Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *kesäkuussa*

@Henriette pitikin juuri kysyä muilta, joilla useampia lapsi, että onko huomannut eroja luonteessa tyttöjen ja poikien välillä. Meillä myös tuo 1v1kk tyttö on jo nyt melko temperamenttinen tapaus :D siis huomattavasti hankalampi kuin esikoinen, jonka kanssa ei ole muuten kuin pahimman uhman kanssa saanut vääntää. Esikoinen oli siis jo vauvana todella helppo ja nyt reilu 3v kaikki sujuu leppoisasti :)
Meillä myös tyttöjen nimiä vaikea keksiä ja ristiäisissä viimeksi vaihtui toinen nimi 15 min ennen papin saapumista :D
 
Täällä oli neuvola aamulla. Kaikki hienosti, pienen sydän jumpsutti ihanasti ja hb oli noussut viimekerrasta 125 --> 135 vaikken lisärautaa oo syönytkään! Yllättävän korkealta sydänäänet löytyi, häpyluun ja navan puolivälistä noin. Kovasti pieni yritti anturia karkuun, tuntuu olevan kova liikkumaan. :love: Muutaman kerran oon ollu jo lähes satavarma, että oon tuntenut hentoisia hipsutus liikkeitä, mutta kun loppuvat yhtä nopeasti kuin alkavat, niin ei voi tietää onko ne vai eikö... :rolleyes: Hyvä fiilis kuitenkin, tosiaan parempi mieli ja olo nyt, kun toinen kolmannes on menossa ja alkuraskauden olot takanapäin! :)

Mulla on sokerirasitus edessä joskus puolivälin jälkeen. Esikoisestakin oli, mutta kaikki arvot oli ok. Toivottavasti myös tällä kertaa.

Meillä tulee nimi mietintään olipa kumpi tahansa. Ei ole siis valmiina muuta kuin pojalle mahdollisesti toinen nimi... :whistle:

Me ei olla kerrottu raskaudesta vielä kenellekään. Ajattelin, että sitten nt-ultran jälkeen, mutta ei sitten vielä tehnytkään mieli kertoa. :LOL: Mietin, että jos juhannuksena sitten kertoisi iloiset uutiset. :)

En malta oottaa, että pääsee tilailemaan äitiyspakkauksen! Minusta oli niin ihanat kuosit ja värit tämän vuoden pakkauksessa. Ja muutenkin hypistelemään ja laittelemaan vauvan vaatteita ja tavaroita. Hormoonit... :p

Nanna rv 13+4
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi87 ja mimmi92
@Nanna-87 hienoa, että neuvolassa kaikki hyvin :) mä olen myös tuota äitiyspakkausta pohtinut. On kyllä niin kivan näköinen tänä vuonna.. Mitään ei kyllä sieltä varsinaisesti tarvittaisi kun tavaraa/vaatetta enemmän kuin tarpeeksi ennestään mutta mietitään jos kuitenkin. Esikoiselle otettiin pakkaus, toiselle rahana.

Ja mä jäin lounaan jälkeen makoilemaan ja muutaman kerran tuli sellainen ehkä sikiön liikkeitä. Muutama töksähdys ja sitten loppui.. Oli mitä oli, tuskin kovin kauan enää menee kun tulee niitä varmoja liikkeitä :D
 
Kiva päästä itsekin ens viikolla neuvolaan ja kiva kuulla sieltä kuulumisia!

Pitää mennä heti katsomaan äitiyspakkaus, vaikka tuskin me sitä otetaan kun tuota tarviketta on niin kertynyt.

@mimmi92 tytöllä alkoi uhma alle vuoden ikäisenä ja pahenee vain kokoajan. :X3: Nyt tyttö on kohta 2. Taitaa pärjätä elämässä, kun on niin määrätietoinen. (y)

Henriette
 
@Nanna-87 ihanaa että kuulit sydänäänet ja kaikki muutenkin hyvin!

