***Joulukuun Pikkutontut JOULUKUUSSA*** ? Nyt on meidän kuukausi ?

_H_
Niin joo. Tässä virallinen rivi, joka on unohtunut 29.11 POIKA 4130g/54cm rv 39+5

Niin kannattaa muistaa, että synnytkset on erilaisia. Itselläkin kaksi aikalailla erilaista. Ensimmäisen ponnistaminen kesti ja kesti ja toinen tuli tuostavaan. On tuo kyllä hassua miten kivunlievitystä annetaan. Tällä kertaa pyysin heti epiduraalia ja kuvittelin saavani odottaa mutta alle tunnissa siitä kun tultiin sairaalaan sain sen. Papereissakin lukee jostain syystä kiireellinen epiduraali...

Herralla on ilmavaivoja. Puoli kuudesta ähistänyt paukkuja ja aina välissä torkahtanut. Itse olen jättänyt kahvin, suklaan ja sipuli sekä liat mausteet pois. Eilen kyllä tosin söin pakastimesta otettua makaronilaatikkoa, lieneekö siinä syy kun se on tehty ennen syntymää. Onneksi ei nyt ainakaan itke ilmavaivoja.

On muuten itselle hämäävää lukea kun on "jo" kaksiviikkoinen vauva ja toisilla menossa rv37-38. Tsemppiä joka tapauksessa.
 
Tässä tulee sitten pitkän kaavan mukaan oleva kertomus. Oon tehnyt sen itseäni varten, joten tekstiä on sitten sen mukaan :whistle:

Soitin osastolle 4A aamulla klo 7.20 ja tilaa oli. Oli kuulemma myös 5 muuta käynnistettävää tulossa.

Appiukko heitti mut aamulla sinne ja olinkin jo hyvissä ajoin siellä, jo klo 8.10 vaikka puolelta vasta piti olla. Otettiin varman päälle ettei olla pahimmassa kasin ruuhkassa. istuin käytävällä hetken odottelemassa ja sit mut otti vastaan kätilö + opiskelija. Pääsin huoneeseen ja jäin sinne lepäilemään. Aika pian kaivoin kannettavan laukusta ja aloin selaamaan nettiä.

Vauvan sydänäänikäyrää otettiin klo 9-9.30 tienoilla pitkä pätkä kun nukkui ensi alkuun kauan. Hyvää vaihtelua kuitenkin tuli.

Pääsin lääkärille klo 10 aikoihin. Ensin tutkin kandi, joka ei varmastikaan ollut oikeassa paikassa tunnustellessaan kohdunsuuta. Sitten tutki oyl Outi. 3cm auki, 3cm kanavaa ja vielä takana. Ballonki siis heti pois laskuista, cytoteciakaan ei tarjonnut joten parhaimmaksi vaihtoehdoksi tarjoutui oksitosiinitippa synnytyssaliin. Tilaa oli joten sinne sitten!

Klo 11 sain peräruiskeen ja vaihdoin sairaalavaatteet. Soitin myös miehelle ja sovittiin että vie tytön kerhoon ja tulee sitten synnytyssaliin suoraan klo 12 jälkeen. Vatsa toimi peräruiskeen jälkeen.

Klo 11.30 aikoihin pääsin saliin. Toiveita käytiin läpi, kivan oloinen kätilö oli. Mukana oli myös miespuolinen kandi, joka laittoi mulle tipan käteen ja täytti anestesiakaavakkeen esitiedot valmiiksi.

Klo 12 aloitettiin oksitosiini-tippa 15ml/h. Vain reilu 1min niin tuli eka supistus! Sen jälkeen niitä alkoikin tulemaan n. 3 min välein. Eivät olleet kipeitä, mutta tuntui kyllä vatsalla. Istuskelin aika paljon keinutuolissa ja välillä seisoskelin/vähän kävelin.

Klo 12.45 Supistuksia tulee hyvin. Ei vieläkään kipeitä, mutta huomaan ne selvästi.

Klo 12.50 oksitosiini-tippa 30ml/h à. Vs vain 4,4 joten sain leipää, mehua ja jogurttia.

Klo 13.15 alkoi tuntumaan vähän myös reisissä ja alaselässä.

