JOULUKUU 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kylläpä sitä kaikenlaisia muutoksia kropassa tapahtuu...

Eilen illalla kun rupesin nukkumaan olin ihan kauhuissani kun nännien ympärille oli kehittynyt ihmeellisiä paukamia. Ensi kertalainen kun näissä asioissa olen niin ihan ihmeissäni olin. Mies kun taas on kokoneepi selitti mulle blondille niitten olevan jotain maitorauhasia ja niinpä minä vaan niitä ihmettelin. Aamulla sitten nännipihat oli kuin pullahtaneet ulospäin...oli se minusta kyllä ihmeellistä. Kaikkea sitä...

Onkos teillä muilla ollut moisia muutoksia? Huomenna eka neuvola-aika täällä ruottissa. Saas nähdä miten menee.

Mukavaa odotusaikaa kaikille !

mariia 10+6

Hellou!

Np-ultrassa kaikki kohdallaan... :-). Siellä se pikku maha-asukki sätkytti käsiään sekä jalkojaan...ja aivotkin ovat kuulema alkaneet kehittyä niin kuin pitää - heh!

Seerumiseulan tulokset tulevat parin viikon päästä, mutta enpä usko, että siinä mitään riskilukuja on... Niin oli kaveri kaikin puolin täydellisen näköinen! - Jännä juttu, ettei tutkimuksen tekijä kyseenalaistanut seulaa lainkaan, vaikka puhelimessa mulle sanottiin ettei mulle sitä tehdä, kun viikkoja on jo yli 12.... Kaiken kaikkiaan siis positiivinen käynti...

Mies oli aivan tohkeissaan siitä kuinka ""valmis"" pikkuinen on jo tässä vaiheessa... Ei ollut esikoisen ultrissa mukana, joten tämä oli eka yhteinen käynti....kiva kokemus! Tyttäremme tuumaili, että hän saa pikkuveljen.... saa nähdä osuuko oikeaan!?

Huomenna olisi sitten eka lääkärineuvola eli pääsen taas kurkkaamaan pienokaista....

Elämä hymyilee Pohjoisrintamalla!

Voi että kun on ihanaa lukea kaikkien np-ultra kokemuksista! Itselläni se on vasta ensi viikon keskiviikkona ja sitä tässä kyllä jo kovasti odotetaan!
Ja muutenkin on ollut kiva lueskella meidän ketjua, kun on kirjoittelu piristynyt mukavasti.
Koskas te pikkukakkosta (tai -kolmosta) odottavat olette kertoneet esikoiselle vauvasta? Eilen nimittäin 3-vuotias esikoisemme katseli mun mahaani suihkussa ja totesi,että sulla on iso maha, onko siellä joku vauva? ; ) Emme ole siis asiasta hänelle vielä puhuneet. Ensi viikolla sitten ultran jälkeen ylpeä isoveli kuulee uutisen!

terkuin Inna 10 + 5

Inna: Me käytiin np:ssä koko perheen voimin eli 3-v. tyttäremme näki vauvan ultrasta... Olen kyllä puhunut hänelle asiasta jo aiemminkin, jotta saisin häntä vähentämään mahan päällä hyppimistä...

Tänään oli eka lääkärineuvola, mutta eipä sitten ultrattukaan, kun oli niin pahasti aikataulut pielessä... No vastahan kävin tiistain ultrassa, joten sinänsä ei harmita!

Hyviä vointeja kaikille!

Tuulimamma 12+6

Kävin tänään eka kertaa täällä Tukholmassa neuvolassa sisäänkirjautumassa. Täällä ei ultrata vasta kuin viikolla 18. Jotenkin epämääräisesti juteltiin np-ultrasta ja nyt pitää päättää viikonlopun aikana haluanko otta sellaisen lapisvesinäytteen josta näkyy kromosomimuutokset.

Pelottaa vaan keskenmenon riski tuossa testissä ( 1 % ) ja olen ehkä kallistumassa siihen suuntaan etten sitä ota, tai en tiedä...Laittoi minulle jo lähetteen sairaalaan sen ottamista varten, mutta jos haluan perua niin muutama päivä on miettimisaikaa. Mitähän sitä tekis ??? Onko kokemuksia ?

