**JOULUKUUN Pikkutontut Huhtikuussa**

Kiitos infosta Poppeliini ja neljäskö! Mulle olis ehdottomasti paras tuo 2010 tulojen mukaan. Sen vuoden olin kokonaan töissä (palkatonta kesää lukuunottamatta) kun taas 2009 opiskelin ja ehdin olla töissä vaan 2kk vuoden lopusta. No, eipä sille itse juuri voi mitään, tulee mitä tulee.

Metsätähti: Mäkin olen käsittänyt, että mies olis ihan toivottu mukaan nykyään. Tosin mun ystävän miestä vähän masensi, kun neuvolakäynneillä neuvolatäti ei puhunut ollenkaan isälle. Ei siis katsonut juuri edes päin tervehtimisen jälkeen. Vaimolta oli kysynyt miehen työstäkin, vaikka mies itse oli ollut ihan siinä kymmenen sentin päässä. Kummasti oli laantunut miehen into osallistua. Vielä kun kyseessä on mies, joka oikeasti halusi keskustella lapsen tuomista muutoksista parisuhteeseen ym. Kurjaa minusta.

Neljäskö: Asutaan tässä ihan Turun kupeessa. Virallisesti on kaksi ultraa kaupungin puolesta, mutta mulle neuvola sanoi, että pääsen extraultraan keltarauhashormonin vähäisen määrän takia. Tsekataan, voinko lopettaa luget. Olis kyllä kiva jos niitä ei tarttis ihan sinne kymppiviikolle laittaa, on ne sen verta ällöjä... Mutta tietysti teen, miten lääkäri määrää.

Nyt taas töiden pariin. Sain äsken syötyä niin ällötys helpotti.
 
EevaN se on viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan, eli jos syyskuussa ei ole vielä tullut vahvistusta niin sitten et voi käyttää vuoden 2010 verotusta. Ehdotus ei siis riitä. Mulla lyö pää ihan tyhjää, koska tulee vahvistus? Syksyllä joo, mutta koska tarkemmin / koska on aiemmin tullut??
 
Äippärahasta..odotin ekaa vuonna 2009 ja jäi äippälomalle marraskuussa. Tulot meni vuoden 2007 mukaan. Verovuosi ei vaihdu kesken kaiken. Eli tänä vuonna kun jää äippälomalle,niin tulot menee vuoden 2009 mukaan. Tokihan aina kannattaa lasketuttaa esim edelliset 6kk.
 
taskurapu toi on just niin neuvola kohtaista.Kaverilla Helsigissä oli terveydenhoitaja kysellyt tosi tarkkaan tulevan isänkin syömiset ja elämäntavat ja ohjeistanut niistä sekä että mitkä fiilikset isällä on ja miten uskoo elämän muuttuvan vauvan myötä sekä parisuhteen tilasta ja hoidosta oli ollut kiinnostunut.Täällä isää kyllä on huomioitu ja oltu innostuneita kun hän on osallistunut.Varsinkin yksi opiskelija kehui totisesti miestäni kun oli tullut mukaan ja on niin aktiivinen, mut ei täällä ihan noin tarkkana oltu kuin kaverillani.
Kurjaa että sun ystävän miehelle jäi huono maku neuvolasta.

Mulla laskettiin äippäraha viimeisen 6kk:n mukaan koska olin aikaisemmin ollut työttömänä ja ennen äippärahakautta 10kk töissä.
 
Moroloiskis kaikille! Ihanan paljon tullu tänne kirjotusta!! =)
Tääl taas hörpitään aamukaffetta. Kohta vois tekasta mikrossa riisipuuroo, nam :p
Eilen meni töissä oikeen mukavasti ja meni 2h5min. Tänään illasta taas siivoilee. Aina ku meni kyykkyyn ja sieltä nous ylös ni masussa tuntu. Ja pein aika vauhtia koko ajan ni kyl sitte väsyttikii.
Sillon ku Emppuu ootin ni alussa tuli vuotoo,tutkittiin ni kaikki oli hyvin ja miule sanottiin et miul on vale menkat,et hormoonit jyllää ja miun kroppa kuvittelee et miulla on menkat,vuotoo tuli siis pari päivää ja tosi tosi vähän.
Onko teillä muilla eläimiä? Meillä on kissa. Kissan ulosteistaha saatto saaha sen bakteerin,öö mikä se nyt olikaa.. Olin varmaa huvittava näky eile ku putsasin pelletit, kiedoin kasvoilleni harson :LOL: mies lupas tuuvva sellasia iha oikeita maskeja,niitä oon käyttäny ennenkii ku ootin ja putsailin kisun veskii.