Klo 13.25 vessareissu

Klo 13.30 naureskeltiin miehen kanssa viereisen huoneen ponnistusvaiheelle (nainen ulvoi ja ähki kuin pieni eläin…)

Klo 13.35 oksitosiinitippa 45ml/h à välittömästi kovempi supistus

Klo 14 uudelleen vessaan, vatsa toimi

Klo 14.15 Kohdunkaula hävinnyt / pieni reuna jäljellä, auki edelleen 3cm.. Kalvot puhkaistiin. Vettä tuli todella paljon. vauvalle yritettiin laittaa pinni päähän, muttei onnistunut kun luikerteli pakoon eli oli vielä melko ylhäällä. Eli masun päällä oli edelleen molemmat mittarit. Oksitosiinitippa otettiin pois.

Klo 15 vaihtui kätilö Leenaksi (vanhempi nainen, ehkä noin 50v., mukava)

Klo 15.18 Ensimmäinen ed. lapsen synnytystä muistuttava supistus

Klo 16 Kohdunsuun tilanne ennallaan! Joten oksitosiinitippa aloitettiin taas. Omia supistuksia oli siis tullut melkein 2h kalvojen puhkaisusta muttei ne saaneet aikaiseksi mitään.
Oksitosiinia nostettiin 1/2h välein aina 15ml/h kerrallaan

Klo 16.40 oksitosiini-tippa siis 45ml/h ja heti minuutin parin jälkeen todella kipeä supistus! Sain ilokaasun käyttöön 50%:lla. Auttoi muuten heti ekasta supistuksesta lähtien =) Vs taas vain 4,5 joten sain jogurttia, jota en kylläkään oikein voinut syödä. Seisoskelin aika paljon, välillä istahdin tuolille kun ilokaasu täytti tehokkaasti pään.

Klo 17.50 Lääkäri tuli tutkimaan ja laittamaan pinnin päähän. Olin 5-6cm auki, joten Kohdunkaulan puudutteen sain (jos ei olisi edennyt nytkään niin epiduraalia olisi harkittu). Puudute ei auttanut ollenkaan! Vasemmalle puolelle laitettiin vielä uudelleen, muttei sekään auttanut. ilokaasua vedin jo kaksin käsin, oli laitettu jo aiemmin 100%:lle.

Klo 18.25 vessassakäynti, en meinannut saada pissatuksi ollenkaan. Ilman ilokaasua oli aika tuskainen olo!

Klo 18.35 Anestesialääkäri tuli laittamaan spinaalipuudutuksen. Taisi onnistua peräti ensimmäisellä kerralla =) Vei kivuilta pahimmat huiput, mutta ilokaasua vedin edelleen ahkerasti. Ehkä klo 19 aikoihin puudute vihdoin alkoi kunnolla vaikuttamaan ja pystyin olemaan 3-4 supistusta ilman ilokaasua. Puudute taisi tullut juuri viime hetkellä. Kätilö lähti n. klo 19.05 huoneesta ja sanoi tulevansa takaisin klo 19.20 tutkimaan ks-tilanteen.

Klo 19.15 tuli muutaman vauvan sydänäänilasku 100 tuntumaan
ja pientä painetta alkoi tuntumaan myös. kätilö tuli takaisin huoneeseen n. klo 19.18, tutki ja sanoi että 10cm on auki, mutta vauvan pää vielä spiinatasolla (eli vielä ylhäällä). Sain alkaa koittamaan ponnistamista saman tien. Ponnistin, jolloin kätilö sanoikin että älä vielä ponnistakaan että ehtii laittaa hanskat käteen, tukka siis jo näkyi ja pää oli laskeutunut puolikkaalla ponnistuksella. Kysyin pitäisikö miehen soittaa sitä kelloa että joku muukin tulee. Kätilö sanoi että tämä tulee kyllä ihan juuri, ja kandi (oli vaihtunut naiskandiin) ei kyllä ehdi mukaan. Huoneeseen tuli samalla hetkellä toinen kätilö ja kandi. Sain uudelleen ponnistaa ja taas ehdin vain ihan vähän ponnistaa kun tuli kielto olla ponnistamatta. Vauvalla oli napanuora kaulan ympäri, joten sitä löysättiin. Seuraavalla pienellä ponnistuksella vauva syntyikin jo kokonaan. 9/9 pisteen tyttö syntyi klo 19.21 ja ponnistusvaiheeksi merkattiin virallisesti vain 1min. Ponnistusvaihe ei sattunut ollenkaan, mutta selkeä paineentunne jäi. Spinaalipuudutus siis toimi hyvällä tavalla kohdallani. Repeämiä eikä nirhaumia tullut ollenkaan. Vauvan sain paidan sisään ja ensi-imetyskin hoitui ihan hyvin. Suihkussa jaksoin myös käydä. Itsellä oli vähän heikko olo kuitenkin, kun en ollut juurikaan syönyt aamun jälkeen. Kun saimme syötävää, piti ottaa vain vähän kerralla kun tuntui että oksennus tulee. Ensimmäinen jälkisupistus tuli kun kävelimme osastolle.

