***Joulukuun Pikkutontut JOULUKUUSSA*** ? Nyt on meidän kuukausi ?

Etusivun lista laitettu ajantasalle! Jos jotain uupuu niin laittakaahaan tietoa :attn:. Tytöt kyllä johtavat aika lailla meidän tilastoja.

Muistutus myös kaikille, että fb:ssä on se salainen ryhmä joulukuisille. Sinne pääsee kun laittaa minulle yv:nä oman nimensä niin voin pyytää kaveriksi ja sitten lisätä sinne ryhmään.

Meillä tyttö ollut nuhainen ja vähän yskäinen jo useamman päivän. En tiedä mistä on sen saanut kun koko muu perhe on terve. Missään ei olla edes tytön kanssa käyty, tai no eilen oltiin ostoksilla mutta nuha on ollut jo ennen sitä. Masuvaivoja tuntui vähän tulevan kun äiti taisi syödä vähän liikaa suklaata :| Onneksi helpottaneet ainakin jonkin verran kun lopetin suklaat (arvatkaa vain tekikö tiukkaa kun kuitenkin mulla oli rd ja herkkuja ei juuri tullut syötyä raskausaikana). No, muita herkkuja sitten vielä onneksi voi syödä..

Poppeliini ja tyttönen 3 viikkoa :heart:
 
Bellaella, onpa jännää sinulla!!! Mulla perjantaina yliaikakontrolli, huh... oon kyllä ihan varma ettei sillon vielä mittää tapahdu, vaikka sillon jo 41+4. Millä perusteilla sinulla muuten käynnistys aloitetaan? Kovin tuntuu olevan eroja noissa käynnistysajoissa. Sandralla kun käynnistellään 42+2. Mulle puhelimessa sanottiin että viimeistään 42+0 aloitetaan täällä suunnalla.

Neljäskö, ihana teksti sulla <3 tuli niin hyvä mieli tuosta... mekin kun ollaan kanssasi odotettu näitä jo tuolta edelliseltä palstalta. oi että kun pääsisin tuohon samaan tilaan.

Marciano, jaan TÄYSIN siun fiilikset. vaikka kundi hyvin liikkuukin, niin annappas olla jos hiljenee niin paniikkihan siitä aika herkästi tulloo. Alkaa henkinen kapasiteetti loppumaan.

Whitneylle kiitos synnytyskertomuksesta :)

V&J 41+3
 
Onnea kaikille vauvautuneille!!:flower:

Täällä on arki lähteny mukavasti pyörimään vauvan kanssa :)
Tänään kävi th kotikäynnillä ja hienosti oli vauvan paino noussut. Syntymäpaino oli siis sen 3470g, lähtöpaino kahden vuorokauden ikäsenä oli 3256g ja tänään viikon ikäsenä oli 3570g. Napa on alkanu haisemaan ja erittää jotain märkää, mutta sanottiin, että kunhan putsaa hyvin, ei tarvi olla huolissaan. Napa näyttikin nyt jo siltä, että varmaankin aika pian lähtee irti.

Tyttö on kyllä niiiiin ihana!:heart: Ja tyytyväinen on, nukkuu, syö ja kattelee ympärilleen. Päivisin jaksaa valvoa parikin tuntia ja öisin on nukkunut tyytyväisenä.

Tässäpä sitten sitä synnytyskertomusta, toivottavasti ei tule kovin sekavaa!

