Sun kannattaa vaikka tästäkin asiasta jutella neuvolassa niin ne varmasti osaa kertoa sulle oisko teidän kunnassa/kaupungissa mahdollisuus tarvittaessa saada perhetyöntekijältä apua arkeen ja neuvolan kautta meille ois järjestynyt esikoiselle alle 2viikkoon paikka päivähoidosta jos oisin tarvinnut.
Tuo on törkeetä mitä miehes oli sulle sanonut:kieh:
Kovasti voimia lähetän!

susimieli zemppiä maanantain odotteluun.
Meiltä puuttuu tytöltä toiset nimet ja pojalta koko nimi:confused:

Mä oon tänään koittanut miettiä että missä vaiheessa nyt sitten kerrottaisi tästä raskaudesta ja kenelle... jotenkin toisaalta ois kiva kertoa jo nyt omille lapsille mutta kun ne sitten kailottaa sen kaikille heti niin en sitäkään haluaisi et ihan kaikki täällä pikku paikkakunnalla vielä tietää asiasta,mut kuitenkin läheisille vois alkaa pikku hiljaa kertomaan kun niitä näkee.Mua harmittaa kun viime viikonloppuna yhdet ystävät oli täällä mut silloin en vielä uskaltanut kertoa ja nyt ei oo tietoa koska ne tulee tänne seuraavan kerran ja haluaisin kuitenkin kertoa kasvotusten asiasta.
Tänään meillä oli lasten kanssa pizzapäivä ja katsottiin leffa kun nuorimmainen oli päikyillä oli kyllä ihanaa:)Eiskoinen kysyi jo iltapäivällä koska tehdää niin uudestaan:)
 
Nimistä joitakin ollaan vähän suussa pyöritelty, mutta itse olen tullut siihen tulokseen että kannattaa katsoa ensin minkä näköinen vauva on / minkä luonteinen. Esikoiselle oltiin mietitty aika montakin kivaa nimeä muttei hän sitten näyttänyt keneltäkään niistä. Kakkosen kohdalla en liikaa miettinyt ja syntymän jälkeen oli montakin kivaa vaihtoehtoa. Joten oman kokemuksen perusteella en liiemmin mieti nimeä etukäteen =)

Susimieli sunkin asennoituminen turvotusta kohtaan on ihailtavan rauhallista (näin netin perusteella). Toivon todella ettei mitään hätää ole pienellä ja turvotus olisi esim. tulehduksesta johtuvaa (tämä on kai myös yleistä --> yleensä vaaraton, mutta antaa siis niitä korkeita arvoja) :hug:

paveliina anna mennä terkan jutut yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Oma olo alkaa olemaan aika lailla sellainen kuin ei raskaana olisikaan :whistle:. Väsyttää kyllä, mutta selkeästi vähemmän. Myös huono olo on selkeästi helpottanut, syödä kyllä pitää säännöllisesti. Sokeriarvot on välillä aamuisin vähän yli sallitun (eli yli 5,5), vajaan 2 viikon päästä olisi sen tiimoilta käynti ä-polilla. Ihan kiva päästä kurkkaamaan samalla masuun ennen rakenneultraa =).

Poppeliini ja kolmas muru 13+3
 
Moikka moi pitkästä aikaa minunkin puolestani, ja onnea hyvistä ultrakuulumisista! Susimielelle tsemppiä jatkoon, toivotaan että kaikki on hyvin. Omalta osalta nt-ultra myöskin takana, eilen tuli käytyä. Kaikki oli oikein hyvin. Kaikki mitä piti tässä vaiheessa näkyä, näkyi hyvin, sydänkin siellä sykki ja turvotusta oli 0,9 mm. Kysyin kätilöltä raja-arvosta, ja se tosiaan on sen 3 mm minkä joku jo heittikin täällä. Sillä luvulla mentäisiin kuulemma suoraan tutkimuksiin. Samalla kävin veriseulassa, ja vastausten pitäisi tulla kotiin parin viikon sisään. Siellä se pikkuinen köllötteli ja kätilön piti välillä vähän herätellä häntä, jolloin heiluminen alkoi :heart: Oli se tosi jännää nähdä jonkun elävän hilluvan siellä minun sisälläni! En oikein itsekään vielä käsitä, että olen raskaana. Ehkä se sitten alkaa konkretisoitua kun liikkeet alkaa tuntua. Pikkuinen oli viikoiltaan pari päivää isompi kuin mitä piti olla, ja laskettu aikakin muuttui. Minun lasketuksi ajakseni voi päivittää 15.12., kiitos. Pituutta oli 4,9 cm. Kahdeksan kuvaa saatiin mukaan! Nyt on sitten molempien perheille kerrottu, ja uutinen otettiin erittäin innokkaasti vastaan!

Nimiä ei ole täällä vielä mietitty ollenkaan... Joskus myöhemmin sitten.

Oireista, ei mitään kummempia vieläkään. Iho-ongelmat jatkuu. Mielialanvaihteluita on ollut viime viikkoina, mutta luin että niiden pitäisi alkaa helpottaa ihan lähiaikoina.

Pari äitiyspaitaa hankin jo Huuto.netistä - seuraavaksi pitäis kyllä housut hommata kun farkut alkavat kiristää etenkin istuessa.

Ainiin, tietääkö joku onko dopplerista minkäänlaista mahdollista vahinkoa sikiölle? Olin nimittäin sellaista hommaamassa, ja mies ehdottomasti kielsi, että meidän lasta ei kyllä aleta sellaisilla vahingoittamaan, kuka tietää mitä niistä voi tulla.... Mutta neuvolassahan niitä käytetään myös, tuskin voivat olla vahingollisia?