Kaiken kaikkiaan oli kyllä ihan hyvä synnytys tämäkin käynnistetty. Vähän pidempi kuin kakkosen synnytys, mutta oikein hyvä kokonaisuus. Ponnistusvaihe varsinkin oli oikein positiivinen kokemus.
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Rokotuksesta, en ottanut vaikka neuvolantäti tarjosi. En ole koskaan ottanut influenssarokotetta joten en nähnyt nytkään tarpeelliseksi.

Limatulpasta, minä en kolmen aikaisemman kanssa ole huomannut sellaista enkä tämänkään raskauden aikana joten ei kai sellainen kaikilta edes tule tai sitten on vaan niin erilaista että häviää pönttöön. Tosin 2 kanssa mennyt vedet eikä veristä vuotoa ole ollut nimeksikään.. eli en odota tulppia nytkään.

Onnittelut Kahlan pojasta :flower:

Poppeliinilla mukavan kuuloinen synnytys. Hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Paljon onnea vauvautuneille ja kiitos synnytyskertomusten jakamisesta!

Influenssarokotuksia en ole ottanut, ei ole kyllä tarjottukkaan ja en ois ottanut vaikka ois tarjottu. Oon tullut aika skeptiseksi noiden rokotteiden kanssa ja tekis melkein mieli jättää tuleva lapsikin ilman rokotuksia, mutta saas nähdä...

Mulla oli tänään neuvola ja eipä varailtu mulle enää uutta aikaa, kun huomenna on se kontrollikäynti äippäpolille lapsiveden vähyyden vuoksi... Voi olla, että huomenna käynnistellään ballongilla. Niin ja kiitokset adelmiinalle ballonki-kokemuksen jakamisesta! Jospa se toimisi kohdallani ja ei tarvis ihan kauheasti käynnistäviä.

Neuvolakäynniltä sen sen verran, että paineet ok, pissanäyte ok, rauta-arvot nousseet 104 -> 114. Aika vähän noussut mielestäni kun kuitenkin kokonaisen paketin vetässyt niitä rautatabuja. Täti oli kuitenkin sitä mieltä, että ei tarvi hakea apteekista lisää, kun synnytys niin lähellä. Paino noussut +778/vko. Yhteensä siis tullut 14 kiloa ja tähän lienee jääkin paino jos synnytys tosiaan lähettäiskin käynnistämään huomenna.

Mutta nyt pitää kiirehtää lasangetet uunista ja alkaa syöntipuuhiin!

Mapitus 38+3
 
Kotona ollaan :) Verenpainelääkityksellä saatiin olo tasaantumaan ja nyt lepäilyä.
Huomenna neuvolaan, ensi viikolla olisi tarkoitus että 2 kertaa kävis neuvolas ja käynnistysarvio/äippäpolille laskettuna päivänä su 25.12 klo: 9.00 jos ei ole syntynyt ennen sitä.

Oon tyytyväinen et saan kotona odotella josko tää lähtis itekseen syntymään :)

Vauvan painoarvio 3.7kg et ei mikään pieni tosiaan ole tulossa :D Kohdunsuulla tilanne et kanavaa 1cm enää jälel, pehmeä, ulkosuu n. reilu sormelle auki ja päivittäin napakasti supistelee eli mahdollisuudet käynnistyä lähiaikoina on. Niin ja pää todella alhaalla ja kiinnittynyt.

Kiva lukea erilaisia synnytys kertomuksia :)

Onnea uusista tonttusista :heart:


Astre ja vauveli 38+3
 
Himpun verran kateelliset onnittelut teille kellä on jo tonttutyttö tai poika jo sylissä!

Alan olemaan jo ihan lopen kyllästynyt raskaana oloon! Tänään 41+0. (poks poks...ei paljon naurata...) Ei sillä että oikeasti olisin odottanut tämänkään käynnistyvän itsestään, mutta kuitenkin sitä vähän toivoo...
Olo on onneksi ihan kohtuu hyvä, mutta kovin väsynyt hyvistä yöunista huolimatta.
Onneksi täällä on edes muutama kohtalontoveri.