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 5+2 ~
 
Äippärahasta..odotin ekaa vuonna 2009 ja jäi äippälomalle marraskuussa. Tulot meni vuoden 2007 mukaan. Verovuosi ei vaihdu kesken kaiken. Eli tänä vuonna kun jää äippälomalle,niin tulot menee vuoden 2009 mukaan. Tokihan aina kannattaa lasketuttaa esim edelliset 6kk.
Varmistin eilen kelasta asian ja sanoi että vaikka olisi joulukuun lopussa laskettu niin tasavertaisuuden vuoksi määräytyy kaikilta tänä vuonna 2009 mukaan! tai sitten tosiaan 6kk mukaan jos tulet 20% suuremmat. Eli mä ainakin jään 10 000e miinukselle, kun että olisi laskettu esim tammikuussa. Toisaalta ihan sama, tämä neljäs on niin odotettu ja kaivattu ja sai heti tulla kun oli tullakseen..

Mulla tänään nauhuri ekg laitto, pitää koko viikonlopun pitää päiväkirjaa nukkumisistaan, liikunnasta ja tuntemuksista jos tulee. Eikä saa ennen maanantaita kastella itseään joten ankea viikonloppu tulossa kun olen tottunut ainakin joka toinen päivä käymään suihkussa. Tukankin pesin kahdesti ettei ole ihan voita maanantaina :LOL:
 
Huomenta :wave:! Ihanaa kun täällä on niin aktiivista :).
Neljäskö:pirkanmaalla osassa kuntia maksetaan 3 ultraa.
Mun kannalta tällä kertaa äp-raha menee sen edeltäneiden 6 kkn mukaan, koska 2009 vuoden tein vielä lyhennettyä työaikaa, joten tulot on sen 20% noussu.
Mies oli ainakin esikoista odottaessa todella tervetullut neuvolaan ja ultriin ja olikin joka ikinen kerta mukana. Meidän th oli tosi symppis ja huomioi miehen tosi hyvin. Ja Tampereella järjestettiin miehille erillinen valmennuskin.
Eläimiä meillä ei ole, koska olen itse kaikille allerginen : /.
ON: Tänä aamuna tissit oli ihan turvoksissa. Onneks oireet lisääntyy koko ajan :heart: .
Varasin eilen sen varhaisraskauden ultran ens perjantaille.
Tänään vaihtuukin viikko eli nyt on "jo" 6+0 =) .
 
Mielenkiintoista lukea äitiyslomarahoista - itse olen ollut viimeiset 8 vuotta töissä (eli valmistumisesta lähtien), mutta viime vuosi oli kyllä tulojen puolesta tätä vuotta lukuun ottamatta paras. Sain muhkean palkankorotuksen, kun tehtävät muuttuivat vastuullisempaan suuntaan, ja joulubonuskin oli suurempi kuin edellisinä vuosina.. Sen puolesta olisi ollut erittäin kiva saada äitiysraha viime vuoden mukaan.. No, jos sitten sitä 6kk -sääntöä voisi soveltaa. Mutta onneksi nuo rahajutut ovat toisarvoisia kuten joku edellä totesikin :)

Minulla alkoi rv 5 tänään ja ekan kerran oli aamulla kuvotusta - mumpsin äkkiä raikasta maitorahkaa ja marjoja, se meni sillä ohitse :)

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!

terkuin, Puffs (5+0)
 
Eläimistä allergian takia meillä on vaan pystykorva tarhassa, joka onneksi saa päivisin usein olla ihmisten kanssa ja iltapäivisin käytetään lenkillä.Mua nimittäis säälittää sellaiset tarhakoirat jotka joutuu kaikki päivät viettämään tarhassa.

(.)Mä menetän hermoni nykyjään paljon helpommin kuin ennen, toivottavasti nää hormoonit pian tasaantuis kun ei oo kiva olla kun helposti asiat käy hermoon.
Eilen mies hemmotteli mua tän alkaneen raskauden kunniaksi:)Sanoi että on ajatellut mua ja vauvaa koko päivän töissä:)
Testien pitäis tulla tänään postissa niin pitää huomen aamulla testata onko viiva vahvistunut, kun mies haluaa vielä nähdä uuden testin ja itselläkin on vielä hieman epätodellinen olo kun vauvanalku ei vielä juuri ilmoittele itsestään.
Mukavaa päivää kaikille:)!

