Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *syyskuussa*

Isyysvapaa Sain eilen tietää että mies pitää NLEJÄ VIIKKOA lomaa, aloittaa viikkoa ennen joulua ja on kotosalla meidän kanssa kuukauden. mahtavaa. :D

Vaunut Itseä mietittyy nyt vaunut myös, mutta kokeillaan nyt ilman sisarusrattaita, meillä on neiti ihan hurjan liikkuvainen tapaus, tykkää juosta itse ja mennä jokapaikkaan nimenomaan ITSE.:geek: Ihana kausi.
Talvi varmasti pärjätään ilman rattaita, pulkan kyydissä kulkee hyvin tuon 6km ees taas vanhemmat muksut jos tuonne kylänkeskustaan on asiaa. Keväällä saadaankin neitille potkupyörä käyttöön ja seisomalauta kärryihin joten meno onnistuu sitten takuulla ilman tupliakin.
Nyt on seisonut vaunut turhanpanttina oikeastaan koko kesän kun ollaan pyöräilty joka paikkaan. :/

@Surusilmät meillä myös tyttö kyllä liikkuu hyvin, valitettavasti vaan usein väärään suuntaan, eikä kädestä saa missään nimessä pitää kiinni :cautious:

Mekin nyt sovittiin, että pitää edelliset lomat pois (tai siis miehen pitää vielä töihin se ilmoittaa) rv 38+0-41+0 :) reilu viikko jää niitäkin vielä säästöön :p on sitten helpompi lähteä synnyttämään, olettaen että tuolla välillä tulisi ulos :ROFLMAO: ei tarvitsisi niin paljon sählätä, jos töistä kesken päivän tulee lähtö kotiin hakemaan lapsia hoitoon, lapset työpaikan lähistölle-takaisin kotiin-synnärille. Kun yksi väli kuitenkin melkein 1h ajoa :rolleyes: ehtisi paremmin kuulostella viekö lapset jonnekkin vai tuleeko joku meille hoitamaan.

Ja apua kun tuntuu että aika menee nopeasti, n. 2kk niin onkin jo täysiaikainen :eek:

Mimmi 27+3

Mä soitin tänään kelaan ja kysyin, että mikähän äitiysavustuksessa kestää, kun kaksi viikkoa sitten jo tein hakemuksen eikä ole edes vielä käsittelyssä hakemus. Sanoin, että kaverilla (siis teidäthän lasketaan kavereiksi :ROFLMAO:) oli päätös tullut parissa päivässä ja rahat/pakkauskin jo saapunut. Virkailija kuulosti siltä, että jollain vaan käynyt tuuri ja että ei kai tuolla niin kiire ole, mutta kai hän voi sitä kiirehtiä. No nyt on käsittelyssä edes, eiköhän se päätöskin joku päivä tule.

@aprikoosinkukka kiva kun ultrattiin samalla. :) mun neuvolassa ei edes ole ultralaitetta niin ei pääse enää rakenneultran jälkeen kertaakaan tulokasta kurkkaamaan. Ja hurjaa, ihan hyvänkokoisia vauvoja jo meidän mahoissa. <3

@Nems kiva kuulla kuulumisiasi ja että kaikki hyvin. Söpö maha. :love:

Mulla oli joku suht edullinen käsikäyttöinen rintapumppu. Ajoi asiansa, mutta ei varmasti mikään mukavin ja narisi omituisesti. Itse asiassa pumppu on varmaan yhä varastossa mutta ohjeet kadonneet, täytyy koittaa tehdä selvitystyötä mikä pumppu ja miten se toimii. Olipa muuten vähän epämiellyttävää toi pumppaus nyt kun asiaa muistelee.

Mä oon aika lyhyt ja kohdunpohja tosi korkealla, istuessa tuntuu jo siltä kuin kylkiluiden alle vauva välillä puskisi. Tekee ihan kipeetä välillä. Ja navan kohdalta kiristelee niin että yhtenä yönä valvoinkin tunnin kun mikään asento ei ollut mukava.

Pari päivää ollut mahassa hirvittävä mylläys, jotenkin otollisessa asennossa vauva liikkeiden tuntemisen suhteen. Mahasta näkyy selvästi ulospäin lääkkeet ja esikoinen etenkin tohkeissaan seuraa katseella ja tunnustelee mahan liikkeitä. :love:

@Lumi87 kylläpä menee eritavalla nuo hakemukset. Mun mielestä noihin tuli heti "käsittelyssä" kun liitteet laitoin samalla kun hakemuksetkin. Äitiyspäiväraha ei ole vielä edennyt mitenkään. Joka päivä käyn tarkistamassa, jos olisi jo ratkaistu, vaikka tiedän milloin eka maksu tulee ja suunnilleen paljonko. Mä olen vaan vähän malttamaton kaikissa asioissa :D

Täällä myös mahan mylläys alkaa olemaan jo aika voimakasta, mieskin mietti että tuleekohan tuosta samanlainen kuin tytöstä, joka saa itkupotkuraivarit joka asiasta. Aiemmin kun tämä uusi tulokas tuntui hyvinkin rauhallisesta edellisiin verrattuna..