Lauantaina vaikutti hetken lupaavalta, mutta kipeät supistukset loppuivat 1,5 tunnin jälkeen.
On tämä toki jo paljon enemmän kuin esikoisen kohdalla, jolloin poika ei käynnistettäessä ollut laskeutunut eikä kiinnittynyt ja yhtään kunnollista supistusta ei ollut ollut.
Silti olen kyllä aika valmis heittämään toiveet sponttanista käynnistymisestä ja odottelen ihan kiltisti vaan sitä käynnistystä viikon päästä.

Kiva kuitenkin lueskella muiden synnytyskertomuksia, palailee itsellekin mieleen mikä taas on edessä.

masuunsa kyllästynyt Whitney & Möhkö 41+0
 
Heippa!

Jouduin aloittamaan rautatabut taas, kun huomasin yhtäkkiä tarvitsevani kahdet päiväunet! :D
No, nyt muutaman päivän tabuja syötyäni jaksaa taas valvoa koko päivän. Ja näemmä öisinkin...

Limatulpasta joku kyseli; yhdessäkään viidestä aiemmasta synnytyksestä en ole sellaista huomannut (kolme käynnistettyä, kaksi lähtenyt itsekseen käyntiin vesien menolla, yliaikaisena), joten ihan hirveästi en sellaista odota nytkään bongaavani.i

Oma olo alkaa olla raihnainen ja kärsimätön. Jos kiukkuisuus ja ärtyneisyys olisivat merkkejä lähestyvästä synnytyksestä niin lähellä ollaan! :D

Hippuliinu ja Villis 38+1
 
Onnea Kahlan!! :flower:

Tervetuloa Jemina! Rokotuksista täällä puhuttiin pari kk sitten, enemmistö taisi olla sitä mieltä että ei ota influenssarokotetta nyt jos ei oo ennenkään ottanut.

Tiikeli aika kuvaavia noi kommentit! Maalaisjärkeä ja oman kehon kuuntelua siis kehiin vaan.

m0308 HUH HUH! Olipa kauhutarina, mutta hyvä, että loppui kuitenkin hyvin. Mäkin varmasti haluaisin käydä ton läpi kätilön kanssan vaikka ton tekstin avulla.

PrinsessaV kirjoita sun tarina!

Poppeliinilla oli kivan kuuloinen synnytys. Kiva kuulla että ei ne käynnistetyt aina ole sen rajumpia. Itse valmistaudun siihen että lauantaina käynnistetään, kun tulee 41+5 täyteen eikä juurikaan näytä siltä että tässä itsestään mitään tapahtuis sitä ennen.

Whitney mä olen kans niin kypsä! Nyt vissiin 41+2, ja oon tehnyt kaikki mahdolliset kommervenkit eikä mitään vaikutuksia. Vedän vadelmanlehtiteetä, teen syviä kyykkyjä jne... Eilenkin kävin puolen tunnin lenkillä ja sitten pesin saunan (1,5 tuntia) ja siihen päälle kunnon saunomiset eikä mitään muuta kuin hemmetin kipeä selkä jonka takia ei pystynyt nukkumaan. Ja lapsi siellä vaan kasvaa ja kyljet kutiaa kun nahka repee eikä mitään voi tehdä :( Voi vali vali, loppuis jo tämä odottamisen tuska, mä haluan synnyttämään ja vauvan syliin!

Hyyppis aika osuva joululaulu!

Tuskastunut Tuisku 41+2
 
Kiitos kaikille mammaystävilleni lohdutuksen sanoista :heart:
Sain käytyä synnytyksen läpi kätilön kanssa, toki ei sen harjottelija-kätilön kanssa joka synnytyksen veti, mutta vierihoito osaston,minua hoitavan kätilön kanssa kyllä. En aio jäädä kantamaan kaunaa ja vatvomaan asiaa sen enempää, VAIKKA minulle siihen lupa annettiinkin. Tiesin että synnytykset on erilaisia. Se on tehty mikä tehty, eikä kokemusta voi enää muuttaa. Nyt olen vain taas yhtä kokemusta rikkaampi. Sectio, helppo synnytys ja vaikea synnytys on nyt koettu :D
Olen vain onnellinen että sain poikani :heart:

Ja tosiaan ensisynnyttäjille rohkaisuja:hug: Täytyy aina muistaa että KAIKKI synnytykset on erilaisia. Ei kannata ennalta maalata mitään tiettyä kuvaa synnytyksestä, loppu tulos voi olla ihan toisenlainen :)

Minun tarinani oli tälläinen, onneksi täällä on paljon noita ihaniakin synnytyksiä :)

Onnellista Joulun odotusta kaikille toivottaa Lenni tontun perhe :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau ja jemina81
Kiitos vastanneille,minuakin arveluttaa nuo influenssarokotteet kun en ole niitä ennenkään ottanut niin tuskinpa nytkään,vaikka lehtien mukaan povaavat jotain euroopassa jylläävää influenssa epidemiaa alkuvuodeksi Suomeen,mutta saa olla nyt.

