***Joulukuun Pikkutontut JOULUKUUSSA*** ? Nyt on meidän kuukausi ?

Hei m0308, kävin tuolta helmikuisten puolelta lukemassa teidän synnytyskertomuksia ja itku tuli kun luin tarinaasi :( Onneksi kaikki kuitenkin nyt hyvin ja poika on terve ja kotona. Itellä oli myös hurja kakkosen synnytys, mutta ei kuitenkaan noin hurja kuin sulla. Toivottavasti saat käytyä synnytyksen kunnolla läpi ja puhuttua ettei jää traumaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Angeleyesille tsemppiä tälle päivälle :)

Kiitos synnytystarinoista :) Mä tykkään niitä lukea vaikka oma(t) on jo haettu.
Mulla on tosi vahvasti nyt se fiilis (postitiivisessa mielessä) että meidän lapset on tässä vaikka kuka sanosi että kymmenen vuoden päästä voi vielä tehdä sen iltatähden jne. mutta ei kyllä.

Meillä tuo pieni on tankannut parina iltana tuonne puoleen kahteentoista asti ja sitten kun on täytynyt alkaa heräilemään tuossa seitsemän tienoilla että ehtii viedä isommat hoitoon, vaikka on vaan kerran herännyt siinä välissä vauvan taki niin kyllä väsyttää. Tosin meillä on isoin (4v) nyt alkanut reagoimaan ilmeisesti vauvaan kun on ensinnäkin välillä tosi surullinen (itkee oikeen ilman mitään sen kummempaa syytä) ja hän on käynyt kahtena yönä valitettamassa sängyn vieressä että on nälkä joskus kahden aikaa yöllä, noh on sitten itse käynyt kuulemma leivän tekemässä ja mennyt takaisin omaan sänkyyn nukkumaan. Mä oon nukahtanut yleensä uudestaan samantien kun oon sanonut etten ala keskellä yötä mitään ruokaa laittamaan. :ashamed:

Mutta tämmöisiä tänne suuntaan :)

Hilipatuinen ja vauva jo yli 3vkoa <3
 
Voi ankeus, täällä äitiyspäivärahapäätös oli aivan takapuolesta....mrrrrr:( Teen kahta työtä ja nyt näyttää että toista ei oo jostain syystä otettu huomioon ollenkaan ja ovat laskeneet rahnat vuoden 2009 tulojen mukaan vaikka oikeasti mun tulot oli merkittävästi suuremmat esim.vuonna 2010....voi ankeusankeus....:(

Anteeksi mutta oli pakko päästä purkamaan turhautumista johonkin....mrrrrr:(

Parempaa päivää teille muille!!!!!! :)

Miimau&Masuasukki 38+2
 
Niiskutaysin ya-aika taitaa vähän vaihdella. Jotkut ovat saaneet 41+5, mulla oli v. 2008 eka kontrolli vasta 42+0. Riippuu varmasti vähän mille päivälle sattuu noi päivät olemaan. Sen tiedän että äitipolilla ollut kovat ruuhkat ainakin viime ja edellisellä viikolla.
 
Miimau eikös tuosta voi valittaa kelaan? mä ainakin yrittäisin hakea muutosta.

Meillä kävi eilen terkka kotikäynnillä. Paino oli jo 3990g, eli syntymäpaino ylitetty jo 110 grammalla viikon ikäisenä =). Eli ei tarvitse todellakaan herätellä syömään, vaan saa nukkua noita 4 jopa 5h pätkiään :heart:. Nyt oli kolmas hyvä yö, huomaa kyllä heti omassa voininssa kun saa nukkua pitempiä pätkiä. Oma paino on laskenut synnytyksen jälkeen kyllä tehokkaasti. Tällä hetkellä puntari näyttää aika lailla -10kg painosta ennen raskautta (mähän jäin vielä n -3kg lähtöpainosta ennen synnytystä). Hassua kun voi taas tehdä asioita normaalisti eikä ole enää isoa masua. Miestäkin on taas kiva halailla kun tuntee hänet :p

Poppeliini ja tyttönen vajaa 8vrk :heart:
 
Ihan alkuun hurjasti onnea pienistä pojista Kahlan, tuutikki ja metsätähti sekä tyttösestä Äitsy80lle!! Kovaa vauhtia tonttupikkuisia tulee.

Poppeliinille kiitos synnytyskertomuksesta!

Miimau ehdottomasti valitat Kelaan, jos eivät ole kaikkia tuloja huomioineet!!! Kurjaa tuollainen.

Influenssarokotuksen otin ja oikein yllätyin kun mitään sivuvaikutusta ei tullut, vaikka terkka kuumeisella ololla pelottelikin.