@Nems hyvä että säästyit ihonsiirrolta vaikka kurjalta kuulostaa kuitenkin. :(

@Henriette piti jo aiemmin sanoa, että uskon fyysisen rasituksen olevan tässä vaiheessa ok jos kroppa ei anna merkkejä siitä, ettei se tykkää. Eli omien tuntemusten mukaan. Tosin en nyt ehkä mitään ihan äärimmäistä kantosuoritusta tekisi. Kiva että sullakin neuvola lähestyy. :)

Äitiyspakkauksen ajattelin ottaa rahana. Meillä ei ole esikoisen jäljiltä mitään enää tallessa, mutta ei juurikaan käytetty pakkauksen vaatteita kun ne ei olleet jotenkin mun mieleen, niin otetaan nyt rahana ja ostetaan jotain mitä halutaan/tarvitaan.

Nimiehdotuksia mulla olisi tytölke vaikka kuinka paljon, mutta esikoisen aikaankin oli miehen kanssa nimistä vähän erimielisyyttä niin en tiedä hyväksyisikö mun ehdotuksia. :D Pojalle en jostain syystä keksi ainuttakaan kivaa nimeä, että melkoisen mietintämyssyn saisi päähän vetää jos poika tulisi.

Sokerirasitukseen jouduin viime raskaudessa kun suvussa diabetestä sairastava henkilö, mutta nykyinen terkka ei nähnyt tarpeelliseksi niin säästyn siltä.

Mua turvottaa sen verran että maha pullottaa ja näkyy ihonmyötäisissä vaatteissa. Just katoin matkakuvia, ettei niistä voi yhtäkään laittaa facebookiin kun mekot pullottaa vatsan kohdalta. Mulla kasvoi maha esikoisesta aika hitaasti ja tosi pitkään pystyi piilossa, ehkä puolessa välissä alkoi näkyä. Loppuraskaudessakin oli aika "kompakti" vatsa.

Sukupuoliveikkauksiin vielä, voisin siitäkin päätellä että poika tulee että raskausoireet on ihan erilaiset. Tytöstä oksentelin ja olin paljon huonovointisempi. Nyt taas rinnat on kasvaneet niin järjettömästi että töissä jo mietin ajatteleeko joku mun hankkineet silikonit. Uudet rintaliivitkin tuntuu jäävän pieniksi ja mies on ihan ihmeissään näiden rintojen koosta. :ROFLMAO: No saapa kerran elämässään olla rintava.

Onko teillä muilla ollut aiemmissa raskauksissa tai nyt selkävaivoja? Mulla esikoisen aikaan oli iskias-kivun tyyppistä kipua joka säteili jalkaan SI-nivelestä johtuen. Olin muistaakseni rv13 viikon saikulla kun vaiva alkoi, mutta sen jälkeen kohtu kai nousi ja vaiva helpotti kunnes palasi loppuraskaudessa. Päivystykseenkin jouduin kerran kun lähti tunto jalasta. Nyt huolestuneena viikonloppuna huomasin, että juoksulenkin jälkeen alaselkää särki tutulla tavalla. o_O En tiedä pitäisikö toi juoksu nyt hetkeksi lopettaa...

Lumi 11+1
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Pikaisesti vastaan @Lumi87 Mulla oli edellisessä raskaudessa ihan järkyttäviä selkäkipuja. Kävellessä alkoi aina särkemään ja mummot ohitti ulkona.. Ja varsinkin jos erehtyi pivän aikana menemään makuulle, niin ei meinannut enää päästä ylös. Nämä siis alkoivat joskus puolivälin jälkeen. Loppua kohti muutaman kerran petti jalka alta kun tuli niin kova äkillinen vihlaisu jonnekkin alaselkään vasemman pakaran yläpuolelle. Heti synnytyksen jälkeen katosi selkäkipu :)
 
Tänään oli tossa aikaisemmin tosiaan nt-ultra, tavattiin miehen kanssa siinä rakennuksen eessä ja mentiin sit yhdessä sisään ja istuttiin odottamaan.
Jännitys oli käsinkosketeltavaa.

Pieni oli erittäin liikkuvainen, mutta kaikki tarvittavat mitat saatiin kuitenkin katsottua. Pieni vastaa viikkoja, ja niskaturvotus oli 0,7. Eli kaikki hyvin.
Ja kuunnelutti se vauvan sydänäänetkin, ja vaikka me ollaan ne jo muutaman viikon kuultu kotona, niin se kaikki jännitys ja odotus purkautui molemmilla onnen itkuna.
Lähdettiin huoneessa hymy korvissa pois kera kuvien.

