***Joulukuun Pikkutontut JOULUKUUSSA*** ? Nyt on meidän kuukausi ?

Heipat kaikille ja jälleen, lisää onnitteluja vauvautuneille! <3

ajattelin kirjoittaa jokusen rivin synnytyskertomusta. Itse tykkäsin ja tykkään edelleen niitä lukea joten kannan korteni kekoon nyt myös oman tarinani merkeissä :)

Eli la 10.12 päivällä oli samanlaista jomotusta ja supisteluja mitä ennenkin. Joten en niistä kummemmin ollut moksiskaan.
Illalla tv:tä katsellessa huomasin että kappas, taitaa olla aika säännöllisiä kun tuntu että vähän väliä poltteli ja mahaa kiristi. Katsoin aina kelloa supistuksen alkaessa ja välit olivat jotain ehkä 10min luokkaa. Mies katsoi minua ja kyseli että oletko varma ettei tarvii sairaalaan lähteä?
Vastasin että olen. Supistukset olivat tuntuvia muttei niin kipeitä etten olisi pärjännyt. Panadolit naamaan ja iltapesun kautta nukkumaan n.klo 23.00. Unta ei meinannut tulla kun tunnostelin oloja ja hieman jännitys alkoi nostamaan päätään.
02.45 sunnuntaina aamuyöstä heräsin vessaan. Tunsin että mahaa kiristi jälleen. Vatsa tyhjeni sitten ihan kerralla ja huomasin että hieman verta tuli samalla. Ajattelin kuitenkin mennä vielä takaisin sänkyyn.
Ehdin saada peiton päälleni kun tuntu että taas on noustava vessaan ja niinhän minä tein. Nyt tuli sitten loputkin ulos suolistosta ja samalla huomattavan paljon enemmän verta. Ajattelin että kyllä se nyt taitaa olla menoa!
Menin suihkuun ja pesin tukkaani, supistuksen tuntui jo voimistuneen. Päätin lopetella suihkuttelun ja mennä hiuksia kuivattelemaan ja kattomaan onko tavarat kasassa. Ajatuksena oli palata suihkuun vielä myöhemmin (huom.ajatuksena :D )
En päässyt edes suihkusta pois kun supistukset alkoi olla jo niin voimakkaita että piti ottaa seinästä tukea.
Äkkiä vessaan, sidettä housuihin suojaksi ja loppujen tavaroiden laittoa. Kellottelin hieman samalla ja ilman kelloakin tajusin että nyt tapahtuu ja aika nopeaa. Supistuksia tuli todella tiheästi ja olivat jo oikeasti kipeitä.
Miehen menin herättämään n.3.30. Taisin vielä sanoa että ei mitään hätää tai kiirettä mutta musta tuntuu että meijän pitäis olla kohta jo matkalla :D
Soitto Tayssiin 3.45. Eivät oikein meinanneet uskoa kun sanoin että tunti sitten alkoi tapahtua, verta ja vettä tulee ja supistuksia sitäkin enemmän. Puhelun aikana jouduin välillä lopettamaan puhumisen kun yritin keskittyä vain supistuksen yli pääsemiseen.
Lähdimme sairaalaan melki samantien ja mies joutui taluttamaan autolle. Autossa väli oli ensin 5min ja heti sen perään 2min. Olivat niin kipeitä että roikuin käsikahvassa, laitoin autoon ilmastoinnin täysille puhaltamaan kylmää ja yritin hengittää. Oksennuksen tunne oli valtava ja samoin paine alapäässä. Tiesin kyllä, paljonko meillä on vielä matkaa mutta kuitenkin kysyin mieheltä että meneekö vielä kauan. Siinä vaiheessa mies laittoi hätävilkut päälle ja 70 rajoitusalueella paineltiin 120km/h.
Sairaalalle päästiin ja sisällekkin n.klo 04.15, josta hoitajat tuli ottamaan mua vastaan ja taluttamaan tutkimushuoneeseen, vai mikä se nyt onkaan. Olin jo tuskasen kipeä enkä ehtinyt ollenkaan rentoutumaan supistusten välissä. Kysyin kätilöltä että milloin pääsen synnytyssaliin ja tämä sanoi että menee joku parikymmentä minuuttia täytellä kaikki kaavakkeet. Tuntui että se 20min tulee olemaan aiiiiika pitkä aika odotella. Tutkimuksessa selvis että olen 4cm auki ja siitä pyörätuolilla synnytyssaliin.
Sängylle päästyäni toinen kätilö tutki minut ja sanoi että ei ihme että tekee kipeää kun olet jo 6cm auki ja vauvan pää on jo aivan tuloillaan. Äkkiä ilokaasuvermeitä ja lääkäriä tilaukseen. Ilokaasu tuntui aluksi oudolta mutta opin nopeasti sitä oikein käyttämään. Pari-kolme pitkää vetoa ja sitten lopun supistuksen ajan hengittelin syvään (välillä huohottaen )ja miehen kättä rutistaen. Paine oli aivan valtava ja kyselin jo sen lääkärin perään.
Anestesia lääkäri saapui ja rupesi laittamaan epiduraalia. En tiedä paljonko olin tässä vaiheessa auki mutta kello oli hieman yli 06.00. Puudute alkoi vaikuttamaan 6.30. Se vei pahimmat kivut pois mutta jätti paineen tunteen. Kätilö tutki ja sanoi että olet täysin auki ja voisit pikkuhiljaa alkaa tunnostelemaan miltä ponnistaminen tuntuu. Jätin tässä vaiheessa ilokaasun pois ja aloin keskittymään ponnistamiseen ja hengittelyyn. Pyydettiin tekemään muutama harjoitusponnistus ja siinä samassa kätilö sanoi miehelle että soitappa sitä kelloa, täältä tullaan jo!
Toinen kätilö tuli avuksi ja alkoi kunnon ponnistaminen. Latasin niihin kaikki voimani ja supistuksen aikana sain pari kolme pitkää ponnistusta tehtyä.
Hetken kuluttua pää oli jo osittain ulkona, pitkä musta tukka kuulemma vain näkyi :D tälllä hetkellä muistan tokaisseeni että tuntuu niin kovin erikoiselta :D Seuraavalla ponnistuksella kätilö rupesi avustamaan ja se sattui ihan järkyttävästi! Mutta pää oli ulkona, ja pian koko poika <3 Klo oli 6.47 ja suuri helpotuksen huokaus pääsi suustani ja pieni itku kun näin ihanan pienen oman poikani tapittavan ja huutavan kurkku suorana. <3
Istukka syntyi myöhemmin, en muista tarkkaa aikaa. Kohdun painelukin sattui. Kätilön tarkastaessa mua, sanoi hän että ei yhtään tarvii ompeleita, kaksi pientä nirhaumaa vain tullut.
Ensi tapaamiset, imetykset ym. <3
Isä pääsi nyytin kanssa kiikkustuoliin ja itse menin suihkuun hyvä vointisena.
Aamupala nautittiin salissa jonka jälkeen siirryttiin osastolle.
Synnytyksen kestoksi merkitty papereihin 4h57min ja ponnistusvaihe 9min.