Nyt on jotenkin vapautuneempi ja turvallisempi fiilis, voi ihan rauhassa siis jatkaa tätä odotusta. Huomenna taas töihin, mutta onneksi on viikonloppu ihan ovella =)

Joululahja2011 11+6
 
Oma mielipiteeni hoitoasiasta on, että kukin tietää mikä on hänen perheelleen parhaaksi, mutta uskoisin kun uusi tulokas syntyy on helpointa vanhemmille sisaruksille, että muita suuria muutoksia ei tapahtuisi, suuntaan tai toiseen. Eli vanhempia sisaruksia ei laiteta hoitoon, ellei he siellä ole jo olleet ja hoidossa jo olleilta vain supistettaisiin hoitopäivän pituutta ja hoitopäivien määrää, en siis itse ottaisi vanhempaa sisarusta täysipäiväisesti kotiin, etenkään jos on vuoden sisällä tarkoitus palata hoitoon. Omakohtaista kokemusta ei vielä tosin ole, kun lapsemme on ollut kotihoidossa ja näillä näkymin pysyykin vielä monta vuotta. :D

Alkaa jo jännittää nt-ultra maanantaina, en siis ole käynyt varhaisultrassa, joten ei aavistustakaan mitä löytyy. Toivottavasti terve sikiö. :) Pelottaa, koska muutamaan viikkoon ei ole ollut lainkaan oireita..

zenn + goa'uld 11+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pistepirkko
Onnea kaikille taas hyvistä ultrakuulumisista!

Taskurapu kyllä nuo sykkeet kuulostaa ihan hienoilta. Sikön syke vaihtelee 120-160 eli 180 ois liian korkea.

Sykkeistä muutenkin. Tänään en taas löytänyt millään sykettä vaikka se tiistaina jumputteli oikein kuuluvasti. Mites muilla joilla kotidoppler on? Kuuluuko syke aina kun kuuntelette? Nyt on taas ihan huono päivä, kun ei kuullut ääniä. Höh, no kai siellä silti kaikki on hyvin.

Viikonloppu onkin täynnä ohjelmaa. On lakkiaista ja muuta kyläilyä. Ens viikko on vielä töitä ja sitten alkaa kahden viikon loma. Tulee kyllä tarpeen.

Joululahja2011 En usko että dopplerilla kuuntelusta mitään haittaa sikiölle on, mutta itse en kyllä ihan joka päivä kuuntelisi, kun eihän sitä koskaan tiedä mitä runsaampi käyttö vaikuttaa. Ehkä kerran viikossa ois ihan turvallista.

Sametulille voimia sairastuvalle!

Nimiä ei olla mietitty yhtään, mutta kummeista ollaan kyllä jo hiukan keskusteltu.

Susimieli onnea uuteen kotiin ja kovasti onnea maanantaiseen koitokseen :)

Mäkin otin äitiyshousut tällä viikolla käyttöön ja onpas ihanat! Ei purista mistään. Tosin ne kyllä korostaa aika lailla tuota masua, joten töissä on jo monet arvanne tilanteen.

Niisku rv. 11+2
 
Hei mahtavat mimmit!

Omanapainen viesti: Täälläkin VIHDOIN np-ultra takana. Olen ollut niin paniikissa etten edes tänne ole pystynyt kirjoittamaan. Viimeksi siis siellä jäätiin keskeytyneestä km:stä kiinni, eli paniikki oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Mieskin oli aivan paniikissa. Huh huh. No siellä kaikki hyvin. Tyyppi heilui ja huitoi ja kääntyili. Tosi tarkkaan näkyi sormet ja varpaatkin ja nenä ja aivopuoliskot ja napanuora ja pientä peppuakin heilutteli ja levitteli jalkojaan. PItkään oltiin siellä kun katse oli niin tiivisti kameraan ettei meinattu niskaa saada mitattua ollenkaan. Tulos siitä oli 1,5 joka oli tosi hyvä kuulemma. Kätilö ankarasti varoitteli vertailemasta turvotuksen määrää. Se on kuulemma vahvasti verrannollinen myös sikiön kokoon ja voi vaihdella ihan päivätasolla jonkun verran.

no aion nyt hieman levähtää ja rauhottua ja olla ehkä hetken onnellinenkin :)

Viena ja Pilke 11+4
 
Ihanaa Viena ja onnea kovasti!! Omaa ultraa tässä jännitellään...Onneksi se on jo pian edessä...Kumpa kaikki olisi hyvin!! On näet tämä massu alkanut jo turvottelemaan sen verran, että tarkkasilmäsimmät, ketkä eivät tiedä saattavat huomata jo jotain "epäilyttävää" tuossa mahan kohdalla...Vaikka olenkin melkoisen iso tyttö :)
 
Heippa! Pikainen päivitys vaan... oltiin aamulla np-ultrassa ja pienellä oli kaikki oikein hyvin! Turvotusta oli n 0,5 eli onneksi tosi hyvä arvo! Verkokeissa kävin ja sitten seur neuvolakäynnillä saan tietää riskilukemat. Oli niin huippua nähdä pieni siellä kasvaneena, nyt 5 cm ja siellä liikkui kovasti!!!:heart:
Nyt hyvillä mielin taas eteenpäin!

Ihanaa viikonloppua kaikille!!!!!=)

Hipu+ ja Vilpertti ( ent. salamatkustaja :kieh:)
 

Yhteistyössä