Joulukuun mammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tytti

Vieras
Hei kaikille!

Olen 25-vuotias odottaja Lounais suomesta. Ensimmäistä odottelen raskausviikolla 7, Laskettuaika noin 11.12. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Yhteydenottaja odottaen Tytti =)

Kävin lukee tota joulukuu-ketjua... Jengiä niin prk..:sti. Musta ois kiva kuulla kuulumisia ja muuta. Tuntuu että siellä kasataan lähinnä listoja ja muuta.

Jäädäänkö hillumaan tähän omaan ketjuun. Olihan meillä tuolla haaveilijoissakin pienempi ketju, joka oli oikein viihtyisä =)

Mitä sulle Tytti kuuluu nyt? Miten sun mies muuten on reagoinut tulokkaaseen?

Mulla on koko ajan sellanen jomotus alavatsassa. Nipistelee ja vihloo. Ei kauheen mukavaa, kun särkee koko ajan. Lisäksi huimaa ja pyörryttää ja väsyttää koko ajan. Mä joudun vielä ajaa paljon työssäni mikä ei oo niin älyttömän hyvä, kun huono olo iskee.

Laita kuulumisia =). Ja saa toki muutkin tulla tähän ketjuun jos viihtyy pienemmässä porukassa =)

Huomenia joulumammat!

Uskoisin, että toi listailu joulukuu 2006:ssa ja vaisuhko kirjottelu johtuu siitä, että monikaan ei vielä alkuvaiheessa halua hehkutella tuntojaan... Itsellänikin on takana keskenmeno 12 / 2005 - aika varovaiseksi tekee...

Uskoisin, että kirjoittelu kiihtyy kun ekat ultrat on käyty ja sydämen sykkeet saatu näkyviin...

Aurinkoista tiistaita toivotellen
TM

Moikka Nuka, kiva kun löysit tänne!

Musta me voitais pysytellä tässä ketjussa ja jatkaa samaa rataa kun haaveilijoissakin. Jos sieltä vaikka sitten myöhemmin siirtyis lisää porukkaa tännekin.. Ja toki olisi kiva jos uusiakin ketjuumme ilmestyisi.

Täällä olo ollut vaihtelevaa. Viikonloppuna venäytin alaselkäni ja nyt sitten tämän alkuviikon olen sairaslomalla. Olen yrittänyt kovasti levätä, käyttänyt kylmägeeliä ja ottanut mahd. vähän särkylääkettä. Kunnon lihasrelaksantit varmasti auttaisi, mut nyt täytyy selvitä näillä..
Tällä viikolla alkanut myös pahoinvointi, en ole oksentanut, mut etovaa oloa on. Huomaan jos en syö säännöllisin väliajoin, niin huono olo tulee.

Oletteko Nuka kertonut raskaudestasi muille?
Mun raskaudesta tietää mieheni lisäksi, äitini ja äidin mies sekä yks hyvä työkaverini. Muille kerrotaan sitten kun ollaan neuvolassa käyty ja aikaa kulunut enemmän. Siksi musta on hyvä jutella täällä asioista, kun muuten niitten kanssa aika yksin. Toki miehenikin kanssa asioista puhutaan, mut on se kuitenkin erilaista. Mieheni odottaa esikoista yhtä paljon kuin minäkin. Mulla vaan enemmän mielessä se, jos kaikki ei sujukaan hyvin. Mieheni kanssa ollaan kyllä asiasta keskusteltu ja puhuttu, että silloin sikiö ei ole ollut terve syntymään tähän maailmaa ja sitten vaan uutta yritystä. Surullistahan se olisi, mutta täytyy yrittää jättää ne mietteet taka-alalle.

-Tytti-

Moikka,

samat on ajatukset kuin sullakin. Huolettaa kun tää on niin alussa. Mies on aika realistinen näitten asioitten suhteen ja vaikka ollaan super iloisia tulokkaasta niin kyllä se varovaisuus on molemmilla matkassa.

Me ei olla kerrottu kellekään. Paitsi mies soitti neuvolan tädille. Meillä on aika 17.5. Kerrot sitten mulle etukäteen mitä siellä tapahtuu =)

Mä oon nyt raskausviikolla 5. Mulle on kasvanut tällä viikolla kauhee pömppis. Ei oo ikinä ollu tällasta. Oon normaalivartaloinen, enemmän sinne hoikan suuntaan ja mulla on aika littee vatsa yleensä. Nyt siinä alavatsan kohdalla on kauhee pallo. En ees liiottele. Mä en tiedä onko se turvotusta,ku yleensä se ois niinku koko maha sitten. Oon valmistautunu mahan tuloon, mutta en ihan tässä vaiheessa...