Synnytyksen kestoa hieman ihmettelen, on tullut merkattua papereihin varmaan väärin koska n.3.00 alkoi tapahtua ja 6.47 poika oli jo maailmassa eli kestoksi olisi pitänyt merkitä 3h57min. Mutta eipä kait se ole niin justiisa :D

Osastolla aloitettiin vierihoito samantien ja poika olikin rinnalla melki 24/7 :D Maitoa ei tuossa vaiheessa juurikaan tullut, vain pisaran pari.
Rinnanpäät olivat tuosta jo arat mutta kyllä se kannatti sillä maito lähti nousemaan todella hyvin heti seuraavana päivänä ja tällä hetkellä mennään ihan täysimetyksellä.

Kokemus oli kokonaisuudessaan hyvä ja hieno! Vaikka kipu olikin aika kovaa enkä ehtinyt saamaan niihin apua kuin vasta loppumetreillä niin vauhti oli sen verran kovaa että ne kivut kesti kun tiesi että nopeasti tulee kaikki tapahtumaan.
Ja nyt täytyy sanoa että onneksi tämä käynnistyi viikonloppuna ja "jouduimme" Tayssiin sillä jos olisimme vammalaan lähteneet ajamaan 40min...en tiedä mitä olisi tapahtunut :D Ja minä vielä aikaisemmin sanoin että tuskin sitä ensisynnyttäjänä niin kiire tulee ettei sinne kunnolla ehdittäis :D
Tayssissa oli onneksi tilaa ja olin kaikinpuolin tyytyväinen kaikkeen :)

ja Tänään meillä oli jo ensimmäinen neuvola.
Poika on ottanut jo syntymäpainonsa joten täälläkään ei tarvii enää herätellä toista kesken unien syömään vaan toinen saa nukkua niin pitkiä pätkiä kun nukuttaa..Jee!! :) ja ikää jässikällä siis 5vrk. :)