21.12 n. klo 2.50 heräsin supistukseen. Ei ollut älyttömän kipeä, mutta varpaat taisi mennä kippuraan ja sai puuskutella. Näitä jatkui tunnin verran 10 minuutin välein, jonka jälkeen väli piteni n.15 minuuttiin ja torkuin välit istualteen sohvalla. Kuuden aikoihin esikoinen heräsi ja touhusin sille syötävää ja vaihettiin yövaatteet pois. Puoli 8 aikoihin miehen sisko haki esikoisen hoitoon ja vähän yli 8 mies tuli töistä ja lähdettiin ajamaan Jyväskylään ya-kontrolliin (41+5), jossa piti olla 9-10 välillä. Supistuksia tuli 140 km matkalla 15 minuutin välein.
Klo 10.15 Gravidassa laitettiin käyrille ja yhtäkkiä supistikin 5 min välein. Vauvan syke näytti hyvältä ja kohta päästiin lääkärin tutkimukseen. Sisätutkimusessa kohdunsuu vielä takana ja 1-2 senttiä auki. Lääkäri määräsi jäämään osastolle pitkän matkan ja supistuksien takia. Lähdettiin käymään vielä miehen kanssa syömässä ja hampurilaista mussuttaessa supistuksia tuli ainakin 5 minuutin välein, jos ei tiheämpääkin, en seurannut kellosta.
Klo 12 menin osastolle (mies lähti ajelemaan kotiin ja töihin), pääsin huoneeseen ja vaihdoin sairaalavaatteet päälle. Kätilö kävi esittäytymässä hetken päästä, viimeksi oli supistanut ehkä 15 minuuttia sitten. Kätilö tuumasi, että seurataan tilannetta ja jos ei ala tapahtumaan, joudutetaan sitten jollainlailla.
EI mennyt kuin hetki, kun supistukset alko taas tulla 5 minuutin välein ja tosi napakasti ja n.klo 13.15 soitin jo kelloa, kun alko tuntumaan aika tuskaselta. En luvannut mennä sänkyyn makaamaan käyrille, joten kokeiltiin seisaaltaan. Tuskailin siinä n. 15 minuuttia ja tehtiin sisätutkimus ja olinkin 4 senttiä auki ja lähdettiin saliin.
Saliintuloajaksi on merkitty 13.50. Supistukset kovia, käyn äkkiä välillä vessassa, ja lääkäri puhkaisee kalvot ja laittaa vauvalle päähän pinnin, tässä vaiheessa 5 cm auki. Kätilö yrittää laittaa tippaa, muttei onnistu, joten anestesialääkäri laittaa sen ennen spinaalia.
Spinaalin laittaminen ei meinaa onnistua ollenkaan, yrittää ainakin 4 kertaa makuultaan ja sitten käskee istumaan, jossa laitto onnistuu klo 14.42. Spinaali alkaa kohta vaikuttaa, mutta vain sen verran, että vie supistuksista pahimman piikin pois. Pärjään kuitenkin hyvin ja kätilöopiskelija kysyy haluaisinko kokeilla kauratyynyä ja kohta tuo sellaisen. Kauratyyny auttaa ihan kivasti ja spinaali vaikuttaa klo 16 asti, mutta sitten vaikutus tuntuu häviävän kokonaan. Muutama supistus kerkeää tulemaan tosi kipeästi ja sitten alkaakin vähän ponnistuttaa. Kätilö tekee sisätutkimusen ja ks on auki kokonaan, vähän reunaa toisella puolella jäljellä. Ponnistaminen sattuu kamalasti, mutta kohta ei itse voi vaikuttaa vaan ponnistaminen tulee itsestään. Supistusten välissä kerkeän pyytää suihkutettavaa puudutetta ja muistaakseni kahden supistuksen jälkeen tyttö on maailmassa. Ponnistusvaihe kestää 6 kipeää minuuttia, mutta ainoatakaan repeämää ei tule. Vauva nostetaan rinnalle ja siinähän sitten ihmetellään. Istukka syntyy 8 minuutin päästä pienellä ponnistuksella. Vauvan ensi-imetys onnistuu hyvin ja pääsen suihkuun ja saan syömistä.
Osastolla oltiin 2 yötä, eli 23. päivä päästiin kotiin.

On tämä vaan kertakaikkisen ihanaa!!! :heart:

Jonna90 ja pikkuinen Moona :heart:
 
Hei vaan kaikille! Nyt kun ollaan kotona ja hieman paremmin jaksaa niin ajattelin tuon synnytyskertomuksen runoilla..

Eli neuvolassa siis sitä pissiä kateltiin ja koska se oli puhdas ja proteiinit koholla niin jouduin tehosyyniin. Verikokeissa ramppasin ja siel myös kohonneita arvoja (en ny muista mitä kaikkee musta otettiin). No kuitenkin sain päivystyslähetteen ä-polille 22.12 ja sille tielle jäin, mut otettiin osastolle tarkkailuun verenpaineeni ja proteiinieni kanssa. Sitten 23.12 aamulla lääkäri tuli aamukierrolle (mua oli kielletty syömästä ennen lääkärin käyntiä) ja tokaisi aikas tylysti että nyt on näin, että kun lapsi on perätilassa, raskaus on jo yliaikainen ja vielä myrkytystila päällä, niin ei voida enää odottaa että tulisi itsekseen eli leikataan vauva tänään ulos. Kuulin vaan sanat "leikataan vauva tänään ulos" yhä uudelleen ja uudelleen.. Lääkäri toivotti vielä hyvää syntymäpäivää ja läksi ulos ja mä jäin kärvistelemään yksikseni. Soitin heti miehelle että sairaalaan NYT, mut leikataan. Ai että se kirveli, melkein tuli harminkyyneliä, juuri se tapahtui mitä en halunnut. Mies tuli sairaalaan ja siitä n. 30min ja meille tuli lähtö eli jotain 1h siitä tiedosta että leikataan, niin olin jo matkalla kohti salia. Ei siis mikään pitkä aika napostella sitä päätöstä.

Klo 11.50 lapseni päästää ensimmäisen parkaisunsa ja meille kerrotaan että se on tyttö, ja niinhän me tiedettiin sydämissämme koko ajan. Näin vilauksen vauvasta ennenkuin kätilö kiidätti häntä pesuille ja punnituksiin, mieheni lähti vauvan mukana. Mua kursittiin siinä kokoon enkä tiennyt mitä ajatella. Minun vauvani on nyt täällä mutta minusta ei tunnu miltään. Se oli niin pelottavaa. Myöhemmin sain kuulla että sektioäitien hormonitoiminta käynnistyy aika myrskyllä hieman myöhemmin kuin alatiesynnytysäideillä koska synnytyksen aloittajana on kirurgi. Silloin en sitä tiennyt eikä kukaan ollut viitsinyt asiasta mainita. Olin siis ihan tönkkönä tunteitteni kanssa. Kuitenkin sektio oli lopulta se paras ja ainoa vaihtoehto koska vauvalla oli ollut napanuora kaulan ympäri kiertyneenä ja napanuora oli ollut aika lyhyt ja lisäksi lapsivesi oli ollut vihertävää. Perätilasynnytys ei todennäköisesti olisi onnistunut ja olisin joutunut hätäsektioon..