Itselläkin alkaa olla sellaista irtonaisuuden tunnetta alapäässä varsinkin kun kylkeä kääntää,ja ajoittaista vihlaisua ja paineen tunnetta kävellessä,muuten tosiaan oireet olleet tosi lieviä tähän mennessä,nivelten pauketta kuulin viime yönä kääntyessäni.

Eilen säikähdettiin mieheni kanssa,kun yhtäkkiä havahduin ettei poitsu ollut juuri pitänyt meteliä itestään masussa ja koiteltiin herätellä mutta vain muutamia vaisuja potkuja saatiin,minun pitäs täytellä neuvolaa varten seurantalomaketta enkä saanut eilen sitten siihen juuri mitään kun vasta illalla muistin koko asian,tänään on ollut jo aktiiivsempi ja yleisesti ottaenkin todella kova potkimaan,mutta joskus niitä hiljaisempiakin päiviä taitaa olla,yöllä ennen nukkumaanmenoa kyllä möyri mamman iloks hetkisen ja sain huokastua.

Ehkä tässä loppuvaiheessa sitä itsekin on tarkempi niiden potkujen kanssa,kun kerran seurantaakin pitäis niistä pitää.

Onko muille sanottu neuvolassa potkujen seurannasta,että tarttis täyttää lapulle potkuja? olisi mukava kuulla kokemuksia...:)

mulla vaihtui neuvolatäti tässä vko sitten,kun muutettiin kesällä niin rupesin nyt vasta käymään täällä uudessa paikassa kun liikkuminen kävi vaikeemmaksi,ja alkaahan tää kävely tosiaan muistuttamaan ahtisaaren kävelytyyliä :D

jemina81 ja poitsu 37+5
 
Onnea pikkuisen prinssin johdosta Kahlan :D!!!!

Aamulla käyty neuvolassa ja saatiin lupa mennä omalla autolla sairaalaan mikäli lapsivedet menee. Pää heilui hiukan vielä mutta oli jo niin hyvin "kanavassa" että voi omilla kyydeillä kulkea. oli hyvä saada tuo tieto! Se taas ei ollut hyvä että verenpaineet oli hiukkasen kohollaan vieläkin, höh! Ja turvotusta piisaa...mrr! Painoon tullut n700g viikossa mutta tosiaankin kuulemma tuota turvotusta se on. Ja sf noussut vielä 36. Määräsi mut perjantaina uudestaan neukkaan mittailemaan paineita... Mutta pissa oli puhdas joten ei kai se sitten kuitenkaan ole myrkytystä tms... toivotaan! Vaavi oli reippaana ja syke vahva ja hb mulla kohonnut normaali tasolle - liputan siis Obsidanin puolesta:)

Joku oli varannut iyselleen jalkahoidon,ah! Ihanaa!!! Mulla sama edessä - kaveri osti lahjaksi ja pääsen siihen ihanuuteen ens viikolla, ah!

Mä en oo ottanut influenssarokotetta, eikä sitä ole kyllä tarjottukaan... Ajattelin kuitenkin että vaikka tarjottaisiinkin niin en ota kun olen pärjäillyt ilman sitäkin. Saas sitten nähdä on ratkaisu viisas vai nou...;)

m0308: Olipa hyvä että sait käytyä kokemustasi läpi!!!!!!!! Tärkeää ettei jää sitten mikään " vaivaamaan ". Ja ihana lukea onnellisen kuuloinen päivityksesi :heart:

Tsemppiä kaikille meille mammoille :heart:

Miimau&Masuasukki 38+1
 
:heart:Onnittelut taas kaikille joulunyyttinsä saaneille, hurjaa vauhtia nyt pidetty. :heart:

Tervetuloa jeminalle joukkoon kirjoittelemaan, täällä on todellakin mukavia kanssaeläjiä ja tuen antajia.