Mies meni vielä töihin, mä menin vähän kaupungille kiertelemään. Ja myönnettäkööt, että ostin yhden pienenpienen ihanan pöllö bodyn. Se oli niin ihana.

Ja sen jälkeen kävin ostamassa kuoria ja postimerkkejä.
Koska me skannattiin ultrakuvia ja tulostettiin talosta kuva ja laitettiin ne yhdessä kuoreen ja postiin. Ne lähti tänään, joten postista riippuen ne on perillä päivän-viikon sisään.
Samoihin kuviin me kirjoitettiin tuleville kummeille, että tulevatko meijän bebelle kummeiksi.

Me saatiin pakattua viikonlopun aikana kaikki sellanen, jota ei tulla todennäköisesti tarvitsemaan tässä loppu aikana, käytiin jopa varastokin läpi ja sieltä heitettiin surutta kaikki pois.
Ei sillä, että siellä ihan hurjasti tavaraa oli, mutta kyllä sinne tässä viidessä vuodessa mikä ollaan tässä asuttu on ehtiny tavaraa kertymään.

Meillä ei oo mitään nimiä vielä mietittynä. Ei oikeesti yhtään mitään.
Todennäköisesti ainakin yksi toisesta nimestä tulee olemaan suvusta.

Sokerirasitukseen en joudu, ei oo suvussa enkä iänkään puolesta joudu.

Ja äitiyspakkaus aiotaan ottaa.

Mä pelkään, että alkaako ottamaan selkään tuo juoksu jossain vaiheessa. Nyt on vielä pystynyt juoksemaan ihan ilman mitään, mutta pakko varmaan viikkojen edetessä hiljentää ja vaikka sitten mielummin kävellä.
Mun piti edellinen harrastus lopettaa selän takia, mutta muuta elämää se ei oo häirinnyt.

Amanda 12+5
 
Onnittelut @-Amanda- hyvistä ultrakuulumisista :) ja tuohan on kiva tapa ilmoittaa talosta ja perheenlisäyksestä :)

Ja voihan kummiongelma. Toiselle oli jo vaikea saada ne tarvittavat 2 kasaan. Hölmönä esikoiselle pyydettiin 4 kummia, vaikka tiedossa oli että toiveena enemmänkin lapsia, joten nyt sitten vielä vaikeampi keksiä keitähän pyytäisi.. Onneksi on hyvin aikaa vielä :D

Ja mä olen ihan ihmeissäni tuon tytön kanssa kun on nyt viikon putkeen alkanut nukkumaan koko yön heräämättä koko yön omassa sängyssä. Ja tämä tapahtui ihan yhtäkkiä. Hyvä vaan, ja toivon että jatkuu niin saisi vähän univelkoja pois ennen kuin taas alkaa valvominen :D

Mimmi 14+3
 
Täällä mennään huomenna toiselle neuvolakäynnille, ja samalla lääkärille. :)

Lasten luonne-erot On on ja vielä kerran on. Esikko on vauvasta asti ollut perustyytyväinen jäpikkä, kiltti ja tottelevainen ku mikä, ei uhman uhmaa missään vaiheessa. Tosikko kun syntyi näki jo tyyliin synnärillä että tempperamenttia neitiltä löytyy. Ja löytyy muuten edelleen. Kättä väännetään ahkerasti, auta armias kun tuo tulee murkkuikään. Jospa tämä kolmonen olisi ihana keskitienkulkija :D

Raskausajan vaivat Iskias on meikäläiselle kirosana. Kärsin jo muuten yliliikkuvista nivelistä ja iskiaksesta joten raskaus tekee hallaa kyllä kymmenkertaisesti. Nyt menossa rv14 ja kyllä tuntuu, puolessa välilssä alan olla jo toinen jalka haudassa. En malta odottaa.