Metsätähti ja onnenjyvä 4+2
 
metsätähti Mulla on ihan sama juttu - menetän hermoni vähän "joka asiasta". On kuin olisi PMS :) Toivon myös, että hormonit tasaantuisivat pian.. Kiva, että miehesi hemmotteli sinua :) Munkin mies on tosi tosi innoissaan raskaudesta ja hakee koko ajan tietoa, mm. ruokavaliosta ja liikunnasta. Hän tykkää kokkailla, joten nyt otetaan huomioon minun tila tulevissa kokkailuissa. On ihana olla raskaana kun toinen on mukana 100 prosenttisesti :)
 
Hienoa Puffs de Vanilla, jopa olen kateellinen miehesi reagoimisesta.

Meillä vähän eritavalla. Tänään sain raivokohtauksen : / Käyn siis meillä ainoastaan töissä, mies saa palkkansa sijotuksista, joten ei käy missään normi töissä ollenkaan. Töissä on rankkaa ja pomo hiillostaa niskassa kiinni (provisiopalkka) Ollaan sovittu, että mies hoitaa kotia hyvin pitkälle, hänellä on 7,5 tuntia aikaa päivässä enemmän vapaata kun minulla. Taas kuitenkin eilen jouduin heti siivoamis- ja tiskaamishommiin töistä tullessani, vatsaa sattui ja itkin siinä siivotessa samalla. Tänään sitten aamulla räjähdin lopullisesti, kuului varmaan rivarin toiseen päähän. Tuntuu, että edes miehelle ei saa raskaudesta puhua kun "se voi mennä kesken". Sain pari vuotta sitten sellainen tiedon lääkäriltä, että en KOSKAAN saa lapsia, joten nyt kun olen raskaana, tämä on minulle aivan jotain käsittättömän ihanaa. Mielestäni mies ei ole kauheasti asiasta iloinnut.. On jotenkin outo..

Kauhea omanapaselostus pahoittelen, ehkä tämä tästä. Mietin, että pitäisikö sittenkin äidille ja isälle kertoa, olisi edes joku jolle puhua.

Hyyppis + höömö 4+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos teille kaikille sympatiasta! :hug:

Ei vuodon pisaraakaan vielä (aiemmin kemiallisissa oon alkanut tiputella heti kun on testi näyttänyt negaa), ja aamulämmöt on katossa. Kai tässä pitää viikon verran katsella jos menkkoja ei tule, ja tehdä sitten vielä testi. Ikinä ei ole tällaista ollut mun yrityshistoriassa, joka on sentään 1.5 vuotta pitkä. Jotenkin en ole täysin luopunut toivosta, vaikka en varsinaisesti mitään elättelekään. Oli se tiistainen plussa kuitenkin aivan selkeästi silmin nähtävä. No, odotellaan ja katsellaan :) Käyn täällä lukemas ketjua kuitenkin ainakin toistaiseksi =)
 
Heips,

mielenkiintoista äp-rahakeskustelua täällä. Mulla menee tuon 6kk mukaan, ku 2009 vielä opiskelin, viime syys-lokakuun vaihteessa aloitin työt. Aika huima ero siitä tulee, että lasketaanko äp-raha opintotuen mukaan vai nykyisen palkan.

Mä olen täällä vähän kahden vaiheilla.. Haluaisin ehkä varata ajan varhaisultraan kun tämä tuntuu niin epätodelliselta ja mua pelottaa aika paljon, etten ookaan oikeesti raskaana..?!?! :| Tää kuulostaa ehkä ihan tyhmältä, mutta tää on vaan niiiiiin toivottu ja odotettu asia, että haluaisin saada jonku varmistuksen, että uskaltaisin ees vähän enemmän iloita.. Ja vielä ku esikoinen on, niin ei osaa oikeen suhteuttaa tätä mihinkään.....

Musta on tullu ihan vainoharhanen, koko ajan tunnustelen ja kuulostelen oireita, jotka on mun mielestä vähentyneet. Toisaalta kyllä tuolla alamasussa koko ajan sellanen pieni turvotuksen/painon tunne tuntuu ja tissit on välillä herkät (etenki nännit).. ARGH!! Auttakaa hullua.. :)

Niin eläimiä meillä ei ole, ku mä oon allerginen.

Ja Raitakissa, mä pidän sulle peukkuja ja lähetän erityistarrasukkia, että vauva pysys mukana!! Jään odottelemaan uutisia.

Taskurapu84 oli hauska lukea sun kirjotusta, aika paljon samoja touhotus-fiiliksiä tulee itelleki välillä. :)

Eikai se auta ku jatkaa töiden tekoa.. :) Toivotaan, että raskausoireet vahvistuis..