Kauhee jano koko ajan ja huimailee. Kun nälkä tulee niin se on sitte NÄLKÄ =D

Vähän houkuttais kertoo jollekin, vaikka äitille... Miehen äidille ei kyllä kerrota ennen kuin 3 kuukautta on kasassa. Se repee liitoksistaan! Sillä on hirvee mummo kuume =)

Ai nii, kävin hieroo autokauppoja =). Sellasen pikkufarkku ajateltiin ostaa mulle. Haluun sinisen =). Ajateltiin että eihän sitä miehelle kannata ostaa farkkua, ku mä sen vauvan kaa kuitenkin pyörin enemmän.

Mikäs teillä oli muuten asumistilanne? Joutuuko vaihtaa isompaan tai muuta?

Moi!

Me ollaan puoli vuotta sitten muutettu ihan uuteen rivitaloon, jossa 88 neliöö kahdessa kerroksessa. Hyvin tänne siis mahdutaan. Ollaan jo vähän mietitty vauvan sängyn paikkaa yms =)

Auton osto on meilläkin edessä. On kateltu mulle sallaista pientä kauppakassia, mut nyt sit täytyy ostaa ainakin sen verran isompi auto et vaunut mahtuu kyytiin. Tarkoitus olis ostaa se auto tässä kevään aikana. Olen hiljattain saanut ajokortin, et oliskin hyvä jos tulis ajeltuu sit enemmän.

Mulla neuvola siis 11.5, mut olen tässä pähkäillyt et menisinkö alkuraskauden ultraa jo ennen sitä tai sitten heti sen jälkeen. Varmistuis sitten et onko kaikki hyvin. Mulla menossa nyt rv 8. Sitä olen miettinyt et onkohan liian aikaista mennä ultraan vai jo sopiva aika!?

Mulla kans tullut pieni pömppis, mut uskon et se johtuu siitä kun en ole viime aikoina juurikaan urheillut. Aikaisemmin sitä säännöllisesti tehnyt. Harmittaa tuo selkä, kun olis niin kiva nyt ulkoillakin kun aivan ihanat ilmat. Rinnat on kyllä selvästi muuttunut. Ne on arat, painavat ja turvonneet.

Mulla ollut öisin omituista alavatsa kipua. Herään noin kahden tunnin päästä siitä kun olen mennyt nukkumaan. Kauhea pissahätä ja alavatsaa jomottaa, kuumotta, polttelee noin 10 minsaa ja sit takaisin nukkumaan. Joinakin yönä herään taas muutaman tunnin päästä samaan vaivaan ja sit yleensä nukun lopun yön hyvin. Lähes tulkoon joka yö ollut tällaista. Ensimmäisen kerran kun tätä oli niin säikähdin kyllä todella. Nyt olen huomannut sen mitä rauhallisempi olen sitä nopeemmin oireet häviää. Ilmeisesti lihakset jotenkin niin krampissa, et se aiheuttaa kipua. Sit kun rentoutuu, se helpottaa. Muuten alavatsa kivut ovatkin hävinneet lähes kokonaan. Alussa oli koko ajan menkkamaisia kipua, nyt vain ihan silloin tällöin.

Musta olis kans kiva kertoo muillekin raskaudesta. Olen jounut tekemään pieniä valkoisia valheita, ettei ihmiset ihmettele miks en lähde juhlimaan. No se on sitten kiva myöhemmin heille kertoa, miksi kieltäydyin =)

Oletko muuten ajatellut milloin kerrot töissäsi?

-Tytti-

Taas huojennuin kun kuulin sun kokemuksista... Mulla on ollu niitä menkkamaisia alavatsa kipuja jotka tosin on paljon kovempia. Polttaa, jomottaa ja sattuu ihan kauheasti. Nyt ei oo ollu eilen, eikä tänään juuri mitään. Säikähdin kun oireet väheni. Ehkä se kuitenkin on ihan normaalia.

Rinnat ei oo juuri muuttunu, vähän aristelee välillä. Mä oon aika rintava ja kauhulla ootan jos ne kasvaa.