Joko teillä on työnimet teidän maha-asukeillenne ? Kuulema sellainen on tapana olla...

Mariia 11+0

Tuulimamma: toihan on hyvä idea ottaa esikoinen ultraan mukaan! Näkee hänkin pikkusisaren ja saa paljon konkreettisemman kuvan masuvauvasta. Itse haluan vaan ensin täyden varmuuden vauvasta ja sitten vasta esikoiselle kerrotaan. Mieli on kyllä tehnyt hänelle jo paljastaa, mutta eipä ole enää montaa päivää ultraan! : )

inna 10+5

Inna: Minä ehdin kertoa jo edellisestä keskenmenoon johtaneestakin raskaudesta lapsellemme... Kun keskenmeno sitten tapahtui kerroin, että vauvaa ei tulekaan... Tyttö tapitti minua silmiin ja sanoi: Kyllä se äiti tulee...sitten myöhemmin! - Arvaa vaan oliko tippa silmässä.

Ihmeen hyvin ne lapset asioita käsittelevät... pienetkin. Tyttömme taputtelee omaa vatsaansa ja olen leikitellyt, että vauva siellä hänenkin massussaan potkii... Odottelemme ja elämme raskausaikaa siis yhdessä. - Sukulaisille en ole vielä kertonut, mutta ehkäpä nyt np:n jälkeen uskallan sen tehdä. - Mikäänhän ei ole koskaan varmaa, mutta elettävä on tuli mitä tuli....

Aurinkoista päivän jatkoa toivotellen

Tuulimamma

Arvaa vaan Tuulimamma tuliko täälläkin tippa linssiin tosta tyttäresi kommentista! Ehkä paras lohdutus mitä keneltäkään voi siinä tilanteessa saada!
Ja se on kyllä tosi, että mikään ei ole koskaan varmaa, että on vain uskallettava elää ja nauttia raskaudesta täysillä. Eihän se yksi np-ultra vielä mitään takaa.
Me olemme isovanhemmille ja omille sisaruksille jo kertoneet ja lähimmille ystäville. Loput kuulevat sitten aikanaan ensi viikon jälkeen...

terkuin Inna

Heippa! Onnittelut vaan täältäkin iloisista np-ultra kuulumisista! Mulla myös edessä ensi viikon perjantaina, en millään jaksaisi odottaa sinne asti.

Kiva lukea teidän kirjoituksia miten vanhemmat lapset ovat reagoineet. Ovat ne aika fiksuja pikku ihmisiä ja ilmeisesti myös tarkkanäköisiä :)

Mariaa kyseili tuosta lapsivesipunktiosta...eikös Suomessa ole tapana että siihen voi mennä jos np-ultrassa näkyy jotain poikkeavaa???Olisiko sulla mahdollisuutta ensin mennä siihen np-ultraan? Ja sitten jos siinä jotain näkyy niin lapsivesitutkimukseen? Nämä on vaikeita asioita,ja jokaisen täytyy ne itse päättää niin kuin parhaaksi näkee....

Itselleni ei kuulu erikoista. Tänään on ollut pientä vihlomista kohdussa..mitä lie kasvukipuja.

Heippa!

Ilmottaudunpa minäkin mukaan, vaikka en varmaan hirveästi ehdi kirjoittelemaankaan. Jouluvauvaa siis odotellaan täälläkin, la näin alustavasti 6.12 ja synnytys LKS.

Tähän mennessä kaikki mennyt ihan kivasti, varsinkin kun alun järkyttävä väsymys ja pahoinvointi ovat taakse jäänyttä elämää. Vieläkin kyllä mielessä liikkuu tietty kaikenlaista, peruspessimisti kun oon ;) Mutta kuitenkin tästä odotuksesta on kyllä syytä nauttia!

Onnea kaikille odottajille :)

LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12, LKS
Minni ?v. -?- LA 6.12., LKS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
punatulkku 25v - 1. - LA 8.12. - TYKS
Lydia 34v - 2. - LA 9.12.
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12.? TAYS
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Leppis LA 15.12.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Jane 28 v. - 1. - LA 16.12.
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Kati 25v - 2. - LA 17.12.
manta-28v-1- LA 17.12- TAYS
Tuulimamma 35v - 2. - LA 18.12. - LKS
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Sanna O. 37v. – 2. – LA 24.12.(?)
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12
Mariia 35v. – 1. – LA 31.12.
Lellu 26v. - 1. - LA 31.12. TYKS
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

Päivitin sinut Minni tuonne listaan ja kappas vain taidatte olla Hannelen kans yhtäaikaa synnärillä....

Edelleen näpytän puhelimella täälä,voi netin tulo kestää! Täälla kaikki ok! Vähän jännittää tiistaiyön lomalle lähtö,mutta eiköhän sekin hyvin mene! Alkaa ummetus vaivaan,aika paksu olo siis! *nauraa* meneeköhän ohi vielä vai onko loppuun asti näin... Viikkoja jo 15!!! Aivan mahtavaa! Pahoinvoinnit on jäänyt,mitä ny joskus siivouksen jälkeen tulee höntti olo...sekavia unia,ja mielialan vaihteluita..mies tykkää varmaan! =)) ja rinnat! Ne hyppii silmille! Pitää ostaa uudet bikinit kun eilen kokeilin omia ja repesin nauruun! Juuri ja juuri nännit meni piiloon! Olo on ku dolly parttonilka tai anna nicole smithillä,onko muilla paisunu noin? Ja vauva tykkää saunasta! Alkaa löylys aina armoton mukellus! Ihanaa! No joo,sellasta nyt tällä kertaa. Voikaahan paksusti!!!

Oletteko kaikki käyneet yksityisellä ultrassa vai tarjoaako teille kunta tässä vaiheessa jo ultran? Itse asun Vaasassa ja täällä on vain yksi kunnallinen ultra, joka on siis n. rv18 tietämissä (rakenneultra). Yksityisellä voisi tietysti käydä niin usein kun kukkaro sietää...

Esikoiselle ollaan kyllä puhuttu vauvasta, mutta on vielä niin pieni (1v9kk) ettei oikein ymmärrä että äitin masussa on vauva. Ainakin tuntuu ettei ole reagoinut vauva-juttuihin mitenkään, jatkanut vaan leikkejän. Mutta ehkä sitten kun maha kasvaa kunnolla niin hänkin hoksaa asian paremmin.

Meillä np-ultraan saa lähetteen rv 10-13. Siitä joutuu maksamaan poliklinikkamaksun muttei muuta... Neuvolassa ei tehdä kuin rakenneultra, jos kaikki näyttää menevän hyvin...

Itse en kyllä kaipaakaan useampaa utraa... Potkut alkaa piakkoin tuntua ja niitä seurailemalla tietää, että masussa on kaikki ok.

Kyllä tämä on ihmeellistä tämä raskausaika, aina saa olla huolissaan. Ensin kun saa tietää että mahassa joku asustelee niin sitten pitää alkaa huolehtimaan kaikesta tulevasta.

Sain ajan np-ultraan kun pyysin ja ottavat jotain verikokeitakin. 21.6 on sitten aika. Päätän vasta sen jälkeen menenkö lapsivesitutkimukseen vai en.

Miksi sitä pitää kaikkea miettiä, eikö se vois vain kasvaa tuolla masussa ja tulla aikanaan ulos...:)

Mukavaa viikoonloppua kaikille ja auringonpaistetta roppakaupalla !

Taas mie täällä !

Ootteko huomanneet omasta käyttäytymisestänne että olisi tullut mieli vähän tiukkapipoisemmaksi ? Minä oon ainakin ihan selvästi huomannut, huumorintaju on kadonnut jonnekin ja mikään ei enää naurata. Oon aina ollut tunnettu iloisesta naurustani ja kaipaan nyt sitä ittekin, mutta missä se on...

Säälittää ihan miehenkin puolesta kun yrittää raukka minua piristää ja minä vaan olla möllötän. On ihan sellainen olo ettei haluta jutella kenenkään kanssa ( työssä en teekään muuta kuin juttelen päivät pitkät ihmisten kanssa ja sekin ahdistaa ), tuntuu että ympärillä on sellainen metrin suojakehä jonka sisälle ei halua ketään päästää, ärsyttää jopa kun mies kiehnää kyljessä. Haluttasi vaan olla yksin ja omassa rauhassa ilman että kukaan häiritsee. Seksikään ei kiinnosta...