Tiikeli täällä oli myös perätilavauva tulossa, mutta vauvan ison koon takia syntyy sektiolla. Sinulla olikin pikkuinen vauva tulossa painoarvion mukaan. Synnytyssairaalassamme on perätilavauvoilla painoraja alakautta synnyttämiselle 4 kg. Lääkärien suositus ja päätös synnytystavan kohdalla helpotti valintaa miten edetään,mutta ilmeisesti on kumpaakin koulukuntaa ja mielipidettä niin kuin sinun polikäynnistä tuli ilmi. Onnea sinulle ja tule kertomaan miten synnytys meni, on mielenkiintoista kuulla siitä.

Tosiaan täällä suunniteltu sektio edessä ja niin kuin joku muukin jutteli niin tuntuu oudolta tietää päivä etukäteen, ei ole sitä jännitystä koska lähtö on edessä ja mietiskelyä mitkä on niitä merkkejä koska ollaan lähellä synnytystä, mutta toivon että ehkä seuraavan vauvan kohdalla pääsen sen kokemaan. Meillä sektio päivä on jo huomenna ja jännitys siitä kyllä alkaa tiivistymään. Tämän päivän alkanut hermoilemaan onko kaikki nyt vauvaa varten valmiina, leikkaus itsessään tietenkin jännittää kovin ja tulevan perheenjäsenen kohtaaminen. Ei kyllä malta odottaa että saa nyytin syliin. Toivottavasti saa ensi yönä nukuttua,kun tuleva päivä mietityttää kovin. =) no, huomenna on tonttu jo sylissä :heart:

Tsempit ja voimia muille nyyttejä odottaville :heart:

*angeleyes* 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: jemina81
m0308: Täälläkin tuli itku, kun luin synnytyskertomuksesi! Onneksi kaikki on nyt kunnossa!

Jalkahoito kuulostais niin ihanalta. :heart: Tämän hetken luksus minulla taitaa olla pitkä kenkälusikka. :D Ei tarvii kumarrella mahan kanssa henkihieverissä, vaan kengät on tosi nopeesti ja helposti jalassa. Oi autuus!

Täällä oli koko eilisen illan kivuttomia supistuksia vähän väliä. Klo 00-02 torkahtelin hieman, mutta kahden jälkeen nuo kivuttomat alkoivat pitää minua hereillä, neljän aikoihin ne muuttuivat teräviksi ja viideltä ne oli jo kipeitä! Koko ajan supistusten väli oli noin 5-6 minuuttia. Ei tullut nukkumisesta mitään ja mahakin tyhjeni. Kuuden aikoihin soitin synnärille ja käskivät suihkuun ja sen jälkeen kuulostelemaan, voimistuuko vai laantuuko. Supistukset jatkui ja päätin vaille yhdeksältä, että pitää ainakin käydä näytillä, onko mitään tapahtunut/tapahtumassa. (Mies oli ihan paniikissa :heart:)

Käyrillä supistuksia tuli tasaisesti n. 6 minuutin välein, mutta ei niin voimakkaina kuin aiemmin aamulla. Sain valita, jäänkö osastolle vai lähdenkö kotiin. Kuulemma tämä vaihe saattaa kestää viikonkin, joten katsoin parhaaksi tulla takaisin kotiin. Tämän päivää on ollut kyllä tuskainen olo ja kauhulla odotan ensi yötä, miten sitä saa nukuttua. ...Ja toivottavasti ei tuu toista hukkareissuu, vaan seuraava olis jo se ihan oikee!

Liikeseurannasta: Minulle annettiin neuvolassa lappu, johon voi halutessaan kirjata liikkeet ja kellonajat, mutta tähän mennessä en oo sellasta tehny. Mielessäni olen laskenut liikkeet, kun niitä on ihan hyvin aina tähän mennessä tullut.

Lontoon rae & Pätkis 39+0
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Moi kaikille!

En ehtinyt lukemaan vielä kaikkia muutaman pvän juttuja mutta mitä todennäköisemmin on ketjuun tullut lisää tonttuja, ONNEA!! <3

Omanapa päivitys, täyskuu sai täällä aikaan äkkilähdön ja meille syntyi
poikatonttu 11.12.2011 klo 6.47 3660g 52cm, rv 40+3, synnytyksen kesto 4h57min joten aika haipakkaa mentiin vielä näin ensisynnyttäjänä. Mutta synnytyksestä jäi enemmän kuin hyvä ja "miellyttävä" muisto :)


3pvää Tayssissa ja vihdoin kotona tuhisevan rokkitukan kanssa <3
Synnytyskertomusta sitten ajan kanssa vähän myöhemmin :)

Tuutikki ja rokkitukka 3vrk
 
Viimeksi muokattu:
Prinsessav: Jos oikein olen ymmärtänyt niin sitten kun supistukset ovat säännöllisiä ja tulevat 5.min välein tai tiheämmin ja kestävät yhtäjaksoisesti,voin olla väärässäkin.Itselläkin vielä synnytys edessäpäin,niin en kokemuksesta voi sanoa.

Onnea tuoreille mammoille taas,mukava kuulla hyviä synnytyskertomuksia,se vähän rauhottaa mieltä, vaikkei voikaan tietää minkälainen itsellä on edessä,toivon mukaan kokemus jäisi hyvänä mieleen.

Kiitos taas niille jotka toivottivat minut tervetulleeksi tänne,sydäntä lämmittää ja koukussa taidetaan olla jo tähän viestiketjuun :) muilla niin samanlaisia asioita,mitkä mielessä tällä hetkellä päällimmäisenä,on helppo samaistua.

Nyt on aikaa kirjotella,kun tässä odotellaan,saas nähdä miten itsellä alkaa synnytys ja milloin,vielähän tässä näitä vkoja on edessä :)

Liiketarkkailusta sen verran,että minkähän takia niitä täytys merkkailla jos itse tuntee potkuja säännöllisesti,tuntuu et aina kun muistaa ruveta kirjottaa niitä niin poitsu rauhottuu,jospa sitä vielä illalla sais merkkailtua jotain ylös.Ymmärtäisin jos liikkeet olisivat hiljentyneet,että niitä seurattais tarkemmin, mutta kun mielestäni niin ei ole.Niitä olis pitänyt merkata joka päivä enkä ole vielä mitään saanut lappuun ja huomenna ois neuvola,täytyy varmaan sanoa että unohtui merkkailla kun potkut tuntui niin hyvin.

jemina81 ja poitsu 37+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Onnea uusista tontuista :heart:

m0308 aika rytinällä on siun pikkanen maailmaan tullut, hurjalta kuulosti!! Mutta onneksi noinkin hurja tarina päättyi onnellisesti :)

Jeppis joo, äitipolilla käyty. Sen verran on tilanne kuukaudessa edennyt että kohdunkaula on lyhentynyt 2 sentistä yhteen, JES!!! :stick: Ei avautumista minkään vertaa, en muista oliko pehmennytkään. Eli yhä vahvemmin näyttää siltä että sektioon mennään. Joku mainitsi jossain vaiheessa että kätilöllä ja lääkärillä oli ihan eri vastaukset samoihin kysymyksiin. No, meijän sairaalassa ei näköjään ees lääkärit vedä yhtä köyttä, kysyin että meneekö suoraan sektioon jos menee yliaikaseks. Edellisen mukaan siis menee, tämänpäiväisen mukaan ei välttämättä, että voidaan yrittää käynnistää. Se sitten siinä kävi läpi poikien syntymää ja oli kuulemma sit sanonut SILLÄ AIKAA KUN OLIN VESSASSA ENNEN SISÄTUTKIMUSTA että "joo ei tätä kyllä varmaan kannata käynnistää jos menee yli", mitä ei sit lopulta mulle maininnut edes silloin kun uudemman kerran kysyin asiasta. Jokatapauksessa, lääkäri oli sitä mieltä että ois ollut toivottavaa että ois jo vähän kypsemmät paikat, jos meinaa alateitse synnyttää. Mennään uudelleen tarkastukselle heti joulun jälkeen, kait se sektiopäivä sovitaan sitten jos ei ole mitään tapahtunu vieläkään. Vauvan syke oli aika korkea, n. 180 tai vähän alle koko käyrilläoloajan, vaikka vaihdoin asentoa. Eipä sitäkään sitten sen kummemmin selvitelty, tosin vauva mylläsi ihan koko ajan että sekin varmaan jo nosti sykettä.

Näyttäisi siis siltä että mä saan olla joulun kotona. Toisaalta oikein huojentavaa, ja toisaalta ärsyttääääää niin paljon ku vaan voi.

Anteeksi omanapaisuus taas, en muista mitä piti kommentoida.

Tirppa 38+4
 
Liikkeitä ei kyllä ole mitään järkeä laskea ja kirjata päivittäin paperille, jos on ihan normaali raskaus eikä syytä huolestua vauvan voinnista. Teillä taitaa olla vähän yli-innokas terkka.:LOL: Itse olen tainnut kerran laskea, kun en muistanut kunnon melskausta sinä päivänä huomanneeni - ja ihan vaan mielessä laskin. Kun oli vesi vähän vähentynyt ja kysyin, että pitääkö tarkemmin seurata liikkeitä, niin kokenut neuvolakätilö oli sitä mieltä, että ihan se tavallinen 5/30min tai 10/60min on riittävä, eikä tarvitse laskea, jos tuntuu normaalisti liikkeitä muutenkin.