Tulikin mieleen erottaako joku itse tai on erottanut aiemmin miten päin vauva mahassa majailee?

Mä en vieläkään, enkä edellisistäkään osannut tarkemmin sanoa, kuin lopuksi, että ylävatsaa puskee joko peppu tai pää :D kun mun mielestä liikkeitä on aina tuntunut vähän joka puolella, niin en kyllä yhtään ole tiennyt mikä osa siellä nyt yrittää läpi tulla..

Mimmi 27+4

@mimmi92 Minä erotan potkuista missä päin on jalat ja kädet, sen verran vahvempina tuntuu nuo koivet tuolla kun ne potkii :eek:

Nyt on neuvolassakin käyty, muutoin oli ihan jees käynti, mutta hemoglobiini oli 95 . Sitä vähän epäilinkin vaikkei olo mitenkään huono olekkaan, nyt sitä joutuu sitten kärsimään kun pitää syödä rautaa. :(
Painoa oli tullut maltillisesti, puoli kiloa viikossa, ei ollut ihan niin iso nousu kuin viimeksi. Toivottavasti se nyt vain vähenee.

Sokerirasitus se taitaa olla edessä ensiviikon perjantaina jos vain saan ajan varatua.

SFmitta Saimpas selville ja komiat 27 se oli.

@mimmi92 mäkään en kyllä yleensä erota miten päin vauva köllii. Luulisin että ne kaikista kovimmat muksahdukset tulee jaloista, mutta pienemmät tuntemukset saattaa olla kyllä mitä vain. Vauvalla on nyt ollut viikon verran selkeästi aktiivisempi kausi, sain kuvattua videotakin isovanhemmille siitä miten vatsa kohoilee.

Sokerirasituksen tulokset oli normaalit, onneksi. Ja tänään oli tullut myös päätös äitiysavustuksesta, jee! Toivottavasti itse paketti saapuisi nopsaan.

Iltaopintojen ja töiden yhdistelmä on alkaneet selkeästi väsyttää, koko ajan on uupunut olo ja työmotivaatio on ihan nollissa. Vapaa-aika ei tunnu palauttavalta, vaan mietin koko ajan sitä että kohta pitää taas aloittaa työt/lähteä koululle/tehdä läksyjä. Vielä yli kaksi kuukautta äitiyslomaankin, tuntuu ihan kauhean pitkältä ajalta.

Neuvola oli tosiaan tänään.

Hb on 126 eli vähän laskenut mutta hyvissä lukemissa vielä.
Ja paino on nyt sieltä alusta noussut 5,2kg, kuukauden aikana on tullut +700g.
Ja yllätyksekseni ultrattiin, kun kerta ultralaite heillä siellä ol.
Ja sf-mitta 26cm.
Painoarvio 900g.
Kaikki kunnossa.

@mimmi92 toivottavasti ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä. Ja kiitos vielä vastauksesta tohon isyyslomaan, tää raskaus oikeesti tekee ainakin mulle sen, että pakko kysyä varmennusta. Raskaus pehmentää ainakin mun aivoja.

Kun bebe potkii, niin erotan kyllä jalat, mutta pään ja pepun kanssa on arpomista.
Mutta täällä bebe tykkää eniten nimenomaan jaloillaan monottaa.

Tosiaan neuvolasta kun päästiin (mies oli mukana) niin mies palas takaisin töihin ja mä menin katsomaan sitä vaatekaappia.
Se oli kyllä just sellainen, kun ajattelinkin eli kyllä se tänne meille tulee.
Tosin sen tulemiseen menee todennäköisesti pidempi aika kuin äitiyspakkauksen tulemiseen. (Toimitusaika on 3-5viikkoa..)

Ja se hoitopöytä jäi ostamatta silloin kun siskolla oltiin. Ja kävin hyvin monta kauppaa täältä läpi, mutta mistään ei löytynyt oikein mieleistä hoitopöytää tai ei ollenkaan hoitopöytää.

Sit tajusin katsella netistä ja joku myy hyväkuntoista ja itselle silmään mieleistä hoitopöytää (jee!) Ja vielä edullisesti.

Joten sitä lähdetään kohta hakemaan, ensin tosin tehdään ruokaa ja syödään.

Amanda 26+0

@Surusilmät kuulostaapa matalalta tuo hb :eek: toivottavasti lähtee lisäraudalla nousuun!

@Shara Kiva että sokerit normaalit ja paketti tulossa! (y)
Tsempit työ ja opiskelu yhdistelmään, muistan itse että oli tosi rankkaa esikoista odottaessa päivätöiden jälkeen viettää illat koulussa, vaikka sainkin tutkinnon valmiiksi suunnilleen puolivälissä.

@-Amanda- hienoa, että neuvolassa kaikki hyvin! Voi kun vielä itsekkin pääsisi ultralla kurkkimaan pikkuista :rolleyes:
Hoitopöytä myös itsekkin käytettynä välillä vilkuillut, mutta vielä ei ole sopivia tullut tarpeeksi läheltä vastaan..

Joo ja siis kyllä mäkin potkut suurimmaksi osaksi tunnistan, mutta niitä saattaa ihan hetken päästä tuntua ihan eri paikassa myös, eli heittääköhän sitten kuperkeikkaa tms. En esim. ole koskaan huomannut, että kukaan vauvoista olisi ollut vatsassa poikittain, vaikka varmasti vielä näillä viikoilla pyöritään paljonkin :LOL:

Huomenna aamusta kelaan varmistamaan noita isyysloma hommia kun vähän epäselvyyttä. Miehen työnantaja (tai joku jolle lomat ilmoitetaan:ROFLMAO:) väitti ettei edellisten isyyslomien pitäminen äidin kanssa samaan aikaan onnistu kun oli kuulemma itse aikanaan yrittänyt samaa. Kelan sivuilla taas selkeästi lukee että uuden äitiys/vanhempainvapaan aikana voi pitää edellisiä pitämättömiä lomia max 24pv + 18pv uudesta lapsesta samaan aikaan äidin kanssa. Eli selvitellään kuka väärässä vai onko mulla luetun ymmärtämisessä jotain pahasti vialla :whistle:

Muok. Ainiin saatiin kummit päätettyä (ja kysyttyä heiltä) joten yksi asia sentään taas hoidettu. Ruvettiin kyllä miettimään ylipäänsä kastamista ja kirkkoon kuulumista, mutta kaipa tällekkin nyt vielä ristiäiset pidetään, kun on pidetty muillekin lapsille :)
Nimiä vaan ei oikein olla saatu kunnolla edes keksittyä, muutama ihan ok vaihtoehto löytyy, mutta ei mitään mistä tulisi sellainen olo että tämä se on.

Viimeksi muokattu:
Mitä lisärautavalmisteita muuten käytätte? Mun pitäis ostaa lisäksi joku, kun raskausmonivitamiinissa oleva rauta ei ihan riitä.

Mä en myöskään kunnolla erota miten päin vauva on. Jossain vaiheessa tuntu kyllä olevan jotenkin hassusti poikittain, mutta tunsin selvästi että asento muuttui. Jospa vielä ollaan pää alaspäin, kuten ultrassa kävi ilmi. Mutta voin olla väärässäkin!

No nyt oli tullut päätös äitiysavustuksesta ja maksupäivä reilun viikon kuluttua. Eli kannatti soittaa. :) Vanhempainpäiväraha-asiat odottaa tietoja työnantajalta.

@Shara kiva että säkin sait päätöksen äitiysavustuksesta. Ja hyvä että sokerit normaalit. Uskon että väsyttää töiden ja opintojen kanssa, mäkin laskem viikkoja äitiyslomaan ja reilu 2kk tuntuu ikuisuudelta.

@Surusilmät onpa sullakin matala hb. Mulla oli vähän reilu 100, mitattiin jo pari viikkoa sitten mutta vasta viikonloppuna muistin ostaa rautaa. Minkä takia sulla olikaan sokerirasitus tulossa?

@-Amanda- hyvä että neuvolassa kaikki ok. Ihana kun teillä monilla ultrataan. :)

@mimmi92 voi apua kummit! Tai me ei kuuluta kirkkoon mutta esikoisellakin on epäviralliset kummit niin tälle tulokkaallekin pitäisi miettiä.

Mä syön obsidan-rautavalmistetta, kun hb oli reilu sata. Neuvola suositteli tuota tai jotain toista valmistetta, jonka nimeä en muista. Mulla vatsa kestänyt aiemmin tuota ihan ok niin ostin tuota kun oli halvempaa.

Vauva on vissiin jotenkin ihan vinossa mahassa. Potkut tuntuu ja näkyy oikealla ylävatsalla ja pienemmät liikkeet tuntuu vasemmalla alhaalla. Ultrassa pää oli tuolla vasemmassa nivusessa ja luulen yhä olevan niin päin. Kauhean toispuoleinen olo ja maha täysi oikealta puolelta, ja pienet jalat survoo välillä tuonna jonnekin kylkiluiden alle, jos oikein tunnen.

Oon tehnyt nettikirppareilta ja tavallisilta kirppareilta vauvanvaatelöytöjä. Oon ostanut yhden vaatteen uutena ja loput käytettynä, aivan ihania ja siistejä vaatteita löytynyt. Mm. monta polarn o. pyretin uudenveroista bodya, jotka maksaa uutena parikymppiä, on löytynyt muutamalla eurolla. Ajattelin vaunut ja kaukalon ostaa uutena ja muuten koittaa haalia vaatteet ym. käytettynä.

Hemoglobiini Mullahan rapsahtaa tämä aina matalalle, viimeksi se oli 98 ja saatiin nostettua se muistaakseni 105 juuri ennen synnytystä. Nyt pyritään samaan. Ainoa ongelma on vaan ettei mulle sovi mikään markkinoilla oleva rautavalmiste, saan ihan järjettömän ummetuksen ja vatsakivut kaikista. :(

@Lumi87 Sokerirasitus tulee mulle ilmeisesti iän puolesta, suositeltavaa mennä, mikään pakko ei ole mutta käynpä kuitenkin :LOL:

@mimmi92 Apua kummit! Mekään ei kuulta kirkkoon mutta epäviralliset kummit on kuitenkin molemmilla lapsilla. Nyt ne kummit on kuitenkin loppu, ei ole enää ketään pyydettävää :eek: Mikähän neuvoksi..

Nimi Jokos on nimi tulokkaalle selvillä? :D Sukupuoli kun saatiin selville niin olisihan tuota voinut pohtia, vaihtoehtoja heiteltiin alkuraskaudessa mutta mitään ei lyöty lukkoon, nyt pitäisi vissiin alkaa oikeasti pohtimaan..

Meillähän oli myös ongelmana kummien "loppuminen" joten toinen niistä on sitten sama, kuin muillakin lapsilla (mun sisko). Ei vaan kukaan tarpeeksi läheinen oikein kuulu kirkkoon (en itsekkään).

Me ei olla nyt tosissaan pitkiin aikoihin mietitty nimiä. Toista nimeä ei olla edes harkittu ollenkaan. Ehkä täytyy sitten ihan tosissaan kohta alkaa miettimään, ja jos saisi vaikka vielä sukupuolesta neuvolalääkärissä ennen syntymää varmistusta :)

Mäkin olen myös suosinut lastenvaatteissa paljon kirppiksiä. Pikkurahalla löytyy yleensä hyväkuntoisia vaatteita ainakin pienille lapsille :) pitäisikin joku päivä aloittaa vaatteiden peseminen, niin näkisi onko kaikkea tarpeeksi joka koossa, bodeja ainakin on liikaa, mutta ei vaan raaski karsia ylimääräisiä pois :whistle:

Noniin ja isyyslomiin saatu kelasta selvyys, Loma onnistuu suunnitellusti, eli mies jää sitten kotiin marraskuun lopulla odottelemaan syntymää (y)

Mimmi 27+5

@mimmi92 mulla kävi hyvä tuuri tossa, että satuin löytämään ton hoitopöydän. Se oli lähellä ja oikeesti edullinen verrattuna uuteen. Ja toi on todella hyväkuntoinen.

Ihanaa, että tuo isyysloma juttu selvisi ja, että suunniteltu loma onnistuu. :)

Mun aivot on niin omissa maailmoissaan välillä.
Olin menossa aamulla töihin ja jo työpaikalla, kunnes tulee työkaveri siinä vastaan ja toteaa, että mitä mä siellä teen, että mulla on tää päivä vapaa.
Voitte vaan kuvitella sen ketutuksen, kun tajuaa, että ois saanu huonojen yöunien jälkeen sittenkin jatkaa vielä nukkumista.
Ja minkä takia mä en tarkistanu vuorolistaa..

Huonoista yöunista kun puhuin, niin yritin mennä nukkumaan eilen aikasin, eihän siitä mitään tullut pyörisin sängyssä puoleen yöhön asti.
Joskus yhden jälkeen sain unta ja heräsin vähän ennen miehen kellon soimista (eli inan ennen viittä.)
Ja sen jälkeen tässä on hereillä kukuttu, kun tosiaan luulin, että ois se työpäivä eessä.

Täälläkin on kyllä paljon kirppiksiä kierretty. Muutamia isompia sekä pienempiä vaatteita on löytynyt.
Ja Polarn O. Pyretin vaatteita on löytynyt todella edullisesti.

@Lumi87 mä yllätyin todella, että ultrattiin. Luulin, että se on just sitä puhelua ja noiden muiden mittaamista, mutta sitte se neuvolantäti sanoikin, että mitäs jos ultrattais ja niin tehtiin. Ei siis vissiin ees kuulunu alkuperäiseen "suunnitelmaan" mutta en valita. Ihana nähdä pientä. ❤

Jee, sain isyyspakkauksen paketin valmiiksi ja seuraavaksi kun aikaa on ja mies ei oo kotona, käyn tavarat läpi ja katson onko vielä jotain hankittavaa. Ja kun kaikki on, niin paketti kiinni ja pakettiin.

Mut joo, huomenna aamupäivästä töihin ja vielä pitkä vuoro, joten kai sitä vois pikku hiljaa mennä yrittämään, että josko uni tulis.

Amanda 26+1

@-Amanda- Täällä kärsitään kans huonoista yöunista, jonkinsortin unihäiriö on. Vaikka väsyttää ja menet nukkumaan niin uni se ei vaan tuu. Yleensä nukahdan vasta kahden kieppeillä ja kyllä väsyttää aamulla :/
Nyt on kolmas päivä putkeen huonoilla yöunilla ja kyllä alkaa pinna olla kireällä. Huoh.

Nyt se sitten alkoi, siirrettiin tyttö isojen sänkyyn.
2h meni ja varmaan yks +50 kertaa vietiin takas omaan sänkyyn.
Olihan se tytöstä jännää ja hihkui ja leikiksi meni koko homma hänen puoleltaan, viimeisen tunnin huusi ja itki väsymystää sängyn pohjalla. Lopulta reppana nukahti :eek: Tästä on hyvä mennä vain ylöspäin, jospa tämä ilta olisi parempi. Veljellään meni muistaakseni vajaa viikko että jäi sänkyyn ja nukahti itsekseen. Toivottavasti nytkin käy niin. :devil:

@-Amanda- voin vaan kuvitella kuinka ärsyttävää mennä turhaan töihin!

Täällä myös pää alkanut lievästi temppuilemaan, saatan nousta sohvalta ja lähteä tekemään jotain ja hetkessä unohtaa mitä mun piti tehdä? Myös täytetty pesukone jää usein käynnistämättä kun ei muista nappia painaa..

Univaikeksia täälläkin, joko uni ei illalla tule, tai sitten herään keskellä yötä, enkä saa enää unta. Ja silloin kun uni maistuisi niin tyttö sitten valvottaa. Onneksi tätä tuskin loputtomiin kestää ja eiköhän tuleva vauvakin jo vuoden päästä ihan kohtuullisesti nuku, ainakin toivottavasti :rolleyes:

@Surusilmät apua tuon sänkyrallin kanssa. Sekin vielä edessä :confused:
Mä aion varmaan vasta veronpalautuksista tilata kerrossängyn jonka alapetiin tyttö sitten siirtyy, esikoinen menee ylös sitten kun tuleva vauva muuttaa pois pinnaäsängystä. Menee vaan ehkä vähän turhan lähelle h hetkeä. Esikoinen pysyi muistaakseni tosi nätisti ekat kuukaudet uudessa sängyssä, myöhemmin vasta sai monta tuntia kantaa takaisin :cautious:

Päivällä vointi on mitä mainioin, mutta iltaisin ja yöllä vaivaa närästys, sekä liitoskivut. Jos vatsaa ei olisi niin raskautta ei päivällä edes huomaisi :D

Mimmi 27+6

@Surusilmät tsemppiä sänkyralliin! :rolleyes:Meillä kans pian edessä, kunhan vain jaksaisi hioa ja maalata kerrossängyn toisen osan.. kesällä piti tehdä se mutta onpahan taas vähän venynyt. Ja uskon että meillä ei mene tällä kertaa niin nätisti kun esikoisella.

@amanda kiva kun sait laatikon valmiiksi. Kerrohan sitten miehen fiilikset siitä!

@mimmi92 mä en tällä hetkellä tunne kovin hyvin miten päin vauva on. Välillä jalat tuntuvat vatsan yläosassa tosi selkeästi mutta sitten on taas yleistä muljuntaa joka puolella. Loppuraskauksissa olen kyllä tuntenut tosi selkeästi kuinka vauva työntää jaloillaan ylävatsaa ja puskee päätään kohdunsuulle. Se ei tunnu kivalta. :eek:

Mulla ei ole varsinaisesti univaikeuksia niin etten saisi uudelleen unta, mutta heräilen jo yöllä tosi paljon lonkkakipuihin, liitoskipuihin ja hengitysvaikeuksiin (ja esikoiseen, ennen en ole huomannut kun hän on nukkunut vieressä). Uni on siis katkonaista ja päivät niiiin väsyttää. :sleep: Aamulla olen niin kankea lonkkien takia että ei meinaa päästä ylös. Onneksi saan yleensä muutaman kerran torkahdettua päivän aikana.

Nyt ois sitten 3/3 menossa ja kahdeksannella kuulla raskaana. Rankin vaihe alkaa tästä, mutta tuntuu että aika on mennyt ehkä vähän liiankin nopeasti!

Henriette 28+1

@mimmi92 meillä ultrassa (viime viikolla) näki että pää on alaspäin mitä olin kyllä arvellutkin kun potkut tuntui luki kylkiluiden alapuolella. Nyt ollaan kai poikittain kun kyljellä maatessa alkaa kylkeen monotus. Tuleva vapaaottelija :LOL: sokereiden vuoksi ultrattiin ja mentiin yläkäyrällä, silloin 27+2 painoarvio oli jo 1280g.

Viimeinen kolmannes alkoi täälläkin jo maanantaina ja olin tänne kirjoittelemassa mutta mun tekstit hävisi johonkin. Hajamielisyyttä on täälläkin ilmassa, kesken lauseen unohtaa mitä on sanomassa..

Täällä oli paljon juttua imetyksestä. Itse haluaisin täysimettää, mutta olisihan se kiva jos vauva huolisi myös pullon että pääsisin joskus pois yksinkin. Mulla on sisaruksilla yhteensä kahdeksan lasta ja niiden jokapaikassaimetys on ollut aina ihan normaalia että eiköhän se ole mullakin tavoite.

Liitoskivut on nyt ollut viikon kuvioissa, ja tuntuu että pää hajoaa kun ei saa nukuttua näiltä :devil: lisäksi nämä mun kädet vaivaa, rannekanavaoireyhtymä, jolle ei tietenkään voida tehdä mitään. Onko kukaan nähnyt mun kadonnutta työmotivaatiota? :ROFLMAO:

Mielipiteitä trikooliina vai kantoreppu? Vai onko järkevintä hankkia molemmat?

@Surusilmät, nimiä meillä alkaa olla mietittynä mutta jännästi etunimi odotutti pitkään vaikka toiset nimet olikin tiedossa. Mulla olisi alusta saakka ollut tytölle nimi valmiina mutta pojalle ei ainuttakaan :D

Minkälaisia nimiäisiä teillä on ollut?

Mulla ei oo ollut hajamielisyyttä (tai sitten en vaan ole itse sitä huomannut :D), mutta yöt on rikkinäisiä ja rankkoja kun pitää käydä usein 3 - 4 kertaa yön aikana vessassa, ja samoin iltaisin on jotenkin vaikea löytää hyvää asentoa. Samoin saatan herätä yöllä siihen että selkään/vatsaan/kylkeen/jalkaan sattuu kun oon nukkunut jotenkin huonossa asennossa. Nyt tilasin tänään Doomoo Buddy -imetystyynyn, kun olin lukenut siitä kehuja, että sellainen on ollut loppuraskaudesta juuri nukkuessa tarpeen. Toivottavasti saan sen avulla kammettua itseni jatkossa parempaan nukkuma-asentoon.

@Surusilmät meillä on koko nimi jo tiedossa, enkä usko tässä tapauksessa voi käydä niin ettei lapsi näytä yhtään siltä mikä on suunniteltu nimeksi, kun sekä ensimmäinen että toinen nimi on aika perinteisiä ja klassisia. Päinvastoin kuin @Hilma85 :llä, meidän oli hirveän vaikea keksiä tytölle nimeä, kun taas pojalle olisi ollut monta mieluista vaihtoehtoa.

Eilen ja tänään on taas ollut hiljaisemman liikkumisen päivät vauvalla, tai epäilen että vauva on kääntynyt nyt "selkä menosuuntaan", ja potkut kohdistuu sen vuoksi enemmän selän puolelle eivätkä tunnu siksi niin voimakkaina. Jotain myllerrystä kyllä yhä tuntuu tasaisin väliajoin, joten en nyt kauhean huolissani ole. Jos koko viikonloppu jatkuu samalla tavalla, voisin kyllä ehkä maanantaina kysyä josko neuvolaan pääsisi kuuntelemaan sydänäänet. Neuvolan täti ainakin lupaili että sydänäänien kuuntelulle löytyy joka päivä aikaa jos tarpeen on.

@Surusilmät siis joo, huonot yöunet on suoraan sanoen persiistä, varsinkin jos täytyy seuraavana päivänä jotain jaksaa tehdäkin.
Se ottaa hermoille kyllä, jos ei oo sitä unta kunnolla saanut.
Ja sit vielä hormonit päälle, niin sotku on valmis.
Mutta toivottavasti siellä alkaa yöt paranemaan, ei tuo pidemmän päälle mukavaa kyllä ole.

Meillä on etunimi ollut selvillä jo jonkin aikaa, mutta toisten nimien kanssa oli sumplimista (lähinnä järjestyksen.) Toinen nimi tulee suvusta. Ja kolmas kans tietyllä tapaa + tykkään kyseisestä nimestä. Meillä siis tytölle tulee etunimen lisäksi kaks nimeä.
Mutta ne on nyt saatu päätettyä, joten nimi on valmiina.
Olis meillä pojallekin ollut nimi valmiina.

Täytyis varmaan jossain vaiheessa hakea mun äidiltä ristiäismekko tarkistettavaksi.
Eli, että tarviiko pesettää tai vaihtaa nauha.
Kyseessä yli 30 vuotta vanha ristiäismekko. Ja viimeisin siinä kastettu olen minä.
Siskoilla on kyllä ollut se alusbody käytössä, mutta todella ihana ristiäismekko ei oo heillä päässyt käyttöön.

Onnea on lyhyet työmatkat, mullahan ei siis autolla mee työmatkaan kuin vajaa kymmenisen minuuttia.
Joten kotona oltu hetki ja vaatteet vaihdettu huomattavasti mukavampiin (miehen paita ja lökärit.)
Kassista suklaa mukaan ja sohvalle katsomaan Haluatko miljonääriksi -ohjelmaa.
Ja en kyllä jaksa nousta ees laturia hakemaan, mut onneks on n. Puolet vielä akkua jäljellä.
Mies on siis jääkiekkoa katsomassa ja lupasin hänet kyllä mennä hakemaan, kun hän soittaa.

@Henriette Paketti on melkein valmis, tarkistamista vaille. (Ja ehkä muutamia pieniä juttuja vaille valmis.)
Kerron kerron. :)

Amanda 26+3

@Hilma85 suosittelen ehdottomasti trikooliinaa. Oon ite paljon käyttänyt. Vauvan saa ihanasti iholle, helppo sitoa, kevyt kantaa ja niitä saa tosi edullisesti tai jopa ilmaiseksi. Kantoreppu voi olla kyllä sen rinnalle hyvä hankinta, trikooliinallahan ei voi kantaa kuin muistaakseni 7 kg asti. Rintareppua en suosittele, itse omistan enkä ole koskaan käyttänyt. Ihan hirveä kantaa.

Meillä kans vanha ristiäismekko, lähes 100 vuotta. Sillä on kastettu jo minun pappa, isäni sisaruksineen, minut ja minun sisarukset, minun lapset ja pari serkkua. Mekko on erittäin kaunis ja hyvin hauras. Kohta se pääsee taas käyttöön uudelle tulokkaalle. :love:

Nimi tuottaa edelleen ongelmia.. meillä pari ok vaihtoehtoa etunimeksi mutta ei sellaista joka molempia kovin sytyttäisi. Tänään yritettiin taas miettiä mutta mitään parempia ei olla keksitty. Toinen nimi mietitään sitten sen jälkeen. Todennäköisesti toinen nimi tulee suvusta, jos vain sopii etunimeen.

Henriette 28+2

Täällä nimi tuottaa todellista päänvaivaa. Mulla on yksi pojan nimi, josta pidän kovasti ja jonka haluaisin antaa etunimeksi. Mies ei nimestä tykkää, mutta eipä ole hänellä ollut antaa yhtäkään omaa nimiehdotusta. Esikoisella on kolme nimeä ja tälle tulokkaallekin olisi tarkoitus antaa, mutta meillä ei siis ole vielä ainuttakaan nimeä, joka sopisi meille molemmille. Tytölle olisi ollut parikin kolmen nimen kokonaisuutta valmiina.

Trikooliinaa minäkin suosittelen pienen vauvan kantamiseen. Mulla oli liinan rinnalla myös Manduca, mutta sen olen jo pistänyt eteenpäin ja nyt kiinnostaisi kokeilla Tulaa, kun sitä on niin kehuttu.

@Shara täälläkin välillä päiviä, jolloin liikkeet tuntuu vähemmän. Olen kanssa tullut tulokseen, että vauva potkii silloin selkäänpäin. Nyt taas parin hiljaisemman päivän jälkeen kääntyi niin että mahan päällä näkyy ja tuntuu hirveästi potkuja. Joka päivä kuitenkin tuntunut jotain liikettä, välillä vaan selkeämpiä potkuja ja toisina päivinä enemmän sellaista mylläystä. Mutta jos mietityttää niin hyvähän se on käydä neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa. Täälläkin avoin neuvola, jossa voi käydä esim. sydänääniä kuuntelemassa. Ja kurjia noi huonot yöt, toivottavasti saat tyynystä apua asennon löytymiseen.

@Hilma85 kyselit nimiäisistä. Meillä oli hyvin vapaamuotoiset nimiäiset esikoisella. Mies puhui lyhyesti ja kertoi vauvan nimen, esiteltiin kummit. Taidettiin nostaa maljat alkoholitonta kuohuvaa ja sitten oli ihan vaan seurustelua ja kakkukahvit. Pääasia oli, että oli lähimmät ihmiset paikalla ja kaukana asuvat sukulaisetkin näki vauvan ensimmäisen kerran. Minkälaisia te olette ajatelleet?

@Surusilmät toivottavasti siellä sänkyralli helpottaa pian. Muistan hyvin ton ärsyttävän vaiheen kun lapsen miekestä oli lähinnä hauska leikki hyppiä sängystä pois kymmeniä kertoja ja itse oli siihen touhuun ihan loppu...

Mua on lenkillä alkanut vaivata ärsyttävä pissahädän tunne. Pakko alkaa suunnitella reitit niin että matkalla on vessoja tai metsikköä. Pari päivää sitten pissatti ihan kamalasti eikä ollut mitään sopivaa paikkaa käydä pissalla, ja kotiin kun pääsin tunnemeni ohi. Eli vauva varmaan vaan painoi rakkoa jotenkin sopivasti. Ärsyttävä tunne.

25+0 tänään :love: Onpa jo pitkällä ja raskausaika mennyt ihan hirveän nopeasti. Vielä on niin hyvä olo että nautin ihan älyttömästi tästä mahasta ja raskaana olemisesta.

Pitkästä aikaa kerkeää vähän kirjoittelemaan, on kyllä paljon juttua tullut!

Mulla on jemmassa käsikäyttöinen rintapumppu, (philips avent) joka jäi esikoisen aikana lähes täysin käyttämättä. Se otetaan käyttöön nyt tarpeen mukaan. Esikkoa imetin 10kk ikäiseksi asti, luopui sitten rinnasta oma aloitteisesti. Sai kyllä korviketta lisänä muutaman kuukauden ikäisestä alkaen, kun tuntui, että ei vaan rintamaito riittänyt. Nyt toiveissa kyllä ihan täysimetys, mutta katsotaan kuin käy. :)

Minä erotan potkuista miten päin vauva on. Yleensä kovimmat potkut tulee ylöspäin, joskus myös kylkeä kohti. Kovasti niitä liikkeitä tuleekin. :)

Meillä ei oo vielä päätettynä kummeja eikä liioin nimeä vauvalle. Muutamia vaihtoehtoja on mietitty. Näissäpä riittääkin pähkäilemistä... (n)

Minä aloin myös syömään rautaa (obsidan), kun oli hb vähän tippunut. Toistaiseksi maha kestänyt.

Tsemppiä sänkyralliin @Surusilmät ! Pitäisi itsekin opettaa esikko nukahtamaan itsekseen sinne sänkyyn... :notworthy:

Hyvä, että päätös äitiysavustuksesta viimei tuli @Lumi87 , hassua, että toisilla kestää niin pitkään.

Kerrohan sitten miehen fiilikset isyyspakkauksesta @-Amanda- . :)

Mulla ei ole niinkään univaikeuksia, mutta tuntuu, ettei saa nukuttua tarpeeksi. Väsyttää lähes koko ajan. Toki onkin aikaisia herätyksiä töihin ja illastakaan ei paljon huilata, kun lapsen kanssa touhua riittää.

Mulla oli käytössä trikooliina, oli helppo ja mukava käyttää ja käytän tämänkin tulokkaan kanssa, jos on samanlainen sylivauva, kuin ensimmäinen. Manduca mulla on myös, mutta se ei meillä oo vielä käytössä ollut. Se voisi ehkä ollakin parempi talviaikkaan, jos ulkona tarvitsee kantaa.

Neuvola oli viikolla, siellä kaikki ok. Liitoskivut ja harjoitussupistukset vaivana edelleen, muutoin kaikki mennyt hyvin. Pystynyt nauttimaan olosta, masusta ja raskaudesta oikeen kunnolla. Vielä nelisen viikkoa töitä ennen lomia. :)

Nanna 27+3

Siis voi helvata näitten yöunien kanssa. Nyt mennään viidettä päivää putkeen sellasilla 5-6 tunnin yöunilla. Voikohan se kroppa jo valmistella tuleviin yöherätyksiin, hormoonit kenties? Tänään ois vielä täyspitkä työpäivä edessä, saattaa olla melko tehoton päinä tulossa. :eek:

Nimi Tyttö jos olisi tullut, nimiä ei olisi ollut yhtään. Se olisi ollut todellinen ongelma. Pojalle mietittiin valmiiksi jotain mutta ne nyt pyörii taka-alalla koska mies ja minä ei olla samalla aaltopituudella :geek: Eli nimi on meillä ihan täysin auki, pikkuhiljaa vois alkaa kattelemaan ettei tule kiire, meillä se nimi ei löydy ihan tosta noin vaan, toivottavasti parissa kuukaudessa saadaan päätettyä ;)

Imetystyyny Näistä ois kiva kuulla kokemuksia, oli

Töissä meni se tämäkin päivä, ja huonoilla unilla tottakai.
Nyt on pakko kyllä myöntää, että en malta odottaa äitiysloman alkua.

Onneks huomenna vapaa! Mä nukun niin pitkään, kun nukuttaa enkä pidä mitään kiirettä mihinkään.

Ja käyn sen isyyspakkauksen läpi ja laitan ylös jos jotain puuttuu, ja jos ehdin ennen kuin mies pääsee töistä niin hankin ne mitkä puuttuu ja sitten itse paketti pakettiin.
Mun on pakko antaa tuo paketti mahdollisimman pian, koska mies kysyi tänään, kun katsoessaan vaatehuoneen hyllylle, että mikäs paketti se siellä on.
Sain onneks huijattua miestä, että sehän on äitiyspakkauksen paketti. Vaikka oikeasti äitiyspakkaus on ihan eri paikassa..

@Surusilmät sama täällä. Tässä on nyt muutama yö menty ihan maksimissaan 6 tunnin yöunilla..
Ja työpäivät on kyllä aika väsyneitä. Ja mä olen vielä väsyneenä erittäin hysteerinen (eli siis naureskelen hysteerisesti vähän kaikelle..)
Mutta itse kyllä toivoisin, että kroppa ei ihan vielä valmistelis tuleviin yöherätyksiin.

Mutta nyt on silmät niin ristissä, että taidan vaan suunnata pesemään naaman ja hampaat ja siitä sänkyyn.
Jos vaikka sattuis saamaan unta vähän enemmän.

Amanda 26+4

Jaha, kone oli sitten hävittäny puolet mun tekstistä :eek:

Imetystyyny kokemuksia
siis kaipailen, tytön aikaan ostin muistaakseni Prismasta Emma halppistyynyn ja sellaisen se todella oli, lötkähti melkein heti aika käyttökelvottomaksi, eli hintalaatusuhteeltaan olisi kiva löytää hyvä tyyny. Meikäläistä auttoi kyllä, ajaahan se tavallinenkin tyyny asian mutta imetystyyny oli malliltaan parempi.

@-Amanda- Tsemppiä sinnekkin, mikään ei ole kyllä tympeämpää kun liian väsyneen olo. Onneksi sentään nauru maittaa, parempi sekin kun itkeskellä väsymystään :D
Minä taisin saada eilen ihmisten aikaan unenpäästä kiinni, ehkäpä jopa ennen yhtä!

Sänkyralli Menee jo ihan hyvin, muutaman päivän jälkeen päiväunille mentäessä jää sänkyyn ja nukahtaa sinne.
Yöunille jäädessä nousee jonkun kerran sängystä pois, ei ihan mahdotonta juoksua ole. Enemmän päänvaivaa tuottaa 5v esikoinen joka ravaa nyt entistä enemmän milloin pissalla/juomassa/ei väsytä/saanko lukea/kaapissa on mörkö/en saa unta/ silmässä on roska/ varvasta kutittaa/ äitimullaonsullesalaisuustaijotainmuutta-asiaa..ja herättää siskon joka kertaa kun lompsii sängystä ylös. Eli hermot menee nyt esikoisen alkaneeseen sänkyralliin. Liekkö hakee huomiota tai jotain. Pari juttutuokiota ollaan nyt pidetty, jospa ymmärtäisi että samat säännöt pätee nyt niinkuin ennnekin...:LOL:

Yhteistyössä