Mulla on töiden kaa tosi hyvä tilanne, kun tää mun mies on tän firman pääosakas ja toisinsanoen myös mun pomo. No sehän tietää jo =)... Työkavereille ajattelin kertoo kesäloman jälkeen. Eli elokuussa. Silloin on varmaan jo mahaa. Kesäkuun alussa tulee se kolme kuukautta täyteen. Siinä vaan tulee se kesäloma just kohdille. Muuten kertoisin jo aiemmin.

Mä en tiedä mitä ton ultran kaa pitäis tehdä, ku se suositellaan tehtäväks siellä missä haluaa synnyttää. Meillä saattaa olla muutto edessä ja sen pitäis varmistuu parin viikon sisään. Siks ajattelin varata sen ekan neuvola käynnin jälkeen.

Miten teillä? Tuleeko mies mukaan neuvolaan?

Morjens!

Olen menossa neuvolaan yksin, kun mieheni just silloin työmatkalla Helsingissä. Neuvolan täti ei kyllä edes puhunut mitään, että voi ottaa miehen mukaan, mut eiköhän miehet ole tervetulleita.. Ensimmäiseen ultraan haluan ainakin mieheni mukaan.

Olen ajatellut kertoa raskaudestani töissä kesäkuussa, ennen kun pomo lähtee kesälomille. Mulla nyt työsuhde vuoden loppuun, mut luultavasti olen sitten töissä vaan marraskuun alkuun. Jos pitäis kerääntyneet lomapäivät sit ennen äitiyslomaa. Sit äitiysloman jälkeen saa nähdä onko töitä samassa paikassa. Pomon kanssa puhuttu lapsen hankkimisesta yleisellä tasolla ja kerroin etten kyllä aio odottaa vakituistapaikkaa ja sitten vasta hankkia lapsia. Pomo jutteli, että aina hyville tyypeille töitä löytyy. Täytyy vaan luottaa siihen :)

Aurinkoista päivää :)

-Tytti-

Moi! Ja onnea maha-asukeista!
Olisin kysäissyt, että milloin teidän maha jomotukset alkoivat?Oletettujen menkkojen alkamisen aikaan vai ennemmin vai myöhemmin?
Itselläni noin viikko vielä menkkoihin ja munasarjoja juilii ja välillä ""kramppaa""/vihloo kunnolla! On muistaakseni juilinut joskus aikaisemmissakin kierroissa, mutta ei kramppaillut! ONNEA ODOTUKSIINNE!! JA AURINKOISTA KEVÄTTÄ!!!

Moi haaveilija!

Mulla vatsa jomotukset alkoivat varmaan jotain viikkoa ennen kun menkat olis pitänyt alkaa. Mut varmaan kovimmillaan just menkkojen alkamisen aikoihin. Mutta pillereiden lopetuksen jälkeen muillakin kierroilla oli sama juttu, et menkkakivut alkoivat jo reilusti ennen kun menkat alkoi. Toivotaan sulle plussa onnea!

-Tytti-

Sama homma täällä ku Tytilläkin. Mulla alavatsa kivut alkoi ennen menkkoja jo hyvissä ajoin. Nyt ei ollut juuri mitään. Vasta sitten kun menkat piti alkaa niin alavatsaan alkoi sattua.

Mua lähinnä palellutti ja nukutti koko ajan. Kyllä se eron huomas, että ne oli ihan erilaisia oireita. Tytillä tais kans olla lämmöt koholla muistaakseni. Mulla oli kans 37.

Plussa onnea haaveilijoille =).

Tytti, mun mies soitti meille sen neuvola-ajan kun ite olin silloin palaverissa. Se täti oli toivonut että kaikki kolme mennään =). Mies haluu kaikkeen mukaan.

Mulla ei oo mitään tietoo tai hajua noista ultrista sun muista. Onko siellä tapana käydä jo ennen ekaa neuvolaa vai miten? Koska sinne voi mennä? Miten sä nyt ite meinaa?

Missä sä Tytti muuten asutkaan?

Moikka!

Mä nyt päätin etten varaa aikaa sinne ultraan. Menen parin viikon päästä neuvolaan ja katselen sit myöhemmin sinne ultraan menoo tai sit menen vasta neuvolan ultraan. Neuvolassa ultra ilmeisesti joskus viikon 12 jälkeen. Jos haluu ennen sitä, niin täytyy mennä yksityiselle. Näin minä ainakin olen asia käsittänyt.

Olisin kyllä kans halunnut mieheni mukaan neuvolaan, mut tulee sitten seuraavalla kerralla :) Mulla ollut nyt tämän viikon ihan kauheen äklöttävä olo. Ruokaa joutuu melkein väkisin syömään. Hajuaisti tosi tarkka ja etoo monet ruuat. Oksentanut en kyl ole, mut välillä tuntunut et se helpottais oloo. Sit olen ollut tosi väsynyt. Nukkunut pitkiä yöunia ja päivälläkin. Toivottavasti nämä vain alkuraskauden oireita.

Turun lähistöllä asustellaan, Turussa kuitenkin käyn töissä. Synnytetään sitten samassa paikassa, jos tekin tänne päin olette muutamassa!? :)

-Tytti-

Kyllä mäkin käyn haaveilijoiden ketjua seuraamassa salaa =D. Tuutte sitte tähän ketjuun kun tulee plussaa. Otsikosta viis.

Tytti, sehän ois mahtavaa! Hassua jos mä oisin ajoissa tai sä myöhässä niin saatettais olla vielä samaan aikaan. Sä voit sitten kertoa millainen paikka se on ainakin. Jännää muutenkin koko toi Turkuhomma. Kohta kai sen pitäis selvitä...

Mulle sanoi työkaveri ei niin kivasti... Mun alalla ei juuri naisia näissä hommissa ole, eli kyseessä on aika tekninen miehinen ala. Kollega sanoi, tietämättä raskaudestani, että enhän mä näitä hommia raskaaana voi tehdä. Että jos meen asiakkaalle maha pystyssä ja salkku kädessä niin uskottavuus kärsii. Todella inhottavaa ku oon aihetta muutenkin stressanut...

Tänään pyörryttää ja etoo koko ajan... Hirveesti hommia joissa pitäis olla asiakkaan kaa tekemisissä ja skarppina. Ei nappais.

Hassua muuten, että ekana kun herään mietin että onkohan mun pikkunen vielä kunnossa =))

Nostelen meitä ylös kun täällä hävii niin nopeesti kartalta.

Olo on aika kauhee.. Koko ajan huonompi olo! Tuntuu että oksentaminen vois helpottaa. En yhtään ihmettele jos se alkaa kohta.

Meinaatko mennä siihen ennenaikaiseen ultaan vai vasta sitten oliko se viikolla 12-13?

Mä en ehkä mee ennen...

Heippa, saa varmaan liittyä seuraan?

Olen vajaa kolmikymppinen oululainen, la 18.12, ja ensimmäinen kerta tätä rumbaa;) Viikkoja on 6+4.

Tämä alkuraskaus on sujunut niin helposti että välillä jo vähän huolestutti, kun tuntui että ne vähätkin oireet kaikkoavat. Aluksi kun väsytti enemmän ja joskus oli etova olokin. Mutta nyt on olo ihan ""normaali"", eli niinkuin ei raskaana olisikaan. Välillä vaan vähän alavatsaan sattuu, kohdun laajemista kuulemma. Ehtiihän se kyllä tästä vielä muutua! Lähetän empatianaaltoja teille vähemään hyvinvoiville;)

Mahoton onnenpotku sattui, kun pääsin mukaan sellaiseen tutkimukseen, jossa ultrataan joka kuukausi! Siinä tutkitaan diabeteksen vaikutusta sikiön verenkiertoon, ja minä olen verrokkiryhmässä eli terve äiti. Neuvolasta sitä ehdotettiin kun soittelin sinne käyntiaikaa. Kävin jo ensimmäisessä ultrassa toissapäivänä, ja siellähän sellainen pikkunen läntti uiskenteli ja sydän pompotti ihan vakuuttavasti. Olinkin ollut jo vähän huolissani kun niitä oireita tosiaan oli niin vähän. Mutta kaikki ok.

Hyvää vappua kaikille, ja sujuvaa raskaanaoloa:)

Tervetuloa mukaan puff =)

Me ollaan Tytin kanssa oltu haaveilijoissa ketjussa ""27-v haaveilija"". Päätettiin perustaa oma ketju tänne. Toivottavasti saadaan muitakin mukaan sieltä. Kiva tosin saada uutta verta myös!