Nyt alkoi nämä ihanat helteet ja se hieman piristää, mutta mistä ihmeestä taas löydän sen elämänilon...Kaikki asiat on niin hyvin kuin olla ja voi, mutta kun mikään ei huvita. En tiedä sitten olenko liian keskittynyt tähän vauvaprojektiin että haluan vain olla yksin mahani kanssa.

Onko teillä muilla tällaista oloa vai olenko yksin tällainen huumorintajuton tollo ?

Heippa kaikille pitkästä aikaa!

En olekaan vähään aikaan palstalla käynyt, kun on tullut oltua pikkuneidin kanssa ulkona. Ihanaa kun tänään on kunnon hellepäivä. :)

Käytiin 2.6. np-ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin. Pikkuisen isompi oli pää-perämitta kuin meidän esikoisella samalla raskausviikolla, mutta muut mitat vastasivat viikkoja, joten kätilö ei alkanut laskettua aikaa muuttamaan.

Vointi on onneksi helpottanut, viime viikolla tosin oli pari heikompaa päivää, mutta yleisesti ottaen täällä voidaan ihan hyvin. Maha on hieman kasvanut, mutta kun tuosta edellisestä raskaudesta jäi muutama kilo niin ulkopuoliset ei vielä varmastikaan huomaa raskautta. Toisaalta mikään kiire mahan kasvulla ei ole, kun on sen verran tuoreessa muistissa kun viime kesänä tuskailin jättimahani kanssa. Turvotustakin oli silloin vaikka muille jakaa. Nyt on varmaan helpompaa kun loppuraskaus osuu alkutalveen niin ei tarviste viimeisillään olla helleaikana.

Aurinkoisia hellepäiviä! :)

T.Kati rv 13+1

Ihanaa... kesä taisi vihdoinkin saapua tänne Pohjolaankin!

Viikonloppuna tuli heiluttua yhden kämpän purkutalkoissa ja hieman on sellanen olo, että toivottavasti en rehkinyt liikaa... mahanpohjaa hieman juilii jne. Täytynee luottaa että pieni raksamestari siellä vain potkii lisää tilaa itselleen §:-)

Onneksi ensi viikolla on vielä neuvola ennen lomia niin saa kuulla vauvan kuulumiset...

Lämmintä kesäviikkoa toivotellen
Tuulimamma

Anna 37v - 1.- LA 8.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Leppis LA 15.12.
Tuulimamma 35v - 2. - LA 16.12. - LKS
Leea LA 19.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12

Aurinko ja lämpö ovat nähtävästi hiljentäneet ketjun, mutta sehän on ymmärrettävää... Kuka sitä viittii koneella kökkiä, jos vain on mahdollisuus olla ulkona rannalla. - Eri asia on meikäläiset jotka riutuvat vielä töissä...plaah!

No joka tapauksessa päivitin tuon listan, kun np:ssä laskettu aika ""vähän"" aikaistui...

Helteistä tiistaipäivää kaikille mammoille!

Nostelen tässä kesälomaillessani =) Kaikki hyvin, ekat äitiysvaatteet ostettu tänään ja löysin kyllä ihania housuja jopa kolmet kappaleet. Niillä pitäis pärjätä pitkään.
Muutaman minuutin kuluttua vaihtuu raskausviikoksi 15! Niin se aika kuluu.
Kirjoittelehan minni kuulumisiasi kun ollaan tosiaan samassa tilanteessa päivälleen =) Minkä ikäinen olet ja onko sinulla jo lapsia ennestään?

Oikein hyvää kesää kaikille, voikaa paksusti ;-)
Kesäisin terveisin
-Hannele rv15-

Meitä ''vanhoja'' kun täällä on aika monta niin oletteko muut ajatelleet mennä lapsivesitutkimukseen vai luotatteko verikokeeseen ja np-ultraan ?

Itse alan kallistua siihen suuntaan että luotan noihin ekoihin testeihin ja jos ei niissä mitään häyyttävää ole niin jätän muut tutkimukset sikseen.

Terveisin yksi auringossa kärähtänyt...