Tarkkailuhuoneessa sain pienen nyytin kainaloon ja imetysharjoitukset alkoivat heti. Tarkkailusta osastolle 2b kipupumpun kanssa ja vuodelevossa seuraavaan aamuun. Nyytti oli kainalossani koko ajan, myös koko yön jolloin vain vaihdeltiin häntä rinnalta toiselle imemään ja maitoa nostattamaan. En siis nukkunut sinä yönä. Leikkausta seuraava aamu ja päivä olivat yhtä tuskaa, olin kipeä eikä mikään asento ollut hyvä ja lisäksi kun olin valvonut niin se lisäsi kaikki tuntemukset satakertaisiksi. Vauvan kanssa meni kuitenkin hyvin, imetin ja saatiin opastusta. Seuraava yö meni jälleen valvoessa ja myöhemmin kuulin senkin että synnyttäjä ei vaan saa nukutuksi ja se johtuu hormoneista ja sitä tapahtuu ihan kaikille. Minä taas ihmeissään että miten mulle voi käydä näin.. Olin ihan rikki kun yökkö ehdotti että jospa hän ottaa vauvan ja antaa mulle rauhoittavan että saan nukutuksi. Suostuin, vaikken olis halunnut luopua vauvasta mutta kyllä se kannatti. Nukuin ja heräsin aamulla uudesti syntyneenä. Seuraavana yönä jälleen ajatukset pyöri vaan piiripienipyöriitään mun päässä ja jouduin jälleen antamaan vauvan pois ja pyysin rauhoittavan jonka voimalla taas sain nukuttua. Ja jälleen aamulla entistä ehompana! Näiden öiden välissä eli siis päivisin opeteltiin miehen kanssa vauvanhoitoa ja kyseltiin siitä paljon ja saatiin kivasti vastauksia kysymyksiin. Taysissahan on se perinne ettei mitään juuri kerrota vaan sun pitää ymmärtää kysyä.. Mies oli suurena tukena mulle, joka päivä tuli sairaalaan aamulla ja lähti vasta illalla, yhdessä opeteltiin ja tehtiin. Viimeinen yö ennen kotiutusta oli mahtava, vauva nukkui vieressäni ja imetystä varten käänsin meidän kylkeä vain. Vaikka nukuinkin vain koiranunta niin se oli silti riittävää, olin aamulla suht virkeä. Ja ennenkaikkea onnellinen. Oli vissiin hormonitoimintakin tasoittunut jo. 27.12 saatiin terveen paperit ja kotiin ja täällä sitä nyt on oltu ja opeteltu lisää. Nyt taas vaativa pieni ääni kutsuu ja jo toisen kerran prinsessa pissasi mieheni päälle vaipanvaihdon yhteydessä, hyvin sujuu siis! =) Tää raportointi oli jotenki unipainotteinen nyt, mutta unettomuus vaikutti muhun niin suuresti että siksi kirjoitin siitä. Nyt tissille.

Tiikeli ja prinsessa 5 vrk
 
Bellaella, koitos lähellä. Onnea tulevaan synnytykseen.

Täällä kanssa 42+0 oli rajana käynnistykselle eli viimeistään silloin rupeevat häätämään vauvoja ulos..

Viena, todellakin tunne on sanoinkuvaamaton. Sielläkin pian nyytti sylissä. Onnea vauvahakuun kun aika tulee :) Meidän pikkuiset, oikeat aarteet :heart:

Huomenna meillä neuvola. Paino kiinnostaa kun tyttö toisinaan ja varsinkin yöaikaan asuu tissillä :whistle: Napatynkä irtosi jo eilen, vaan 4 vuorokauden ikäisenä. Tosi nopeasti kyllä.
Mutta taidan mennä toisen prinsessani kanssa pukemaan nukkeja, saa toinenkin huomiota vähän kun tuntuu että äiti saanut osansa kiukuttelusta ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau ja viena
Onnittelut taas vauvansa saaneille! :)

Täällä edelleen yhtenä kappaleena selvitty joulusta ja reilun vuorokauden sähkökatkosta. Nyt alkaa olla vuosi jo niin lopuillaan, että toivon itsekin samaa kuin muutama muukin täällä, että synnytys menisi sunnutain puolelle. Mitään merkkejä ei vielä ole synnytyksen lähestymisestä.

Lumine 39+5
 
Onnea taas kovasti nyytin saaneille :heart: tsemppiä koitokseen kaikille jotka nyt lähiaikoina menossa tositoimiin =)
Lumine:Tosiaan meillä on sama laskettu aika ja alan kanssa toivomaan että aikaisintaan sunnuntaina syntyis,vaikkakin pääasia että nyt tulee jossain kohtaa oli nyt vuoden nuorimpia tai ensivuoden vanhimpia =)

Täällä on kyllä vähän jotain merkkejä,ei tosin kipeitä supistuksia mutta jomotusta ja harjoitussuppareita ollu nyt enempi ja tiuhempaan,kylläpä on väsyttänyt tänään,kahdet päikkärit ottanut ja kokoajan vähän väsynyt olo,jos huomenna sais itestään irti ja lähtis vähän kaupoille. :whistle:

Arvostan kanssa niitä joilla taloudessa jo ennestään lapsia,varmasti on rankkaa kun tuntuu että tämä esikoisen odottelukin on nyt näin lopussa,jaksamisia heille.

jemina81 ja poitsu 39+5
 
Onnea vauvautuneille taas :flower:

me ollaan nyt oltu vauvan kanssa viikko kotona ja kaikki hyvin, neuvola terkka kävi eilen täällä ja pojalle painoo tullu hienot 300g/viikossa. ihana tuo tuhiseva pallero <3

synnytyskertomusta ajattelin kirjotella.