Olen ihan vollotusherkkä - liikutun melkein mistä vain. Vasta tässä kuuntelin Yön Ihmisen poikaa, ja se kuvaa omia tunteita tuota esikoista kohtaan niin kauniisti, että posket märkänä kuuntelin. Muutama on laittanut koskettavien laulujen sanoja tänne. Minulla kolahtaa Secret Gardenin Sleepsongin viimeinen säkeistö:

May you bring love
And may you bring happieness
Be loved in return
To the end your days
Now fall of to sleep
I'm not meaning to keep you
I'll just sit for awhile
And sing
Loo-li,lai-ley

Voi ei, nyt minä taas vollotan, ei näe kirjoittaa...:':)laugh:
 
  • Tykkää
Reactions: jemina81 ja Miimau
Joo kyllä se terkkari hieman innokas on =) näen hänet nyt toista kertaa huomenna,vaikutti aika tarkalta kyllä mikä on sinänsä hyvä asia =) mutta sopivasti,täytyy kait sitä jotain rustata tuohon liikelappuun,jos se niin tärkeää on.
Meitin poika on kyllä aika kova melskaamaan :D

jemina81 ja poitsu 37+5
 
:wave:

Onnea taas uusille tonttusille ja äideille! Teitä olikin tullut paljon, ja la-kamu Kahlankin oli jo jakautunut, epistä :)

Mä olen siis vielä jakautumatta. Tänään poksuu 39+0. En tosin aliaikaista odotakaan, mutta oishan se kiva yllätys :) Tosin en millään haluais olla joulua sairaalassa, joten jos ei alkuviikosta tule niin saa sitten mennä railakkaasti joulun pyhien yli :)

Uusille tervetuloa!

Synnytys lasketaan alkaneeksi säännöllisesti (5min.) tulevista supistuksista niin kuin Jemina tais jo kirjoittaakin.

Vauva liikkuu ja myllertää niin että kipeää tekee. On nyt ollut pari viikkoa aktiivisempi kuin aiemmin. Levoton olo vissiin hälläkin. Maha roikkuu terkan mielestä jo kovasti eikä päätä saa enää tuntumaan lantiossa. Mutta kokemusta on näistä ja silti vauvat antaa odotuttaa itseään sinne 41+ viikoille. Perjantaina sitten taas neuvolaan ja viikon päästä saa lähetteen yliaikaiskontrolliin, jee! Kiva tietää sitten joku päivämäärä. Milles viikoille Tays:aan nykyään saa kontrolliajan? Oliko jollain kokemusta siis ihan normaaliraskauden ya-kontrolliin? Molemmissa aiemmissa sain rv. 41+5 ajan, mut jossain vaiheessa kuulin, et menis sinne 42+0.

Kyllä nyt syntyy joka päivä uusia tonttuja, kiva! Ehkäpä se jossain vaiheessa on munkin vuoro.

Niisku 39+0
 
Jeeeeee,onnea Tuutikki!!!! :)

Ja Angeleyesille tsemppiä huomiseen :heart:

Täälläkin jännittää tuleva yö....mitähän siitä tulee, apuva! Asentotaistelua ja suppareita sekä valvomista?!?! Toivottavasti sikeää tuhinaa ja kauniita unia ;)

Miimau&masuasukki 38+1
 
Kahlan, onnea hirmuisesti! Aivan mahtavia uutisia :flower:

PrinsessaV, sinun synnytystarinaa odotan erityisesti, meillä kun sama lasketettuaika :) Hitsi, kiilasit siten oikein kunnolla... meikäläinen kun vahvasti vielä yhtenä.

Mullakin huomenna kontrolli, saapi nähdä mitä sanovat... kyllä nää joulunalusvauvat on niin jänniä :) Täälläkin laskettupäivä jo maanantaina muttei merkkiäkään jotta tuloillaan olisi :popcorn:

Onko teillä tietoa noista käynnistyksistä, ykeisesti ja sitten rd-äideillä, eli antavatko mennä sen 2vkoa yli vaikkea vauvan koko suuri olisikaan?

rauhaisaa yötä kaikille kolotuksiin :)

Viena ja juniori 39+2
 

Yhteistyössä