Äitiyspakkaus Esikoiselle otettiin, toiselle raha. Nyt varmaan otetaan rahana kun kaikki oikeastaan löytyy jo, tuli tyttö tai poika. Rahalle on aina jossain vaiheessa käyttöä.

Nimet Toivon salaisesti poikaa, sillä nimi löytyy jo valmiina. Tytölle ei vain ole sopivaa, eikä keksitä millään. Eli ongelma tulee jos rinsessa kasvaapi masussa. :p
 
Eli @Surusilmät tyttö teilläkin huomattavasti hankalampi :D näin olen kyllä monelta muulta kuullutkin.. Kauhulla myös odotetaan murkkuikää (johon onneksi aikaa hermoja kasvattaa)

Ja juuri muistin etten varannut sitä rakenneultraa.. Torstaina toivottavasti sitten
 
Tokassa neuvolassa käyty ja siellä kaikki hyvin. Kiva oli kuunnella vauvan sydänääniä ensimmäistä kertaa, toinen oli kovaa liikkeessä.
Lääkärineuvoloita on täälläkin päin kaksi toinen rv 17-18 muistaakseni ja toinen loppuraskaudessa. Mulla lääkäri 12.7 eli rv 18+0.
 
@likka90 Kiva kuulla, että neuvolassa kaikki hyvin :)

Täytyy hehkuttaa kun olo on niin hyvä! Ei pahoinvointia tai muita oireita. Yöllä en saanut tosin unta kuin vasta joskus 4 aikaan, mutta ihanaa oli käydä lasten kanssa kävelemässä 8km lenkki nyt kuin ei sada. Eikä tuntunut missään (paitsi kengät alkoi hiertää), joten ehkäpä tässä taas voi alkaa nauttimaan "keskiraskaudesta". Tuntuu kyllä vielä niin varhaiselta..

Mimmi 14+4
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Marraskuisista sen verran huikin, että surusilmät, mullakin on yliliikkuvat nivelet ja nyt neljäs raskaus, joten liitoskivut on alkanut jo tehdä tuloaan. Iskias vaivasi melkein alusta asti, eilen uskaltauduin useamman kaverin kannustamana heidän tutulle kiropraktikolle, joka totesikin, että lannerangan alin nikama päässyt väärään asentoon ja painaa hermoa. Sen pisti paikalleen ja avot! Muhun ei satu!!! Paitsi tietty vähän häpyliitokseen, mutta se johtuu yliliikkuvuudesta. Suosittelen siis harkitsemaan ja jyväskylästä voin suositella Levyn Mikkoa.

Mukavaa odotusta kaikille!
Kastepisarainen 20+0
 
@Lumi87 @Surusilmät
mulla on ollut aina kans yliliikkuvat nivelet sen verran, että jalat eivät ole koskaan pysyneet kuopissaan, en tiedä eikö oikein mahdu tai jotain.. liikkuminen on normaalisti vaikeaa, särkyä on aina lonkissa, si-nivelissä ym.. mutta mulla on se onni, että raskausaikana lantio levenee ja kaikki selkä- ja lantiokivut vähenee tai katoaa! Joillakin näin päin..o_O
itse harrastan kovien kipujen aikaan vain hyvin kevyttä liikuntaa ja kuntosalia, hölkkä ja juoksu on mahdotonta ja äkkinäisistä liikkeistä tulen toimintakyvyttömäksi. Kannataa siis mielummin mennä varovasti, jos vähänkin epäilee että joutuu vähäksi aikaa sänkypotilaaksi. :(
 
Lääkärineuvola takana Kaikki oli kunnossa, seulojen tulokset käytiin läpi ja kaikki oli muuten ok, paitsi joku arvo oli liian alhainen, jonka seurauksena saattaa tulla pienikokoinen vauva. No huhheijjakkaa ku ois tervetullut yllätys.:eek: Mulla muistaakseni oli sama homma viimeksi ja kyllähän nuo molemmat muksut yli neljäkilosia on ollu, että pienikokoinen vauva ois kyllä ihana yllätys. Np-ultrassakin tyyppi ei kyllä kasvussaan ollu yhtään jäljessä..:D Mutta kasvua seuraillaan..
Tyttö ois luultavasti syntynyt kyllä aikanaan alle nelikilosena mutta syntyi 41+0 joten ehti kerätä sitä elopainoa masussa hiukan turhan pitkään.