torstaina aamulla tuli iso verinen limaklöntti ja sitten hentoja menkkamaisia vihlaisuja, päivällä mentiin neuvolaan ja siellä kaikki ok, terkka kokeili kohdunsuun tilanteen ja oli sormelle auki ja kanavaa korkeintaan 2,5cm jäljellä. sitten mentiin tietty ihan normisti kotiin ja vähän päivän mittaan alko supistella epäsäännöllisesti. illalla käytiin saunassa ja sen jälkeen katsottiin telkkaria niin alko olla jo vähän kipeämpiä ja kello kädessä kattelin niitä tuli n.15 min välein. sitten piti mennä nukkumaan mut mikään asento ei tuntunu hyvältä ja nousin ylös, supistuksia alko tulla tiheämpään ja kivuliaammin. sitten puoli 2 herätin miehen ja soitin 'turhan' puhelun synnärille ja siellä sanottiin et tuu kun et enää kotona kestä. siinä sit puettiin päälle ja ajettiin sairaalaan, 20 min käyrillä ja kätilö kokeili kohdunsuun niin oli jo 2cm auki ja kanava pois. sitte se sano et eiköhän mennä saliin ja haki mulle ne ihanat sairaala vaatteet. sitte sain kipupiikin ja lämpöpussin ja nukuttiin miehen kans tovi ja sitte taas laittovat käyrille,supistuksia tuli ihan säännöllisesti. sitte vaihtu aamuvuoro ja tuntu et olin koko ajan siinä käyrillä ensin kiikkutuolissa ja sitte käskettiin sänkyyn. sitte kätilö kokeili taas ja oli 4cm auki mut en vielä halunnu/saanu epiduraalia niin otin ilokaasun, se oli tehokas kun sain oikeet ohjeet. aluks tuntu oudolta ja inhottavalta.. sitten supistukset voimistu ja kätilö tuli kysymään et haluisinko jotain vahvempaa lääkettä ja sitten kutsuttiin anestesialääkäri ja sain epiduraalin olin 5cm auki. sen epiduraalin jälkeen en enää saanukaan liikkua kun olisin halunnu nousta ylös niin vauvan sydänäänet laski ja mut käskettiin kontalleen pedille ja sain lisähappea. säikähdin ihan sikana. epiduraalin kanssa sain sen supistuksia koventavan lääkkeen. sitte vauvalle laitettiin pinni päähän ja makoilin vaan siinä sängyllä. sitte jossain vaiheessa lääkäri tuli päästää vedet ja asensi sellasen anturin kohtuun jolla näky niiden supistusten todellinen teho koska tässä vaiheessa synnytys oli ihan jumissa 5 sentissä. ja sitten vauvan päästä otettiin kaks pientä palasta (sellasella torvella) josta katottiin hapetusarvoja ne oli ok. sitte sain olla jonkun aikaa rauhassa ja sitte tapahtu jotain ne supistukset tuli takasin ja tuntu kauheena paineena alapäässä, sitte lääkäri laitto kohdunkaulanpuudutteen joka puudutti vaan toisen jalan, sain siis ilokaasunkin takasin täs vaiheessa. sitte koska olin vieläkin vaan 5 cm auki sanoin et haluan sinne leikkuriin. lääkärit varas sen ja odoteltiin tunti ainakin. mulle annettiin supistukset lopettava tippa ja hetken päästä kätilö kysy et supistaako vieläkin vaikka se oli jo jonku aikaa tippunu ilmeisesti. lääkäri olis vielä halunnu kokeilla jotain mut sanoin et ei käy kun se kohdukaulanpuuduteki tuntu niin ikävältä. kun vihdoin pääsin leikkuriin sain sen spinaalin ja tuntu etten saa henkee ja nenä meni tukkoon ja itketti. sitten perjantaina 23.45 kuulu maailman sulosin parkasu <3 lääkärit pudotti istukanki mun mahan päälle ja ihmettelin et mitä ne siell kaavun takana nauraa... sitte mentiin takasin synnytyssaliin missä mies oli ihanan käärön kanssa. <3 minä pääsin osastolle yöllä 2 jälkeen ja isi ajettiin kotiin. vauva oli yön hoitjien kanssa mutten oikeen saanu nukuttua kun oli ollu niin rankka vuorokausi. vauvalla oli napanuora 2 kertaa kaulanympäri ja kerran vartalon joka selittää ne sydänäänten laskut joita oli sitte useammanki kerran. ja poitsu olis ollu tulossa naamaylöspäin ja poski edellä et ei senkään takia edenny enää..

anteeks kun tuli ehkä turhan pitkä mut en oikeen osaa kirjottaa ;D

Kista & Tipi 1vko 5vrk
 
ONNEA vauvan saanneille!!!!

täällä on alkanut rähmiä silmät taino toinen oikein kunnolla. :( kovasti oon putsaillu ja toivonu et menis nopeesti ohi mut onhan tässä vielä viikkoa aikaa soittaa eteenpäin asiasta jos ei ota lähteäkseen. Toinen on tuo napa.. se erittää vieläkin! kuinka kauan tätä pitäs kestää??? :O muuten tyttö on eloisa ja rauhallinen :heart:

NewYork ja Elsa 3vkoa
 
Omaa synnytyskertomusta hyvin lyhyesti:

Lauantaiaamuna alkoi kipeät supistukset joita tuli pääasiassa levossa joten koko viikonloppu meni valvoessa.
Maanantaina kontrollikäynnille äitiyspolille ja lääkäri sitten sanoi että osastolla olisi hyvin tilaa, että jäisitkö nyt samalla tänne ja aloitellaan hidas käynnistys kun supistuksia on ja vauva on iso.
Ja sittenkös alkoi jännittämään ja kauhea itku siinä tuli. :ashamed: Tarkoitus oli aloittaa oksitosiinitipalla ja katsoa mitä tapahtuu ja vasta tiistaina puhkaista sikiökalvot.
Juuri saatiin vaatteet vaihdettua ja tippa käteen niin pamauksen kera tuli lapsivedet.
Kahdeksan tuntia kärvistelyä eikä juuri mitään muutoksia kohdunsuulla. Papereissa lukee pitkittynyt synnytyksen avautumisvaihe.
Joskus puoli yhdeksän aikaan lääkäri toteaa että kun ei etene ja lapsivedet meni niin leikataan.
Näin tehtiin ja vieressä tuhisee nyt iso, terve, pitkätukkainen poika, 9 vrk :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Tulin taas pienelle piipahdukselle ja lueskelemaan uutisia ja synnytyskokemuksia :)
Omaan napaan ei kuulu mitään uutta:/ IHANA olo tuli raikkaan iltakävelyn(tosin lyhyen)jälkeen ja hyvä mieli:D

Miimau&Masuasukki 40+1
 
Onnea kaikille pienokaisensa saaneille!!

Ja paljon paljon tsemppiä teille jotka kantavat vielä masu-asukkia!!!! :heart:

Täällä vauva elämää nyt viikko takana ja voi kuinka tuota pientä tuhisijaa voi rakastaa niin paljon :heart:
On vallan rauhallinen tapaus, syö reippaasti.. paino noussut jo yli syntymäpainon 130 g , eli nyt 3100 g !! Maitoa tulee siis riittävästi :D
Unia nukkuu tosi hyvin.. pisin pätkä ollut nyt 5 h. Normaali on sellainen 3-4 h.
Itse olen voinut erinomaisesti ja käynyt jo esikon kanssa reippaalla kävely/pyörälenkillä ja voi kuinka mukavaa oli päästä reipasta vauhtia ja vielä ihanampaa kun takki menee kiinni.. heh.. elämän pieniä iloja!!
Rauhallisesti ollaan elelty kotosalla ja isäntä on vielä ensi viikon kotona ja sitten alkaakin arki kahden pojan kanssa..

Napa irtosi jo joulupäivänä eli 4 vrk ikäisenä, tosi nopeasti mielestäni!

Jaaha, vielä tarvitaan tankkausta yötä varten :heart:

Hipu+pikkuveli 1 vko
 
Huomenta! Täällä nousi toiveet korkealle, kun luulen, että nyt alkoi ne "oikeat" supistukset. Heräsin puolisen tuntia sitten hirveään kolotukseen selässä/lantiolla ja tämä kolotus on nyt toistunut 6-8 min välein. Lisäksi suolessa tuntuu siltä, että saattaa tyhjetä tässä ihan lähihetkinä (mikä olis mahtavaa, koska on viime aikoina ummettanut).
Voi, että jos nämä nyt veis synnytykseen asti :whistle: Tänään olis yliaikakontrollikin aamupäivästä, joten synnärillä tulee jokatapauksessa käytyä :)

41+3
 
Huomenta mammat! Onnea uusille vauvoille ja kiitos synnytyskertomuksista, niitä on aina mukava lukea :flower:

Täällä ei supistele leikisti eikä oikeesti :p Kävin taas eilen pitkällä ja melko hyvätempoisella lenkillä kävelysauvojen kanssa yli tunnin, ja ainoa mitä se lenkki sai aikaan, oli kamalat lantio- ja nivuskivut... Pitänee nyt tänään ottaa vähän rennommin, oon kyllä liikkumalla tehnyt parhaani synnytyksen edistämiseksi. Mutta ehkä kannattaa levätä välillä, ettei tarvi mennä synnyttään ihan jalat ja kaikki valmiiksi jumissa :kieh: Jospa sitä jaksais tänään vaikka leipoa vähän pakkasen täytettä, niin on jotain tarjottavaa sitten vauvan katsojille. Toivottavasti ollaan vauvan kanssa molemmat hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen, olis kyllä mukava, että ainakin isovanhemmat ja mun sisarukset pääsis heti kohta vauvaa katsomaan, kun ollaan kotona :) Kun meillä ei tosiaan synnärille saa tulla kuin isä ja vauvan sisarukset vierailemaan.

Tänään neuvolaan ja yliaikalähetettä menemään! Käytäntönä ainakin täällä päin on ilmeisesti se, että kymmenen päivää lasketun ajan yli olisi se kontrollikäynti, missä sitten katsotaan, millon käynnistellään vai käynnistelläänkö. Eli maanantaina olis meillä kontrolliin meno. Jospa sitä ei kuitenkaan ihan sinne tarvisi mennä, viikonloppuna ois hyvä synnyttää :xmas: Mies rukka alkaa jo olla niin kärsimätön, että sen takia pitää alkaa kohta toivomaan luonnollista käynnistymistä :whistle: Eilenkin patisti mut sinne lenkille ja sanoi, että takasi ei ole tulemista, ennenku syntyy :D