MiMa + Bebé 5+1 (ehkä :) )
 
Ja vielä pitää lisätä, että Hyyppäjäiselle kans tsemppiä ja tarrasukkia, sulla taitaa olla pieni ihme siellä masussa nyt. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti, ja kyllä se mieskin siitä uskaltaa alkaa innostuun, kun raskaus etenee ja kaikki menee hyvin. :hug: Ehkä miestäsi pelottaa..??
 
Hei vaan kaikille!
Minäkin tungen itseni mukaan. Poppeliinin kanssa ollaankin jo "vanhoja tuttuja" huhtikuiset 2010 ryhmästä eli meillä siis on ennestään ensi viikolla vuoden täyttävä esikoispoika. Asustellaan Lappeenrannassa, toivottavasti tähän pinoon tulisi muitakin samalta suunnalta.

Tämän rakauden alku on kyllä ollut ihan erilainen kuin ekan. Alaselkään vihloi nyrkin kokoiselle alueelle jo kaksi viiikkoa ennen kuin testasin ja mahakin ilmoitteli itsestään jo hyvissä ajoin. Testaamattakin siis tiesin... Nyt olen ollut muutaman päivän kipeänä, joten en tiedä mitkä näistä on raskausoireita, mutta ruoka ei ainakaan ole maistunut.

Laskettu aika mulla on vähän hukassa, sillä kierrot oli vuorokuukausina 21 ja 28 päivää, mutta eiköhän tuokin selvinne sitten aikanaan neuvolassa.

Eli rivi on Whitney-EKKS-toinen

terkuin Whitney n. 5
 
kiitos tsemppailusta MiMa86. Taisin olla aika kauhea hormonihirviö aamulla, toivottavasti en muutu kauheaksi tyranniksi tässä 8kk aikana. Kysyin mieheltä tänään suoraan, niin hän sanoi ettei uskalla olla iloinen vielä. Olen liikaa hänelle vissiinkin paasannut keskenmenoriskistä. ;) Tämä on tätä esikoisen odottamista kun jokainen mahakipu on muka keskenmeno :headwall:

Raitakissalle pidän peukkuja pystyssä! Tieto ei lisäisi tuskaa nyt tässä tapauksessa.

Juuri sain tietää, että tulee 700 euroa palautuksia. Ei ole varmaan epäselvää mihin se raha joulukuussa laitetaan :)

Hyyppis ja Höömö 4+4
 
Hyyppäjäinen :hug: Jos se sinun miehesi on vielä niin pyörällä päästään, ettei osaa oikein sanoa mitään saati suhtautua? Ja pikkuhiljaa ymmärtää tilanteen kun raskaus etenee.

Onpa todella hienoa, että tuollaisesta "tuomiosta" huolimatta olet nyt raskaana! Voin kuvitella että olet huippuonnellinen :) Toivotaan että miehesi ymmärtää miten ainutlaatuista aikaa tämä on ja tulee täysillä mukaan.
 
täällä vielä yhtenä kappaleena, tisut kipuillen ja hermot menneenä...
Arvuutellaan miehen kanssa täällä tuleeko poika kun on ihan erillaiset oireet kuin esikosta, tyttö, sillä hänestä ei ollut edes raskausoireita. nyt on jo ennen testausta...
Muuttoakin suunnitellaan n. 60 neliöö isompaan. täytyy vaan odottaa että lumi sulaa, se kun tuli jo marraskuussa niin en kerkiny pihakalusteita ottaa sisään, päästäs muuttamaan.. koirien aitaukset purkaa ja siistiä kaikki muutenkin. oli se kumma tunne kun käytiin kattomassa taloa niin oli ihan outoa kun ei ollu ahdasta vaikka talossa olikin huonekaluja jne. pienta ja suurta remppaa se vaatii mutta onneksi mies on kätevä ammattinsakkin puolesta. joten odotan suuresti muuttoa tästä 50 neliöisestä pois... :rolleyes:
jos tämä raskaus onnistuu, on meillä ainakin varaa valita huoneista minne laittaa..

juu verosta, mä oli viimevuonna töissä, en 2009, voihan peeveli, saan siis minimiä.. :( onneksi miehellä riittää töitä.
Kattelin tossa juuri, meilläkin on aika hyvin tallella esikon tarvikkeita, kaukalot, vaunut jne.. pinnis puuttuu vaan ei kai muuta. neutraalit vaatteetkin on valmiina, sattumoisin, kun ei aikoinaan tytsy kintujaan auellut ultrissa..
raskausoireista muuten, mulla on hävyttömän kuuma nukkua vaikka meillä on n 20 astetta vaan sisällä aina..

kengu
 
esikoisen odottajat Ihan vapaasti saatte iloita ja pelätä ja esittää kysymyksiä :heart: Me autellaan ja vastaillaan sen mukaan, mitä tiedetään :) Se on ihanaa aikaa,kun kaikki on uutta :heart:

Hyyppäjäinen Paljon onnea vielä :heart: kyllä tuollainen ilouutinen on iso huonojen uutisten jälkeen :) Kyllä se mies varmaan sitten viimestään ultran jälkeen uskaltaa varmaan asiasta puhua ;) konkretisoituu enemmän :) On se kuitenkin tärkeää saada puhua :hug:

Hmm.. nyt lyö mulla tyhjää.. :O palailen myöhemmin :)

piupula ja papu 4+4
 
Täälläkin ilmassa tuota pinnan kireyttä. Oon aika kiukkunen koko ajan, kun väsyttää ja kuvottaa aika ajoin ja yöt on tullut nukuttua huonosti. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja ennen raskautta oli liikatoiminnan puolella ja raskaanahan pitää vielä lääkitystä nostaa eli hormoniyhdistelmät viepi mulla unet. Tuttua aiemmista raskauksista. :( Kunpa tasapaino löytyis.

Mä oon mennyt möläyttelemään töissä ja sukulaisille ja kavereille tästä raskaudesta, joten toivottavasti on nyt kestävää sorttia!!! Ei ollut tarkotus ennen ultraa, mutta oon vaan ollut niin innoissani suunnittelemassa äippälomalle jääntiä, kun saan sitten vanhemmatkin lapset pois hoidosta :) Nyt vaan pitäs yrittää kovasti tehdä vielä töitä, jos vaikka säästys rahaakin sitten ihan hoitovapaata aatellen jo. Ja testinkin tein vielä keskiviikkona ihan nähdäkseni onko plussa vahvistunut ja tasavahva viivahan sieltä tulla pärähti. Mulla on ihan poikaolo, kun samanlailla kuvottaa harva se hetki kun esikon raskaudessa. Tytön kohdalla oli pahoinvointi vähäsempää..

Sametuli 5+1 :)
 
Mulla on ihan poikaolo, kun samanlailla kuvottaa harva se hetki kun esikon raskaudessa. Tytön kohdalla oli pahoinvointi vähäsempää..

Sametuli 5+1 :)
:D Mulla on teoria että tytöistä oksennetaan... Taitaa kyllä vahvalti perustua omaan ja kavereiden kokemuksiin, mutta poikkeukset näköjään vahvistaa säännön.

Tsemppiä kaikille niille, joiden miehet ei ymmärrä miten mahtavassa tilanteessa he saavat olla tullessaan isäksi - oli kyse sitten esikoisesta tai ties kuinka monennesta lapsesta. Niin moni mies haluaisi olla teidän miestenne tilanteessa. Olen suunnattoman kiitollinen siitä, että oma mieheni on ihan intoa piukassa ja on kaikki nämä kuukaudet halunnut toista lasta yhtä kovasti kuin minäkin. On myös osallistunut esikoisen hoitoon aina ja palvoo tytärtään :heart:. Siksi mun on vaikea ymmärtää että sellaisiakin miehiä on, jotka eivät ole valmiita ottamaan vastuuta niin mahtavasta asiasta kuin omasta lapsesta : /.
Toivottavasti heidän mielensä muuttuu!!!

Ai niin ja joku oli saanut vakiduunin (en muista kuka - sori). Siitä paljon paljon Onnea :flower: ! Kyllä se vaan tiettyä turvan tunnetta lisää kun on paikka minne palata mammaloman jälkeen - jos haluaa ;) .
 
Viimeksi muokattu:
Hyyppäjäinen :hug:

raitakissa ei kannatakkaan vielä heittää kirvestä kaivoon vaikka se jo uhkaavasti roikkuis kaivon reunalla.Mä pidän peukkuja että masussa on joku joka on päättänyt pysyä mukana:)

MiMa mullakin on hyvin epätodellinen olo vielä tän raskauden kanssa kun oireita ei oikein ole.

Whitney tervetuloa mukaan:)

sametuli niin mullakin :)

Käväsin tuossa shoppailemassa ja syömässä:)Testitkin tuli tänään joten huomen aamulla meinasin testata ellen sit kaupanpäällis testiä tuhlaa jo tänä iltana;)
 
Sametuli: Mulla sama sairaus, ja olin liikatoiminnalla ennen raskautta. Nyt on taas niin vajis olo. Ottavat multa vasta verikokeen viikolla 7? kauhean myöhään, mitä jos menee sen takia juuri kesken, että onkin jo liian vajiksella. No ei saisi ressata..

Hyyppis menee nyt töistä suoraan halaamaan miestään, taidan olla sen velkaa.
 

Yhteistyössä