Ja se iänikuinen hemoglobiini ..Kuukausi sitten oli normaalilukemissa 135 mutta nyt oli tullu ryminällä alas 113. Että rautaa kuulemma naamaan. :cry::cry: Mullehan ei sovi mikään rautavalmiste, syön nyt joka toinen päivä ja katon miten lähtee sillä nousemaan. Kuukauden päästä nähdään.

Fysioterapeutille sain lähetteen tuon iskiasvaivan myötä..
 
Pikaisesti kyselen @Surusilmät paljonko Sulla se s-hcg arvo oli? (joka siis siihen pienikokoiseen vauvaan/heikosti toimivaan istukkaan ilmeisesti viittaa?)
Kun itselläkin se oli Googlen mukaan todella matala 15,8ug/l ja mom arvo 0,28. Ja mullahan lapset ollut jo valmiiksi melko pieniä +-3kg (painoeroa lapsilla 80g). Unohdin neuvolasta kyseistä asiasta eikä ollut seuloista mitään puhetta..ja siis nuo arvot ollut aiemmissakin raskauksista viitearvoja matalammat, mutta ei noin alhaiset
 
Noniin nyt paremmin aikaa keskittyä :D

@Henriette jännä että menee juuri toisinpäin, hyvähän se kyllä on jos kasvavasta mahasta jotain helpotusta on edes johonkin vaivaan :D

@Surusilmät mites sulla vaikuttaa hemoglobiiniin rautapitoinen ravinto? Finelin sivuilta ainakin löytyy mistä sitä saa luonnollisessa muodossa eniten. Mulla myös rauta valmisteet aiheuttaa pahoinvointia (ja ripulia) :D
Ja toivottavasti fysioterapia käynnistä on jotain apua!
Ja nyt vasta tosiaan luin että lääkärineuvola. Itsellähän oli ihan tavallinen, joten odotellaan sitä lääkärineuvolaa noiden verikokeiden osalta jos saisi sieltä jotain tietoa..
 
Nopea kommentti ennen lenkille lähtöä...

Voi miksi noita labra astauksia putkahtelee tonne Kantaan kun ei niistä ymmärrä mitään. Kävin labroisss rv 9+4 ja s-pappa näyttää olevan 666, hcg 54,4ug. Pikavilkaisu huslabin ohjeisiin näyttää siltä että toi pappa olisi varmaan ihan ok mutta hcg matala. Netistä ei tietenkään löydy aukotonta tietoa asiasta, mutta täällä näyttää muillakin olleen hcg matalampi.

Onko seulat olleet negatiiviset hcg:sta huolimatta? Mullahan on ultra vasta ensi viikolla joten sen tulos puuttuu ja siksi ärsyttää kun noita osatutkimuksia ilmaantuu ilman mitään viitearvostoa...
 
@Lumi87 Jep kun on niin utelias niin pakkohan noita on käydä tutkimassa etukäteen itse, vaikka mitään selkoa ei ota! Vernerin sivuilta löyty reippaasti vastauksia aiheesta kysyttyihin kysymyksiin ja tuo shcg ilmeisesti yleensä n. 70-80?
Mullahan toi on reippaasti matalampi, ja se pappa 350, mutta siitä tuli ihan normaali mom arvo (1,01), kun molemmat mun ymmärryksen mukaan pitäisi olla lähellä 1. Lähinnä kun noilla omilla verokoe arvoilla koitti tietoa etsiä tuli kokemuksia kkm, mutta hyvin vatsassa ainakin itsellä ilmeisesti voidaan, eikä seula hälyttänyt. Yleensä kai riski luku nousee jos hcg korkea ja s-pappa matala.