Tämmöstä tänään, toivottavasti neuvolassa on kaikki hyvin ja saadaan vielä rauhassa odottaa kotona, että tonttu on valmis tulemaan :popcorn: Viime päivinä on alkanu ihan jännittää, on tässä jo semmoset päivät käsillä, ettei koskaan tiedä... Tsemppiä meille!

pusukka & vauva 40+6 (hui, mitkä viikot huomenna poksuu!)
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau ja jemina81
Onnea kaikille jo vauvan saaneille, ja tsemppiä muille loppumetreille. Enää ei mene kauaa että kaikki joulutontut ovat putkahtaneet maailmaan ;) Paljon on ollut kaikkea mihin on pitänyt kommentoida mutta eipä sitten ole saanut aikaiseksi. Lukemassa olen kyllä käynyt monia kertoja päivittässa mutta sitten se kommentointi on olevinaan niin vaikeaa. Nyt toi pikkujätkä just söi mahansa täyteen niin voisi hetki olla omaa aikaa ;)

Ensimmäiseksi kun muistan, susimieli oli saanut kaikki raskauskilot hetkessä pois. Ihanaa :flower: mutta anteeks jos kysyn henkilökohtaisia, miten sul tulee maitoo? mulla nimittäin lähti alussa kiloja aikapaljon kun lapsi oli teholla eikä ruoka vaan maistunut, aluksi maitokin riitti mutta nyt reilun viikon olen taistellut maidon tulon kanssa, saan pumpattua enää noin.50-90ml kerralla ja pojan ruoka-annos on sen 100-150ml eli lisämaitoa saa antaa kokoajan :/ Tissiä poika ei siis suostu imemään, joka sekin harmittaa PALJON koska olin niiiiiin ajatellut täysimettää monta kuukautta :( pitäisi vissiin mennä sinne "imetyskurssille" sairaalalla. Tosiaan meidän alku kun oli aika erilainen niin paljon on jäänyt "oppimatta". :(

Ja pahoittelen, (en jaksa etsiä sivuja taaksepäin) mutta jonkun toisenkin lapselle oli tullut synnytyksen jälkeen ilmarinta? kuinka siellä jaksellaan? osasivatko lääkärit sanoa yhtään mitään syytä tapahtuneelle? Meillä siis tuli iso ilmarinta synnytyksessä ja koko vasen keuhko meni kasaan, tasan viikko tapahtuneesta saatiin vasta puhtaat paperit ja seuraavana päivänä siitä päästiin kotiin :)

Muuten ei arkeen mitään ihmeellistä, meidän pikku tonttu on huomenna jo tasan 4 viikkoa. (ja huomenna olisi vasta LA) :D Aika on mennyt aivan hurjaa vauhtia!! tuntuu että vastahan toi pikkunen vielä oli masussa. Ja täytynee myöntää että ikävöin nyt jo sitä pallomasua ja pienen potkuja :LOL: noh, eiköhän nekin vielä saa kokea ;) Pikkuinen on toooosi kiltti, syö hyvin, nukkuu hyvin. Vähän kärsii ajottain vatsavaivoista joihin auttaa että nostan rinnalle tai tärinä sitteri! siis oikeesti aivan mahtava loistava ihana keksintö :heart: suosittelen!! eli te jotka harkitsette ostavanne tai ette ole koskaan kuulleetkaan, niin aiiiivan paras! harkitkaa ainakin. Poika saattaa kiukuta kovinkin hetken aikaa eikä mikään auta, heti kun laitan sitteriin istumaan ja tärinän päälle poika rauhottuu ja huomaa kuinka masussa helpottaa kivut :) kai se jotenkin puhkoo ilmaa tai jotain.. en tiiä. mut aivan loisto ;)

Ainiin, vielä kyseltiin eläimistä ja raskausarvista. Mulla komeilee iiihanat raatelujäljet vatsassa, innolla odotan edes pientä vaalenemista :D rasvasin kyllä parikin kertaa päivässä mutta ei se mitään auttanut.. Ja meidän koira, hänestä tuli ihan mahdoton kun aloin odottamaan. Seurasi minua kokoajan, tarkkaili mitä teen. Ja muuttui muutenkin ihan reppanaksi mitä ei aikaisemmin todellakaan ollut :D ihan mamman vauva :D

Nyt aamutoimiin :) Ihanaa uuttavuotta kaikille jos en sitä ennen pääse käymään :)
 
Onpa hyvä kuulla tuosta tärinäsitteristä että se tosiaan toimii!!! :) Jee!!
Minkä hintaisia ne on? Pitääpä pistää korvan taakse ja varata vähän rahaa takataskuun.

Onko teillä sellaista kasetillista(Pussittaa itsekseen)vaipparoskista?
Minkälaisia kokemuksia niistä? Kannattaako hommata?

Entä tuttipullon/ruokapurkinlämitintä?
Siitä luin jostain lehdestä että olisi varsinainen turhake. Itse mietin että olisiko kätevä reissun päällä?

Kauris-82
: Voi kunpa nuo nyt olisivat niitä oikeita ja pääsisit tositoimiin!!!!!!!!! Jihuu!!!!!!!! tsemppiä kovasti :flower:

Mulla hirmuinen siivousvietti päällä ja kutina alavatsassa, mutta siihen loppuu mun oireet eli tammikuulle taidetaan mennä niin että rytisee...;)

Miimau&Masuasukki 40+2
 
  • Tykkää
Reactions: Sokruli
Täällä tuli käytyä kontrollissa ja uusi painoarvio on nyt ultrattuna 3500g.. jee ja kolmisen viikkoa sitten käsituntumalla oli 4kg.. uskon tähän tämänpäiväiseen paremmin, koska ei vaavi tunnu niin isolta.. muuten kaikki masussa ok.