Mariia 11+6

Ihanaa, minäkin saan vihdoin ilmoittaa hyvistä np-ultra kuulumisistani!! Juuri siellä kävin ja kaikki oli kunnossa. Pikkukaveri kääntyili ja ojenteli jalkojaan! : ) Se on niiiin ihanaa ja liikuttavaa nähdä se pikkuinen ruudulta. Kyllä putosi kivi sydämeltä, kun mulla on ollut pientä rusehtavaa vuotoa aina silloin tällöin. Tietenkin ehdein jo pelkäämään pahinta. Luojan kiitos kaikki oli kunnossa!

Aurinkoisin terveisin Inna : )

Anna 37v - 1.- LA 8.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Leppis LA 15.12.
Tuulimamma 35v - 2. - LA 16.12. - LKS
Leea LA 19.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12.
Meri 31 v. - 1. - LA 30.12.

Tulin kirjoittelemaan ja päivittelemään listaa kun huomasin pudonneeni kelkasta.

Paljon ei ole tullut palstailtua, kun mitään uutta ja ihmeellistä ei ole tapahtunut. Np-ultraa odotellaan ja muutama päivä vielä täytyisi malttaa.

Mariia kyseli noista tarkemmista tutkimuksista. Minä kuulun vielä ikäni puolesta siihen ryhmään, ettei meille tarjota vielä muuta kuin tuo veriseula ja np-ultra, mutta jos niissä on jotain epäilyttävää niin sitten pääsee tarkempiin tutkimuksiin.
Jokatapauksessa olen ollut jo näistäkin kahden vaiheilla sen takia, että jos jotain epäilyttävää ilmenisi niin mitä sitten osaisin tehdä ja sanoa? Oisko musta kuitenkaan tekemään esimerkiksi aborttia sen perusteella että testeissä näkyy jotain?
Ylipäätään suhtaudun asiaan niin, ettei mikään testi voi olla 100% varma eikä meillä kuitenkaan viimekädessä ole paljon vaikutusvaltaa noihin asioihin.
Viime aikoina minua on henkilökohtaisesti alkanut ärsyttämään vanha klisee ""ei väliä onko tyttö tai poika, kunhan on terve"". Totta kai jokainen toivoo tervettä lasta, mutta rakastaisinko minä vähemmän sitä vauvaa vaikkei se olisi terve?
Jokatapauksessa tämä on niitä elämän osa-alueita, jossa jokainen tekee omat päätöksensä ja joihin enää tarvita toisten moralisointia. Riittävän vaikeita asioita ilmankin.

Huomaa tänään että yksi uusi raskausoire on tullut kuvioihin. ;)
Ensin kiljuin miehelle naama punaisena niin pienestä että jälkikäteen melkein hymyilyttää, ei oikein itsekään kestä oman mielensä mukana. Nyt sitten synkistelen miettien mitä kaikkea voikaan mennä pieleen.

Vaikka kuinka olenkin yrittänyt elää tätä raskautta järkeillen ja sortumatta turhaan hysterisointiin, yllätin itseni murehtimalla koko viikonlopun sitä että söin ison annoksen fetasalaattia, joka on neuvovan kiellettyjen ruoka-aineiden listalla. Järki kyllä sanoo, ettei juuri valmistetusta salaatista varmaankaan voi sitä listeriaa saada, mutta silti pieni syyllisyys painaa mieltä. Se siitä ""järkevyydestä"". ;)

Minä juttelin tänään pitkät pätkät vanhan tätini kanssa ja en ehkä mene mihinkään ylimääräisiin tutkimuksiin. Tultiin siihen lopputulokseen että jos vaikka tulisi downlapsi niin nehän ovat maailman iloisimpia ja onnillisimman oloisia ihmisiä. Tiedän että turhaan kokoajan kaikkea murehdin, mutta ei sille mitään mahda kun piti ruveta näin vanhoilla päivällä lapsia yrittelemään.

Fetaa saa muuten syöda ihan vapaasti jos se on tehty pastöroidusta maidosta ja aika moni suomessa myytävä on tehty. Eli eikun vaan salaattia poskeen...

Nyt yritän pysyä täältä poissa ensi keskiviikkoon asti, silloin on np-ultra.

Voikaahan paksusti !!!

Yhteistyössä