Tämmöistä täällä, poika syö ja nukkuu. Välillä jaksaa vähän seurustellakkin :)
Niin ja ne hormoonit. Luulin että olin herkillä raskaana ollessa mutta nyt...voi pojat! Itkua tuhrustan kun katselen poikaa ja sen niin moninaisia ilmeitä ja kunnon rokkitukkaa <3 On tämä elämä vaan niin ihmeellistä :)

Meni niin herkistelyjen puolelle että palaan myöhemmin kommentoimaan mitä minulla oli tarkoitus kommentoida.
Anteeksi jos tarina kuulostaa sekavalta, sitä ensi kertaa tässä vasta jonnekkin ylös kirjoitan joten ajatus on saattanut hyppiä sieltä tänne, joten kärsivällisyyttä teille lukiessanne juttua :)

Tuutikki ja rokkitukka 5vrk
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvautuneille taas kerran.:xmas:

Täällä itse vielä liiankin hyvin kasassa, ihan kun menisin taaksepäin. Jostain asioista voisi jotain ensiviikolla luulevan tapahtuvan.. Maha toimii 6 krt päivässä (todella erikoista), harkkoja on jatkuvasti, alapäänkivut on törkeitä, vauva painaa todella alhaalla. Kuitenkin herään aamulla ja ei yhtäkään kivuliasta supistusta, jo se on kumma. Päivisin on selvästi enempi kipuja.

Minulla on yliaikakontrolli 21.12, eli viikkoja silloin 41+2, se on täällä meillä normiaika kontrollikäynnille. Saas nähdä käynnistävätkö heti vai saanko ns. ajan mennä joulupyhinä Koksiin.

Sukulaisten kyselyt alkaa riepomaan, muutenkin kaikki kommentit.. Parhaita on nämä "vedä tulista ruokaa 3 päivää niin että maha menee sekaisin" (jes kiva mennä synnyttämään!) tai nämä ässät.. oikeesti? Ymmärrän sen seksin, mutta minusta tuntuu ettei niillä millään muulla ässällä ole mitään merkitystä. :stick:

Jopa jumaleisson tuon naapurikioskin pitäjän mielestä minun pitää juosta rappusia ylös ales ja ajaa autolla töyssyjä!
:LOL:

Turha varmaan taas unelmoida että saisin uudestaan unta. Tsemppiä varsinkin niille jolla on laskettuaika ohitettu. Kaikille hyvää joulumieltä, älkää odottako ainakaan liian aikasin tapahtuvan yhtään mitään niin ette pety niin kovasti kun minä itse. (näin jo sielujeni silmin vauvan sylissäni jouluaattona ja ihanat kuvat vauvan ensimmäisestä joulusta kotona)

Hyyppis+Poju 40+6
 
  • Tykkää
Reactions: viena ja neljäskö
Onnea kaikille jotka ovat vauvansa saanneet:flower:

Synnytyskertomus:
Menimme käynnistystapa arvioon keskiviikkona 14.12 klo.9.10 jossa kätilö otti ensin käyrää puoli tuntia ja se näytti hyvältä.Sitten odoteltiin lääkäriä joka tuli yhdentoista aikaan ja tutki kohdunsuun tilanteen ja olin kolme senttiä auki ja kaula pehmeä ja aikalailla hävinnyt.Lääkäri teki ronskin sisätutkimuksen ja irrotteli kalvoja ja totes että saliin vaan ja kälvot puhki.Siirryin sitten suoraan saliin jossa puhkaisivat kalvot 11.20 ja sanoivat että jos tunnin sisällä tai ihan viimeistään yhdeltä ole alkanut omat supistukset niin laittavat tipan.
Siinä sitten keinussa istuskelin ja juttelin kätilön ja lääkäriopiskelijan kanssa,luin lehteä ja odottelin.Mitään ei tuntunut vaikka käyrällä näkyi supistuksia.
11.20 alkoi alapäässä tuntumaan painetta ja lattialle valui reilusti lapsivettä.11.40 alkoi napakat supistukset ja nousin keinusta seisomaan hengittelemään ja kävelemään.11.50 supistukset alkoivat olemaan jo kipeitä ja nojailin sängynlaitaan ja tyynyihin ja hengittelin.Kätilö tarjosi ilokaasua jota hengittelin ja kohta kätilö kysyi ponnistuttaako?Juuri tuli supistus niin en pysystynyt vastaamaan mitään johon mies vasrasi että näyttäis siltä.Kätilö kokeili kohdunsuuta ja totesi että se on täysin auki ja reuna on lähes hävinnyt.Ja kehottin nousemaan sänkyy johon totesin että mielelläni en.kiitos.Siihen kätilö totes että no hän on tehnyt tätä työtä jo 27vuotta ja hoitanut ennenkin seisovilteen tapahtuvia synnytyksiä.Ja siitä sitten rupesin ponnistamaan ja vauva tuli ulos 13.17 lähes liukumalla.Kun vauvan napanora oli katkaistu pääsin sänkyyn ja sain vauvan syliin:heart:
Hyvä ja rauhallinen synnytys:)Ja käynnistetty synnytys oli hyvä kokemus,kaikki meni nopeasti kunhan vaan omat supistukset alkoivat.Mitään vaurioita ei alapäähän tuullut ja vauva antoi kunnon ääninäytteen synnyttyään ja sai 10pistettä.
Eilen tultiin kotiin ja kaikki on mennyt hyvin:)Voi että on ihanaa kun on oma tonttupoika:heart:

Onnellinen Metsätähti ja sylissä torkkuva tonttupoika vajaa 3vrk:heart:
 
ONNEA Eve75!!!!! Alkaahan niitä pikkumiehiäkin tänne tupsahtelemaan :D Jihuuu!!!!

Ja TSEMPPIÄ kaikille yliaikaisille!!!Toivottavasti saatte pian oman ihanan tuhisevan nyytin syliinne :) Itseäni lähinnä pelottaa että ei tarttisi aattona mennä synnyttämään/sinne rempan keskelle täpötäydelle evakko-osastolle ja se että jos(ja kun) venyy pidemmälle niin minkälaisessa hapessa oon oikein jouluaattona... Tämä mamma on ainakin nyt hurjan kiukkuinen ja vaappuvainen ja hankala... Unelmaseuraa jouluaatoksi, heh :LOL:

KIITOS synnytyskertomuksista!!! Ne on niin tärkeitä saada lukea!!! Just kehuin eilen neuvolassa että en olisi MISTÄÄN perillä ilman tätä meidän jengiä täällä :D

Eilen oli kaikki kolme ässää käytössä ja vielä neljäskin eli joulushoppailut mutta ei se saanut aikaan MITÄÄN...HÖH!

Miimau&Masuasukki 38+4
 
Onnea taas kaikille synnyttänäille! :heart:
Ja kärsivällisyyttä vielä odottaville. :)

Mukavaa lukea synnytyskertomuksia, toivottavasti niitä tulee vielä paljon lisää!

Oliko jo joku päätös jatketaanko keskustelua täällä vai Facebookissa? Minä ainakin näin ensikertalaisena mielelläni lukisin muiden kokemuksia vauva-arjesta ja saattaisin haluta jotain kyselläkin, mutta tuntuu oudolta ja vähän epäreilultakin täällä odottajien puolella kun niin moni on vielä nyyttiään vailla.
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
prinsessaV, mä olen kanssa miettinyt viikon ajan että synnyttäneet voisivat perustaa jo pinon jossa jatketaan juttua. Faktahan on että vielä kasassa moni ja tulee olemaankin seuraavat pari viikkoa. Mutta olisihan kiva että jo synnyttäneet saisivat jakaa olojaan/kysymyksiään jossain.
(tämä siis minun mielipide vaikka kasassa olenkin vielä) :D

Niin, Face vai kerhonpuoli? Mitä muut mieltä asiasta??? :wave:

Täällä flunssaa vähän pukkaa, alapää hellänä ja ei isompaa merkkiä lähdöstä. Kyllä se aatonlapsi on meidän :saint: ja jos vähänkin yrittää tulla 23.päivän puolella niin vedän hanat kiinni ja odotan että menee puolenyön paremmalle puolelle eli aaton puolelle.. :xmas:

neljäskö ja syli vielä tyhjänä, 41+1 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Hyyppäjäinen Varmaan riippuu tilanteesta käynnistääkö jo tos ekas ya-kontrollis :) Meil ei esikoista käynnistetty viel siinä vaan vast 41+6.

Itsehän sain käynnistysarvio ajan tasan lasketulle mikä ois sit joulupäivänä 25.12 klo: 9.00, hauskinta et se on sunnuntai viel kaikenlisäks :D Jospa ollaankin yhtäaikaa koksilla sit jos saat vielä uuden ajan tosta :)


Eilen supisteli jo 3min välein sillee et istuskelin jumppapallol ja viilteli ihan hirveest tuol kohdunsuun tuntumas, varmaan kanava hävis aika tehokkaast noil. Mut sit loppu taas kerran :/ Nyt tätä eipäsjuupas menoa jatkunut jo pitkälti yli viikon, et jospa h-hetki ois lähellä :)


Mites muilla kun supistuksia tulee niin onko vauva ruvennut siinä samalla ihan älyttömän muljuamisen masussa? Täällä tuntuu et sattuu kaksinverroin kun tulee voimakasta liikettä+ supistaa...