Limatulppaa ei täälläkään ole bongattu missään viidestä synnytyksestä, nyt on tullut jotain valkovuotoa sitkeämpää limaa, aika väritöntä ja aika pieniä määriä. Ei siis taida mulla irrota yhdessä kappaleessa vaan poistuu vähitellen... Näin siis itse arvelen.

Baarbilla taisi myös maha napsahdella. Mulla melkein päivittäin näitä poksumisia kuuluu, eipä kalvot kuitenkaan puhkea (harmi).

Eilinen neuvola oli aika turhanpäiväinen.
Pissa - - -
RR 100/71 (ilmankos välillä huippaa)
SF laskenut sentin ollen 31 (silti vauva ei ole laskeutunut vaan keikkuu ylhäällä)
paino pysynyt samassa kuin viikko sitten (jotain hyvääkin)
Vauvan sykkeet n 140
Ainoa ero aikaisempaan oli, että päätä heiluttaessa sattui ihan hillittömästi.
Seuraava aika joulun alla 22.12.

Kävellen siis kävin ja illalla sain palkinnoksi jopa tunniksi melko säännöllisiä supistuksia (n8min). Ei kylläkään kovin kipeitä, mutta alku kai tuokin. Harmillista kyllä uni voitti ja supistukset sitten hiipuivat jonnekin...
 
Onnea taas uusille vauvoille ja tuoreille äideille!!!:flower:

Miimau Ota ihmeessä yhteyttä KELAan. Mä olen aina soittanut ennen ku olen valituksen laittanu, jotta oon osannu valittaa oikein ;) (mulla kela eräänkin hakemuksen sössinyt, vaikka yhdessä virkailijan kanssa täytetty). Joissain tapauksissa ei meinaan oteta huomioon toista työtä, jos se katsotaan keikaksi eikä ns. jatkuvaksi työksi. Ja se 20%sääntö, että voi hakea viimeisen 6kk perusteella... Tulojen täytyykin itseasiassa olla noussut n.25%, koska kela tekee tuloista jonkun tulojenkahnkkimisvähennyksen tjsp.

Huomenna pitäs mennä miehen mummon kanssa joululahjaostoksille. Ei jaksais yhtään, koska tuo poikanen pysyy rattaissa tyytyväisenä n. 15min, jonka jälkeen haluaa itse kävelemään. Jouluruuhkaisessa ostoskeskuksessa toisella kädellä rattaiden työntäminen ja toisella kädellä pojan juoksujen estäminen ei tän mahan ja lantiosärkyjen kanssa houkuta yhtään: / Kait mä voin sanoa, että olen jo niin raskaana, etten jaksakaan lähteä. Ja mukaan pitää mennä siksi, että hän ostaa oikeanlaisen lahjan pojalle. Meille kun on ihan sama mitä lahjojen antajat antaa. Jos sanon, että paketti duploja, niin ei luulis olevan liian vaikeaa... tai ihan mitä ikinä haluaa pojalle antaa... Eikä meidän poika ole ainoa pieni lahjottava, jotta samaa kamaa kuin serkuillekin... Äh. En meinaa kehdata perua, kun kerran oon jo luvannu lähtä. En kyllä luvatessani tajunnut, että ihan sinne kauppaan asti pitää mukaan mennä. Luulin, että mennään kahville hänen luokse kertomaan toiveista. Hitto ois pitäny sillon heti, kun asian oikea laita selvis sanoa, ettei lähdetä kauppakeskukseen. Mä inhoon ihan ilman näitä raskausvaivojakin pojan kanssa kahdestaan shoppailua, kun se on vaan sitä, että mä estän poikaa tuhoamasta paikkoja...

Huh! Helpottipa purkaa tämäkin mieltä painanut asia. Kyllä mä nyt saan luvan olla jo niin raskaana, että voin perua vaikka viimetippaan meneekin. Onhan mummolla seurana muut lapsenlapsenlapset äiteineen :) (pojan lähes samanikäiset serkut istuu aina niin kiltisti paikallaan ja samalla mulla valuu tuskanhiki ku yritän saada omaa viikaria pysymään aisoissa)

Päätöksestä helpottunut Mango 38+3, enää max. 3,5vkoa...
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
41+0 POKS POKS siis vaan, prkl : /

Onnea taas kaikille ihanien pikkuisten äideille!

Mutta eikö voitais sopia että seuraavaksi olisi mun vuoro?? :LOL:

Ei jaksa oikein edes kirjoitella kun fiilis on huono ja asian sisältö lyhykäisyydessään on että mä haluan sen vauvan NYT!
 
  • Tykkää
Reactions: viena
Onnea Äitsy ja metsätähti pienokaisista tai metsätähden tapauksessa ei niin pienestä pienokaisesta ;)

Miimau: Kelaan vaan soittoa ja kysymystä että mistä johtuu, ettei kaikkia tuloja oo huomioitu.