Muok. toisesta lapsesta tuo hcg oli 38,8 ja (mom arvo 0,58) pappa 598 (mom 0,9) ja ihan terve tuo on :) (paitsi hyvälaatuinen kasvain selässä ollut syntymästä saakka, jota Lastenklinikalla seuraillaan)
Esikoisesta ei tietoja kannassa ole eikä niitä muistaakseni missään kerrottu.
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin kyllä tallessa esikoisen kaikki vauvavaatteet yms. eli ei sinällään ois tarvetta äitiyspakkaukselle. Mutta se on minusta niin ihana ja esikoiselle kyllä hyödynnettiin kaikki äp-pakkauksen vaatteet käyttöön. Lisäksi mää aion sitten lapsille koota omiin laatikoihinsa joitain rakkaimpia vauvatavaroita ja vaatteita, jotka saavat sitten aikanaan itselleen. :)

Mulla ei oo ollut raskausaikana selkävaivoja, mutta juuri ennen tätä raskautta oli hyvinkin kivulias kausi iskias tyyppistä kipua, joka säteili vasempaan pakaraan. Mutta nyt kipu on jo häipynyt. Muutama vuosi takaperin oli sama juttu, kesti muutaman kuukauden ja sitten häipyi. Ilkeän tuntuista kyllä. :(

@-Amanda- onpas kivalla tavalla kerrottu teidän molemmat iloiset uutiset. :) Itse ajattelin ihan vaan ultrakuvan sitten antaa katsottavaksi, kun kerrotaan... :whistle:

Meilläkin on kyllä kummiongelma! Mää haluan, että lapselle on yksi kummi ns. molempien puolelta. Esikoiselle ei ollu vaikeaa miettiä, mutta nyt miehen puolen kummi tuottaa päänvaivaa. (n) Minä kun haluisin, että kummi on sellainen ihminen, jonka kanssa muutoinkin ollaan paljon tekemisissä, tarpeeksi läheinen. Ettei se jää vain joulu- ja synttäripakettiin postin välityksellä. Että olisi siis muutenkin elämässä mukana. Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä ja puntaroida vaihtoehtoja...

Mulle on ihan hepreaa nuo veriarvot mistä puhutte! Ekassa raskaudessa niistä ei puhuttu mitään, eikä liioin tässäkään. Molemmissa vaan nt-ultrassa laskettu ne riskiluvut ja todettu, että matalat on riskit. Muutoin nuihin ei oo kommentoitu yhtään mitään! :eek:

Tänään taas poksuu viikot! Alkuraskaus tuntui matelevan niiiiiiin hitaasti, mutta nyt miettii, että ei enää montaa viikkoa puoliväliin! :LOL:

Nanna 14+0
 
@Nanna-87 täällä mun puolelta tuo kummiongelma ja sama juttu toiveena että olisi myös tarpeeksi läheinen. Ja tosiaan pitäisi vielä kuulua kirkkoonkin että onnistuu, niin sekin tuottaa päänvaivaa..

Jännä muuten miten nuo käytännöt vaihtelevat, mullehan sanottiin ultrassa vain, että seulatulos tulee postissa/puhelimitse ja siinähän luki vaan ei kohonnutta riskiä downin syndrooman. Kannasta sitten lunttasin nuo tarkemmat riskiluvut (n. 1:34000) ja neuvolakortista turvotuksen määrän kun sitäkään ei ääneen kerrottu.

Ja viikot tosiaan kasvaa. Jotenkin sitä vieläkin ajattelee jos kaikki menee hyvin yms. vaikea tajuta että ne suurimmat riskiviikot jo ohi ja voisi pikkuhiljaa alkaa ajatella vähän pidemmällekin tulevaisuuteen :)
Muistin muuten varata sen ultran ja se on 28.7. Olisi saanut aiemminkin ajan, mutta kellonajat ei olisi sopinut ainakaan miehen nykyisiin työvuoroihin

Mimmi 14+5
 
@mimmi92 En ite tajua yhtään mitään noista verijutuista eli en osaa sanoa mikä arvo oli ja minnepäin :D Mutta muistaakseni puhui että oli alle 0,5 mitä pidettiin alarajana?