Tuosta jo synnyttäneiden keskusteluista et kyl varmasti ois jo aika sellanen johonkin laittaa pystyyn niin me perästä tulevatkin päästään sit aikanaan mukaan keskusteluun :) Ei se kyllä haittaa vaikka täälläkin niistä puhutaan mut tuleeko sitten paljon erilaista asiaa ja keskustelua? :)

Synnytyskertomuksia edelleenkin kiva lukea :wave:


Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä ONNEA uusista joulutontuista taas kerran :heart:


Astre ja vauveli 38+6
 
Astre, mulla vauva pysähtyy supistuksen ajaksi, menee ihan kovaksi koko vatsa ja tuntuu, että raukka sinne kohta puristuu! Mutta supistuksen jälkeen poika jatkaa heilumista! Varmaan kipeä tunne kyllä, jos siellä supparin lisäksi vauva potkii!

On ymmärrettävää, että vauvan saaneet haluavat keskustella uudesta elämästä ja jakaa kokemuksiaan. Mua ei ainakaan haittaa monet eri aiheet täällä ja luen mielelläni siitä vauvan tuoksuisesta elämästäkin, mutta ymmärrän myös, jos synnyttäneet haluavat siirtyä jo "omalle puolelle". Tosin jääkö tänne sitten ketään enää tsemppaamaan viimeisiä...? :| Ja itse valitsisin kerhon, sillä facessa en ole enkä aiokaan olla... :)

Onnea vauvan saaneille! :heart:

Omaa napaa, päänsärystä kärsin vielä jonkin verran, mutta uni on auttanut. Kävin eilen aamulla mittauttamassa verenpaineet terkkarissa ja oli paremmat kuin neuvolassa ollut enää kuukausiin, joten ei huolta! :)

Hippuliinu ja Villis 38+4
 
Hyyppäjäinen, iso tsemppipeukalo sinulle :) olen niin samoilla linjoilla sun kanssa... miten turhauttavaa on kuunnella noita "pettämättömiä" ohjeistuksia hemmetin tulisista ruuista ynnä muista super äSSistä... plääääh.... olen itsekin ottanut asenteen että yli aikaiseksi menee, niin ei (muka) tule niin kovaa loppuodotusta

Eve ihanaa, pieni mies :) Voi onnea, onnea, onnea! Täälläkin pientä miestä odotellaan :) oliko sulla tehty kokoarviota ja osuiko oikeaan?

Voi turkanen mikä vesisade Helsingissä... ei voi kun nauraa tolle harmaudelle.... ei ole ihme ettei tonttujen nappaa tullaa tälle puolelle tuohon harmauteen ;)

Viena ja juniori 39+5
 
Tulinpas sitten poksumaan! Eipä tässä paljon muuta sydämmellä olekkaan. Täällä kans on ässät testattu ja joka päivä nivuset hellänä vaaputtu lenkillä ja jouluostoksilla tuloksetta. Hieman jo ärsyttää ihmisten jatkuva utelu että joko tuntuu eriltä tai supisteleeko.. Itse päätin lopettaa odottamisen tänään, ehkäpä hän päättää tämän johdosta tulla ens yönä :D

Noita synnytyskertomuksia on kyllä todellaki kiva lukea ja mahtavaa kun niin moni niitä jaksaa kirjotella! Itselle ainaki antavat konkreettista infoa paremmin ku noi viralliset tahot, joissa on aina samat faktat. Omalta kohdalta jatkokirjoittelusta en tiedä, kallistuisin ehkä tuon kerhon puolelle.

Jospa sitte rupeais muutaman tortun paistoon ennen anopin saapumista ja henkisesti valmistutumaan niihin uteluihin taas :LOL:

Onnea tietenkin niille vielä jotka jo nuuskivat omaa tonttuaan :heart:

Bellaella ja Antsa 40+0 POKS VAAN!
 
Onnea taas uusista tonttuvauvoista!!!! :heart:

Synnytyskertomus:

12.12 klo 20.55 lapsivettä holahtaa hieman housuille. Tunnin aikana supistukset alkavat säännöllistymään ja klo 22 ne ovat säännöllistyneet 5 min väliin. (synnytys on laskettu myös alkaneen virallisissa papereissa tällöin) Mie sanoin miehelle, että ennen kahtatoista ei lähdetä sairaalaan, ettei tarvii tyhjästä vrk:sta maksaa. Supistukset tulee kokoajan viiden minuutin välein asteittain kipeytyvät joka supistuksella. Puoli kahdentoista maissa alkaa olemaan jo aika kipeitä, ei pysty olemaan paikoillaan vaan pakko liikkua joka supistuksella.