Mango: Saa tosiaan perua reissun tuossa tilassa :) (ja mä tiedän myös tuon tunteen, kun muiden lapset istuu nätisti ja omat ei pysy hetkeäkään aloillaan :))

Mä kävin vauvan kanssa limpparilla kun mun työkaverit tulivat tuolta "kaukaa" pääkaupunki seudulta tänne maalle retkeilemään ja kävivät samalla läheisessä ravintolassa syömässä. Sai samalla tehtyä päiväkävelyn yksösrattailla, (ei siis tarvitse lähteä hakemaan isompia hoidosta kävellen ja työntää tuplia, ja minäkö muka laiska :whistle: ) ja sitten näkivät osa työkavereista vauvankin ja minä sain hetkeksi seuraa :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea pienistä tonttusista taas kovasti :flower: :xmas:

Neuvolas ei ihmeitä, painoa +1200g/vko :D Et "pientä" turvotusta.... Terkka tunsi enää leuanalusen vauvan päästä kun niin alhaal majailee jo :)


Tsemppiä seuraaville vauvanhakijoille ja niille jaksuja odotteluun kellä viikot sellaset et vois hyvin jo syntyä :)


Astre ja vauveli 38+4
 
Onnea taas kaikille vauvautuneille!! :heart:

Mulla piti eilen olla neuvola, mutta en sitten sinne ehtinytkään kun auton katsastus kesti tautisen pitkään kun ei tahtonut inssi uskoa että sai takajarruista mopoauton lukemia........ taitaa olla jarruissa vähän vikaa.. Siityi neuvola sitten perjantaille.

Minä en oo sitten niin minkään sortin limaa bongaillut, enkä mitään muutakaan.. Yksi päivä kun "suoritettiin" tupla peiton heilutukset ja vielä välilihan venytykset päälle niin muutama heikko supistus tuntui alavatsalla, mut siinä kaikki. Ei taida tää helpolla irrota. Vaikka viikko sitten jo sen kaatumisen vuoksi kun siellä synnärillä kävin, niin oli pehmeet paikat sentin auki ja kanavaakin sentti. Noh, maanantaina on sitte se äippäpoli kontrolli vauvelin laihuuden vuoksi. Tuskin tämä tästä viikonloppunakaan syntyy.

Huomenna siis auton jarrujen kimppuun kun isäntä menee kouluun. Taitaa olla vähä sylinterit jumissa tai jotain. Isä lupas olla mun apuna. Öljyjäkään en tahtonut saada autoon vaihdettua eilen, kun en saanu proppua pohjasta auki. Rupesi alapäässä tuntumaan kun avaimesta koitti kaikin voimin vääntää. Tosin, ei se olis haitannu vaikka olis jotain vaikutusta ollutkin. Vielä pääsin vaivalloisesti auton alle ryömimällä kun ajoin auton ensin pukeille. :LOL: Varmaan olin hauska näky..

Onkos muut kovasti jo tehneet jouluruokavalmisteluja? Minä oon vasta porkkana- ja lanttulootat raakapakastanut. Vielä pitäs maksalootat tehdä ja jos jaksaa ja ehtii niin imellettyä perunalaatikkoo vielä. Minä oon vaan niin huono tuon imelletyn teossa. Joka vuosi se on toistaiseksi parantunut. Muutama vuosi sitten perunamassasta tuli niin hirveetä sotkua ettei koirille edes kelvannut. TAisin valita perunalajikkeen ihan väärin :D Nyt oon jo oppinut että jauhoinen peruna ja pitää antaa vähän jäähtyä ennen jauhojen sekoittamista ettei jauhot pala.. Kyl se tästä.. kerta kerralla paremmin. :LOL:

Tarttee varmaan alkaa siivoilla ja tiskata. Viideltä onkin viimeinen perhevalmennus ja aiheena vauvan hoito. Pääsee isäntä treenaan vaipanvaihtoa :p

moksukka ja vauveli 39+4
 
Suuren suuret onnittelut taas kaikille vauvan saaneille :heart:!


Poppeliini Kun kaikilla muillakin näkyy olevan tuolla etusivun listassa nuo viikot,milloin pieni on syntynyt,niin voisitkos mullekin laittaa vielä sinne että 38+0 syntyi meidän pikku tonttu :xmas: Kiitos!