Kohdunsuullakin olin jo kahdelle sormelle auki ja kohdunkaulaa enää puoli senttiä, joten jospas tämä tulisi nyt ilman käynnistelyitä.

Supistukset ovat jatkuneet säännöllisinä sieltä aamu puoli kuudesta. Ovat tulleet koko ajan 8-10min välein. Välillä jopa tiuhempaan. Alakerran ronklaus sai vielä aikaan supistusten napakoitumisen ja nyt oikeesti alkaa tuntumaan tuolla selässä ..huhhuh.. kovasti nyt toivoisin, että olisi edessä nopea synnytys eli supistukset eivät lakkaisi, vaan jatkuisivat ja tihenesivät, niin pääsisi vielä tänään takaisin synnärille :p

Mutta, jos mitään ei lähdekään tapahtumaan, niin sitten maanantaina klo 8.00 olisi käveltävä synnärille ja käynnistelyyn, tuolloin viikkoja olisi tasan 42.

Anteeksi, että tuli nyt vain omaa napaa, mutta jostain syystä keskittymiskyky on nyt jotenkin tuolla oman navan seudulla ja suppareiden kellotuksessa :D
 
Moikka!

Meiltäkin löytyy tommonen tärinäsitteri, vielä kun sais pojan siihen :) Tilattiin se amazon.co.uk:sta. Meillä on tämä malli:
Lastentarvike.net - NYT TOIMITUSKULUT 0€! &ndash; Tuote: Fisher-Price sitteri (precious planet) Mitähän tosta linkistä mahto tulla..
Joo mutta Miimau piti vaan suositella että meillä toi makso 35e kun tilattiin tuolta briteistä ja ei tullut postikuluja kun siellä on joku kun tilaa yli 25£:lla niin saa postit ilmaseks. Tuolla briteissä on kaikkea muutakin aika edullisesti. Muistan joskus lukeneeni ettei siellä ole lastentarvikkeissa alvia.

Tänään oli taas aamusta neuvola. Heti heräämisestä asti supisti niin kipeesti että mietin pystynkö lähtemään sinne ollenkaan. Menin kuitenkin eikä siellä taaskaan mitään uutta. Ensi viikolla taas käynti ja sillon varataan yliaikakäynti TYKSiin. Se ois sitte näillä näkymin vasta 9.1.:stick: Ja sillon siis vasta mietitään että mitä tehdään..
Supistukset jatku kipeinä vielä neuvolan jälkeenkin mutta nukahdin sitten sohvalle ja nyt niistä on jäljellä enää pieni alaselkäkipu. Hassua kun aamulla supisteli kipeästi niin ensimmäisenä sitä mietin että en vielä jaksa synnyttää kun väsyttää niin pirusti, sitten mietin että voi olla että kohta olen näin väsynyt monta vuotta :LOL: Joo nyt olen taas ihan valmis ottamaan ne supistukset takaisin, kun päikkäritkin on takana.

Kiitos kaikille ketkä on viitsinyt kirjoitella synnytyskertomuksia :flower: Niitä on tosi mielenkiintoista lukea!! saa hyvin kuvaa kuinka erilaisia synnytyksiä sitä onkaan.

-Marciano & possu 40+2

Tsempit Bellaellalle tälle päivälle! :hug: Ja toivotaan että Kauris-82 säkin pääsit synnyttämään! :popcorn:
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Meille syntyi eilen 28.12, poika rv 40+2. Painoa 3400g, pituutta 48 ja pipo 34cm

Tosiaan limatulppa alkoi valua n 3.00, jonka jälkeen alkoi supistella, ei vielä kipeästi, mutta kuitenkin. Klo 8.00 alkaa supistuksen olla kivulaita, väli n 10 min. Suihkussa jumppapallon kanssa oli niin hyvä olla, että välillä piti tulla tarkistamaan vieläkö supistuksent sattuu :D

Klo 12.00 kirjaudutaan sisään sairaalaan. Ennen sairaalaan lähtöä supistusten väli n 5min. Klo 12.45 kohdunsuu 4-5cm auki, vähän reunaa. Supistukset voimakkaita. Aletaan täyttää ammetta ja saan ilokaasua. 13.00 lapsivesi menee ammeessa. Pyydän epiduraalia. Amme ei ole ehtinyt täyttyä edes puolilleen :) Kätilö pyytää nousemaan ammeesta tipan laittoa varten ja samalla minua alkaa ponnistuttaa. Puolijuoksua pedille, ksuu 9cm auki. Yritän pidätellä ponnistuksia. Kätilö ehti laittaa pudendaalipuudutuksen toiselle puolelle. Ponnistusvaihe papereiden mukaan alkanut 13.15 ja vauva syntynyt 13.25.

Hyvä mieli jäi synnytyksestä ja ponnistaminen oli todella helppoa, eikä edes tehnyt älyttömän kipeää. Tarve ponnistaa oli ilmeisesti niin kova, että kipu jäi taustalle. Kätilö kysyi haluanko vaihtaa asentoa, kun olin toivonut ettei puoli istuvaa. Siinä kohtaa totesin vaan, ettei pysty ku vauva tulee nyt! Esikoisen synnytyksessä huusin, että ei se tuu ja nyt huusin, että nyt se tulee!

Juuri kotiuduttiin sairaalasta. Oma olo mainio ja vauva syö ja nukkuu.

Mango ja Ola kohta 1vrk
 
Kauris, peukutan sulle ihan täysillä ja toivon tihentyviä supistuksia. mehän mennään täysin samoilla päivillä eli tunne on kyllä totisesti tuttu. Mulla huomenna yliaikakontrolli(voi olisinpa saanut sen jo tälle päivälle niin tietäisin että pienellä on kaikki hyvin), maanantaina täälläkin käynnistellään sitten, jos huomenna kaikki hyvin ja viikonloppuna ei tapahtu mittään. On kyllä jännää kun ei tiedä kumman vuoden puolella lapsonen syntyy. Onko luokkansa nuorin vai vanhin.

Miimau,
olin ihan vaipparoskista hankkimassa, mutta lapselliset ystäväni puhuivat minut pois ajatuksesta ;) on kuulemma todella turha ja ympäristöä kuormittava, eli ajattelin nyt pärjätä ilman... ainakin aluksi.

Pusukalle myös tsemppipeukalo :)

V&J 41+3 (huh, huh ja HUH!!!) ei merkin merkkiä
 
Moikka!

Kotiuduimme vauvan kanssa toissailtana sairaalasta. Vauvahan tosiaan syntyi 23.12 käynnityksellä.

Tässä synnytyskertomus:

22.päivä mennään äippäpolille ja sinne jäädään. Yön yli ballonki sisällä. Aamulla tutkittaessa se oli saanut paikat auki 3 senttiä. Tutkimuksen jälkeen tehdään perähuuhtelut ja laitetaan synnytyssalivaatetus minulle.
Klo. 9.30 Synnytyssaliin.
Klo. 9.45 aloitetaan kalvojen puhkaisulla ja tuloksena muutamia tippoja vettä. Mies saapui puolituntia tämän jälkeen. Puhkaisu ei saanut mitään aikaiseksi.
Klo. 11.00 laitettaan oksitosiinitippaa 6 ml tulemaan.
Klo. 11.40 tuplataan tippaa...Tuntuu, että homma ei etene...
Klo. 14.00 laitetaan jo tippaa 30 ml tulemaan ja sitten alkaakin tulla kivuliaat synnytyssupistukset ja pyydän saada ilokaasun käyttööni.
Klo. 16.15 tsekattaan sisätilannetta ja tilanne oli ks 4 cm cx 1,5 cm. Kätilö laittaa kipupumpun mulle ja pyysin tässä vaiheessa myös epiduraalia, supparit todella kivuliaita. Joudun odottamaan n. 40 min puudutuksen saamista, kun anestesialääkäri on niin kiireinen ettei aikaisemmin pääse tulemaan, mutta kun tulee, niin laittaa puudutteen tosi näppärästi. Oksitosiinia virtaa semmoset 48 ml tässä vaiheessa...
Klo. 18.00 Kipu helpottaa ja koitan hieman levähtää miehen kanssa.
Klo. 20.00 Oksitoosinihanat pumppaa 60 ml/h...
Klo. 21.45 Alkaa painattaa... Saan luvan harjoitella ponnistusta! Kokeilen aluksi kyljellään, mutta puoliistuvassa asennossa tuntuu luontevammalta ja näin mennään.
Klo. 22.25 meille syntyy virkeä tyttövauva! Mies leikkaa napanuoran. Jälkeiset tulee hyvin ja täydellisinä. Mies menee pesemään vauvan ja sillä välin minun repeämät ommellaan. Käyn pikasuihkussa ja otan vauvan syliin. Imetän vauvaa ja samalla syön vähän välipalaa miehen kanssa. Puolen yön jälkeen siirrymme osastolle vauvan kanssa ja mies lähtee kotiin nukkumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea uusista vauvoista ...joita kaikki muut saa paitsi minä..

Miimaulle piti tulla kommentoimaan noista vaipparoskiksesta ja tuttipullonlämmittäjästä, meillä ei oo kumpaakaan ollut poikien kanssa eikä varmala tule nytkään. Vaipparoskiksena toimii ämpäri, hajuhaittoja ei pahemmin tuu kun kakat kipataan pönttöön ja toi tyhjätään melkein päivittäin jokatapauksessa. Tai no nuohan jo käy potilla et eipä se kyllä kovin kovassa käytössä ookaan :D Ja lämmittäjästä, nykyään on mikrot ihan joka huoltoasemalla, hyvin on poikien kanssa reissut pärjätty asiakasmikroilla eikä oo juontunut mieleenkään ostaa omaa lämmitintä. Lisäksi meillä joivat kyllä korvikkeen huoneenlämpöisenäkin jos ei voinut lämmittää, samoin meni soseetkin kylmänä jos ei voinut lämmittää. Ja päivän niksipirkka: Jos on autolla liikenteessä, niin pullo maitoineen siihen kojelaudalle ja lämmintä puhaltamaan, sitenkin saa vauhdissa maidon lämpimäks ;)

Viime yönä tuli säännöllisiä supistuksia aika tiheään, muutaman minuutin välein ehkä reilun tunnin ajan. Alavatsalla ja selässäkin vähän tuntui, tosin menkkakivutkin on pahempia mulla. Mutta jotain edistystä kuitenkin, ei oo supistukset tuntuneet tähän asti. Muuten asiat samalla mallilla, läjässä ja tiukasti. Ei auta ku lähteä ruuanlaittoon, huoh.
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau

Yhteistyössä