Kahdentoista jälkeen alkaa sarjatuli supistuksilta. Entinen loppuu ja uusi alkaa. Puen vaatteet päälle ja lähdetään ajamaan sairaalaan, 15 min matka. Puoli yhden aikaan ollaan sairaalassa. Vaihdan sairaalavaatteet päälle ja sitten otetaan sydänkäyrää vauvalta. Kätilö tarkastaa sen jälkeen tilanteen, olen auki n. 3 cm ja kohdunkaulaa 1,5 cm jäljellä. Ajattelin, että joopa joo tässä menee vielä monta tuntia... Siirrytään saliin yhden aikaan.

Salissa kätilö kysyy kivun lievityksestä. Sanon, että tilanteen mukaan. Jyväpussin lämmitin aluksi. Supistukset tulee viiden minuutin välein ja kivut kovenee. Kahden aikaan kätilö ottaa taas sydänkäyrää vauvalta ja tarkistaa tilanteen, olen jo 6-7 senttiä auki! MÄ olen, et mitä ihmettä, näillä kivuilla, vastahan mä olin kolme senttiä auki tunti sitten. Tai siis kipeää supistukset todella teki, mutta edelliset synnytykset ku ollu ni supistuskivut olleet ihan karmivat! Kätilö antaa mulle ilokaasun, josta on jonkin verran apua supistuksen terään. Ja lisäksi kysyy tahdonko kipulääkettä, petidiniä ajateltiin. Kätilö ei kuitenkaan sitten halunnutkaan laittaa enää, ku olin jo niin paljon auki, kuulemma jo vaikuttaa vauvaan. Ehdotti kohdunkaulanpuudutetta, ja suostuin. Lääkäri tuli laittamaan puudutteen klo 2.35 ja puudute vie kivut miltei kokonaan, ainoastaan oikealla puolella tuntuu hieman supistukset, mutta pystyn nukkumaan n. puoli tuntia. Sitten supistukset alkavat taas tuntua ja otan ilokaasun taas kaveriksi. Puoli neljän aikaan soitan kätilön paikalle, alkaa ponnistuttaa. Kätilö tulee ja katsoo tilanteen, olen auki kokonaan. Klo 3.50 alan ponnistamaan ja klo 3.56 tyttö on maailmassa. Apgar pisteet 9/9. Ponnistusvaihe oli tosi kipeä, huusin ku hyeena ja meinasin jättää leikin sikseen, sattu niin perkeleesti! Mutta jostai sitä voimaa vaan tuli ja muutamalla ponnistuksella vauva saatiin ISOn lapsivesihyökyaallon kera maailmaan. Napanuoran pituus 68 cm ja istukan paino 986 g. Yksi ensimmäisen asteen repeämä tuli, johon ommeltiin neljä tikkiä.

Synnytys oli tosi ihana kokemus. Ja olen niin onnellinen, etttä synnytys käynnistyi itsestään eikä tarvinnut käynnistää. Ja luulen, että synnytys sen vuoksi olikin niin "helppo" eikä ollut niin kivulias kuin edelliset synnytykset, jotka siis ovat molemmat käynnistetty.

Mutta tässäpä minun tämän kertainen kokemukseni. Kolme erilaista synnytystä takana, enempää ei ole luvassa. Siitä olen ihan varma :)

simuli ja "iso-iita" 4 vrk
 
Pääseekö kerhoon vielä ne ketkä ei oo synnyttäneet? Siitä kerhosta täytyy tehdä sit salainen.. Itse en osaa tehdä mitään kerhoja! =)
En oo hetkeen kirjotellut, ei oo muuta kertomista kuin että olot on tukalat!! Vaikea päästä ylös sängystä ja vaikea lyllertää missään.. ääh! Jokaisen synnytyskertomuksen oon kyl lukenu, ihanaa kun jaksatte kirjoitella!
 