Täällä tosiaan ei voida niin kauhean hyvin. Tuntuu että etova olo lisääntyy koko ajan. Ja huimaa ja väsyttää ja mitä kaikkea. Joko oot Puff kertonut raskaudesta? Me olla miehen kaan kerrottu vielä kellekään. Mulla menossa 5+5.

Tervetuloa minukin puolesta Puff!

Mulla kans etova olo jatkuu ja sitä pitkin päivää. Jotkut ruuat suoraan sanottuna ällöttää. Tekee mieli raikkaita ruokia, kuten hedelmää, jugurtti, rahkaa, jäätelöä. Lämmin ruoka jotenkin etoo. Sit on koko ajan kauhee väsymys. Mulla tänään vapaapäivä, niin nukuin sit viime yönä tollaset kahdentoistatunnin yöunet. Siivoomaan pitäis ryhtyä, mut ei kyllä yhtään huvittais/jaksais.

Yölliset alavatsakivut ovat nyt helpottaneet, et muutamaan yöhön ei ole kipuja ollut. Vessassa kyl täytyy yöllä ainakin kerran käydä.

Olen nyt ajatellut etten mene sinne varhaisultraan ainakaan ennen neuvolakäyntiä. Siellä varmasti selviää milloin siellä ultra ja jos menee kauheen pitkälle, sit harkitsen uudestaan. Täytyy vaan toivoo/uskoo et kaikki on hyvin. Sulla puff on kyllä ollut hyvä tuuri, et tollaseen tutkimukseen olet päässyt.

-Tytti-

Kiitoksia;) Ei olla kerrottu vielä kenellekään, äiti soitti aamulla ja meinasin jo, mutta en sitten saanutkaan sanottua kun se siinä vain jutteli niitä näitä. Ajattelin täräyttää äitienpäivänä, siihen on kyllä vielä aikaa. Mies aikoo kertoa tänä iltana vanhemmillensa, saapa nähdä millainen metakka siitä nousee;)

Mitenkähän tuon vapun luovii kun en yleensä ole juhlapäivinä lasiin sylkenyt, saattaa ystävät ja tuttavat vähän ihmetellä. Ajattelin kyllä että sama tunnustaa jos oikein tiukka paikka tulee!

Mulla kans vapaapäivä ja siivota pitäis ja muitakin hommia olis jonossa...

Ihanaa käydä lukasemassa teitä tulevia joulukuussa vauvan saavia. Itse olin vuosi sitten samoisissa tunnelmissa ja täpinöissä. Nyt minulla 4 kk ikäinen typykkä, syntyi joulukuun lopussa. Oikein ihania ja hyviä odotuksia teille kaikille Joulukuun mammoille, odotusaika menee valtavan nopeasti!

Iltoja!

Mulla menossa nyt raskausviikko 7 jos oikein laskin. Onko teillä muilla vielä menkkamaisia juilintoja ikäänkuin munasarjoissa?

Minulla on yksi 1-vuotias pikkuvipeltäjä ja toista tässä siis odotellaan. Ensimmäisestä ei ollut oikeastaan mitään raskausoireita mutta tästä toisesta on ollut äklöoloa, lähinnä iltapäivisin ja väsymystä.

Mukavia jatko-odotuksia kaikille joulumammoille!

Moikka,

kiva saada uutta väkeä mukaan =). Ja kiitos sivusta seuraajalle! Olo on niin karmea, että toivottavasti raskausaika menee nopeasti.

Mulle tuntuu siunaantuneen kaikki mahdolliset oireet. Makasin kaikki vapun päivät kuin raato. Väsyttää, päätä särkee, vatsa sekaisin, alavatsaa särkee, huimaa ja etoo jatkuvasti. Yritän syödä mahd usein, nukkua ja käydä haukkaamassa happea. Mikä tähän oikein auttaa?

Pelottaa tää töissä olo kun mun töihin kuuluu asiakkailla käynti. Eli ajoa tulee helposti lähemmäs 100 km päivässä. Välillä pitää pysäyttää kun on huono olo. Oon yrittänyt mahd paljon olla toimistolla, mutta toisaalta tää on mun työ... Aivan hemmetin raskasta!

Tytti, kerroin äitille eilen=)...Se oli ihan onnessaan. Mua mietityttää se Turkuun muutto, enkä osaa päättää. Juttelin äitin kaa ja se kannusti siihen. Pelottaa kun siellä ei ois mitään tukiverkkoa.

Miten teidän vaput meni?

Yhteistyössä