Pitääkin tutustua tuohon ruokavalioon jos saisi luonnollisessa muodossa rautaa nassuun enemmän! Kiitos! :D

Kummit
meillä ei varsinaisesti tätä ongelmaa ole, sillä emme kuulu kirkkoon. Meillä on nimiäisissä kuitenkin olleet mukana ns. nimelliset kummit, jotka ovat tekemisissä sitten lasten elämässä ihan kunnolla. Eli hyvin läheisiä ihmisiä ollaan pyydetty lasten elämään mukaan, hirveää olisi jos he toimittaisivat virkaansa vain pakollisina juhlapyhinä. Itselle oli kummitäti- ja setä hyvinkin tärkeitä lapsena ja mietittiin että vaikkemme kirkkoon kuulukkaan niin ei evätä lapselta oikeutta kummia kohtaan. :)
 
@Surusilmät hyvin todennäköisesti oli juuri sitten tuo hcg mom arvo :) mutta tosiaan kun nettiä selaa niin on kuitenkin vain yksittäinen arvo, joka saattaa vaikuttaa johonkin, tai sitten ei mihinkään..
Ja tosiaan itse syön lähes joka päivä soijarouhetta/punaisia linssejä/ruislese näkkäriä ja niissä äkkiseltään katsottuna paljon rautaa, joten saattaa myös selittää miksi mulla hb korkea, tai sitten se vaan on luonnostaan :) ja muistaakseni kalsium/maitotuotteet heikentää raudan imeytymistä kun taas c vitamiini parantaa sitä, eli kannattaa syödä niitä sitten eri aikaan, jos purkista ottaa :)

Mäkään en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu, joten päätettiin että lapset kastetaan ja saavat sitten itse myöhemmin päättää jatkavatko kirkon listoilla vai eivät.
 
Vissiin on ilmoitukset menneet perille.
Mulle soitti sisko tänään juur kun olin tauolla töissä ja vastasin, ehdittiin hetki puhua kunnes puhelin piippaa sen merkiksi, että tulee toinen puhelu.
No lopetettiin toisen siskon kanssa puhelu ja vastasin siihen toiseen puhelun ja siellä oli mun sisko, toinen niistä kolmesta.
Ja jälleen puhelin piippasi toisen puhelun merkiksi ja lopetin siskon kanssa puhelun ja vastasin tähän kolmanteen puheluun, jossa olikin sitten anoppi, ja ensimmäinen lause mikä tuli sieltä suunnasta oli "Ihanaa, musta tulee mummi."
Ja toki mun oma äiti soitti, mutta vasta tossa työpäivän jälkeen, oli iloinen ja onnellinen, vaikkakin on kyseessä jo kuudes lapsenlapsi.
(Sain mä tauolla onneks syötyäkin, vaikkakin aika menikin puhelimessa puhumiseen. )

Kaikki olivat iloisia ja onnellisia meidän puolesta.

Tosin yks siskoista ties, että mä olen töissä ja tuli käymään siellä.
Odotti kyllä siinä sellasta hiljaista hetkeä ennen kuin tuli mun luo ja onnitteli. Kyseli samalla, että kuin pitkällä raskaus on ja muuta tollasta, sekä antoi nyt jo vastauksen kummi kysymykseen.

@Nanna-87 me oltais varmaan kans kerrottu tuolla tavalla, että lykätty kuva käteen, mutta mä halusin kertoa silleen, että kaikki saa tietää ainakin melkein samaan aikaan ja tiedän, että sellanen "kokoontuminen" ei ois onnistunu hyyyyvin pitkään aikaan.
Ja toi oli sellanen idea, että on ainakin hyvin yllättävä, tuskin kukaan odottaa, että keskellä tavallista viikkoa tulee tuollaiset ilmoitukset.

Talo ei nyt niin iso uutinen oo kuin vauva, mutta tuli kerrottua, niin ei tarvitse sit enää erikseen sitä mainita.
Ja muuttoapureitakin on jo ilmaantunut.

Mä halusin kans sellaset kummit, jotka sit on oikeesti myös tekemisissä lapsen kanssa. Eikä sit just sellasia, jotka muistaa jouluna ja synttäreinä. Ja meistä molemmat kuuluu kirkkoon.

Nyt mä suuntaan hetkeks miehen kainaloon ja sit vois mennä nukkumaan. Huomenna iltavuoroon.
Enää muutama viikko niin pääsee viettämään lomaa.

Amanda 13+1
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92

Yhteistyössä