:heart: Onnittelut taas uusista tonttusista ja kiitos synnytyskertomuksista :heart:
Huomenna sitten poksuisi täällä 40 viikkoa ja mies on ihan sitä mieltä että huomenna sitten lähdetään synnyttämään. :D Lähdetään vaan, sopishan se mulle mutta entäs vauvelille..
Ihmeellisempää olossa ei ole ollut, (äklövaroitus! --> ) tuossa pari päivää sitten tuli jotain sellaista harmaata ja limaisenoloista klönttiä (vähän kuin valkovuoto mutta ei kuitenkaan), ei paljoa eikä sitä ole tullut tänään, mutta voisko kuitenkin olla sitä kuuluisaa limatulppaa..? Ääh, senkun tietäis mut toivoa kait vois et jotain merkkejä olis nyt siinä. Sormet ja varpaat ristiin.. =)

Tiikeli 39+6
 
Itse olen edelleen enemmän facebookin salaisen ryhmän kannalla. Sitä on helpompi päivitellä, itselle jäänyt sellainen mielikuva että kerho (2+:n siis) on huomattavasti kankeampi käyttää. Esim. kuvien lisääminen vaatii ylläpitäjän hyväksynnän ja osa teksteistäkin pitää ylläpitäjän hyväksyä. Itse en ainakaan sellaiseen jaksa ryhtyä, mutta naamakirjan ryhmän kyllä voin perustaa. Mutta siis vain mun mielipide asiaan :attn:.

*muoks* se että voin sellaisen ryhmän perustaa fb:hen, vaatii ainakin yhden kaverin eli jos joku laittaisi mulle yv:nä nimensä niin voin pyytää häntä ensin kaveriksini --> ja perustaa ryhmän.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on ainakin facebookin puolelle perustettu salainen ryhmä joulukuisille tontuille (toki marraskuussa jo syntyneet ja tammikuulle odotuttavat otetaan mukaan myös :) ). Eli ei pitäisi näkyä jos tekee hakua. Sinne pääsee kun laittaa minulle yv:nä oman nimensä --> pyydän kaveriksi ja sitä kautta hyväksyn kerhoon. Toivottavasti saadaan lisää sinne :wave:.

Päivittelen kyllä täälläkin tuota etusivun listaa loppuun asti, eli kokonaan en täältä katoa :wave:

Poppeliini ja tyttönen 10 vrk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Mulle käy kumpi versio vain(fb tai2plus), mutta aika moni on ilmaissut aikaisemmin ettei ole fb:n kannalla, tai ettei edes ole koko fb:ssä, eli tosi harmi jos porukka jakautuu kahtia. En usko että kahdessa paikassa voi pitää ryhmää koossa. Toivon että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus ja kiinnostus jatkaa, eli toivottavasti valitaan sitä kautta.
 
Onnittelut taas uusista vauvoista!!!:flower:

Keskustelun jatkamispaikasta: Meillä tosiaan toimi mielestäni tosi kivasti esikoisen syntymän jälkeen toi Vauva kasvaa -palsta. Vauvat 0-12kk Parasta siinä on mielestäni helppous eli kuten tälläkin odotuspuolella, sielläkin voi helposti lukea muiden juttuja kirjautumatta sisään ja voi myös halutessaan seurailla marraskuisten ja tammikuisten pinoja. Itse olin mukana myös facebookin ryhmässä ja kerhon puolella, mutta niihin tuli vain murto-osa odotuspuolella kirjoittaneista mukaan. Facebookin puolella sovimme lähinnä tapaamisia, mikä oli kyllä sekin tosi mukavaa.

tetku ja tyttö kohta 3 viikkoa
 
Voisin kirjoittaa teille halukkaille myös pienen synnytyskertomuksen;

6.12 Aamuyöllä joukko miehiä yritti tunkeutua asuntoomme, josta säikähdin niin kovasti että lapsivettä alkoi tihuttaa. (Tunkeutuminen oli väärinkäsitys, eli ei siitä sen enempää ja kaikki hyvin). Illalla jotain tihutti uudestaan ja vasta silloin rupesin miettimään olisiko se lapsivettä. Soitin synnärille ja sanoivat että tule näytille jos siltä tuntuu. 22.30 saavuimme sairaalaan, ja mentiin käyrille. Lääkäri huomaa että vauvan sydänäänet on tosi matalat, olisiko ollu 80-90. Minut juoksutetaan ultrahuoneeseen suunnilleen pelkillä sairaalan pikkareilla, ja ultrassa todetaan että kaikki hyvin ja takaisin käyrille. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi että aivan epäkypsät paikat. Käyrillä minulle kerkesi tulla n. 3 supistusta, ja joka kerralla vauvan syke laski todella matalaksi supistuksen tulessa. Viimeisellä supistuksella mies sanoo mulle että nyt syke näyttää nollaa, joukko lääkäreitä juoksee huoneeseen kun kone piippaa ja sanoo että nyt lähdetään hätäsektioon. Sain hirveän paniikkikohtauksen kun he lähtivät juoksemaan minua sillä sängyllä saliin, tärisin kuin hullu ja rääyin täyttä kurkkua. Salissa minut nukutettiin heti ja kymmenen minuutin päästä, eli 23.30 oli miehelle viety pieni tytön tyllerö :) Ei olisi uskonut sairaalaan tullessa että tunnin sisällä meillä olisi jo pieni tyttö syntynyt! Hyvä syntymäpäivä likalla, itsenäisyyspäivä kun koko Suomi liputtaa ;) Oli pelottava kokemus tuo hätäsektio kun ei millään osannut varautua ja kaikki tapahtui niin nopeasti. Sairaalasta päästiin kuitenkin jo kolmantena päivänä kotiin.