Hui miten nopeesti on aika mennyt.Meidän pikku tonttutyttö on huomenna jo 1kk ikäinen! Minne tämä aika oikein menee :O?


adalmiina ja sitso 4vk 1pv
 
Ensku, se on kyllä mun vuoro seuraavaksi :D

Juuri varasin yliaikakontrolliin ajan ja sain ensi viikon keskiviikolle jolloin 41+5 täynnä.
Puhelimeen vastannut nainen oli aivan ihana, vitsaili että yritänkö saada lapsilleni samaa syntymäpäivää (toinen lapseni siis syntynyt 21.12). Samoin sanoi että hän ei pysty poppaskonstia sanomaan mikä jouduttaisi synnytyksen alkamista, nauraen sanoi että laitat miehen vaan pitämään hyvänä :D
Sanoi että aatonaattona viimeistään käynnistävät sitten ja ekaa kertaa nauraen sanoin että sitten mennään sinne asti jos on mennäkseen.. onkohan mulla kaikki ihan hyvin? :whistle: Viikko sitten itkin ajatusta ja nyt nauroin.

Päivä kerrallaan. Alakerta tulessa, vihloo vähän väliä mutta ei supistele. Kävely ollut ainoa joka saanut 1-2 tunnin supistelua aikaiseksi, joten voisihan sitä pienen lenkin illalla tehdä ;)

Onnea vauvansa saaneille :flower:

Omaansa odottaen: 40+6 :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: viena ja Sokruli
Onnittelut täältäkin vauvan saaneille äiteille =)

Nonniin neuvolassa käyty taas,minua on huolettanut nyt muutaman päivän kun vauvan potkut olleet normaalia hentoisempia,otin asian puheeksi neuvolassa ja tänään täytyy täytellä liiketarkkailu lappusta ja jos ei kuulu napakampia potkuja tai liikkeitä niin sairaalaan tarkistukseen vielä tänään.

Olen ollut flunssassa alkuvkon,joten yöt on mennyt pyöriessä ja hikoillessa eikä oikein kunnolla ole tullut nukuttua,en tiedä vaikuttaako se vauvaan ja pieni huoli potkuista on, tiedostamatta saattanut tehdä pienen tressitilan minkä vuoksi vauva voi olla rauhallisempi,syitähän voi olla lukuisia.

Joka tapauksessa vauvan sydänäänet olivat hyvät 140/150 välillä ja niitä kuunneltiinkin normaalia pidempään, mulla painoa tullut reilu 1kg vkossa :snotty: mutta ei neuvolatäti ollut huolissaan,oon ollu alkuraskaudesta lähtien turvoksissa,nestettä paljon kehossa ja sen näkeekin,ja ummetuskin on vaivannut aika ajoin.

Vaikken olis raskaanakaan niin jo suolan näkeminen kerryttää mulle nestettä kehoon,ja makeasta kun en niin välitä :) painoa on kyllä tullut reilusti raskauden aikana,mutta arvot on silti pysyneet hyvinä.Äitiyslomalle neuvolalääkäri laittoi kk ennen äippäloman alkua koska jalkapohjat ja sormet on niin turvoksissa ettei se työnteko olis kovin helppoa ollut enää,kun sormia tarvitsen kumminkin kokoajan työssä luonnollisesti,kiristelee ikävästi.

verenpaine pikkasen koholla,aiempina kertoina ollut hyvä ja meillä suvussa verenpainetautia ja diabetestä,joten olen tyytyväinen jos ei pauku paineet kovin,ja se pieni kohotus voi johtua tästä flunssastakin,äitilläkin ollut meitä odottaessa verenpaineet korkealla jos sieltä vähän antaa osviittaa,onneks näinkin hyvät tässä vaiheessa.

Kelasta sen verran että kannattaa olla tiukkana ja vaatia tarkistusta jos asia vielä vaivaa,todellisuudessa ne tulot lasketaan niiden kaikkien vähennyksien jälkeen saadaan se todellinen tulo,itse juuri asiasta taistelleena voin kertoa että kannatti,minulle meinasivat maksaa sen 2009 tulojen mukaan vaikka tulot noussut sen 20% siitä vaikka vähennykset otettiinkin siitä päältä pois,meinasivat maksaa vähemmän mutta kun sitkeästi sinne soittelin ja pyysin selvitystä niin kas kummaa,olivat muuttaneet päivärahan viimeisten 6kk tulojen mukaan,silloin tuli hyvä mieli kun sai käännettyä omaksi eduksi kuitenkin aika ison asian,ei ne päivärahat muutenkaan kovin isoja ole niin korotus on tuntuva ainakin meikäläisellä.

Meidän poika se taitaa olla vähän laskeutunutkin,kun ei saanut enää uutta kasvumittaa mahan päältä,pysynyt samana vaikka siellä kasvaakin masussa,vähän on mielestäni masu alempana kuin vielä vko sitten =) huomenna poikkeuksellisesti neuvolaan mittaamaan verenpaineet,täytyy nyt vähän tarkemmin syynätä niitä kun oli ekaa kertaa vähän koholla.Kaikenkaikkiaan neuvolatäti oli sitä mieltä että ei pitäisi olla mitään syytä huoleen,eikä ollut huolissaan mistään,mutta aina on hyvä ottaa silti varman päälle,kuitenkin helpottaa ajatus että vauva alkaa olla oikeissa mitoissaan jo,niin jos syntyisikin jo ei olisi enää ennenaikainen.

Huomisesta lähtien meidän poitsu onkin jo täysiaikainen :whistle:

jemina81 ja poitsu 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Ihan älyttömästi onnitteluja kaikille tontun saaneille!

Täällä synnytys tuntuu jo kaukaisemmalta ajatukselta, kun ikää alkaa oleen kuukausi. Ja miten olinkaan valmistautunut yliaikaisuuteen... :D Halit siis kaikille eräpäivänsä ohittaneille tontunodottajille! :hug:

Mun tarvinnut oikein järjestää uudelleen noita kuvioitakin, kun koulusta olis ollut muutamat kurssit ennen joululomaa ja niitä jäi nyt sitten väliin. Olin ihan ajatellut et ehdin käymään hyvin nekin... Vauvanvaatteet hain ja laitoin tosiaan sitten vasta kun kotiin päästiin, kun nekin oli pakattuna vielä. Ja muutenkin kaikki vähän kesken... :ashamed:

Muuten on mennyt ihan kivasti! Poitsu syö oikein ahkeraan maitoa, jota tuntuukin riittävän hyvin. Kahdessa viikossa oli pienelle tullut vajaa kilo painoa. Alkaa muutenkin olemaan vauva eikä vastasyntynyt "ruttunaama" :D

Synnytystarinoita on ihan kiva lueskella miten muilla on mennyt ja mielellään kuulee kuulumisia kotiutumisen jälkeenkin. =)

garden ja juniori kohta 1kk
 
m0308 Johan oli synnytys! mä oon kuitenkin todella ylpeä susta sen takia ettet ala kantamaan mitään painotaakkaa kuten kauna, katkeruus tai viha. Ne tosiaan musertaa ihmiset allensa painolastillaan! Se että jätit noi painolastit ottamatta harteillesi kertoo susta jo ihmisenä paljon! Eipä nämä sanat paljoa paina kivun keskellä mutta ehkä jonain päivänä ymmärrät mitä haen takaa :hug: :hug:

huomenna neuvolatäti tulee katsomaan meitä! eka en saanut yhteyttä mut onneksi ei mennyt kuin muutama päivä siihen puhelinrumbaan.

ps. Onnea uusille tontuille! (jottei unohdu)
 
Tässä vielä aloitussivua varten tiedot: Tyttö syntyi pe 9.12. klo 9.14, pituus 49 cm, paino 3932 g, pipo 35,5 cm viikoilla 38+4.

Tässä on mun synnytyskertomus. Miten sainkin 6 tunnin hommasta näin pitkän sepustuksen? :D Kirjoitin itselleni vielä paljon pidemmän ja hyvin yksityiskohtaisen kun en halua hienosta kokemuksesta unohtaa yhtään mitään, en ainuttakaan tunnetta, ajatusta ja keskustelua. Lyhensin tänne palstalle sopivan, mutta pitkä on edelleen, lukee ken jaksaa. :)


Perjantaina 9.12. heräsin joskus lähempänä kolmea todella viiltävään supistukseen. Supistuksen aikana kuului patum ja osasin kiitos keskustelupalstan arvata mitä seuraavaksi tapahtuu. Niin vikkelästi en edes muista koska olisin viimeksi sängystä noussut ja ylipäätään liikuskellut. :)
Säntäsin vessaan ja just pöntölle ehdin ennen ekaa vesien lorahdusta. Siinä meni samalla limatulpat ja kaikki, mutta ilmeisesti puhkesi sen verran ylhäältä, että jäi hana päälle. Kestovaippojen lisäimuille tuli käyttöä. :D
Supistuksia tuli saman tien aika tiheästi, mutta ne eivät olleet kipeitä. Luulin myös, että mulla olis homma hallussa ja tietäisin miten tilanteessa toimia, mutta mun pää tyhjeni täysin. Yritin siitä neuvolan Meille tulee vauva -oppaasta muistuttaa mieleeni, että pitikö tässä jo lähteä vai odotella, mutta ei se selvinnyt. Soittoa synnärille siis klo 3.30. Mies nauroi jälkikäteen, että kai sinne olis voinut hetikin soittaa, ilman että alkaa tavamaan yön tunteina jotain oppaita. :LOL:
Sain puhelimessa ohjeet ottaa 1 g paracetamolia ja koittaa vähän nukkua ja jos supistukset lakkaa niin alkuiltapäivästä vasta sairaalaan, muutoin kuin siltä alkaa tuntua. Otin lääkkeen ja tein suunnitelman: nukkuisin pari tuntia, sitten siivoaisin vessat ja silittäisin ja pakkaisin laukun ja sen jälkeen alkaisin tehdä joogassa opittuja avaavia liikkeitä.
Sain just laskettua pään tyynyyn kun supistukset muuttuivat kivuliaiksi ja todella tiheiksi. Nousin ylös hengittämään ja hakemaan hyvää asentoa. Parin supistuksen jälkeen totesin, ettei tässä auta muu kuin alkaa pakata laukkua. Ja nyt todella ymmärrän miksi se kannattaa pakata ajoissa! Supistuksia tuli niin tiheään, että en ehtinyt kahden huoneen väliä kulkea niiden välillä tavaroita keräillessäni ja hommaan tuntui menevän ikuisuus. Pelkät syvät hengitykset eivät enää riittäneet vaan piti ottaa käyttöön synnytyslaulutkin, naapurit varmaan arvostaa.
Joskus neljän jälkeen herätin miehen, että nyt sattuu ja vedetkin meni jo aikaa sitten. Sen ensimmäiset sanat oli että mihin? Kai se pelkäs nukkuneensa lapsivesilammikossa. :D Mies alkoi pakata omia tavaroitaan ja etsiä mun ohjeilla puuttuvia. Hidasta hommaa kun kielsin kaikenlaisen kommunikoinnin supistusten aikana.
Itse menin kontalleen sänkyyn tarkoituksena kellottaa supistuksia ja laskea kauan ne kestää, mutta musta niissä ei ollut juuri lainkaan enää taukoja, enkä ehtinyt edes ajastinta esiin saada. Supistukset oli mun mielestä aika lyhyitä, mutta alapäässä alkoi jo olla tuskaisen paljon painetta. Mies soitti Naikkarille, että me tullaan nyt kun vaimo ei pysty edes enää puhumaan.
Noin. 5.00 lähdettiin ajamaan Naistenklinikalle, jonne meidät on kirjattu sisään klo 5.20. Painotin miestä ajamaan tosi varovaisesti, mutta kyllähän se onnistui hätäännyksissään missaamaan yhden ratikkaristeyksen ja ajamaan niiden kaikkien risteävien kiskojen yli ihan täysiä..
Olin päättänyt sinnitellä mahdollisimman pitkään ilman puudutteita, mutta siinä käyrillä päätin, että jos tämä homma on ihan alussa, niin otan kaikkea mitä irtoo! No ihan alussa ei oltu, olin jo 6 senttiä auki!
Päästiin tietty heti saliin ja pyysin jumppapallon, säkkityynyn ja ilokaasua. Kerroin kätilölle vähän toiveitani, mm. että otan itse esiin puudutteet jos koen niitä tarvitsevani, riippuen miten nopeesti etenee. Kätilö veikkasi, että tuskin menee koko päivää, kyseli vähän missä olen käynyt joogassa ja tarkisti, että opit ovat edelleen hallussa ja opasti ilokaasussa.
Pallon päällä istuminen oli ihan täysin mahdotonta enää tuossa vaiheessa, joten kätilö asensi säkkituolin sängylle ja kävin sen varaan kontalleni. Opin ilokaasun hengittämisen ihan parilla supistuksella, vedettyäni sitä ensin pienet överit lähes oksennuksen partaalle. Ja oi mikä ihana ihmeaine! Suosittelen todella lämpimästi vaikka alkuun se saattaakin ällöttää.
Kaasu vei supistuksista pahimman terän ja pystyin keskittymään rentoutumiseen, oikeaan hengittämiseen ja positiiviseen psyykkaukseen. Hoin itselleni joogaohjaajaäänellä samaa mantraa joka supistuksella: älä tappele vastaan, anna kivun tulla, älä jännitä mitään lihaksia, anna vauvan laskeutua, anna kohdun avautua. En tosin ääneeni. :kieh:
Homma toimi kuin unelma ja kohta olin jo unessa, nukuin siis kaikki supistusten välit! Mulla ei ollut mitään hajua ajasta, olin ihan omassa maailmassani.
Sitten parilla supistuksella myöhästyin ilokaasun kanssa ja paineen tunne alapäässä olikin ihan järisyttävä. Siinä ei paljoo auttanut hokea, että rentouta lantionpohja ja anna vauvan laskeutua kun tuntui siltä, että sieltä se vauva nyt ampaisee ja irtoo kaikki pohjat!
Puristin sängyn laitaa ja haukoin henkeä, mies soitti kätilön, joka ilmoitti ilokseni, että olen täysin auki! Vauva oli vielä vähän ylhäällä, joten sain ohjeeksi jatkaa ilokaasua ja alkaa työntää hissuksiin painetta vastaan, jotta saadaan vauvaa alemmas. Koitin siis pysyä hereillä supistusten välit ja työntely vei sen järjettömän paineen kokonaan pois.
Tässä vaiheessa vaihtui vuoro ja aloin uudelta kätilöltä kysellä, että koska tässä sitten oikeesti ponnistetaan. Kätilö vastasi, että heti kun susta siltä tuntuu ja minä siinä kontallani pohdin, että mistä hitosta senkin sitten tietää. No kyllä sen kuulkaa sitten tiesi! Huusin miehelle, että kätilö tänne ja aloin vääntäytyä synnytysjakkaralle.
Synnytyksen pahin kriisi koettiin tässä kohtaa kun ilokaasuletkut eivät yltäneet jakkaralle saakka, kieltäydyin istumasta ja vikisin siinä, että ilman en ponnista. Olin myös hieman huolissani että kakkaan lattialle kun nukuin peräruiskeen ohi, mutta kätilö totesi vain, että se nyt kuuluu tässä vaiheessa oikeestaan melkein asiaan, että jotain sieltä tulee. (Ei kyl tullut. :D)
Koitin ensin ponnistaa hengitystä pidättämällä, mutta tuntui, että tukehdun. Pelkässä uloshengityksessä ei ollut tarpeeksi voimaa, joten päätin ottaa äänen käyttöön. Mutta ei mun keuhkoista pääsytkään kaunista synnytyslaulua, vaan ihan mieletön karjuminen, eikä tässä vaiheessa suuremmin siis edes sattunut. Pyytelin kätilöiltä anteeksi, mutta ne vaan kehotti huutamaan niin kovaa kuin ikinä hyvältä tuntuu. Ihan itseenikin ihmetyttää mistä se ääni tuli, nyt jos pitäis samalla tavalla huutaa, niin ei onnistuisi. Huuto antoi ponnistamiselle voimaa ja joka ponnistukselle paremman keston.
Loppuvaiheessa en enää hengittänyt ilokaasua, koska oman hengityksen hallitseminen oli hakusessa, mutta puristin maskia poskeani vasten kaikella voimalla ja toisella kädellä puristin miehen kättä. On mahtanut sitäkin sattua, sillä mulla oli seuraavana päivänä kyljet ja käsivarret ihan maitohapoilla.
Ponnistusvaihe kesti 29 minuuttia, eikä tikkejäkään tullut kuin 3 emättimeen. Mitään muuta en hommassa jännittänytkään kuin toimenpiteitä eli episiotomiaa ja tikkaamista. Noita kolmea tikkiäkin varten turvauduin ilokaasuun. :D
Mun ensimmäinen reaktio oli kun vauvan näin, että ei ole mahdollista, että tuon just työnsin pihalle värkistäni ja mulla meni pari päivää ennen kuin vauva alkoi mun silmissä näyttää pieneltä. Vauvalta pyysin siinä kaikkien kuullen heti ekana anteeksi, että joutui tulemaan maailmaan niin kovalla metelillä.

Kaikenkaikkiaan uskomattoman hieno kokemus, josta jäi vain positiivisia fiiliksiä. Kätilötkin äityivät kehumaan kilvan mun rentoutumistaitoja, joista olin itse aika yllättynyt.
 
Paljon onnea uusille vauvaantuneille ja minunkin puolestani kiitos synnytyskertomuksista, ovat hyvin mielenkiintoisia etenkin näin ensikertalaisen näkökulmasta kun ei tiedä mitä odottaa. Jeminalle myös tervetuloa porukkaan!

Täällä on menty päivästä toiseen Ataraxin voimalla, joka vienyt pahimman kutinan pois, mutta kyllähän tuota vielä riittää - etenkään kun en ole uskaltanut täysiä määrättyjä annostuksia vetää. Kyllä sitä tosiaan odottaa jo, että tyttö syntyisi, myös siitä syystä, että raskausihottuman tulisi häipyä sitten synnytyksen jälkeen. Tänään on laskettu päivä, eikä mitään vihjauksia ilmassa, että alkaisi tapahtua... Paitsi mahdollisesti limatulpan osaa....? Tai sitten olen vaan ylitoiveikas ja kuvittelen omiani.

Kelasta sen verran, että kyllä itsellänikin otti nuppiin, sillä tuloni olivat nousseet sen vaaditun 20% mutta sitten korkeampi äitiyspäiväraha jäi siitä tulonhankkimisvähennyksestä kiinni (olikohan 650 € tms). Eihän mulla tuollaisesta ollut tietoa! Saakelin Kela :stick: No ei auta kuin kituuttaa pienemmällä rahalla. Onneksi saan helmikuun alkuun asti normaalia palkkaa.

Edelleen toivoen, että jouluaatto vietettäisiin kotona nyytti jo kainalossa,
joululahja2011 40+0 pokspokspoks :xmas:
 
Kiitos synnytystarinoista :)
ONNEA SIMULI!<3
Mukava on minunkin mielestäni niitä lukea :)
Täällä on aivan tavallinen päivä ollut mitään erikoisia tuntemuksia ei oo ollut eikä oikee muutakaan :( Mitään en oo tänään jaksanu tehä muutaku tässä koneella ollu :D

Jännitän tässä maanantaita kun sillon meen miehelle joululahjan ostamaan, että pääseeköhän vai eikö pääse, tosin epäilen kyllä että menee jouluaaton yli niin että heilahtaa ellei sitten tammikuunki puolelle :( Ei kiitos. ODOTTAVAN AIKA ON PITKÄ!
Ja kärsimättömänä odottelen että joko nyt lähtö tulis. Ois niin paljon mukavampi joulu kun ei voi mitään suunnitellakkaan että ois edes nyytti sylissä :)

baarbi rv 39+2
 
Nyt alkaa olla hätä minulla,kävin tänään neuvolassa ja tosiaan oli puhe että jos ei vauvan potkut ole yhtään voimistunut iltaan niin täytyy lähteä sairaalaan,soitin äsken jo sinne ja siellä kyseltiin kaikenlaista ja tuntui kuin täti puhelimessa olis vähän väheksynyt tätä mun hätää,ei kuulemma tarvitse olla edes potkujen napakoita kunhan niitä tulee se 10 tunnissa,ja kun taas neuvolassa sanottiin että jos ei ole napakoita niin hyvä varmistaa tilanne paikanpäällä,nyt tässä just kylellään oon maannut mutten tunne juuri mitään,outoa :ashamed:

tähän tilaan voi olla nyt monta syytä,olen tosiaan flunssassa ja nyt ehkä hieman tressissäkin vaikkei pitäisi,mutten saa mielenrauhaa,tähän asti en ole tressannut yhtään.

Onko muilla kokemusta samasta,mielelläni kuulisin kertomuksia,että olenko nyt turhan hätäinen asian suhteen?

Päätettiin miehen kanssa lähteä kohta tarkistukselle sairaalaan,koska on turha kuvitellakaan että pystyn rentoutumaan ennenkuin kaikki on kunnossa,sydänäänet oli päivällä hyvät ja siksi puhelimessa eivät olleet kovin huolissaan,tuli jo hätä että jos ne noin suhtautuvatkin synnytykseenkin niin apua :ashamed: koska se jännittää muutenkin älyttömästi ja tottakai sitä toivoo että mut otettais vakavasti tässäkin tilanteessa,eikös se nyt ole normaalia olla huolissaan jos pariin päivään ei kuulu kunnon ryskettä.

Voihan olla että vauva on sen verran isokin jo että siks ovat laantuneet,mutten jätä mitään arvailujen varaan.

jemina81 ja poitsu 37+6
 
jemina81 mulla oli samanlaista, tyttö ei liikkunut oikeestaan yhtään silloin 14.11, normaalisti oli kuitenkin liikkeet ollu napakoita potkuja ja kunnon myllerrytsä, kävin päivällä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä ja ihan hyvät oli. Illallla ei liikelaskujenkaan kanssa tullu kun pari laiskaa liikettä. Lähdin illalla synnärille käyrät ok mut ei edelleenkään liikkeitä. Jäin yöks ja aamulla otettiin käyrää ja lapsivesipunktio keuhkojen kypsyyden selvittämiseksi, rv 36+6. Käyrät ok ja keuhkot kypsät mut ei vieläkään kun pari laiskaa liikettä. Käynnistettiin illalla ja 3 tuntia myöhemmin synty tyttö.

Mä vähän luulen että mulla liikkumattomuus enteili synnytystä tai siis että olis itsekseenkin tullu ihan lähipäivinä, edellisetkin syntyny 37+3 ja 38+2 ja mä olin plussaamisesta asti koko ajan ajatellu vauvan LA:ta tyyliin 7.12 miinus kolme viikkoa eli 15.11 eteenpäin olis voinnu tulla ihan koska vaan. No nyt se oli sitten tasan 15.11.

Mut ehdottomasti kannattaa mennä näytille niin että saavat ottaa käyrät ja tarkistaa vauvan vointi. Tsemppiä!

Vauvautuneille taas onnea, nyt alkaa kuulumaan kitinää joten pakko mennä.
 

Yhteistyössä