Itse olen myös facen salaisen ryhmän kannalla :)

Hulitus ja 12vrk vanha typy :)
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Onnea uusista vauvoista! En muista ketä olen onnitellut, niin varmuuden vuoksi näin :)

Noista kommenteista... Eilen olin pikkujouluissa ja ihan kävi naurattamaan, kun jengi vuoron perään totesi, etten mä ole vielä synnyttänyt. Juu'u en ole :D maha edelleen tallella, kiitos muistutuksesta ;) Toistaseksi vain huvittaa nuo toteamukset.

Aika herkkänä mä olen. Tunteet pinnassa koko ajan. Hulituksen synnytyskertomus nosti kyyneleet silmiin. Hurjaa varmasti nähdä sydänäänten laskevan ja hätäsektio!

Mulle ihan sama kummassa kirjoitellaan täällä vai fbssa...

Noista ässistä. Edellisessä raskaudessa kokeilin varmaan kaikki poppakonstit ja poika syntyi 42+0. Yliakaiskontrollin (41+5) jälkeen päätin, etten enää yritä mitään vaan menen käynnistykseen. Sillon tais olla kaulaa tyyliin 3cm ja sormelle auki. Niin vaan synnytys lähti käyntiin 41+6. Nyt olenkin päättänyt etten edes yritä millään poppakonsteilla väsyttää itseäni. Toki pakko välillä siivota ja saunassa on kiva käydä ;)

Mango ja Ola 38+5
 
jatko En ole facebookissa mut jos "kaikki" siirtyy sinne niin kyllä mäkin perässä tulen, kerhoa mä kuitenkin kannatan enemmän.

Hulitus onnea tytöstä, varmaan aika hurja kokemus joutua hätäsektioon, mut onneks kaikki meni hyvin. Muillekkin vauvan saaneille taas onnnea.

Tsemppiä kaikille vauvaansa vielä odottaville, toivottavasti kovin monen joulu ei mene synnärillä maatessa, tosin olishan sekin ikimuistonen joulu jos niin kävis.

Fantaihana ja prinsessa jo kohta 5 viikkoa:eek:
 
Jatkoa itse kannatan kerhon tai vastaavan puolella. Toivottavasti löytyy ratkaisu, joka sopii kaikille.

Poppakonstit on täällä nyt testattu useaan otteeseen, vaikutus aivan jotain muuta kuin toivottu. Eli pe-la yönä tuntui ekaa kertaa menkkamaista jomotusta lantiolla ja harjoitussuppareita sateli koko ajan.. lisäksi nassikka mötkysi mahassa aivan valtavasti.. olin ihan fiiliksissä. Tästä innostuneena sitten tuli harrastettua heti la aamusta yhtä ässää peiton alla, isolla oolla, jonka jälkeen siivottiin talo ja illasta vielä oikein pitkä sauna. Lisävarmistuksena vielä heiluttelin itseäni illan jumppapallon päällä, vaihdettiin sänkyyn puhtaat lakanat ja laitoin valkoiset pikkuhousut jalkaan. Lopputuloksena se, että ne vähäisetkin oireet hävisivät ja nukuin oikein pitkät yöunet parin todella huonosti nukutun yön jälkeen.

Nyt sitten olenkin ihan satavarma, että tämä nassikka tulee jouluna, jos on tullakseen ennen juhannusta. Joulu kun on suunniteltu vietettävän kahdestaan (eli kolmestaan), kaikki tarpeellinen on paistettuna pakkasessa, kinkku odottaa paistoa, kuusi hankittu koristeineen, toivoisin pääseväni nauttimaan lasin viiniä.. jne.. :mad:

Nyt olis sit huomenna taas neuvola, josta saan tod. näk. lähetteen vauvan kasvukontrolliin.. viimeisen viikon aikana, kun tuota painoa oli hurahtanut se reilu 2kg ja merkkejä synnytyksestä ei ole. Nyt olen nyt vetänyt ananasta koko viikonlopun, jotta saisin turvotusta alas, mutta ei ainakaan vielä ole laskenut.. täytyy yrittää tänään olla mahd. suolattomalla ruokavaliolla ja jatkaa ananaksen/veden nauttimista.

39+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä